Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 36-vuotias, eikä elämääni kuulu ollenkaan lapsia

Vierailija
25.08.2015 |

Minulla ei ole omia lapsia. Sisareni on minua kuusi vuotta nuorempi, eikä hänellä ole ilmeisesti suunnitelmia hankkia omia lapsia. Kaveripiiriini on valikoitunut enimmäkseen lapsettomia ihmisiä. Kavereiden lapsia näen vain satunnaisesti, eikä tapaamisissamme puhuta heistä juurikaan. Kummilapsia minulla ei ole. Serkuillani on lapsia, mutta en ole koskaan tavannut heitä.

Olenko kummajainen, vai onko täällä muita ikätovereita, joiden elämässä lapset eivät näy?

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:16"]

Olenko kummajainen, vai onko täällä muita ikätovereita, joiden elämässä lapset eivät näy?

[/quote]

Olen vähän päälle 50, ja aikalailla sama tilanne. Sisaruksia mulla ei ole. Serkuilla on lapsia, mutta sukulaisten kanssa nyt yleensäkään ei pidetä yhteyttä joten en ole niitä muksuja juurikaan nähnyt. Joillain kavereilla tietty aikoinaan lapsia oli, mutta ei paljon oltu tekemisissä pikkulapsivaiheessa. Kummilapsia ei ole, onneksi kukaan ei ole koskaan keksinyt edes pyytää mua kummiksi, yleensä kaikki tietää etten ole lapsista kiinnostunut.

[/quote]

Täysin samat sanat, olen alle 50v nainen. En edes muista milloin olisin ollut jonkun lapsen kanssa samassa huoneessa. Mulla ei sisaruksia, miehellä ei sisaruksia jne.

[/quote]

Et edes ravintolassa, kahvilla, bussissa? Tarkoittanet yksityisasuntoa? Ei se silloin niin ihmeellistä ole. 

Minulla aikuiset lapset, joilla kuitenkaan ei vielä ole jälkikasvua. Sisarusteni lapsetkin ovat aikuisia. Viisikymppisenä ei kovin usein osu juhliin, joissa pikkulapsia. 

Nyt varmaan tarkoitetaan pikkulapsia, koska kyllä minä nyt tuttujen rippi- ja ylioppilasjuhlissa käyn muutaman kerran vuodessa. 

Vierailija
22/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä vaan niille kaikille lapsille, jotka eivät sun elämääsi kuulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:51"]

Ihan hyvä vaan niille kaikille lapsille, jotka eivät sun elämääsi kuulu.

[/quote]Voi ei. Harmittaako, kun koulut taas alkoivat? -ap

Vierailija
24/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:18"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:52"]Jotenkin vain hullu ajatus, että jonkun tämänikäisen koko elämänpiiri pyörii lasten ympärillä. -ap [/quote] On ihan normaalia,että 36v:n elämä pyörii lasten ympärillä..

[/quote]Niin on. Se tuntuu vielä hullummalta. :D -ap

[/quote]

Miksi se on mielestäsi hullua? :o

Vierailija
25/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on lapsia (olen 35v) ja kaikilla sisaruksillani ja kavereilla ja tutuilla on lapsia. Ja kyllä vain se elämä tuntuu pyörivän vain lasten ympärillä. Itse kaipaan muutakin ja rasittaa fb:ssakin käydä, kun etusivu täynnä tuttujen ja tuntemattomien lasten kuvia ja kuulumisia. Kahvipöydässäkään ei kukaan tunnu osaavan puhua muusta kuin lapsistaan.

Että täällä on sitten se toinen ääripää. Veikkaan, että ap. asuu pk-seudulla? :)

Vierailija
26/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:52"]Jotenkin vain hullu ajatus, että jonkun tämänikäisen koko elämänpiiri pyörii lasten ympärillä. -ap [/quote] On ihan normaalia,että 36v:n elämä pyörii lasten ympärillä..

[/quote]

[/quote]Minusta on hämmästyttävää, miten erilaisia elämiä aivan samanikäiset, samanlaisista taustoista tulevat ja samalta paikkakunnalta kotoisin olevat ihmiset voivat elää. Kuulin juuri yläkouluaikaisesta tutustani, että tämä asuu yhä kotipitäjässämme, on viiden lapsen äiti eikä kuulemma käytä tietokonetta juuri koskaan. Itse olen lapseton, asun Etelä-Helsingissä ja työstentelen it-alalla. -ap

Vierailija
27/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT. Minulla ei ole omia lapsia, mutta olen kuitenkin oikea lapsimagneetti. Varsinkin pienet pojat tykästyvät minuun alta aikayksikön. Joo, saatan tehdä ennenkuulumattomia juttuja. Kerrankin erään pienen pojan kanssa käänsimme olohuoneessani muutamat huonekalut, kuten sohvan, nurin ja hypimme sitten niiden päällä tavara on vain tavaraa -periaatteella. 

