Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies tienaa 8500€ kuussa ja käteen ei jää mitään

Vierailija
27.08.2015 |

Mieheni tienaa bruttona noin 8500€ ja mitään ei jää käteen.

1200€ autoetua. Veroja menee 43% + henkilösivukulut = 50%

käteen noin 3500€, mistä asuntolaina pois 2200€.

meillä 2 pientä lasta, loput elämiseen.

kuun lopussa ei oo mitään jäljellä.

Kommentit (151)

Vierailija
21/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Huoratkin ihan hyvin veikattu juu, mutta ei tuo mies niissä ehdi käydä, kun tykkää vaan istua kotona tv:n ääressä joka ilta.

Lisää veikkauksia?

T. Nro 14, 17 ja 20

Vierailija
22/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua oikeesti ällöttää hyvä tuloisten marina ja kerskuminen rahoillaan. Todella säälittävää touhua aikuisilta ihmisiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 01:22"]

Leikkii köyhää ja laittaa silti osakkeisiin ja säästöön?onko muuten pihi? eli sähkö ja vesi jne on tärkeätä ettei kuluta? kaikki jo omaa? tälläinen minun erittäin läheinen oli..ei matkustellut ei nauttinut mistään oikeastaan.No matkustellut työn puolesta ympäri maailmaa koko ikänsä ja käynnyt kaikkialla,mutta silti näin.Vai tuhlailee ja harrastelee johon ei vaan yksinkertaisesti ole varaa,koska sellaisiakin löytyy.

[/quote] anteeksi en huomannut,että vielä velkaa asunnostaan t.sama (ilmeisesti ei leiki sitten köyhää?vaikka varakas ehkä miehesi voi olla jos/vaikka ei omista asuntoaan vielä.Onko kuitenkin pk-seudusta kyse,vaikka onhan niitä överi tontteja ja linnoja muuallakin,kuin pk-seudulla.Ette ole enää velkaa autoista?ei kannattaisi,koska ne saa säästöilläkin ostettua uusina ja se olisikin järkevämpää.En ymmärrä velan ottoa,kun ihmisillä joilla kovat tuloa ja jotain siellä päässäkin,ostavat samantein omaksi kaikki ilman velkojen ottoa.Tämä ihmetyttää.

Vierailija
24/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset lyhentävät asuntolainaansa 500 euroa kuussa tai vähemmänkin, kun tulot eivät riitä enempään... Voi teitä köyhiä raukkoja.

Vierailija
25/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 01:02"]

Tässä ole kysymys mistään omantalouden hoidosta senkin sosialistiporsas. Jos veroaste on 51% ja siihen lisätään 24% ALV niin silloin kokonaisverotus on 75%. Eli jokaisen tienatun Euron kohdalla ostovoima Suolessa on 25Euro-senttiä. Se on puhdasta sosialismia, mitä mikään meillä on niin hyvä olla hyvinvointi-valtiossa kun kaveri maksaa puhe, puhe ei muuta millään tavalla. Kukaan järkevä, matematiikan alkeet osaava, yritteliäs ihminen ei varmasti halua yhtään lisää töitä tai vastuuta pikku palkankorotusta vasten tuolla yhtälöllä. 

Elämäntapavasureille ja muulle pohjasakille tietysti ihan hyvä yhteiskuntamalli.

[/quote]

Matematiikan alkeet olisi hyvä itse kunkin hallita. Ei arvonlisäveroa makseta bruttotuloista, vaan nettotuloista.

Vierailija
26/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastine kirjoittajalle 19 

Noin 8700 Eurolla kuukaudessa kuuluu Suomessa parhaiten tienaavan 1% joukkoon. Jos parhaiten tienaava ylin fraktiili on tyytyväinen ajaessaan vanhalla Skodalla ja syövänsä oikein ruokaa niin kyllä se alleviivaa systeemin mädänneisyyden. 

Yksityisellä sektorilla joutuu lisäksi melkein tappamaan itsensä työllä, jotta pääsee "etuoikeutettuun" keskijohtoon ajamaan sitä vanhaa Skodaa. Suljetulla sektorilla varmaan asiat toisin, minulla luojankiitos ei ole siitä kokemusta. Olen kirjoista lukenut millaista hölmöilyä suljettusektori harrastaa. 

Jos joudun tekemään pitkän työpäivän ja pääsen lähtemään kello 01:30 aamuyöllä töistä tasan paskana työpäivästä niin viiminen asia mitä haluan miettiä on kestääkö tämä Skoda vai ei.

terv, Vientiteollisuus/ulkomaat

Ps. Ja koittakaa nyt itse selvittää oma konkurssinne, älkääkä pyytäkö apuja tässä olllaan muutenkin ihan riittävän kovilla

Vierailija
27/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ho hoijaa taas näitä teijän juttuja :)

Vierailija
28/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 02:17"]

Noin 8700 Eurolla kuukaudessa kuuluu Suomessa parhaiten tienaavan 1% joukkoon. Jos parhaiten tienaava ylin fraktiili on tyytyväinen ajaessaan vanhalla Skodalla ja syövänsä oikein ruokaa niin kyllä se alleviivaa systeemin mädänneisyyden. 

[/quote]

No me oltiin lapsiperheenä ekat kymmenen vuotta ilman autoa, joten toi Skoda on meille jo plussaa. Nyt on sillä viis vuotta ajeltu tyytyväisinä. Mies on olllut paremmilla palkoilla vasta kolmisen vuotta. Sitä ennen oli Nokiassa hommissa kolme tonnia huonommalla palkalla, joten tämä väljempi elintaso on meille vielä melko uusi juttu.

Toi Skoda vaan oli esimerkkinä siitä, että kannattaa miettiä mihin ne rahat laittaa. Meillä ne on asunnossa. Miies kävelee tästä töihin 10 minuuttia, tyttö kouluun 15 minuuttia. Tämä tuntuu luksukselta, kun työ, koulu ja harrastukset on lähellä. Ja koska meillä on Skoda eikä Audi, niin on varaa myös matkustella. Siitä me tykätään ja aika paljon on reissattukin. 

Ap:n perhe lyhentää asuntolainaa parilla tonnilla ja sehän on sitä omaisuuden kartuttamista. Jossain vaiheessa se talo on maksettu tai voi vaihtaa pienempään, kun lapset ovat aikuistuneet. 

Se on totta, ettei tuollaisella 8500 euron palkalla mitään kovin hulppeaa elämää eletä. Mutta sellaista hyvää ja mukavaa kuitenkin. Jos rouva on saanut unelmansa talon, niin mitä muuta pitäisi vielä saada?

Vierailija
29/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 02:49"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 02:17"]

[/quote]

No me oltiin lapsiperheenä ekat kymmenen vuotta ilman autoa, joten toi Skoda on meille jo plussaa. Nyt on sillä viis vuotta ajeltu tyytyväisinä. Mies on olllut paremmilla palkoilla vasta kolmisen vuotta. Sitä ennen oli Nokiassa hommissa kolme tonnia huonommalla palkalla, joten tämä väljempi elintaso on meille vielä melko uusi juttu.

Toi Skoda vaan oli esimerkkinä siitä, että kannattaa miettiä mihin ne rahat laittaa. Meillä ne on asunnossa. Miies kävelee tästä töihin 10 minuuttia, tyttö kouluun 15 minuuttia. Tämä tuntuu luksukselta, kun työ, koulu ja harrastukset on lähellä. Ja koska meillä on Skoda eikä Audi, niin on varaa myös matkustella. Siitä me tykätään ja aika paljon on reissattukin. 

Ap:n perhe lyhentää asuntolainaa parilla tonnilla ja sehän on sitä omaisuuden kartuttamista. Jossain vaiheessa se talo on maksettu tai voi vaihtaa pienempään, kun lapset ovat aikuistuneet. 

Se on totta, ettei tuollaisella 8500 euron palkalla mitään kovin hulppeaa elämää eletä. Mutta sellaista hyvää ja mukavaa kuitenkin. Jos rouva on saanut unelmansa talon, niin mitä muuta pitäisi vielä saada?

[/quote]

Iso asuntolaina aiheuttaa "munat - perse" ilmiön. Eli yksilö jolla on ylimitoitettu asuntolaina joutuu suojaamaan jatkuvasti sekä selkäänsä että edustaansa. Suomen asuntojen hinnoista ylin50 prosenttia on veroja tai veroluonteisia maksuja. Asuntojen hinnat voivat joustaa markkinahäiriössä (= suomalaisilta loppuu työt ja rahat) hetkellisesti mutta ne eivät tule alas pysyvästi koska niissä on rakenteellinen jäykkyys. Tämä ei edusta vapaata markkinataloutta. 

Mikä järki on pyhittää elämänsä jokun auton tai asunnon maksuun? Ja kun saat sen asunnon maksettua niin yhteiskunta muuttaa pelisääntöjä siten että sen arvo tai arvonnousu verotetaan pois.

Näin ja vastaavilla mekanismeilla, kaikilla elämänalueilla suomalaiset työtätekevöt pidetään tarkoituksellisesti köyhinä. 

Itse edustan sitä joukkoa ihmisiä, joiden mielestä yritteliäisyydestä tulee palkita myös materiaalisesti koska muuten kukaan ei edes yritä mitään.

Tämä ilmiö on hyvin konkreettinen tämän päivän Suomen taloudessa ja politiikassa. 

Sitä vastaan ei voi demokratian voimin hakea muutosta koska enemmistö elää yhteiskunnan tuella. 

Ainoa vaihtoehto on muuttaa ulos Suomesta.

Vierailija
30/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miten voi olla noin vaikea pärjätä sillä mitä on :D

Meillä nettotulot 1700e\kk toisella, toinen opiskelija, jolla ei opintotukioikeutta eli 0e\kk. Tästä 1050 e lainaan, vastikkeisiin ja sähköön. Tuolla lopulla 650 saa hyvin ruuat, bensat yms menot kahdelle.

Jos isompia hankintoja tulee, ulkona syömistä vähentömään.. Toisaalta jos ei ole yllätyksiä, tuosta jää 50-150euroa säästöön kuukausittain.

Enkä edes koe että nuukailtaisiin. Syödään mitä halutaan (tehdään kyllä itse), käydään ulkona ja kulttuuritapahtumissa (kerran tai kaksi \kk), mutta ei ostella turhia jos ei oikeasti tarvita. Toisaalta en käy kampaajalla, eikä ole kuin yksi auto. Koiraan menee yllättävän paljon..

Vierailija
31/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:25"]

Mä en ymmärrä miten voi olla noin vaikea pärjätä sillä mitä on :D Meillä nettotulot 1700e\kk toisella, toinen opiskelija, jolla ei opintotukioikeutta eli 0e\kk. Tästä 1050 e lainaan, vastikkeisiin ja sähköön. Tuolla lopulla 650 saa hyvin ruuat, bensat yms menot kahdelle. Jos isompia hankintoja tulee, ulkona syömistä vähentömään.. Toisaalta jos ei ole yllätyksiä, tuosta jää 50-150euroa säästöön kuukausittain. Enkä edes koe että nuukailtaisiin. Syödään mitä halutaan (tehdään kyllä itse), käydään ulkona ja kulttuuritapahtumissa (kerran tai kaksi \kk), mutta ei ostella turhia jos ei oikeasti tarvita. Toisaalta en käy kampaajalla, eikä ole kuin yksi auto. Koiraan menee yllättävän paljon..

[/quote]

Kysymys ei ole pärjäämisestä vaan vauraudesta. AP ihmetteli miksi heille ei jää käyttörahaa asumisen ja auton jälkeen vaikka miehen tulot ovat yli 8500 Euroa kuukaudessa.  Yksinkertainen vastaus on että jokainen yhtälössä oleva tekijä nauttii Suomessa äärimmäistä verorasitusta: työtulo, autoilu ja asuminen. 

Koska kaikista näistä asioista rangaistaan maksimaalisesti verotuksen muodossa niin lopputulema on se että Suomessa ei kannata autoilla, tehdä töitä tai asua. 

Mikä tässä oli hankalaa ymmärtää? 

Tämä ei ollut Ghosting keskustelu ja opiskelijana tyytyy selkästi vähempään kuin esim. 15 vuotta työssä olleena ja suomalaisen mittakaavanmukaan erittäin hyvin tienaavana.

Haastavinta kokonaisuuden kannalta on se että ihmisiltä (pitkälti keskiluokalta) viedään kaikki motivaatiotekijät pois ja itseasiassa myös toivo. Toivo paremmasta huomisesta ja toivo siitä että lapsilla olisi asiat joskus paremmin kuin itsellä on ollut. 

Kun yhteiskunnan toivottomuus kasvaa se ilmenee erilaisina ilmiöinä: muukalaisvihana, maastamuuttona, tahallisena tai tahattomana syrjäytymisenä ja down shiftauksena. Sillä ei ole väliä niiinkauan kuin ilmiöt ovat marginaalisia. Kun ne koskettavat isompia joukkoja kansalaisia, yhteiskunta kriisiytyy.

31 olet varmasti tosi hyvä ihminen kun selviät noin pienellä, minäkään en ole ikinä elänyt niin rikasta elämää kuin opiskelijana.

Vierailija
32/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 01:36"]

Mua oikeesti ällöttää hyvä tuloisten marina ja kerskuminen rahoillaan. Todella säälittävää touhua aikuisilta ihmisiltä.

[/quote]

Saattaisit itsekin ollahyvätuloinen, kun hallitsisit edes kieliopin. 

Vierailija
33/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 05:29"]

Mä en ymmärrä miten voi olla noin vaikea pärjätä sillä mitä on :D Meillä nettotulot 1700e\kk toisella, toinen opiskelija, jolla ei opintotukioikeutta eli 0e\kk. Tästä 1050 e lainaan, vastikkeisiin ja sähköön. Tuolla lopulla 650 saa hyvin ruuat, bensat yms menot kahdelle. Jos isompia hankintoja tulee, ulkona syömistä vähentömään.. Toisaalta jos ei ole yllätyksiä, tuosta jää 50-150euroa säästöön kuukausittain. Enkä edes koe että nuukailtaisiin. Syödään mitä halutaan (tehdään kyllä itse), käydään ulkona ja kulttuuritapahtumissa (kerran tai kaksi \kk), mutta ei ostella turhia jos ei oikeasti tarvita. Toisaalta en käy kampaajalla, eikä ole kuin yksi auto. Koiraan menee yllättävän paljon..

[/quote]

Kysymys ei ole pärjäämisestä vaan vauraudesta. AP ihmetteli miksi heille ei jää käyttörahaa asumisen ja auton jälkeen vaikka miehen tulot ovat yli 8500 Euroa kuukaudessa.  Yksinkertainen vastaus on että jokainen yhtälössä oleva tekijä nauttii Suomessa äärimmäistä verorasitusta: työtulo, autoilu ja asuminen. 

[/quote]

Höpö höpö. Kysymys on huonosta elämänhallinasta yhdistettynä nousukasmaisen suuriin luuloihin siitä, mitä yhden ihmisen 8500 euron bruttopalkalla pitäisi saada. Käteen ei tosiaan jää mitään, jos kaiken pistää samantien menemään. Verotus toki on mitä on, mutta se ei tule kenellekään yllätyksenä. 4000 e nettotuloilla + yhteiskunnan maksamilla tulonsiirroilla pystyy kuitenkin elämään mukavampaa elämää, kuin valtaosa suomalaisista, joten jos se ei riitä niin kannattaa vähän tarkastella niitä omia valintoja.

1200e autoetu ja päälle 2000e asumiskulut kolmehenkiseltä perheeltä kertovat karua kieltään siitä, mikä tässä on se todellinen ongelma.

Vierailija
34/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 01:07"]

Ja ennen kuin syytätte siipeilemisestä, niin nro 14 lisää, että jäin itse työttömäksi hyvästä työstä 1 v. sitten ja nyt saan ansiosidonnaista 2.700 per kk. Uutta työtä vaan ei löydy millään.

Mutta tuosta omastani - eli about 2.000 käteen/kk - maksan oman asuntolainani 950 per kk + kaikki muut menoni. Käytän myös säästöjäni, jotka keräsin talteen töissäoloaikanani. Onneksi säästöjä on n. 200.000.

Mutta pärjään siis näilläkin tuloilla, pahemmin säästöihin koskematta - Mutta mies ei omillaan???

Mies tuntuu hajoavan, jos kaupassa pyydän häntä ostamaan ruokaa itsellenikin jne.

[/quote]

taas joku unelmoi....

Vierailija
35/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 01:00"]Mä uskon ton Ap:n kirjoittaman.

Mulla on nimittäin mies, joka tienaa n. 20.000 bruttona per kk (mies on yrittäjä, joten tulot per kk vaihtelee, mutta vuositulot bruttona n. 250.000), ja valittaa mulle koko ajan, kun "On rahat niin tiukilla että" ja "Ruokaakaan ei riitä rahaa, kun sä syöt niin karmeen paljon!".

Minä sitten kyselen, että mihin ihmeeseen se raha menee...

Mies maksaa asuntolainaa n. 1.000/kk ja elareita n. 600/kk. Muita täysin kiinteitä kuluja ei ole.

- ELI MIHIN NE RAHAT SIIS OIKEASTI MENEVÄT???
[/quote]

Mies siis nostaa palkkaa 20 000? Yrityksen tulot ei ole miehen tuloja. Niistä on paljon maksuja ennen yrittäjän palkkaa

Vierailija
36/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 05:53"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 05:29"]

[/quote]

[/quote]

Höpö höpö. Kysymys on huonosta elämänhallinasta yhdistettynä nousukasmaisen suuriin luuloihin siitä, mitä yhden ihmisen 8500 euron bruttopalkalla pitäisi saada. Käteen ei tosiaan jää mitään, jos kaiken pistää samantien menemään. Verotus toki on mitä on, mutta se ei tule kenellekään yllätyksenä. 4000 e nettotuloilla + yhteiskunnan maksamilla tulonsiirroilla pystyy kuitenkin elämään mukavampaa elämää, kuin valtaosa suomalaisista, joten jos se ei riitä niin kannattaa vähän tarkastella niitä omia valintoja.

1200e autoetu ja päälle 2000e asumiskulut kolmehenkiseltä perheeltä kertovat karua kieltään siitä, mikä tässä on se todellinen ongelma.

[/quote]

Juuri näin.
Melko monet valitsee näin. Ja elämiseen ei jää mitään

Vierailija
37/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 01:36"]

[/quote]

Mua taas ällöttää huono tuloisten kitinä ja yhdys sana virheet.

Vierailija
38/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 05:53"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

2000e asumiskustannukset eivät ole mitenkään poikkeukselliset 4 hengen taloudelle pääkaupunkiseudulla. Mikä helvatun takia sitä käy töissä jos ei edes saa asuttaa perhettään jotenkin järkevästi järkevällä alueella. Kaikesta voi tinkiä ja liekkiä voi säätää pienemmälle, mutta eikö elämästä silloin tule hieman onnetonta ja tylsää kun on ainainen tinkijä?

Vierailija
39/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap tienaa? Liian isoksi mitoitettu asuntolaina. Meillä ainakin pankki laski lainan sillä tavalla, että nettotuloista 40 % saa mennä asumimskuluihin. Meillä maksetaan tonni kuussa. Hitaasti etenee ja korkoja menee enemmän, mutta mitä sitten. On rahaa elää ja hengittää. 

Vierailija
40/151 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 06:30"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 05:53"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

2000e asumiskustannukset eivät ole mitenkään poikkeukselliset 4 hengen taloudelle pääkaupunkiseudulla. Mikä helvatun takia sitä käy töissä jos ei edes saa asuttaa perhettään jotenkin järkevästi järkevällä alueella. Kaikesta voi tinkiä ja liekkiä voi säätää pienemmälle, mutta eikö elämästä silloin tule hieman onnetonta ja tylsää kun on ainainen tinkijä?

[/quote]

mutta tässä oli kyse vain miehen tuloista? Varmaan ap nyt ainakin2000 e tienaa, ja lapsilisät päälle.