Miksei pienten lasten älylaitteiden käyttö huoleta
Niin, miksi juuri ketään ei tunnu huomattavan pienten lasten älylaitteiden käyttö? Itse olen asiasta erittäin huolestunut ja näen sen huomasti suurempana huolenaiheena kuin satunnaisen äitin kaupan eteen minuutiksi jättämät vaunut.
Miten voidaan pitää normaalina ja hyväksyttävänä että pienille lapsille, 1-3 -vuotiaille. puhumattakaan isommista lapsista, työnnetään koko ajan näyttöä käteen. Jatkuvasti näkee pikkutaaperoita istumassa rattaissa kännykkää tuijottaen
1) ruokakaupassa
2) junassa/bussissa
3) ruokaravintoloissa, jopa lapsi saattaa syödä samaan aikaan toisella kädellä ja toisessa kädessä on puhelin jossa pyörii video, huom kyse siis pikkutaaperoista.
Miten voi olla etä ihmiset eivät näe millaisia vaikutuksia (kehitykseen/kypsymiseen/erilaisten tuikitarpeellisten lapsuudessa välttämättömänä opeteltavien taitojen esim itsesäätelyn) tällä on lapseen, mitä liikkuu näiden lukuisten vanhempien päässä jotka näin tekevät? Miksi ette näe että tämä olisi haitallista? Vai ettekö välitä? Uskoisin että nämäkin vanhemmat välittävät mutta eivät vain näe tämän asian haitallisuutta?
Ymmärrän erityistilanteet mutta kyllä tämä on monesti ja monella ihan normitilanteesta kyse.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Ruutu ei ole mikään uusi keksintö. Olen syntynyt 80-luvulla ja katsonut pikku kakkosen niin pitkään kuin muistan. Viilonloppuaamuisin katsottiin kaikki piirretyt mitä televisiosta tuli. Videoita sain katsolla aika vapaasti siitä asti, kun opin nauhuria käyttämään n. 5 vuotiaana. Silti oli aikaa ulkoilla ja harrastaa. Onko sillä paljonkin väliä katsooko sen pipsa possun puhelimelta vai televisiosta. Nykyajan vanhempia syyllisestään armotta. Mielestäni on erittäin hyvä tutkitaan ja annetaan suosituksia. Itse en kuitenkaan tee päätelmiä puoleen tai toiseen jos näen lapsen puhelin kädessä julkisella paikalla.
Nimenomaan kun on väliä. Television katsominen on usein yhteinen ja jaettu sosiaalinen kokemus mitä muut ruudut harvoin ovat. Tämä on se ero, tämä on se haitta ja lisäksi se että kun sinä katsoit kasarilla ”koko lauantaiaamun lastenohjelmia” niin nykyruuduilla ne ohjelmat eivät lopu koskaan, sisältö on loputonta ja aina löytyy uutta kiinnostavaa.
Kuinka moni aikuinen ei ole säännöllisesti ollut tilanteessa, missä nukkumaanmenoaika meni jo mutta yhä vaan luuria tuijottaa. Telkkariakin ennen tuijotettiin mutta jossain vaiheessa (kivat) ohjelmat loppu niin silloin viimeistään osattiin sulkea ruutu ja mennä nukkumaan tai muihin toimiin.
Jos nykyruudur vaikuttavat näin aikuisiin ihmisiin niin kuinka ne voisivatkaan olla vaikuttamatta pienen lapsen kehittyviin (kehittymättömiin) aivoihin ja hänen käyttäytymiseensä.
Kyllä huolettaa ja meillä asiaan on kiinnitetty huomiota esikoisen syntymästä asti. Perheessä 5 ja 10 v pojat. Puhelin on isommalla, rajoitetuin käyttöoikeuksin. Pelaavat koulun jälkeen siellä missä voi (tyhjät kodit..) niin kauan kuin voivat. Kieltäminen ei auta siihen joten huolehdimme että iltaisin ja viikonloppuisin ulkoillaan, liikutaan ja touhutaan yhdessä. 10 v on kova myös lukemaan. Muita tapoja meidän perheessä: ei puhelinta ruokapöydässä, ei iltapalan jälkeen vaan puhelin latauspisteelle, ei silloin kun vieraita, tylsiä hetkiä ei "korjata" puhelimella (odottelut, asioiden hoito jne), ruudulla ei palkita mutta ei rangaista myöskään. Tasapainon hakemista opetetaan lapsille, elämässä in hyvä olla monenlaista sisältöä. Tämä pikaisesti kommentoituna..
Vierailija kirjoitti:
S.B. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S.B. kirjoitti:
Mistä tiedät, mitä vaikutuksia älylaitteiden varhaisella käytöllä on lapsen kehitykseen?
En ole ap, mutta onhan noista tutkittua tietoa ihan yleisesti jokaisen saatavilla, ei tää ole mikää hyshys-juttu.
Ehkä on silti syytä käydä hieman läpi, että mitä tietoa älylaitteiden vaikutuksesta lapsen kehitykseen on, ennen kuin aletaan miettimään sitä, miksei siitä olla enemmän huolestuneita.
Noissa linkitetyissä tutkimuksissa esimerkiksi joidenkin sisältötyyppien käyttö yhdistetään johonkin kielteiseen asiaan, mutta se on eri asia kuin sen havaitseminen, että älylaitteet aiheuttaisivat niitä kielteisiä asioita. Klassinen esimerkki on jäätelön myynnin yhteys hukkumiskuolemiin. Ne voidaan yhdistää, mutta jäätelön myynnin kieltäminen tuskin vaikuttaisi hukkumiskuolemiin merkittävästi, koska jäätelön syöminen ei varmaankaan aiheuta hukkumisia. WHO:n suositusta käsittelevässä linkissä mainitaan, että todistusaineistoa älylaitteiden haitallisuudesta ei ilmeisesti hirveästi ole.
Olisikin mielenkiintoista tietää, että aiheuttaako esim. lapsen ylivilkkaus sen, että vanhemmat antavat lapsen katsoa enemmän älylaitteita (jotta saavat itse hetken huokaista)? Eli että älylaitteet eivät aiheuta oireita, vaan oireet aiheuttavat älylaitteiden käyttöä.
Meillä oli ainakin näin. Lapsi lähti kävelemään 8kk iässä ja kiipesi aivan joka paikkaan, jos silmä vältti. Huomio ei voinut herpaantua hetkeksikään. Siihen asti pärjättiin hyvin ilman ruutua, kunnes lapsi 1v4kk iässä lopetti päiväunet kokonaan enkä saanut enää ollenkaan taukoa päivääni. Oli pakko pistää teletapit pyörimään hetkeksi, että sain juoda kahvini rauhassa ja hengähdettyä, kun lapsi oli hetken paikoillaan. Pahinta ylivilkasta vaihetta kesti siihen asti, kun lapsi oli 3-vuotias.
Ravintoloissa (ennen ruoan tuloa) ja julkisissa kulkuvälineissä annoin katsoa pienempänä silloin, jos lapsella oli kova nälkä tai väsymys. En jaksanut kiusata lasta tai kanssaihmisiä sillä huudolla. Yleensä kyllä matkustettiin ja odotettiin ravintolassa ihan ilman viihdykkeitä.
Erottaisin kuitenki sen että onko kyseessä interaktiivinen oppiminen (pienelle vaikka värit, muodot, aakkoset) vai passiivinen videon tuijottelu.
Vaikka whatsup olisi jokaisen ekaluokkalaisen puhelimessa niin Foetniteä ei pelaa eikä tiktokkia ole juuri omien tietojen mukaan ole kenelläkään. Olen kolmasluokkalaisen äiti. Oma lapseni ei tiktokia ole edes pyytän. Kaikki pelit ym. Apit on lukituksen takana ja pitää hyväksyttää vanhemmillä. En tiedä missä kuplassa eletään, isossa suomalaisessa kaupungissa kuitenkin. Ihan ikäsuotuksen mukaisia pelejä ja ohjelmia katsotaan. Whatsup selataan läpi säännöllisesti. Tytöstä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka whatsup olisi jokaisen ekaluokkalaisen puhelimessa niin Foetniteä ei pelaa eikä tiktokkia ole juuri omien tietojen mukaan ole kenelläkään. Olen kolmasluokkalaisen äiti. Oma lapseni ei tiktokia ole edes pyytän. Kaikki pelit ym. Apit on lukituksen takana ja pitää hyväksyttää vanhemmillä. En tiedä missä kuplassa eletään, isossa suomalaisessa kaupungissa kuitenkin. Ihan ikäsuotuksen mukaisia pelejä ja ohjelmia katsotaan. Whatsup selataan läpi säännöllisesti. Tytöstä kyse.
Pelit, joihin ikä ei riitä, ovat enemmän poikien ongelma. Tytöillä sitten on whatsapp (K13), Tik-tok yms somepalveluja, joihin ei myöskään ikä riitä. En vaan ymmärrä, miksi kaikki annetaan lapsille periksi. Missä vanhempien auktoriteetti ja halu suojella lastaan?
Vierailija kirjoitti:
Pojilleko on eri säännöt?
Siihen on syynsä miksi Piilaakson suurten teknologia- ja somefirmojen (esim. Google, Meta eli ent. Facebook) työntekijät eivät anna omien lastensa käyttää somea ja älylaitteita. Siis ne ihmiset, jotka nuo laitteet sovelluksineen ovat kehittäneet, pitävät niitä niin vaarallisina, etteivät anna lapsilleen "ruutuaikaa". Ne laitteet ja ohjelmat on tarkoituksellisesti suunniteltu mahdollisimman koukuttaviksi jokaista yksityiskohtaa myöten. Katsokaa Netflixistä The Social Dilemma -dokkari.
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä kirjoitti:
Tuo bussikommentti oli osuva, ilmeisesti siis tästä kännykän 9käteen työntämisestä vain ajatellaan että se ”on kätevää”. Eikö se bussi olisi juuri tilaisuus harjoitella monia elämän tärkeitä taitoja; itsehillintää, tylsyyden sietoa, luovuutta, jopa pettymyksen sietoa ja monia muita tärkeitä asioita voisi tulla kyseeseen. Kaikki nämä ovat taitoja, jotka ovat lapselle ihan opeteltavia taitoja, lapsi ei niitä opi ilman että elää läpi niitä tilanteita. Kyseisiä taitoja taas tarvitaan aikuisuudessa ihan jatkuvasti normaalielämässä.
Ap
Bussissa olevat muut ihmiset ei välttämättä arvosta sitä itsehillinnän ja pettymyksen siedon harjoittelua.
Mitä siitä? Ei ihmiset siedä lapsia myöskään kirkumassa kaupoissa tai ravintoloissa. Silti niitä lapsia tulee opettaa tavoille eikä iskeä kännykkä käteen vaikkapa ravintolassa kun alkaa huuto. Sitten niiden kanssa pääsee jossain vaiheessa ihan oikeasti mukavasti syömään. Se on vaan näin ja sellaiset ihmiset, jotka eivät kanssaihmisiä siedä ollenkaan voivat muuttaa metsän keskelle.
Ap:lle, että kyllä huolettaa lasten älylaitteiden käyttö enkä usko, että meidän sukupolvella on vielä edes mitään ymmärrystä siitä miten se muokkaa lastemme maailmaa ja elämää. Varhainen pääsy myös kaikkeen kiellettyyn netissä ja ylipäänsä se, että koko maailma on käsien ulottuvilla toisin kuin se oli meidän lapsuudessa. Uskon myös, että nykyvanhemmat ostavat kännyköitä ihan liian nuorille ja sosiaalisen paineen takia me kaikki joudumme niin tekemään. Älylaitteissa ja kehityksessä on paljon hyvää mutta onhan tämä kokonaan uusi kasvatuksen osa-alue johon täytyy perehtyä ja joka täytyy ottaa haltuun siinä missä ravinto, liikunta jne, eli lisää työtä vanhemmuuteen.
Ollaan huolissaan ja ilmiö näkyy varhaiskasvatuksessa joka ikinen päivä..... lapsilla ei ole enää keskittymiskykyä ja heillä on poikkeuksellisen paljon sosiaalisia ongelmia ja tunne-elämän häiriöitä (näitä on ollut ennenkin, eikä ne kaikki selity ruuduilla, mutta määrä on selkeässä kasvussa).
Vierailija kirjoitti:
Erottaisin kuitenki sen että onko kyseessä interaktiivinen oppiminen (pienelle vaikka värit, muodot, aakkoset) vai passiivinen videon tuijottelu.
Lapseni oppi neljävuotiaana lukemaan, kun pelasi näitä pelejä. Mies oli töiden takia välillä viikkoja pois ja muut tukiverkot kaukana. Välillä oli pakko saada lapsi paikoilleen, että sain jotain tehtyä. Ajattelin, että opetuspelit eivät ole niin pahaa ruutuaikaa kuin muut. Nykyisin kouluikäisen lapsen saa pysymään paikoillaan antamalla sille hyvän kirjan.
Vierailija kirjoitti:
Me asuttiin ihan ns. hyvällä alueella ja lapsi kävi hyvää koulua, nyt muutettiin hieman huonommalle ja koulukin kirjavampi, mutta ihan samat ongelmat molemmissa. Tuolla ns. paremassa koulussa heti ekalla käytiin vanhempien kesken keskustelua siitä onko hyvä juttu että näillä ykkösluokkalaisilla on puhelimissa mm. tiktok, koska olivat sitten näyttäneet sieltä asiattomia videoita muillekin luokkakavereille. Itse koitin asiallisesti tuoda esille ikärajat ja niiden perusteet, mutta nämä + 40v korkeastikoulutetut vanhemmat ei ottaneet asiaa kuuleviin korviinsa.... Ja olen nähnyt pojan (9v) kavereiden puhelimissa mm. fornite, gta pelejä ekan kerran jo parisen vuotta sitten. Voin sanoa, että on ollut kova homma itselle pitää oman pojan kanssa ikärajoista kiinni ja selittää tuhat kertaa miksi hän ei saa kun muut saa. Ja silti on nähnyt kaikenlaista sontaa kavereiden puhelimilta, asioita jotka minä sitten olen saanut kotona käsitellä ja käytöksestä pois suitsia. Että ihan täyttä p***** on nykymeno.
Älytön ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruutu ei ole mikään uusi keksintö. Olen syntynyt 80-luvulla ja katsonut pikku kakkosen niin pitkään kuin muistan. Viilonloppuaamuisin katsottiin kaikki piirretyt mitä televisiosta tuli. Videoita sain katsolla aika vapaasti siitä asti, kun opin nauhuria käyttämään n. 5 vuotiaana. Silti oli aikaa ulkoilla ja harrastaa. Onko sillä paljonkin väliä katsooko sen pipsa possun puhelimelta vai televisiosta. Nykyajan vanhempia syyllisestään armotta. Mielestäni on erittäin hyvä tutkitaan ja annetaan suosituksia. Itse en kuitenkaan tee päätelmiä puoleen tai toiseen jos näen lapsen puhelin kädessä julkisella paikalla.
Nimenomaan kun on väliä. Television katsominen on usein yhteinen ja jaettu sosiaalinen kokemus mitä muut ruudut harvoin ovat. Tämä on se ero, tämä on se haitta ja lisäksi se että kun sinä katsoit kasarilla ”koko lauantaiaamun lastenohjelmia” niin nykyruuduilla ne ohjelmat eivät lopu koskaan, sisältö on loputonta ja aina löytyy uutta kiinnostavaa.
Kuinka moni aikuinen ei ole säännöllisesti ollut tilanteessa, missä nukkumaanmenoaika meni jo mutta yhä vaan luuria tuijottaa. Telkkariakin ennen tuijotettiin mutta jossain vaiheessa (kivat) ohjelmat loppu niin silloin viimeistään osattiin sulkea ruutu ja mennä nukkumaan tai muihin toimiin.
Jos nykyruudur vaikuttavat näin aikuisiin ihmisiin niin kuinka ne voisivatkaan olla vaikuttamatta pienen lapsen kehittyviin (kehittymättömiin) aivoihin ja hänen käyttäytymiseensä.
Tietysti lasten ruutuaikaa ja sisältöä pitää vanhempien kontrolloida. Tämä myös yleisesti vanhempien tiedossa ja siihen on hyviä välineitä. Perheissä, joissa on muutenkin ongelmia voi olla ongelmia myös rajoittaa ruudun käyttöä. Televisiota voi katsoa yksin, puhelinta voi katsoa ba käyttää useampi kerralla. Meillä lapset tekee yhdessä esim. Tanssivideoita (ei tiktokkiin). Vanhempana tiktokkikin varmasti ok. Videointi on ollut jo pitkään osa oppimista urheilussa, vuorovaikutuksessa, taiteessa ja nyt lapsienkin saatavilla
äiti88 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asuttiin ihan ns. hyvällä alueella ja lapsi kävi hyvää koulua, nyt muutettiin hieman huonommalle ja koulukin kirjavampi, mutta ihan samat ongelmat molemmissa. Tuolla ns. paremassa koulussa heti ekalla käytiin vanhempien kesken keskustelua siitä onko hyvä juttu että näillä ykkösluokkalaisilla on puhelimissa mm. tiktok, koska olivat sitten näyttäneet sieltä asiattomia videoita muillekin luokkakavereille. Itse koitin asiallisesti tuoda esille ikärajat ja niiden perusteet, mutta nämä + 40v korkeastikoulutetut vanhemmat ei ottaneet asiaa kuuleviin korviinsa.... Ja olen nähnyt pojan (9v) kavereiden puhelimissa mm. fornite, gta pelejä ekan kerran jo parisen vuotta sitten. Voin sanoa, että on ollut kova homma itselle pitää oman pojan kanssa ikärajoista kiinni ja selittää tuhat kertaa miksi hän ei saa kun muut saa. Ja silti on nähnyt kaikenlaista sontaa kavereiden puhelimilta, asioita jotka minä sitten olen saanut kotona käsitellä ja käytöksestä pois suitsia. Että ihan täyttä p***** on nykymeno.
Me ollaan myös ns. paremmalla alueella. Oma 2-luokkalainen lapsi on tyttö ja ilmeiseti tyttöjen vanhemmat katsovat vähän tarkemmin mitä lapset tekevät puhelimillaan, sillä ongelmat ovat aika minimaalisia. Tytöillä ei ole tiktokia vaan zoomerang, joka on lapsille suunnattu hyvin riisuttu ja melko turvallisen oloinen ”some”. Pojilla taas on kuulemma kaikilla tiktok. Lapseni kysyi, jos saisi kokeilla sitä, kun poikien mielestä se on niin paljon parempi. Latasin tiktokin omaan puhelimeen. Ensimmäisessä videossa oli mies vehkeet esillä. Seuraavissa ketkutteli teinityttöjä pienissä pukeissa. Näitä vastaavia videoita oli kaikki seuraavat, kun noin 5min selasin. Tällaistako ihmiset oikeasti antavat pienten poikiensa katsoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelit, joihin ikä ei riitä, ovat enemmän poikien ongelma. Tytöillä sitten on whatsapp (K13), Tik-tok yms somepalveluja, joihin ei myöskään ikä riitä. En vaan ymmärrä, miksi kaikki annetaan lapsille periksi. Missä vanhempien auktoriteetti ja halu suojella lastaan?
Itse en näe whatsupin ja tekstiviestin välillä suurta eroa, paitsi wp ilmainen, joten siksi se on "kaikilla". Vanhempien pitää ratsata puhelinta usein ja opettaa oikeaa käyttöä. Viestien vaihtelu ja kirjoitus on kuitenkin hyvä tapa oppia kirjoittamaan ja lukemaan. Ollaa
varoiteltu ja oma lapseni pelkää, että joki näyttää jotain pelottavaa eikä edes halua katsoa isompien ja vieraampien lasten puhelimia. Ainahan lapset sanoo, että "kaikilla muilla on ja kaikki muut pääsee" . En ole kokenut vaikeaksi tehdä rajoja selväksi. Asioihin pitää tutustua eikä voi olla mistavalkoinen.
Vierailija kirjoitti:
äiti88 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan myös ns. paremmalla alueella. Oma 2-luokkalainen lapsi on tyttö ja ilmeiseti tyttöjen vanhemmat katsovat vähän tarkemmin mitä lapset tekevät puhelimillaan, sillä ongelmat ovat aika minimaalisia. Tytöillä ei ole tiktokia vaan zoomerang, joka on lapsille suunnattu hyvin riisuttu ja melko turvallisen oloinen ”some”. Pojilla taas on kuulemma kaikilla tiktok. Lapseni kysyi, jos saisi kokeilla sitä, kun poikien mielestä se on niin paljon parempi. Latasin tiktokin omaan puhelimeen. Ensimmäisessä videossa oli mies vehkeet esillä. Seuraavissa ketkutteli teinityttöjä pienissä pukeissa. Näitä vastaavia videoita oli kaikki seuraavat, kun noin 5min selasin. Tällaistako ihmiset oikeasti antavat pienten poikiensa katsoa?
Tiktokit oli tuolla nimenomaan tytöillä. Pelit sit taas pojilla.
Älylaitteiden vaikutus näkyy jopa aivokuvissa. Jos käyttö aloitetaan alle 5-vuotiaana, laite vaikuttaa haitallisesti aivojen kehitykseen - peruuttamattomasti.
Älylaitteissa ei ole mitään hienoa tai erityisen opettavaista ja on idioottimaista väittää että niiden käyttö olisi hyvä aloittaa nuorena. Sille ei ole perusteita. Vanhuksetkin oppii käyttämään älylaitteita, kun ne on suunniteltu niin että luonnistuu tyhmimmältäkin. Ei vaadi opettelua.
Tietokoneen käyttö ja informaation käsittely on taitoja mitä tulisi oppia, mutta niitä ei ÄP opeta, vaan päinvastoin tyhmentää. Parhaat kiksit tulee lyhyistä videoista ja peleistä jotka tylsistyttävät mieltä ja tarjoavat nopeaa mielihyvää.
Älylaitteen antaminen pienelle lapselle on sama kun antaisi viinatömpsyn tai vaikka ekstaasipillerin. Koukutus ja haitallisuus on tasoltaan sama. Edes aikuiset ei osaa olla irti luurista, niin kuinka sitten lapsi? Lapsen tulisi opetella motoriikkaa, sosiaalista kanssakäymistä, omaa mieliluvitusta ja luovuutta. Nämä jää kehittymättä kun lapsi vaatii jokaisena tylsänä/rauhallisena hetkenä luuria käteen, kun on siihen jo taaperona koukutettu.
En jaksa olla huolissani tai puuttumassa muiden lasten laitteiden käyttöön. Onneksi sellaiseen harvemmin liittyy esim. välitöntä hengen vaaraa. Älylaitteet ovat mielestäni nykyajan suurin vitsaus, mutta olisihan se nyt hemmetin tekopyhää kauhistella älylaitteita omalta älylaitteeltaan käsin. Ja kyllä, mielestäni on surullista, että lapsille tyrkätään laite käteen, jotta isi/äiti saa hetken omaa rauhaa OLLAKSEEN OMALLA LAITTEELLAAN, mikä ei tutkitustikaan rentouta isiä tai äitiä tipan tippaa tai ole pitkässä juoksussa hyväksi. Yllättävän moni nykymamma on kuitenkin samalla hyvin tietoinen laitteiden haitoista eivätkä kaikki lapset saa olla laitteilla rajattomasti. Huono-osaisimmat lapset saavat olla sitten vaikka kaiken vapaa-aikansa. Ehkä maailmankaikkeudella on keinot siihenkin. En nimittäin usko, että ne älylaitteiden kasvattamat lapsoset kasvaessaan ja vauva-palstalla roikuttuaan tekevät omia lapsia ollenkaan ja täten perinnettä ei synny ja ihmiskunta kehittyy ajan myötä oikeaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa junassa/bussissa yms missä joutuu odottamaan se on tosi kätevä antaa kännykkä ja lapsi on edes hetken hiljaa paikallaan. Mutta kotona ihan turha lelu pienelle lapselle.
Tylsyyttä pitää oppia sietämään ja käytöstapoja. Minulla on 3,5v vilkas poika,joka ei ikinä ole saanut mitään älylaitetta missään tilanteessa. Pikkukakkosta katsotaan hetki aamulla ja iltaohjelma.
On ollut hankalia hetkiä hänen kanssaan, hänelle on ollut todella vaikea opetella olemaan paikallaan mm ravintolassa/autossa matkalla jonnekin pitkää matkaa mutta kokemusten kautta lapset oppii ja nykyään nämä kaikki sujuu jo varsin kohtuullisesti. Lapsi ymmärtää että nyt vain istutaan ja odotetaan, vaikkei tilanteesta tykkääkään.
Ei oikeastaan huolestua, sillä niin kauan kuin muistan ja olen n. 70v on ollut joku härpäke, joka on pilannut lapset ja nuoret.
Minun nuoruudessa rajoitettiin kirjojen lukemista, kun se pilasi näön, sama Afrikan tähdessä, TV, levysoitittimessa, mankoissa, videoissa ja mitä kaikkea niitä on ollutkin.
Nyt älylaitteet pilaavat lapset, vaikka teknologia on tullut kouluihin ja työelämään pysyväksi ja mitä varhaisemmin opitaan taidot, sen parempi.
Jännä juttu sekin, älylaitteet pilaavat lapsen, mutta ei vanhuksia, kun lääkärit kannustavat käyttämään niitä, kuulema ehkäisee dementiaa, lisää toimintakykyä jne.