Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 hlö perhe tulot 2300-2400e

Vierailija
15.03.2022 |

Meillä toistaiseksi tulot tuon verran kun toinen vanhempainvapaalla ja toinen työttömänä, mutta kesällä tilanne korjaantuu (jonkin verran, kiitos bensan hinnan :D).

2 aikuista, 2 päiväkotilaista ja 1 vauva.
Tuntuu ettei ylimääräistä rahaa jää. Saadaan kyllä kaikki hankittua, mutta esim jos kesällä halutaan tehdä jotain, pitää alkaa säästää (enkä tarkoita ulkomaan matkaa).
Onko ihan normaali tunne meidän tuloilla?

Asuminen n900e/kk, sähkö plus siirto n 100e.
Meillä on auto, jota käytetään mahdollisimman vähän (pitää olla työmatkaan, ei voi myydä).
2 lapsella maksullinen harrastus,yhteensä n 600e/vuodessa. Lasten harrastukset on tälle keväälle jo maksettu. Mulla harrastus 50e/kk.
Kampaajalla käyn 2-2,5kk välein 35e.
Mies tilailin aiemmin keräilyjuttuja, kustannus n 50-70e/kk,mutta onneksi on lopettanut.

Kuinka paljon teillä menee rahaa?
Ollaanko jotenkin huonoja rahan käyttäjiä?:D harrastukset on meille mieluisia ja tärkeitä.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lapset harrastaa?

Tanssia. Molemmilla 1h/viikko, muistaakseni 160e/kausi. Ei oo halpaa.

Meillä on tanssittu pienten lasten kanssa ihan kotona vaan . Lastendiskoakin kun laitettu valot pois ja lasten musiikkia soimaan ja heiluttu taskulampun kanssa musiikin tahdissa. Ei maksa mitään.

Vierailija
42/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljän hlö perhe, tienaamme yhteensä nettona kuukaudesta paljon riippuen 3770-4350€. Mies on vakituisessa töissä, minä olen osa-aikaisessa työssä/työtön. Asumistuki 0€. Ruoka ja bensa kustannukset ovat n. 1500€ luokkaa, asuminen maksaa n. 835€/kk. Sähkö n. 130€/2kk välein, vakuutukset n. 35€/kk, puhelimet ja netit n. 100€/kk, lääkärit ja lääkkeet kuukaudesta riippuen 50-150€/kk. Säästämään mekin joudumme jos haluamme tehdä jotain muuta, kun olla kotona tai käydä tyyliin mäkissä. Kampaajalla kävin viimeksi hääpäivää edeltävänä eli n. 7,5v sitten, en meikkaa tai shoppaile ylinmäärisiä. Leikkaan lastenkin hiukset itse, nyt vein tytön kampaajalle (25€) kun halusi täysin uuden mallin. Ostamme kyllä kuukausittain jotain päivitystä tarvitsee, kuten kahvinkeittimen, mikron, tietokoneen osan, vaatteita, huonekalun tms. Säästöön ei jää kun 0-200€/kk.

Kiitos vastauksesta:)

Mekään emme saa asumistukea.

Nyt ei ole edes haettu. Haettiin viimeksi kun toinen oli töissä ja toinen hoitovapaalla 3v sitten, eikä saatu kun hlö kohden vuokra on liian "halpa".

Lasten hiukset leikkaa anoppi joitakin kertoja vuodessa. Mies leikkaa itse.

Minäkään en meikkaa.

En ole ostanut vaatteita itselleni aikoihin kun ei ole ollut tarve (jos ei laske sukkia/alushousuja ja kenkiä).

Lapsille pyritään hankkimaan käytettynä. Kengät uutena.

Ei ostella lehtiä, tupakkaa, alkoholia. Leluja lapset saa synttärinä, jouluna, joskus kirppikseltä.

Tavaraa on paljon nii ei sitä kaipaa lisää ....

Me poltamme molemmat, mutta alkoholia emme juo. Ostan vaatteet pääsääntöisesti uusina, koska ovat jo kouluikäisiä. Itselleni nyt ostin laadukkaan talvitakin sekä muutaman vaatteen kun olin käyttänyt vuosia jo roskalavalta saatuja. Auto syö paljon kun sillä pitää ajella päivittäin 35-50km huoltoja myöten ja toki on sitten ne kaikki muut laskut lisäksi. Harrastuksia meillä ei ole ollenkaan, mutta kouluun tarvittavat välineet sitten pitää hankkia. Just saatiin sukset, monot, luistimet ja pulkat hankittua ja nyt tuli että polkupyörät seuraavaksi.. Kuukausittain sitten kyllä avustamme muita. Juuri annoin ruokakassin eläkeläiselle, viime kuussa toiselle eläinten ruokien/tarvikkeiden kera ja sitä aiemmin perheelle haimme kassin jotka olivat koronakaranteenissä jne. Näihin menee sitten se 50-100€/kk. Mutta ovat niitä omia valintoja :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ihan tismalleen sama tilanne, samanikäiset lapset ja itse oon kotihoidon tuella kotona. Tulotkin on samaa luokkaa. Tosi tiukkaa on ja kaiken joutuu kyllä miettii etukäteen. Just nyt säästän esim. kesän menoihin. Ylimääräistä ei ole oikein mihinkään. Meillä menee asumiseen, sähköön, nettiin, puhelimiin, vakuutuksiin ym. about 1500 €/kk, autoon 200 €, bensoihin 200 € ruokakauppaan n. 600 €, opintolainoihin 200 €, harrastuksiin 60 €, vaatteisiin vähän vaihdellen.

Teen kaiken ruuan alusta asti itse, mikä ei haittaa, koska oon ihan hyvä kokki ja osaan tehdä hyvää ruokaa. Vaatteet ostetaan kipparilta lapsille, itselle ostan tosi harvoin mitään. Mitään ei jää säästöön vaikka kuinka tarkasti eläis.

Ja jos joku alkaa kyselemään että kannattiko tehdä näin monta lasta, niin kannatti. Me eletään tosi onnellista ja ihanaa perusarkea lasten kanssa. Ja mielelläni uhraan taloudellisesti saadakseni viettää aikaa omien lasteni kanssa kun he ovat pieniä. Näin ainutlaatuinen ja ihana elämänvaihe kestää vain hetken.

Jatkan vielä sen, että esimerkiksi synttärilahjoja ja joululahjoja ostetaan säästöön pitkin vuotta kun löytyy aleista. Ja sukulaisille synttäritoiveissa on tavaran sijaan ennemmin vaikka hoplop-lippu tai joku muu kiva tekeminen.

Vierailija
44/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ihan tismalleen sama tilanne, samanikäiset lapset ja itse oon kotihoidon tuella kotona. Tulotkin on samaa luokkaa. Tosi tiukkaa on ja kaiken joutuu kyllä miettii etukäteen. Just nyt säästän esim. kesän menoihin. Ylimääräistä ei ole oikein mihinkään. Meillä menee asumiseen, sähköön, nettiin, puhelimiin, vakuutuksiin ym. about 1500 €/kk, autoon 200 €, bensoihin 200 € ruokakauppaan n. 600 €, opintolainoihin 200 €, harrastuksiin 60 €, vaatteisiin vähän vaihdellen.

Teen kaiken ruuan alusta asti itse, mikä ei haittaa, koska oon ihan hyvä kokki ja osaan tehdä hyvää rtatauokaa. Vaatteet ostetaan kipparilta lapsille, itselle ostan tosi harvoin mitään. Mitään ei jää säästöön vaikka kuinka tarkasti eläis.

Ja jos joku alkaa kyselemään että kannattiko tehdä näin monta lasta, niin kannatti. Me eletään tosi onnellista ja ihanaa perusarkea lasten kanssa. Ja mielelläni uhraan taloudellisesti saadakseni viettää aikaa omien lasteni kanssa kun he ovat pieniä. Näin ainutlaatuinen ja ihana elämänvaihe kestää vain hetken.

Kiitos ihanasta vastauksesta!

Vierailija
45/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette huonoja rahan käyttäjiä. Ette tienaa tarpeeksi ettekä kuluta tarpeeksi.

Vierailija
46/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette huonoja rahan käyttäjiä. Ette tienaa tarpeeksi ettekä kuluta tarpeeksi.

:,,D

Vierailija
47/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen kaiken ruuan alusta asti itse, mikä ei haittaa, koska oon ihan hyvä kokki ja osaan tehdä hyvää ruokaa. Vaatteet ostetaan kipparilta lapsille, itselle ostan tosi harvoin mitään. Mitään ei jää säästöön vaikka kuinka tarkasti eläis.

Jatkan vielä sen, että esimerkiksi synttärilahjoja ja joululahjoja ostetaan säästöön pitkin vuotta kun löytyy aleista. Ja sukulaisille synttäritoiveissa on tavaran sijaan ennemmin vaikka hoplop-lippu tai joku muu kiva tekeminen.

Mä oon tehnyt lahjoja myös itse, jos on ollut materiaalia valmiiksi kotona.

Kummilapsien perheisiin on viety myös kirppikseltä hankittua, sillä arvostavat kierrätystä.

Ap

Vierailija
48/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin teillä menee. Ette tuhlaa ja ilmeisesti osaat laittaa ruokaa❤️👍

Kiitos:)

Vierailija
49/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, meillä 4 henkinen perhe, nettotulot 6t ja enemmänkin voisi rahaa tulla. Miten olette hengissä vielä…?

Vierailija
50/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää 4hlö perhe harrastaa tätä myös :D Ostin jouluisia lahjapakkauksia tammikuussa -50% - -70%. Mm retkisettejä jossa on termospullo, peppualustat sekä kaksi kuksaa. Pakohuone pelejälapsille/nuorisolle, alpakka villasukat juomapullon kera paketteja ja paistinlastoja patalappujen kera. Olivat edullisia ja meidän tuttava piirille varmaan ihan mieluisia ja käytännöllisiä. Lapsille sitten lähempänä ostan toivelahjat :) Sillon kun muksut olivat pienempiä, ostin talvihaalareita yms alennuksesta jo seuraavia vuosia silmällä pitäen, nyt on ihan mahdotonta. Toinen on hyvin nirso (asperger) ja toinen taas jo aikuisten kokoa joka sit tuo oman haasteensa esim hihojen pituuksilla. Täytyy sovittaa.

Vierailija
51/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lapset harrastaa?

Miksi alapeukut?

Tanssi on liian kallista?

Vai liian kallis ap budjettiin?

Tanssi on huono harrastus?

Vierailija
52/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lapset harrastaa?

Meillä on tanssittu pienten lasten kanssa ihan kotona vaan . Lastendiskoakin kun laitettu valot pois ja lasten musiikkia soimaan ja heiluttu taskulampun kanssa musiikin tahdissa. Ei maksa mitään.

Mielestäni on eri asia kuin tanssitunti tanssiopen johdolla, vaikka varmasti on todella mukavaa.

Vierailija
53/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää 4hlö perhe harrastaa tätä myös :D Ostin jouluisia lahjapakkauksia tammikuussa -50% - -70%. Mm retkisettejä jossa on termospullo, peppualustat sekä kaksi kuksaa. Pakohuone pelejälapsille/nuorisolle, alpakka villasukat juomapullon kera paketteja ja paistinlastoja patalappujen kera. Olivat edullisia ja meidän tuttava piirille varmaan ihan mieluisia ja käytännöllisiä. Lapsille sitten lähempänä ostan toivelahjat :) Sillon kun muksut olivat pienempiä, ostin talvihaalareita yms alennuksesta jo seuraavia vuosia silmällä pitäen, nyt on ihan mahdotonta. Toinen on hyvin nirso (asperger) ja toinen taas jo aikuisten kokoa joka sit tuo oman haasteensa esim hihojen pituuksilla. Täytyy sovittaa.

Mä annan aikuisille usein itsetehtyä syötävää tai diy kosmetiikkaa, henkilöstä riippuen. Kaikilla on jo liikaa tavaraa.

Isovanhemmille saa lapset itse askarrella.

Vierailija
54/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon tehnyt lahjoja myös itse, jos on ollut materiaalia valmiiksi kotona.

Kummilapsien perheisiin on viety myös kirppikseltä hankittua, sillä arvostavat kierrätystä.

Ap

Meillä sama juttu. Kaveripiirissä on samanlainen mentaliteetti niilläkin joilla rahaa on reilusti: ihan jo ekologisuudenkin takia suositaan kierrättämistä, eikä ketään siis haittaa jos tuo käytettyä, hyväkuntoista tavaraa tai vaatetta lahjaksi. Ja jos itse osaa tehdä niin sellaiset lahjat ovat niitä parhaita.

T: se samassa elämäntilanteessa oleva

Vierailija
55/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin. Ei lapsia enkä tule haluamaan. Tulot netto 2800€/kk. Pakolliset laskut 1400€/kk sis. Asuntolainat (2), vastikkeet, vakuutus, sähkö, puhelin. Ruokaan 400€. Säästöön joka kuukausi 500€-800€. Pärjään mukavasti.

Vierailija
56/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille, tulin johtopäätökseen,ettei ole ihme kun rahat menevät :D

Vierailija
57/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinhän ap:n perhe pärjää. Turha valittaa rahapuutetta, jos asettaa edelle kalliit harrastukset ja auton pitämisen. Tienaan 3500e nettona ja olen yhden lapsen yksinhuoltaja. Asumiskulut ovat 1000e/kk. Ostan joululahjat pitkin vuotta alesta ja säästän kesän menoihin. Ihan normaalia toimintaa, eikä mitään köyhien surkeutta ajatella pidemmällä tähtäimellä!

Vierailija
58/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinhän ap:n perhe pärjää. Turha valittaa rahapuutetta, jos asettaa edelle kalliit harrastukset ja auton pitämisen. Tienaan 3500e nettona ja olen yhden lapsen yksinhuoltaja. Asumiskulut ovat 1000e/kk. Ostan joululahjat pitkin vuotta alesta ja säästän kesän menoihin. Ihan normaalia toimintaa, eikä mitään köyhien surkeutta ajatella pidemmällä tähtäimellä!

Miksi noin aggressiivinen ja hyökkäävä tyyli? Eihän kukaan ole valittanut köyhyyttään, vaan keskustelu oli lähinnä siitä miten rahat saa riittämään ja miten muut käyttävät rahaa. Typerää alkaa kritisoimaan vaikka auton pitämistä, kun se nyt on monella pakko olla. Rauhoitu nyt, fiksuahan se suunnitelmallisuus on kaikkien mielestä. Ei kukaan sitä ole pitänyt köyhin surkeutena.

Sulla on kuitenkin itselläsikin 1000 € paremmat tulot ja 3 ihmistä vähemmän perheessä, joten ethän sä voi oikeasti tietää miten toiset saavat rahat riittämään.

Vierailija
59/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lapset harrastaa?

Mielestäni on eri asia kuin tanssitunti tanssiopen johdolla, vaikka varmasti on todella mukavaa.

Mitäpä siinä tunnissa ehtii päiväkoti- ikäiset oppia opettajalta?

Vierailija
60/82 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lapset harrastaa?

Harrastaako tankotanssia vai strippiä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan