Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vikaa oli lomarahojen puolituksessa ja 2 poistetussa arkipyhässä?

Vierailija
23.08.2015 |

Ja nyt sitten inistään leikkauksista kun tuollaisissa täysin turhissa etuuksissa ei tultu vastaan. Ei vaan pysty ymmärtämään SAK:n ajatusmaailmaa.

Kommentit (270)

Vierailija
261/270 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:48"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:06"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:04"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 17:36"]Tässä esimerkki mikä on pielessä: http://www.hs.fi/m/talous/a1438910855461 Nokian renkaat irtisanoo 150 henkilöä vaikka yritys on kannattava ja jakoi osinkoja viime vuonna 190 milj. Miksi pitää noin monta henkilöä pistää työttömäksi? Onko tarvetta maksaa suurempia osinkoja? [/quote] Se syy miksi sinä et ole Nokian renkaiden toimitusjohtaja, paljastuu myös tuosta uutisesta. Eli renkaiden kysyntä on vähentynyt, niitä ei tarvi tehdä enää niin paljon. Koska siellä on ammattitaitoinen johto, se vastaavasti vähentää tuotantokapasiteettia ja yt:n kautta henkilöstöä. Se ei siis aja firmaa ahdinkoon ylituotannolla, joka pitäisi lobata jonnekin, halvoilla hinnoilla ja tappiota tehden. Eli se tekee juuri niinkuin osakeyhtiön pitääkin, yrittää tehdä mahdollisimman paljon tuottoa omistajilleen. Omistajat, sii ihan kuka tahansa joka ostaa firman osakkeita, sijoittavat rahaa odottaen että saavat sille tuottoa, ihan kuin sinä veisit pankkiin sen hippolippaasi ssästötilille. Jos sitä tuottoa ei tule, osakkaat sijoittavat muualle. Et sinäkään odota siitä hippolippaasta, että pankki ilmoittaa satasestasi olevan jäljellä enää yhdeksänkymppiä, mutta meidän pankkitäti jolle ei ole työtä, jatkaa pasianssinpeluuta työajalla.... [/quote] Aivan. Työntekijän selkänahasta revitään rahaa rikkaille. Olin pörssifirmassa töissä ja fiilis oli todellakin, että olen vain pelinappula ilman elämää. Onneksi sain potkut ja nautin nyt kauniista säästä kotona myös tulevalla viikolla. Ja ansiosidonnainen juoksee. [/quote] Tämähän on sitten ilouutinen sinulle! 150 työntekijän nahka säästyy, kun pääsevät ansiosidonnaiselle. Kuule, elämä voi olla kovaa, mutta pelinappulahan se työntekijä tietysti on. Se myy työpanoksensa yritykselle jollain hinnalla ja yritys tällä työpanoksella yrittää tehdä voittoa omistajilleen. On se vitun vaikea ymmärtää, että näin se maailma vaan toimii! Jossain kommunismeissa on kokeiltu toisenlaisiakin pelisääntöjä, mutta ne kun ei ole vielä tähän saakka toimineet. Sulla kun on sitä vapaata ansiosidonnaista aikaa nyt, niin keksi joutessasi parempi systeemi. Varmasti se ilomielin otetaan käyttöön, jos se oikeasti parempi on. [/quote]   Oikea maailma myös toimi niin että demokraattisissa maissa kansa päättää säännöt ei yritykset eikä rikkaat. Eli kansa haluaa että niitä verotetaan niin sitten niitä verotetaan. Turha mussuttaa asiasta [/quote] Ihan olet oikeassa, demokratiassa kansa saa päättää. Ja saa päättää senkin, verottaako ja miten verottaa yrityksiä, niiden omistajia, sijoittajia, duunareita, jne. Mutta kerronpa sinulle jotain, jonka olisit kyllä voinut lukea vaikka siitä yhteiskuntaopin kirjasta koulussa, olisit vaikka jättänyt yhtenä iltana sen pioneerikerhon väliin. Niin ikävää kuin se joistakin on, niin pari asiaa se yrityskin saa päättää. Se saa päättää mihin se toimintansa sijoittaa, palkkaako se ihmisiä vai ei, lopettaako toimintansa, jne. Eli se saa päättää omista asioistaan aika pitkälle. Ja aina kun yritys tekee päätöksen, sen takana on omistajan tahto. Jos siis kansa päättää vaikka verottaa yrityksiä ja sen omistajia rankalla kädellä, niin kuulostaa hyvältä monen mielestä. Kansa saa rahaa jota jakaa. Mutta, mitä tekee yritys? Päättää omista asioistaan. Omistaja päättää omista ja yrityksensä asioista. Jos yritys ei tuota omistajalleen mitään, omistajan rahat on mennyt hukkaan. Omistaja siis joko lopettaa yrityksen, siirtää sen johonkin, missä yritys tuottaa tai tekee päätöksiä, jolla yritys voisi tuottaa vielä siellä missä sijaitsee. Tälläisiä päätöksiä on esimerkiksi toiminnan supistaminen, työntekijöiden irtisanominen, joidenkin yritysosien lakkauttaminen, tehostaminen eli tuotantokoneistosta pyritään saamaan yhä enemmän irti, jne. Ja nämä kaikki päätökset sattuvat ikävimmin omistajan lisäksi myös yrityksen henkilökuntaan. Nyt kun ihan aavistus alkeita on käyty läpi, niin mietippä mitä suomessa on tapahtunut. Jos pikkukakkosen lisäksi olet joskus katsonut uutisia, olet varmaan huomannut uutisia irtisanomisista, tuotannon siirroista pois suomesta, konkursseista, yt-neuvotteluista, jne. Kuulostaakos jotenkin tutuilta? Jus niitähän tuossa yllä vähän opeteltiin. Eli suomessa kansa on demokraattisesti päättänyt monista asioista. Niiden seurauksiahan nuo edellämainitut asiat loppupeleissä ovat. Ja kansalla on oikeus, en yhtään kiistä sitä, kunnioitan demokratiaa. Mutta kansalla on myös vastuu tekemistään päätöksistä, myös tässä maailmassa jossa pääomat vaihtavat paikkaa nopeammin kuin ihmiset. Jokainen päätös vaikuttaa johonkin. Ihan niinkuin meidän jokaisen päätökset, niistäkin pitää vastata. Jos tänään päätät viimeisillä rahoillasi vetää kunnon kännit ravintolassa, niin älä huomenna ihmettele nälkää. Me suomessa on käytännössä vedetty noita kännejä muutama liikaa, on ollut kivaa. Samalla on lainailtu rahaa naapurin reiskoiltakin, omat kun ei tähän menoon ole riittäneet. Jatketaanko samalla linjalla siihen asti kuin reiskat suostuu lainaamaan, vai pitäiskö muuttaa hivenen kurssia... kansa sen päättää!

[/quote]

Sitten lähtee pois. Lähtekööt pois euroopasta myös. 

Mutta euroopassa on tultu samaan tulokseen, sillä monessa euroopan maassa ihmiset haluavat lisää vastuita yrityksille, lisää veroja ja tuet pois yrityksiltä.

EU saa myös itse päättää mitkä yritykset täällä saa toimia ja mitkä yritykset saa edes myydä tuotteitaan tänne. 

Voithan sinä yrittää sen firmasi kanssa mennä sinne Kiinaan, mutta huomaat että siellä vasta määräyksiä tulee. Siellä jos et tottele niitä määräyksiä niin se on linnareissu.

Jopa Yhdysvaltalaiset on heräämässä siihen että yritykset ei kanna vastuitaan ja että niitä pitää yhteiskunnan kontroloida enemmän. 
[/quote]

Juurikin oikeassa olet, sitten lähtevät pois. Mitäpä sinä yrityksillä tekisit, sinähän saat palkkasi kunnalta, valtiolta, kelalta tai sossulta. Ihan niinkuin sähkösi töpselistä, siihen mitään voimalaitoksia tarvita luontoa saastuttumaan. Olen samaa mieltä kanssasi yhdestä asiasta, yrityksille pitää olla sääntöjä ja sen ne yrityksetkin ymmärtävät. Muuten en järjenjuoksuasi kyllä juurikaan ymmärrä, jompikumpi meistä taitaa olla tyhmä. Varmaan se olen minä ja mikä harmillista, minä vielä kuljen kutsusta useassa paikassa myös puhumassa näistä asioista eli levitän tyhmyyttä. Olen pahoillani ja lopetan inttämisen kanssasi. Jatka samalla linjalla!!
[/quote]

Kyllä kuulostat tyhmältä. Ja yhä tyhmemmältä, jos oikein työksesi asiasta puhut. Ja silti koet tarvetta päteä....
Ohis

Vierailija
262/270 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

257, kuvaat silti jokseenkin idealisoitua käsitystä yritysten toiminnasta ja miten se olisi viime kädessä aina talouden toimivuuden kannalta oikein.

Käytännössä yritysjohtajat ja yritykset tekevät järkyttävän paljon lyhytnäköisiä, kokonaisuuden ja jopa oman toimintansa kannalta vahingollisia ratkaisuja. Näihin voivat johtaa niin kvartaalituloksen yksisilmäinen tuijottaminen kuin erinäiset pitkän tähtäimen etua heikosti huomioivat kannusteohjelmat.

Pörssi kiittää ja kurssi keulii, kun irtisanotaan rajusti vielä ennätystuloksen jälkeenkin, ja tietyn voittoprosentin tai kurssitason saavuttamisen myötä optiopalkkiot lasahtavat johdon plakkariin. Kääntöpuolena saattaa olla, että tulokseen kirjattu pikavoitto on saavutettu myymällä tia ulkoistamalla toimintoja, jotka kuitenkin osoittautuvat vähän päästä itse tuotettuja heikompilaatuisiksi tai kalliimmiksi. Tai on tehostettu niin paljon, että henkilöstön työmotivaatio romahtaa, parhaat nostavat kytkintä ja hiljainen tieto katoaa yrityksestä.

Olen itse pienosakkaana laittanut tällaista lyhytnäköistä ylitehostamista (ongelmat olivat tosia sisäpiirin tietoon nojautuen) koskevan asiallisesti argumentoidun viestin erään yhtiön johdolle, mutta enpä itse saanut siihen koskaan mitään vastausta. Epäilenpä että siksi, että se osui liian lähelle kipeää totuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/270 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomarahoja ole edes eikä arkipyhävapaita. Pärjään ihan hyvin näin joten mikseivät muutkin pärjäisi..

Vierailija
264/270 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:31"]257, kuvaat silti jokseenkin idealisoitua käsitystä yritysten toiminnasta ja miten se olisi viime kädessä aina talouden toimivuuden kannalta oikein.

Käytännössä yritysjohtajat ja yritykset tekevät järkyttävän paljon lyhytnäköisiä, kokonaisuuden ja jopa oman toimintansa kannalta vahingollisia ratkaisuja. Näihin voivat johtaa niin kvartaalituloksen yksisilmäinen tuijottaminen kuin erinäiset pitkän tähtäimen etua heikosti huomioivat kannusteohjelmat.

Pörssi kiittää ja kurssi keulii, kun irtisanotaan rajusti vielä ennätystuloksen jälkeenkin, ja tietyn voittoprosentin tai kurssitason saavuttamisen myötä optiopalkkiot lasahtavat johdon plakkariin. Kääntöpuolena saattaa olla, että tulokseen kirjattu pikavoitto on saavutettu myymällä tia ulkoistamalla toimintoja, jotka kuitenkin osoittautuvat vähän päästä itse tuotettuja heikompilaatuisiksi tai kalliimmiksi. Tai on tehostettu niin paljon, että henkilöstön työmotivaatio romahtaa, parhaat nostavat kytkintä ja hiljainen tieto katoaa yrityksestä.

Olen itse pienosakkaana laittanut tällaista lyhytnäköistä ylitehostamista (ongelmat olivat tosia sisäpiirin tietoon nojautuen) koskevan asiallisesti argumentoidun viestin erään yhtiön johdolle, mutta enpä itse saanut siihen koskaan mitään vastausta. Epäilenpä että siksi, että se osui liian lähelle kipeää totuutta.
[/quote]

Oikeassa olet, yritysjohtajat tekevät myös virheitä, samoin yritysten omistajat eli osakkaat. Pörssiyhtiöillä tuo kavartaaliin tuijottaminen johtuu juurikin siitä, että omistajat hyvin nopeasti vaihtuvat tuloksen mukaan, eli omistajat vaativat nopeita liikkeitä ja lyhytnäköistä voitontavoittelua. Esimerkiksi juuri johdolle asetettavat kannustinohjelmat saattavat tehdä näin. Sehän ei toki pitäisi olla ideaali, vaan pitemmän tähtäimen kannattavuuden haku, jota myös pörssiyhtiöiden johto tekee, vaikka ei aina tulekaan esiin.

Aikoinani omassa yrityksessä opin, että jos yritys on tiukilla, niin siitä kärsivät kaikki. Ja jos yrityksellä menee hyvin, myös työntekijöillä omistajien lisäksi on mahdollisuus mennä hyvin. En ole vielä törmännyt poikkeuksiin kuin muutamassa valtionyhtiössä, joilla ei omistajan heikon tuotto-odotuksen vuoksi tarvinnut tuottoa tehdäkään. Nämä yhtiöt tosin käyttivätkin veronmaksajan rahaa tappioidensa korjaamiseen eli me kaikki osallistuimme touhun rahoittamiseen. Suomessa ei mielestäni ymmärretä, että jos yritys esimerkiksi verotuksella pistetään ahtaalle, niin siinä omistajien lisäksi kärsivät kaikki yritykseen kytköksissä olevat.

Vierailija
265/270 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:31"]257, kuvaat silti jokseenkin idealisoitua käsitystä yritysten toiminnasta ja miten se olisi viime kädessä aina talouden toimivuuden kannalta oikein.

[/quote]

Oikeassa olet, yritysjohtajat tekevät myös virheitä, samoin yritysten omistajat eli osakkaat. Pörssiyhtiöillä tuo kavartaaliin tuijottaminen johtuu juurikin siitä, että omistajat hyvin nopeasti vaihtuvat tuloksen mukaan, eli omistajat vaativat nopeita liikkeitä ja lyhytnäköistä voitontavoittelua. Esimerkiksi juuri johdolle asetettavat kannustinohjelmat saattavat tehdä näin. Sehän ei toki pitäisi olla ideaali, vaan pitemmän tähtäimen kannattavuuden haku, jota myös pörssiyhtiöiden johto tekee, vaikka ei aina tulekaan esiin.

Aikoinani omassa yrityksessä opin, että jos yritys on tiukilla, niin siitä kärsivät kaikki. Ja jos yrityksellä menee hyvin, myös työntekijöillä omistajien lisäksi on mahdollisuus mennä hyvin. En ole vielä törmännyt poikkeuksiin kuin muutamassa valtionyhtiössä, joilla ei omistajan heikon tuotto-odotuksen vuoksi tarvinnut tuottoa tehdäkään. Nämä yhtiöt tosin käyttivätkin veronmaksajan rahaa tappioidensa korjaamiseen eli me kaikki osallistuimme touhun rahoittamiseen. Suomessa ei mielestäni ymmärretä, että jos yritys esimerkiksi verotuksella pistetään ahtaalle, niin siinä omistajien lisäksi kärsivät kaikki yritykseen kytköksissä olevat.
[/quote]

Katainen antoi verohelpotukset yrityksille. Miten tämä näkyi tavallisen pulliaisen arjessa?

Vierailija
266/270 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:31"]257, kuvaat silti jokseenkin idealisoitua käsitystä yritysten toiminnasta ja miten se olisi viime kädessä aina talouden toimivuuden kannalta oikein.

[/quote]

[/quote]

Katainen antoi verohelpotukset yrityksille. Miten tämä näkyi tavallisen pulliaisen arjessa?
[/quote]

Yhteisöveron muutoksen ansiosta varmasti useampi "tavallinen pulliainen" on tällä hetkellä töissä, kuin olisi ilman muutosta. Yksittäiselle työssäkäyvälle se ei tietenkään näy juuri mitenkään, muutoksen tekemättömyys olisi voinut näkyä, mutta kukaan ei pysty sanomaan olisiko se koskenut juuri minua vai naapurin Latea.

Vierailija
267/270 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:51"]

Ei näin. Vaan tietenkin niin, että toimitusketju toimii 100%, eikä esim 85%. 100% on erittäin vaikea päästä ja esim. 96% pidetään erittäin hyvänä. Riippuu tietenkin alastasi.

[/quote]

Niin? Toimitusketju toimii 100% teholla silloin kun pullonkaula toimii 100% teholla. Ketjun muiden osien ei tarvi, eikä kuulukaan toimia 100% teholla, sillä se on erittäin tehotonta. 

