Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nimiäisiin halutaan suvun kastemekko ja muita kristillisiä perinteitä?

Vierailija
15.03.2022 |

Siinä ei ole mielestäni mitään ihmeellistä, että kaikki eivät halua lapselleen ristiäisiä ja järjestävät nimiäiset. Monilla on periaate, että ei halua liittää lasta kirkkoon tai ei muutenkaan ole ollenkaan kiinnostunut kristinuskosta. Miksi sitten lapselle halutaan nimiäisiin suvun kastemekko? Nuo mekothan ovat todella vahvasti kristillisiä esineitä. Ihmeen moni näyttää tekevän niin, että pukee lapselle ensin kastemekon ja sitten jonkun juhlamekon/puvun. Miksi ei vain suoraan pue sitä juhlamekkoa/pukua, ei kastemekkoa tuossa tarvita? Osa haluaa nimiäisiin myös muita kristillisiä perinteitä: on kastemaljat ja kummit. Paras oli, kun eräs tuttu kertoi ottaneensa nimiäisiin suvun perintönä kulkevan kastemaljan karkkikulhoksi. En minä ainakaan osaisi kuvitella, että haluaisin omalle lapselle päälle kastemekon tai jotain muuta kristillistä perinnettä, jos ristiäiset olisi ihan vastenmielinen ajatus.

Kommentit (231)

Vierailija
1/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska on kiva saada vauvasta kuva samassa mekossa kuin muillakin sukulaisilla on ollut.

Vierailija
2/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimiäisiin ei kuulu todellakaan kristilliset perinteet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuossa paina se, et monella nuo mekot on jonkun mummon tekemiä tai olleet aikanaan vanhemmilla päällä omissa ristiäisissä. Tunnearvoa siis. Ei mitään tekemistä uskonnon kanssa.

Vierailija
4/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei? Meidän suvussa kaikki vauvat saa käyttää sukumekkoa uskontokunnastaan riippumatta.

Vierailija
5/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kristillistä kastemekossa on?

Ei mitään, ihan maallista touhua.

Vierailija
6/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä arvostan heitä, jotka suoraselkäisesti järjestävät nimiäiset, eivätkä yritä tehdä niistä kasteen kaltaista juhlaa. Jos on joku periaatepäätös, niin siitä on hyvä pitää oikeasti kiinni. Minä puolestaan halusin lapsille ristiäiset.

Vierailija
7/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimiäisiin ei kuulu todellakaan kristilliset perinteet. 

Eiköhän nimiäisiin kuulu just se mitä lapsen vanhemmat sinne haluavat kuuluvan. Miten esimerkiksi pitkä valkoinen vaate vauvan päällä on keneltäkään muulta pois?

Vierailija
8/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rusinat pullasta menoa. Halutaan ne söpöt kastemekot ja maljat, mut itse kaste ei kiinnosta. 

Vierailija
9/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmiä ihmisiä ovat. Siksi.

Vierailija
10/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nämä kirkkohäitä viettävät, joilla ei todellakaan ole mitään uskontohenkisiä muita harrastuksia? Mutta kun hääpuku ja huntu ja mun prinsessapäivä! Ja tatskat vilkkuen kirjataan slttarille koko kaasolauman kera. Sama meno sitten lapsen saatua.

Vierailija
11/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perehdypä vähän kasteen teologiaan niin ymmärrät, että kastemekko ei ole vain valkoinen mekko. 

t. uskonnoton mutta yleissivistynyt

Vierailija
12/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oon jotain oppinut, niin kirkkoon kuulumattomat ottaa mielellään kirkolliset pyhäpäivät vapaapäiviksi ja kastemekot muuhun käyttöön, mutta parjaavat ääneen uskontoa pashaksi.

Vierailija
13/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollekin kastemalja, toiselle karkkikulho, mitä pahaa siinä on?

Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi.

Vierailija
14/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perehdypä vähän kasteen teologiaan niin ymmärrät, että kastemekko ei ole vain valkoinen mekko. 

t. uskonnoton mutta yleissivistynyt

Mulle se on.

Vierailija
15/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oon jotain oppinut, niin kirkkoon kuulumattomat ottaa mielellään kirkolliset pyhäpäivät vapaapäiviksi ja kastemekot muuhun käyttöön, mutta parjaavat ääneen uskontoa pashaksi.

Kyllä ne kirkollliset pyhäpäivät kelpaa myös muiden uskontojen edustajille.

Vierailija
16/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavat ja perinteeet muuttuvat.  Valkoinen pitsimekko päällä lapsi otetaan kristillisen seurakunnan jäseneksi, ja/tai hänestä otetaan mekko päällä kuvia jaettavaksi sukulaisille ja tuttaville.

Vierailija
17/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien kastemekko on ollut kristillinen esine? Se on vain juhlavaate, jota ei monessa kristillisessä suuntauksessa edes käytetä. Samaa omituista ajattelua kuin se, että ateisti ei saisi jouluna syödä kinkkua. Se on vain ruoka, jota saa kyllä syödä ihan kaikki.

Meidän suvussa on muuten kastemaljana isoisoisän palkintopokaali, ei sen pyhempi esine. Miksei siihen voisi karkkejakin laittaa.

Vierailija
18/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsikaste ei edes perustu raamattuun.

Vierailija
19/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se oli vauvan isovanhemmille tärkeää, että saivat lapsesta kuvan suvun kastemekossa.

Vierailija
20/231 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kastemekkoa anneta nimiäisiin, mumma teki erikseen nimiäisasun kirjavasta joustofroteesta. Nimiäiset on iloinen tapahtuma, ei silloin pönötellä ja pueta lasta johonkin hankalaan juhlamekkoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän