Vuokralla asuminen vs asunnon omistaminen. Kumpi kannattaa valita?
Esimerkkejä siitä mihin valinta on johtanut, kiitos.
Kommentit (2137)
Kyllä meillå omistusasunnossa on yhtiövastike ja asuntolaina yhteensä vähemmän kuin vuokra olisi vastaavasta asunnosta. Sen takiahan me ollaan oma asunto hankittu.
Omistamista ei kannata edes harkita, jos elämäntilanne ei ole vakaa. Tämä kokemuksen syvällä rintaäänellä. Ostettiin omakotitalo keskisuuren kaupungin pikkukylästä. Kun muutettiin sinne, oli ryhmis (ryhmäperhepäivähoito) ja koulu (alakoulu). Parin vuoden päästä koulusta tehtiin lakkauttamispäätös, olin silloin raskaana. Naapuri oli raskaana samaan aikaan, ja vetoomusta laitettiin yhdessä, että koulu saataisiin pitää. Vuoden päästä sille tuli lopullinen sinetti, että poistuu käytöstä. Aivan ihana oli meidän talo, mutta lapsen synnyttyä järki voitti, että lähemmäs kouluja ja palveluita. Koulu on todella tärkeä lapsiperheille ja mielellään jos kylällä myös iltapäiväkerho, niin se tuo mielenrauhaa työssä käyville vanhemmille sitten kun lapsi menee kouluun. Meillä ei siis olisi ollut kylällä edes eskaria, joka oli toiminut koulun yhteydessä. Myytiin talo, se oli myynnissä 10 kk, eikä saatu siitä sitä rahaa mitä itse oltiin maksettu. Eihän nuo kuihtuvat kylät vedä ihmisiä, mutta ihanaa niissä on asua. Meilläkin oli valtava tontti, paljon istutuksia ja lähellä kävelymatkan päässä hyvä uimaranta (kylän yleinen ranta).
Jätän lapsille että heillä oli elämä hieman helpompaa kuin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Itse vuokralla, sijoituksissa tällä hetkellä 620 000 euroa, ikää 35v, helppo etätyö josta 6800 eur / kk ja 40v jään eläkkeelle ja muutan aasiaan.
Ja lehmät lentää! 🤣
"Sadat taloyhtiöt eivät saa pankeilta lainaa peruskorjauksiin - osa kohteista niin huonossa kunnossa ettei korjaaminen kannata."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sadat-taloyhtiot-eivat-saa-pankeilt…
kulla kannata osta itse me tula noutama tavike oma kayto
t.virolaista tyomaa verastelu jo viitenesa sukupolvesa
Vierailija kirjoitti:
Jätän lapsille että heillä oli elämä hieman helpompaa kuin meillä.
tarkoitin että verottajalla on helpompi palkata esim kompostitarkastaja viran nauttioita
Viiden asuntokaupan jälkeen ei ole minkäänlaista asuntoa. Eli jos ostat asunnon, niin siinä pitää myös asua. Reissumies ei omistusasuntoa tarvitse.
Olen nyt 20 vuotta asunut omistusasunnossa, mutta suunnittelen tämän myyntiä eläkepäiviksi ja muutan sitten vuokralle. Pitää vaan toivoa, että tämän saa myytyä. Omasta mielestä kyllä tosi ihana asunto. Haluaisin vaan asuntorahat käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Viiden asuntokaupan jälkeen ei ole minkäänlaista asuntoa. Eli jos ostat asunnon, niin siinä pitää myös asua. Reissumies ei omistusasuntoa tarvitse.
Pätkätyömalli ja epäsäännölliset työsuhteet mihin meitä työnnetään, takaa sen että kohta kukaan ei osta enää asuntoja. Velkaluukkua vanhasta kiinteistöstä joka jää olosuhteiden pakosta enää vuokrakäyttöön, ei kukaan osta riesakseen.
Siinä voisi sijoittajalle olla hyvä diili, rakentaa eläkeläisille vuokra-asuntoja rivariin. Niillä on varmat tulot ja asuvat varmaan siiinä niin kauan kunnes muuttavat hoitokotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen voi periä asunnon, jonka yhtiövastikkeen hän saa maksetuksi (esim. 300 eur), mutta ei kykenisi maksamaan saman asunnon vuokraa (esim. 700 eur).
Pienituloisen on vaikea periä asunto, koska perintövero mätkähtää melko pian. Mistäs ne rahat saa? Eivät kaikki saa pankista lainaa saati pysty lyhentämään lainaa nopeasti.
Ja eikös omistusasujakin joudu vielä maksamaan kiinteistöveroakin ja vaikka saisi pienituloisena nekin maksettua, sitten pitäisi laittaa paljon rahaa taloyhtiön remontteihin.
Aika vaikea kuvio.
Jos asut taloyhtiössä, kiinteistövero sisältyy vastikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 20 vuotta asunut omistusasunnossa, mutta suunnittelen tämän myyntiä eläkepäiviksi ja muutan sitten vuokralle. Pitää vaan toivoa, että tämän saa myytyä. Omasta mielestä kyllä tosi ihana asunto. Haluaisin vaan asuntorahat käyttöön.
Tällaisen ratkaisun tein myös itse. Hiukan on ikävä omaa ihanaa asuntoa. Toisaalta nyt ei ole huolta kiinteistön ylläpidosta. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä onneksi ostin asunnon juuri ennen hintojen nousuja eli maksan nyt asuntolainaa noin 400 euroa kuussa, mutta vastaavan asunnon vuokra on 1400 euroa.
En kyllä tiedä mitä nyt tekisin, kun hinnat on noussut tosi paljon. En ainakaan tätä omaa asuntoa ostaisi näillä hinnoilla.
Kannattaa kuitenkin olla realisti ja laskea muutkin kulut asumiseen kuin laina. Tuskinpa vastikkeetta asut.
No tuskin vastike 1000€ on... 😅
Okei, kun saat sen omistusanunnon maksettu, alkaa kattoremontti, putkiremontti, ulkoseinäremontti. Tutulla oli 80 vuotiaana pakko ottaa pankista lainaa. En halua itse omistusasuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Siinä voisi sijoittajalle olla hyvä diili, rakentaa eläkeläisille vuokra-asuntoja rivariin. Niillä on varmat tulot ja asuvat varmaan siiinä niin kauan kunnes muuttavat hoitokotiin.
Valitettavasti ne rivarit sijaitsee väärässä paikassa, missä niiden hinnat on edulliset ja riittävät palvelut on riittävän lähellä. Haja-asutusalueiden rivarit on lähes kaikki täys saneerauksen tarpeessa, eli sellaisen osto ei kannata millään mittarilla laskettuna. Uusia ei ole rakennettu edelliseen 30 vuoteen enää haja-asutus alueille. Joten, tuo ajatus ei toimi. Nimimerkillä asiaa hieman tutkinut.
Mitä sinä siellä Kelan maksamassa kopperossa mietit näitä? Ala-aulassakin on taululla rapussa vain yksi suomalainen nimi.
Tähän ikään mennessä olen asunut kaikissa mahdollisissa asumismuodoissa. Nyt omistus rt-kaksio. Mieluiten asuisin vuokralla. On kaikkein huolettomin. Mulla ei ole mitään pakkoa omistaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä onneksi ostin asunnon juuri ennen hintojen nousuja eli maksan nyt asuntolainaa noin 400 euroa kuussa, mutta vastaavan asunnon vuokra on 1400 euroa.
En kyllä tiedä mitä nyt tekisin, kun hinnat on noussut tosi paljon. En ainakaan tätä omaa asuntoa ostaisi näillä hinnoilla.
Kannattaa kuitenkin olla realisti ja laskea muutkin kulut asumiseen kuin laina. Tuskinpa vastikkeetta asut.
No tuskin vastike 1000€ on... 😅
Miksei olisi? Minullakin on.
Nuorena jos hyvä työpaikka on varmaan järkevää ostaa oma tai sehän on pankin kunnes on maksettu eli noin 25 vuoden päästä. Vanhemmalla iällä ei mitään järkeä ostaa ensiasuntoa esim tuttu osti osakkeen 52v ja jäikin työttömäksi kolmen vuoden päästä, uutta työpaikkaa ei löytynyt ja myi asunnon, sai vähemmän kuin oli itse maksanut ja velkaa jäi jonkin verran, nyt on taas vuokralla mutta pärjää ok kun saa asumistukea mitä ei omaan asuntoon saa. Viiskymppisenä jos ostaa asunnon niin on liki kasikymppinen kun se on maksettu :D
Asun muuttotappiokunnassa, ja elämäntilanteeni edellyttää vähintään kolmen makuuhuoneen asuntoa lähellä palveluja. Tämä yhdistelmä tarkoittaisi hankalasti ja tappiolla myytävää asuntoa, mitä ei saa pikkurahalla hankittua. Nyt asun edullisesti vuokralla nauttien huolettomuudesta, en keksi muuta huonoa kuin sen, että tätä ei voi remontoida täysin mieleisekseen. Sijoitan järkevämpiin kohteisiin, eikä minun tarvitse säästää remppakuluihin yms. mikä olisi omistusasumisessa välttämätöntä.
Aina toitotetaan omistusasumisen järkevyyttä, vaan eipä ole kukaan saanut laskettua tätä systeemiäni huonommin tuottavaksi kuin omistusasuminen+vain pieni muu sijoittaminen+ asunnon jyrkkä arvonlasku.