Vierailija
268/270 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on heikot palkat verrattuna esimerkiksi Saksaan. Miksi meidän pitäisi laskea niitä lisää? Suomen ongelma on, että emme tuota tarpeeksi kallista ja hyvää vaan yritämme pärjätä jollain puolibulkkitavaralla, jossa suomalainen duunari ei ikinä pysty laskemaan palkkaansa tarpeeksi alas. Miksi emme pysty innovoimaan? Näen asiaan neljä syytä:

- munaton yritysjohto, joka pelaa varman päälle ja toistaa vanhaa, tehostaa vanhaa, eikä uskalla ottaa riskiä uuden kehittämiseksi. Suomessa ei palkita siitä, että yritti. Mottona "kun ei tee mitään, ei tee virheitä". Kyllä niille pomoille ideoita tulee, mutta kaikki torpataan, kun ei uskalleta investoida hankkeeseen, josta ei 100% tule rahoja takaisin.

- munattomuuden lisäksi laiska yritysjohto,jotka haluaa kotiin klo 16 ja mainostaa perhearvoja ja elämänsä balanssia... kun pitäisi painaa ympäri maailmaa myymässä tuotteita. Tästä on mm. Saarikangas ja Lillbacka kommentoinut, että miksei suomalainen yritysjohto tajua, että bisnestä tehdään tapaamalla, syömällä illallisia jn.

- Työntekijöiden palkkaus on kaavamaista ja hyvänä mottona aina on, että "ei me tarvita kehittäjää vaan tekijä..." Jep, jep-. Tekemisen kilpailussa ei pärjätä koskaan. Meillä joka duuniin palkataan tasan se rutiinityyppi, jonka cv:ssä on tasan samat jutut kuin hoidettavassa tehtävässä. ERilaiset taustat kokemuksessa, koulutuksessa jne. toisivat työyhteisöön uutta ja lisäisivät luovuutta. Työt on pääsääntöisesti sellaisia, että fiksu ihminen oppii ne hetkessä, vaikkeivat valmiiksi ydinosaamista olisikaan.

- Suomalaisten työntekijöiden arkuus. Ei uskalleta revitellä, ei uskalleta lähteä hulluihin juttuihin ja huolestuttavinta kaikesta... vain Suomessa julkinen sektori on haavetyöpaikka numero yksi porukalle. Opettajaksi on vaikeampi päästä opiskelemaan kuin ekonomiksi, kun tiedossa on ehkä eläkevirka keskinkertaisella palkalla sen sijaan, että ottaisi riskejä työsuhteista ja tienaisi ehkä paljon paremmin. Fiksu porukka kasaantuu liikaa väärille aloille. Parhaat aivot tarvittaisiin yksityiselle. Tässä apuna toimii tietysti palkkapolitiikka, jonka pitää suosia yksityisen vientivetoisia aloja tuotekehitystä siellä. Eli ei saa antaa palkkaeron kutistua liikaa. Sen lisäksi pitäisi olla arvostettavampaa olla hydrauliikkainsinööri kuin sairaanhoitaja. Hydrauliikkainsinööri kilpailee työllään koko maailman kanssa ja häneltä vaaditaan paljon kovempia taitoja kuin olla rivihoitsuna paikallisessa vanhainkodissa.

Vierailija
269/270 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:53"]

Jos esim. toimitusketju on täysin toimiva ja työntekijät joutuvat lorvimaan 12% ajastaan, niin silloin toimitusketju ei ole 100%. Ymmärrätkö tämän, vaan ehkäpä vain 90% jos korvaavia töitä teetetään.

Analyytikko.

[/quote]

Ei. Toimitusketju toimii täydellä teholla silloin kun pullonkaula toimii täydellä teholla. Esimerkiksi, oletetaan että meillä on tuote jonka valmistamiseen tarvitaan kaksi osaa, A ja B. A-osia voidaan tuottaa 30 kpl päivässä, B-osia 20 kpl päivässä. Kokoonpano ehtii kasaamaan kaiken mihin vaan osia saavat.

Kysymys kuuluu, montako A-osaa meidän kannattaa päivässä tuottaa? Täysi kapasiteetti on siis se 30 kpl päivässä. 

Vierailija
270/270 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan