Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi innokas ja ahkera nuori työntekijä halutaan nujertaa työpaikalla?

Vierailija
17.03.2022 |

Kysymys otsikossa. On paljon ystävällisiä työkavereita, jotka neuvojat ja jakavat osaamistaan. Vanhemman kollegan apu on korvaamatonta ja nuorelle työntekijälle tärkeää. Tällaisia työkavereita todella arvostaa. Valitettavasti joukkoon mahtuu heitä, jotka kuitenkin haluavat nujertaa nuoren työntekijän. Miksi? Keneltä se nuoren innokkuus ja ahkeruus on pois? Miksi siitä pitää päästä eroon?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus ja pelko siitä, että joutuu rehkimään leipänsä eteen, kun yli-innokas nuori painaa kelloon katsomatta duunia.

Sepä se! Mä rehkin leipäni eteen 7,5h/pvä. Tarpeen mukaan, satunnaisesti teen ylitöitä ylityökorvauksella. "Yli-innokas painaa kelloon katsomatta" samalla liksalla - ilman ylityökorvauksia.

Vierailija
42/83 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla oli vähän klisee, mutta joitakin vanhempia työntekijöitä häiritsee someosaamiseni. Some on minulle luonteva työväline, osaan tuottaa sinne työhön liittyvää materiaalia ja se on minulle helppoa. Minua ei haittaa olla työpaikan somessa omilla kasvoillani. Osa ei halua kasvojaan lainkaan esiin ja some on heille vastenmielistä. Vähättelevät sitten avoimesti ääneen somessa tekemääni työtä. Kummasti kuitenkin esihenkilöt sitä arvostavat.

Kyse on siitä, että osaan jotain sellaista, mitä he eivät osaa. En ymmärrä, miksi tuosta pitää kiukutella. Onhan heilläkin sellaista osaamista, jota minulla ei ole, eikä heidän osaaminen ole minulta pois.

Tuskinpa se sinun someosaamisesi mitään NIIN ihmeellistä on. Lähes kuka tahansa voisi ne samat asiat opetella mutta kun ei kiinnosta. Some näyttäytyy monelle pinnallisena eivätkä he ehkä siksi halua kasvojaan sinne. Jos sinä haluat niin kiva, muttei se ole kaikille se ykkösjuttu siellä työpaikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali ahkeruus menettää merkitykseensä, jos taloon tulee joku yli-innokas ihmisrobotti. Sitten aletaan vaatia samaa vuosia talossa olleilta konkareilta, jotka ovat aina hoitaneet työnsä ahkeruuden lisäksi huolellisesti ja tunnollisesti. Mutta nykyään vain tehokkuudella tuntuu olevan merkitystä ja huolellisuudesta viis.

Juuri näin. Itseä juurikin nyt vituttaa toista vuosikymmentä talossa olleena että märkäkorvia suositaan, niille järkätään työtilat vaikka tyhjästä ja itse joudun koiranhommiin kun muka tiloja ei ole ja sitten sellaisia yllättäen löytyykin mutta kylläkin siis sille viime vuonna valmistuneelle.

Se että työnantaja laittaa kaikki paukut uusien rekrytointiin ja sitouttamuseen on lyhytnäköistä politiikkaa koska ne talon vanhat työntekijät on niitä joilta hoituu mikä vaan homma ja työnteko on pitkällä tähtäimellä tehokkaampaa ja tuottoisampaa.

Noh, aion viedä osaamiseni muualle ihan kohtapuoliin, aukeaa se vielä noille hutiloiville nuorisolaisillekin mitä kokemuksen tuoman rautaisen ammattitaidon puute on kun saavat multa jäävät vaativat hommat vastattavakseen.

Vierailija
44/83 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ollessani nuori jouduin kiusaamisen kohteeksi vanhempien työntekijöiden taholta. Toisaalta nyt kun olen itsekin jo vanha ja on paljon työstä johtuvia rasitusvammoja, alan vähän paremmin ymmärtää niitä jo kauan sitten eläkkeelle jääneitä "haahkoja" jotka eivät oikein tykänneet liiasta innokkuudestani. 

Olin liian kärppänä tekemään asiat eri tavalla kuin mulle vanhempien työntekijöiden toimesta opetettiin. En totellut kaikkea vaan tein oman pääni mukaan, koska koin sen olevan tehokkaampaa. Ja tehokkaampaa se olikin, mutta oman kropan kustannuksella. Joten joo, myönnän olleeni väärässä. Nyt iäkkäänä pyrin kuitenkin tekemään nuorille innokkaille asiat selväksi ihan perustelemalla. Ei kiusaamalla. 

Vierailija
45/83 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nyt muutenkin on mentaliteetti, että toisten onni on itseltä pois. Jos joku on ahkera ja pärjää työssään, niin sekin on toisten mielestä heiltä pois.

Vierailija
46/83 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vanhemmat työntekijät haluavat varmistaa, ettei uusi nuorempi työntekijä ole väärällä asenteella tallo heidän varpailleen ja kuvittele itsestään liikoja. Ei se mielestäni ole niinkään kiinni siitä itse tekemisestä, vaan asenteesta, joka halutaan kuriin.

Yhdessä työpaikassa, jossa nuorena työskentelin, toisen osaston ryhmäpäällikkö kulki työhuoneeseen ovilla sanomassa, että siltä uudelta tytöltä täytyy ottaa heti luulot pois. Tyttö oli sellainen innokkaan oloinen ja päsmäröi omilla ideoillaan. Hän kyllä irtisanoutui nopeasti, enkä ihmettele. En hyväksynyt vanhempien naisten toimintaa heidän ottaessa tytöltä luulot pois. Ymmärsin kyllä mikä heitä tytön käytöksessä ärsytti. Tuollainen joukkolynkkaus on kuitenkin tosi epäreilua ja on helposti ylimitoitettua.

Itse olin nuorena tosi pidättyväinen työpaikalla, etten herättäisi ärsytystä. Ei sekään ole hyvä, jos alkaa pienentämään itseään. Pidättyvyydestä huolimatta, tai pikemminkin sen takia jouduin itsekin välillä kiusatuksi. Opin kuitenkin myös puolustautumaan. Sanoin joskus ärhäkästi ja suoraan, että sulla ei ole tuossa muuta tarkoitusta kuin kiusata, joten jätä mut rauhaan.

Vierailija
47/83 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
48/83 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti liian positiivinen ja kaunis tympeille mammoille.

Vierailija
49/83 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan se nuori saa kokemusta, hän ymmärtää.

Vierailija
50/83 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei yritä nujertaa ketään missään. Tämä on kuvitelmaa. Suomi on toistamiseen valittu maailman onnellisimmaksi maaksi. Nyt pitää jo viimeinkin vaieta tällaisista asioista!

Vierailija
51/83 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö taas kateutenne kanssa, nuoret tulevat usein innoissaan selittämään parannusehdotuksia hyväksi käytännöksi todettuihin asioihin. Usein ne edhdotukset on jo aiemmin kokeilti ja todettu toimimattomiksi.

Eli juuri koulusta tulleen nuoren, joka osaa käyttää uusimpia laitteita ja jolla on uusin tieto (esim. Sote-ala) pitäisi olla hiljaa, koska nämä on jo kokeiltu ja todettu huonoksi?

Vierailija
52/83 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö muka itse vanhempana ja kokeneempana ikinä ajattele, miten naiiveja ja typeriä olittekaan nuorina vastavalmistuneina?

Vierailija
53/83 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö taas kateutenne kanssa, nuoret tulevat usein innoissaan selittämään parannusehdotuksia hyväksi käytännöksi todettuihin asioihin. Usein ne edhdotukset on jo aiemmin kokeilti ja todettu toimimattomiksi.

Eli juuri koulusta tulleen nuoren, joka osaa käyttää uusimpia laitteita ja jolla on uusin tieto (esim. Sote-ala) pitäisi olla hiljaa, koska nämä on jo kokeiltu ja todettu huonoksi?

Ongelma on siinä, että vanhat jäärät ei osaa eivätkä halua opetella. En ole sotealalla, mutta nyt korona-aikana esimerkiksi etätyöt ja etäpalaverit on olleet ihan kauhistuksia näille vanhemmille työntekijöille...

