Mistä SINÄ olet valmis tinkimään?
Suomalaiset eivät nyt ymmärrä, että KAIKKIEN pitää joko vapaaehtoisesti tai sitten myöhemmin Kreikan mallin mukaan pakotettuna luopua jostain. Mistä sinä voit luopua?
Minä voisin keskituloisena luopua lapsilisästä. Se tuntuisi kurjalta, mutta voisin sen tehdä. Voisin myös tehdä enemmän töitä viikossa samalla palkalla max 5h/vk. Voisin käyttää vielä enemmän julkista liikennettä. Eli pakkoraossa luopuisin omasta autosta. Noin alkajaisiksi.
Eli nyt talkoisiin: mistä sinä voisit luopua?
Ja tähän ketjuun vain vastaus kysymykseen. Ei ehdotuksia, mistä kaikkien muiden kuuluu luopua, kun sinä et aio luopua mistään.
Kommentit (191)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:50"]Mä voisin ihan hyvin tinkiä vähän lomarahoista, esim. puolet pois, mutta haluaisin sit tilalle lisää palkallista lomaa, sanotaanko vaikka 1vko/vuosi.
[/quote]
No sanotaanko, et toi on vapaaehtoisesti käytössä tosi monessa firmassa. Säästö on ainoastaan palkan sivukulut.
Suostun kehitysavun lopettamisen kokonaan . kaikki tuet avut pois siis ihan kaikki kokonaan sisältäen kelan ja sosiaalitoimisto jen ja kuntien ja valtion tuet ! Toisin sanoen vain oma palkka, säästöt, omaisuus, työeläke saisivat jäädä ! Mutta eihän niin voisi tehdä samalla loppuisi kukkahattutätien ja setien työt ! Valittaisivat julkisensanan neuvostoon , EU:n tuomioistuimeen ja paaville kuitenkin .
Minä olen valmis leikkaamaan lapsiltani jolloin siis itse joudun maksajaksi. Voin luopua ilmaisesta peruskoulusta, ilmaisesta kouluruoasta ja ilmaisista jatko-opinnoista. Kun yksi kouluvuosi maksaa noin 4000 euroa/oppilas, niin pelkkä neljäsosan omavastuu auttaisi valtioa ja paljon. Mielestäni siis koulusta pitäisi maksaa aivan samalla tavalla kuin päivkodistakin. Siellä lapset saavat laadukasta opetusta, oppivälineitä ja kouluruoan sekä kouluterveydenhuollon. 300 euroa/kk olisi aivan kohtuuhinta tuosta - toki alakoululaisille pitäisi mielestäni järjestää harrastustoimintaa iltapäivälle eli klo 13/14-16.
Koulut, päiväkodit, vanhustenhuolto, kotipalvelu, harrastustoiminta ja iltapäiväkerhot pitäisi nivoa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Varsinainen opetus tapahtuisi välillä 8-13/14 ja iltapäivisin olisi harrastustoimintaa, läksykerhoa yms. vanhukset huomioiden. Esim. kotitalous- ja käsityökerhoissa voisi olla myös vanhuksia ja miksei urheiluharrastukissakin auttamassa/katsomassa. Kun resursseja yhdistettäisiin ja esim. ammattikoulun ja lukion oppilaita rekrytoitaisiin puuhaan opintopisteiden ja pääsykoepisteiden saamisella, saataisiin myös hoitajien työpulaa helpotettua. Vanhuksilla olisi elämänmakuista ohjelmaa koululaisten esityksistä ja hyväkuntoiset voisivat osallistua koulun tunteihinkin avustajina. Kouluruoka palvelisi myös vanhuksia eikä rahaa tuhlattaisi turhaan, jos koulut ja hoitokodit rakennetaan yhteen. Työharjoittelukin sujuisi joustavasti ja kun nuorten olisi pakko kasvaa vanhusten ja lasten ympäröimänä, voisi moni harkita kaksi kertaa asennettaan. Väitän että tällä olisi myös nuorten rikollisuuteen, huumekokeiluihin ja tupakointiin merkittävä vaikutus.
Lisäksi kun palvelusta pitäisi maksaa tuon 300 euroa/kk, niin moni vanhempi ei sallisi enää jälkikasvunsa syljeksiä kattoon vaan vaatisi tuloksiakin. Koulun ilmapiirikin paranisi, kun vanhemmatkin olisivat kiinnostuneita saamaan rahoillensa vastinetta ja tsemppaisivat lastaan opiskelujen pariin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 16:03"]
Minä olen valmis leikkaamaan lapsiltani jolloin siis itse joudun maksajaksi. Voin luopua ilmaisesta peruskoulusta, ilmaisesta kouluruoasta ja ilmaisista jatko-opinnoista. Kun yksi kouluvuosi maksaa noin 4000 euroa/oppilas, niin pelkkä neljäsosan omavastuu auttaisi valtioa ja paljon. Mielestäni siis koulusta pitäisi maksaa aivan samalla tavalla kuin päivkodistakin. Siellä lapset saavat laadukasta opetusta, oppivälineitä ja kouluruoan sekä kouluterveydenhuollon. 300 euroa/kk olisi aivan kohtuuhinta tuosta - toki alakoululaisille pitäisi mielestäni järjestää harrastustoimintaa iltapäivälle eli klo 13/14-16.
Koulut, päiväkodit, vanhustenhuolto, kotipalvelu, harrastustoiminta ja iltapäiväkerhot pitäisi nivoa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Varsinainen opetus tapahtuisi välillä 8-13/14 ja iltapäivisin olisi harrastustoimintaa, läksykerhoa yms. vanhukset huomioiden. Esim. kotitalous- ja käsityökerhoissa voisi olla myös vanhuksia ja miksei urheiluharrastukissakin auttamassa/katsomassa. Kun resursseja yhdistettäisiin ja esim. ammattikoulun ja lukion oppilaita rekrytoitaisiin puuhaan opintopisteiden ja pääsykoepisteiden saamisella, saataisiin myös hoitajien työpulaa helpotettua. Vanhuksilla olisi elämänmakuista ohjelmaa koululaisten esityksistä ja hyväkuntoiset voisivat osallistua koulun tunteihinkin avustajina. Kouluruoka palvelisi myös vanhuksia eikä rahaa tuhlattaisi turhaan, jos koulut ja hoitokodit rakennetaan yhteen. Työharjoittelukin sujuisi joustavasti ja kun nuorten olisi pakko kasvaa vanhusten ja lasten ympäröimänä, voisi moni harkita kaksi kertaa asennettaan. Väitän että tällä olisi myös nuorten rikollisuuteen, huumekokeiluihin ja tupakointiin merkittävä vaikutus.
Lisäksi kun palvelusta pitäisi maksaa tuon 300 euroa/kk, niin moni vanhempi ei sallisi enää jälkikasvunsa syljeksiä kattoon vaan vaatisi tuloksiakin. Koulun ilmapiirikin paranisi, kun vanhemmatkin olisivat kiinnostuneita saamaan rahoillensa vastinetta ja tsemppaisivat lastaan opiskelujen pariin.
[/quote]
Mielenkiintoinen ajatus. Saatan jopa kannattaa tätä. Ehkä 300 euroa /kk on turhan paljon, mutta voisi olla 50 e/kk, jolloin puolet opettajan palkasta tulisi suoraan oppilailta. Tietysti täysin vähävaraisille pitäisi olla niitä ilmaispaikkoja. Mutta kyllä tällä mentaliteetilla ihmiset alkaisivat arvostaa koulutusta ja kouluruokaa ihan eri tavalla.
Voisin saada 40 e vähemmän palkkaa. Voisin maksaa sähköstä vähän enemmän.
Olen ollut töissä eräässä ministeriössä. Siellä olisi todella paljon mistä voisi luopua. Esim kaikki kahvi- ja pullatarjoilut. Välillä kuittasin pullatarjoilulaskuja ja ne saattoivat olla 40 - 70 000 euro kuussa, eli kyllä mieluummin tuollaisesta kerskakulutuksesta luopuisin kuin että palkoista viedään meiltä pieni- ja keskituloisilta av-laisilta.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:21"]Jos saisin valita niin varmaankin lapsilisä. Meidän talouteen tulojen väheneminen vaikuttaisi tosin siten, että lapsilta jäisi luksus pois eli kalliin kosketusnäytön sijaan ostetaisiin halvimpia. Kengissä merkkikengät vaihtuisi vähän edullisimpiin ja joulun sekä syntymäpäivien budjetit pienenisi.
[/quote]
No sehän nyt ei olisi huono asia, ehkä jopa päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 16:16"]
Voisin saada 40 e vähemmän palkkaa. Voisin maksaa sähköstä vähän enemmän.
Olen ollut töissä eräässä ministeriössä. Siellä olisi todella paljon mistä voisi luopua. Esim kaikki kahvi- ja pullatarjoilut. Välillä kuittasin pullatarjoilulaskuja ja ne saattoivat olla 40 - 70 000 euro kuussa, eli kyllä mieluummin tuollaisesta kerskakulutuksesta luopuisin kuin että palkoista viedään meiltä pieni- ja keskituloisilta av-laisilta.
[/quote]
Olen tietoinen samasta tilanteesta. Eikä todellakaan siis kyse jostakin mustamaalaamisesta, vaan ihan siitä, että ihmisillä on suojatyöpaikkoja ja hillitöntä kerskakulutusta.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:50"]Stubin henkivartijoista ja turvalaitteista. Itse luomassa turvattomuutta, ja tässä kannatan tasa-arvoa. [/quote] Minua kävi suututtamaan tämä ketju. Kaikki ovat valmiita leikkaamaan muilta, mutteivät ole valmiita ottamaan pienintäkään siivua itseltä pois. Tuet perustuvat vapaaehtoisuuteen eikä oikein muualla makseta siitä, että opiskelet lapsilisistä puhumattakaan tai ilmaisesta koulusta tai terveysdenhuollosta. Ja nyt kun Suomella menee huonosti, ei kukaan koe velvollisuudekseen tehdä itse mitään sen eteen.
[/quote]
Aivan samaa mieltä yllä olevan kanssa. Jos kysytään, mistä itse on valmis tinkimään, vastaus ei ole se, että siitä, että naapurilla menee yhtään paremmin kuin itsellä. Naapurilta ja muilta ollaan viemässä, mutta itse ei tehtäisi mitään. Aivotonta ja todella narsistista ajattelua. Itsekeskeisyys oksettaa. Ugh.
[/quote]
Voin tinkiä, mutta pitää ymmärtää se, että sitten keskiluokkainen tinkii yksityisistä palveluista ja esim. hakee alkoholinsa Virosta. Sinebrychoff aloittaa yt:t, koska verot ja tuonti vähentävät kotimaista kulutusta. Jotenkin pitäisi saada jakeluun se, että lähes kaiken maksavilta keskituloisilta ei vaan voi enää leikata ilman vakavia seuraamuksia yksityiselle kulutukselle.
No mun opintotukea juuri laskettiin, eli en kyllä tiedä... Jos kuussa saa 400 euroa, niin voiko siitä.. Tai voihan siitä, pitäis vaan alkaa pikkurikolliseksi että vois asua talvet vankilan täysihoidossa. Se on mun vaihtoehto, paremmin tuliain toimeen kuin nyt :D
Mä en keksi mistä luopuisin yhteiseksi hyväksi... Mulla ei oo lapsia, en juurikaan käytä julkisia palveluita. Asuntolainan korkovähennys voisi olla yksi, lomarahojakaan en yrittäjänä saa...hmmm. Ehkä mä keksin vielä jotain. :)
Lapsilisistä voisin luopua, voisi olla tulojen mukaan suhteutetut, vaikka ovatkin tässä maassa pyhäasia hyvätuloisillekin.
Asuntolainan korkovähennyksestä myös.
Palkallisen sairausloman voisin vaihtaa jonkinlaiseen itse maksamaani vakuutukseen.
Palkka ja työajat voisi suhteuttaa firmalla niin, että töitä tehdään silloin kun niitä on ja palkkaa saa silloin kun on töissä, eikä tarvitsisi istuskella toimistossa turhaan vaikka töitä on neljä tuntia kahdeksasta ja lapsetkin voisivat olla kanssani kotona. Outoa on, että minulle ja monelle muulle on varaa maksaa istuskelusta.
Voisin maksaa autoilusta käytönmukaista maksua, tässä tosin toivoisin, että julkinen liikenne alentaisi maksuja. 100 km matka kaupugista kaupunkiin junalla kahdelta aikuiselta ei pitäisi maksaa enemmän kuin autolla.
Nämä vähän reilu keskituloiselta, jolla on talous mallillaan.
Minun puolestani kaikki taiteilija-apurahat pitäisi lopettaa heti. Tuki on puolueellista hyväveli-kerhotoimintaa, millä taataan elatus ja lopulta taiteilijaeläke vuodesta toiseen vain tietyille valituille; olipa heillä lahjoja tai ei.
Mun puolestani verotustani voisi hyvin kiristää. Lapsia ei ole ja asuntolainakin maksettu pois. Voisin maksaa ruuasta enemmän. Palveluja en juurikaan käytä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:12"]
Mistä SINÄ olet valmis tinkimään?
[/quote]
SINUN eduistasi!
Luopuminen on turhaa. Jos jokainen av-mamma käyttäisi tämän ajan sen pohtimiseen, miten saadaan uusia innovatiivisia tuotteita myyntiin ulkomaille ja yrittäjyyttä, joka tähtää vientiin, niin koko aloitus muuttuu turhaksi.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 08:02"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 07:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:26"]Yhteiskunnan rahoja säästettäisiin jos eutanasia laillistettaisiin. Samaten lapsilisää voisi maksaa max. viidestä lapsesta ja kaikista tasa summa. [/quote] Sinulla toivottavasti on siis yli 5 lasta? Ei noilla kyllä montaa euroa vielä saataisi.
[/quote]
En ole kukaan ketjuun aiemmin vastanneista, mutta minulla on kolme lasta ja voisin mainiosti luopua sen kolmannen lapsen lapsilisistä. Kolmas lapsi on elintasopäätös. Tottakai kaikki lapset ovat sitä mutta eritysesti kolmannesta alkaen on vaikea perustella, miksi jonkun tulottoman pitäisi saada lapsia vielä lisää. Toisin sanoen jokainen tietää tulonsa tuossa vaiheessa ja ymmärtää, mitä ne lapset tulevat maksamaan.
Voisin luopua tällä hetkellä myös kaikista lapsilisistä, nettotulomme ovat 4000 euroa ja lapsilisät käytetään lasten harrastuksiin. Lapsilla voisi olla halvempiakin harrastuksia tai voisimme priorisoida menomme toisin. Mielestäni alle 3000 euron nettotuloilla/perhe voisi olla oikeutettuja lapsilisään ja silloinkin niin että esikoisesta saisi suuremman summan esim. 150 e ja nuoremmasta sitten sen 50 e niin todelliset kulut ja lapsilisä kohtaisivat paremmin. Lapsilisän sijaan tosin toivoisin ennemmin neuvolasta annettavaa vaateavustusta, vaippojen ja korvikkeen hintojen laskua ja ilmaisia lääke- ja lääkärikuluja alle 18-vuotiaille. Edelleen kohtaisi lasten tarpeet paremmin eikä rahaa voisi käyttää aikuisten menoihin.
[/quote]
Otatko huomioon sen että jollain voi olla hyvät tulot ja vakituinen työ, sitten jotain sattuukkin ja tulot romahtavat. On asuntolaina ja kolme pientä lasta. Elämä ei aina mene niinkuin luulee tai suunnittelee.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 16:49"]Lapsilisistä voisin luopua, voisi olla tulojen mukaan suhteutetut, vaikka ovatkin tässä maassa pyhäasia hyvätuloisillekin.
Asuntolainan korkovähennyksestä myös.
Palkallisen sairausloman voisin vaihtaa jonkinlaiseen itse maksamaani vakuutukseen.
Palkka ja työajat voisi suhteuttaa firmalla niin, että töitä tehdään silloin kun niitä on ja palkkaa saa silloin kun on töissä, eikä tarvitsisi istuskella toimistossa turhaan vaikka töitä on neljä tuntia kahdeksasta ja lapsetkin voisivat olla kanssani kotona. Outoa on, että minulle ja monelle muulle on varaa maksaa istuskelusta.
Voisin maksaa autoilusta käytönmukaista maksua, tässä tosin toivoisin, että julkinen liikenne alentaisi maksuja. 100 km matka kaupugista kaupunkiin junalla kahdelta aikuiselta ei pitäisi maksaa enemmän kuin autolla.
Nämä vähän reilu keskituloiselta, jolla on talous mallillaan.
[/quote]
Ongelma tulee kun palkka jää pieneksi kun tunteja ei kerry eikä saa laskuja maksettua. Itse en kyllä istu sekunttiakaan työajalla tappamassa aikaa. Ilmeisesti sulla on tarpeeksi rahaa että voisit mennä ihan esimiehelles esittämään tuon että ei ole töitä ja tahdot tehdä osa aika työtä.
Mä saan vain matkakuluvähennykset. Mun ei kannattaisi nytkään tehdä töitä, saisin työttömänä enemmän, koska kulut on niin kovat toisesta asunnosta ja 400 km työmatkasta. Hullu lähtee pienen palkan perään, mutta minä en työttömyyttä jaksanut. Tuo on ainoa, mistä minulta voi suoraan ottaa, eli verotuksen kiristäminen. Se on itselläni suoraan tosin pois kulutuksesta. Asuntovähennyksen omavastuuhan nousikin tämän vuoden alusta.
Toki käytän paljon verorahoilla ylläpidettyjä palveluja. Voisin ihan hyvin maksaa vaikka euron/laina kirjaston kirjoista. Luen noin sata kirjaston kirjaa vuodessa, se ei ole iso raha.
Minä voin kertoa, että nettona saan nyt n. 1900 ja se on aika tarkkaan laskettu, ensi vuonna ei ole tulossa veronpalautuksia luultavasti, ei ainakaan paljon. Vuokrani on 550 sisältäen veden. Jouduin hankkimaan auton, kun kulkuyhtyedet muuttuivat epäinhimmiseksi. Auton kulut ja polttoaineet sisältäen matkan kotiin kerran viikossa ovat jaettuna kuukautta kohti n. 500 euroa. Emme tarvitsisi kahta autoa, jos minulla ei olisi noin hankala työmatka. Sitten on lisäksi asumisesta muita kuluja, kuten vakuutukset, netti ja sähkö. Nettiä pärjäisin ehkä ilmankin, eli pärjäisin puhelimella ja työpaikan netillä, (ruokatauoilla voi hoitaa omat asiat), joten sen olen ajatellut sanoa irti.
Mä voisin ihan hyvin tinkiä vähän lomarahoista, esim. puolet pois, mutta haluaisin sit tilalle lisää palkallista lomaa, sanotaanko vaikka 1vko/vuosi.