5 hlö perhe tulot 2300-2400e
Meillä toistaiseksi tulot tuon verran kun toinen vanhempainvapaalla ja toinen työttömänä, mutta kesällä tilanne korjaantuu (jonkin verran, kiitos bensan hinnan :D).
2 aikuista, 2 päiväkotilaista ja 1 vauva.
Tuntuu ettei ylimääräistä rahaa jää. Saadaan kyllä kaikki hankittua, mutta esim jos kesällä halutaan tehdä jotain, pitää alkaa säästää (enkä tarkoita ulkomaan matkaa).
Onko ihan normaali tunne meidän tuloilla?
Asuminen n900e/kk, sähkö plus siirto n 100e.
Meillä on auto, jota käytetään mahdollisimman vähän (pitää olla työmatkaan, ei voi myydä).
2 lapsella maksullinen harrastus,yhteensä n 600e/vuodessa. Lasten harrastukset on tälle keväälle jo maksettu. Mulla harrastus 50e/kk.
Kampaajalla käyn 2-2,5kk välein 35e.
Mies tilailin aiemmin keräilyjuttuja, kustannus n 50-70e/kk,mutta onneksi on lopettanut.
Kuinka paljon teillä menee rahaa?
Ollaanko jotenkin huonoja rahan käyttäjiä?:D harrastukset on meille mieluisia ja tärkeitä.
Kommentit (82)
Mikä on noussut 20%??
Huom, yli 20%
( lainaus menee hyväksyntään)
Neljän hlö perhe, tienaamme yhteensä nettona kuukaudesta paljon riippuen 3770-4350€. Mies on vakituisessa töissä, minä olen osa-aikaisessa työssä/työtön. Asumistuki 0€. Ruoka ja bensa kustannukset ovat n. 1500€ luokkaa, asuminen maksaa n. 835€/kk. Sähkö n. 130€/2kk välein, vakuutukset n. 35€/kk, puhelimet ja netit n. 100€/kk, lääkärit ja lääkkeet kuukaudesta riippuen 50-150€/kk. Säästämään mekin joudumme jos haluamme tehdä jotain muuta, kun olla kotona tai käydä tyyliin mäkissä. Kampaajalla kävin viimeksi hääpäivää edeltävänä eli n. 7,5v sitten, en meikkaa tai shoppaile ylinmäärisiä. Leikkaan lastenkin hiukset itse, nyt vein tytön kampaajalle (25€) kun halusi täysin uuden mallin. Ostamme kyllä kuukausittain jotain päivitystä tarvitsee, kuten kahvinkeittimen, mikron, tietokoneen osan, vaatteita, huonekalun tms. Säästöön ei jää kun 0-200€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Eli kotona yksi vauva ja kaksi aikuista? Ja kaksi lasta pkodissa? Onko se päivähoito teille ilmainen? Oisko mitään järkeä siinä, että se työkykyinen ja -haluinen lähtee sinne töihinsä NYT ja työtön jää vanhempainvapaalle sen vauvan kanssa? Tai jos se on ihan mahdotonta, sit ne kaksi suurempaa kotiin myös (oletuksella että siitä päivähoidosta on teille kuluja, noin sosiaaliselta kannalta katsottuna on varmaan parempi että ne lapset on siellä hoidossa).
Päivähoito on maksuton ja sinne lapset viedään ja haetaan kävellen.
Töihin on ilmoitettu että palaan vasta kesällä, että sinne ei vaan voi mennä. Jos rahat oikeasti loppuisi niin tätä voisi harkita. Työtön osapuoli kyllä saisi reilusti vähemmän vanhempain/työttömyysrahaa kuin minä nyt Työtön toki hakee töitä tässä koko ajan, ehkä johonkin kouluunkin.
Vierailija kirjoitti:
Neljän hlö perhe, tienaamme yhteensä nettona kuukaudesta paljon riippuen 3770-4350€. Mies on vakituisessa töissä, minä olen osa-aikaisessa työssä/työtön. Asumistuki 0€. Ruoka ja bensa kustannukset ovat n. 1500€ luokkaa, asuminen maksaa n. 835€/kk. Sähkö n. 130€/2kk välein, vakuutukset n. 35€/kk, puhelimet ja netit n. 100€/kk, lääkärit ja lääkkeet kuukaudesta riippuen 50-150€/kk. Säästämään mekin joudumme jos haluamme tehdä jotain muuta, kun olla kotona tai käydä tyyliin mäkissä. Kampaajalla kävin viimeksi hääpäivää edeltävänä eli n. 7,5v sitten, en meikkaa tai shoppaile ylinmäärisiä. Leikkaan lastenkin hiukset itse, nyt vein tytön kampaajalle (25€) kun halusi täysin uuden mallin. Ostamme kyllä kuukausittain jotain päivitystä tarvitsee, kuten kahvinkeittimen, mikron, tietokoneen osan, vaatteita, huonekalun tms. Säästöön ei jää kun 0-200€/kk.
Kiitos vastauksesta:)
Mekään emme saa asumistukea.
Nyt ei ole edes haettu. Haettiin viimeksi kun toinen oli töissä ja toinen hoitovapaalla 3v sitten, eikä saatu kun hlö kohden vuokra on liian "halpa".
Hyvin teillä menee. Ette tuhlaa ja ilmeisesti osaat laittaa ruokaa❤️👍
Jos toinen työtön ja toinen kotona, miksette laita autoa seisontavakuutukseen?
Miksi teidän lapset käy päiväkodissa, vaikka molemmat vanhemmat ovat kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kotona yksi vauva ja kaksi aikuista? Ja kaksi lasta pkodissa? Onko se päivähoito teille ilmainen? Oisko mitään järkeä siinä, että se työkykyinen ja -haluinen lähtee sinne töihinsä NYT ja työtön jää vanhempainvapaalle sen vauvan kanssa? Tai jos se on ihan mahdotonta, sit ne kaksi suurempaa kotiin myös (oletuksella että siitä päivähoidosta on teille kuluja, noin sosiaaliselta kannalta katsottuna on varmaan parempi että ne lapset on siellä hoidossa).
Päivähoito on maksuton ja sinne lapset viedään ja haetaan kävellen.
Töihin on ilmoitettu että palaan vasta kesällä, että sinne ei vaan voi mennä. Jos rahat oikeasti loppuisi niin tätä voisi harkita. Työtön osapuoli kyllä saisi reilusti vähemmän vanhempain/työttömyysrahaa kuin minä nyt Työtön toki hakee töitä tässä koko ajan, ehkä johonkin kouluunkin.
Sinne voi mennä kahden kuukauden ilmoitusajalla ja kun syy on sosiaalinen (niin kuin teillä) työnantajan velvollisuus on reagoida paluseen myös nopeammin kuin kahdessa kuukaudessa. Kyse nyt varmaankin on teidän pärjäämisestä NYT ei joskus sitten kun toinen (kolmen pienen lapsen vanhempi) lähtee kouluun..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta:)
Mekään emme saa asumistukea.
Nyt ei ole edes haettu. Haettiin viimeksi kun toinen oli töissä ja toinen hoitovapaalla 3v sitten, eikä saatu kun hlö kohden vuokra on liian "halpa".
Lasten hiukset leikkaa anoppi joitakin kertoja vuodessa. Mies leikkaa itse.
Minäkään en meikkaa.
En ole ostanut vaatteita itselleni aikoihin kun ei ole ollut tarve (jos ei laske sukkia/alushousuja ja kenkiä).
Lapsille pyritään hankkimaan käytettynä. Kengät uutena.
Ei ostella lehtiä, tupakkaa, alkoholia. Leluja lapset saa synttärinä, jouluna, joskus kirppikseltä.
Tavaraa on paljon nii ei sitä kaipaa lisää ....
Eikö se päiväkoti jo riittäisi lasten harrastukseksi? Siihen päälle vielä muita harrastuksia. Kotona käyvät vain kääntymässä ja kohta ovat jo isoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lapset harrastaa?
Tanssia. Molemmilla 1h/viikko, muistaakseni 160e/kausi. Ei oo halpaa.
Meillä kolme lasta, kaksi koiraa ja hevonen. Tulot kuukaudessa reilu 6000€, mutta työmatkat on pitkät. Nyt alkaa näkyä aika reippaasti dieselin hinnan nousu ja jatkossa syömme lähinnä oman maan perunoita kellarista, sekä hirven lihaa pakkasesta. Vesi- ja sähkölaskut nousseet myös tasasen tappavaan tahtiin. Ennen oli hyvin rahaa tehdä kaikkea kivaa tällä kokoonpanolla. Nykyään saa pihistellä kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se päiväkoti jo riittäisi lasten harrastukseksi? Siihen päälle vielä muita harrastuksia. Kotona käyvät vain kääntymässä ja kohta ovat jo isoja.
Käyvät molemmat kerran viikossa harrastuksessa.
Haluttiin tätä harrastusta kokeilla,koska on liikuntaa ja voi vaan harrastaa halumallaan määrällä. Eikä ole esim pelejä
Meillä 4 hengen perhe ja tulot 2000e. Hyvin riittäisi rahat kolmanteenkin lapseen.
Kristiina xx kirjoitti:
Miksi teidän lapset käy päiväkodissa, vaikka molemmat vanhemmat ovat kotona?
Käsittääkseni varhaiskasvatusta suositellaan kaikille 3-4v alkaen (jopa nuoremmille...) ja siellä pääsee leikkimään ikätovereiden kanssa. Puistoissa ei paljon isompia lapsia näy kun ovat hoidossa päivät ja illat vanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lapset harrastaa?
Tanssia. Molemmilla 1h/viikko, muistaakseni 160e/kausi. Ei oo halpaa.
Ei maksa mitään tanssia tunti kotona per viikko.
Meillä on ihan tismalleen sama tilanne, samanikäiset lapset ja itse oon kotihoidon tuella kotona. Tulotkin on samaa luokkaa. Tosi tiukkaa on ja kaiken joutuu kyllä miettii etukäteen. Just nyt säästän esim. kesän menoihin. Ylimääräistä ei ole oikein mihinkään. Meillä menee asumiseen, sähköön, nettiin, puhelimiin, vakuutuksiin ym. about 1500 €/kk, autoon 200 €, bensoihin 200 € ruokakauppaan n. 600 €, opintolainoihin 200 €, harrastuksiin 60 €, vaatteisiin vähän vaihdellen.
Teen kaiken ruuan alusta asti itse, mikä ei haittaa, koska oon ihan hyvä kokki ja osaan tehdä hyvää ruokaa. Vaatteet ostetaan kipparilta lapsille, itselle ostan tosi harvoin mitään. Mitään ei jää säästöön vaikka kuinka tarkasti eläis.
Ja jos joku alkaa kyselemään että kannattiko tehdä näin monta lasta, niin kannatti. Me eletään tosi onnellista ja ihanaa perusarkea lasten kanssa. Ja mielelläni uhraan taloudellisesti saadakseni viettää aikaa omien lasteni kanssa kun he ovat pieniä. Näin ainutlaatuinen ja ihana elämänvaihe kestää vain hetken.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 4 hengen perhe ja tulot 2000e. Hyvin riittäisi rahat kolmanteenkin lapseen.
Kertoisitko teidän kuluista?