Mies tienaa 8500€ kuussa ja käteen ei jää mitään
Mieheni tienaa bruttona noin 8500€ ja mitään ei jää käteen.
1200€ autoetua. Veroja menee 43% + henkilösivukulut = 50%
käteen noin 3500€, mistä asuntolaina pois 2200€.
meillä 2 pientä lasta, loput elämiseen.
kuun lopussa ei oo mitään jäljellä.
Kommentit (151)
Kohta ei enää tarvitse huolehtia korkeasta verotuksesta, kun palkanalennukset lähtevät pyörimään.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 00:25"] Mieheni tienaa bruttona noin 8500€ ja mitään ei jää käteen. 1200€ autoetua. Veroja menee 43% + henkilösivukulut = 50% käteen noin 3500€, mistä asuntolaina pois 2200€. meillä 2 pientä lasta, loput elämiseen. kuun lopussa ei oo mitään jäljellä. [/quote] liian iso autoetu. pienemmälläkin pääsee kotiin + töihin. liian iso asuntolaina. oliko pakko ottaa? ei varmaan tule MENOT yllätyksenä [/quote] Työsihdeauto on ensisijaisesti työkäyttöä varten, toissijaisesti kodin ja työpaikan välisiin matkoihin. Ehkä työnantaja ei halua, että ap:n mies kurvaa asiakkaan pihaan Fiat Puntolla,
[/quote]
Ja jos joutuu noita työajoja ajamaan paljon, niin kyllä nyt kohtuu tukeva ja turvallinen autokin on järkeä. Kyllä tuollaisella Puntolla jäisi 50 000 km/vuosi vuodesta toiseen ajamatta, mutta kodin ja työpaikan väliinhän tuo menisi aivan passelisti. Siellä autossahan vietetään saman verran aikaa kuin konttorirotta sillä ergo-tuolillaan, ei taitaisi saunanjakkaralla istua.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:09"]
Meidän työpaikalla käytetään työajoihin vuokra-autoja. Tilataan auto ja se tuodaan työpaikan pihaan ja haetaan sieltä pois. Suosittelen. Työntekijälle kustannuksia 0 €.
Jokainen voi ostaa omaksi autoksi kukkarolleen sopivan.
[/quote]
Ei onnistu meillä. Työsuhdeautolla mennään tai sitten omaan piikkiin.
1)Eikö rikkaimpaan 1% kuuluva ja yli puolet ansioistaan muille antava saisi elää yhtään paremmin kuin ne jotka hänen tuilla elävät, opiskelijat, työtömät yms tms
2)Olette siis sitä mieltä että koulutuksesta ja yrittämisestä ei saa palkita
3)He jotka maksavat teidän tuet pitää myös asua yksiössä vuokralla ja ajaa yhtä halvalla autolla kuin tekin
4)Ymmärrättekö edes sitä te että kaikki eivät saa tukia ja jos tukia leikataan niin TOTTAKAI se koskee aina "köyhimpiä" koska he ovat AINOAT jotka niitä tukia saa. Muut maksaa ne tuet.
5) Fakta nyt on se että kaikki 6-10ke kk tuloilla olevat antavat puolet omistaan teille, mutta silti ette soisi heille yhtään mitään enempää kuin itselle.
Teidän ihanteella on nimikin se on kommunismi, olenkin aina ihmetellyt kuka niitä äänestää...nyt sekin selvisi
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 15:46"]On totta että keskiluokalta viedään toivo.
Olen korkeakoulutettu, hyvässä virassa, tienaan naiseksi hyvin (4000), olen 20 vuotta tehnyt töitä, maksanut asuntolainaa ja elänyt säästeliäästi. Silti omaisuuteni ei kartu. Omistan nyt saman arvosta omaisuutta, mitä omistin 20 vuotta sitten. Talo, jonka ostin markkinahinnalla 10 vuotta sitten, on menettänyt huomattavan osan hinnastaan. Kymmenen vuotta ajamani auto hajoaa, ja joudun ostamaan uuden.
Lapseni ei tule olemaan yhtään vauraampi kuin minä, vaikka minulla on vain yksi lapsi, ja hän tulee perimään minut kokonaan. Hän tulee vielä maksamaan verot talosta, jonka hinnasta minä jo palkastani olen kertaalleen maksanut verot.
Toivo ja motivaatio menee. Ei kannata edes edetä uralla, kaikki mitä saisin parempana palkkana, menee veroihin, autoon, polttoaineeseen. Ja vapaa-aikaa jäisi vähemmän.
[/quote]
Ei vaan rahasi on mennyt lapseen ja olet sitä kautta rikastuttanut elämääsi. Olen melkein saman ikäinen ja tienaan saman verran. Minun varallisuuteni on karttunut huomattavasti (150 000) näiden vuosien aikana. Uralla etenemisestä olen samaa mieltä. Se vaan on hankalaa, kun on osaaja niin aina tuputetaan lisää vastuuta ja parempaa paikkaa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 00:25"]
Mieheni tienaa bruttona noin 8500€ ja mitään ei jää käteen.
1200€ autoetua. Veroja menee 43% + henkilösivukulut = 50%
käteen noin 3500€, mistä asuntolaina pois 2200€.
meillä 2 pientä lasta, loput elämiseen.
kuun lopussa ei oo mitään jäljellä.
[/quote]
liian iso autoetu. pienemmälläkin pääsee kotiin + töihin.
liian iso asuntolaina. oliko pakko ottaa? ei varmaan tule MENOT yllätyksenä
[/quote]
Työsihdeauto on ensisijaisesti työkäyttöä varten, toissijaisesti kodin ja työpaikan välisiin matkoihin. Ehkä työnantaja ei halua, että ap:n mies kurvaa asiakkaan pihaan Fiat Puntolla,
[/quote]
Meillä taas työsuhdeauto ei saa olla liian kallis, muuten asiakkaat luulee että me kynitään niitä ja ollaan leuhkoja!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 18:37"]
1)Eikö rikkaimpaan 1% kuuluva ja yli puolet ansioistaan muille antava saisi elää yhtään paremmin kuin ne jotka hänen tuilla elävät, opiskelijat, työtömät yms tms
2)Olette siis sitä mieltä että koulutuksesta ja yrittämisestä ei saa palkita
3)He jotka maksavat teidän tuet pitää myös asua yksiössä vuokralla ja ajaa yhtä halvalla autolla kuin tekin
4)Ymmärrättekö edes sitä te että kaikki eivät saa tukia ja jos tukia leikataan niin TOTTAKAI se koskee aina "köyhimpiä" koska he ovat AINOAT jotka niitä tukia saa. Muut maksaa ne tuet.
5) Fakta nyt on se että kaikki 6-10ke kk tuloilla olevat antavat puolet omistaan teille, mutta silti ette soisi heille yhtään mitään enempää kuin itselle.
Teidän ihanteella on nimikin se on kommunismi, olenkin aina ihmetellyt kuka niitä äänestää...nyt sekin selvisi
Kyllä he niin elävätkin, tämäkin perhe. Jos on lainaakin liki 600 000 e ja 60 000 e arvoinen auto, niin se on kyllä makeampaa elämää kun 99 % suomalaisista työikäisistä. Joten mikä on ongelma? Ovat ihan omassa viiteryhmässään.
Kyllähän nyt 4 700 e kk on ihan ok raha nelihenkisen perheen elättämiseen. Etenkin kun tilanne vielä paranee, kun äitikin menee töihin. Onhan sekin jo jonkinlaista luksusta, että yksi voi olla kotona ja perheellä on tuliterä hyvä auto ja oma koti. Silloin joskus muinoin meidän perhe oli niin köyhä, että äidin piti palata töihin heti äitiysloman päätyttyä. Ja silti oltiin silloin 40 v sitten nuori keskiluokkaistuva perhe. Ihmiset haluavat vaan nykyään niin paljon kaikkea eikä mikään riitä.
