Vuokralla asuminen vs asunnon omistaminen. Kumpi kannattaa valita?
Esimerkkejä siitä mihin valinta on johtanut, kiitos.
Kommentit (2137)
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo. Kulut alle tonnin vuodessa.
ja korjausvelka kasvaa ...
Vierailija kirjoitti:
omistusasunnon myyjillä on se riski että siitä voi löytyä niin pahoja vikoja että voi joutua rosikseen, maksat kauppahinnan ja käräjäkulut omasta pussista, jos huono tuuri käypi , rivi- ja ok.taloissa on tämä riski. krs talossa asuva voi myydä kämpän huoletta
Kyllä kerrostalo-osakkeen myyjälläkin on virhevastuu (2v.). Se on vain lyhyempi kuin omakotitalossa (5v)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin oman asunnon 70.000€:lla. Myin sen sen 4 vuotta myöhemmin 110.000€:lla.
Rakensin omakotitalon. Maksan lainanlyhennystä 730€/kk. Näillä minun asumiskuluila ei maksettaisi perheasuntojen vuokrakuluja.
Laina on kohta maksettu. Sen jälkeen asun lähes ilmaiseksiOn niitä kuluja🙂 mm vesi, sähkö ym
Meillä velattomssa omakotitalossa nuo kulut 320e/kk viimevuonna. En saisi mitenkään muuten tätä asumisen tasoa tähän hintaan!
Kun katsoo kämäisiä 80-luvun pikkurivareita niin 80m2/3h on yli 400e + rahoitusvastike/kk. Plus tietty vesi+autopaikka+sähkö!!
Mulla pelkkä kiinteistövero on yli 500 €/kk
Miten määritellään kannattavuus?
Nyt ei kannattane ostaa asuntoa, monikaan ei varmaa ole lukenut vakuutuspapereitaan mutta sotatilanteessa mikään vakuutus ei korvaa sodan tuhoamaa kiinteistöä / rakennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakensin omakotitalon. Maksan lainanlyhennystä 730€/kk. Näillä minun asumiskuluila ei maksettaisi perheasuntojen vuokrakuluja.
Laina on kohta maksettu. Sen jälkeen asun lähes ilmaiseksiOn niitä kuluja🙂 mm vesi, sähkö ym
Meillä velattomssa omakotitalossa nuo kulut 320e/kk viimevuonna. En saisi mitenkään muuten tätä asumisen tasoa tähän hintaan!
Kun katsoo kämäisiä 80-luvun pikkurivareita niin 80m2/3h on yli 400e + rahoitusvastike/kk. Plus tietty vesi+autopaikka+sähkö!!
Kellään ei ole kiinteistövero 500 kk / 6000 vuodessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistin alkuunn, ja siirryin vuokralle kun omistusasunnon remontit alkoivat lähestyä.
Sukulainen omistaa talon ja siellä on nyt alkanut hajota kodinkoneita yms, harmittaa kyllä heidän puolestaan. itse soitan vain huoltomiehille ja tulee uusi uuni tms. Rauhallinen , uusi talo, ja autokin uusi mitä voin käyttää. Ei valittamista vuokralla.
Täytyy sanoa, etten oikein ymmärrä tuota remonteista vouhottamista. Olen omistanut taloni lähes kolmekymmentä vuotta ja tarkistin myös nykyiset vuokrahinnat kadun toiselta puolelta. Taloni kuukausittaiset ylläpitokulut näyttävät olevan 900€/kk halvemmat kuin saman alueen 75% pienempien vuokraluukkujen kuukausivuokrat.
Remontit ovat sitten erikseen. Tähän 60-luvun talooni olen ostanut näiden vuosien aikana 4 liettä, 3 jääkaappipakastinta ja 2 asti
Eli on kumminkin mennyt kymmeniä tuhansia euroja noihin kaikkiin kuluihin, hankintoihin.
Kai asunto hankitaan, oma tai vuokra, elämäntilanteeseen sopivaksi ja taloudellisesti itselle sopivaksi. Kaikkea ei voi laskea rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko USAssa? Suomessa kiinteistövero ei ole edes pk-seudulla lähelläkään tuota, ellei sitten ole ylisuuri tontti kalliilla alueella.
Vierailija kirjoitti:
Jep, laittakaapas pankin laskuriin mitä saa velkaa kun ei ole kummoiset tulot, eikä ole säästöjä.
Sitten voi myös katsoa mitä maksaa hyväkuntoinen kämppä Helsingissä.
Siinä on teille yhdistelmä, joka ei kysy kumpi kannattaa!
Oheisessa kommentissa on varsin yleinen ajatusvirhe. Moni haluaa hyväkuntoisen kämpän ja maksaa ylihintaa huonostikin hoidetun yhtiön asunnosta. Kannattaa mieluummin valita mahdollisimman huonokuntoinen kämppä hyvällä alueella ja toimivalla pohjalla hyvin rakennetussa, hoidetussa ja vakavaraisessa taloyhtiössä.
