Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokralla asuminen vs asunnon omistaminen. Kumpi kannattaa valita?

Vierailija
17.03.2022 |

Esimerkkejä siitä mihin valinta on johtanut, kiitos.

Kommentit (2137)

Vierailija
1981/2137 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 20 vuotta asunut omistusasunnossa, mutta suunnittelen tämän myyntiä eläkepäiviksi ja muutan sitten vuokralle. Pitää vaan toivoa, että tämän saa myytyä. Omasta mielestä kyllä tosi ihana asunto. Haluaisin vaan asuntorahat käyttöön. 

Tällaisen ratkaisun tein myös itse. Hiukan on ikävä omaa ihanaa asuntoa. Toisaalta nyt ei ole huolta kiinteistön ylläpidosta. Suosittelen. 

Minkä tyyppinen asunto kyseessä? En ole tuo, jolle vastasit, mutta vuokra-asumista harkitessa tulee ärsytys siitä, että ne ovat usein isoja komplekseja, joissa väki todennäköisesti vaihtuu tiheään. Monet asunnot ovat nuhruisia ja kodinkoneet vanhoja. Yksityiseltä vuokratessa on aina vaarana, että tämä menee ja myy kodin alta. 

Vierailija
1982/2137 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaminen, muuten sitä luuhaa toisten nurkissa, eikä tiedä mikä päivä on muutto edessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1983/2137 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistamista ei kannata edes harkita, jos elämäntilanne ei ole vakaa. Tämä kokemuksen syvällä rintaäänellä. Ostettiin omakotitalo keskisuuren kaupungin pikkukylästä. Kun muutettiin sinne, oli ryhmis (ryhmäperhepäivähoito) ja koulu (alakoulu). Parin vuoden päästä koulusta tehtiin lakkauttamispäätös, olin silloin raskaana. Naapuri oli raskaana samaan aikaan, ja vetoomusta laitettiin yhdessä, että koulu saataisiin pitää. Vuoden päästä sille tuli lopullinen sinetti, että poistuu käytöstä. Aivan ihana oli meidän talo, mutta lapsen synnyttyä järki voitti, että lähemmäs kouluja ja palveluita. Koulu on todella tärkeä lapsiperheille ja mielellään jos kylällä myös iltapäiväkerho, niin se tuo mielenrauhaa työssä käyville vanhemmille sitten kun lapsi menee kouluun. Meillä ei siis olisi ollut kylällä edes eskaria, joka oli toiminut koulun yhteydessä. Myytiin talo, se oli myynnissä 10 kk, eikä saatu siitä sitä rahaa mitä itse oltiin maksett

Missä tuossa kohtaa teillä ei ollut elämäntilanne vakaa? Se, että koulu lopetti, ei mitenkään liittynyt elämäntilanteenne vakauteen.  

Vierailija
1984/2137 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 20 vuotta asunut omistusasunnossa, mutta suunnittelen tämän myyntiä eläkepäiviksi ja muutan sitten vuokralle. Pitää vaan toivoa, että tämän saa myytyä. Omasta mielestä kyllä tosi ihana asunto. Haluaisin vaan asuntorahat käyttöön. 

Tällaisen ratkaisun tein myös itse. Hiukan on ikävä omaa ihanaa asuntoa. Toisaalta nyt ei ole huolta kiinteistön ylläpidosta. Suosittelen. 

Minkä tyyppinen asunto kyseessä? En ole tuo, jolle vastasit, mutta vuokra-asumista harkitessa tulee ärsytys siitä, että ne ovat usein isoja komplekseja, joissa väki todennäköisesti vaihtuu tiheään. Monet asunnot ovat nuhruisia ja kodinkoneet vanhoja. Yksityiseltä vuokratessa on aina vaarana, että tämä menee ja myy kodin alta. 

Kerrostalo-asunto. Riippuu varmaan vähän missäpäin Suomea asuu. Esim pääkaupunkiseudulla on isoja yhtiöitä, kenellä vuokraustoimintaa. Ei isoa pelkoa asuntojen myymisestä. Suht hyväkuntoisia, vuokra tosin melko korkea.

Vierailija
1985/2137 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kiire myydä tappiolla jos lapsi vielä taapero ja koulunmeno ei ajankohtaista..?

Tuo on sääli että haja-asutusalueet tyhjenee... Maaseudulla luonnon keskellä parempi kasvattaa lapsia... Kaupungeissa ihan hullua menoa nykyään... 

Vierailija
1986/2137 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä onneksi ostin asunnon juuri ennen hintojen nousuja eli maksan nyt asuntolainaa noin 400 euroa kuussa, mutta vastaavan asunnon vuokra on 1400 euroa. 

En kyllä tiedä mitä nyt tekisin, kun hinnat on noussut tosi paljon. En ainakaan tätä omaa asuntoa ostaisi näillä hinnoilla. 

Kannattaa kuitenkin olla realisti ja laskea muutkin kulut asumiseen kuin laina. Tuskinpa vastikkeetta asut. 

No tuskin vastike 1000€ on... 😅

Miksei olisi? Minullakin on. 

Kuuluuko siihen myös rahoitusvastike vai kuinka iso asunto on? Mulla on kaksion vastike vaan 235 euroa, ja siihen kuuluu myös vesi ja lämmitys. 

Vierailija
1987/2137 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäntapa/elämäntilanne vaikuttaa.

Jos pitää päästä nopeasti muuttamaan vaikka työn perässä vuoden välein, vuokraus on ehdoton.

Jos haluat vakituisen asunnon vuosiksi, niin osta asunto tai talo. Lainanlyhennys+korko on varmasti vähemmän, kuin sama asunto vuokrattuna. Jos tulee remppaa, maksat sitä. Kokonaiskulu kuukaudessa max samantasoisen asunnon/talon vuokra. Jokainen maksettu sentti jää säästöpossuun. Eli kun tarvitset rahaa =myy asunto/talo, aina jää jotain velan maksun jälkeen. Jos haluat muuttaa =myy asunto/talo, aina jää pesämuna seuraavaan asuntoon. 

Molemmat toimii, tilanteesi ratkaisee. 

Itse olen juuri myynyt taloni. Ostohinta oli v.2010 vanhasta talosta 110t e. Harrastin remppaa 13 vuotta tuhansia tunteja ja siihen meni rahaa n.50000e. Oli kivaa puuhaa! Nyt elämäntilanne muuttui ja myin talon 180t eur. Velkaa oli jäljellä 48t eur. Eli jäi rahaa tilille 132t eur. 

Jos olisin

Puhut unestasi👍

Vierailija
1988/2137 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin oman asunnon 70.000€:lla. Myin sen sen 4 vuotta myöhemmin 110.000€:lla.

Rakensin omakotitalon. Maksan lainanlyhennystä 730€/kk. Näillä minun asumiskuluila ei maksettaisi perheasuntojen vuokrakuluja.

Laina on kohta maksettu. Sen jälkeen asun lähes ilmaiseksi

On niitä kuluja🙂 mm vesi, sähkö ym

Vierailija
1989/2137 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo. Kulut alle tonnin vuodessa. 

Vierailija
1990/2137 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakensin omakotitalon. Maksan lainanlyhennystä 730€/kk. Näillä minun asumiskuluila ei maksettaisi perheasuntojen vuokrakuluja.

Meillä velattomssa omakotitalossa nuo kulut 320e/kk viimevuonna. En saisi mitenkään muuten tätä asumisen tasoa tähän hintaan! 

Kun katsoo kämäisiä 80-luvun pikkurivareita niin 80m2/3h on yli 400e + rahoitusvastike/kk. Plus tietty vesi+autopaikka+sähkö!!

Vierailija
1991/2137 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys mulla. Ja ikuinen rahan puute. Enkä haluaisi ees omistaa taloo. Sitte Mä joutuisin tekeen kaikki pihatyöt yms. Olisin vastuussa, jos joku kaatuu yms...........mist rahat siihe sitte ????

Vierailija
1992/2137 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taloudellinen asema on vakaa ja on varma työ, niin omistusasunto on kai siinä kohtaa ihan järkevä vaihtoehto. Tällaisena pätkätyöläisenä alanvaihtajana en missään nimessä edes harkitse omistusasunnon ostamista. Puolisokin on pitkäaikaistyötön, niin ei meillä olisi mitään saumaa hankkia omaa asuntoa. Lisäksi maailman tilanne on todella epävakaa tällä hetkellä ja sota voi olla Suomellakin pian edessä, joten kannattaa käyttää harkintaa isompien hankintojen ja sijoitusten suhteen.

Vierailija
1993/2137 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä velattomssa omakotitalossa nuo kulut 320e/kk viimevuonna. En saisi mitenkään muuten tätä asumisen tasoa tähän hintaan! 

Kun katsoo kämäisiä 80-luvun pikkurivareita niin 80m2/3h on yli 400e + rahoitusvastike/kk. Plus tietty vesi+autopaikka+sähkö!

Ylläpitoa tarvitaan, siihen ei tuo summa riitä. Periaatteessa jos talo on velaton, on se edullista asumista kuitenkin. Uudehkot pari-rivitalot toimivat kuluiltaan kuten kiinteistöt. Niissä voi asuminen olla myös edullista.

Vierailija
1994/2137 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat eli kompensio-vuokraus.

talon arvo vähenee joka kk puolet vuokrasta

omistajuuden pysyessä haltijalla.

Vierailija
1995/2137 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellisellä varhain aloitettu omistusasuminen. Hyvässä lykyssä lainat on maksettu nelikymppisenä, minkä jälkeen tuloja vapautuu teinien elätykseen. Kun lapset ovat kaikki aikuisia, muutto pienempään, velattomaan omistusasuntoon. Pääomaa vapautuu eläkkeen jatkeeksi ja pienelläkin eläkkeellä makselee mukavasti pelkkää yhtiövastiketta.

Olen tuosta pienempään muutosta vähän toista mieltä, etenkin jos on hankkinut oman talon eikä ole vastiketta maksettavana. Kun maksaa lainat nelikymppisenä, alkaa jäämään rahaa säästöön muutenkin, ei tarvitse muuttaa mihinkään ja tinkiä asumismukavuudesta. Missään ei ole sen edullisempaa asua kuin omassa, velattomassa talossa. 

Ymmärrän hyvin halun muuttaa pienempään, kun ikää kertyy.

Kohta seitsemänkymppiä mittarissa, ja 350 neliötä 3 vessaa, 3 kylppäriä ja sauna siivottavana kerran viikossa alkaa tuntua työltä.

Vierailija
1996/2137 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja paljonko teillä on pääomaa kiinni tuossa asunnossa? Paljonko saisitte vuosittain osinkoja, jos sijoittaisitte tämän pääoman hyviä osinkoja maksavien pörssiyhtiöiden osakkeisiin? Ei voi verrata pelkästään kuluja, vaan pitää ottaa huomioon myös vaihtoehtoisen sijoituksen tuotto."

Voin vastata tähän omalta osaltani toteutuneiden lukujen mukaan. Jos olisin jättänyt talon ostamatta ja sijoittanut koko kauppahinnan, salkkuni arvo olisi nykyiseen verrattuna noin kaksinkertainen.

Jos olisin asunut tällä samalla asuinalueella kerrostalossa vuokralla, ja asuntoni neliöt olisivat olleet vain neljännes omakotitalostani, olisin hävinnyt joka vuosi noin 9000€ sijoittamalla talon kauppasumman pörssiin. Siitä tulee aika iso summa 25 vuodessa.

Olen kaiketikin huono sijoittaja.

Vierailija
1997/2137 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistin alkuunn, ja siirryin vuokralle kun omistusasunnon remontit alkoivat lähestyä.

Sukulainen omistaa talon ja siellä on nyt alkanut hajota kodinkoneita yms, harmittaa kyllä heidän puolestaan. itse soitan vain huoltomiehille ja tulee uusi uuni tms. Rauhallinen , uusi talo, ja autokin uusi mitä voin käyttää. Ei valittamista vuokralla.

Täytyy sanoa, etten oikein ymmärrä tuota remonteista vouhottamista. Olen omistanut taloni lähes kolmekymmentä vuotta ja tarkistin myös nykyiset vuokrahinnat kadun toiselta puolelta. Taloni kuukausittaiset ylläpitokulut näyttävät olevan 900€/kk halvemmat kuin saman alueen 75% pienempien vuokraluukkujen kuukausivuokrat.

Remontit ovat sitten erikseen. Tähän 60-luvun talooni olen ostanut näiden vuosien aikana 4 liettä, 3 jääkaappipakastinta ja 2 astianpesukonetta. Kallein remontti on ollut kaukolämmönvaihtimen uusinta ja se maksoi hieman yli 6000€. Toinen ulkopuolisen tekemä remontti oli uima-altaan suodatinlaitteiston vaihto. Se maksoi muistaakseni joitakin satoja. 

Sitten ovat vielä omat räpellykset. Vessojen ja kylpyhuoneiden päivitykseen tarvittiin aikanaan 3 WC-istuinta, 6 käsienpesuallasta, 2 allaskaappia, 5 peiliä, 6 valaisinta ja 10 sekoittajaa. Keittiöön ja apukeittiöön on tarvittu yllä mainittujen koneiden lisäksi 4 sekoittajaa, vähän laattaa ja muutama neliö Ylämaan vihreää kiveä. Allaskaapeista osa on rakennettu itse, joten ne sisältyvät tuohon alla olevaan listaan.

Muut hankinnat ovatkin sitten sekalaista tarviketta. On ostettu maaleja, tapetteja, laattoja, marmoria, sementtiä, lautaa, nippeleitä ja nappeleita, yms.tarpeen mukaan. Kaikki tilat on päivitetty vähintään yhteen kertaan, eikä ole ollut kallista. Yhden kuukauden vuokrasäästöllä tekee jo huiman määrän asioita. Juuri ostin keittiöön uudet tapetit hintaan 75€. Ne ovat vielä rullalla, mutta eivätköhän ne ennen kesää ole seinillä.

Ai niin, meinasin ihan unohtaa sen paljon keskustellun putkivuodon. Sellainenkin oli alkuvuodesta, ja putkiliike laskutti kokonaista 183€.

Vierailija
1998/2137 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma. Eipä tule kukaan ilmoittamaan, että meidän liisapetteri tulee tänne opiskeleman ja tarttee tämän asunnon syksyllä sitten itselleen. Saa myös rempata mieleisekseen, isompiin remppoihin toki lupa tarvitaan. Jää omaisuutta itselle eikä tarvitse kerryttää vuokranantajan kukkaroa. Vanhempana voi sitten miettiä, että josko vaihtaisi pienempään ja tehdä ylijäävillä rahoilla jotakin kivaa. Itse en keksi yhtä ainutta syytä, miksi asua vuokralla. Toki ainakin Helsingissä asuntojen hinnat niin kovia, että asunnon ostaminen ei ihan helppo juttu ole. Jokainen kuitenkin tavallaan, asuu sitten vuokralla tai omassa kodissa. 

Vierailija
1999/2137 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistin alkuunn, ja siirryin vuokralle kun omistusasunnon remontit alkoivat lähestyä.

Sukulainen omistaa talon ja siellä on nyt alkanut hajota kodinkoneita yms, harmittaa kyllä heidän puolestaan. itse soitan vain huoltomiehille ja tulee uusi uuni tms. Rauhallinen , uusi talo, ja autokin uusi mitä voin käyttää. Ei valittamista vuokralla.

Täytyy sanoa, etten oikein ymmärrä tuota remonteista vouhottamista. Olen omistanut taloni lähes kolmekymmentä vuotta ja tarkistin myös nykyiset vuokrahinnat kadun toiselta puolelta. Taloni kuukausittaiset ylläpitokulut näyttävät olevan 900€/kk halvemmat kuin saman alueen 75% pienempien vuokraluukkujen kuukausivuokrat.

Remontit ovat sitten erikseen. Tähän 60-luvun talooni olen ostanut näiden vuosien aikana 4 liettä, 3 jääkaappipakastinta ja 2 asti

Oletko tehnyt kattoremontin, putket kokonaan uusiksi ja viemärit, ikkunat, ovet, salaojat?

Nuo minun vanhemmat on tehneet.

Vierailija
2000/2137 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putkivuoto? Oliko kuivurit kaksi kuukautta, että ei tule hometta.