Mekin ollaan akateemisesti koulutettu pariskunta, molemmat töissä, yksi lapsi. Silti meillä ei ole isoa taloa ( vaan pieni rivarikolmio), useaa autoa, eikä kalliita huonekaluja yms. Silti mä olen ihan tyytyväinen elämäämme, enkä usko että elitistinen tuhlaaminen tekisi minusta yhtään onnellisempaa. Ja olen koulutuksen ja koulutuksen rahoituksen eyeen tehnyt paljon töitä, niinkuin miehenikin.
En kyllä tajua, miksi maksatte noin paljin asuntolainaa? Meillä mun ja miehen yhteiset nettotulot on tuon 3500. Asuntolainan kk-erä aika tarkkaan tonni. Yhtiävastike noin 220, vesi 57,50 ja sähkö noin 50€/kk. Eli asumisen kulujen jälkeen meille jää vielä yli 2100€ käyttöön. Siitä maksaa helposti auton kulut (toki on vanha ja pelkällä liikennevakuutuksella), 3 ihmisen ruuat, netti, puhelinlaskut jne ja säästöön jää satasia joka kuukausi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 01:02"]Jos veroaste on 51% ja siihen lisätään 24% ALV niin silloin kokonaisverotus on 75%. Eli jokaisen tienatun Euron kohdalla ostovoima Suomessa on 25Euro-senttiä. [/quote] Ja jos minun veroasteeni on 60 % ja annan miniälle lahjan, josta hän maksaa 20 % veroa, ja hän ostaa sillä paidan, josta menee 24 % alvia, niin miniää verotetaan 104 % !!! Siis siitä, että tekee rehellisesti töitä, joutuu vielä omasta pussistaan maksamaan valtiolle 4 senttiä jokaista euroa kohtaan, sen euron lisäksi siis. Ei kannata asua Suomessa !!!
[/quote]
sinä et kyllä ollut paiklla, kun prosenttilaskua opiskeltiin :-))).
Rikas ei ole se jolla on paljon, vaan se jolta puuttuu vähän.
Mun mielestä ap voisi itkeä vasta sitten, jos on itse keskituloinen ja mies hyvätuloinen. Ja kyllä silloin jääkin käteen keskivertoa enempi.
Suomessa ei ole perheverotusta, mutta se on kompensoitu lapsilisillä sekä päivähoidon ja koulutuksen järjestämisellä ja lisäksi kotitalousvähennystä saa kaksinkertaisen määrän sinkkuun verrattuna.
Miksei AP kerro omia tulojaan? Oikeastiko mies maksaa ihan kaiken, asuntolainankin yksin? Onko tämä yleinen käytäntö?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 02:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 01:17"]Mun mies tienaa jotain alta 8700€ ja ihan mukavasti me sillä elellään. Autoetua ei ole, meillä on vanha Skoda jolla käydään kaupassa ja sukuloidaan. Tuosta palkasta jää käteen noin 5100€, josta 870€ menee säästöön (yrityksen osakepalkkiosysteemiin) ja 4230€ tulee tilille. Mun työttömyyskorvauksen kanssa netto on yhteensä 5000€. Asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen menee 1500€ ja loput sitten muihin laskuihin ja elämiseen. Lapsia on vain yksi ja häneltä ei kyllä mitään puutu. Rahat riittää hyvään ruokaan, vaatteisiin ja lapsen harrastusmenoihin. Hampaitakin on varaa hoidattaa. Kyllä tuolla palkalla minusta hyvin toimeen tulee, vaikka olisi kaksikin lasta. Ap:lla on vaan överikallis talo ja miehellä överikallis auto. Koska kellään ei ole varaa kaikkiin mielitekoihin, niin silloin kannattaa tarkkaan miettiä, mitkä on niitä itselle tärkeitä juttuja, joihin haluaa panostaa. Ap:n tapauksessa ap on ilmeisesti saanut unelmiensa talon ja mies on saanut unelmiensa auton. Ja noihin kahteen menee niin paljon rahaa, että muu elämä tuntuu niukalta. Nyt kannattaisi molempien mennä itseensä ja miettiä, että onko se unelmien talo ja se unelmien auto kaikkien näiden uhrausten arvoinen? Vai olisiko siitä rahasta enemmän iloa, jos sen käyttäisi jotenkin toisella tavalla? Voisiko vaihtaa halvempaan taloon ja ottaa vaihdossa ulkomaanmatkoja? Tai voisiko vaihtaa halvempaan autoon ja ottaa vaihdossa viikkosiivouksen tai ravintolaillallisia? Kun tunnistaa mitkä jutut on itselle niitä tärkeitä ja panostaa niihin, niin elämä tuntuu hyvältä. Kaikki raha mikä on käytetty naapureille elvistelyyn on ihan hukkaan heitettyä eikä loppupeleissä paranna omaa elämänlaatua. [/quote] Miten tuosta palkasta jää käteen noin paljon? Mikä on veroprossa?
[/quote]
Veroprosentti on 34,5%. On jonkin verran asuntolainan korkovähennystä ja lisäksi PS-tilille menee 5000€/vuosi, mistä tulee 1500€ vähennys verotukseen.
[/quote]
Kauniaisissako te asutte? Mulla sama prosentti ja kuukausitulot melkein 3 tonnia pienemmät...
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 02:51"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 01:17"]Mun mies tienaa jotain alta 8700€ ja ihan mukavasti me sillä elellään. Autoetua ei ole, meillä on vanha Skoda jolla käydään kaupassa ja sukuloidaan. Tuosta palkasta jää käteen noin 5100€, josta 870€ menee säästöön (yrityksen osakepalkkiosysteemiin) ja 4230€ tulee tilille. Mun työttömyyskorvauksen kanssa netto on yhteensä 5000€. Asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen menee 1500€ ja loput sitten muihin laskuihin ja elämiseen. Lapsia on vain yksi ja häneltä ei kyllä mitään puutu. Rahat riittää hyvään ruokaan, vaatteisiin ja lapsen harrastusmenoihin. Hampaitakin on varaa hoidattaa. Kyllä tuolla palkalla minusta hyvin toimeen tulee, vaikka olisi kaksikin lasta. Ap:lla on vaan överikallis talo ja miehellä överikallis auto. Koska kellään ei ole varaa kaikkiin mielitekoihin, niin silloin kannattaa tarkkaan miettiä, mitkä on niitä itselle tärkeitä juttuja, joihin haluaa panostaa. Ap:n tapauksessa ap on ilmeisesti saanut unelmiensa talon ja mies on saanut unelmiensa auton. Ja noihin kahteen menee niin paljon rahaa, että muu elämä tuntuu niukalta. Nyt kannattaisi molempien mennä itseensä ja miettiä, että onko se unelmien talo ja se unelmien auto kaikkien näiden uhrausten arvoinen? Vai olisiko siitä rahasta enemmän iloa, jos sen käyttäisi jotenkin toisella tavalla? Voisiko vaihtaa halvempaan taloon ja ottaa vaihdossa ulkomaanmatkoja? Tai voisiko vaihtaa halvempaan autoon ja ottaa vaihdossa viikkosiivouksen tai ravintolaillallisia? Kun tunnistaa mitkä jutut on itselle niitä tärkeitä ja panostaa niihin, niin elämä tuntuu hyvältä. Kaikki raha mikä on käytetty naapureille elvistelyyn on ihan hukkaan heitettyä eikä loppupeleissä paranna omaa elämänlaatua. [/quote] Miten tuosta palkasta jää käteen noin paljon? Mikä on veroprossa?
[/quote]
Veroprosentti on 34,5%. On jonkin verran asuntolainan korkovähennystä ja lisäksi PS-tilille menee 5000€/vuosi, mistä tulee 1500€ vähennys verotukseen.
[/quote]
Onpa alhainen veroprossa kun minun 4200€ bruttoliksasta lähtee 29.5%.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:35"]Rikas ei ole se jolla on paljon, vaan se jolta puuttuu vähän.
