Miksi suomalaiset arvostavat niin paljon käytännöllisyyttä?
Koskee etenkin pukeutumista ja ulkonäköä.
Toivon asiallisia kommentteja. Ei mitään "en viitsi rämpiä 10cm koroissa ja minihameessa lumisateessa" tms. Asia ihmetyttää minua aidosti. Mistä se juontaa juurensa?
Kommentit (126)
En ostaisi ainakaan kenkiä kirpputorilta. Harvoin siellä on hyvännäköisiä uudehkoja kenkiä, jotka sattuvat olemaan juuri oikeaa kokoa. Linttaan astuttuja puhkikulutettuja monojahan ei kukaan ymmärrettävästi osta. Kirppareille dumpataan ne ikävimmät ja tylsimmät rätit. Uuden saa lähes samalla rahalla ja nopeammin, kun ei joudu pläräämään tunkkaisia ja pölyisiä vaatekasoja. Massoittain vääränkokoista ja vääränväristä vaatetta odottamassa ostajaansa. Niin hyvä kuin kirpputorin idea onkin.
Itse ostan lähes kaikki vaatteeni vähänkäytettyinä tai jopa käyttämättöminä kirppiksiltä! Siistejä, lähes uuden veroisia kenkiä löytyy myös usein. Ehkä valikoimat vaihtelevat kaupungista riippuen. Itse asun suht. isossa yliopistokaupungissa, jossa asuu siis paljon nuoria aikuisia ja kirppareilta löytyy kyllä hyvännäköistä ja edullista vaatetta vaikka kuinka!
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:18"]
Koskee etenkin pukeutumista ja ulkonäköä.
Toivon asiallisia kommentteja. Ei mitään "en viitsi rämpiä 10cm koroissa ja minihameessa lumisateessa" tms. Asia ihmetyttää minua aidosti. Mistä se juontaa juurensa?
[/quote]
Miksei saisi arvostaa käytännöllisyyttä? Käytännöllisyyshän tarkoittaa käytettävää, mukavaa, funktionaalista, toimivaa ja tarkoitukseensa sopivaa. Miksi ihmisten EI pitäisi pukeutua käytettäviin, funktionaalisiin, toimiviin ja tarkoitukseensa sopiviin vaatteisiin? Käytännöllisyyshän ei merkitse samaa kuin rumuus. Molemmat voi saada. Jos kuitenkin tulisi tilanne, jossa pitäisi valita täydellisesti tilanteen vaatimaan toimintaan sopivat, käytännölliset ja rumat vaatteet TAI epäkäytännölliset ja kauniit vaatteet, valitsisin epäröimättä rumat. Kyllä ihan oikeasti asioiden toimiminen on tärkeämpää kuin estetiikka, vaikka kauneuttakin ihminen tarvitsee.
Minulla on jaloissa linjausvirhe niin, että polveni helposti kääntyvät kävellessä hieman sisään päin. Jos käytän jaloille epämukavia ja huonoja kenkiä, kuten korkokenkiä (mataliakin), tämä linjausvirhe korostuu, sillä kropan on vaikea pitää sääri ja polvi oikeassa asennossa, kun jalkaterä on kohotettuna eikä askel pääse rullaamaan luonnollisesti. Tämän vuoksi vältän korkokenkiä esim. töissä tai muissa tilanteissa, joissa joudun olemaan jaloillani paljon. Juhla- ja edustustilaisuuksiin puen korkkarit mielelläni. Minulla on myös kauniita matalapohjaisia kenkiä. Kuitenkin jos tiedän joutuvani kävelemään pidemmän matkan, laitan lenkkarit, vaikka vähän rumat olisivatkin.
Olen kyllä kiinnostunut vaatteista ja jossain määrin muodistakin mutten koskaan niin paljon, että laittaisin päälleni epämukavat vaatteet vain siksi että ne ovat kauniit. Se, että on hyvä ja mukava olla, on kaikkein tärkeintä.
Se on jokin tilan jättö mitä ei ole olemassa. Vaikutusvaltaisten jääkiekon pitäminen ykkös urheilulajina suomessa.
Ap:n kysymys on ihan järjetön. Miksi ihmeessä pelkästään positiivista asiaa ei saisi arvostaa tai miksi mitään pitäisi arvostaa siksi, että se on epäkäytännöllinen? Se on sitten eri kysymys, kumpaa arvostaa enemmän, käytännöllisyyttä vai esteettisyyttä.
Olen miettinyt ihan samaa, että miksi se käytännöllisyys pitää olla aina pukeutumista ohjaava tekijä? Minulle on tärkeintä olla kaunis ja huoliteltu. Minulla on kaksi lasta, jotka päivittäin joko vien tai haen päiväkodista, mutta en silti suostu liikkumaan tuulipuvussa.
Käytän aina polvipituista hametta tai mekkoa ja korkokenkiä. Minulla on kynnet aina lakattu, siisti meikki ja hiukset nätisti.
Minulle on yhdentekevää mitä muut ajattelevat minusta, minulle itselleni on tärkeää olla kaunis ❤
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:47"]
Olen miettinyt ihan samaa, että miksi se käytännöllisyys pitää olla aina pukeutumista ohjaava tekijä? Minulle on tärkeintä olla kaunis ja huoliteltu. Minulla on kaksi lasta, jotka päivittäin joko vien tai haen päiväkodista, mutta en silti suostu liikkumaan tuulipuvussa. Käytän aina polvipituista hametta tai mekkoa ja korkokenkiä. Minulla on kynnet aina lakattu, siisti meikki ja hiukset nätisti. Minulle on yhdentekevää mitä muut ajattelevat minusta, minulle itselleni on tärkeää olla kaunis ❤
[/quote]
Miksi koet ulkonäön noin tärkeänä? Entä tuomitsetko jotenkin ne, jotka eivät laittaudu?
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:47"]
Minulle on yhdentekevää mitä muut ajattelevat minusta
[/quote]
Miksi et suo toisille sitä samaa, vaan ihmettelet käytännöllistä pukeutumista?
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:49"]
Muuallakin maailmassa vain ne joilla on valmiiksi mahdollisimman helppo elämä tai tähtäävät siihen käyttävät epäkäytännöllisiä vaatteita ja kenkiä. Ap lähtee vaikka suolle hilloja keräämään 10cm piikkikorot jalassa ja kapeassa minihameessa tai rämpii siinä lumimyrskyssä, mielellään kaksi lasta vielä siinä roikkumassa matkassa ja 3 ostoskassia tai marjaämpäriä jos siellä suolla olet. Ja sitten suoritat saman käytännöllisissä vaatteissa niin ei tarvitse enää ihmetellä.
[/quote]
Niin, useiden suomalaisten naisten työelämä sisältää lumimyrskyssä hillojen poimimista lasten ja kauppakassien kanssa?
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:19"]
Helpottaa elämää.
[/quote]
Miksi mahdollisimman helppo elämä on niin tärkeää?
No mielestäni tuo "en viitsi rämpiä 10 cm koroilla räntäsateessa" on asiallinen kommentti. Niillä liukastuu ja taittaa nilkkansa. Pitää ehtiä nopeasti töistä päiväkotiin - siinä ei korkkareilla ja lyhyellä hameella sipsutella. Erikseen toki juhlat jne joihin tietysti laittaudutaan.
Siksi kun suoraansanoen se vituttaa tulla töistä kauppakassien ja kahden taaperon kanssa hemmetin liukkaalla kelillä kotiin. Se on ihan asiallinen kommentti. Sitten kun pitää mennä edustamaan tai killittämään yökerhoon niin laitan sen hamosen ja korkkarit ja tuun taksilla kotiin. Nii että :D
Mua rajoittaa käytännöllisyyttäkin enemmän kanssaihmiset koskien pukeutumista ja ulkonäköä.
Tykkäisin pukeutua korkokenkiin ja hameisiin, mutta se tarkoittaisi sitä että päivässä joutuisi selittämään 10-20 kertaa miksi olen pukeutunut niin "juhlallisesti", olenko juhliin menossa, miksi olen ylipukeutunut, pystyykö noilla edes kävelemään, puunaako se taas huulipunaansa, kauanko meni aamulla laittaa kiharat ja meikit, miten sä viitsit....
Huoh!
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:19"]
Helpottaa elämää.
[/quote]
Miksi mahdollisimman helppo elämä on niin tärkeää?
[/quote]
Kyse ei ole mahdollisimman helposta elämästä, koska harvalla sellaiseen on edes mahdollisuutta. Kyse on pikemminkin siitä, että käytännöllisyys säästää aikaa johonkin tärkeämpään. Suomalainen nainen käy yleensä kokopäivätöissä ja esim vaalea päällystakki syksyllä tai keväällä on huono, koska hakiessasi lapsesi päiväkodin pihasta ja nostaessasi lapsen syliisi, on takkisi valmis pesuun. Jos vielä takki edellyttää kuivapesua, niin joudut viemään joka päivä takin pesulaan. Ja kyllä ne korotkin vaikuttaa, kun kannat kaupasta ruokaostoksia, mukulan kerhoreppua ja välillä sitä mukulaakin, joka ei jaksakaan kävellä.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:26"]Mua rajoittaa käytännöllisyyttäkin enemmän kanssaihmiset koskien pukeutumista ja ulkonäköä.
Tykkäisin pukeutua korkokenkiin ja hameisiin, mutta se tarkoittaisi sitä että päivässä joutuisi selittämään 10-20 kertaa miksi olen pukeutunut niin "juhlallisesti", olenko juhliin menossa, miksi olen ylipukeutunut, pystyykö noilla edes kävelemään, puunaako se taas huulipunaansa, kauanko meni aamulla laittaa kiharat ja meikit, miten sä viitsit....
Huoh!
[/quote]
5 kommentoi että kyllä kihartaa ja meikkaa mutta kyllä kiikkerimmät korot ja hameet jää työpäivinä kotiin. Jakkuja ja max5cm korkoja käytän töissä.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:23"]
No mielestäni tuo "en viitsi rämpiä 10 cm koroilla räntäsateessa" on asiallinen kommentti. Niillä liukastuu ja taittaa nilkkansa. Pitää ehtiä nopeasti töistä päiväkotiin - siinä ei korkkareilla ja lyhyellä hameella sipsutella. Erikseen toki juhlat jne joihin tietysti laittaudutaan.
[/quote]
Höpöhöpö. Jättää vaan ne piikkikorot kotiin ja ottaa hiukan tukevammat, matalakorkoisemmat korkkarit. :) Korkkareihinkin oppii käyttämällä ja hyvillä korkkareilla kyllä pystyy kävelemää ihan ok vauhtiakin. Vai oikeastiko vedät Asicset jalkaan jotta voit hölkätä lapsesi tarhasta?
Lyhyt hame ja jäätävät korkkarit lumihangessa edustaa silmissäni suorastaan säälittävää typeryyttä. Tyylikäs voi olla ilman paleltumis ja/tai jäätymiskuolemaa. Tyylikkäät nahkasaappaat, hyvät farkut, pitkä parka tyyliin Canada Goose on tyylikästä, simppeliä ja säätilaamne sopivaa. En suostu palelemaan mutten suostu näyttämään urpoltakaan.
En ymmärrä kysymystä ollenkaan. Miksi käytännöllisyyttä ei saisi arvostaa? Ei se tarkoita, että olisi nuhjuisen tai epäsiistin näköinen. Juhliin toki pynttäydytään, se osoittaa kunnioitusta juhlan järjestäjää kohtaan, mutta miksi arkenakin pitäisi uhrata kävelykykyään korkokengille? Jääpähän energiaa ja aivokapasiteettia oikeasti tärkeille asioille, kun ei tarvitse hermoilla ja miettiä, onko hame hilautunut liian ylös tai meikki suttaantunut.
Jotkut toki haluavat tehdä näin, ja se on täysin ok. Ei kaikkien tarvitse olla samasta muotista. Helpoimmalla selviää, kun kunnioittaa toisten valintoja tehdä omalla elämällään niin kuin haluaa.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:00"]
Pssst... isommissa kaupungeissa on myös usein hyviä kirppiksiä. Ei tule kalliiksi vaateostokset!
[/quote]
Kukaan ei halua mitään käytettyjä lumppuja
[/quote]
Hyvin ainakin meidän kaupungin kirppiksillä kauppa käy!