Miksi suomalaiset arvostavat niin paljon käytännöllisyyttä?
Koskee etenkin pukeutumista ja ulkonäköä.
Toivon asiallisia kommentteja. Ei mitään "en viitsi rämpiä 10cm koroissa ja minihameessa lumisateessa" tms. Asia ihmetyttää minua aidosti. Mistä se juontaa juurensa?
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:39"]
Avauksessahan se vastaus tuli. Suomen sääolosuhteet ovat sellaiset, että pukeutumisen pitää olla käytännöllistä.
[/quote]
Miksi se tehdään kauneuden kustannuksella. Miksi ei pyritä saavuttamaan molempia?
Mitä tulee virolaisnaisten pukeutumiseen, niin jos käy muuallakin kuin Tallinnassa, näkee ihan erilaisia asioita. Kun mä asuin kuutisen vuotta sitten Tartossa, monilla nuorilla naisilla oli talvella kaksiosaiset toppapuvut. Siellä oli kaupassa raikkaampia värejä kuin täällä. Muutenkaan opiskelijoiden ja muiden nuorten naisten pukeutuminen ei ole siellä todellakaan sitä, mikä mielletään virolaisten naisten pukeutumiseksi.
Korkokenkien päivittäinen käyttö on ihan todistetusti terveydelle haitallista. Matalakin korko asettaa koko vartaloa virheasentoon.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:19"]
Helpottaa elämää.
[/quote]
Miksi mahdollisimman helppo elämä on niin tärkeää?
[/quote]
Kyse ei ole mahdollisimman helposta elämästä, koska harvalla sellaiseen on edes mahdollisuutta. Kyse on pikemminkin siitä, että käytännöllisyys säästää aikaa johonkin tärkeämpään. Suomalainen nainen käy yleensä kokopäivätöissä ja esim vaalea päällystakki syksyllä tai keväällä on huono, koska hakiessasi lapsesi päiväkodin pihasta ja nostaessasi lapsen syliisi, on takkisi valmis pesuun. Jos vielä takki edellyttää kuivapesua, niin joudut viemään joka päivä takin pesulaan. Ja kyllä ne korotkin vaikuttaa, kun kannat kaupasta ruokaostoksia, mukulan kerhoreppua ja välillä sitä mukulaakin, joka ei jaksakaan kävellä.
[/quote]
Korot voivat olla vähän paksummat ja matalammat, 3-5 cm esim. Takin ei ole pakko olla vaalea. Voi olla mustan sijasta värikäskin, mutta ei pastellivärinen. Säästetään aikaa mihin?
Kyllä nykyään naiset useimmiten käydän muuallakin kuin Suomessa töissä. Tämän lisäksi saattavat hoitaa yksin perheen ja kotityöt! Silti hiukset ovat pitkät, pukeutuminen kaunista, koti kaunis (ei karu ja riisuttu), ei syödä eineksiä niin kuin Suomessa jne.
Millä tavalla aikaa säästyy, kun pukee jalkaan lenkkarit kuin vaikkapa hillityt korot. Itse asiassa toisinpäin. Lenkkarithan pitää usein nauhoittaakin, ainakin varrelliset! ;)
[/quote]
Missähän on tämä "muualla", jossa naiset tekevät työt, kotityöt, ruoan, hoitavat lapset ja vieläpä laittautuvat nätiksi siihen päälle, eikä eineksiä tunneta?
[/quote]
Esim. useimmissa Euroopan maissa.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:52"]
Avauksessahan se vastaus tuli. Suomen sääolosuhteet ovat sellaiset, että pukeutumisen pitää olla käytännöllistä.
[/quote]
Miksi se tehdään kauneuden kustannuksella. Miksi ei pyritä saavuttamaan molempia?
[/quote]
No mun mielestä käytännöllinen pukeutuminen onkin kaunista, mutta käsitin, että tässä ketjussa peräänkuulutetaan korkkareita, sukkiksia ja hameita.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:52"]
[/quote]
[/quote]
Määrittele ensin kauneus.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:54"]
Korkokenkien päivittäinen käyttö on ihan todistetusti terveydelle haitallista. Matalakin korko asettaa koko vartaloa virheasentoon.
