Miksi innokas ja ahkera nuori työntekijä halutaan nujertaa työpaikalla?
Kysymys otsikossa. On paljon ystävällisiä työkavereita, jotka neuvojat ja jakavat osaamistaan. Vanhemman kollegan apu on korvaamatonta ja nuorelle työntekijälle tärkeää. Tällaisia työkavereita todella arvostaa. Valitettavasti joukkoon mahtuu heitä, jotka kuitenkin haluavat nujertaa nuoren työntekijän. Miksi? Keneltä se nuoren innokkuus ja ahkeruus on pois? Miksi siitä pitää päästä eroon?
Kommentit (83)
Meillä nuoria nujertamisen lisäksi yritetään uuvuttaa. Vanhemmat työntekijät nakittavat osan töistään nuorille ja pomotkin vaativat nuorilta paljon, koska "kyllä nuori jaksaa ja voi joustaa, varsinkin jos on lapseton".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö taas kateutenne kanssa, nuoret tulevat usein innoissaan selittämään parannusehdotuksia hyväksi käytännöksi todettuihin asioihin. Usein ne edhdotukset on jo aiemmin kokeilti ja todettu toimimattomiksi.
T. Duunitorin mainoksen toimitusjohtaja elikäs CEO😂
Jaa, mä oon ollu se nuori työntekijä ja tajunnut myöhemmin innostukseni mahdottomuuden. edell.
Vanhat "koirat" eivät jaksa panostaa someen yms. Nuorille se on maailman tutuin juttu.
Tässäkin on konfliktin aineksia sukupolvien välillä.
Osalle on itselle oltu aikanaan ilkeitä, niin pistävät vahingon kiertämään
Ärhentelijät ovat jo valmiiksi äärirajoillaan työskenteleviä, joten innokkaassa nuoressa on vain huonoja puolia
1) se saa seniorin vaikuttamaan hitaalta
2) se keskeyttelee senioria, eikä tiedä kaikkea valmiiksi
Valmiiksi ylikuormitettuun porukkaan ei kannata solahduttaa nuorta tekijää. Ylikuormittujat ylikuormittuvat vain lisää, ja nuori joutuu ärhentelijöiden paskaämpäriksi, eikä pääse kehittymään.
Työntekijöillä pitäisi olla sen verran luppoaikaa työn ohessa, että he ehtivät neuvoa uusinta tulijaa. Jos organisaatiosta on otettu löysät pois jo 15 vuotta sitten, niin tulevaisuus ei näyttäydy kovin autuaana.
Epäilen että kerran tuli vuokratyöpaikasta kenkää kun oltiin työkaverin kanssa liian iloisia ja tehokkaita. Ei kutsuttu enää takaisin, vaikka olin ollut siellä monta kertaa aiemmin. Vakkarit varmaan puhui jotain p...aa pomolle.
koska nuoret luulee tietävänsä kaiken
Vierailija kirjoitti:
Kateus ja katkeruus omasta koetusta epäonnistumisesta tai alakynteen jäämisestä. Olet heille uhka, ja tiestäsi ei haluta tehdä helppoa.
Taas näitä vanhempien naisten alentamisketjuja. Kateus, katkeruus, uhka. Ei jaksa.
Tuo nuoren innokkuus ja ahkeruus voi olla myös sähläämistä, vähän sitä sun tätä sieltä täältä, sometusta turhaan mikä vie työltä tärkeät tehot ja kun yrität neuvoa ja opettaa niin loukkaannutaan kun ei saisi neuvoa kaikkitietävää.
Sitten korjaat jälkiä jatkuvasti niin rupeehan se jossain kohtaa ärsyttään. Usein näin, ei aina.
Ihan voi nelikymppisenä joutua samaan saumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus ja katkeruus omasta koetusta epäonnistumisesta tai alakynteen jäämisestä. Olet heille uhka, ja tiestäsi ei haluta tehdä helppoa.
Taas näitä vanhempien naisten alentamisketjuja. Kateus, katkeruus, uhka. Ei jaksa.
Olisko vaikka niin että nuori kokematon työntekijä säntäilee ympäriinsä "ideoimassa" ja unohtaa varsinaisen työn johon on palkattu.
Kun pyydetään hoitamaan se työ, tätä nuorta ideanikkaria nujerretaan.
Minä haluan tukea nuoria ja kannustaa heitä, varsinkin kun ovat innostuneita ja motivoituneita. Olen itsekin vielä innostunut omasta työstäni, haluan jakaa positiivista mieltä ja ilmapiiriä.
Nainen52
Omalle kohdalleni sattui n. 30-kymppinen mieskollega, joka suoraan sanoi, ettei noin reippaasti kannata työskennellä. Olin aloittanut uudessa työssä 56-vuotiaana ja innokkaana osaamisestani alanvaihtajana. En hidastanut tahtia.
Viime huonoimmassa työpaikassa mulle suoraan sano yks vanha työntekijä, että kohta kaikilta muiltakin aletaan vaatia yhtä kovia tehoja ku itelläni. Myös piikiteltiin esim ulkonäöstä, jne, joka on hyvä. Mulle ainakin aika nopee selvis että yhteisö on kateellisia vanhoja ämmiä täynnä. Ja niinhän siinä kävi, että ne olivat käyneet puhumassa musta valheita pomolle, ja pomo uskoi ne kaikki. :D Pomo samanlainen vanha katkeran oloinen akka.
Siinä on mielestäni jonkinlainen sosiaalinen kirjoittamaton sääntö, ettei saa näyttää liian innokkaalta ja ärsyttävältä. Näin ymmärsin asian itse nuorena uutena työntekijänä. Täytyy osata olla sopivan hillitysti ja coolisti, muuten jotkut rankaisevat ja pistävät intoilijan ojennukseen. Itse en rankaise ja nolaa ketään, mutta näköjään joillakin on altajuinen tarve toimia näin ja nokkia nuoret järjestykseen ja talon tavoille.
Mulle on 2 vanhaa naista valittanut, että ei kannata olla noin reipas. Toinen sano suoraan että ymmärrätkö mitä sulle käy jos oot noin reipas - että huonosti käy. Eli siis hyvä tajuta että oon vaan liian reipas kun paskaa satanu niskaan viime ajat.
Vierailija kirjoitti:
Yt Suomessa vanhat pierut pelkäävät saavansa potkut ennen eläkeikää. Nuorempi on aina uhka, jonka rattaisiin heitetään kapulaa urakalla. Minimissään ollaan välinpitämättömiä eikä mitään neuvota.
Suomessa on massatyöttömyys. Töitä ei riitä kaikille ja vanhat haluaa korotella eläkettään rauhassa.
Tuttu asia tämä on. Onneksi olen jo 10v ollut töissä niin enää ei niin paljon vähätellä.
M36.
Sä olet juuri itse muuttumassa vähättelijäksi askel askeleelta, ei ole kuin pari vuotta kun olet yli 40 ja alat olla huolestuneempi omasta asemastasi ja lähestyt yt-listojen kärkipaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan tukea nuoria ja kannustaa heitä, varsinkin kun ovat innostuneita ja motivoituneita. Olen itsekin vielä innostunut omasta työstäni, haluan jakaa positiivista mieltä ja ilmapiiriä.
Nainen52
Sama täällä! Eräästä tulokkaasta olen nimenomaan puhunut esimiehelleni hyvää. Kyseinen alle 30- vuotias ei varmaan arvaakaan, että olen puolustanut häntä selän takana, siitäkin huolimatta että tällä ihan fiksulla pojalla on tapana tuhahdella kuuluvasti, jos välillä kyseenalaistan hänen ehdottomia ja yksipuolisia näkemyksiään. Sosiaaliset taidot kehittyvät vielä tuossa iässä.
Onhan siinä se riski, että pomo huomaa kuinka saamaton se pitkään töissä ollut työntekijä on.