Mitä vikaa oli lomarahojen puolituksessa ja 2 poistetussa arkipyhässä?
Ja nyt sitten inistään leikkauksista kun tuollaisissa täysin turhissa etuuksissa ei tultu vastaan. Ei vaan pysty ymmärtämään SAK:n ajatusmaailmaa.
Kommentit (270)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:13"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:05"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:31"] Ei kaikkea voi laittaa palkansaajien kannettavaksi, ainakaan yksityisellä puolella. Säästöt pitää tulla julkiselta puolelta, yksityisen palkansaajan taakkaa on kevennettävä että saadaan Suomi nousiin. Saksasta mallia! [/quote] joo, no me hoitajat, opettajat, poliisit, lastenhoitajat ja muut kunnalliset loiset lisätään mielellämme työaikaamme ja vähennämme palkkaamme jotta te yksityisen puolen työntekijät saatte omaanne nostettua. [/quote] Laitetaan nyt ensi alkuun teidän vuosilomanne samanmittaisiksi kuin yksityisellä sektorilla. [/quote] meidän palkka on jo pienempi, eli vastaava palkannousu olisi sitten paikallaan.
[/quote]
Tappelin tossa yhden sossujohtajan kanssa ja ihmettelin miks se oli niin s**tanan tyhmä. Ei osannut edes oman alansa lakiasioita. Sillä olikin AMK-koulutus, mä oon korkeakoulutettu maisteri eri alalta. Sen palkka oli yli 5 000 kuussa, mun 3 000. Mä en saa ylitöistä palkkaa. Mulle ainakin tapaus selkeytti hyvin yksityisen ja julkisen työntekijöiden eroja.
[/quote]
T Ä M Ä !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ehdotan että tehdään ne säästöt kerrankin tuolta julkiselta puolelta, joka kaataa koko Suomen talouden.
[/quote]
Kerrankin? Mistään muualta valtio ei leikkaakaan kuin julkiselta puolelta. Yritykset sen sijaan saavat verohelpotuksia.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:31"]
Ei kaikkea voi laittaa palkansaajien kannettavaksi, ainakaan yksityisellä puolella. Säästöt pitää tulla julkiselta puolelta, yksityisen palkansaajan taakkaa on kevennettävä että saadaan Suomi nousiin. Saksasta mallia!
[/quote]
joo, no me hoitajat, opettajat, poliisit, lastenhoitajat ja muut kunnalliset loiset lisätään mielellämme työaikaamme ja vähennämme palkkaamme jotta te yksityisen puolen työntekijät saatte omaanne nostettua.
[/quote]
Laitetaan nyt ensi alkuun teidän vuosilomanne samanmittaisiksi kuin yksityisellä sektorilla.
[/quote]
Saadaanko me sitten myös pekkaset? Vai otetaanko ne pois myös yksityiseltä, kun kerran yhtenäistetään vuosityöpäivien määrää?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:57"]
Ei kaikkea voi laittaa palkansaajien kannettavaksi, ainakaan yksityisellä puolella. Säästöt pitää tulla julkiselta puolelta, yksityisen palkansaajan taakkaa on kevennettävä että saadaan Suomi nousiin. Saksasta mallia!
[/quote]
joo, no me hoitajat, opettajat, poliisit, lastenhoitajat ja muut kunnalliset loiset lisätään mielellämme työaikaamme ja vähennämme palkkaamme jotta te yksityisen puolen työntekijät saatte omaanne nostettua.
[/quote]
Laitetaan nyt ensi alkuun teidän vuosilomanne samanmittaisiksi kuin yksityisellä sektorilla.
[/quote]
Mitä taloudellista säästöä siitä syntyisi? Saman verran se kustantaa työnantajalleni, olinpa töissä tai vuosilomalla, sillä sijaisia ei vuosilomien takia palkata.
[/quote]
Ja työsi ei ole millään lailla tuottavaa? Ihan sama oletko paikalla vai et? Mitä jos irtisanoist itsesi? Olet turha.
Jos minä olen lomalla yksityiseltä puolelta, työnantajani ei saa minun tekemiäni kauppoja ja rahaa siltä ajalta. Siksi haluaisi että olisin aina töissä ja tavoitettavissa, mikä on kuitenkin epäinhimillistä minun ja perheeni kannalta.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:13"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:05"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:31"] Ei kaikkea voi laittaa palkansaajien kannettavaksi, ainakaan yksityisellä puolella. Säästöt pitää tulla julkiselta puolelta, yksityisen palkansaajan taakkaa on kevennettävä että saadaan Suomi nousiin. Saksasta mallia! [/quote] joo, no me hoitajat, opettajat, poliisit, lastenhoitajat ja muut kunnalliset loiset lisätään mielellämme työaikaamme ja vähennämme palkkaamme jotta te yksityisen puolen työntekijät saatte omaanne nostettua. [/quote] Laitetaan nyt ensi alkuun teidän vuosilomanne samanmittaisiksi kuin yksityisellä sektorilla. [/quote] meidän palkka on jo pienempi, eli vastaava palkannousu olisi sitten paikallaan.
