Äiti antoi vanhat legoni siskon lapsille
Legot olivat nimenomaan minun legojani, eivät yhteisiä. Kaikki purettuna omissa alkuperäislaatikoissaan ohjeiden kanssa, entisessä huoneessani samassa paikassa kuin muutkin sellaiset tavarani mitkä haluan säilyttää ja mille ei ole vielä tilaa. Ja tämä on siis olut vanhemmilleni ok, koska heillä on tilaa ja tavarat olivat siististi pakattuina. Nyt kaikki legot oli kipattu samaan laatikkoon, että siskon lapsilla olisi mummolaleluja.
Vittu että vituttaa.
Kommentit (134)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:28"]
Voi herranjestas, ne on leluja! Niillä on tarkoitus leikkiä! LEGO tarkoittaa "Leiki hyvin"!
On suorastaan legojen häpäisyä sulkea ne rasiaan tai kasata vitriiniin, jos vaihtoehtona olisi antaa lasten leikkiä niillä.
[/quote]
Eiväthän nukkekotiharrastajatkaan leiki nukkekodeillaan. Tiedän myös nelikymppisen miehen, joka keräilee pikkuautoja ja säilyttää niitä lasivitriineissä. Kyseisessä perheessä lapset eivät leiki isän autoilla, vaan heillä on ihan omat lelunsa.
[/quote] Säilyttääkö tämä nelikymppinen mies pikkuautojaa äitinsä luona?
[/quote]
Ei, koska hänellä on omakotitalo ja kokoelma mahtuu sinne. Ja se ei edes ollut nyt jutun pointti.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:50"]
Ne, jotka eivät näe asiassa vääryyttä, voivat pohtia, miltä tuntuisi, jos joku antaisi sisaruksen lapselle omat kenkäsi, meikkisi tai juhlapukusi leikkiin. Jos et niitä käytä, ni sinne vaan sotkettavaksi ja hävitettäväksi! Ethän sä nyt niitä kaikkia käytä...
[/quote]
Omat lapsuuden pikkuautot äitini antoi siskonlapsille, eikä se minua harmita yhtään. Hyvä, että on käyttöä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:16"]
28-vuotias leikkii legoilla? Huh, mulla oli sun ikäisenä kolme lasta. Kuulostat tosi kipeältä tyypiltä:(
[/quote]
Missä kohtaa luki, että ap leikkii legoilla? Voisitko ystävällisesti näyttää, tutkailusta huolimatta en sellaista kohtaa löydä.
[/quote]
No vaikka tässä:Vaikka antaa tulevaisuudessa omille lapsilleni? Tai koota ja laittaa esille vitriiniin?
[/quote]
Miten kokoaminen ja esille laittaminen liittyy leikkimiseen? Onkohan sulla nyt ymmärryksessä jotain pientä häikkää?
[/quote]
Jos 28-vuotias nainen kokoaa legoja ja laittaa ne vitriiniin, se ON leikkimistä. Siis ihan tosi, kokosin tuon ikäisenä legoja kolmen lapsen kanssa, joo - vitriiniin ei laitettu. Sulla on ymmärryksessä paha vika, jos pidät legoleikkejä ihan normaalina aikuisella ihmisellä.
[/quote]
Eroaako legojen kokoaminen kovinkin merkittävästi esim. pienoismallien rakentamisesta? Tai 73:n mainitsemasta nukkekotiharrastuksesta? Sitten ymmärtäisin sen leikiksi, jos kokoaisin niitä jatkuvasti, mutta yksi mahdollinen ajatus oli että kokoaisin legot alkuperäisen ohjeen mukaan ja laittaisin esille, koska ne ovat mielestäni hienoja, ja myös tärkeitä muistoja lapsuudesta.
ap
[/quote]
Yritän sanoa tämän nyt rakentavasti. Ikävä varmaankin luopua tavarasta, johon on tunneside. Sano äidillesi, että pahoitit mielesi ja kerro syy, mutta sen jälkeen UNOHDA. Tulet kokemaan vielä paljon luopumisen hetkiä, paljon syvempiä, satuttavampia ja raadollisempia. Jonain päivänä luovut vanhemmistasikin, ehkä luovut unelmiesi miehestä, unelmiesi ammatista ta ihan mistä vain. Elämä on luopumista, erikokoisia hetkiä antaa jonkin asian/ihmisen/tapahtuman mennä pois omasta elämästä.
