Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
1661/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pötypuhetta! Köyhyys periytyy, koska köyhälle ei siirry varallisuutta edellisiltä sukupolvilta. Köyhä ei rikastu perimällä omaisuutta.

Varakkuus ja hyväosaisuus periytyy. Varakkaat vanhemmat jakavat lapsilleen rahaa ja ennakkoperintöjä. Osa vanhemmista hankkii lapsilleen jopa omistusasunnon. Hyväosaisten perheitten lapset saavat vanhemmiltaan perintönä jopa huomattavan määrän omaisuutta.

Varakkaat lapsiperheet asuvat paremmin ja viihtyisämmällä ja turvallisemmalla asuinalueella kuin köyhät ja pienituloiset lapsiperheet. Hyvätuloisten ja varakkaitten perheitten lapsilla on paremmat mahdollisuudet harrastaa ja opiskella. Köyhien perheitten lapsilla on varaa vain ilmaisiin ja hyvin edullisiin harrastuksiin.

Monet köyhien perheitten nuoret joutuvat käymään rahan takia toisen asteen opintojen aikana töissä. Työssäkäynti kuormittaa nuorta entisestään ja ajaa köyhät opiskelijat uupumukseen. On todella raskasta opiskella pitkiä koulupäiviä lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa ja tehdä samalla ansiotyötä. Opiskelijat tekevät opintojen ohella raskaita matalapalkka-alan töitä. Sama tahti jatkuu korkeakoulussa, jos köyhän perheen nuori jatkaa toiselta asteelta ammattikorkeakouluun tai yliopistoon.

Joten on naurettavaa väittää, että köyhyys ei periydy!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen entinen köyhä, ja nykyinen keskituloinen. Tulin lukemaan, että olisiko jollain ollut samoja kokemuksia kuin itselläni aikoinaan. Ja muutamia olikin, mutta olen aika kauhuissani siitä, että suurin osa on täällä kauhean negatiivisella asenteella.

Joku ehdottaa jotain vinkkiä, niin se ammutaan heti alas, koska "ei kaikilta onnistu" tai "pitäisi ensin olla sitä ja tätä" tai "ei ole realismia minun kohdallani, koska X, Y ja Z". Minusta on ihan selvä asia, että mitään universaalia ratkaisua ei ole. Tai jos olisi, niin se olisi jo kaikilla virastoilla käytössä köyhyyden torjunnassa. Mutta sehän riittää, että joku ajatus toimii jollakin, ei tarvitse toimia kaikilla. Köyhä voi olla loputtomilla eri tavoilla. Mutta ei tarvita välttämättä kuin yksi onnistunut tapa, jonka avulla köyhyydestä joko pääsee kokonaan pois, tai ainakin tehdä köyhyydestä siedettävää ja elämästä parempaa. Miksi pitää niin herkästi heti tyrmätä kaikki ajatukset? Minusta tuntuu siltä, että osa ihmisistä ei edes halua parantaa tilannettaan, vaan he haluavat mieluummin keksiä syitä miksi mitään ei voi tai ei ainakaan kannata tehdä.

Minulle ei olisi sopinut vaikka ehdotettu piirakoiden tms leipominen. Mutta jollekin se toimii. Minulle parempi ratkaisu oli mennä aikuikoulutuskeskuksen kurssille, josta sain pätevyyden ja sen kautta työn. Valitsin alan sen mukaan, mistä ajattelin saavani varmimmin töitä. Muutaman vuoden tein osa-aikahommia. Olisin voinut saada melkein saman tuilla, mutta itsetuntoni kannalta oli parempi, että kävin kuitenkin töissä ja elätin itseni. Sitten hain ja pääsin AMK:hon. Silloin tulot laskivat, kun en pystynyt tekemään niin paljon töissä tunteja. Nuoret opiskelijat välillä piikittelivät senioria, mutta hyvin tulin juttuun heidänkin kanssaan. Usein tuli joku heti kurssin alussa kysymään, että tulenko heidän kanssaan tekemään ryhmätyötä, koska en jaksanut stressata tai hötkyillä turhaan. Oli tavallaan perspektiiviä enemmän. Enkä ollut mitenkään fiksuimmasta päästä, mutta sainpahan kuitenkin paperit pihalle. Ja nyt tosiaan ensimmäistä kertaa elämässä täysiaikaisesti vakitöissä säädyllisellä palkalla. Ensi kesänä on toinen täyspitkä palkallinen kesäloma koko elämäni aikana.

Ei tarvitse löytää sateentekijää. Mutta positiivinen asenne ja avoimuus mahdollisuuksille auttavat pitkälle. Katkeroituminen ja passivoituminen eivät varmasti paranna elämänlaatua mitenkään.

Puhut asiaa.  Köyhyys ei periydy vaan epätoivo.  Kun on yksikin joka kohtelee hyvin ja tartuttaa innostuksensa, on suuri merkitys.

Lisäksi joku harrastus josta tykkää.

Äly on myös pitkäjänteisyyttä.  En ole viisas enempää kuin muut, en vaan antanut periksi.  Raskas työ puuduttaa, silti did it my way.

Se on totta että köyhyys peritään ja vain pieni rikkaiden ryhmä on sellainen jonka ei tarvitse murehtia taloudestaan...

Palaan taas siis mieliaiheeseeni näin  lauantaina ja olen aiemminkin kirjoittanut tästä mutta palaan siis tähän aiheeseen koska mikään ei muutu ja koska hinnat nousevat Suomessa päivittäin järkyttävästi ja sitä on jatkunut jo kaksi vuotta koronarahastuskauden ajan, kyse ei ole siitä että Venäjä-Unkari sota olisi nostanut hintoja vaan hintoja on nostettu kiihtyvällä vauhdilla kahden vuoden ja vuoden aikana ja nämä ovat päätyneet pienten rikkaiden ryhmän taskuihin, tätä media ei tietenkään kerro…

Katsotaanpas tilannetta nyt Suomessa:

-Polttoaine siis maksaa aivan järjettömästi, ennen oli vitsi että polttoaine maksaa 2 euroa / L !!!, eipä ole enää vaan hinta on noussut vuoden aikana valtavasti ja nyt diesel oli 2,4 euroa ja bensiini 2,3 euroa, sulaa hulluutta

-Sähkö maksaa aivan valtavasti jo ja on kaksi eri maksua, siirto ja käyttö joista toiseen ei voi edes koskea ja sähkön hinta on noussut valtavasti koronan aikana

-Käyttövesi maksaa aivan järjettömästi kannattaa kohta ostaa pullovettä tulee halvemmaksi, ja tätä hintanousua on jatkunut pitkään…

-Ruoka ja asuminen maksaa ja kallistuu jatkuvasti, ja esimerkiksi kahvipaketti kohta 6 euroa !!! aivan järjetöntä…

-Terveydenhoidosta maksetaan jo omastakin pussista tilanteesta riippuen

-Koronarahastus-hysteria (rahastukseen täysin keksitty) on maksanut järjettömästi ja jatkuu vieläkin ja sitä tuetaan kaikin tavoin median avustuksella; ja valtava raha on laitettu koronarokotteisiin jotka eivät estä saamasta koronaa ja joista huolimatta saa vakavia oireita koronasta, vuosisadan rahastushuijaus siis…

-Ilmastonmuutos-rahastus-hysteria (samoin rahastukseen täysin keksitty) maksaa järjettömästi, tästä pakko sanoa että varsinkin medioissa on joka viikko kerrottu että kyllä pian on lauhaa kun tätä rahastusta pidetään yllä mutta todellisuudessahan yöpakkaset alkoivat jo Elokuussa mikä oli jo hyvin kylmä ja nyt on ollut kuukausikaupalla pakkasia ja silti medioissa muistetaan kertoa miten lauhaa on jottei rahastusta vain uhattaisi vaikka ulkona on todella kylmää mutta ei voi otsikoida että kylmyys jatkuu kuukaudesta toiseen koska pian tämä älytön rahastus on uhattuna... vuoden keskilämpötila on todella alhainen mutta tätä ei media kerro jotta keksitty rahastus ei lopu… Sähköautojen pakkomyynti oli todellinen farssi Suomessa millä kerättiin rahaa pienelle rikkaiden ryhmälle vaikka sillä ei ole ilmastoon mitään vaikutusta minkään lukujen valossa… etenkin kun samaan aikaan Kiina rakentaa 200 uutta kivihiilivoimalaa… mutta näin se t-o-t-a-l-i-t-a-r-i-s-t-i-n-e-n valtio toimii raha kerätään rikkaiden taskuihin ilman yhtäkään vakuuttavaa perustelua…

-Ja muut maksut ja maksujen maksut

-Ja muut verot ja verojen verot

-ja kaikki valtion omaisuus on myyty enää ei ole kuin rauniot...

Ei jää mitään enää lapsille ja tuleville lapsille... tämä maa ei ole onnellisin vaan onnettomin maa...

Mikä sitten lääkkeeksi: Kaikki puolueet, hallitus, oppositio, eduskunta kerralla vaihtoon muuten nämä vain vaihtelevat paikkojaan muutaman vuoden välein ja rahastus jatkuu entiseen malliin...

Ehdotan kansalaisäänestyksiin siirtymistä, ja eduskunta, oppositio, hallitus, kaikki puolueet lakkautetaan... kuka kannattaa? :)

Nyt kaikki ongelmat on peitetty mediassa tarkoituksella ensin koronahysterian alle ja sitten Unkari-Venäjä sodan alle jotta ei huomattaisi miten karmiva tilanne Suomessa on… se on t-o-t-a-l-i-t-a-r-i-s-m-i = vain yksi sanoma on sallittu - me olemme maailman onnellisimmat uskokaa kun media sanoo sen vaikka totuus peitellään 😊

Vierailija
1662/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä kuopasta, hei! Tarkoitin vain, että oikeasti köyhä vinguttaa sitä korttia ihan eri tahtiin kuin hyväosainen.

Ei se nyt noinkaan ole. Hyväosoainenkin voi elää kitsaasti. 

Kulutustottumukset ovat jo niin kuopassa, ette oikein pysty oikein mistään säästämään, kiitos vaan neuvosta.

Ja edelleen, minun vaatimattomilla ostoksillani en bonuksia kerrytä, ikävä tuottaa pettymys.

Miten bonuskortti auttaa muuttamaan minun jo todella alhaisia kulutustottumuksia?

Kasvattaako se jotenkin minun kuukaudessa saamaani rahasummaa? Ja kuinka paljon? Anna joku rahallinen esimerkki, että tyhmä köyhä tajuaa.

anna listaus kaikista kuukauden aikana tekemistäsi ostoksista, yksityiskohtaisesti, ei mitään sellaista, että ruokaan 50 euroa, käyttötavaroihin 10 euroa, vaan selkeä yksilöity lista, niin katsotaan. Lisäksi tulot ja tuet ja avustukset.

On se kumma kun oikeasti köyhät kertoo jotain, minkä ovat itse tajunneet todeksi niin hyväosaisten vaan täytyy päkättää vastaan.

tällä palstalla yksikään köyhä ei ole vielä suostunut avamaan köyhyyttään yksityiskohtaisesti, jotta olisimme voineet nähdä omin silmin, että mitään ei oikeasti ole tehtävissä, siksi teihin ei täällä uskota, tai osaamiseenne.

Koitapa nyt käyttää sitä korvien välistä resurssia.

Opiskelija, työtön tai eläkeläinen Suomessa voi joutua elämään niin pienellä summalla että siinä ollaan virallisesti köyhyysrajan alapuolella. Ja tätä jatkuu vuodesta toiseen pahimmillaan. Usein vielä niin että alussa kun sopeuttaa menonsa tuloihin, tämä vaikeutuu joka vuosi, koska kulut kasvavat aina enemmän kuin tulot. Eli joka vuosi olet alapäin kiertyvän spiraalin alemmalla tasolla kuin edellisenä vuonna.

Pystytkö edes tajuamaan tätä?

Kyse ei ole jostain yhdestä kuukaudesta ja siitä että "voi voi, köyhä erehtyi ostamaan sen 43 snt halvimman jätskituutin, voi tuhlaria! olisi sijoittanut sen rahan niin olisi nyt Kroisos", vaan tuosta vuosien masiinasta, jossa joudut elämään jatkuvasti vaikka luut murenee.

pystyn. olin 7 vuotta köyhä opiskelija, elin alle köyhyysrajan. Tuona aikana ostin kahdet uudet housut, muutoin kuljin samoissa vaatteissa. Etkö sinä kykene käsittämään, että rikkaaksi harvemmin synnytään. monenkaan rikkaan lapset eivät saa vanhemmiltaan mitään avustuksia.

Minäkin olen ollut köyhä opiskelija, se on odotettavissa olevan väliaikainen tila. Asia on aivan eri jos olet ollut 10 v työttömänä tai työkyvyttömyyseläkkeellä. Ei kauheesti muutosta ole odotettavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1663/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että pitää pelätä kutsuja häihin, ylioppilasjuhliin ja muihin tilaisuuksiin, jotka edellyttävät koko perheeltä kunnon kenkiä, juhlavaatteita, kukkien ja lahjojen ostamista. Pahimmassa tapauksessa kalliita matkoja juhlapaikalle. Köyhällä on varaa vain arkeen.

noissa tapauksissa voi reippaasti sanoa, että tulisimme mielellämme, mutta taloudellinen tilanne ei mahdollista edes matkakustannuksia. siitä voi aiheutua tilanne, jossa joku tai jotkut nappaavat teidät mukaan ajaessaan kotinne ohi ja juhlien isäntäpari sanoo, että meille saa tulla kaikissa vaatteissa ja tärkeintä on se, että tulette mukaan viettämään mukavaa juhlaa.

Olen eri, mutta ohiksena:

ONHAN tuo nyt aika nöyryyttävää alkaa selittämään jotain tuollaista ja mennä juhlapaikalle rääsyissä sekä jonkun hyvä päivän tutun ilmaisilla bensoilla, kun muilla hienot tamineet yms. Äärimmäisenä poikkeuksena voisi jollekin hyvin läheiselle (huom, hyvin läheiselle) ihmiselle kertoa tilanteen.

Vierailija
1664/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä kuopasta, hei! Tarkoitin vain, että oikeasti köyhä vinguttaa sitä korttia ihan eri tahtiin kuin hyväosainen.

Kulutustottumukset ovat jo niin kuopassa, ette oikein pysty oikein mistään säästämään, kiitos vaan neuvosta.

Ja edelleen, minun vaatimattomilla ostoksillani en bonuksia kerrytä, ikävä tuottaa pettymys.

Miten bonuskortti auttaa muuttamaan minun jo todella alhaisia kulutustottumuksia?

Kasvattaako se jotenkin minun kuukaudessa saamaani rahasummaa? Ja kuinka paljon? Anna joku rahallinen esimerkki, että tyhmä köyhä tajuaa.

anna listaus kaikista kuukauden aikana tekemistäsi ostoksista, yksityiskohtaisesti, ei mitään sellaista, että ruokaan 50 euroa, käyttötavaroihin 10 euroa, vaan selkeä yksilöity lista, niin katsotaan. Lisäksi tulot ja tuet ja avustukset.

On se kumma kun oikeasti köyhät kertoo jotain, minkä ovat itse tajunneet todeksi niin hyväosaisten vaan täytyy päkättää vastaan.

tällä palstalla yksikään köyhä ei ole vielä suostunut avamaan köyhyyttään yksityiskohtaisesti, jotta olisimme voineet nähdä omin silmin, että mitään ei oikeasti ole tehtävissä, siksi teihin ei täällä uskota, tai osaamiseenne.

Ketjun tarkoitus ei ole "avata köyhyyttä yksityiskohtaisesti" yhtään kenellekään, hoopoko olet? ☺

AP ehdotti, että puhutaan asioista, jotka vain köyhä ymmärtää. Kukaan ei ole pyytänyt neuvoja, eikä ylipäätään kutsunut ketään omasta mielestään ei-köyhää nillittämään ja päsmäröimään tänne. Perusta oma ketju, esim. "Neuvotaan yhdessä köyhiä". Voitte jatkaa siellä hyödyllisten niksivinkkien jakamista, ja ne köyhät osallistuvat, jotka haluavat.

Vierailija
1665/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta lainausrimpsusta on vaikea saada selvää siitä, kenelle tässä nyt vastaisi.

Sanonkin vain sen, että näitä "kerro kaikki tulosi ja menosi yksityiskohtaisesti" -komentoja on täällä nähty ennenkin. Miksi kukaan ryhtyisi erittelemään tähän leipiään ja maitojaan? Kysyjällä on jo valmiiksi se asenne, että nyt revitään vastaaja riekaleiksi, löytyi kritisoitavaa tai ei - ja ainahan sitä löydetään vaikka väkisin. Mistään avuntarjoamisesta ja neuvomisesta ei ole kysymys, vaan tuo on ihan sitä samaa nöyryyttämisenhimoa kuin ketjussa säännöllisesti esiintyvät "köyhät loiset pitää ampua" -välihuudot.

Köyhät nimenomaan tulee toimeen minimillä. Todellakin osaavat käyttää rahaa.

Vierailija
1666/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta köyhänä tajuaa sen, kuinka kiinnostavat harrastukset, terveellinen ruoka ja ylipäänsä sosiaaliseen toimintaan osallistuminen maksaa. Kävely ja luonnossa samoileminen eivät pidemmän päälle tuo elämään sisältöä saatika sosiaalisuutta. Vähävaraisuus ajaa tylsään ja yksitoikkoiseen elämään. Yksinkertaisen ja hitaan elämän ylistäminen ei tuo tippaakaan lohdutusta, jos persoonaltaan on menevä ja nauttii vaihtelusta sekä aktiivisuudesta. Köyhyys ajaa kokemusmaailman ja elämänpiirin supistumiseen. Sen tajuaa sitten, kun rahat ovat vähissä ja tilanne on jatkunut vuosia.  

Se on kauheampaa, jos tippuu köyhäksi kuin että olisi aina ollut köyhä. Jos on lapsesta asti ollut köyhä, on oppinut, että köyhyys on normaalia, eikä häpeä itseään. 

No mä oon ollut lapsena köyhä ja välillä hyvätuloinen ja taas köyhä. En häpeä itseäni. Ja valitsisin jos pitäisi valita niin tämän köyhän elämän. Aktiivinen voi olla köyhänäkin. Likkuntaharrastuksia voi olla, toisiin pitää säästää monta vuotta että saa tamineet.

https://hakemisto.kirjastot.fi/services/hardware/liikuntavalinelainaus

Se on hyvä että näitä laitetaan eihän köyhä näistä mitään tiedä.

Tuo linkki on kyllä hyödyllinen, en tiennyt, että tämmöistäkin on. Itse olen väliaikaisesti pyörätuolissa, enkä pääse ilman apua ulos, joten olin iloinen, kun eräs tuttava kertoi, että kirjastolla on "kirjakassipalvelu", eli kirjastonhoitaja valikoi asiakkaan mielenkiinnon kohteet huomioiden erän kirjoja, toimittaa ne kotiin, ja vaihtaa kassin uuteen kuukauden kuluttua. Idea on paitsi hyödyllinen myös hauska: kerran kuukaudessa tulee kiva yllätyskassi sellaisella luettavalla, johon ei ehkä muuten olisi törmännytkään! Kirjatoukka kiittää! ☺

Vierailija
1667/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen entinen köyhä, ja nykyinen keskituloinen. Tulin lukemaan, että olisiko jollain ollut samoja kokemuksia kuin itselläni aikoinaan. Ja muutamia olikin, mutta olen aika kauhuissani siitä, että suurin osa on täällä kauhean negatiivisella asenteella.