[/quote]
Mutta kun se viehättää miehen silmää, voisi sitä hiukan antaa periksi. Ei menisi mieskään vieraisiin ja kun vanhana podet selkäsärkyä sängyssä, niin kyllä mies sinua passaa ja tuo aamukahit sänkyyn ja hoitaa kultaansa, joka on uhrannut terveytensä miestä miellyttääkseen. Korkokengillä ja minihameilla saat ainakin miehen pidettyä itselläsi.
Ollaan enemmän järki- kuin tunneihmisiä.
Naisen koko elämä ja tulevaisuus ei ole kiinni siinä, että millaisen miehen pystyy saamaan.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:19"]
Helpottaa elämää.
[/quote]
Miksi mahdollisimman helppo elämä on niin tärkeää?
[/quote]
Kyse ei ole mahdollisimman helposta elämästä, koska harvalla sellaiseen on edes mahdollisuutta. Kyse on pikemminkin siitä, että käytännöllisyys säästää aikaa johonkin tärkeämpään. Suomalainen nainen käy yleensä kokopäivätöissä ja esim vaalea päällystakki syksyllä tai keväällä on huono, koska hakiessasi lapsesi päiväkodin pihasta ja nostaessasi lapsen syliisi, on takkisi valmis pesuun. Jos vielä takki edellyttää kuivapesua, niin joudut viemään joka päivä takin pesulaan. Ja kyllä ne korotkin vaikuttaa, kun kannat kaupasta ruokaostoksia, mukulan kerhoreppua ja välillä sitä mukulaakin, joka ei jaksakaan kävellä.
[/quote]
Korot voivat olla vähän paksummat ja matalammat, 3-5 cm esim. Takin ei ole pakko olla vaalea. Voi olla mustan sijasta värikäskin, mutta ei pastellivärinen. Säästetään aikaa mihin?
Kyllä nykyään naiset useimmiten käydän muuallakin kuin Suomessa töissä. Tämän lisäksi saattavat hoitaa yksin perheen ja kotityöt! Silti hiukset ovat pitkät, pukeutuminen kaunista, koti kaunis (ei karu ja riisuttu), ei syödä eineksiä niin kuin Suomessa jne.
Millä tavalla aikaa säästyy, kun pukee jalkaan lenkkarit kuin vaikkapa hillityt korot. Itse asiassa toisinpäin. Lenkkarithan pitää usein nauhoittaakin, ainakin varrelliset! ;)
[/quote]
Mä käytän enimmäkseen matalakantaisia nahkakenkiä. Joudun kävelemään aika paljon päivittäin joten en viitsi alkaa sipsuttamaan korkkareilla, koska en osaa kunnolla kävellä sellaisilla. Takki on polvipituinen ja minusta ihan kivannäköinen. Väriltään musta. Jalassa useimmiten farkut tai suorat housut. En ole lainkaan kiinnostunut muodista, vaan ostan sellaista mikä minua miellyttää. En pidä kovin koristeellisesta tyylistä sen enempää pukeutumisessa kuin sisustuksessakaan. Koti on mielestäni kaunis. Tukka on polkkapituinen koska se sopii minulle. En keksi yhtään syytä miksi minun pitäisi pukeutua korkkareihin jollen halua tai kasvattaa pitkä tukka joka ei sovi mulle tms.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:58"]
[/quote]
Mutta kun se viehättää miehen silmää, voisi sitä hiukan antaa periksi. Ei menisi mieskään vieraisiin ja kun vanhana podet selkäsärkyä sängyssä, niin kyllä mies sinua passaa ja tuo aamukahit sänkyyn ja hoitaa kultaansa, joka on uhrannut terveytensä miestä miellyttääkseen. Korkokengillä ja minihameilla saat ainakin miehen pidettyä itselläsi.
[/quote]
Jos miehesi tosiaan on noin pinnallinen ja tyhmä, niin kannattaako sitä pitää?
Oiskohan kyse myös siitä, että meillä tasa-arvo on niin pitkällä, että naisen ei enää täydy tälläytyä saadaakseen miehen huomion? Teemme vaikutuksen myös sisäisillä avuilla. Itse ajattelen näin, ja mielestäni se on hienoa. Jos haluaa joskus pynttäytyä, voi sen tehdä ihan vain kauniin turhuuden vuoksi, ei pahaa siinäkään. Mutta kieltämättä joskus ottaa päähän suomalaisten tietty "asiallisuus"; se, etteikö arkenakin voisi vetäistä päälleen jotain omaperäistä, ainakaan näin keski-ikäisenä. Saan joskus vähän huomautuksia, kun poikkean S-market-tyylistä.
[/quote]
Haitallisia ovat myös täysin litteät kengät, samoin liian tukevat lenkkarit.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:49"]
Muuallakin maailmassa vain ne joilla on valmiiksi mahdollisimman helppo elämä tai tähtäävät siihen käyttävät epäkäytännöllisiä vaatteita ja kenkiä. Ap lähtee vaikka suolle hilloja keräämään 10cm piikkikorot jalassa ja kapeassa minihameessa tai rämpii siinä lumimyrskyssä, mielellään kaksi lasta vielä siinä roikkumassa matkassa ja 3 ostoskassia tai marjaämpäriä jos siellä suolla olet. Ja sitten suoritat saman käytännöllisissä vaatteissa niin ei tarvitse enää ihmetellä.
[/quote]
Niin, useiden suomalaisten naisten työelämä sisältää lumimyrskyssä hillojen poimimista lasten ja kauppakassien kanssa?
[/quote]
Kyllä! Minäkin herään neljän aikaan lypsämään lehmän. Maidosta keitän puuron lapsille. Sitten hiihdän 20 km matkan lapset vedettävässä kelkassa päiväkotiin, jossa olen aivan hikisenä. Sieltä jatkan vielä lumikengillä töihin, jossa puen suojahaalarin ja kypärän päähäni. Kymmenen tunnin työpäivän jälkeen haen lapsen jälleen hiihtäen ja menemme kotiin, jossa jatkuvat kotityö ja kymmenen huskyn ulkoilutus. Nämä kaikkiko pitäisi tehdä 20 cm piikkikoroissa ja glitternahkahameessa, joka peittää hädintuskin pakarat!? NIINKÖ? Tätähän aloitus koski, eikö koskenutkin....
No pohjoismaissa kaikki lähtee käytännöllisyydestä. Sisustus on vähäeleistä ja funktionaalista. Ulkonäössä kauneimpana pidetään luonnollista, puhdasta ja konstailematonta tyyliä. Less is more. Liiallisia krumeluureja pidetään vain rumana. Ja pukeutumisessa korkokengät liukkaalla kelillä todellakin ovat turhia krumeluureja. Täällä näet arvostetaan sääolojen ennakointia ja huomioimista. Järkeä ennen kuin turhan höpsöä ulkonäkökeskeisyyttä. Onneksi!
Suomalaisilla ei ole tyylitajua ja itsevarmuutta, siksi. Muualla nauretaan rumille suomalaisille.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 23:16"]
Suomalaisilla ei ole tyylitajua ja itsevarmuutta, siksi. Muualla nauretaan rumille suomalaisille.
[/quote]
Suomessa taas nauretaan palelevalle pölvästille liian ohuessa takissa ja säähän sopimattomissa kengissä.
Samaa olen ihmetellyt. Kaikki on harmaata, beigeä, sinistä, mustaa ja ankeaa. Miehet ja naiset toistensa kopioita.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:45"]
Samaa olen ihmetellyt. Kaikki on harmaata, beigeä, sinistä, mustaa ja ankeaa. Miehet ja naiset toistensa kopioita.
[/quote]
Olisiko parempi, jos kaikki olisi punaista, keltaista ja vihreää? Samalla tavalla kopioita oltaisiin edelleen.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:45"]
[/quote]
Olisiko parempi, jos kaikki olisi punaista, keltaista ja vihreää? Samalla tavalla kopioita oltaisiin edelleen.
[/quote]
Mitä jos käytettäisiinkin kaikkia värejä!
Juontaa varmaan osittain juurensa menneisyydestäkin. Täällä on ollut pakko olla käytännöllinen, suunnitelmallinen, ahkera ja ongelmanratkaisukykyinen selvitäkseen hengissä. Kaikki muu on Pitänyt laittaa sivuun, jotta ruokaa riittää talven yli, pysytään lämpiminä ja lapset pysyy hengissä. Ehkä siitä kaikesta on edelleenkin jotain rippeitä jäljellä kansanluonteessamme?
Meillä on paljon järkeviä ihmisiä, jotka laittavat järkisyyt edelle monessa paikka. Meissä on myös aika paljon kärsimättömyyttä (asioiden pitää sujua nopeasti ja sujuvasti) ja sitä, että pienet yksityiskohtat alkavat helposti ärsyttää, jos ne eivät tunnu toimivilta tai jotenkin "hankaavat" arkea.