[/quote]
Toi menee kyllä niin, että köyhä ei ole se, jolla on vähän vaan se, jolta puuttuu paljon. Ja kääntäen voisi ajatella rikkaan olevan se, joka on tyytyväinen siihen mitä on.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 02:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:19"]
[/quote]
[/quote]
Kauniaisissako te asutte? Mulla sama prosentti ja kuukausitulot melkein 3 tonnia pienemmät...
[/quote]
Tätä ihmettelen minäkin...
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 02:51"] [quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:19"] [quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 01:17"]Mun mies tienaa jotain alta 8700€ ja ihan mukavasti me sillä elellään. Autoetua ei ole, meillä on vanha Skoda jolla käydään kaupassa ja sukuloidaan. Tuosta palkasta jää käteen noin 5100€, josta 870€ menee säästöön (yrityksen osakepalkkiosysteemiin) ja 4230€ tulee tilille. Mun työttömyyskorvauksen kanssa netto on yhteensä 5000€. Asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen menee 1500€ ja loput sitten muihin laskuihin ja elämiseen. Lapsia on vain yksi ja häneltä ei kyllä mitään puutu. Rahat riittää hyvään ruokaan, vaatteisiin ja lapsen harrastusmenoihin. Hampaitakin on varaa hoidattaa. Kyllä tuolla palkalla minusta hyvin toimeen tulee, vaikka olisi kaksikin lasta. Ap:lla on vaan överikallis talo ja miehellä överikallis auto. Koska kellään ei ole varaa kaikkiin mielitekoihin, niin silloin kannattaa tarkkaan miettiä, mitkä on niitä itselle tärkeitä juttuja, joihin haluaa panostaa. Ap:n tapauksessa ap on ilmeisesti saanut unelmiensa talon ja mies on saanut unelmiensa auton. Ja noihin kahteen menee niin paljon rahaa, että muu elämä tuntuu niukalta. Nyt kannattaisi molempien mennä itseensä ja miettiä, että onko se unelmien talo ja se unelmien auto kaikkien näiden uhrausten arvoinen? Vai olisiko siitä rahasta enemmän iloa, jos sen käyttäisi jotenkin toisella tavalla? Voisiko vaihtaa halvempaan taloon ja ottaa vaihdossa ulkomaanmatkoja? Tai voisiko vaihtaa halvempaan autoon ja ottaa vaihdossa viikkosiivouksen tai ravintolaillallisia? Kun tunnistaa mitkä jutut on itselle niitä tärkeitä ja panostaa niihin, niin elämä tuntuu hyvältä. Kaikki raha mikä on käytetty naapureille elvistelyyn on ihan hukkaan heitettyä eikä loppupeleissä paranna omaa elämänlaatua. [/quote] Miten tuosta palkasta jää käteen noin paljon? Mikä on veroprossa? [/quote] Veroprosentti on 34,5%. On jonkin verran asuntolainan korkovähennystä ja lisäksi PS-tilille menee 5000€/vuosi, mistä tulee 1500€ vähennys verotukseen. [/quote] Kauniaisissako te asutte? Mulla sama prosentti ja kuukausitulot melkein 3 tonnia pienemmät... [/quote] Tätä ihmettelen minäkin...
[/quote]
Niin minäkin. Laitoin oikein verolaskuriin omilla tiedoilla ja tuolla palkalla, niin ennakonpidätys 40 %. Hitto, saako näihinkin jollain bonuskortilla alennusta?
Suomalainen yhteiskunta rakentuu sen varaan, että molemmat vanhemmat käy töissä. Jos toinen vanhemmista on kotihoidontuella, tulee siitä hiukan rahaa ja ei mene päivähoitomaksua. Ei 8700 e palkka ole iso, jos pitää yksin elättää perhe. Mutta aivan loistava keskiluokkaiseen elämään. Jos täytyy olla 60 000 e auto (sen voi laskea autoesun määrästä, mitä kalliimpi ja uudempi auto, sen isompi vero ). 2200 e/ kk asuntolainaan tarkoittaa kanss yli puolen miljoonan euron lainaa. Pitääkö kaikki saada kerralla?