Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tiesitkö että vain 11% mt-eläkäläisistä on saanut tai

Vierailija
24.08.2015 |

heille on harkittu kuntoutuspsykoterapiaa? En siis puhu tässä mistään julkisen puolen hoitsusta vaan koulutetun psykoterapeutin antamasta psykoterapiasta. Vain 11% !!!

Näin siinä käy kun psykoterapiaa ei saa helpolla ja se on kallista, vaikka Kela sitä tukisin. Halvemmaksi tulisi antaa psykoterapiaa maksutta yksityisen kunnollisen psykoterapeutin luona kuin laittaa porukkaa eläkkeelle.

t. mt-syistä eläkkeellä oleva

Kommentit (201)

Vierailija
1/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep, näin se yhteiskunta "säästää". laitetaan eläkkeellä pillereiden kanssa mutta oikeaa hoitoa ei saa.

Vierailija
2/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaiskaan, kun ei ole mitään syytä sellaiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt ja nyt asiasta luettuani, en jaksa vieläkään kiinnostua.

Vierailija
4/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Tiedän ihmisiä jotka ovat menneet eläkkeelle vaikka oikea tie olisi ollut traumaterapia.

Vierailija
5/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mielelläni eläkkeen ottaisin ilman terapioita.

Vierailija
6/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvemmaksi tulee pitää eläkkeellä kun laittaa kunnon terapiaan tai kuntoutukseen

Vierailija
7/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:49"]

Halvemmaksi tulee pitää eläkkeellä kun laittaa kunnon terapiaan tai kuntoutukseen

[/quote]

Ei tule. Yksi eläkkeelle laitettu nuori on yhteiskunnalle 4 miljoonan euron tappio. Esim viiden tai kuuden vuoden psykoterapia ei maksa neljää miljoonaa. Tämän jälkeen ihmisestä saattaa hyvällä todennäköisyydellä tulla veronmaksaja... Ja inhimillinen kärsimys vähenee. Itse en eläkkeellä halua olla, mutta ei ole  rahaa itse maksaa psykoterapiaa. ap

Vierailija
8/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä taas en. Haluaisin kovasti olla mukana normaalissa yhteiskunnassa. Ja olla terve. ap

Vierailija
9/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:49"]

[/quote]

Minä taas en. Haluaisin kovasti olla mukana normaalissa yhteiskunnassa. Ja olla terve. ap
[/quote]

Samoin. Syrjäytyneenä oireet korostuu ja väkisinkin tulee depis. Siinäpä sitten oot kohta eläkkeellä jos annat periksi.

Vierailija
10/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelassa lasketaan todennäköisyyksiä sille, että saako henkilö tulevaisuudessa töitä. Pelkkä kuntoutuminen ei säästä mitään, jos siirtyy vaan yhdeltä yhteiskunnan tuelta toiselle. Tietysti näiden ihmisten itsensä kannalta mt-hoidon tilanne on kamala.

Vierailija
11/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä siitä terapiasta on oikeasti paljon harvemmin hyötyä kun meille halutaan uskotella. Varsinkin vaikeiden mt-ongelmien, esim. vaikka pakko-oireisen häiriön kohdalla. Siinäkin sä teet sen työn itse, jos ei siihen itse pysty niin en usko olevan motivaatiota toisenkaan ohjaamana, eikä monesta ole siedätysterapioihin, muita taikavoimia en usko löytyvän miltään terapeutilta.

Vierailija
12/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:37"]Ehkäpä siitä terapiasta on oikeasti paljon harvemmin hyötyä kun meille halutaan uskotella. Varsinkin vaikeiden mt-ongelmien, esim. vaikka pakko-oireisen häiriön kohdalla. Siinäkin sä teet sen työn itse, jos ei siihen itse pysty niin en usko olevan motivaatiota toisenkaan ohjaamana, eikä monesta ole siedätysterapioihin, muita taikavoimia en usko löytyvän miltään terapeutilta.
[/quote]

Jos se on toimivaa terapiaa ja hlö on motivoitunut.

Vierailija
13/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:37"]Ehkäpä siitä terapiasta on oikeasti paljon harvemmin hyötyä kun meille halutaan uskotella. Varsinkin vaikeiden mt-ongelmien, esim. vaikka pakko-oireisen häiriön kohdalla. Siinäkin sä teet sen työn itse, jos ei siihen itse pysty niin en usko olevan motivaatiota toisenkaan ohjaamana, eikä monesta ole siedätysterapioihin, muita taikavoimia en usko löytyvän miltään terapeutilta. [/quote] Jos se on toimivaa terapiaa ja hlö on motivoitunut.

[/quote]

Ehkä se tilastojen mukaan ei toimi kuitenkaan tarpeeksi kannattavasti ja kestää vuosikausia?

Vierailija
14/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:37"]

Ehkäpä siitä terapiasta on oikeasti paljon harvemmin hyötyä kun meille halutaan uskotella. Varsinkin vaikeiden mt-ongelmien, esim. vaikka pakko-oireisen häiriön kohdalla. Siinäkin sä teet sen työn itse, jos ei siihen itse pysty niin en usko olevan motivaatiota toisenkaan ohjaamana, eikä monesta ole siedätysterapioihin, muita taikavoimia en usko löytyvän miltään terapeutilta.

[/quote]

Olen täysin eri mieltä. Psykoterapia auttaa monissa mt-ongelmissa hyvin mutta yhteiskunnalla ei ole resursseja tukea tarpeeksi pitkiä terapioita. Lisäksi esim pakko-oireiselle ei Suomessa tarjota kunnollista altistusterapiaa. Altistusterapian pitäisi olla jokapäiväistä, ei mitään kerran viikossa terapeutin huoneessa tehtävää. Lisäksi altistusterapia ei ole ainoa oikea terapia pakko-oireisille. Itse olen pakko-oireinen, eikä minulle altistus terapia toimi, koska pakko-oireet ovat niin laajat, että uusia oireita syntyy kun vanhat katoavat. Minun kohdallani pitäisi näkökulmaa muuttaa ja löytää se syy niille pakko-oireille. Pakko-oire on "vain" oire. Monet pakko-oireiset voisivat hyötyä pitkistä psykodynaamista psykoterapioista. Itsellä on aina ollut analyyttinen luonne joten käyttäytymisen muuttaminen ilman ristiriitojen ja transferenssin syntymistä ei vain toimi. Toki osalla pakko-oireet paranevat täysin myös altistusterapialla. Pitäisikin olla suurempi jousto siihen, että minkälaista psykoterapiaa ihmiset saavat. Pakko-oireet myös pakottavat helposti hoitamattomina ihmiset eläkkeelle kun niitä voitaisiin kuitenkin tehokkasti hoitaa psykoterapialla.

Kela ei esim tue 4 krt viikossa tapahtuvaa psykoterapiaa. Jos pakko-oireinen hyötyy altistusterapiasta, altistus voitaisiin tehdä muutamassa kuukaudessa. Jos sen sijaan ei hyödy, pitäisi tukea analyyttisempiä terapiasuuntauksia jotta löydettäisiin potilaan sisäinen ristiriita joka aiheuttaa pakko-oireet.

Minä olen valmis tekemään työtä itseni kanssa, teen sitä joka ikinen päivä, jotta oireet olisivat lievempiä. Minulla ei kuitenkaan ole valmiuksia itse ratkaista sisäisiä ristiriitoja tai huomata transferenssia niinkuin ammattilaisella. Kaikki pakko-oireiset eivät ole samasta muotista tehtyjä. Itsellä pakko-oireet vievät tunteja päivästä ja altistus ei ole oikea tapa minulle. Jollekin toiselle se on.

Vierailija
15/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:43"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:37"]Ehkäpä siitä terapiasta on oikeasti paljon harvemmin hyötyä kun meille halutaan uskotella. Varsinkin vaikeiden mt-ongelmien, esim. vaikka pakko-oireisen häiriön kohdalla. Siinäkin sä teet sen työn itse, jos ei siihen itse pysty niin en usko olevan motivaatiota toisenkaan ohjaamana, eikä monesta ole siedätysterapioihin, muita taikavoimia en usko löytyvän miltään terapeutilta. [/quote] Jos se on toimivaa terapiaa ja hlö on motivoitunut.

[/quote]

Ehkä se tilastojen mukaan ei toimi kuitenkaan tarpeeksi kannattavasti ja kestää vuosikausia?

[/quote]

Kyllä psykoterapia toimii, kunhan potilaalla olisi oikean suuntauksen psykoterapeutti johon on mahdollista luoda luotettava suhde. Huomaa myös että useat psykoterapiat loppuvat kesken kun kelan tukema kolme vuotta on täynnä. Lääkkeethän eivät ole ratkaisu, niillä kun ei ole tutkimusten mukaan kauheasti enempää vaikutusta kuin plasebolla. Monet lääkkeet voivat jopa pahentaa ongelmia ja tuoda kokonaan uusia ongelmia. Lääkkeet eivät saisi olla ratkaisu vaan nimenomaan ongelmien käsittely.

Vierailija
16/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:43"]

[/quote]

[/quote]

Mitä sitten ehdotat? Kun jo tiedetään, että lääkkeillä ei ole suurta vaikutusta ja ne eivät ketään paranna, niin psykoterapia on ainut jolla saadaan pysyviä muutoksia aikaiseksi? Ja psykoterapia on halvempaa kuin eläkkeelle laittaminen? Moni olisi jo paranatunut jos olisi jo heti alusta alkaen laitettu tiiviiseen terapiaan ilman lääkkeitä, käsitelty ongelma ja luotu tilanne, että potilas selviää jatkossakin yksin.

