Miksi innokas ja ahkera nuori työntekijä halutaan nujertaa työpaikalla?
Kysymys otsikossa. On paljon ystävällisiä työkavereita, jotka neuvojat ja jakavat osaamistaan. Vanhemman kollegan apu on korvaamatonta ja nuorelle työntekijälle tärkeää. Tällaisia työkavereita todella arvostaa. Valitettavasti joukkoon mahtuu heitä, jotka kuitenkin haluavat nujertaa nuoren työntekijän. Miksi? Keneltä se nuoren innokkuus ja ahkeruus on pois? Miksi siitä pitää päästä eroon?
Kommentit (83)
Nyt on mahdollisuus todella avautua,kokemuksista.Ennen työ oli kuin toinen koti,v.1990.No monta työpaikkaa ton jälkeen,yksi työnantajan kone , työssä töhrittiin.Olin lomalla..vaaran aiheutus,työtehtävä,selviääkö työstä,selvisin,tuonkin jälkeen päin kuulin .Pomolle jatkuvaan valheita syötetty,mun päivä alko soita pomolle,,turhia kesk.tunteja.Istuinkin kerran iltav.pomon luona pöydän toisella puolella varmaan 2h..Minun naisena olisi pitänyt kuulemma pomon luona käydä,kun ****"käy...siis häh!?!sanoin kun ei ole asiaa miksi tänne tulisin Työpaikalla oli muutama mies joka ilm.inhosi minua halusi pois..mies Valtanen työpaikka,asiakkailta sain kiitosta.Tein sopparin lähdöstä oli fiman tärkeät paikalla,liitto,asianajaja ..pomo..kaappisop.ns Irtisanominen.Sain palkan minkä raastuvassakin olisin saanut.Kun ruvettiin työtod.pyytämään ei sitä kuulunut,laitoin jonkun muun hoitamaan asiaa.Kyllähän saatiin.Näin suomessa kyllä siitä joku trauma jäi Toinen kotipalvelussa olin,ilm.lauman johtava työntekijä ei tykännyt minusta.Pomo kysyy kiusataanko minua,nauroin..lähdin ,kyllä perään soitettiin määräaika loppu,en lähtenyt sinne enää,enkä ees vastannut..sain hyvän työpaikan ton jälkeen.Ktllä Suomessa osataan.Työharj.joskus vanhan ajan hierarkia..omatoimisuus oli kiellettyä ,vanhan aikasuus iski .Hirveetä,en kaipaa mihkään töihin enää..
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on nostettu moneen kertaan esiin nuorten some-osaaminen. Nuorten perustason someosaamisella ei ole mitään tekemistä yrityksen ammattiviestinnän kanssa. Ei, vaikka nuoret kuinka niin kuvittelisivat.
Niinpä me keski-ikäiset emme ole kateellisia nuorten sometaidoista. Me ymmärrämme täysin, että yrityksen ammattiviestintä vaatii aivan eri tason tiedot ja taidot. Perusteet opiskellaan korkea-koulussa ja yliopistossa. Yritysviestinnän ammattitaito saavutetaan toimimalla vuosia osana yrityksen yhteen hiottua viestintätiimiä.
Aika monessa tavallisessa työpaikassa on se tilanne, että pomo haluaa materiaalia someen, mutta työpaikalla ei ole ammattiviestijää. Somemateriaali täytyy siis tehdä niiden työntekijöiden voimin, joita työpaikalla on. Kyllä siinä se somesta jotain ymmärtävien osaaminen on tarpeen, jos ei ole ketään viestinnän ammattilaista koko työyhteisössä. Tämä on tilanne esimerkiksi monissa ravitsemusalan yrityksissä jne.
No en ole itse mitenkään superahkera mutta olen itsevarma ja se ärsyttää usein muita työntekijöitä. Jotenkin mun olemus on ärsyttävä ja varsinkin rumemmanpuoleiset ja lihavat naiset ei musta tykkää. Monesta työpaikasta on savustettu ulos. Lisäksi oletukset siitä ettei nuori osaa mitään ovat hyvin vahvassa.
N25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on nostettu moneen kertaan esiin nuorten some-osaaminen. Nuorten perustason someosaamisella ei ole mitään tekemistä yrityksen ammattiviestinnän kanssa. Ei, vaikka nuoret kuinka niin kuvittelisivat.
Niinpä me keski-ikäiset emme ole kateellisia nuorten sometaidoista. Me ymmärrämme täysin, että yrityksen ammattiviestintä vaatii aivan eri tason tiedot ja taidot. Perusteet opiskellaan korkea-koulussa ja yliopistossa. Yritysviestinnän ammattitaito saavutetaan toimimalla vuosia osana yrityksen yhteen hiottua viestintätiimiä.
Aika monessa tavallisessa työpaikassa on se tilanne, että pomo haluaa materiaalia someen, mutta työpaikalla ei ole ammattiviestijää. Somemateriaali täytyy siis tehdä niiden työntekijöiden voimin, joita työpaikalla on. Kyllä siinä se somesta jotain ymmärtävien osaaminen on tarpeen, jos ei ole ketään viestinnän ammattilaista koko työyhteisössä. Tämä on tilanne esimerkiksi monissa ravitsemusalan yrityksissä jne.
Ollaan kyllä aika marginaalissa. Some-käytön oppiminen käyttäjätasolla ei vie paljoa aikaa. Ammattimainen some-alustojen hyödyntäminen vaatii enemmän, mutta tuota osaamista ei saada somea käyttämällä.
Vierailija kirjoitti:
No en ole itse mitenkään superahkera mutta olen itsevarma ja se ärsyttää usein muita työntekijöitä. Jotenkin mun olemus on ärsyttävä ja varsinkin rumemmanpuoleiset ja lihavat naiset ei musta tykkää. Monesta työpaikasta on savustettu ulos. Lisäksi oletukset siitä ettei nuori osaa mitään ovat hyvin vahvassa.
N25
Helppo ymmärtää miksi jotkut ärsyyntyvät käytöksestäsi.
Vierailija kirjoitti:
No tulihan tähänkin ketjuun nuo nujertajat paikalle :D
Miksi oletetaan, että nuori työntekijä ei tiedä asioita ja vaan kokemus opettaa? Kyllä se nuorikin voi olla fiksu ja oppii varmasti työtä tehdessään uutta sen jo tietämänsä lisäksi. Inhottavaa kuitenkin sanoa, että nuori olisi jotenkin tietämätön, jos tekee jotain eri tavalla.
Tämä jaksaa ihmetyttää aina eri ketjuissa. Ei tietenkään jollain Laura 25 veellä voi olla sama työkokemusta kuin Pirkko 55 veellä, mutta ei se tee Laurasta tyhmää. Miksi ajatellaan, että vaikka korkeakoulusta valmistunut Laura olisi tyhmä eikä tietäisi mitään? Minusta on turha vertailla, että työuransa alussa oleva olisi jotenkin tyhmä vanhempaan kollegaan verrattuna. Molemmilla on oma osaamisensa, erilaista varmasti, mutta ei kummallakaan huonompaa. Ikävää silti tuo, että työuran alussa olevan työntekijän ajatellaan olevan tyhmä. Jos on vuosia viettänyt koulun penkillä opiskellessa, niin tietäähän siinä jo yhtä jos toista omasta alastaan ja sitten työuran karttuessa oppii lisää.
En minä ajattele, että olisin ollut 25-vuotiaana töitäni aloittaessa jotenkin tyhmä. Takana oli yliopistotutkinto ja alan kesätöitä. Aika nopeasti työssä oppi asioita, jotka eivät olleet vielä aiemmin tulleet tutuiksi. Kyselin vanhemmilta kollegoilta mielellään neuvoja, koska heillä on hyviä näkemyksiä. Olen ollut jo vuosia työelämässä, mutta yhä arvostan noita neuvoja. En ymmärrä, miksi meitä pitäisi asetella vastakkain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö taas kateutenne kanssa, nuoret tulevat usein innoissaan selittämään parannusehdotuksia hyväksi käytännöksi todettuihin asioihin. Usein ne edhdotukset on jo aiemmin kokeilti ja todettu toimimattomiksi.
T. Duunitorin mainoksen toimitusjohtaja elikäs CEO😂
Ikävä kyllä alkuperäisen kirjoittajan juttu pitää pitkälti paikkaansa. Ihminen on sitä itsevarmempi osaamisestaan, mitä vähemmän osaa. Tällöin kokeneemman ihmisen pessimistiset neuvot koetaan helposti dissaukseksi.
Nykyajan yhteiskunta arvostaa nuorten innokkuutta, mutta ei niinkään vanhempien ihmisten osaamista. Tämä aiheuttaa tilanteen, missä kehitys on jopa negatiivista. Pitäisi palata takaisin kisälli-malliin, missä nuoret pääsisivät huippuosaajan kanssa tekemään, ja oppimaan. Vuosien jälkeen heistä tulisi mestareita.
Nyt nuoret tulevat mestareina työelämään, jolloin ollaan APn kuvaamassa tilanteessa.
Erittäin hyvin sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali ahkeruus menettää merkitykseensä, jos taloon tulee joku yli-innokas ihmisrobotti. Sitten aletaan vaatia samaa vuosia talossa olleilta konkareilta, jotka ovat aina hoitaneet työnsä ahkeruuden lisäksi huolellisesti ja tunnollisesti. Mutta nykyään vain tehokkuudella tuntuu olevan merkitystä ja huolellisuudesta viis.
Juuri näin. Itseä juurikin nyt vituttaa toista vuosikymmentä talossa olleena että märkäkorvia suositaan, niille järkätään työtilat vaikka tyhjästä ja itse joudun koiranhommiin kun muka tiloja ei ole ja sitten sellaisia yllättäen löytyykin mutta kylläkin siis sille viime vuonna valmistuneelle.
Se että työnantaja laittaa kaikki paukut uusien rekrytointiin ja sitouttamuseen on lyhytnäköistä politiikkaa koska ne talon vanhat työntekijät on niitä joilta hoituu mikä vaan homma ja työnteko on pitkällä tähtäimellä tehokkaampaa ja tuottoisampaa.
Noh, aion viedä osaamiseni muualle ihan kohtapuoliin, aukeaa se vielä noille hutiloiville nuorisolaisillekin mitä kokemuksen tuoman rautaisen ammattitaidon puute on kun saavat multa jäävät vaativat hommat vastattavakseen.
Onneksi jään muutaman vuoden päästä eläkkeelle. Olen ollut tunnollinen ja hyvä työntekijä päälle 40 vuotta. Kiitosta ei pahemmin tule. Pidetään ihan päivän selvänä, etten sairastelu ja työt tulee hyvin tehtyä.
Koska henkilökuntapula, niin jokaista uutta nuorta ylistetään ja kiitetään, kun tänään suostui panemaan kännykän taskuun. Korjaillaan salaa heidän jälkiään, että he pystyisivät meillä töissä. Virheistä ei saa sanoa, että eivät lähde muualle.
Mutta he saavat kyllä meitä vanhoja kääkkiä haukkua ja ihailla meille ja naureskella meille. Siihen ei saa puuttua, koska eihän me vanhat enää sanota itseämme irti.
Se on ainakin varmaa, että ku eläkkeelle jään, en tule keikkaa tekemään tähän firmaan.
Tai tulen, jos minäkin saan sitten istua kännykällä ja pedata paskassa olevat lakanat asukkaan sänkyyn ja unohtaa antaa lääkkeet ja lähden töistä pois milloin sattuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N25
Helppo ymmärtää miksi jotkut ärsyyntyvät käytöksestäsi.
Se että on lihava ei oikeuta kiusaamaan.
Mulle vanhat kollegat sanoivat myöhemmin, että heitä ärsyttää nuorissa se, että tehdään liikaa mikä tarkoittaa sitä että sitten sitä aletaan odottaa muiltakin. Näin jälkeenpäin ymmärrän pointin, on ihan turha huhkia ja raataa kun saman palkan saa puolella työmäärästä, eikä huhkimisella taata minkäänlaista edistymistä tai palkankorotuksia, niin sikälikin vain turhaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Kateus ja pelko siitä, että joutuu rehkimään leipänsä eteen, kun yli-innokas nuori painaa kelloon katsomatta duunia.
No joo, vanhempana sitä on myöskin ehtinyt jo oppia, ettei sillä rehkimisellä ja innokkuudella saavuta mitään. Ainakaan julkisella puolella. Palkka ei nouse vaikka tekisit kuinka hyvää jälkeä. Ja aina on kulman takana vaanimassa joku seuraava uudistus, joka vain heikentää työnteon edellytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on 2 vanhaa naista valittanut, että ei kannata olla noin reipas. Toinen sano suoraan että ymmärrätkö mitä sulle käy jos oot noin reipas - että huonosti käy. Eli siis hyvä tajuta että oon vaan liian reipas kun paskaa satanu niskaan viime ajat.
Liian nopeasti työtä tekevä vääristää normityötahdin ja niin voi käydä, että työnjohto vaatii sen jälkeen kaikkia siirtymään nopeampaan työtempoon. Työtä kuitenkin pitäisi jaksaa tehdä ehkä vielä monta kymmentä vuotta, aina sinne eläkeikään asti.
"Hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä." Kannattaa pyrkiä rauhalliseen, tasaiseen työtahtiin, niin jaksaa vielä vanhanakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tulihan tähänkin ketjuun nuo nujertajat paikalle :D
Miksi oletetaan, että nuori työntekijä ei tiedä asioita ja vaan kokemus opettaa? Kyllä se nuorikin voi olla fiksu ja oppii varmasti työtä tehdessään uutta sen jo tietämänsä lisäksi. Inhottavaa kuitenkin sanoa, että nuori olisi jotenkin tietämätön, jos tekee jotain eri tavalla.
Tämä jaksaa ihmetyttää aina eri ketjuissa. Ei tietenkään jollain Laura 25 veellä voi olla sama työkokemusta kuin Pirkko 55 veellä, mutta ei se tee Laurasta tyhmää. Miksi ajatellaan, että vaikka korkeakoulusta valmistunut Laura olisi tyhmä eikä tietäisi mitään? Minusta on turha vertailla, että työuransa alussa oleva olisi jotenkin tyhmä vanhempaan kollegaan verrattuna. Molemmilla on oma osaamisensa, erilaista varmasti, mutta ei kummallakaan huonompaa. Ikävää silti tuo, että työuran alussa olevan työntekijän ajatellaan olevan tyhmä. Jos on vuosia viettänyt koulun penkillä opiskellessa, niin tietäähän siinä jo yhtä jos toista omasta alastaan ja sitten työuran karttuessa oppii lisää.
En minä ajattele, että olisin ollut 25-vuotiaana töitäni aloittaessa jotenkin tyhmä. Takana oli yliopistotutkinto ja alan kesätöitä. Aika nopeasti työssä oppi asioita, jotka eivät olleet vielä aiemmin tulleet tutuiksi. Kyselin vanhemmilta kollegoilta mielellään neuvoja, koska heillä on hyviä näkemyksiä. Olen ollut jo vuosia työelämässä, mutta yhä arvostan noita neuvoja. En ymmärrä, miksi meitä pitäisi asetella vastakkain.
Tuskin nuoria tyhmänä pidetään, mutta kokemattomia he ovat. Nuo ovat täysin eri asioita. Useissa ammateissa osaaminen tulee vasta vuosien tai jopa vuosikymmenten jälkeen. Usein niukan osaamisen omaava ihminen kokee asian helpoksi, eikä jaksa kuunnella niitä ikäviä asioita.
t. Eri
Riippuu mitä innokkuus tarkoittaa. Esim. myyntineuvottelija joka soittelee omin päin strategisille asiakkaille myydäkseen jotain triviaalia, tekee enemmän pahaa kun hyvää. Tästä on itselläni kokemusta. Varmaan se myös ärsyttää kun tuodaan esiin tärkeänä jotain asioita mitkä ovat täysin itsestänselviä muille. Tyylinä "ettekö ole koskaan ajatelleet". No ollaan, ja todettu että ei toimi.
Uusi työntekijä, oli ikä mikä tahansa, saa varmasti paikkansa kun muistaa kunnioittaa niitä ketkä oikeasti ovat jo alan asiantuntijoita. Toki saa tuoda esiin näkökulmia, mutta on tärkeää miettiä miten.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vanhemmat työntekijät haluavat varmistaa, ettei uusi nuorempi työntekijä ole väärällä asenteella tallo heidän varpailleen ja kuvittele itsestään liikoja. Ei se mielestäni ole niinkään kiinni siitä itse tekemisestä, vaan asenteesta, joka halutaan kuriin.
Yhdessä työpaikassa, jossa nuorena työskentelin, toisen osaston ryhmäpäällikkö kulki työhuoneeseen ovilla sanomassa, että siltä uudelta tytöltä täytyy ottaa heti luulot pois. Tyttö oli sellainen innokkaan oloinen ja päsmäröi omilla ideoillaan. Hän kyllä irtisanoutui nopeasti, enkä ihmettele. En hyväksynyt vanhempien naisten toimintaa heidän ottaessa tytöltä luulot pois. Ymmärsin kyllä mikä heitä tytön käytöksessä ärsytti. Tuollainen joukkolynkkaus on kuitenkin tosi epäreilua ja on helposti ylimitoitettua.
Itse olin nuorena tosi pidättyväinen työpaikalla, etten herättäisi ärsytystä. Ei sekään ole hyvä, jos alkaa pienentämään itseään. Pidättyvyydestä huolimatta, tai pikemminkin sen takia jouduin itsekin välillä kiusatuksi. Opin kuitenkin myös puolustautumaan. Sanoin joskus ärhäkästi ja suoraan, että sulla ei ole tuossa muuta tarkoitusta kuin kiusata, joten jätä mut rauhaan.
Hyvä kirjoitus. Olen nyt ilmeisesti itse siinä tilanteessa, jossa minulta aiotaan ottaa luulot pois. Joudun hieman miettimään, että miten toimin, sillä en tunne kiinnostusta osallistua valtataisteluun. En ole nuori työntekijä, kuten ap, mutta uusi. Kyykytys on jo alkanut. Kyykyttäjät tekevät sen virheen, että eivät ota huomioon sitä, että en tosiaan ole parikymppinen nuori vaan runsaan elämänkokemuksen omaava aikuinen nainen, joka kykenee kohtaamaan tilanteen hieman eri tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Ahkeruus on synti minkä tahansa ikäisellä. Vaikka olisit viisikymppinen työntekijä ja tahkoaisit huipputulosta jatkuvasti ja tekisit pitkää päivää, niin siitä ei työkaverit tykkää. Kohta samaa tahtia aletaan vaatia myös muilta ja se ei houkuta.
No tällein laiskana alisuoriutujana voin sanoa, että myös laiskuus on synti työpaikoilla. Ei tarvii tulla kuin minuutti myöhässä, niin joku vetää siitä herneen nenään. Jos livahtaa kahville minuutin, tai kaksi aiemmin niin sama homma. Sairaslomatkin aiheuttaa katkeruutta.
Olen nyt yli viiskymppinen, mutta nuorena koin tuollaista samaa asennetta itseäni kohtaan.
En ollut neuvomassa tai edes esittämässä parannusehdotuksia, mutta pelkkä läsnäoloni tuntui ärsyttävän sitä työpaikan akkalaumaa.
Minusta tulikin hiljainen, enkä puhunut paljon mitään. Menetin jotenkin rohkeuteni. Muutaman vuoden siellä olin ja sitten vaihdoin työpaikkaa. Uudessa paikassa oli onneksi reilu ja positiivinen ilmapiiri.
Sain rohkeuteni vähitellen takaisin ja myöhemmin siitä onkin ollut hyötyä tosi paljon, koska kynnysmatoksi ei pidä ryhtyä.
Omalla työpaikallani paljon uusia nuoria työntekijöitä ja nyt täytyy kyllä kokeneempana ja vanhempana työntekijänä sanoa, että he ovat ryhmittyneet aivan omaksi parvekseen.
Ennen käytiin yhdessä syömässä ja kahvilla, mutta nyt he eivät pyydä mukaan koskaan ja jos samaan aikaan osuu tauolle, niin ei esim. tehdä pöytään tilaa.
Olen perhdyttänyt heitä paljon ja ihan kivoja tyttöjä ovat, mutta hyvin erilaisia, kuin itse olen.
Tässä ketjussa on aika moni käsittänyt nujertamisen ihan väärin. Ei asiallinen palaute tai aiheesta annettu kritiikki ole nujertamista, se kuuluu työelämään. Nujertamista on sen sijaan se, että ihan avoimesti vähätellään sitä nuorta työntekijää ja hänen työpanostaan. Yritetään saada ammatillinen itsetunto pohjalukemiin ja työntekijä pienentämään itsensä niin, ettei olisi ahkera ja innokas.
Ikävä kyllä alkuperäisen kirjoittajan juttu pitää pitkälti paikkaansa. Ihminen on sitä itsevarmempi osaamisestaan, mitä vähemmän osaa. Tällöin kokeneemman ihmisen pessimistiset neuvot koetaan helposti dissaukseksi.
Nykyajan yhteiskunta arvostaa nuorten innokkuutta, mutta ei niinkään vanhempien ihmisten osaamista. Tämä aiheuttaa tilanteen, missä kehitys on jopa negatiivista. Pitäisi palata takaisin kisälli-malliin, missä nuoret pääsisivät huippuosaajan kanssa tekemään, ja oppimaan. Vuosien jälkeen heistä tulisi mestareita.
Nyt nuoret tulevat mestareina työelämään, jolloin ollaan APn kuvaamassa tilanteessa.