Asunnon remontin tekee halvalla, ellei ole täysi tumpelo. Jos myös tutkii tarkasti yhtiön taloudellisen tilan, omistajarakenteen, tehdyt ja suunnitellut remontit, niin harvemmin tulee mitään yllätyksiäkään. Itse olen aina ostanut asunnon, josta suurin osa näytölle tulevista ihmisistä kääntyy ympäri jo eteisessä. Saman kämpän olen muutaman vuoden kuluttua myynyt verottomasti alueen hintatasoon nähden ylihintaan ensimmäisellä näytöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo kämäisiä 80-luvun pikkurivareita niin 80m2/3h on yli 400e + rahoitusvastike/kk. Plus tietty vesi+autopaikka+sähkö!
Ylläpitoa tarvitaan, siihen ei tuo summa riitä. Periaatteessa jos talo on velaton, on se edullista asumista kuitenkin. Uudehkot pari-rivitalot toimivat
Ai kuten mitä? Talo 10v vanha, uudenveroinen.
Multaan meni viimevuonna 16e, lannoitteisiin 8e, uima-altaan kemikaalit alle 100e.
Mitään muuta ei olla hankittu eikä tarvittu. Ruohonleikkurikin vm 98.
"Oletko tehnyt kattoremontin, putket kokonaan uusiksi ja viemärit, ikkunat, ovet, salaojat?
Nuo minun vanhemmat on tehneet."
En ole tehnyt mitään noista, sillä ostin hyvistä materiaaleista, hyvin rakennetun talon. Kaikki paikat ovat tutkitusti kunnossa ja salaojatkin toimivat, enkä todennäköisesti joudu remontoimaan elinaikanani mitään suurempaa, ellei ympäristölainsäädännössä ryhdytä yht'äkkiä vaatimaan kaikilta rakennuksilta vähintään energialuokkaa C.
Silloin todennäköisesti pitäisi lisätä 2-lasisten termoikkunoiden lisäksi kolmas ruutu ja vaihtaa ovet. Jos se ei riitä nostamaan luokkaa, niin seuraavaksi voisi hankkia "koristeeksi" ilmalämpöpumpun ja muutaman aurinkopaneelin, vaikka ei niistä nykyisellä kulutuksella ole rahallista hyötyä.
Muita remontteja tehdään, jos niihin on tarvetta ja rempparahastokin on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Putkivuoto? Oliko kuivurit kaksi kuukautta, että ei tule hometta.
Ei ollut kuivureita. Vesi valui suoraan uima-altaaseen. Siellä on muutenkin aika märkää.
Kuivureita on, jos niille sattumalta tulisi tarvetta.
Jos ymmärtää asunnon arvoon vaikuttavat tekijät todella hyvin, voi sopivana markkina hetkenä ostaa asunnon, jossa tietenkin on pieni hoitovastike, jälleenmyyntiarvo nousee. Hyvä arvo sijainti, hyvin hoidettu yhtiö.
Jos ostat uuden asunnon, pikkuruisella myynti hinnalla ja jossa huoneistoon kohdistuu todella suuri velkaosuus, kannattaa tämä asunto vuokrata eteenpäin, niin että sekä lyhennykset että korot, saat vähentää vuokratuotoista.
Jos ostat itselle pankkilainalla velattoman uuden asunnon, et saa kumpaakaan vähentää verotuksessa. Eli ei kannata.
Jos et ymmärrä asunnon arvoon liittyviä riskejä, mene vain vuokralle. Mutta ei uuteen kohteeseen, joiden vuokrat saattavat nousta kaksi kertaa vuodessa ja paljon.
"Eli on kumminkin mennyt kymmeniä tuhansia euroja noihin kaikkiin kuluihin, hankintoihin."
Toki tässä 30 vuoden aikana on mennyt muutama kymppitonni talon kohenteluun, ihan siksikin, että saa mieleisensä sisustuksen, mutta se ei haittaa, sillä vuokralla asumiseen olisi mennyt samassa ajassa 324 000€ enemmän rahaa kuin oman talon juokseviin kuluihin.
Lisäksi pitää ottaa huomioon, että tuolla hintaerolla vuokra-asunnon koko olisi ollut vain neljännes taloni koosta, ja autoistakin olisi ptänyt luopua, sillä täältä ei löydy parkkipaikkoja mistään, ei edes rahalla.
kannattavaa miten?
Siis omistaminen on ehkä korkeintaan kannattavaa tällä hetkellä jos haluaa 50-200 euroa "säästöön" kuukaudessa jos olettaa, ettei asunnon hinta laske. Esim moni on menettänyt viimeisen vuoden aikana yli 10000 eur asunnon arvon laskiessa.
Meillä hyvä uusi ASO asunto hyvällä sijainnilla, mukavat asukkaat ja kohtuu vuokra kahdelle maksettavana. Huolto toimii ja mukava asua. Ennen omistus asunto josta onneksi pääsimme eroon isot remontit tulossa. Ei voi valittaa
Huvittavia nämä omistusasujien kommentit, ihan kuin muka pystyisivät etukäteen tietämään kuinka elämä kohtelee :) ja parin viikon päästä tuli ero ja asunnot myyntiin epötoivon vimmalla ja huonolla säkällä velkaa jää
Näistä keskusteluista tuntuu unohtuvat lähes aina se, että omistusasunto antaa usein mahdollisuuden asua siellä missä haluaa, tietyin rajoittein toki ja vuokralla on mentä sinne, minne sattuu pääsemään.
Samoin. Ikää 60 ja kylppäreitä on neljä ja vielä kaksi erillistä vessaa kolmessa kerroksessa. Pienempään pitäisi vaihtaa.