Vierailija
54/83 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan ystävällisiä ja annetaan nuoren tehdä omat virheensä. Riittävän monen nolon kokemuksen jälkeen jokainen oppii, että ei kannata sooloilla, jos ei tunne kokonaisuutta. Toki usein ärsyttää se, kun tuore työntekijä ryhtyy tekemään minun töitäni sen sijaan, että tekisi niitä, joihin on palkattu. Liian usein kuulen, että "hei mä tein sulle esityksen valmiiksi", mutta eihän sitä voi pitää, liikaa virheitä ja yleistyksiä. Ja kun tuore työntekijä itse pitää ylimalkaisen esityksen tyytyväisenä itseensä, täyttyy kommenttikenttä täsmennyksistä ja korjauksista, jotka annetaan ystävällisesti "kuuntelin varmaan huonosti, mutta luulin kuulleeni, että asiakkaita olisi helmikuussa ollut 32. Kyllä heitä oli 320". Tämäkin on ilkeyttä, tietenkin.

Vierailija
55/83 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, että vanhat jäärät ei osaa eivätkä halua opetella. En ole sotealalla, mutta nyt korona-aikana esimerkiksi etätyöt ja etäpalaverit on olleet ihan kauhistuksia näille vanhemmille työntekijöille...

Outoa, ne samat eläkeikää lähentelevät osaa vapaa-aikana ihan hyvin nettikeskustella 80v vanhempiensa kanssa. Töissä he eivät tietenkään osaa mitään, koska eivät valitse taustalle välkkyviä discopalloja.

Vierailija
56/83 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sillä koulusta tulleella on ainoana uusin tieto vai loppuuko lukutaito siihen, kun saa valmistumispaperit käteensä?

Vierailija
57/83 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei aina olekaan parannusehdotusten esittämisestä, vaan ihan siitä että pahansuovat ja kyllä, kateudesta vihreät, vanhemmat ja kokeneemmat työntekijät eivät auta apua tarvittaessa. Edes pienen neuvon, tai tiedon, nyhtäminen saattaa olla täysin mahdotonta, kun tämä tyyppi luulee että tiedon panttaamisesta on hänelle jotain henkilökohtaista etua.

Vierailija
58/83 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollaan ystävällisiä ja annetaan nuoren tehdä omat virheensä. Riittävän monen nolon kokemuksen jälkeen jokainen oppii, että ei kannata sooloilla, jos ei tunne kokonaisuutta. Toki usein ärsyttää se, kun tuore työntekijä ryhtyy tekemään minun töitäni sen sijaan, että tekisi niitä, joihin on palkattu. Liian usein kuulen, että "hei mä tein sulle esityksen valmiiksi", mutta eihän sitä voi pitää, liikaa virheitä ja yleistyksiä. Ja kun tuore työntekijä itse pitää ylimalkaisen esityksen tyytyväisenä itseensä, täyttyy kommenttikenttä täsmennyksistä ja korjauksista, jotka annetaan ystävällisesti "kuuntelin varmaan huonosti, mutta luulin kuulleeni, että asiakkaita olisi helmikuussa ollut 32. Kyllä heitä oli 320". Tämäkin on ilkeyttä, tietenkin.

Tässä on elävä esimerkki (ellei tietysti ole provo) sellaisesta katkeroituneesta vanhuksesta, joka ei edes ymmärrä mitä vaikutuksia yritykselle ja sen ihmisille tuollaisella ”opettamisella” on. Töissä ollaan lähtökohtaisesti tekemässä töitä tiiminä, ja sinä ja kaltaisesi ”opettajat” olette sen tiimin ja yrityksen syöpä. Keskity töiden tekoon, äläkä aikuisten ihmisten ”opettamiseen”.

Vierailija
59/83 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tulihan tähänkin ketjuun nuo nujertajat paikalle :D

Miksi oletetaan, että nuori työntekijä ei tiedä asioita ja vaan kokemus opettaa? Kyllä se nuorikin voi olla fiksu ja oppii varmasti työtä tehdessään uutta sen jo tietämänsä lisäksi. Inhottavaa kuitenkin sanoa, että nuori olisi jotenkin tietämätön, jos tekee jotain eri tavalla.

Vierailija
60/83 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on nostettu moneen kertaan esiin nuorten some-osaaminen. Nuorten perustason someosaamisella ei ole mitään tekemistä yrityksen ammattiviestinnän kanssa. Ei, vaikka nuoret kuinka niin kuvittelisivat.

Niinpä me keski-ikäiset emme ole kateellisia nuorten sometaidoista. Me ymmärrämme täysin, että yrityksen ammattiviestintä vaatii aivan eri tason tiedot ja taidot. Perusteet opiskellaan korkea-koulussa ja yliopistossa. Yritysviestinnän ammattitaito saavutetaan toimimalla vuosia osana yrityksen yhteen hiottua viestintätiimiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä