Mistä SINÄ olet valmis tinkimään?
Suomalaiset eivät nyt ymmärrä, että KAIKKIEN pitää joko vapaaehtoisesti tai sitten myöhemmin Kreikan mallin mukaan pakotettuna luopua jostain. Mistä sinä voit luopua?
Minä voisin keskituloisena luopua lapsilisästä. Se tuntuisi kurjalta, mutta voisin sen tehdä. Voisin myös tehdä enemmän töitä viikossa samalla palkalla max 5h/vk. Voisin käyttää vielä enemmän julkista liikennettä. Eli pakkoraossa luopuisin omasta autosta. Noin alkajaisiksi.
Eli nyt talkoisiin: mistä sinä voisit luopua?
Ja tähän ketjuun vain vastaus kysymykseen. Ei ehdotuksia, mistä kaikkien muiden kuuluu luopua, kun sinä et aio luopua mistään.
Kommentit (191)
No mielestäni työelämässä olen tinkinyt jo kaikesta mistä järjellä voi tinkiä: määräaikaisuuskierre, minilomat, jatkuva epävarmuus töiden jatkumisesta. Tämä on heijastunut siihen, ettei omistusasuminen ole millään tapaa mahdollista. Eli olen tinkinyt omistamisesta.
Tosin tämä taitaa koskea valtaosaa 80-luvulla syntyneistä. Tuntuu, että tingimme koko ajan kollektiivisesti siitä, mikä suurille ikäuokille oli itsestään selvyys.
Mulla työmatkakulut on aika isot ja koska ei odotetaan, että mieskin saisi uuden työpaikan, ei ole laskettu vähennyksiä etukäteen ennakonpidätykseen. Kyllä minä pärjäisin vaikka en saisikaan niin isoja veronpalautuksia, mitä nyt saan. Minä voisin myös maksaa vähän enemmän lääkäristä, maksoi 16 euroa ja risat viimeksi. Kävin yksityisellä edellisen kerran, se oli vähän liian kallista, lähes satanen, mutta se oli vain se kerta ja olen tätä vuotta lukuunottamatta tarvinnut lääkäriä tosi vähän. Mutta ei se haittaisi, jos vaikka 30 tai jopa 40 euroa tuo käynti olisi maksanut. Tiedän, että se monelle on liian paljon, mutta minulle harvoin käyvänä ja työssäkäyvänä se ei ole liikaa. Tuon verran menee turhaankin kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:27"]Vasta sen jälkeen suostun palkanalennuksiin kun pomo saa korkeintaan 2 kertaa minun kuukausipalkkani itselleen kuukaudessa. [/quote] Mitä se pomon palkka sinua nyppii? Et varmaan tiedä, mitä kaikkea hän on sen eteen tehnyt. Minusta tuollainen kateus ei auta Suomea yhtään eteenpäin. Jos kaikki olisivat kaltaisiasi, kukaan ei koskaan tinkisi mistään, koska aina on joku, joka sinun SUBJEKTIIVISESTA näkökulmastasi voisi ensin tinkiä. Siitä päästään umpikujamaiseen kehäpäätelmään, että kaikki odottavat vain itselleen etuuksia, eivätkä luovu mistään. Huoh. Ap
[/quote]
Sinä ap olet todella yksinkertainen. Tuo kateuskortti on niin lapsellinen, että huvittaa.
Otetaanpa esimerkiksi vaikkapa nämä veropakolaiseksi lähteneet "huippujohtajat", jotka kyllä kehuivat miten itse ovat kaiken viisaudellaan saaneet. Sehän ei pidä paikkaansa, he ovat saaneet verovaroilla kustannetun koulutuksen, terveydenhuollon, vakaan yhteiskunnan, jne. Ovat myös voineet kerätä, kiitos rikkaita suosivan verotuksen, huippuomaisuuden erilaisin verojärjestelyin. Ovatsaaneet toimia esimiehinä hyvin koulutetuille työntekijöille, joiden työn tulokset on suurelta osin satanut vain heidän laariinsa.
Sauli Niinistö oli aivan oikeassa halveksuessaan heitä. Mutta summa summarum, raukat ovat kautta historian siirtyneet käpykaartiin!
