Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi innokas ja ahkera nuori työntekijä halutaan nujertaa työpaikalla?

Vierailija
17.03.2022 |

Kysymys otsikossa. On paljon ystävällisiä työkavereita, jotka neuvojat ja jakavat osaamistaan. Vanhemman kollegan apu on korvaamatonta ja nuorelle työntekijälle tärkeää. Tällaisia työkavereita todella arvostaa. Valitettavasti joukkoon mahtuu heitä, jotka kuitenkin haluavat nujertaa nuoren työntekijän. Miksi? Keneltä se nuoren innokkuus ja ahkeruus on pois? Miksi siitä pitää päästä eroon?

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on aika moni käsittänyt nujertamisen ihan väärin. Ei asiallinen palaute tai aiheesta annettu kritiikki ole nujertamista, se kuuluu työelämään. Nujertamista on sen sijaan se, että ihan avoimesti vähätellään sitä nuorta työntekijää ja hänen työpanostaan. Yritetään saada ammatillinen itsetunto pohjalukemiin ja työntekijä pienentämään itsensä niin, ettei olisi ahkera ja innokas.

Tässä ketjussa ei ole keskusteltu asiallisesta palautteesta.

Vierailija
82/83 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoressa kollegassa vaan näkyy ja kuuluu kokemuksen puute.  Jokaisessa työssä opitaan ja kokemus muovaa tekijän. Nuorella on usein rajaton usko omaan osaamiseensa ja erinomaisuuteensa. Koska lihavat ja väsähtäneet vanhat kääkät ovat vain kateellisia.  Niinpä ei saa neuvoa, ohjata, opastaa edes silkkihanskoin tai kauniin sanakääntein. Kuten ketjussa on todettu: "antaa tehdä itse virheensä ja oppia niistä". Loppupeleissä tämä perehdytystapa vie omaa ja toisten työaikaa. Ja saman työn joutuu tekemään tuplasti tai triplasti. Tai vanhempi ja kokeneempi kollega sitten paikkaa tehdyt mokat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina ole kiinni siitä, että nuorta työntekijää väheksyttäisi osaamattomuuden takia.

Minulla on takana jo liki 10 v työuraa omalla alallani, valmistuin nuorena ja olen siitä asti tehnyt töitä. Kun menin viimeksi uuteen paikkaan, niin osa tuomitsi minut heti nuoruuden perusteella huonoksi työntekijäksi. Nälviminen alkoi heti töissä aloitettuani, eräskin työntekijä ilmoitti jo ensimmäisenä työpäivänä, että aikoo savustaa minut ulos, koska olisi halunnut tilalleni miehen.

Minulla on sen verran jo työkokemusta alaltani, että tiedän, että osaan kyllä työni ja työtäni on arvostettu aiemmissa paikoissa. Se, että ikäni on muutamalle ihmiselle ongelma, ei tee minusta huonoa työntekijää. Sanottakoon vielä, että alallani ei tarvitse 30 v työkokemusta osatakseen työnsä, vaan parissa vuodessa oppii työn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi