Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokralla asuminen vs asunnon omistaminen. Kumpi kannattaa valita?

Vierailija
17.03.2022 |

Esimerkkejä siitä mihin valinta on johtanut, kiitos.

Kommentit (2137)

Vierailija
1321/2137 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä hinnoilla en ostaisi enää asuntoa, mutta en kyllä haluaisi vuokratakaan. Itse ostin ennen hintojen nousuja ja olen tosi tyyytväinen ettei tarvitse maksaa nykyisiä vuokrahintoja. Asuinalueellani on ihan järkyttävän korkeat vuokrat kuten myös asunnotkin tosi kalliita. Mulle kävi mäihä, kun ostin juuri oikealla hetkellä ja korotkin laski heti oston jälkeen. 

Vierailija
1322/2137 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten pankille ja taloyhtiölle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/2137 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun vuokralla. Mielestäni tämä on kaikkein järkevintä.

- piha työt tekee joku muu mm auraus, nurmikon leikkuu yms.

Niin tekee omistusasunnossakin jos asuu asunto-osakeyhtiössä.

- ei tarvi stressata kodin kunnosta, kodinkoneista jne

Kodin kunnosta nimenomaan kannattaa stressata jos et halua että sun vakuusrahoja käytetään remontoimiseen. Omassa asunnossa ei tarvi pelätä jokaista naulan reikää seinässä. Kodinkoneet ei hajoa joka viikko, joten yleensä jos uusii vaikka jääkaapin, niin sillä mennään seuraavat 15 vuotta.

- voi muuttaa lyhyellä varauksella milloin vain

Tämä on plussa vuokra-asunnossa. Tosin omistusasunnonkin voi laittaa vuokralle ja muuttaa itse muualle. Ei tosin niin kätevää.

- suurimmat rempat just tehty

Miten tämä liittyy mitenkään vuokrauksen paremmuuteen? Itse teetin koko asunnon rempan ennen kun muutin omistusasuntooni.

- joku muu hoitaa kiinteistön kaikki asiat

Joo, niin hoitaa ihan omistusasunnosdakin, jos ei asu omakotitalossa.

- ei lämmityskuluja

Mitä meinaat tällä? Kerrostalossa ne lienee kuuluu vastikkeeseen ja sinä maksat niitä siinä vuokrassasi.

- helppo jätehuolto järjestetty

Niin on omistusasunnosdakin. En mieti roskia ollenkaan. Ne haetaan joka viikko taloyhtiön jätekatoksesta.

- pieni vuokra, noin vastikkeen suuruinen

Eli asut as. Oy muotoisessa asunnossa. Eli kaikki nämä sum pointti kiinteistönhuollosta ym.. on ihan turhia. Kuka perii noin pientä vuokraa? Asut siis sukulaisen kämpässä? Suurin osa ei asu.

- ei ylimääräisiä maksuja esim kiinteistömaksu, tiemaksu, jätemaksu yms.

No ei oo omistusasunnosdakin jos et asu omakotitalossa.

- ei isoa ja kallista asuntolainaa korkostressillä

Lainan voi myös ottaa maltillisena korkokatolla. Esim. mulle lainalupaus oli yli 130 000, mutta lopulta otin lainaa 114000 e. Maksan omistusasumisesta yhtä paljon kun maksoin aikaisemmin vuokraa.. Paitsi että mulla on nyt isompi asunto.

Vierailija
1324/2137 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asuminen on oman kokemuksen mukaan turvallisin vaihtoehto jos kerrostalosta kyse. Tai sitten pitäisi saada asua asunnossa vähintään 6kk ennenkuin uskaltaisi ostaa. Mitä teet jos naapurissa asuu ketjupolttaja tai joku, joka mölyää jatkuvasti yöllä. Tai huomaat, että asunnossa vipeltää vähän joka puolella vaikkapa turkiskuoriaisia. Säästöjäni en laittaisi ikinä omistusasuntoon. Vuokralla asuessa voi vaihtaa maisemaa jos asuminen menee liian hankalaksi.

Turkiskuoriaiset ovat valitettavasti niin yleinen vaiva, että eipä niiltä juuri voi välttyä jos kerrostaloissa asuu, vuokralla tai omassa. Kyllä niitä silti myrkytetään.

Yöllä möykkääminen on järjestyssäännöissä kielletty, ja jos se on jatkuvaa niin kyllä sekin hoidetaan. 

En näe, että nämä olisivat mitään syitä olla ostamatta omaa asuntoa, mutta jokaisella toki omat syynsä.

Turkiskuoriaisia on paljon erityisesti kaikkein vanhimmissa kerrostaloissa. Mutta ei ne kyllä niin yleisiä ole muutoin. Itse olen vasta nyt yli 50-vuotiaana törmännyt niihin kerrostalossa. Aiemmin eri puolilla Suomea kerrostaloissa asuessa en koskaan. Aikamoinen riesa ovat, myrkytyksen jälkeen tulevat takaisin. Jotta eivät pääse munimaan mihinkään, niin mattoja tai yhtään mitään tekstiiliä, koria tms. ei voi pitää lattialla. Vaatteet muovipusseissa kaapeissa. Onneksi olen vuokralla ja muutto tulossa.

Vierailija
1325/2137 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaatteesi pakastimeen toviksi ettet vie huomaamattasi turkiskuoriaisia muutossa mukanasi. Matkustamisen myötä on matkalaukussa tullut vähän kaikenlaisia kylkiäisiä.

Sokeritoukkia on vähän joka paikassa.

Saapas nähdä mitä ilmastonmuutos meille vielä etelästä toimittaa.

Vierailija
1326/2137 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on, että toimii Herralle otollisesti, asuu sitten omassa tai vuokralla. Näin sanoo Herra:

Mooseksen kirja:

14:1 "Te olette Herran, teidän Jumalanne, lapsia. Älkää viileskelkö ihoanne älkääkä ajako paljaaksi päätänne otsapuolelta vainajan tähden,

14:2 sillä sinä olet Herralle, sinun Jumalallesi, pyhitetty kansa, ja Herra on valinnut sinut omaisuuskansakseen ennen kaikkia muita kansoja, mitä maan päällä on.

14:3 Älä syö mitään, mikä on kauhistus.

14:4 Nämä ovat ne nelijalkaiset eläimet, joita saatte syödä: raavas, lammas ja vuohi,

14:5 peura, gaselli, metsäkauris, vuorikauris, musta antilooppi, keihäsantilooppi ja betsoari-vuohi,

14:6 kaikki ne nelijalkaiset eläimet, joilla on kokonansa halkinaiset, kaksivarpaiset sorkat ja jotka märehtivät; niitä saatte syödä.

14:7 Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat: kamelia, jänistä ja tamaania, jotka kyllä märehtivät, mutta joilla ei ole sorkkia: ne olkoot teille saastaiset;

14:8 sikaa, jolla kyllä on sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen. Näiden lihaa älkää syökö, ja niiden raatoihin älkää koskeko.

14:9 Näitä te saatte syödä kaikista vesieläimistä: kaikkia, joilla on evät ja suomukset, te saatte syödä.

14:10 Mutta kaikista niistä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, älkää syökö mitään: ne olkoot teille saastaiset.

14:11 Kaikkia puhtaita lintuja te saatte syödä.

14:12 Mutta nämä ovat linnuista ne, joita älkää syökö: kotka, partakorppikotka, harmaa korppikotka,

14:13 haarahaukka ja suohaukkalajit,

14:14 kaikki kaarnelajit,

14:15 kamelikurki, pääskynen, kalalokki, jalohaukkalajit,

14:16 huuhkaja, kissapöllö, sarvipöllö,

14:17 pelikaani, lihakorppikotka, kalasääksi,

14:18 haikara, sirriäislajit, harjalintu ja yölepakko.

14:19 Myöskin kaikki siivelliset pikkueläimet olkoot teille saastaiset, niitä älköön syötäkö.

Vierailija
1327/2137 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita vaatteesi pakastimeen toviksi ettet vie huomaamattasi turkiskuoriaisia muutossa mukanasi. Matkustamisen myötä on matkalaukussa tullut vähän kaikenlaisia kylkiäisiä.

Sokeritoukkia on vähän joka paikassa.

Saapas nähdä mitä ilmastonmuutos meille vielä etelästä toimittaa.

Pakastamisen olen jo aloittanut, onneksi ei ole paljon vaatteita tai muutakaan tavaraa. Tosi tarkkana noiden kanssa pitää olla. Varsinainen riesa.

Vierailija
1328/2137 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittamisessa on aina riskinsä.

Lue homeäidin päiväkirja. Hän on todella liemessä lopun ikäänsä.

On, mutta osittain kyllä omasta syystään. Jos ostaa 50 vuotta vanhan rivitalo-osakkeen, jonka asunnoissa on pitkälti vain eletty, niin korjausvelka on niin suuri että yhtiön purku olisi ollut ainoa järkevä teko. Ei noin vanhassa yhtiössä, joka on täynnä riskirakenteita, pelkkä putkiremontti riitä. Ihan turha vierittää syytä rakennusviranomaisille, kun asunto-osakeyhtiön rakennusaikana v 1962 Espoo ei ollut edes kauppala. 

Kirjoittaja kirjallaan vaikeutti myös omaa asemaansa, ei toki tätä kirjoitusvaiheessa tiennyt. Asuntohan palasi myyjän omistusoikeuden alaisuuteen asunto vuonna 2017, ja sitä yritettiin myydä myyjän ulosottovelkojen vuoksi, niin hinnan romahtamisesta (n 500 t€ > 300 t€) asunto-osake ei mennyt kaupaksi. Ja tässä varmasti oli ihan varmasti vaikutusta, että asunto-osakeyhtiön maine oli huono ja kirja tehnyt sen kaikelle kansalle tiettäväksi. Asunto palautettiin ostajalleen (homeäidin perheelle) v 2019, kun myyjäperhe teki velkajärjestelyjä.

Tästä tapauksesta voisi oppia sen, että ei pidä ostaa ylihintaista korjausvelkaa. Jos ongelmia myöhemmin tulee, niin kannattaa hoitaa ensisijaisesti sopien eikä julkisuudessa huudellen kuten Mirkka tai homeäiti.

Vierailija
1329/2137 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

>> riippuu kyllä yhtiöstä. Pienissä asunto-osakeyhtiöissä tehdään paljon talkoilla, ei riipu omistussuhteista. Ja omakotitaloonkin voi maksaa aurauksen ja nuermikon leikkuun, vähentää kuluja kotitalousvähennyksessä.

Kodin kunnosta nimenomaan kannattaa stressata jos et halua että sun vakuusrahoja käytetään remontoimiseen. Omassa asunnossa ei tarvi pelätä jokaista naulan reikää seinässä. Kodinkoneet ei hajoa joka viikko, joten yleensä jos uusii vaikka jääkaapin, niin sillä mennään seuraavat 15 vuotta.

>> samaa mieltä, edellisen kanssa, nimenomaan vuokralla ollessa piti stressata kun laitteet hajosivat, ja uusien hankinta kesti kauan. Omistusasunnossa voi uusia laitteita mieleisikseen.

Tämä on plussa vuokra-asunnossa. Tosin omistusasunnonkin voi laittaa vuokralle ja muuttaa itse muualle. Ei tosin niin kätevää.

>> omistusasunnon voi vuokrata, jos haluaa itse muuttaa muualle. Itse asiassa monissa vuokrasopimuksissa on nykyisin 12 kk:n irtisanomissääntöjä, joten omistusasunnosta voi päästä nopeiten pois ;)

Miten tämä liittyy mitenkään vuokrauksen paremmuuteen? Itse teetin koko asunnon rempan ennen kun muutin omistusasuntooni.

>> riippuu ihan asunto-osakeyhtiöstä tai kiinteistöstä. Helsingin keskusta on täynnä huonokuntoisia vuokra-asuntoja vanhoissa taloissa.

>> hoitaa, tai sitten ei hoida. Omistusasujana voit vaikuttaa asioiden hoitoon. Omakotitalossa kaikkein eniten.

- ei lämmityskuluja

Mitä meinaat tällä? Kerrostalossa ne lienee kuuluu vastikkeeseen ja sinä maksat niitä siinä vuokrassasi.

>> niinpä, vuokralaisena maksat kyllä lämmityksestä. Asunto-osakeyhtiössä asuvana yleensä yhteisvastuulla, omakotitalossa vain omasi. Uudemmissa rivitaloissa voi olla huoneistokohtainen lämmitys.

Niin on omistusasunnosdakin. En mieti roskia ollenkaan. Ne haetaan joka viikko taloyhtiön jätekatoksesta.

>> omakotitalo-asujana voin tilata nettilomakkeella haluamani jätehuollon. Ei ole vaikeaa, ja rahaa säästyy kun ei ole turhia tyhjennyksiä.

Eli asut as. Oy muotoisessa asunnossa. Eli kaikki nämä sum pointti kiinteistönhuollosta ym.. on ihan turhia. Kuka perii noin pientä vuokraa? Asut siis sukulaisen kämpässä? Suurin osa ei asu.

>> niinpä, hyvä tuuri tai huonokuntoinen asunto.

>> Nuo maksut peritään siinä vastikkeessa omistajalta tai vuokran kautta asukkaalta. Kiinteistöveroa peritään jokaisesta asunnosta Suomessa, ja asukas sen maksaa.

>> Olen maksanut asuntolainani pois. Nyt asun Helsingissä omakotitalossa 200 €/kk kuluilla. Ei paha. Samaan aikaan ystävä maksaa edelleen vuokra-asunnosta jatkuvasti nousevaa vuokraa.

Vierailija
1330/2137 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

>> riippuu kyllä yhtiöstä. Pienissä asunto-osakeyhtiöissä tehdään paljon talkoilla, ei riipu omistussuhteista. Ja omakotitaloonkin voi maksaa aurauksen ja nuermikon leikkuun, vähentää kuluja kotitalousvähennyksessä.

>> samaa mieltä, edellisen kanssa, nimenomaan vuokralla ollessa piti stressata kun laitteet hajosivat, ja uusien hankinta kesti kauan. Omistusasunnossa voi uusia laitteita mieleisikseen.

>> omistusasunnon voi vuokrata, jos haluaa itse muuttaa muualle. Itse asiassa monissa vuokrasopimuksissa on nykyisin 12 kk:n irtisanomissääntöjä, joten omistusasunnosta voi päästä nopeiten pois ;)

>> riippuu ihan asunto-osakeyhtiöstä tai kiinteistöstä. Helsingin keskusta on täynnä huonokuntoisia vuokra-asuntoja vanhoissa taloissa.

>> hoitaa, tai sitten ei hoida. Omistusasujana voit vaikuttaa asioiden hoitoon. Omakotitalossa kaikkein eniten.

- ei lämmityskuluja

>> niinpä, vuokralaisena maksat kyllä lämmityksestä. Asunto-osakeyhtiössä asuvana yleensä yhteisvastuulla, omakotitalossa vain omasi. Uudemmissa rivitaloissa voi olla huoneistokohtainen lämmitys.

>> omakotitalo-asujana voin tilata nettilomakkeella haluamani jätehuollon. Ei ole vaikeaa, ja rahaa säästyy kun ei ole turhia tyhjennyksiä.

>> Nuo maksut peritään siinä vastikkeessa omistajalta tai vuokran kautta asukkaalta. Kiinteistöveroa peritään jokaisesta asunnosta Suomessa, ja asukas sen maksaa.

>> Olen maksanut asuntolainani pois. Nyt asun Helsingissä omakotitalossa 200 €/kk kuluilla. Ei paha. Samaan aikaan ystävä maksaa edelleen vuokra-asunnosta jatkuvasti nousevaa vuokraa.

Jos myyt talon niin sulla on 5 vuoden vastuu homeesta.

Vakuutus ei korvaa vanhaa kattoa eikä putkia, jos tulee vesivahinko esim. 1970-luvun.

Kattoremontti maksaa noin 20 000 - 30000.

Öljylämmitystaloissa lämmitysmuoto pitää vaihtaa.

Vierailija
1331/2137 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungissa on myynnissä kerrostalo-osake 100 000 euroa, puolet on yhtiölainaa putkiremontista 20 vuodeksi eteenpäin. Yhtiövastike+yhtiölaina 700.

Vierailija
1332/2137 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ei lämmityskuluja

Jos myyt talon niin sulla on 5 vuoden vastuu homeesta.

Vakuutus ei korvaa vanhaa kattoa eikä putkia, jos tulee vesivahinko esim. 1970-luvun.

Kattoremontti maksaa noin 20 000 - 30000.

Öljylämmitystaloissa lämmitysmuoto pitää vaihtaa.

Kyllä, minulla on 5 vuoden vastuu myydessä, eikä vain homeesta. Mutta tämä pitää huomioida myyntiä aloittaessa, esim. vastuuvakuutuksin.

Omakotitalo on 10 vuotta vanha, eli vanhan katon/putkien/öljylämmityksen ongelmia ei ole. Talossa on maalämpö. 

Vierailija
1333/2137 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kannattaa, jos se on hyvällä sijannilla. Tämä ei välttämättä tarkoita kallista sijantia. Esimerkiksi veden äärellä olevia voi aina vuokrata kesämökeiksi airbnb:n ja muiden palvelujen kautta. Lisäksi omaa asuntoa voi aina käyttää vakuutena hankittaessa muuta sijoitusvarallisuutta.

Vierailija
1334/2137 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunto on kivaa siihen asti kunnes pitäisi tehdä kylpyhuoneremontti. Kilpailutus ja valinta, remonttiaikana asuminen, valvonta, laina jne.

Juu, omistamassani rivarissa tehtiin sellainen. Remontti tehtiin alle viikossa, asuttiin koko ajan asunnossa, isännöitsijä kävi kerran kääntymässä, maksettiin käteisellä. Siis t o d e l l a paha juttu

no kuukauden se ainakin minun naapurissa kesti. Astmaatikko ei voi asua koiran kanssa remonttipölyssä ilman vessaa. Käteisellä en kyllä pysty 10t remonttia maksamaan lattialämmityksineen yms.

Sitten teitä on kusetettu pahemman kerran. Lattian ja seinän vesieritys vie osaavilta päivän ja loppu on kaakelointia ja kalusteiden asennusta. Eikä edes sähköllä toimivaa lattialämmitystäkään asenna missään oloissa muutamaa tuntia enempää, niin otette valinneet remontin tekijäksi todellisen kusettajan.

Usein paljastuu alta jotain kosteusvauriota ja sen kuivaaminen vie aikaa -ohis

Vierailija
1335/2137 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunto on kivaa siihen asti kunnes pitäisi tehdä kylpyhuoneremontti. Kilpailutus ja valinta, remonttiaikana asuminen, valvonta, laina jne.

Juu, omistamassani rivarissa tehtiin sellainen. Remontti tehtiin alle viikossa, asuttiin koko ajan asunnossa, isännöitsijä kävi kerran kääntymässä, maksettiin käteisellä. Siis t o d e l l a paha juttu

ei varmasti valmistu viikossa kylpyhuone remontti eikä kukaan ota käteisell monen tonnin maksua. Etenkin kun taloyhtiö  maksaa remontista osan eristeisiin asti.

Yksi elämän suurista harvakuvitelmista on se, että jos itse on perseaukinen ja kaikki kaveritkin on perseaukisia, niin silloin kaikki muutkin on perseaukisia. Ja aivan taatusti kylppäriremontin pystyy tekemään viikossa ja taloyhtiö maksaa remontista vesieristeen minkä maksun sopinen tehdään ennen remonttia eikä se näin ollen viivästytä remonttia pätkän vertaa.

Miten minun rahavarat liityy naapurin remonttiin? Ja juu tiedetään kyllä mitä taloyhtiö maksaa. Lähiaikoina 4 kylpyhuoneremonttia ollut meidän kerrostalossa ja liki kuukauden vei kaikki.

Vierailija
1336/2137 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no kuukauden se ainakin minun naapurissa kesti. Astmaatikko ei voi asua koiran kanssa remonttipölyssä ilman vessaa. Käteisellä en kyllä pysty 10t remonttia maksamaan lattialämmityksineen yms.

Sitten teitä on kusetettu pahemman kerran. Lattian ja seinän vesieritys vie osaavilta päivän ja loppu on kaakelointia ja kalusteiden asennusta. Eikä edes sähköllä toimivaa lattialämmitystäkään asenna missään oloissa muutamaa tuntia enempää, niin otette valinneet remontin tekijäksi todellisen kusettajan.

Niin ja unohtui mainita, että niitä vessojakin on kaksi, joten ei ongelmaa.

Kerropas firmojen nimet ja paikkakunta niin osaan palkata heidät?

Vierailija
1337/2137 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pimeästi teetitte remontin? Ja maksoitte monta tonnia käteisellä?

Ei suinkaan. Kuitti saatiin ja myös verovähennykset täysimääräisinä. Sinäkin osallituit remontin maksuun :) Ja kyllä käteisellä maksettiin  

suosittele ihmeessä näin hyvää firmaa, tilaan heiltä heti?! Nimi ja paikkakunta?

Vierailija
1338/2137 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä yritys näin taitava on, kerro heti ja tilaan samantien?

Vierailija
1339/2137 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapas mitkä firmat tekee näitä vain viikon kestäviä kylpyhuone remontteja kun minä en ole löytänyt yhtäkään. Suosituksia kehiin.

Vierailija
1340/2137 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa molemmista löytyy puolensa, riippuu täysin henkilöstä. Itse asuin alkuun vuokralla, mutta vuokrien noustessa ostin oman asunnon ja olen nyt 15 vuodessa maksanut lainan pois. Nyt taas asuntojen hinnat ainakin pk-seudulla ovat niin käsittämättömiä, että en tiedä mitä nyt tekisin. Ja jos tulee tarvetta isolle hankinnalle, oman asunnon voi laittaa vakuudeksi lainalle, jota vuokralla asuessa ei pysty tekemään.