Moneenko asuntonäyttöön minun on suosuttava muuttaessa pois vuokra-asunnosta?
Olen siis muuttamassa pois vuokra-asunnosta ja vuokrantaja käyttäytyy syyllistävästi ja esittäää äärimmäisiä vaatimuksia vaikka olen sairauslomalla vaikean sairauden vuoksi joka vaikuttaa kykyyni siivota ja sietää vieraiden ihmisten tulemista kotiini. Olen lähettänyt vuokrantajalleni lääkärin -lausunnon sairastamisestani. Alunperin vuokrantaja itse sanoi (tästä on mustaa valkoisella) että näyttöjä tulisi olemaan 1-4 ja että hoidetaan uudelleenvuokraus siten, ettei siitä aiheudu minulle kohtuutonta vaivaa sairauteni takia. No, sittemmin tämä vuokranantaja on pommittanut minua puhelinsoitoilla (joihin en ole pystynyt sairauteni ja hoidoissa olemiseni vuoksi vastaamaan), kirjoittanut 4 WhatsApp viestiä, jossa vaatii minulta enemmän. Enemmän näyttöjä kuin mistä hän itse alunperin ilmoitti minulle (1-4), ei välitä sairauslomalla olemisestani eikä kunnoita sitä millään tavalla. On äärimmäisen rahanahne, korkea-arvoisessa virassa ja minä sairauslomalla. Ränttää siitä kuinka mahdollisesti EHKÄ saattaa menettää 1 kk vuokratulot sen takia, että näyttöjä ei pystytä järjestämään tarpeeksi ja että on minun omaa väärinkäsitystäni se mitä hän on itse mennyt sanomaan siitä miten monta näyttöä tarvitaan. Olen siis vakavasti selkäsairas ja olen silti tehnyt yhteistyötä kiinteistönvälittäjän kanssa ja täällä on järjestetty jo 3 näyttöä. Laki sanoo, ettei uudelleenvuokraaminen ja näytöt saa aiheuttaa vuokralaiselle kohtuutonta tai liiallista harmia tai vaivaa. Ja nyt se erityisesti aiheuttaa. Olen joutunut maksamaan siitä että olen hankkinut tänne siivoojan näyttöjä varten (maksaa jonkin verran eikä minulla sairauslomalaisena ole edes varaa tällaiseen) koska lääkäri on kieltänyt kaiken ylimääräisen rasituksen. Nyt vuokranantaja on soittanut useaan otteeseen ja suorastaan uhkaillut, että minun on PÄÄSTETTÄVÄ ihmisiä näyttöihin aiemmasta sopimuksesta huolimatta. Vuokranantaja ei kunnoita lainkaan sitä, että olen sairauslomalla ja liikuntakyvytön. Olen yrittänyt etsiä oikeuksiani tämän asian suhteen, mutta laki on epäselvä tässä asiassa. Osaako kukaan sanoa, olenko täyttänyt velvollisuuteni siitä, etten estää uudelleenvuokraamista koska on jo kaksi näyttöä järjestänyt? Vuokranantaja tuntuu alistavan ja pompottavan minua täysin kiusallaan ja on niin rahanahne ettei näe välitä tässä tilanteessa lääkärintodistuksista- lausunnoista tai mistään muusta kuin omasta edustaan
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä annan vuokralaisen muuttaa pois ja esittelen asuntoa vasta sen jälkeen. Tosin vakuuden palautan vasta sitten, kun uusi vuokralainen on hyväksynyt asunnon loppusiivouksen. Jos hän katsoo, että on epäsiistiä, soitan siivoojan paikalle ja laskutan edelliseltä asukkaalta.
Kiitos vinkistä! En tiennyt tätä, anteeksi ap hajakommentti.
Omistamaani asuntoon muuttanut uusi vuokralainen valitti epäsiisteydestä, josta en ollut tietoinen koska olen ulkomailla, ja sekä lopputarkastuksen valvoja että välittäjä eivät maininneet mitään ja maksoin edelliselle vuokralaiselle vakuuden.
Nyt tajuan että vuokraus kesti jonkun aikaa koska asunto oli likainen ja maksoin aiheettomasti vakuuden takaisin ilman uuden vuokralaisen katselmusta.
Muutenkaan en häirinnyt edellistä vuokralaista näytöillä, ihan kunnioituksesta, ja aloin vuokrata vasta heidän muuttonsa jälkeen. Lopputuloksena menetin kahden kuukauden vuokratulon ja asunnon lainanlyhennystä vastaavasti.
Mäkin olen antanut asuntoni vuokralle koska asun ulkomailla. Kun vuokralainen on vaihtunut niin olen pyytänyt sukulaistani tarkastamaan asunnon kunnon. Silloin tulee heti ilmi jos asunto on jätetty siivoamatta tai on vahinkoja ja asia päästään korjaamaan mahdollisimman pian eikä uudelleenvuokraukseen tule turhaa viivytystä. Kai sulla on joku luotettava sukulainen tai hyvä ystävä joka voi käydä katsomassa asuntoa? Maksa korvaus matkoista ja ajasta, varmaan löydät jonkun joka voi sen tehdä.
Mulla ei ole enää lähisukulaisia, mutta muutama ystävä joita en ole kehdannut pyytää, osittain koska ovat aika epäkäytännöllisiä, eivätkä ehkä tarpeen tullen jämäköitä, mutta olet oikeassa, säästyisi rahaa ja lopputulos olisi parempi. Toivottavasti uudet vuokralaiset asuvat pidempään.
Kannattaa ostaa loppusiivous vielä vaikka lähtijä onkin "siivonnut" - aina ei ole ihan kunnolla. Jos kämppä on tyhjä, sen siivoukseen ei mene kovin kauaa, lasku ehkä muutaman satkun. Tietää, että on ainakin siistiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vuokralaisen on kuitenkin päästettävä vuokranantaja asuntoon, jos käynti on tarpeellinen asunnon kunnon ja hoidon valvomiseksi. Lisäksi jos asunto on tarkoitus myydä tai vuokrata uudelleen, vuokranantajalla on oikeus näyttää huoneistoa."
https://vuokranantajat.fi/lehdet/vuokra-asunnossa-kaymisesta-taytyy-sop…
Olennaista on tuo täytyy sopia. Ei ole pelkkä ilmoitusaasia, että nyt tullaan katselemaan.
Mutta AP:lle ei käy mikään ajankohta. Miten sopia kun toinen ei tule ollenkaan vastaan?
Mikä ongelma on vuokralaisen antaa muuttaa ensin pois ja järjestää näytöt tyhjässä asunnossa?
Itse olin jo puolittain muuttanut väliaikaisesta asunnostani, kun vuokranantaja halusi asuntoa esitellä. Ei ollut ongelma mulle, sovussa sovittiin näyttöaika.
Se ongelma, että jää ainakin 1-2 kk vuokra saamatta, jos näyttöjä aletaan pitää vasta kun edellinen on muuttanut pois.
Vierailija kirjoitti:
Mutta niinhän se on, että ei tosiaan tarvitse mitään siivota, ja esittelyn aikana voi olla paikalla ja vaikka onanoida sohvalla, jos siltä tuntuu.
Jos vituttaa, niin voi vaikka pyytää ylimääräistä korvausta vuokranantajalta siitä, että käyttäytyy esittelyn aikana ihmisiksi.
Ja viimeistä vuokraa ei kannata maksaa, niin se joutuu sen kuittaamaan vuokravakuista.
Vuokravakuus ei ole tarkoitettu maksamattoman vuokran maksuun vaan mahdollisten vahinkojen korjaamiseen. Mun yksi vuokralainen jätti vuokria maksamatta ja myös aiheutti vahinkoa asunnossa. Vakuus kattoi vahinkojen korjaamisen ja maksamattomat vuokrat sain ulosoton kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia ei IKINÄ pidä vuokrata yksityiseltä! Ovat nalkuttavia persreikiä kaikki tyynni ja kehittelevät lainvastaisia sääntöjä omasta päästään.
Jep. 90-luvun alussa irtisanottuamme asuntomme aivan laillisesti, mutta vielä irtisanomisaikaa asuessamme vuokraemäntämme soitti klo 19.30 arki-iltana, että sieltä on nyt tulossa uudet vuokralaisehdokkaat katsomaan asuntoa, päästäkää ne sisään. Minä yritin selittää, että meillä on kylppärissä pyykkiäkin kuivumassa, mutta vuokraemäntä sanoi, ettei se mitään haittaa. Olimme niin ällikällä lyötyjä ja sen verran nuoria ja kokemattomia, ettemme ymmärtäneet pistää stoppia jutulle. No, pariskunta kavereineen tuli ja meni, mutta en tiedä, ottivatko lopulta asuntoa.
Enää en suostuisi moiseen, mutta olenkin nyt 30 vuotta vanhempi ja viisaampi. Myös siten viisaampi, että emme asu yksityisen omistamassa vuokra-asunnossa.
Tosi lyhyt varoitusaika mutta en kyllä ymmärrä mikä ongelma joku pyykki on. Asuntoa ne tulevat katsomaan eikä teidän tavaroita. Jos tilanne olisi ollut tosi hankala kuten vaikka perheenjäsen oksennustaudissa niin tietysti silloin pitää kieltäytyä. Kun itse olin vuokralla niin heräsimme aamulla ovikellon soittoon. Meille oli unohdettu kertoa että asuntoa näytetään. Silloin kyllä sanoimme että nyt ei sovi koska olimme yöpuvuissa täysin yllätettyinä.
Sinä löysit ongelmaksi vain sen pyykin? Riigghhtt...
Silmääni pisti tuo pyykki siksi koska se kuulosti joltain tekosyyltä. Ja mainitsin myös tosi lyhyen varoitusajan mihin ei tarvitsisi suostua mutta jos pyykki oli ainoa "ongelma" niin miksipä ei päästäisi asunnon katsojia sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä annan vuokralaisen muuttaa pois ja esittelen asuntoa vasta sen jälkeen. Tosin vakuuden palautan vasta sitten, kun uusi vuokralainen on hyväksynyt asunnon loppusiivouksen. Jos hän katsoo, että on epäsiistiä, soitan siivoojan paikalle ja laskutan edelliseltä asukkaalta.
Kai otat huomioon ns. luonnollisen pölyyntymisen esim. katupölystä johtuen, ennenkuin varastat takuuvuokrasta? Entä jos asunnon uudellenvuokrauksessa menee useampi kuukausi?
Miten niin varastan takuuvuokrasta? Jos asuntoa ei ole siivottu sopimuksessa sovitusti (yhden A4 verran vaatimuksia alkaen pakastimen sulatuksesta päätyen parvekkeen tyhjentämiseen), niin takuuvuokraa saa ja pitääkin käyttää asunnon kunnostamiseen.
Itseasiassa sinun täytyy ensin antaa vuokralaiselle mahdollisuus korjata siivousta, ja vasta kun hän on niin tehnyt tai kieltäytynyt tulemasta uudelleen siivoamaan, vasta sen jälkeen voit ottaa siivouskulut vakuudesta.
Me ollaan oltu vuokralla talossa jota omistaja yritti myydä vuosia. Oli raskasta kun saattoi ilmoittaa vain päivää aiemmin että on näyttö, kiireisessä elämänvaiheessa oli aina hirmuinen järjestely että ehti siivota ennen näyttöä. Joskus piri herätä aamuyöllä että ehti ennen töihinlähtöä. Ja tuota kesti kolme vuotta, jatkuvassa hälytilassa sen suhteen.
Näyttöjen aikana oli myös kurkittu kaappeihin jotka siis meidän omia, ei taloon kuuluvia. Lapselta oli varastettu kaulakoru ja sängyllä istuttu tai hypitty, Myös minun vaatekaapilla oli käyty, sekin siis oma kaluste. Sisällä oli kävelty kengät jaloissa. Taimet ulkona oli tallottu ja ovia jätetty lukitsematta lähdön jälkeen. Joku oli myös käyttänyt vessaa. Iso työ oli laitella aina omaisuutta turvaan (korut, keräilyesineet, paperit, lippaat jne).
Omistajan pitäisi olla erittäin tahdikas näyttäessään taloa kun siinä on vuokralainen. Itse en voinut olla paikalla kun piti olla koiran kanssa pois sen aikaa. Mihinkään mikä ei kuulu taloon saisi koskea tai kurkkia, pitäisi myös vahtia ettei kukaan varasta mitään.
Ei kai sitä uusi vuokralainen päätä, onko asunto siisteyden puoleen luovutuskuntoinen, kyllä se kuuluu vuokranantajalle.
Mikäli on käynyt siivouksen jälkeen valvoja ja todennut, että kaikki kunnossa, ei uuden vuokralaisen ilmoituksesta ole enää mahdollista ottaa vakuudesta mitään siivouskuluja.
Vierailija kirjoitti:
Asuntonäytöt eivät saa aiheuttaa kohtuutonta haittaa vuokralaiselle, mutta vuokralainenkaan ei saa haitata/estää/vaikeuttaa asuntonäyttöjä tapahtumasta, niinkuin juuri nyt teet.
Kuitenkaan sinä et ole asunnon omistaja, asunnon omistaja saa myydä ja tehdä asunnolleen mitä tahtoo. Olet kuitenkin vaan vuokralainen, eikä kotisi ole sinun omistuksessa, vaikka se onkin "kotisi".
Sen verran sympatiaa koen ja itsekin vuokralaisena tiedän, miten ärsyttävää on, kun asuntonäyttöjä tulee tosi lyhyellä varoitusajalla ja huonoihin aikoihin. Koko ajan kämppä pitää olla sen verran siisti, että kehtaa antaa sitä näytille. Ja joskus on kyrpinyt, kun olisi tullut vieraita, mutta pakotetaan pitämään asuntonäyttö sinä ajankohtana. Sitten on kysynyt, eikö tosiaan asuntonäyttö kävisi pari h myöhemmin, niin ei kuulemma käy kun menee palikat ja aikataulut sekaisin.
Toivottavasti kuolet pois
Tarkoitan sitä, että vuokralaisen tulee siivota asunto ja jättää se siistinä seuraavalle vuokralaiselle. Jos ei siivoa, vuokranantaja voi maksaa siivouksen vakuudesta.