HS: "Taustasi on niin erikoinen" Riikka Mikkolalla ja Sissi Penttilällä on tutkinto huippuyliopistosta, Suomessa he eivät päässeet edes työhaastatteluihin
https://www.hs.fi/visio/art-2000008670446.html
Voiko tämä olla totta? Että ei arvosteta ulkomailta kerrytettyä osaamista? Kuulostaa absurdilta 2020-luvun Suomessa.
Onko teillä tai teidän tutuilla henkilökohtaista kokemusta tällaisesta?
Kommentit (175)
Huolestuttavin juttu tässä on se, että jengi käy jossain oxfordin yliopistossa asti tajuamatta että et sä huippuduuneja saa tulemalla sisäpiirin ulkopuolelta, työhakemuksia laittamalla.
Sitten alkaa tuo valivali kun paperi amerikasta ei avannut ovia, vaikka kylkiäisenä tuli iso lierihattu ja kullattu viiri.
AINA tulee olle joku sosiaalinen kontakti pestistä päättäviin henkilöihin.
Minä opin tämän jo 15 vuotiaana hakiessa (ja saadessa) ensimmäisen työpaikan Postista...
Ukko39 kirjoitti:
Huolestuttavin juttu tässä on se, että jengi käy jossain oxfordin yliopistossa asti tajuamatta että et sä huippuduuneja saa tulemalla sisäpiirin ulkopuolelta, työhakemuksia laittamalla.
Sitten alkaa tuo valivali kun paperi amerikasta ei avannut ovia, vaikka kylkiäisenä tuli iso lierihattu ja kullattu viiri.
Minä opin tämän jo 15 vuotiaana hakiessa (ja saadessa) ensimmäisen työpaikan Postista...
Joo, ei varmaan saa huippuduuneja. Mutta ei välttämättä saa edes ihan perusduuneja.
Tausta erikoinen siis tarkoittaa suomennettuna, että on opiskellut ihan muita asioita kuin tehtävään sopivalta ihmiseltä kuvitellaan. Pitää olla tosi hyvä hakemus, missä pystyy perustelemaan miksi hakee erikoisella taustalla juuri kyseistä paikkaa.
Ukko39 kirjoitti:
Minä sain oikein hyvän työn Sveitsistä vaikka ei ollut mitään suhteita päättäviin henkilöihin ja työkieli ei edes ole oma äidinkieleni. Suomesta taas en saanut edes kutsua yhteenkään työhaastatteluun.
t. edellisen sivun Saksassa opiskellut insinööri
Vierailija kirjoitti:
Vain suhteilla on väliä, kaikki muu on samantekevää
Tämä valitettavasti on niin totta! Sisäsiittoisuus vaivaa Suomessa alaa kuin alaa, ja usein rekrytoijat ovat ulkopuolelta palkattuja rekryfirman tradenomeja, teknikoita, perusinsinöörejä tai pelkkiä ylioppilaita, joitten oma kokemus ei aina siedä edes päivänvaloa. He vaan nauttivat rekrypalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä valitettavasti on niin totta! Sisäsiittoisuus vaivaa Suomessa alaa kuin alaa, ja usein rekrytoijat ovat ulkopuolelta palkattuja rekryfirman tradenomeja, teknikoita, perusinsinöörejä tai pelkkiä ylioppilaita, joitten oma kokemus ei aina siedä edes päivänvaloa. He vaan nauttivat rekrypalkkaa.
Joiden sadistinen elämäntehtävä on älykkäiden ja kulturellien huippuosaajien kiusaaminen. Ainakin, jos tätä palstaa menee uskomaan.
5 vuotta nyt asunut Englannissa ja tekisi mieli muuttaa taas Suomeen. Työhakemuksia olen laittanut, mutta Englannissa saamallani työkokemuksella ja koulutuksella ei tunnu olevan minkäänlaista arvoa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
5 vuotta nyt asunut Englannissa ja tekisi mieli muuttaa taas Suomeen. Työhakemuksia olen laittanut, mutta Englannissa saamallani työkokemuksella ja koulutuksella ei tunnu olevan minkäänlaista arvoa Suomessa.
Miksi olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta Suomihan on maailman vähiten korruptoitunut valtio
Verkostot ja suhteet ovat eri asia kuin korruptio.
Mielenkiintoista, että noinkin monet ei ymmärrä miten systeemi täällä toimii. Kuvitellaan, että jollain ulkomaisella tutkinnolla tai kokemuksella pitäisi ovien avautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta Suomihan on maailman vähiten korruptoitunut valtio
Verkostot ja suhteet ovat eri asia kuin korruptio.
Osittain.
No kyllä mullakin oli suhteita kun sain pysyvän ja hyväpalkkaisen työpaikan.
Pyysin entisen työpaikan omistajaa ja toisen työpaikan esimiestäni suosittelijoiksi.
Olivat molemmat menestyneitä firmoja ja työni oli niissä vaativaa mutta tuloksellista.
Että se niistä suhteista.
Omilla ansioilla sen uuden työpaikan sain, koska aiemmilla työnantajilla oli vain hyvää sanottavaa kyvyistäni ja osaamisestani.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että noinkin monet ei ymmärrä miten systeemi täällä toimii. Kuvitellaan, että jollain ulkomaisella tutkinnolla tai kokemuksella pitäisi ovien avautua.
Kumma vaan, että monissa muissa Euroopan maissa avautuu. Ruotsiin on menty Suomesta töihin akateemisilla papereilla jopa ilman minkäänlaista työhaastattelua (suhteista nyt puhumattakaan), mitä olen itse kuullut. Saksaan ja Sveitsiin on työllistytty helposti.
Vierailija kirjoitti:
Älä ulise, sä et pääsis töihin edes suhteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraa asiaa havainnollistava kuvaus:
Heiluttelen tässä näin käsienheiluttelututkintoani. Wööö byäää äää miks en saanut herra ylijohtajan paikkaa sadantonnin kuukausipalkalla :(
Lopeta. Naurettaa yksinkertaistusta. Tosiasia on se, että edes oikeat huippuosaajat niiltä kovan tieteen aloilta ei meinaa saada töitä Suomesta, koska ei ole verkostoja tai suomalaista tutkintoa. Sisäsiittoinen maa tää Suomi.
Liian hyvä ei saisi tieteessä olla. Se on uhka. Tarkoitus on vain, että sisäsiittoinen tiimi saa kukin rahansa, eikä tarvitse uutta opetella.
Itsellä päinvastainen kokemus, hyvät paperit ulkomailta ja hyvä työ Suomesta heti, vaikka en oikeasti osannut aluksi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On henkilökohtaista kokemusta. Opiskelin koko tutkinnon Saksassa ja tulin valmistumisen jälkeen Suomeen, mutta en KERTAAKAAN päässyt edes työhaastatteluun. Muutin nopeasti pois ja nyt olen asunut Sveitsissä viimeiset 4 vuotta.
T. Insinööri
Niin oletko ajatellut, että ne sinulle Saksassa opetetut taidot eivät ole hyödyllisiä Suomen työmarkkinoilla. Saksa on hyvin vanhoillinen maa, kaupassa ja ravintolassa ei voi edes maksaa pankkikortilla.
Saksa ei todellakaan ole tekniikassa eikä lääketieteessä mikään vanhoillinen maa.
Ota selvää asioista ennekus turisutat tyhmää turpaasi.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Tausta erikoinen siis tarkoittaa suomennettuna, että on opiskellut ihan muita asioita kuin tehtävään sopivalta ihmiseltä kuvitellaan. Pitää olla tosi hyvä hakemus, missä pystyy perustelemaan miksi hakee erikoisella taustalla juuri kyseistä paikkaa.
No, niinku daa? Oxford? Kai mä nyt voin alkaa pääsalkunhoitajaksi, kun opiskelin oxfordissa kissanhiekkojennlemun leviämistä…
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kyse ihan puhtaasti siitä, että työhön palkkaaja ei edes tiedä, mikä tämä ala on, jolta tämä huippuyliopiston käynyt hakija on valmistunut.
ainakin näin on meillä täällä palstalla. voiko joku vähän avata tuota minkä tiedekunnan tutkinto löytyy näiltä?
Taidat olla ihan poikkeuksellisen vajaa yksilö? Vai että ei ole saksalaisessa yliopistossa opitut insinööritaidot hyödyllisiä, auta armias meitä Suomen kansaa