Vierailija
28/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:05"]

Veikkaan, että ap. asuu pk-seudulla? :)

[/quote]Oikein meni. Täällä asuu paljon kolmikymppisiä, joilla ei ole lapsia eikä välttämättä mitään suunnitelmiakaan niiden hankkimiseksi. Varmaan elämäni olisi mennyt aika eri lailla, jos en olisi kotikunnastani koskaan lähtenyt. -ap

Vierailija
29/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:35"]

[/quote]

Niin.. minkä ympärillä elämän sitten pitäisi pyöriä? Shoppailun ja geelikynsien?

[/quote]Mitäköhän tämä on tarkoittavinaan?

Vierailija
30/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, hyvä. Ootko sinkku? Terv. 37-vuotias lapseton sinkkumies.

Vierailija
31/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:12"]

[/quote]

[/quote]Minusta on hämmästyttävää, miten erilaisia elämiä aivan samanikäiset, samanlaisista taustoista tulevat ja samalta paikkakunnalta kotoisin olevat ihmiset voivat elää. Kuulin juuri yläkouluaikaisesta tutustani, että tämä asuu yhä kotipitäjässämme, on viiden lapsen äiti eikä kuulemma käytä tietokonetta juuri koskaan. Itse olen lapseton, asun Etelä-Helsingissä ja työstentelen it-alalla. -ap

[/quote]

Etelä-Helsingissä....: )

Ei siis Pohjois-Helsingissä, idästä nyt - Luoja nähköön - puhumattakaan. No, onhan se Helsinki sen verran iso maailmanmetropoli että syytä tarkentaa asuinpaikkansa ja käytännön välimatka rahvaaseen...

Vierailija
32/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:00"]

Vähän kyllä mietityttää, ettei yksikään ole kummiksi pyytänyt? Vai onko ja olet kieltäytynyt?

[/quote]

Mikäs juttu tämä on? Mä en kuulu kirkkoon, eikä kuulu juuri kukaan lähipiiristänikään, lähimmistä ystävistä tai sukulaisista. Olisin tosi hämmästynyt, jos yhtäkkiä joku heistä haluaisi minut tai kenenkään muun opastamaan pilttejään kristinuskoon. Sehän se on kummin oikea merkitys, vaikka nykyään ovat kai lähinnä lahja-automaatteja. 

Vierailija
33/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi 35v! Vedän kyllä varmaan ennätyksen sillä:

* Luonani on käynyt yhden ainoan kerran lapsivieraita, ikinä (olen asunut itsenäisesti kohta 20v).

* Ei ole sukua joten ei ole sukulaislapsia.

* Lähes kaikki ystävät ja kaverit on lapsettomia. Ne pari joilla on lapsia asuu kaukana. Toisen lapsen olen nähnyt kerran (nyt 4v) ja toisen ehkä 4 kertaa. Kumpaakaan en tunnistaisi jos tulisi kadulla vastaan.

* Olen koskenut elämäni aikana kahteen lapseen (17-vuotiaana pidin sylissä hetken silloisen poikakaverin siskon lasta, kerran halasin tuota 4 kertaa näkemääni lasta).

* Tavallisena vuonna juttelen lapsen kanssa enintään kerran (silloin kun nähnyt tuota em. lasta, yhden kerran miehen sukujuhlissa hänen serkkunsa kanssa).

* En luonnollisestikaan ole kenenkään kummi eikä kukaan ole ikinä pyytänyt kummiksi. 

* Koska en tunne yhtä ainoaa lasta, minulla ei ole mitään hajua minkä ikäinen kukakin on. Jos joudun kuvailemaan jotain lasta, joudun näyttämään kädellä "noin tämän korkuinen", koska en ihan aidosti erota onko joku vaikka 2 tai 4. 

* Samasta syystä kaikki alle ~6v lapset näyttävät ihan samannäköisiltä, enkä useimmiten erota esim. fb:n uutisvirrasta että kenenkäs lapsen kuva tässä on, vaan joudun katsomaan kenen lähettämä se on. Joskus työkaveri yritti näytellä lastensa kuvia, mutta lopulta luovutti kun jouduin aina kysymään "kumpi tuo on", kun en erottanut onko kuvan lapsi hänen 2 vai 5 vuotiaansa.

Olen siis lasten suhteen ihan täysin autuaasti "pihalla", ja tosiaan minustakin tuntuu hyvin oudolta että isot lapsilaumat elämässä on "normaalia". Siis, tiedän että se on toki normaalimpaa, mutta kun itse elän lähes täysin lapsityhjiössä, niin minut aina yllättää se kuinka marginaaliseen ryhmään kuulun. 

Ja itse siis olen täysin tyytyväinen tilanteeseen. En suuremmin pidä lapsista, ja mielellään en törmäisi niihin edes kaupassa...

Vierailija
34/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 11:24"]

[/quote]

[/quote]

Etelä-Helsingissä....: )

Ei siis Pohjois-Helsingissä, idästä nyt - Luoja nähköön - puhumattakaan. No, onhan se Helsinki sen verran iso maailmanmetropoli että syytä tarkentaa asuinpaikkansa ja käytännön välimatka rahvaaseen...

[/quote]Kerrassaan mielenkiintoinen ja kiitettävän laaja tulkinta yhdestä sanasta. No, ollaanhan nyt AV:lla, jossa piennkään yksityiskohta ei ole tarpeeksi mitätön käännettäväksi jotenkin aloittajaa vastaan. :D -ap

Vierailija
35/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Siis kuulit tästä kouluaikaisesta tutustasi tuon, että hän ei käytä tietokonetta juuri koskaan. Ihmiset nyt puhuu mitä sattuu. Tietysti kun elämässä on paljon muuta, niin tietokonejutut eivät ehkä ole se asia, josta kerrotaan muille. Ne ovat niin itsestäänselviä. Minäkin käytän tietokonetta jatkuvasti, mutta en useinkaan  mainitse siitä kenellekään. Ja tietokone on nykyisin vähän joka paikassa, joten vaikea siltä on kenenkään välttyä vaikka haluaisikin. 

Vierailija
36/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Heh.. it-alalla. Tooosi huippua!

Vai mitä nyt haluat viestittää? Monet lapsiperheet asuvat iloisesti Etelä-Helsingissä ja ovat korkeissa asemissa. 

It-ala ei kerro nyt yhtään mitään eikä Etelä-Helsinkikään. Vuokraluukku siellä on tietysti kalliimpi kuin Korsossa, mutta normaalille palkkatyöläiselle täysin mahdollinen. 

Vierailija
37/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:52"]Jotenkin vain hullu ajatus, että jonkun tämänikäisen koko elämänpiiri pyörii lasten ympärillä. -ap
[/quote]

Hullumpaa on se että joku kokee tarvetta tehdä tästä keskustelun. Elämässäsi ei ole lapsia? Aha, ok. Millainen keskustelu pitäisi syntyä?

Vierailija
38/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta se ei ole outoa, ettei halua lapsia, mutta se tuntuu kummalliselta, että niin monenikäiset ihmiset ovat täysin suljettu oman elämänpiirin ulkopuolelle. 

Vierailija
39/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

32, minun luonani ei ole käynyt lapsia koskaan. Mutta oikein hyviä huomioita, enkä kyllä pysty anastamaan sinulta kruunua tässä asiassa. Tuo, että lapsia ei erota kuvien perusteella toisistaan, on ihan totta.

Kuvista tuli mieleen tilanne, jossa istuttiin iltaa kaveriporukalla, ja yksi pitkänmatkalainen laittoi kiertämään kuvan kuopuksestaan, jota kukaan meistä ei ollut aikaisemmin nähnyt. Tuli hölmö olo, kun siitä kuvasta olisi pitänyt keksiä jotakin kohteliasta. Oikeasti mieleni teki kysyä, oliko kyseessä tyttö vai poika, mutta sitä en sentään sanonut.

No, en tiedä, osaavatko kaikki vanhemmatkaan sanoa mitään älykästä pienen lapsen ulkonäöstä. -ap

Vierailija
40/85 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:52"]

Jotenkin vain hullu ajatus, että jonkun tämänikäisen koko elämänpiiri pyörii lasten ympärillä. -ap

[/quote]

Harvan pyörii! On työkuviot tai jatko-opiskelut, parisuhde, ystävät, sukulaiset ja harrastukset. Totta kai lapset ovat sitä tärkeintä maailmassa, mutta useimmilla on paljon muutakin. 

Juuri tuollainen lapsettoman tyypillinen ajatus. Tietysti ihan vauva-aika ja vähän siitä eteenpäinkin etenkin äiti (yleensä) keskittyy täysin voimin lapseen/lapsiin, mutta elämän kokonaisuudessa näin ei ole. 

[/quote]Ehkä se on vanhemmalle niin luonnollistunutta, ettei sitä huomaa. Mutta jos käyttää päivässä useamman tunnin lasten hoitoon ja lasten miettimiseen, vapaa-ajan menot täytyy järjestää hoitoavun ehdoilla, kavereilla on paljon lapsia ja niin edelleen, kyllä tuollainen elämä on minusta hyvin lapsikeskeistä. -ap
[/quote]

Onko elämä sitten työkeskeistä jos siihen ja sen miettimiseen käyttää useamman tunnin päivästä, vapaa-ajan menot täytyy järjestää sen ehdoilla, kavereillakin on työpaikat jne? Kuulostaa aika normaalilta elämältä, perheellisilläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme