Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienyrittäjän kuolemanralli: Jatkuvasti saikuttavat työntekijät ja työnantajamaksut.

Vierailija
18.03.2022 |

Työnantajamaksut ja kalliit jatkuvat sairauslomat vievät mehut jo muutenkin kriittisenä aikana. Tässä työssä tarvitaan saikuttajalle aina tuuraaja, joten työnantaja maksaa kahdelle palkkaa saamatta kompensaatiota sairauslomalla olijan osalta mistään. Kela alkaa korvata vasta kun päiviä on kulunut 1+9. Jossain vaiheessa alkaa kuulua joutsenlaulu kannattamattomana, kun yrittäjä ei itse voi nostaa enää palkkaa.

Kommentit (199)

Vierailija
41/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kappas, valittajayrittäjä.

Parempi valittajayrittäjä kuin nämä pillittäjät ketkä esim tuolla suomi-onnellisuus ketjussa itkevät

Vierailija
42/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se saikuttaminen on hyvin pitkälti seurausta huonosta työilmapiiristä ja työoloista. Mulla on ollut aiemmin kaksi pienyrittäjää työnantajana jotka oli ihan täysiä mulkkuja. Ei oltu järjestetty työterveyshuoltoa muuten kuin pakolliset tarkastukset. Ja yhtään ei koskaan ollut joustoa työntekijään päin, jos yrittäjä oli itse kesämökillä perjantaina niin soitti varmasti kahta minuuttia vaille neljä varmistaakseen että kukaan ei ole lähtenyt kotiin minuuttiakaan liian aikaisin. Noissa kahdessa paikassa saikutin pienemmästäkin asiasta, selkäkin oli usein kipeä ja paljon oli nuhaa liikkeellä...

Nykyisessä työpaikassa olen ollut seitsemän vuotta. Tämäkin on pieni yrittäjävetoinen firma, mutta ilmapiiri on ihan erilainen, tulee kehuja ja kannustusta ja on joustava työaika. Kerran olen ollut viikon saikulla leikkauksen takia, mutta muuten teen töitä vähän flunssaisenakin kotoa käsin etänä. Ei tulisi mieleenikään ruveta saikuttamaan tyhjän takia.

Kyllä meistä jokainen tietää, että tietyntyyppiset ihmiset menevät aina sieltä missä aita on matalin.

Pienyrittäjälle työterveyshuolto tulee kalliiksi ja itse ymmärrän hyvin, ettei niihin kannata sijoittaa vaan lakisääteinen riittää.

Jos sinun työpaikallasi piti valvoa työntekijöitä, niin siihen oli varmasti syy ja kerroithan itsekin olleesi huono työntekijä.

Nykyään vanhempana ja viisaampana tiedän, että jos firmassa ei ole työterveyshuoltoa niin siellä ei arvosteta muutenkaan työntekijöitä ja se kannattaa kiertää kaukaa. Tämän hetkisessä työpaikassani on laajin mahdollinen työterveyshuolto, saa mennä suoraan erikoislääkärille ja jopa hammashoito kuuluu sopimukseen.

Tyytyväiset ja motivoituneet työntekijät ovat tärkein tie menestykseen, silloin yritys tekee voittoa. Nykyisessä työpaikassani on omistajan lisäksi neljä työntekijää ja viime tilikautena viivan alle jäi verojen jälkeen 2,4 miljoonaa euroa. Myös minä "huono työntekijä" sain melkein kymppitonnin bonuksen...

Ehkä sinun kannattaisi panostaa edes yleislääkäritasoiseen työterveyshuoltoon sekä jonkinlaiseen bonusjärjestelmään niin voisit saada muitakin kuin saikuttavia jämätyöntekijöitä.

Meillä sama, mutta kytketty tiettyyn lääkärikeskukseen, josta saa max 3 vrk sairauslomaa jopa leikkauksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on matala palkka ja vain välttävät työolot niin sitä kyllä kannattaa kompensoida saikuttamalla. Saapahan ahne työnantaja näpeilleen siten.

Vierailija
44/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se saikuttaminen on hyvin pitkälti seurausta huonosta työilmapiiristä ja työoloista. Mulla on ollut aiemmin kaksi pienyrittäjää työnantajana jotka oli ihan täysiä mulkkuja. Ei oltu järjestetty työterveyshuoltoa muuten kuin pakolliset tarkastukset. Ja yhtään ei koskaan ollut joustoa työntekijään päin, jos yrittäjä oli itse kesämökillä perjantaina niin soitti varmasti kahta minuuttia vaille neljä varmistaakseen että kukaan ei ole lähtenyt kotiin minuuttiakaan liian aikaisin. Noissa kahdessa paikassa saikutin pienemmästäkin asiasta, selkäkin oli usein kipeä ja paljon oli nuhaa liikkeellä...

Nykyisessä työpaikassa olen ollut seitsemän vuotta. Tämäkin on pieni yrittäjävetoinen firma, mutta ilmapiiri on ihan erilainen, tulee kehuja ja kannustusta ja on joustava työaika. Kerran olen ollut viikon saikulla leikkauksen takia, mutta muuten teen töitä vähän flunssaisenakin kotoa käsin etänä. Ei tulisi mieleenikään ruveta saikuttamaan tyhjän takia.

Kyllä meistä jokainen tietää, että tietyntyyppiset ihmiset menevät aina sieltä missä aita on matalin.

Pienyrittäjälle työterveyshuolto tulee kalliiksi ja itse ymmärrän hyvin, ettei niihin kannata sijoittaa vaan lakisääteinen riittää.

Jos sinun työpaikallasi piti valvoa työntekijöitä, niin siihen oli varmasti syy ja kerroithan itsekin olleesi huono työntekijä.

Nykyään vanhempana ja viisaampana tiedän, että jos firmassa ei ole työterveyshuoltoa niin siellä ei arvosteta muutenkaan työntekijöitä ja se kannattaa kiertää kaukaa. Tämän hetkisessä työpaikassani on laajin mahdollinen työterveyshuolto, saa mennä suoraan erikoislääkärille ja jopa hammashoito kuuluu sopimukseen.

Tyytyväiset ja motivoituneet työntekijät ovat tärkein tie menestykseen, silloin yritys tekee voittoa. Nykyisessä työpaikassani on omistajan lisäksi neljä työntekijää ja viime tilikautena viivan alle jäi verojen jälkeen 2,4 miljoonaa euroa. Myös minä "huono työntekijä" sain melkein kymppitonnin bonuksen...

Ehkä sinun kannattaisi panostaa edes yleislääkäritasoiseen työterveyshuoltoon sekä jonkinlaiseen bonusjärjestelmään niin voisit saada muitakin kuin saikuttavia jämätyöntekijöitä.

Meillä sama, mutta kytketty tiettyyn lääkärikeskukseen, josta saa max 3 vrk sairauslomaa jopa leikkauksen jälkeen.

Sairasta, mutta sitähän pyrkyreiden mielenmaisema kaikkinensa on; täynnä tarmoa htväksikäyttää muita!

Vierailija
45/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ihmeellistä, kuinka jotkut yrittäjät vetävät puoleensa, kuin iilimato, näitä saikuttajia ja heikompaa työaineista ja ihan itse vielä rekrytoivat työtehtäviin.

Meillä töissä on n. 30 henkilöä ja omalla ilmoituksella saadaan olla täydellä palkalla 5pv töistä pois, eikä ole väärinkäytöksiä ja jos joku on sairaana, niin on todella sairas ja työnantaja palkitsee joka vuosi joulukuussa tuplapalkalla, kun ollaan niin hyviä. Jos työvoimaa tarvitaan, hakijoita on satoja, mistä voi valita parhaimman.

Vierailija
46/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki ihmisten tilalle robotteja, ei tule saikkuja. Voit sitten verrata robotin huoltokustannuksiin.

Poissaoloon on aina jokin syy. Mitenkäs yrittäjä on panostanut työssäviihtyvyyteen?

Vedä nyt jumalauta käteen. Tiedät aivan hyvin itsekin ettei noihin saikuttajiin tehoa muu kuin potkut.

Vierailija
47/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, taas on yrittäjävihamieliset löytäneet palstalle. Suomessa yrityksistä 90% pk-yrityksiä. Harva tienaa sen verran että olisi kesämökkiä yms.

Vierailija
48/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi kampaamoissa on vuokratuolit, yrittäjän ei tarvitse palkata tekijää ja tämä toimii "omalla vastuulla". Monella alalla voitaisiin mennä samaan eli ei enää palkkatyötä, vaan työntekoa itsenäisenä yrittäjänä. Silloin saisi saikuttaa juuri niin paljon kuin tahtoo ja maksaa oman työterveyspalvelunsa.

Vierailija
49/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi kampaamoissa on vuokratuolit, yrittäjän ei tarvitse palkata tekijää ja tämä toimii "omalla vastuulla". Monella alalla voitaisiin mennä samaan eli ei enää palkkatyötä, vaan työntekoa itsenäisenä yrittäjänä. Silloin saisi saikuttaa juuri niin paljon kuin tahtoo ja maksaa oman työterveyspalvelunsa.

Siitä vaan kokeilemaan! Jos et ole sattunut huomaamaan, niin nyt on työntekijän markkinat- palvelualoille on muutenkin vaikea saada työvoimaa.

Vierailija
50/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten Wolt lähetit ovat itsenäisiä yrittäjiä.

Vierailija
51/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki ihmisten tilalle robotteja, ei tule saikkuja. Voit sitten verrata robotin huoltokustannuksiin.

Poissaoloon on aina jokin syy. Mitenkäs yrittäjä on panostanut työssäviihtyvyyteen?

Vedä nyt jumalauta käteen. Tiedät aivan hyvin itsekin ettei noihin saikuttajiin tehoa muu kuin potkut.

Minulla on yli 40v työura takana ja ihmettelen, miten joku yrittäjä onnistuu aina vetämään puoleensa ja palkkaamaan työtehtävään jatkuvasti näitä "saikuttajia"?

Ymmärrän, jos kerran erehtyy, mutta en enää sitä, että toisen, kolmannen.. Mikä mahtaa olla yrittäjän ammattiosaamisen?

Työpaikkaan on tulijoita valtavat määrät, muutama kuukausi sitten haettiin henkilöä työtehtävään ja hakijoita oli 187.

Vierailija
52/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä tehdään töitä , ei ole viihdekeskus . 

Paitsi jos on tubettaja tai striimaaja niin saanee valita aihepiirinsä.

Vierailija
53/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan hyvää vinkkiä: palkkaa töihin keski-ikäisiä ihmisiä. 

Työskentelen firmassa, jossa on paljon nuoria työntekijöitä, ERITTÄIN paljon maanantai- ja perjantaipoissaoloja. Yleisin syy: mt-ongelmat. 

Onneksi me keski-ikäiset naiset teemme työt ja ymmärrämme, ettei töihin tulla juttelemaan kavereiden kanssa tai tutkimaan kännykältä TikTok-videoita. 

Vierailija
54/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yli 40v työura takana ja ihmettelen, miten joku yrittäjä onnistuu aina vetämään puoleensa ja palkkaamaan työtehtävään jatkuvasti näitä "saikuttajia"?

Ymmärrän, jos kerran erehtyy, mutta en enää sitä, että toisen, kolmannen.. Mikä mahtaa olla yrittäjän ammattiosaamisen?

Työpaikkaan on tulijoita valtavat määrät, muutama kuukausi sitten haettiin henkilöä työtehtävään ja hakijoita oli 187.

Niin. Toisista on yrittäjiksi, ja sitten on tämä iso lauma ahneita pyrkyreitä ja hyvöksikäyttäjiä, joilta mikään ei onnistu kenenkään kanssa, ja tukeakin pitäisi saada 🤷🏻‍♀️

Vierailija
55/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa paskalta firmalta, pistä lappu luukulle.

Vierailija
56/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on matala palkka ja vain välttävät työolot niin sitä kyllä kannattaa kompensoida saikuttamalla. Saapahan ahne työnantaja näpeilleen siten.

Ei, koska joku toinen tekee ne työt. Aivan samalla palkalla. 

Jos lintsaus on tärkeää, niin jää työttömäksi.

Vierailija
57/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos firmassa on jatkuvasti saikulla joku, niin silloin on syytä kääntää katse sinne firman suuntaan. Jotain on vinossa firmassa itsessään, jos työntekijät saikuttaa jatkuvasti.

Vierailija
58/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihataanko pienyrittäjiä ihan yleisesti näin paljon? 😳

Vierailija
59/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yhdessä edellisessä työpaikassa saikuttajiin kyllästynyt yrittäjäpomo sai mielestään nerokkaan idean ja alkoi palkkaamaan työntekijöiksi vaan konkurssin tehneitä entisiä yrittäjiä. Hänen mukaansa heillä on tarpeeksi ymmärrystä yrityksen toiminnasta eivätkä taatusti saikuttaisi. Ala oli sellainen missä on paljon yksinyrittäjiä, joten konkurssin tehneitä tai muuten yrittämisen lopettaneita riitti hyvin palkattavaksi.

Joku syyhän siellä oli takana miksi nämä olivat epäonnistuneet yrittäjinä, joten heistä alkoi paljastua alkoholiongelmaisia, liikaa tarvikkeita firman piikkiin ostelevia ym. Kaikille tuli myös maksukiellot ulosotosta mikä aiheutti lisää byrokratiaa palkanmaksuun eli lisää kuluja. Ulosottojen takia he olivat myös aina pyytämässä kottia. Nämä yrittäjähenkiset työntekijät tulivat lopulta paljon kalliimmiksi kuin saikuttavat normityöntekijät.

Kokelipa ap samaa mallia omassa firmassasi.

Vierailija
60/199 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää työskentelyolosuhteet kunnossa ja pitää huoli myös työntekijöiden psyykkisestä hyvinvoinnista.

Saikuttamisen kynnys pienenee kun työssä viihtyvyys on kunnossa eikä työ vie terveyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi