Moneenko asuntonäyttöön minun on suosuttava muuttaessa pois vuokra-asunnosta?
Olen siis muuttamassa pois vuokra-asunnosta ja vuokrantaja käyttäytyy syyllistävästi ja esittäää äärimmäisiä vaatimuksia vaikka olen sairauslomalla vaikean sairauden vuoksi joka vaikuttaa kykyyni siivota ja sietää vieraiden ihmisten tulemista kotiini. Olen lähettänyt vuokrantajalleni lääkärin -lausunnon sairastamisestani. Alunperin vuokrantaja itse sanoi (tästä on mustaa valkoisella) että näyttöjä tulisi olemaan 1-4 ja että hoidetaan uudelleenvuokraus siten, ettei siitä aiheudu minulle kohtuutonta vaivaa sairauteni takia. No, sittemmin tämä vuokranantaja on pommittanut minua puhelinsoitoilla (joihin en ole pystynyt sairauteni ja hoidoissa olemiseni vuoksi vastaamaan), kirjoittanut 4 WhatsApp viestiä, jossa vaatii minulta enemmän. Enemmän näyttöjä kuin mistä hän itse alunperin ilmoitti minulle (1-4), ei välitä sairauslomalla olemisestani eikä kunnoita sitä millään tavalla. On äärimmäisen rahanahne, korkea-arvoisessa virassa ja minä sairauslomalla. Ränttää siitä kuinka mahdollisesti EHKÄ saattaa menettää 1 kk vuokratulot sen takia, että näyttöjä ei pystytä järjestämään tarpeeksi ja että on minun omaa väärinkäsitystäni se mitä hän on itse mennyt sanomaan siitä miten monta näyttöä tarvitaan. Olen siis vakavasti selkäsairas ja olen silti tehnyt yhteistyötä kiinteistönvälittäjän kanssa ja täällä on järjestetty jo 3 näyttöä. Laki sanoo, ettei uudelleenvuokraaminen ja näytöt saa aiheuttaa vuokralaiselle kohtuutonta tai liiallista harmia tai vaivaa. Ja nyt se erityisesti aiheuttaa. Olen joutunut maksamaan siitä että olen hankkinut tänne siivoojan näyttöjä varten (maksaa jonkin verran eikä minulla sairauslomalaisena ole edes varaa tällaiseen) koska lääkäri on kieltänyt kaiken ylimääräisen rasituksen. Nyt vuokranantaja on soittanut useaan otteeseen ja suorastaan uhkaillut, että minun on PÄÄSTETTÄVÄ ihmisiä näyttöihin aiemmasta sopimuksesta huolimatta. Vuokranantaja ei kunnoita lainkaan sitä, että olen sairauslomalla ja liikuntakyvytön. Olen yrittänyt etsiä oikeuksiani tämän asian suhteen, mutta laki on epäselvä tässä asiassa. Osaako kukaan sanoa, olenko täyttänyt velvollisuuteni siitä, etten estää uudelleenvuokraamista koska on jo kaksi näyttöä järjestänyt? Vuokranantaja tuntuu alistavan ja pompottavan minua täysin kiusallaan ja on niin rahanahne ettei näe välitä tässä tilanteessa lääkärintodistuksista- lausunnoista tai mistään muusta kuin omasta edustaan
Kommentit (70)
Miksi hänen pitäisi sun sairaslomasta olla kiinnostunut? Todellakaan näyttöjä et voi estää. Miksi hän ei voinut niitä silloin pitää kun olit kuntoutuksessa? Etkä edes vastannut tai kertonut mikä homma.
No minulla oli ihan samanlainen vuokranantaja, mutta niiden tiheiden näyttöjen lisäksi vaati vielä saada videokuvata asunnossa, kun vielä siellä asuin. Olisi halunnut lähettää videota asunnosta kiinnostuneille. No en todellakaan suostunut. Valitti että kuukauden vuokratulot menee, ymmärrän kyllä, mutta tuo kuvaaminen, kun minun huonekaluni ja tavarani ovat vielä paikoillaan, meni toleranssini yli.
Vuokranantajan pitää ymmärtää, että siihen vuokraamiseen liittyy riskejäkin, ja yks niistä on tuo, että jos ei heti saa uutta vuokralaista hommattua, niin voi tulla vähän takkiin.
Vuokra-asuntojen näytöt kestää ehkä 10min, joten mikä ongelma?
Pommittaa puheluilla? Eipä ihme, kun et edes vastaa.
Ap kuulostaa sellaiselta unelmavuokralaiselta, jolla kämppä on paskainen erakkoluola, johon ei siksi uskalleta päästää ketään. Jos kotinsa pitää normaalissa siistissä kunnossa, ei näytöt oikeasti ole mikään iso juttu.
Enpä ole koskaan kuullut, että sairaus ja lääkärintodistus kelpaisi syyksi estää asuntonäytöt, ellei kyseessä ole esim. korona. Henkiset syyt nyt ovat aivan naurettava peruste. Sinun ei olisi koskaan kannattanut vuokralle muuttaa, jos mielenterveys noin vähästä horjuu.
Käytä edes murto-osa asian tuskasteluun käyttämästäsi energiasta asunnon siivoamiseen, jos se niin tärkeää on. Kukaan ei voi tässä vaiheessa vaatia sitä sinulta. Koetko häpeää elämäntavastasi? Normaaliin kotiin voi päästää asunnonkatsojan, kunhan heittää likaiset kalsarit pyykkikoriin ja kerää kaljapullot, jos ne ovat tässä se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Minä annan vuokralaisen muuttaa pois ja esittelen asuntoa vasta sen jälkeen. Tosin vakuuden palautan vasta sitten, kun uusi vuokralainen on hyväksynyt asunnon loppusiivouksen. Jos hän katsoo, että on epäsiistiä, soitan siivoojan paikalle ja laskutan edelliseltä asukkaalta.
Kiitos vinkistä! En tiennyt tätä, anteeksi ap hajakommentti.
Omistamaani asuntoon muuttanut uusi vuokralainen valitti epäsiisteydestä, josta en ollut tietoinen koska olen ulkomailla, ja sekä lopputarkastuksen valvoja että välittäjä eivät maininneet mitään ja maksoin edelliselle vuokralaiselle vakuuden.
Nyt tajuan että vuokraus kesti jonkun aikaa koska asunto oli likainen ja maksoin aiheettomasti vakuuden takaisin ilman uuden vuokralaisen katselmusta.
Muutenkaan en häirinnyt edellistä vuokralaista näytöillä, ihan kunnioituksesta, ja aloin vuokrata vasta heidän muuttonsa jälkeen. Lopputuloksena menetin kahden kuukauden vuokratulon ja asunnon lainanlyhennystä vastaavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä annan vuokralaisen muuttaa pois ja esittelen asuntoa vasta sen jälkeen. Tosin vakuuden palautan vasta sitten, kun uusi vuokralainen on hyväksynyt asunnon loppusiivouksen. Jos hän katsoo, että on epäsiistiä, soitan siivoojan paikalle ja laskutan edelliseltä asukkaalta.
Omistamaani asuntoon muuttanut uusi vuokralainen valitti epäsiisteydestä, josta en ollut tietoinen koska olen ulkomailla, ja sekä lopputarkastuksen valvoja että välittäjä eivät maininneet mitään ja maksoin edelliselle vuokralaiselle vakuuden.
Nyt tajuan että vuokraus kesti jonkun aikaa koska asunto oli likainen ja maksoin aiheettomasti vakuuden takaisin ilman uuden vuokralaisen katselmusta.
Muutenkaan en häirinnyt edellistä vuokralaista näytöillä, ihan kunnioituksesta, ja aloin vuokrata vasta heidän muuttonsa jälkeen. Lopputuloksena menetin kahden kuukauden vuokratulon ja asunnon lainanlyhennystä vastaavasti.
Mäkin olen antanut asuntoni vuokralle koska asun ulkomailla. Kun vuokralainen on vaihtunut niin olen pyytänyt sukulaistani tarkastamaan asunnon kunnon. Silloin tulee heti ilmi jos asunto on jätetty siivoamatta tai on vahinkoja ja asia päästään korjaamaan mahdollisimman pian eikä uudelleenvuokraukseen tule turhaa viivytystä. Kai sulla on joku luotettava sukulainen tai hyvä ystävä joka voi käydä katsomassa asuntoa? Maksa korvaus matkoista ja ajasta, varmaan löydät jonkun joka voi sen tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen antanut asuntoni vuokralle koska asun ulkomailla. Kun vuokralainen on vaihtunut niin olen pyytänyt sukulaistani tarkastamaan asunnon kunnon. Silloin tulee heti ilmi jos asunto on jätetty siivoamatta tai on vahinkoja ja asia päästään korjaamaan mahdollisimman pian eikä uudelleenvuokraukseen tule turhaa viivytystä. Kai sulla on joku luotettava sukulainen tai hyvä ystävä joka voi käydä katsomassa asuntoa? Maksa korvaus matkoista ja ajasta, varmaan löydät jonkun joka voi sen tehdä.
Mulla ei ole enää lähisukulaisia, mutta muutama ystävä joita en ole kehdannut pyytää, osittain koska ovat aika epäkäytännöllisiä, eivätkä ehkä tarpeen tullen jämäköitä, mutta olet oikeassa, säästyisi rahaa ja lopputulos olisi parempi. Toivottavasti uudet vuokralaiset asuvat pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia ei IKINÄ pidä vuokrata yksityiseltä! Ovat nalkuttavia persreikiä kaikki tyynni ja kehittelevät lainvastaisia sääntöjä omasta päästään.
Jep. 90-luvun alussa irtisanottuamme asuntomme aivan laillisesti, mutta vielä irtisanomisaikaa asuessamme vuokraemäntämme soitti klo 19.30 arki-iltana, että sieltä on nyt tulossa uudet vuokralaisehdokkaat katsomaan asuntoa, päästäkää ne sisään. Minä yritin selittää, että meillä on kylppärissä pyykkiäkin kuivumassa, mutta vuokraemäntä sanoi, ettei se mitään haittaa. Olimme niin ällikällä lyötyjä ja sen verran nuoria ja kokemattomia, ettemme ymmärtäneet pistää stoppia jutulle. No, pariskunta kavereineen tuli ja meni, mutta en tiedä, ottivatko lopulta asuntoa.
Enää en suostuisi moiseen, mutta olenkin nyt 30 vuotta vanhempi ja viisaampi. Myös siten viisaampi, että emme asu yksityisen omistamassa vuokra-asunnossa.
Tosi lyhyt varoitusaika mutta en kyllä ymmärrä mikä ongelma joku pyykki on. Asuntoa ne tulevat katsomaan eikä teidän tavaroita. Jos tilanne olisi ollut tosi hankala kuten vaikka perheenjäsen oksennustaudissa niin tietysti silloin pitää kieltäytyä. Kun itse olin vuokralla niin heräsimme aamulla ovikellon soittoon. Meille oli unohdettu kertoa että asuntoa näytetään. Silloin kyllä sanoimme että nyt ei sovi koska olimme yöpuvuissa täysin yllätettyinä.
Sinä löysit ongelmaksi vain sen pyykin? Riigghhtt...
Vuokraisäntä on vastuussa, jos näytöllä varastetaan jotain vuokralaiselta.
Vierailija kirjoitti:
No minulla oli ihan samanlainen vuokranantaja, mutta niiden tiheiden näyttöjen lisäksi vaati vielä saada videokuvata asunnossa, kun vielä siellä asuin. Olisi halunnut lähettää videota asunnosta kiinnostuneille. No en todellakaan suostunut. Valitti että kuukauden vuokratulot menee, ymmärrän kyllä, mutta tuo kuvaaminen, kun minun huonekaluni ja tavarani ovat vielä paikoillaan, meni toleranssini yli.
Vuokranantajan pitää ymmärtää, että siihen vuokraamiseen liittyy riskejäkin, ja yks niistä on tuo, että jos ei heti saa uutta vuokralaista hommattua, niin voi tulla vähän takkiin.
Vuokralaista suojaa huoneenvuokralaki. Omia tavaroita ei tarvitse päästää julkisuuteen.
Hassua, miten vuokranantajiksi hinkuvat eivät tutustu lainsäädäntöön ennen kuin sellaisiksi alkavat. Luulisi, että sen tekisivät ihan ensimmäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai otat huomioon ns. luonnollisen pölyyntymisen esim. katupölystä johtuen, ennenkuin varastat takuuvuokrasta? Entä jos asunnon uudellenvuokrauksessa menee useampi kuukausi?
Vain vuokralaisen asunto kohtaa luonnollisen pölyyntymisen siten, että se ilmenee likaisena uunina ja kalkkitahroina suihkuseinässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai otat huomioon ns. luonnollisen pölyyntymisen esim. katupölystä johtuen, ennenkuin varastat takuuvuokrasta? Entä jos asunnon uudellenvuokrauksessa menee useampi kuukausi?
Vain vuokralaisen asunto kohtaa luonnollisen pölyyntymisen siten, että se ilmenee likaisena uunina ja kalkkitahroina suihkuseinässä.
Meinaatko, että omistusasunnot on aina siistejä. Olen käynyt kylässä järkyttävän likaisissa asunnoissa. Koska niistä laitetaan kuvia julkisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vuokralaisen on kuitenkin päästettävä vuokranantaja asuntoon, jos käynti on tarpeellinen asunnon kunnon ja hoidon valvomiseksi. Lisäksi jos asunto on tarkoitus myydä tai vuokrata uudelleen, vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa."
https://vuokranantajat.fi/lehdet/vuokra-asunnossa-kaymisesta-taytyy-sop…
Olennaista on tuo täytyy sopia. Ei ole pelkkä ilmoitusaasia, että nyt tullaan katselemaan.
Mutta AP:lle ei käy mikään ajankohta. Miten sopia kun toinen ei tule ollenkaan vastaan?
Mikä ongelma on vuokralaisen antaa muuttaa ensin pois ja järjestää näytöt tyhjässä asunnossa?
Itse olin jo puolittain muuttanut väliaikaisesta asunnostani, kun vuokranantaja halusi asuntoa esitellä. Ei ollut ongelma mulle, sovussa sovittiin näyttöaika.
No siinä tulee herkästi tyhjä kuukausi. Ja se tyhjä kuukausi tarkoittaa, että vuokranantaja maksaa itse asunnon kulut (yhtiövastike jne) omistaan, normaalistihan ne maksetaan siitä saadusta vuokrasta.
Miksi vuokralaisen pitäisi sitten maksaa myös siitä ajasta, jolloin asunto ei ole hänen käytössään, vaan siellä luuhaa kaikenlaisia asunnonkatselijoita?
Toisaalta se sama vuokralainen on itse asunnon vuokratessaan kysynyt, että koska asunto on tyhjä, niin kai hän voi korvauksetta muuttaa sinne jo edellisen kuukauden puolivälissä.
Mutta niinhän se on, että ei tosiaan tarvitse mitään siivota, ja esittelyn aikana voi olla paikalla ja vaikka onanoida sohvalla, jos siltä tuntuu.
Jos vituttaa, niin voi vaikka pyytää ylimääräistä korvausta vuokranantajalta siitä, että käyttäytyy esittelyn aikana ihmisiksi.
Ja viimeistä vuokraa ei kannata maksaa, niin se joutuu sen kuittaamaan vuokravakuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin varastan takuuvuokrasta? Jos asuntoa ei ole siivottu sopimuksessa sovitusti (yhden A4 verran vaatimuksia alkaen pakastimen sulatuksesta päätyen parvekkeen tyhjentämiseen), niin takuuvuokraa saa ja pitääkin käyttää asunnon kunnostamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta niinhän se on, että ei tosiaan tarvitse mitään siivota, ja esittelyn aikana voi olla paikalla ja vaikka onanoida sohvalla, jos siltä tuntuu.
Jos vituttaa, niin voi vaikka pyytää ylimääräistä korvausta vuokranantajalta siitä, että käyttäytyy esittelyn aikana ihmisiksi.
Ja viimeistä vuokraa ei kannata maksaa, niin se joutuu sen kuittaamaan vuokravakuista.
Viimeisen vuokran maksamattomuudesta päätyy ulosottoon, vakuudella ei korvata vuokraa.
Kuulostaako ap siltä, että hänen kannattaa antaa olla paikalla? Pakottaa poistumaan ei voi, mutta itse ap sanoi pelkäävänsä ihmisiä, joten eiköhän lähde ihan mielellään.