- sairasloman palkallisesta ensimmäisestä päivästä
- lomarahasta
- Voisin maksaa 1-2 ℅ veroja enemmän/saada 20-30 e asumistuke vähemmän
Olen valmis luopumaan lapsilisästä.
Ja kun se kohta jo muutenkin loppuu niin kotona asuville yli 17 vuotiaille ei tarvitse maksaa opintotukia sun muita tukia.
Lisäksi voisin luopua puolista lomarahoista.
Autosta en voi luopua. Työmatka kestäisi muuten liian kauan.
Myöskään pidempää työaikaa en tällä työtahdilla enää jaksaisi. Yksityissektorilla on työntekijöitä minimimäärä ja jos olet pari päivää sairaana niin kukaan ei tee sillä aikaa töitäsi. Vaan sitten vaan on tehtävä pidempää päivää. Ylityökorvauksia ei ole vaan saldoja kasvattelet.
Tuossa yllä syy siihen miksi vastustan sitä että 1 sairauspäivä olisi palkaton. Joudun kuitenkin tekemään ne työt.
En luovu enää mistään. Minulta on jo kiristetty tunteja, mikä vaikuttaa palkkaan. On vähennetty kilometrikorvauksia, mikä vaikuttaa jo siihen, että työssä kulkeminen alkaa olla jo hyväntekeväisyyttä. Ylitöistä pitää tapella, mutta joskus niitä on vaan tehtävä. Jos työnantaja ei anna lupaa ylitöihin, ne tehdään omasta pussista. Lapsilisästä on jo leikattu, eikä elatusapua ole nostettu, päivähoitomaksut nousee.
Kohta ollaan siinä pisteessä, että käteen jää enemmän, jos jään työttömäksi ja myyn auton pois. Silloin en tarvitse autoa, en lapselle hoitopaikkaa ja tulen työttömyyskorvauksella hyvin toimeen.
Voisin pidentää työaikaani esim puolella tunnilla päivässä. Autosta luopuisin todella mielelläni, ellei työmatka kestäisi ilman sitä lähemmäs kolme tuntia suuntaansa julkisilla. Lomarahoista voisin myös luopua. Myös palkkaani olisin valmis pienetämään, mutta vain sillä ehdolla että töitä olisi tulevaisuudessakin. Palkallisesta sairastamisesta voisin myös luopua. Mitään tukiaisia en valtiolta saa, joten niistä en oikein voi luopua, mutta jos esim. lapsilisää saisin, uskoisin voivani siitäkin luopua.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:14"]Kyllä mun palkkaani voi alentaa, vaikka se valmiiksi pieni onkin. Mutta työaikaa en halua pidentää. [/quote]Tosin tämä pienentää vain ostovoimaani, ei paranna tuottavuutta. Mutta työajan pidentäminen saisi aikaan vain samojen töiden tekemisen hitaammin.
[/quote]
Joo ja Ruotsissa kokeiltiin 6h päivää niin työn teho oli sama kuin 8h
Pakolaisista. Varsinkin näistä pari-kolmekymppisistä miehistä, jotka ei sopeudu mihinkään.
Tullaan tänne ja aletaan vaatia ähtömaan kulttuuria.
Sitten huudellaan muille rasisti, ja tyhmimmille (yleensä naisia) menee läpi.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:19"]Ulkomaalaisten elättämisestä [/quote] Asuuko teidän huushollissanne siis joku mamu, kun henkilökohtaisesti nyt luovut hänen elättämisestään? Ap [/quote] Oletko vähän yksinkertainen?
[/quote]
Turhaan alapeukutatte, kysymys on ihan aiheellinen.
Verorahoilla kaikki edut kustannetaan, aiheellisesti siis voin sanoa, että luopuisin mielelläni nuorten pakolaismiesten (olkoon syy mikä hyvänsä) elättämisestä, mutta sama koskee myös kotimaan hunsvotteja, taparikollisia jne. Sen sijaan olisin valmis maksamaan hieman lisää, jos puolustuskyvyttömät sairaat vanhukset hoidettaisiin inhimillisesti hautaan.
Vangeilta edut pois, vanhuksille inhimillinen elämä. Murhaajat, lasten hyväksikäyttäjät ja muut raskaista rikoksista tuomitut välittömästi ikuisuusmatkalle, heidän elättämisestä luovun erittäin mielelläni. Rikos on aina oma valinta.