Legot ovat vain - legoja. Jonain päivänä naurat koko suuttumuksellesi, ja ajattelet: "voi, kuinka pieniä huoleni silloin olivatkaan".
[/quote]
Sinua ei siis haittaisi, että joku antaisi omaisuuttasi toisten käyttöön kysymättä sinulta?
[/quote]
Aivan, koska siitä tässä pohjimmiltaan on kyse. Legot voisivat yhtä hyvin olla vaikka barbeja, palapelejä tai mitä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:52"]Hohhoi.
1) todellakin oikeasti aikuinen ihminen vie omat tavaransa pois eikä säilytä niitä lapsuudenkodissa vaikka siellä olisi tuhat neliötä tilaa
2) ei ne sun 90-luvun legot juuri minkään arvoisia välttämättä olisi olleet. Mulla oli kanssa tallessa 90-luvun lasten legoja, ohjeineen ja paketteineen. Lajittelin niitä iät ja ajat, kasasin, myin, ei niistä kauheasti saanut - ne ei vielä ole tarpeeksi vanhoja ollakseen keräilykamaa. Hyvä jos 10-20% uuden hinnasta sai.
3) Jos saatkin joskus lapsia, ei he välttämättä ole niin kovin innostuneita kuitenkaan sun vanhoista legoista - uusiakin haluavat varmasti. Kuten meillä kävi - uusia piti ostaa nuoremmille lapsille 2000-luvulla, ei nuo isosisarusten vanhemmat niin enää houkuttaneet.
Joten anna olla äläkä turhaa sure, päästä irti. Jos tekee mielesi legoja, niin osta itsellesi nyt uusia ihan kokoamisen ilosta ja säästä niitä. Nykyään on paljon hienompiakin.
[/quote]
Jopa 2000-luvun alun ja puolivälin legoista voi saada paljonkin, kun sarjat ja värisävyt on vaihtunut. Näin varsinkin ns. tyttöjen legojen kohdalla, niitä kun on niin rajoitetusti ollut. Jos vielä kaikki osat ja palaset tallella, niin huh huh, missä hinnoissa netissä. Tiedän, koska olen etsinyt puuttuvia settejä itselleni, omiani en myy.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:44"]
Minä olen myynyt ainokaiseni tavaroita paljon kirppiksellä, mutta kaikki myynnit olen sopinut erikseen enkä ole myynyt esim lyhyen aikaa myytyjä Lego Belle Ville -sarjoja, jotka olen jopa itse koonnut, pakannut ja tarkistanut kaikki osaset jokaikisestä laatikosta. Myös My Little Pony -hevosia ja Baby Born -nuken olen säilyttänyt sekä Disneylandista ja -Worldeista ostettuja pehmoeläimiä. Eivät nuo todellakaan vie kuin yhden pienen komeron verran tilaa. Minullahan on kenkiäkin jo tuplamäärä. Niistä voisi mieluummin luopua. Ei opiskelija voi raahata lapsuuden lelukokoelmiaan opiskelijaasuntoon, ainakaan ulkomaille.
Kysymys on toisen ihmisen ja hänen omaisuutensa kunnioittamisesta. Suurimmalla osalla lasten hankkimisen motiivi on lapsilisät ja lapsista halutaan heti eroon, kun 18 vuotta on täynnä. He eivät edes teeskentele välittävänsä lapsestaan. Tottakai lapsen on itsenäistyttävä jossakin vaiheessa, mutta miksi ihmeessä tuollainen asenne? Entäpä, jos kyseessä onkin poika ja junaratakokoelma. Silloin varmaan ei ole kysymyksessä turha roina, vaan kallisarvoinen tekninen vempele...
[/quote]
Hmmm..
se on BELVILLE, ei BELLE VILLE. Ja oli se kyllä aika pitkään myynnissä, useita vuosia. Mutta ei sulle tarpeeksi pitkään että olisit oppinut kirjoittamaan.
Ai niin, mulla on LEGO-katalogeja tallessa suurin osa varmaan 10-20 vuoden ajalta, mitäs siitä sanotte :). Välillä jotain niistä olen heittänyt roskiinkin ihan vaan huvikseni.
