Mistä SINÄ olet valmis tinkimään?
Suomalaiset eivät nyt ymmärrä, että KAIKKIEN pitää joko vapaaehtoisesti tai sitten myöhemmin Kreikan mallin mukaan pakotettuna luopua jostain. Mistä sinä voit luopua?
Minä voisin keskituloisena luopua lapsilisästä. Se tuntuisi kurjalta, mutta voisin sen tehdä. Voisin myös tehdä enemmän töitä viikossa samalla palkalla max 5h/vk. Voisin käyttää vielä enemmän julkista liikennettä. Eli pakkoraossa luopuisin omasta autosta. Noin alkajaisiksi.
Eli nyt talkoisiin: mistä sinä voisit luopua?
Ja tähän ketjuun vain vastaus kysymykseen. Ei ehdotuksia, mistä kaikkien muiden kuuluu luopua, kun sinä et aio luopua mistään.
Kommentit (191)
Olen opiskelija ja en kauheasti keksi asioita, joista voisin enää tinkiä, mutta tässä jotain:
- käyn myös töissä ja lomarahoista voisin ottaa vaikka vain puolet. Ne ovat kiva lisä talouteen ja saa jopa joskus jotain säästöönkin, mutta se raha ei ole välttämätöntä pärjäämiselleni
- en ole tähän mennessä joutunut ottamaan opintolainaa, sillä olen onneksi saanut töitä ja ihme kyllä opiskelija-asunnon. Minulle kuitenkin kävisi, jos opintotuki pienenisi ja isompi osa siitä olisi lainaa. Tässä kohtaa kyllä olisi mielestäni hyvä, että opiskelijoiden tulorajat nousisivat eikä työntekemisestä rankaistaisi kuten nyt.
- en tiedä auttaisiko tämä valtiota, mutta olisin valmis opiskelemaan ympäri vuoden kokopäiväisesti vaikka vain kahden viikon kesälomalla, jotta valmistuminen olisi nopeampaa. Nyt minulla on kuukauden joululoma ja 5 kk kesälomaa vaikka etenen opinnoissani täysin yliopiston toivomassa aikataulussa, jopa hieman nopeammin. Olisin jo valmistunut jos opiskelu olisi ympärivuotista ja kokoaikaista eikä pari tuntia muutamana päivänä viikossa.
Siinä nyt jotain
Voisin luopua lomarahoistani ja parista arkipyhästä, siitä tulisi aika tarkkaan hallituksen kaipailema 5%.
Lomaraha Suomessa on yhtä ällistyttävä, kuin Kreikan virkamiesten eläkkeet - jos joku ulkopuolinen tietäisi, ei ihmettelisi miksi talous on kuralla.
Lapsilisät myös voin jättää pois, samoin asuntovelan korkovähennyksen. Ensimmäinen on aika turha ja toinen pitää lisäksi asumisen hintatasoa korkealla, jolloin kaikilla jää vähemmän rahaa kuluttamiseen.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:26"]Yhteiskunnan rahoja säästettäisiin jos eutanasia laillistettaisiin. Samaten lapsilisää voisi maksaa max. viidestä lapsesta ja kaikista tasa summa.
[/quote]
Sinulla toivottavasti on siis yli 5 lasta?
Ei noilla kyllä montaa euroa vielä saataisi.
Voisin maksaa 20 euroa valtiolle kuukaudessa. Saan kotihoidontukea, lapsilisää ja esikoisesta elarit. Kaikki menee vuokraan ja laskuihin. Meitä on suht iso perhe pienessä asunnossa, autostakaan ei ole velkaa. Eli olen jo lopunut mahdollisuudesta isompaan asuntoon ja uudempaan autoon, koska haluan että rahaa jää elämseenkin.
Kuukausipalkkalaisena voisin luopua kahdesta arkipyhästä; loppiaisesta ja helatorstaista, yksityishoitojen kela-korvauksista, osasta lomarahaa ja ehkä lapsilisästä. Ja asuntolainan verovähennyksestä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:14"]
Kyllä mun palkkaani voi alentaa, vaikka se valmiiksi pieni onkin. Mutta työaikaa en halua pidentää.
[/quote]
jos olet julkisella sektorilla töissä, palkana alennus tuo yhteiskunnalle säästöä eli hyvä juttu. Jos olet yksityisellä sektorilla töissä, palkan alennus pienentää valtion verotuloja eli huono homma.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 07:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:26"]Yhteiskunnan rahoja säästettäisiin jos eutanasia laillistettaisiin. Samaten lapsilisää voisi maksaa max. viidestä lapsesta ja kaikista tasa summa. [/quote] Sinulla toivottavasti on siis yli 5 lasta? Ei noilla kyllä montaa euroa vielä saataisi.
[/quote]
En ole kukaan ketjuun aiemmin vastanneista, mutta minulla on kolme lasta ja voisin mainiosti luopua sen kolmannen lapsen lapsilisistä. Kolmas lapsi on elintasopäätös. Tottakai kaikki lapset ovat sitä mutta eritysesti kolmannesta alkaen on vaikea perustella, miksi jonkun tulottoman pitäisi saada lapsia vielä lisää. Toisin sanoen jokainen tietää tulonsa tuossa vaiheessa ja ymmärtää, mitä ne lapset tulevat maksamaan.
Voisin luopua tällä hetkellä myös kaikista lapsilisistä, nettotulomme ovat 4000 euroa ja lapsilisät käytetään lasten harrastuksiin. Lapsilla voisi olla halvempiakin harrastuksia tai voisimme priorisoida menomme toisin. Mielestäni alle 3000 euron nettotuloilla/perhe voisi olla oikeutettuja lapsilisään ja silloinkin niin että esikoisesta saisi suuremman summan esim. 150 e ja nuoremmasta sitten sen 50 e niin todelliset kulut ja lapsilisä kohtaisivat paremmin. Lapsilisän sijaan tosin toivoisin ennemmin neuvolasta annettavaa vaateavustusta, vaippojen ja korvikkeen hintojen laskua ja ilmaisia lääke- ja lääkärikuluja alle 18-vuotiaille. Edelleen kohtaisi lasten tarpeet paremmin eikä rahaa voisi käyttää aikuisten menoihin.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:48"]
No se vastaukseni oli juuri se. Sitten kun ei makseta enää yhdenkään ulkomaalaisen ilmaista elämää täällä, voidaan alkaa uudelleen miettiä tarvetta leikkauksille. Sitten voin miettiä jonkun muun säästökohteen, koska siinä välissä veroprosenttini on laskenut kaksikymmentä prosenttiyksikköä.
[/quote]
Maailma on tällä hetkellä melko mullin mallin monessa paikassa ja pakolaisia tulee väkisin tänne nyt enemmän kuin kukaan varmaan haluaisi. Realistista on ajatella, että nämä kulut vaan nousevat. Ikävä kyllä. Toisaalta voisi ajatella asiaa laajemmin: mitä jos Venäjä hyökkäisi Suomeen ja haluaisit paeta Ruotsiin? Varmaan toivoisit, että Ruotsi ottaisi meidät vastaan?
No, oli miten oli. Saan sinusta sellaisen vaikutelman, että olet aika itsekäs ihminen, joka ei ole valmis tekemään mitään myönnytyksiä yhteisen hyvän eteen etkä ymmärrä, että se kossahtaa loppupeleissä omaan nilkkaasi. Ellei heti, niin vuosien kuluttua. Sitten voit syyttää itseäsi. Muista sitten se.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 00:50"]
Olen opiskelija ja en kauheasti keksi asioita, joista voisin enää tinkiä, mutta tässä jotain:
- käyn myös töissä ja lomarahoista voisin ottaa vaikka vain puolet. Ne ovat kiva lisä talouteen ja saa jopa joskus jotain säästöönkin, mutta se raha ei ole välttämätöntä pärjäämiselleni
- en ole tähän mennessä joutunut ottamaan opintolainaa, sillä olen onneksi saanut töitä ja ihme kyllä opiskelija-asunnon. Minulle kuitenkin kävisi, jos opintotuki pienenisi ja isompi osa siitä olisi lainaa. Tässä kohtaa kyllä olisi mielestäni hyvä, että opiskelijoiden tulorajat nousisivat eikä työntekemisestä rankaistaisi kuten nyt.
- en tiedä auttaisiko tämä valtiota, mutta olisin valmis opiskelemaan ympäri vuoden kokopäiväisesti vaikka vain kahden viikon kesälomalla, jotta valmistuminen olisi nopeampaa. Nyt minulla on kuukauden joululoma ja 5 kk kesälomaa vaikka etenen opinnoissani täysin yliopiston toivomassa aikataulussa, jopa hieman nopeammin. Olisin jo valmistunut jos opiskelu olisi ympärivuotista ja kokoaikaista eikä pari tuntia muutamana päivänä viikossa.
Siinä nyt jotain
[/quote]
Fiksu opiskelija :) Sinunkaltaisissasi on tulevaisuus.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 08:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 07:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:26"]Yhteiskunnan rahoja säästettäisiin jos eutanasia laillistettaisiin. Samaten lapsilisää voisi maksaa max. viidestä lapsesta ja kaikista tasa summa. [/quote] Sinulla toivottavasti on siis yli 5 lasta? Ei noilla kyllä montaa euroa vielä saataisi.
[/quote]
En ole kukaan ketjuun aiemmin vastanneista, mutta minulla on kolme lasta ja voisin mainiosti luopua sen kolmannen lapsen lapsilisistä. Kolmas lapsi on elintasopäätös. Tottakai kaikki lapset ovat sitä mutta eritysesti kolmannesta alkaen on vaikea perustella, miksi jonkun tulottoman pitäisi saada lapsia vielä lisää. Toisin sanoen jokainen tietää tulonsa tuossa vaiheessa ja ymmärtää, mitä ne lapset tulevat maksamaan.
Voisin luopua tällä hetkellä myös kaikista lapsilisistä, nettotulomme ovat 4000 euroa ja lapsilisät käytetään lasten harrastuksiin. Lapsilla voisi olla halvempiakin harrastuksia tai voisimme priorisoida menomme toisin. Mielestäni alle 3000 euron nettotuloilla/perhe voisi olla oikeutettuja lapsilisään ja silloinkin niin että esikoisesta saisi suuremman summan esim. 150 e ja nuoremmasta sitten sen 50 e niin todelliset kulut ja lapsilisä kohtaisivat paremmin. Lapsilisän sijaan tosin toivoisin ennemmin neuvolasta annettavaa vaateavustusta, vaippojen ja korvikkeen hintojen laskua ja ilmaisia lääke- ja lääkärikuluja alle 18-vuotiaille. Edelleen kohtaisi lasten tarpeet paremmin eikä rahaa voisi käyttää aikuisten menoihin.
[/quote]
Fiksuja ajatuksia.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 07:11"]
Kuukausipalkkalaisena voisin luopua kahdesta arkipyhästä; loppiaisesta ja helatorstaista, yksityishoitojen kela-korvauksista, osasta lomarahaa ja ehkä lapsilisästä. Ja asuntolainan verovähennyksestä.
[/quote]
Tässäpä vastuullinen ihminen.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:12"]
Suomalaiset eivät nyt ymmärrä, että KAIKKIEN pitää joko vapaaehtoisesti tai sitten myöhemmin Kreikan mallin mukaan pakotettuna luopua jostain. Mistä sinä voit luopua? Minä voisin keskituloisena luopua lapsilisästä. Se tuntuisi kurjalta, mutta voisin sen tehdä. Voisin myös tehdä enemmän töitä viikossa samalla palkalla max 5h/vk. Voisin käyttää vielä enemmän julkista liikennettä. Eli pakkoraossa luopuisin omasta autosta. Noin alkajaisiksi. Eli nyt talkoisiin: mistä sinä voisit luopua? Ja tähän ketjuun vain vastaus kysymykseen. Ei ehdotuksia, mistä kaikkien muiden kuuluu luopua, kun sinä et aio luopua mistään.
[/quote] Lapsilisän ymmärrän, mutta miten koet Kreikkaa auttavasi luopumalla omasta autostasi?
Eikö pikemminkin yksityisautoilu säästä yhteiskunnan varoja - jos kohat ei yksityisen saati luonnnon.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 19:53"]
Sunnuntailisästä, se perustuu ikivanhaan ja nykyään täysin turhaan jäänteeseen.
Lapsilisästä, mielestäni sitä tulisi maksaa ainoastaan vähätuloisille.
Kelan lääkekorvauksista, mielestäni sitäkin tulisi maksaa ainoastaan vähätuloisille, ala-ikäisille ja eläkeläisille tai kroonisesti sairaille.
LISÄKSI olisin valmis antamaan jonkinlaiseen kansalaiskeräykseen pienen lahjoituksen. Sellaisen, jolla voitaisiin järjestää esimerkiksi pienituloisille perheille, eläkeläisille, yksinhuoltajille ja ahdinkoon joutuneille tarvittaessa vaikkapa ruoka-, siivous- tai lastenhoitoapua. Jonkinlainen vapaaehtoinen kansalaiskeräys siis, joka toisi avun lisäksi työpaikkoja.
[/quote]
Minäkin olisin valmis antamaan rahaa hyvään tarkoitukseen. Olisi hienoa, jos voisi luoda sellaisen "suomalaisten oma apu" -järjestön, jossa kerättäisiin rahaa nimenomaan suomalaisten perheiden käytännön auttamiseen. Se perustuisi kansalaisten lahjoituksiin ja työllistäisi Suomessa asuvia, myös mahdollisesti ulkomaalaistaustaisia pääsisi töihin. Mutta tähän tarvittaisiin kaikenlaisen liiallisen sääntelyn vähentämistä, sillä ongelma on aina se, että kaikki rahankeruu on laitonta jne. Byrokratia tekee asioista niin vaikeita, etten edes jaksa yrittää tällaista.
t. akateeminen työtön
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 19:06"]
Mä elän sosiaalituilla ja sen verran köyhää on ettei ole varaa tinkiä mistään.
[/quote]
Voisitko tehdä jotakin vapaaehtoistyötä sen eteen, että saat tuota sosiaaliturvaa? Sinunkin panoksesi olisi tärkeä. Vanhusten auttamista tai "ulkoiluttamista" tai syöttämistä vanhainkodeissa tms.
Minä voisin luopua ilmaisesta kouluruoasta (lapseni eivät ole edes aloittaneet koulua vielä).
Voisin korottaa entisestään palvelumaksuja esim. terveyskeskuksissa (kyllä, asioin niissä joskus itsekin).
Voisin vähentää asumistukea reilusti (en itse saa, mutta olen vuokranantaja).
Voisin alentaa lapsilisiä, mutta en ottaisi niitä kokonaan pois (sillä ne tulevat monelle ihan oikeasti tarpeeseen).
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:28"]-asuntolainan korkovähennysoikeudesta (ei ole lainaa)
-lapsilisistä (ei ole lapsia)
-palkallisesta sairausloman 1.päivästä (en sairastele)
[/quote]
1) lapsilisä ei koske simua ja se on merkittävä tulonlähde monille, kahdesta lapsesta tulee kuitenkin melkei pari sataa euroa ja se voi olla iso menetys esim. yh-perheille.
2) Et voi ennustaa sairastamistasi. Et voi tietää esim. sairastutko puolen vuoden päästä pahaan influenssaan.
Itse voisin luopua tosiaan autosta, koska julkinen liikenne on käytettävissäni.
Tulorajan voisi laittaa lapsilisälle, eli ne jotka selvästi eivät tarvitse sitä, eivät saisi sitä.
Terveydenhuollosta lähtisin viimeisenä tinkimään. Terveys ei ole itsestäänselvyys.
asuntolainan verovähnnysoikeus pois/leikkaus, pieni korotus verotukseen, polttoaineveroon pieni korotus
en ole valmis lisäämään työaikaa tai luopumaan lomarahoista, sillä ne lisäävät vain yrityksen voittoa, eivät tuota taloudelle suoraan mitään hyötyä. tämä nähtiin jo yhteisöveron leikkauksen yhteydessä.
Voisin luopua sinusta