Vierailija
17/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:04"]

[/quote]

Ei tule. Yksi eläkkeelle laitettu nuori on yhteiskunnalle 4 miljoonan euron tappio. Esim viiden tai kuuden vuoden psykoterapia ei maksa neljää miljoonaa. Tämän jälkeen ihmisestä saattaa hyvällä todennäköisyydellä tulla veronmaksaja... Ja inhimillinen kärsimys vähenee. Itse en eläkkeellä halua olla, mutta ei ole  rahaa itse maksaa psykoterapiaa. ap

[/quote]

Höpöhöpö kaikkeen muuhun paitsi inhimillisen kärsimyksen vähenemiseen. 

Vierailija
18/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:52"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:37"]

[/quote]

Olen täysin eri mieltä. Psykoterapia auttaa monissa mt-ongelmissa hyvin mutta yhteiskunnalla ei ole resursseja tukea tarpeeksi pitkiä terapioita. Lisäksi esim pakko-oireiselle ei Suomessa tarjota kunnollista altistusterapiaa. Altistusterapian pitäisi olla jokapäiväistä, ei mitään kerran viikossa terapeutin huoneessa tehtävää. Lisäksi altistusterapia ei ole ainoa oikea terapia pakko-oireisille. Itse olen pakko-oireinen, eikä minulle altistus terapia toimi, koska pakko-oireet ovat niin laajat, että uusia oireita syntyy kun vanhat katoavat. Minun kohdallani pitäisi näkökulmaa muuttaa ja löytää se syy niille pakko-oireille. Pakko-oire on "vain" oire. Monet pakko-oireiset voisivat hyötyä pitkistä psykodynaamista psykoterapioista. Itsellä on aina ollut analyyttinen luonne joten käyttäytymisen muuttaminen ilman ristiriitojen ja transferenssin syntymistä ei vain toimi. Toki osalla pakko-oireet paranevat täysin myös altistusterapialla. Pitäisikin olla suurempi jousto siihen, että minkälaista psykoterapiaa ihmiset saavat. Pakko-oireet myös pakottavat helposti hoitamattomina ihmiset eläkkeelle kun niitä voitaisiin kuitenkin tehokkasti hoitaa psykoterapialla.

Kela ei esim tue 4 krt viikossa tapahtuvaa psykoterapiaa. Jos pakko-oireinen hyötyy altistusterapiasta, altistus voitaisiin tehdä muutamassa kuukaudessa. Jos sen sijaan ei hyödy, pitäisi tukea analyyttisempiä terapiasuuntauksia jotta löydettäisiin potilaan sisäinen ristiriita joka aiheuttaa pakko-oireet.

Minä olen valmis tekemään työtä itseni kanssa, teen sitä joka ikinen päivä, jotta oireet olisivat lievempiä. Minulla ei kuitenkaan ole valmiuksia itse ratkaista sisäisiä ristiriitoja tai huomata transferenssia niinkuin ammattilaisella. Kaikki pakko-oireiset eivät ole samasta muotista tehtyjä. Itsellä pakko-oireet vievät tunteja päivästä ja altistus ei ole oikea tapa minulle. Jollekin toiselle se on.
[/quote]

Joku hypnoosi vois auttaa ja yhdistettynä altistusterapiaan. Noin kolme vuotta sitten tuli sarja pakko-oireisista ja he olivat kauhuissaan ensin.
Mutta tokenivat altistusterapialla.
Siihen on ne syyt miksi ihminen on aloittanut ne.
Minäkin oon pakko-oireinen. Tiedän mistä johtuu,
mutta koska en oo vielä saanut sopivaa terapiaa,
kaikki jatkuu.

Vierailija
19/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
20/201 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:56"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:04"]

[/quote]

[/quote]

Höpöhöpö kaikkeen muuhun paitsi inhimillisen kärsimyksen vähenemiseen. 

[/quote]

Etkö siis usko, että mt-potilaasta voi tulla veronmaksaja? Millä oikeudella sitten tälläkin palstalla toitotetaan sitä, että sairaiden pitäisi mennä töihin, jos kaikki jo tietävät ettei heistä töihin ole? Psykoterapia on tehokas hoitomuoto ja monilta se hoito jää kesken, koska yhteiskunta ei ole valmis tukemaan vaan laittaa eläkkeelle, joka on se kallein ratkaisu. Itse olen eläkkeellä ja on kova hinku parantua. Rahoitusta vaan on todella vaikeaa saada.