[/quote]
Tappelin tossa yhden sossujohtajan kanssa ja ihmettelin miks se oli niin s**tanan tyhmä. Ei osannut edes oman alansa lakiasioita. Sillä olikin AMK-koulutus, mä oon korkeakoulutettu maisteri eri alalta. Sen palkka oli yli 5 000 kuussa, mun 3 000. Mä en saa ylitöistä palkkaa. Mulle ainakin tapaus selkeytti hyvin yksityisen ja julkisen työntekijöiden eroja.
[/quote]
T Ä M Ä !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ehdotan että tehdään ne säästöt kerrankin tuolta julkiselta puolelta, joka kaataa koko Suomen talouden.
[/quote]
Kerrankin? Mistään muualta valtio ei leikkaakaan kuin julkiselta puolelta. Yritykset sen sijaan saavat verohelpotuksia.
[/quote]
Johtuisko siitä että valtio leikkaa julkiselta puolelta, koska se on julkisen puolen työnantaja? V*ttu ootte tyhmiä. Yksityiset työnantajat ovat leikanneet jo esim:
-irtisanomalla työntekijöitä
-laskemalla palkkoja
-ylitöistä ei saa korvausta
-lomauttamalla
-lopettamalla työpaikkaruokailut, vain mikro jäi
-työmatkoista ei makseta päivärahoja
-työvälineitä ei hankita, duunarit tuo omia työpaikoille
-työtiloista, toivotaan etätyön tekemistä kotona
-työsuhde-etuja ei enää ole: esim. firman autot ja vaatteet ovat mennyttä
jne.
Sorry, julkiset. Ei ole enää mitään kupattavaa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Saadaanko me sitten myös pekkaset? Vai otetaanko ne pois myös yksityiseltä, kun kerran yhtenäistetään vuosityöpäivien määrää?
[/quote]
Pekkasia on poisteltu kaikessa hiljaisuudessa jo vuosia yksityiseltä puolelta. Minä voin esim. riemumielin luopua pekkasista, koska minulla ei edes koskaan ole ollut niitä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitä taloudellista säästöä siitä syntyisi? Saman verran se kustantaa työnantajalleni, olinpa töissä tai vuosilomalla, sillä sijaisia ei vuosilomien takia palkata.
[/quote]
Todella tärkeää ja yhteiskunnalle ehdottomasti kannattavaa työtä teet, kun ei työn kannalta ole väliä oletko töissä vai lomalla. Kustannuksia tuot meidän veronmaksajien maksettavaksi kyllä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:59"]Miten taloutta parantaa ostovoiman leikkaaminen? Työttömyys vain kasvaisi, ellei ihmisillä ole rahaa lomallaan kuluttaa. Palvelualoilla romahtaisi hurjasti... Ihmisillä täytyy olla myös lomia ja vapaita, jotta sinne ostoskeskukseen jaksaa lähteä kuluttamaan rahojaan; väsynyt ihminen shoppaa kotisohvalla saksasta halvemmalla...
[/quote]
Tämä on näkemys jossa olen samaa mieltä. Ostovoimaninon heikentynyt vuosi vuidelta kun palkka ei nouse. Kampaamokäynnit harvenevat ja kulutus vähentynyt kohdallani.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ne pekkasethan tarkoittavat siis sitä, että ihminen tekee 40 tunnin työviikkoa ja koska työviikon oikea pituus on max 38,5 tuntia, niin kertyvät ylitunnit pidetään ns. pekkaspäivinä pois. Tottakai sinä byrokraattikin ne pekkaset saat, kunhan nyt ensin alat tekemään tuota 40 h viikkotyöaikaa. Jokos tehdään kaupat samalla niistä sinun vuosilomistasi? Ja sovittaisko sitten myös, ettet mene joka nuhasta hakemaan saikkua lääkäriltä, kunnallisen alan sairaspoissaolotkin kun on nelinkertaiset yksityiseen sektoriin verrattuna.
Pitää saada vienti vetämään => tehdään leikkaukset vientialoille.
Itse olen töissä isännöitsijätoimistossa, enkä ymmärrä, miten tämä toimenpiteet parantaisivat työllisyyttä tai Suomen taloutta. Minulle lomarahojen leikkauksella olisi suuri vaikutus, koska palkalla ei meinaa muutenkaan tulla toimeen. Työnantaja näyttää tienaavan 170000€/vuosi, joten hän tienaisi sitten muutaman satasen (ehkä tonnin) enemmän, jos muutamalta työntekijältä puolitettaisiin lomaraha. Lisää työntekijöitä hän ei palkkaisi. Nytkin vaikka työmäärä lisääntyy, lisäväkeä ei palkata.
Sen sijaan loppiaisen ja helatorstain voisi poistaa ja lisätä päivittäistä työaikaa. Ylitöistä ei makseta vaan ne pitää ottaa vapaana. Mulla on sisällä 43 tuntia ylitöitä, enkä tiedä milloin ehdin ne pitämään. Olisin pitänyt kesäloman yhteydessä, mutta se ei sopinut työnantajalle. Jollen ehdi pitämään ennen marraskuun loppua, alkaa kertyä lisää. Pidentynyt työaika ja arkivapaiden poisto vähentäisivät ylituntien määrää. Nyt ylitunneista ei ole muuta kuin stressiä. Mieluiten ottaisin lomankin rhana, niin ei jäisi niin paljon töitä rästiin.
Johtuisko siitä että valtio leikkaa julkiselta puolelta, koska se on julkisen puolen työnantaja? V*ttu ootte tyhmiä. Yksityiset työnantajat ovat leikanneet jo esim:
-irtisanomalla työntekijöitä
-laskemalla palkkoja
-ylitöistä ei saa korvausta
-lomauttamalla
-lopettamalla työpaikkaruokailut, vain mikro jäi
-työmatkoista ei makseta päivärahoja
-työvälineitä ei hankita, duunarit tuo omia työpaikoille
-työtiloista, toivotaan etätyön tekemistä kotona
-työsuhde-etuja ei enää ole: esim. firman autot ja vaatteet ovat mennyttä
jne.
Sorry, julkiset. Ei ole enää mitään kupattavaa.
[/quote]
Nämä samat säästöt kun laitetaan julkiselle puolelle ja työ- ja lomaajat samanpituiseksi kuin yksityisellä, niin ehkä ei Suomi ja suomalaiset firmat menis konkkaan. Ja turha byrokratia saataisiin pois.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:13"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:05"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:31"] Ei kaikkea voi laittaa palkansaajien kannettavaksi, ainakaan yksityisellä puolella. Säästöt pitää tulla julkiselta puolelta, yksityisen palkansaajan taakkaa on kevennettävä että saadaan Suomi nousiin. Saksasta mallia! [/quote] joo, no me hoitajat, opettajat, poliisit, lastenhoitajat ja muut kunnalliset loiset lisätään mielellämme työaikaamme ja vähennämme palkkaamme jotta te yksityisen puolen työntekijät saatte omaanne nostettua. [/quote] Laitetaan nyt ensi alkuun teidän vuosilomanne samanmittaisiksi kuin yksityisellä sektorilla. [/quote] Saadaanko me sitten myös pekkaset? Vai otetaanko ne pois myös yksityiseltä, kun kerran yhtenäistetään vuosityöpäivien määrää? [/quote] Ne pekkasethan tarkoittavat siis sitä, että ihminen tekee 40 tunnin työviikkoa ja koska työviikon oikea pituus on max 38,5 tuntia, niin kertyvät ylitunnit pidetään ns. pekkaspäivinä pois. Tottakai sinä byrokraattikin ne pekkaset saat, kunhan nyt ensin alat tekemään tuota 40 h viikkotyöaikaa. Jokos tehdään kaupat samalla niistä sinun vuosilomistasi? Ja sovittaisko sitten myös, ettet mene joka nuhasta hakemaan saikkua lääkäriltä, kunnallisen alan sairaspoissaolotkin kun on nelinkertaiset yksityiseen sektoriin verrattuna.
[/quote]
Ja jos työ on kesken, esim. asiakastapaaminen, venytetään nurisematta ja ilmaiseksi työpäivää 1-2 tunnilla. Niin yksityisellä tehdään jo.
No ei meillä ainakaan toimihenkilöt palkatta tee ylitöitä. Ja kyseessä vientiyritys.
Meillä taas toimihenkilöt venyy varmaan sen 4 - 5 tuntia viikossa minimissään palkatta, työntekijäpuoli menee kyllä tarkkaan tessin mukaan. Ja rakennusyritys.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:13"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:05"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 09:31"] Ei kaikkea voi laittaa palkansaajien kannettavaksi, ainakaan yksityisellä puolella. Säästöt pitää tulla julkiselta puolelta, yksityisen palkansaajan taakkaa on kevennettävä että saadaan Suomi nousiin. Saksasta mallia! [/quote] joo, no me hoitajat, opettajat, poliisit, lastenhoitajat ja muut kunnalliset loiset lisätään mielellämme työaikaamme ja vähennämme palkkaamme jotta te yksityisen puolen työntekijät saatte omaanne nostettua. [/quote] Laitetaan nyt ensi alkuun teidän vuosilomanne samanmittaisiksi kuin yksityisellä sektorilla. [/quote] Saadaanko me sitten myös pekkaset? Vai otetaanko ne pois myös yksityiseltä, kun kerran yhtenäistetään vuosityöpäivien määrää? [/quote] Ne pekkasethan tarkoittavat siis sitä, että ihminen tekee 40 tunnin työviikkoa ja koska työviikon oikea pituus on max 38,5 tuntia, niin kertyvät ylitunnit pidetään ns. pekkaspäivinä pois. Tottakai sinä byrokraattikin ne pekkaset saat, kunhan nyt ensin alat tekemään tuota 40 h viikkotyöaikaa. Jokos tehdään kaupat samalla niistä sinun vuosilomistasi? Ja sovittaisko sitten myös, ettet mene joka nuhasta hakemaan saikkua lääkäriltä, kunnallisen alan sairaspoissaolotkin kun on nelinkertaiset yksityiseen sektoriin verrattuna.
[/quote]
En edes tiennyt tätä!!! Julkisten lusmujen takiako meidän kaikkien pitäisi maksaa 1. sairastamispäivä omista lompakoistamme??? Mä v*haan teitä, julkiset nyt ihan oikeesti. Ruvetkaa töihin tai me muut suututaan teille todella. Yksityisellä ihmiset tulee jo nyt sairaana töihin, kun ei ole varaa ottaa sijaisia, ja työkuormat odottaa omalla pöydällä, kun tulet saikulta töihin. Ei vaan viitti jäädä kotiin ja petiin sairastamaan, kun tietää että työtehtävät kaatuu päälle. Ikävä kyllä siitä sitten seuraa että työpaikalla on isot tarttuvat flunssa-epidemiat, jotka vaan jatkuu ja jatkuu.
Lomaraha ei ole mikään yhteiskunnan tuki tai etuus, vaan se on osa vuosipalkkaa, joka on päätetty maksaa lomakauden aikana kesällä. Keski-Euroopassa maksettaan usein vielä joulukuussa jouluraha. Nuo ns. arkipyhät oikeilla paikoillaan on kulttuuria ja sivistystä, eivät ne kaada maan taloutta, vaikka meille niin yritetään tolkuttaakin.
Jos lomarahan puolituksella tai peräti poistolla aletaan pelotella entistä enemmän, niin en ihmettelisi yhtään, vaikka monella alalla lomaraha siirrettäisiin takaisin kuukauasittain maksettavaan palkkaan eli sinne, mistä se monella alalla on otettukin.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 10:07"]Se siinä eniten ärsyttää, kun rikkaat mällää niillä yhteiskunnan rahoilla kuinka vaan ja joltain vietäisiin ruokakin suusta. Hyi, helvetissä palakoon ahneet paskat, ei ole rikkaalla asiaa taivasten valtakuntaan.
[/quote]rikkaat mällää yhteiskunnan rahoilla?
Eiköhän asia ole niin päin, että yhteiskunta mällää ns. rikkaiden rahoilla.
Lyhyempi työpv ja jokaisessa firmassa yhden työttömän palkkaaminen. Loppuu syrjäytyminen ja kaikki sen lieveilmiöt.
Esimiesten olisi hyvä perata noi ahkerat sairastajat aika-ajoin. Ainakin omalta työpaikaltani tiedän muutaman huijaavan sairauspoissaoloillaan.
Jos sairastaa paljon ja mieluiten työnantajan kustannuksella (siirtää lomiaan ym):
a) on lusmu tai juoppo
b) todella niin sairas, että kannattaisi laittaa sairaseläkkeelle.
Olen töissä ruokakaupassa, joka on auki myös loppiaisena ja helatorstaina. Jos nuo eivät olisi pyhiä, menetän kyseisiltä päiviltä tuplapalkan (jos olen silloin töissä). Kun peruspalkka joka tapauksessa on luokkaa 1500 euroa niin lisillä on merkitystä.
Kaupan esimiehet tekevät ilmaisia ylitöitä jo nyt. Esimerkiksi ollaan koko työvuoro yksin ilman taukoa, luikitaan vessaan tai tupakalle nopeasti, jos ei ole asiakasta ja puraistaan nopeasti voileipää. Kun seuraava työntekijä tulee, voi vasta rauhassa tehdä paperihommat. En ymmärrä, miten tuollaisesta voi enää tehostaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]