Ja HALOO - säästänyt Disneylandista ostettuja pehmoleluja?? Come on... no, hupinsa kullakin. (Me on kanssa käyty DL:ssä 2x ja DW:ssä 1x, toinen kerta tulossa, mutta ei ole tullut mieleen että niistä ostetut tavarat ja lelut ois' jotain harvinaisuuksia...
Ja vielä - siis mikä kakara näitä kirjoittaa jos luulee että lapsia hankitaan lapsilisien takia =D =D =D hei pls tää oli päivän huonoin vitsi oikeesti.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:52"]
Hohhoi.
1) todellakin oikeasti aikuinen ihminen vie omat tavaransa pois eikä säilytä niitä lapsuudenkodissa vaikka siellä olisi tuhat neliötä tilaa
2) ei ne sun 90-luvun legot juuri minkään arvoisia välttämättä olisi olleet. Mulla oli kanssa tallessa 90-luvun lasten legoja, ohjeineen ja paketteineen. Lajittelin niitä iät ja ajat, kasasin, myin, ei niistä kauheasti saanut - ne ei vielä ole tarpeeksi vanhoja ollakseen keräilykamaa. Hyvä jos 10-20% uuden hinnasta sai.
3) Jos saatkin joskus lapsia, ei he välttämättä ole niin kovin innostuneita kuitenkaan sun vanhoista legoista - uusiakin haluavat varmasti. Kuten meillä kävi - uusia piti ostaa nuoremmille lapsille 2000-luvulla, ei nuo isosisarusten vanhemmat niin enää houkuttaneet.
Joten anna olla äläkä turhaa sure, päästä irti. Jos tekee mielesi legoja, niin osta itsellesi nyt uusia ihan kokoamisen ilosta ja säästä niitä. Nykyään on paljon hienompiakin.
[/quote]
1) Normaaleissa perheissä ja hyvissä väleissä olevat perheenjäsenet voivat tehdä toisilleen palveluksia, esimerkiksi luvata säilyttää joitain tavaroita toisen puolesta, eikä tavaran omistajan tarvitse pelätä omaisuutensa puolesta.
2) Jonain päivänä ne ovat kyllin vanhoja ollakseen arvokkaita keräilyesineitä.
3) Se, että sun kermaperselapsukaisillesi ei kelpaa vanhat legot, ei tarkoita sitä, että ap:n tuleville lapsille ei kelpaisi. Minunkin lapseni leikkii tyytyväisenä vanhoilla duploilla, miten voi olla mahdollista?
Sulla ei nähtävästi ole yhtään tunnearvoltaan suuria esineitä olemassa, joten ymmärrän toki ymmärtämättömyytesi.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:31"]
28-vuotias leikkii legoilla? Huh, mulla oli sun ikäisenä kolme lasta. Kuulostat tosi kipeältä tyypiltä:(
[/quote]
Ajatteles, olen 30v. ja odotan neljättä lasta ja kokoan legoja. Juuri lähti tilaukseen uusi legopaketti johon lapset eivät saa koskea. Heillä on omat legonsa.
[/quote]
Eri juttu. Et ole takakireä, neuroottinen sinkku joka kokoaa illat pitkät legoja. Ja itkee vielä, byhyyy lapset saivat mun legot byhyyyy....
[/quote]
Mistäs tiedät, onko ap sinkku? Tai miten hän iltansa viettää? Ei sen puoleen, legojen kokoaminen on kyllä fiksumpaa ajanvietettä kuin av:lla roikkuminen. Huomattavasti kehittävämpää vaikka ei tekisi legorakennelmia edes ohjeiden mukaan. Kannattaisi sinunkin kokeilla.
[/quote]
Tietysti ap on sinkku. Ei kukaan mies katsele 28-vuotiasta legokireätä muijaa. Ja aika koomista naputella av-palstalle ja ehdottaa toiselle jotain muuta harrastusta kuin mitä itsellä on.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:22"]Mua kiukuttaa ap sun puolesta. Olisin suuttunut itsekin. Meidän äiti myi meidän rakkaita lapsuustavaroita surutta kirpparilla. Siitä on jo varmaan kymmenen vuotta, mutta tästä ketutuksesta ei vaan pääse yli. Toivottavasti niistä sun legoista ei ole hukkunut mitään! Käy hakemassa pois parempaan talteen.
[/quote]
Harkitsematon teko äidiltäsi. Mutta ihan tervettä ei ole, jos tuosta ei pääse kymmenessä vuodessa yli.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:59"]
3) Se, että sun kermaperselapsukaisillesi ei kelpaa vanhat legot, ei tarkoita sitä, että ap:n tuleville lapsille ei kelpaisi. Minunkin lapseni leikkii tyytyväisenä vanhoilla duploilla, miten voi olla mahdollista?
Sulla ei nähtävästi ole yhtään tunnearvoltaan suuria esineitä olemassa, joten ymmärrän toki ymmärtämättömyytesi.
[/quote]
Mutta, jos ne kerran olisivat menossa ap:n lapsille leikittäväksi sitten joskus, miksei ne voi olla tässä välissä ap:n siskon lasten leikeissä mummollassa?
Eikö teitä ole opetettu lapsena jakamaan?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:52"]
Hohhoi.
[/quote]
1) Aikuinen luottaa siihen, jos vanhemmat sanovat että tavaroille on tilaa. Aikuinen luottaa myös siihen, että vanhemmat kertovat jos tilaa tai säilytysmahdollisuutta ei enää ole.
2) Rahallinen arvo kertoo vain rahallisesta arvosta, ei tunnearvosta.
3) Vaikka lapsille ei kelpaisikaan, tunnearvo on edelleen olemassa. Voi olla jopa niin suuri, että lapset eivät saa legoja vaikka kelpaisikin.
Jotkut uudet legot voivat ollakin hienoja, mutta jälleen kerran se tunnearvo.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:41"] Mitä olit aikeissa tehdä legoillasi? [/quote] Vaikka antaa tulevaisuudessa omille lapsilleni? Tai koota ja laittaa esille vitriiniin? Mitä väliä? Saako äiti mielestänne antaa loputkin tavarani lapsille, jos minulla ei juuri nyt ole niille selkeää käyttötarkoitusta mietittynä? ap [/quote] no ei se äitis koti varmasti ole varasto, miksi et heti ole ottanut omiasi pois!?
[/quote]
Koska se helvetti soikoon on ollut heille ok että tavaroitani on siellä yhdessä komerossa.
ap
[/quote] Mutta hyvä ystävä, eihän ne legot miksikään mene leikkiessä. Meillä ainakin legot kietäneet jo kolmessa perheessä, osa jo aiemmin muualta kierrätettyjä. Eikö ne ole leikkimistä varten? Saathan ne sitten itsellesi, kun on omia lapsia.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:59"]
[/quote]
Mutta, jos ne kerran olisivat menossa ap:n lapsille leikittäväksi sitten joskus, miksei ne voi olla tässä välissä ap:n siskon lasten leikeissä mummollassa?
Eikö teitä ole opetettu lapsena jakamaan?
[/quote]
Koska leikkiessä niitä voi hävitä, ja häviääkin. Ei niitä ole enää jäljellä ap:n lapsille, jos niitä joskus saa. Ja jos ei saa, ei niitä ole sitten edes siellä vitriinissä koottuna. Ymmärrätkö?
Toisen omaisuutta ei anneta kenellekään ilman lupaa, oli se omaisuus sitten kasa legoja tai taulutelkkari.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:41"] Mitä olit aikeissa tehdä legoillasi? [/quote] Vaikka antaa tulevaisuudessa omille lapsilleni? Tai koota ja laittaa esille vitriiniin? Mitä väliä? Saako äiti mielestänne antaa loputkin tavarani lapsille, jos minulla ei juuri nyt ole niille selkeää käyttötarkoitusta mietittynä? ap [/quote] no ei se äitis koti varmasti ole varasto, miksi et heti ole ottanut omiasi pois!?
[/quote]
Koska se helvetti soikoon on ollut heille ok että tavaroitani on siellä yhdessä komerossa.
ap
[/quote] Mutta hyvä ystävä, eihän ne legot miksikään mene leikkiessä. Meillä ainakin legot kietäneet jo kolmessa perheessä, osa jo aiemmin muualta kierrätettyjä. Eikö ne ole leikkimistä varten? Saathan ne sitten itsellesi, kun on omia lapsia.
[/quote]
Vastaan ap:n puolesta:
Nokun ne on minun, minun, minun, minun!!!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:03"]
[/quote]
ap
[/quote]
Alkuperäisiin pakkauksiinsa lajiteltuina, kaikki osat tallessa? Näinköhän.
Totta ihmeessä huolella paketeissaan säilyneet kokonaisuudet menevät juurikin siinä lasten leikeissä pilalle, kun ne sekoittuvat keskenään ja osia väistämättä häviää siinä toheloidessa!
Ajattelematonta...
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:53"]
[/quote]
Missä kohtaa luki, että ap leikkii legoilla? Voisitko ystävällisesti näyttää, tutkailusta huolimatta en sellaista kohtaa löydä.
[/quote]
No vaikka tässä:Vaikka antaa tulevaisuudessa omille lapsilleni? Tai koota ja laittaa esille vitriiniin?
[/quote]
Miten kokoaminen ja esille laittaminen liittyy leikkimiseen? Onkohan sulla nyt ymmärryksessä jotain pientä häikkää?
[/quote]
Jos 28-vuotias nainen kokoaa legoja ja laittaa ne vitriiniin, se ON leikkimistä. Siis ihan tosi, kokosin tuon ikäisenä legoja kolmen lapsen kanssa, joo - vitriiniin ei laitettu. Sulla on ymmärryksessä paha vika, jos pidät legoleikkejä ihan normaalina aikuisella ihmisellä.
[/quote]
Eroaako legojen kokoaminen kovinkin merkittävästi esim. pienoismallien rakentamisesta? Tai 73:n mainitsemasta nukkekotiharrastuksesta? Sitten ymmärtäisin sen leikiksi, jos kokoaisin niitä jatkuvasti, mutta yksi mahdollinen ajatus oli että kokoaisin legot alkuperäisen ohjeen mukaan ja laittaisin esille, koska ne ovat mielestäni hienoja, ja myös tärkeitä muistoja lapsuudesta.
ap
[/quote]
Yritän sanoa tämän nyt rakentavasti. Ikävä varmaankin luopua tavarasta, johon on tunneside. Sano äidillesi, että pahoitit mielesi ja kerro syy, mutta sen jälkeen UNOHDA. Tulet kokemaan vielä paljon luopumisen hetkiä, paljon syvempiä, satuttavampia ja raadollisempia. Jonain päivänä luovut vanhemmistasikin, ehkä luovut unelmiesi miehestä, unelmiesi ammatista ta ihan mistä vain. Elämä on luopumista, erikokoisia hetkiä antaa jonkin asian/ihmisen/tapahtuman mennä pois omasta elämästä.
Legot ovat vain - legoja. Jonain päivänä naurat koko suuttumuksellesi, ja ajattelet: "voi, kuinka pieniä huoleni silloin olivatkaan".
[/quote]
Sinua ei siis haittaisi, että joku antaisi omaisuuttasi toisten käyttöön kysymättä sinulta?
[/quote]
Jos joku murtautuisi kotiini, niin haittaisi tietenkin. Ap kuitenkin säilytti tavaroitaan toisen kodissa, ei omassaan. Lapsuus ei jatku vaikka kuinka leikkisi 28-vuotiaana legoilla, tai suunnittelisi joskus omaa legoilla leikkivää perhettä. Täytyy päästää irti vanhasta ja hengittää syvään.
Otat ne takaisin.
Äitisi ajatteli sisaresi lapsen parasta eikä ymmärtänyt, kuinka tärkeitä Legosi ovat sinulle.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:10"]
Otat ne takaisin.
Äitisi ajatteli sisaresi lapsen parasta eikä ymmärtänyt, kuinka tärkeitä Legosi ovat sinulle.
[/quote]
Vaikka legot oli pakattu samaan paikkaan kuin muutkin tärkeät tavarat, ja äiti on aivan varmasti nähnyt jo pari vuosikymmentä sitten, kuinka tärkeitä ko. legot ap:lle olivat. Juu, ihan varmana ei ymmärtänyt.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:10"]
Otat ne takaisin.
[/quote]
Tai kenties äiti ajatteli, että kun hänen lapsensakin niin suuresti legoilla leikkimisestä nautti, olisi mukavaa tarjota se sama ilo seuraavalle sukupolvelle?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]