tiesitkö että vain 11% mt-eläkäläisistä on saanut tai
heille on harkittu kuntoutuspsykoterapiaa? En siis puhu tässä mistään julkisen puolen hoitsusta vaan koulutetun psykoterapeutin antamasta psykoterapiasta. Vain 11% !!!
Näin siinä käy kun psykoterapiaa ei saa helpolla ja se on kallista, vaikka Kela sitä tukisin. Halvemmaksi tulisi antaa psykoterapiaa maksutta yksityisen kunnollisen psykoterapeutin luona kuin laittaa porukkaa eläkkeelle.
t. mt-syistä eläkkeellä oleva
Kommentit (201)
Tämä 11% siis koskee niitä, jotka ovat nyt eläkkeellä? Eihän tämä kerto mitään niiden määrästä, jotka ovat saaneet terapiaa ja kuntoutuneet! Siinä mielessä on harhaanjohtavaa levitellä tuota lukua, sen voi nopeasti tulkita niin, että vain 11% tarvitsevista saa apua. Eläkkeellä jo olevat ovat ihan eri asia kuin kaikki nykyiset ja entiset mt-potilaat.
Minun on helppo uskoa, että moni nykyinen eläkeläinen on arvioitu sellaiseksi, joka ei terapiasta hyödy.
Psykoterapia on kallista mutta vielä kalliimpaa on päästää mahdollisesti toipuva nuori mt-potilas eläkkeelle liian helpolla. Terapia maksaa yhteiskunnalle jotain 100 euroa tunnissa eli vuositasolla ehkä 10000 euroa. Jos siinä ajassa ei ole kuntoutunut niin terapiaa ei varmaan kannata jatkaa kun avuntarvitsijoita on jonoksi asti. Eläkekulut ja muut tuet ovat sitten 15000 euron luokkaa vuodessa per henkilö. Jos on eläkkeellä vaikka 50 vuotta niin siitä tulee kuluja lähes miljoona euroa.
Olisi tärkeää miettiä syitä masennukseen ja muihin mielisairauksiin. Aina on helpompi estää sairastumista kuin yrittää parantaa jo vakavasti sairastunutta mieltä. Tiedetään että vanhempien erot ja alkoholismi, koulukiusaaminen, huumeet, köyhyys, yksinäisyys, liikunnan puute ja monet muut seikat altistavat mielisairauksille. Syrjäytynyt nuori on sellainen pommi joka pitäisi saada kaikin keinoin joko koulutukseen tai muuhun järjestelmälliseen toimintaan mutta ketään ei voi pakottaa vasten tahtoaan lähtemään kotoaan.
Voi olla että kaikista tuloksellisinta mielenterveystoimintaa olisi lapsiperheiden tukeminen rahallisesti mutta se ei ole tasa-arvoista muita perheitä kohtaan. Nimenomaan tietyillä perheillä ongelmat kasaantuvat ja lapsiluku senkun kasvaa vaikka kykyä kasvattaa edes yhtä lasta ei ole. Voi kun maailmassa olisi vielä mahdollista käydä hyvän vanhemmuuden ajokortti vaikka osana sosiaaliturvan saamista niin ehkä lapset saisivat turvatun lapsuuden ja mielenterveysongelmia olisi vähemmän.
Minä olen ollut todella onnekas, sillä sai käydä 5 vuotisen psykoterapian. Olen yliopisto-opiskelija, ja yths:n kautta aikanaan pääsin hoitoon. Pahoin pelkään, että jos olisin ollut vain julkisen varassa, en tosiaan olisi päässyt hoitoon.
Välillä tuntuu tosin ikävältä, että ihmiset tuntuvat olevan kateellisia(?!) sille, että olen saanut hoitoa (jos tulee puhe mielenterveysongelmista, psyykelääkkeistä yms.) koska usein sitten sanon että terapia on kyllä ehdottomasti hyvä hoitomuoto monelle. Tähän osa ystävistäni saattaa sitten äkäisesti tiuskaista että "niin mutta kun sitä ei saa!!!". Kyllä minä tottavieköön tiedän, että sitä on vaikea saada ja sitä tosissaan saa myös itse itselleen vaatia.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:54"]
Psykoterapia on kallista mutta vielä kalliimpaa on päästää mahdollisesti toipuva nuori mt-potilas eläkkeelle liian helpolla. Terapia maksaa yhteiskunnalle jotain 100 euroa tunnissa eli vuositasolla ehkä 10000 euroa. Jos siinä ajassa ei ole kuntoutunut niin terapiaa ei varmaan kannata jatkaa kun avuntarvitsijoita on jonoksi asti. Eläkekulut ja muut tuet ovat sitten 15000 euron luokkaa vuodessa per henkilö. Jos on eläkkeellä vaikka 50 vuotta niin siitä tulee kuluja lähes miljoona euroa.
Olisi tärkeää miettiä syitä masennukseen ja muihin mielisairauksiin. Aina on helpompi estää sairastumista kuin yrittää parantaa jo vakavasti sairastunutta mieltä. Tiedetään että vanhempien erot ja alkoholismi, koulukiusaaminen, huumeet, köyhyys, yksinäisyys, liikunnan puute ja monet muut seikat altistavat mielisairauksille. Syrjäytynyt nuori on sellainen pommi joka pitäisi saada kaikin keinoin joko koulutukseen tai muuhun järjestelmälliseen toimintaan mutta ketään ei voi pakottaa vasten tahtoaan lähtemään kotoaan.
Voi olla että kaikista tuloksellisinta mielenterveystoimintaa olisi lapsiperheiden tukeminen rahallisesti mutta se ei ole tasa-arvoista muita perheitä kohtaan. Nimenomaan tietyillä perheillä ongelmat kasaantuvat ja lapsiluku senkun kasvaa vaikka kykyä kasvattaa edes yhtä lasta ei ole. Voi kun maailmassa olisi vielä mahdollista käydä hyvän vanhemmuuden ajokortti vaikka osana sosiaaliturvan saamista niin ehkä lapset saisivat turvatun lapsuuden ja mielenterveysongelmia olisi vähemmän.
[/quote]
Tajuatko että ne kaikki palautuvat kiertoon ja valtiolle takaisin veroina yms. rahan kiertämisenä. Eivät ne rahat katoa mihinkään mustaan aukkoon.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:34"]
Eikö noiden terapioiden suhteen tehdä jonkinlainen arvio, että onko mitään toivoa saada tästä ihmistä työkykyistä ja tuottavaa kansalaista? Jos ennuste on heikko, niin ei tietenkään kannata yrittää. Rahat ovat tiukassa, joten joudutaan vähän miettimään kehen kannattaa panostaa ja kuka on menetetty tapaus.
Hyvässä lykyssähän nuo kuntoutuvat itsekseen ja palaavat jossain vaiheessa sorvin ääreen.
[/quote]
Ei perustu pelkästään siihen. Esim potilaan voi olla vaikeaa saada psykodynaamista psykoterapiaa jos käypä hoidossa suositellaan kognitiivista. Potilas voi kuitenkin luonteenpiirteidensä takia sopia paremmin psykodynaamiseen.
Lisäksi hyvin alkanut psykoterapia voi loppua kesken. Niin kävi minulle. Kävin kolme vuotta psykoterapiaa, mutta sitten se loppui juuri kriittisellä hetkellä. Olen vakavassa uhassa eläköityä kokonaan. Tappelen vastaan ja olen yrittänyt vaatia hoitoa, sillä tiedän, että minussa on potentiaalia. On valtava halu parantua, mutta yksin en siihen pysty.
[/quote]
Kolme vuotta terapiaa on niin pitkä aika että on vaikea usko että jotain tuloksia voitaisiin enää saada. Luulisi että terapeutti olisi jo ehdottanut jotain muuta kun elämäsi kaikki asiat on käyty kymmeniä kertoja läpi. Jos ei pysty ongelmiaan tuossa ajassa käsittelemään niin ehkä kannattaa kokeilla jotain muuta. Mikä olisi mielestäsi oikea aikaraja terapialle? Viisi vuotta, kymmenen vuotta vai vielä enemmän?
64, vuosi on lyhyt aika, kun puhutaan vakavista mt-ongelmista. En usko, että siinä kohdassa voi useinkaan sanoa, että psykoterapiasta ei ole mitään hyötyä. Tosin Kelan 3v terapiaa anotaan vuosi kerrallaan. En tiedä miten usein eivät myönnä jatkoa.
Jos nyt kuntoutuisi ensin työelämään, sitten voi omalla kustannuksellaan jatkaa hoitoa.
Meillä oli koulussa yksi poika, joka kulki koulussa paskaisissa vaatteissa ympäri vuoden. Kävin kerran kylässä ja tämän äiti oli kyllä yksi oudoimmista tapaamistani ihmisistä. Syrjään vetäytyvä, eikä puhua pukahtanut sanaakaan. Sitten yhtäkkiä sai jonkun kohtauksen ja tuli räpättämään kun oltiin tämän pojan huoneessa, että nyt pitää lähteä. Tuota ei tietenkään lapsena osannut yhdistää mielenterveys ongelmiin.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:14"]Miksi otit eläkkeen vastaan? Miksi et itse tee mitään? Olen työtön mt-ongelmainen joka maksaa terapian periaatteessa itse. Otan siis velkaa isältäni 280e kuussa, siitä tulee kova hinta parissa vuodessa mutta se on sen arvoista koska se eläke mitä minulle tuputeltiin on kuin elämän heittämistä hukkaan, silloin olisi jo parempi vain kuolla enkä sitä halua. Aina ei niitä julkisen puolen idiootteja tarvitse kuunnella tai luottaa, en usko että kenelläkään tulee ikinä välähtämään että terapian tarjoaminen ois aika fiksua. Minäkin voin terveenä palata työelämään ja maksaa velkani isälleni pois ja elää vihdoin sellaista elämää mistä nyt haaveilen, eläkkeellä olisin aina jumissa samassa tilassa.
[/quote]
Mulla sama. En aio hakea eläkettä. Saisin varmaan kun juoksisin lääkäreillä valittamassa plus fyysiset vaivat tukena.
Liian moni alistuu lääkärin saneluun!
Ei ne mitään jumalia ole.
Jopa ystävällenikin oli ehdotettu julkisella puolella " laitetaankos paperit vetämään? "
Sillä joskus tulee mielialakohtauksia kun se juo.
Elikäs nämä lääkärit on syyllisiä paljolti eläköitymiseen.
He kirjoittavat liian herkästi näitä eläkeanomuksia.
Mulle on haettu 2 kertaa Kelan psykoterapiaa. Ei myönnetty koska "olen hoidon, en kuntoutuksen tarpeessa". Nyt tuli hylky ammatillisesta kuntoutuksesta. Täällä istun kotona eläkkeellä kolmekymppisenä. Taas vedettiin matto jalkojen alta. Onneksi on erilaiset kuntouttavat ryhmät kunnan toimesta. Jotain sisältöä päiviin. Ei se silti työtä vastaa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:54"]
[/quote]
Tajuatko että ne kaikki palautuvat kiertoon ja valtiolle takaisin veroina yms. rahan kiertämisenä. Eivät ne rahat katoa mihinkään mustaan aukkoon.
[/quote]
Et ole tainnut olla koskaan töissä kun tuolla laillla kirjoitat. Helppoa taitaa olla elää sosiaalituella tekemättä mitään. Itse joudun menemään joka päivä töihin ja veroja menee puolet sinunlaistesi elättämiseen. Jos kaikki eläisivät samalla lailla kun sinä niin kuolisimme varmaan nälkään yhteiskunta romahtaisi. Häpeäisit edes mitä kirjoitat.
[/quote]
En häpeä. Olette minulle täysin hyödyttömiä. Ilman teitä hyödyttömyyksiä minulla olisi talo, viljelykset pihassa, verkot järvessä. Töitä on tehty niin paljon, että nuokin asiat olisi jo tehty 8 kertaa! Varkaiden parasiitti tämä on. Ja ne varkaat ovat aivan toisessa suunnassa. Ne ovat ihmisiä, jotka varastavat muiden työpanokset.
Yks hlö jonka tiedän sai väärää ja täysin tehotonta terapiaa.
Se imi lääkkeitä ja meni eläkkeelle.
Olis voinu toipua silloin aikoinaan.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 18:10"]
Älä ketjuta pitkiä ketjuja.
[/quote]
Kantsis laittaa ohjelmallinen esto, eli se ottaisi vain pari edellistä mukaan. Ei noita kymmeniä kirjoitelmia tarvita.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:03"] [quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:04"] [quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:49"] Halvemmaksi tulee pitää eläkkeellä kun laittaa kunnon terapiaan tai kuntoutukseen [/quote]
Ei tule. Yksi eläkkeelle laitettu nuori on yhteiskunnalle 4 miljoonan euron tappio. Esim viiden tai kuuden vuoden psykoterapia ei maksa neljää miljoonaa. Tämän jälkeen ihmisestä saattaa hyvällä todennäköisyydellä tulla veronmaksaja... Ja inhimillinen kärsimys vähenee. Itse en eläkkeellä halua olla, mutta ei ole rahaa itse maksaa psykoterapiaa. ap [/quote] Meillä on 500 000 työtöntä. Miten sen yhden kuntouttaminen asiaa auttaa? [/quote] Etkö käsitä että niitä on paljon enemmän kuin se yksi? [/quote] Etkö sinä käsitä, että tuollaiset "jokainen syrjäytynyt maksaa miljoonia" jutut perustuvat täyteen huuhaahan ja oletukseen, että se syrjäytynyt simsalapim paranisi ja kävisi hyväpalkkaisissa töissä elämänsä loppuun asti. Ja tämän edellytyksenä olisi vielä, että hän ei veisi kenenkään toisen työpaikkaa. Eli pitäisi käytännössä olla täysi työllisyys. Todellisuudessa tuo syrjäytynyt maksaa valtiolle/kunnalle ne tuet eikä yhtään sen enempää ja virkamiehet tämän tajuavat. Siksi on halvempaa pistää eläkkeelle+lääkkeet naamaan kuin yrittää kuntouttaa millään kalliilla terapialla. [/quote] Eiköhän ne tiedä Kelassa ja muualla. Asioita on tutkittu pitkään.
[/quote]
Ei ole kauhena pitkään tutkittu. Lääketeollisuus ei julkaise niitä kielteisiä tutkimuksia lääkkeistä ja kaikki toimii talouden ehdoilla.
[/quote]
On tutkittu vaikka kuinka kauan.
Luuletko että Kela huvikseen tukee terapioita?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:14"]
Miksi otit eläkkeen vastaan? Miksi et itse tee mitään? Olen työtön mt-ongelmainen joka maksaa terapian periaatteessa itse. Otan siis velkaa isältäni 280e kuussa, siitä tulee kova hinta parissa vuodessa mutta se on sen arvoista koska se eläke mitä minulle tuputeltiin on kuin elämän heittämistä hukkaan, silloin olisi jo parempi vain kuolla enkä sitä halua. Aina ei niitä julkisen puolen idiootteja tarvitse kuunnella tai luottaa, en usko että kenelläkään tulee ikinä välähtämään että terapian tarjoaminen ois aika fiksua. Minäkin voin terveenä palata työelämään ja maksaa velkani isälleni pois ja elää vihdoin sellaista elämää mistä nyt haaveilen, eläkkeellä olisin aina jumissa samassa tilassa.
[/quote]
Otan sen vastaan, koska minun on pakko. Minä en saa mistään lainaa psykoterapiaa varten. Eikä tuo 280 edes riittäisi. Minun pitäisi käydä kahdesti viikossa psykoterapiassa joten rahaa menisi lähemmäs 600 euroa kuukaudessa. Sitä en pysty itse maksamaan kun hätinä saan ruuat maksettua.
Ja miksi kuvittelet etten itse tee mitään? Joka ikinen päivä yritän hoitaa itseni ja parantua. Mutta en pysty itse tutkimaan esim transferenssia tai itse löytämään kaikkia sisäisi ristiriitojani. Altistus ei kohdallani toimi, koska uusia oireita tulee kuin sieni sateella. Minä yritän joka ikinen hetki kovempaa kuin sinä voisit ikinä kuvitellakaan. Mutta sitähän sinä et tiedä. Olet onnekas kun saat rahotusta psykoterapiaan, minä en sitä saa. Ei ole ketään jolta lainata, yhteiskunta ei tue terapiaa. Jos en ota eläkettä vastaan, joudun sillan alle.
[/quote]
Hae tukea terapiaan tollo!
Tein suuren virheen valitessani yksityiseltä lääkärin, sain alussa jo tunteen ettei ole hyvä mutta en kehdannut kääntyä poiskaan.
Ja koska rahaa oli sitten mennyt jo, niin jatkoin.
Se ei osannut asiaansa yhtään.
Ei osannut kuvailla mun oireistoa ja miten se on haitannut..
Tuli hylky.
Tekis mieli ihan varoittaa että miettikää kenellä käytte!
Oon 26vuotias nuori nainen ja eläkepaperit kourassa. Vakava masennus, paniikkihäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko. 2 kertaa raiskattu. Mitkään lääkkeet, eikä mitkään terapiat ole tehneet mua työkykyiseksi. Mä saan niin rajuja paniikkikohtauksia pelkkään kouluun menemisestä, ettei mun opiskeluista ole tullut mitään.
En haluaisi olla eläkkeellä, en todellakaan. Mulla ei mene yhtäkään päivää, ettenkö itkisi tilannettani. Nuorempana olin elämäniloinen ja paljon suunnitelmia tulevaisuuden varalle. Kaikki on romahtanut, aivan kaikki.
Musta tuntuu sanoinkuvaamattoman pahalle, kun monet ihmiset haukkuu meitä mt-ongelmaisia ihmisiä. Ja jotkut on jopa KATEELLISIA siitä kun sä olet eläkkeellä! "Eiks se oo kiva ku saa vaan olla!?" No kuule, ei ole kiva !!
Mitä vittua tässä elämässä muka on sisältöä? Päivät pitkät istun 30neliön kopissa sairauteni kanssa. Ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen, eikä edes aina niihin pakollisiinkaan menoihin. Mä en voi tehdä mitään muuta kuin olla vaan.
Tämäkö on elämää? Ei jumalauta ole.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:43"]
heille on harkittu kuntoutuspsykoterapiaa? En siis puhu tässä mistään julkisen puolen hoitsusta vaan koulutetun psykoterapeutin antamasta psykoterapiasta. Vain 11% !!!
Näin siinä käy kun psykoterapiaa ei saa helpolla ja se on kallista, vaikka Kela sitä tukisin. Halvemmaksi tulisi antaa psykoterapiaa maksutta yksityisen kunnollisen psykoterapeutin luona kuin laittaa porukkaa eläkkeelle.
t. mt-syistä eläkkeellä oleva
[/quote]
Ennen terapiaa ei annettu, kun tietoa sen vaikutuksista ei ollut, ja saatavuuskin oli huono.
Täytyy myös muistaa, etteivät kaikki sovellu psykoterapiaan. Kuntotuspsykoterapiaa voidaan ilmeisesti antaa esimerkiksi skitsofreenikoille. Toiset ihmiset ovat sellaisia, ettei heillä ole mahdollisuutta parantua tai edes kuntoutua merkittävästi terapian avulla.
Siltikin on hölmöä, että vuosien sairastelun jälkeen ihminen laitetaan eläkkeelle. Tiedän montakin tapausta, jolla ongelmat ovat loppuneet siihen eläkkeelle pääsyyn. Eli ainoa syy, joka heidän masennustaan ja ahdistustaan ylläpiti, oli tieto siitä, että heidän pitäisi käydä töissä. Mielenterveydellisistä syistä eläköityneiden joukossa on ihmisiä, jotka voisivat tehdä jonkin sortin töitä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 18:35"]
"Eiks se oo kiva ku saa vaan olla!?" No kuule, ei ole kiva !!
[/quote]
Ompas.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:43"]
"kotona istuen" :D Et ilmeisesti ymmärrä millaista työtä on taistella pakko-oireita vastaan. Noh, toivotaan ettet ikinä itse sairastu, joutuisit syömään sanasi.
[/quote]
Se että on sekapollo ei ole työtä.