Joku ehdottaa jotain vinkkiä, niin se ammutaan heti alas, koska "ei kaikilta onnistu" tai "pitäisi ensin olla sitä ja tätä" tai "ei ole realismia minun kohdallani, koska X, Y ja Z". Minusta on ihan selvä asia, että mitään universaalia ratkaisua ei ole. Tai jos olisi, niin se olisi jo kaikilla virastoilla käytössä köyhyyden torjunnassa. Mutta sehän riittää, että joku ajatus toimii jollakin, ei tarvitse toimia kaikilla. Köyhä voi olla loputtomilla eri tavoilla. Mutta ei tarvita välttämättä kuin yksi onnistunut tapa, jonka avulla köyhyydestä joko pääsee kokonaan pois, tai ainakin tehdä köyhyydestä siedettävää ja elämästä parempaa. Miksi pitää niin herkästi heti tyrmätä kaikki ajatukset? Minusta tuntuu siltä, että osa ihmisistä ei edes halua parantaa tilannettaan, vaan he haluavat mieluummin keksiä syitä miksi mitään ei voi tai ei ainakaan kannata tehdä.

Minulle ei olisi sopinut vaikka ehdotettu piirakoiden tms leipominen. Mutta jollekin se toimii. Minulle parempi ratkaisu oli mennä aikuikoulutuskeskuksen kurssille, josta sain pätevyyden ja sen kautta työn. Valitsin alan sen mukaan, mistä ajattelin saavani varmimmin töitä. Muutaman vuoden tein osa-aikahommia. Olisin voinut saada melkein saman tuilla, mutta itsetuntoni kannalta oli parempi, että kävin kuitenkin töissä ja elätin itseni. Sitten hain ja pääsin AMK:hon. Silloin tulot laskivat, kun en pystynyt tekemään niin paljon töissä tunteja. Nuoret opiskelijat välillä piikittelivät senioria, mutta hyvin tulin juttuun heidänkin kanssaan. Usein tuli joku heti kurssin alussa kysymään, että tulenko heidän kanssaan tekemään ryhmätyötä, koska en jaksanut stressata tai hötkyillä turhaan. Oli tavallaan perspektiiviä enemmän. Enkä ollut mitenkään fiksuimmasta päästä, mutta sainpahan kuitenkin paperit pihalle. Ja nyt tosiaan ensimmäistä kertaa elämässä täysiaikaisesti vakitöissä säädyllisellä palkalla. Ensi kesänä on toinen täyspitkä palkallinen kesäloma koko elämäni aikana.

Ei tarvitse löytää sateentekijää. Mutta positiivinen asenne ja avoimuus mahdollisuuksille auttavat pitkälle. Katkeroituminen ja passivoituminen eivät varmasti paranna elämänlaatua mitenkään.

Ei ajatuksia tyrmätä, vaan vain kerrotaan, mikseivät ne sovi juuri omaan tilanteeseen. Millä muulla tavalla voisi reagoida? Olemalla hiljaa? En ole nähnyt yhtään "ahaa, tuota minä kokeilenkin" -kommenttia, koska ne, jotka ideoita etsivät, ovat takuulla jo tietoisia niitä, joita näillä palstoilla annetaan.

Älä viitsi valittaa köyhien ja työttömien negatiivisesta asenteesta. Ei tämä ketju näytä sinustakaan mitään iloista sirkutusta saavan irti.

Mikään ei ole niin infantiilia ja naurettavaa kun hyväosaisen itkupotku raivarit siitä, kun köyhä ei osoita ylistäviä kiitossanoja ja nöyryyttä hyväosaisen alentuville ohjeille, neuvoille, käskyille, viisasteluille ja välillä suoranaisille v4ttuiluille.

Vierailija
1668/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että pitää pelätä kutsuja häihin, ylioppilasjuhliin ja muihin tilaisuuksiin, jotka edellyttävät koko perheeltä kunnon kenkiä, juhlavaatteita, kukkien ja lahjojen ostamista. Pahimmassa tapauksessa kalliita matkoja juhlapaikalle. Köyhällä on varaa vain arkeen.

Tämä!

Vierailija
1669/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta lainausrimpsusta on vaikea saada selvää siitä, kenelle tässä nyt vastaisi.

Sanonkin vain sen, että näitä "kerro kaikki tulosi ja menosi yksityiskohtaisesti" -komentoja on täällä nähty ennenkin. Miksi kukaan ryhtyisi erittelemään tähän leipiään ja maitojaan? Kysyjällä on jo valmiiksi se asenne, että nyt revitään vastaaja riekaleiksi, löytyi kritisoitavaa tai ei - ja ainahan sitä löydetään vaikka väkisin. Mistään avuntarjoamisesta ja neuvomisesta ei ole kysymys, vaan tuo on ihan sitä samaa nöyryyttämisenhimoa kuin ketjussa säännöllisesti esiintyvät "köyhät loiset pitää ampua" -välihuudot.

Pointtini olikin se, että jos ostoslistassa olisi porkkanoita, arvostelijan mielestä porkkanat olisi vaihdettava halvempiin perunoihin, tai ainakaan ei kokonaista kilon pussia pidä ostaa. Ihan kaikesta voi v*ttuilla, kun tarkoitus alun alkaenkin on vain päästä tuntemaan ylemmyyttä.

Vierailija
1670/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sellaisen ihmisen päässä on pitänyt mädäntyä ja miten, jolla on järjetön vimma repiä köyhiä, masentuneita, työttömiä ja ylipainoisia ja muita vihaamiaan ihmisiä riekaleiksi?

Miksi joillekin on niin tärkeä kuulustella ihmisiä ja vaatia erittäin tarkkoja selontekoja ja tilityksiä, että voi sitten haukkua ja mitätöidä kaikki "tekosyiksi" "selityksiksi" ja kieltäytytä hyväksymästä mitään vastapuolen "puolustuksia"?

Sellainen totaalinen raakuus ja raivo näistä hulluista välittyy, kun he raivoavat omista "verorahoistaa" ja tuomitsevat muissa ihmisissä kaiken.

Toiset saisivat ainoastaan syödä heidän suomaa kaurapuuroa ja asua yhteisparakkiasunnoissa ja tehdä risusavottaa ja punnertaa, ihan vaan koska "minun verorahani" ja minun oikeuteni mitätöidä toisten ihmisarvo.

Vierailija
1671/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta köyhänä tajuaa sen, kuinka kiinnostavat harrastukset, terveellinen ruoka ja ylipäänsä sosiaaliseen toimintaan osallistuminen maksaa. Kävely ja luonnossa samoileminen eivät pidemmän päälle tuo elämään sisältöä saatika sosiaalisuutta. Vähävaraisuus ajaa tylsään ja yksitoikkoiseen elämään. Yksinkertaisen ja hitaan elämän ylistäminen ei tuo tippaakaan lohdutusta, jos persoonaltaan on menevä ja nauttii vaihtelusta sekä aktiivisuudesta. Köyhyys ajaa kokemusmaailman ja elämänpiirin supistumiseen. Sen tajuaa sitten, kun rahat ovat vähissä ja tilanne on jatkunut vuosia.  

Se on kauheampaa, jos tippuu köyhäksi kuin että olisi aina ollut köyhä. Jos on lapsesta asti ollut köyhä, on oppinut, että köyhyys on normaalia, eikä häpeä itseään. 

No mä oon ollut lapsena köyhä ja välillä hyvätuloinen ja taas köyhä. En häpeä itseäni. Ja valitsisin jos pitäisi valita niin tämän köyhän elämän. Aktiivinen voi olla köyhänäkin. Likkuntaharrastuksia voi olla, toisiin pitää säästää monta vuotta että saa tamineet.

Tuo linkki on kyllä hyödyllinen, en tiennyt, että tämmöistäkin on. Itse olen väliaikaisesti pyörätuolissa, enkä pääse ilman apua ulos, joten olin iloinen, kun eräs tuttava kertoi, että kirjastolla on "kirjakassipalvelu", eli kirjastonhoitaja valikoi asiakkaan mielenkiinnon kohteet huomioiden erän kirjoja, toimittaa ne kotiin, ja vaihtaa kassin uuteen kuukauden kuluttua. Idea on paitsi hyödyllinen myös hauska: kerran kuukaudessa tulee kiva yllätyskassi sellaisella luettavalla, johon ei ehkä muuten olisi törmännytkään! Kirjatoukka kiittää! ☺

On hieman taas eriasia olla väliaikaisesti pyörätuolissa. Tuolloin ei kukaan odota että ennakkoon tietäisi monia siihen liittyviä asioita kun se yllärinä tulee. Köyhyyttä ei voi verrata siihen. Lyhytaikainen tulojen pienuus ei ole mielestäni köyhyyttä. Köyhyys on pitkäaikainen tila, pahenee yl pitkittyessään. Apukeinot pärjäämisen tueksi tulee tutuksi monin tavoin.

Vierailija
1672/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtini olikin se, että jos ostoslistassa olisi porkkanoita, arvostelijan mielestä porkkanat olisi vaihdettava halvempiin perunoihin, tai ainakaan ei kokonaista kilon pussia pidä ostaa. Ihan kaikesta voi v*ttuilla, kun tarkoitus alun alkaenkin on vain päästä tuntemaan ylemmyyttä.

Tämä!

Teit ihan miten tahansa, teet aina väärin, tyhmästi, huonosti, arvottoman typeryksen moraalittomalla tavalla ja laiskasti.

Itselläni on ihan tarkka määritelmä ihmisen pienuudelle. Sitä pienempi ja surkeampi ihmisenä, mitä pienempi ja olemattomampi valtapositio kihahtaa hattuun ja saa ihmisen käyttäytymään kuin mielisairas sadisti.

Tuo on aika olematon valta-asema tuo "minun verorahani" jotka oikeuttaa tämän ku&ipäisyyteni.

Vierailija
1673/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikaskin voi olla köyhä, jos ei osaa käyttää rahoja fiksusti.

Vierailija
1674/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tarttisin lainaan sup-laudan ja 10 kg kahvakuula. Lähdetäänkö taas sinne pakastinlinjan jatkeeksi keskustelemalla kuljetuksista. Ja parin viikon päästä uusiksi. Mitäs meinaat sitten kun tarttisit sitä kahvakuulaa joka vk?

Vierailija
1675/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

netissä (etenkin facessa) on paljon mahdollisuuksia vaikka löytää itselleen kävely- tai samoiluseuraa ja liikuntaporukoita. on mahdollista löytää peliporukoita, on mahdollista löytää autollinen kaveri, on mahdollista löytää sosiaalista seuraa, siis ihan vain juttukaveria.

Köyhyys ei periydy, vaan vanhempien asenne elämään ja rahankäyttöön opitaan lapsuuden kodissa.  Tämä on siis asenne, joka on mahdollista muuttaa itse vaikkapa sitten kun kun on muuttanut pois vanhempien luota. Se on mahdollista. Jos haluat päästä eroon köyhyydestä, etsi itsellesi kaveri, joka on sen onnistunut tekemään.

Täällä on useampikin kirjoittaja kertonut, ettei ole facessa, kuka mistäkin syystä. Yksi eläkeläisrouva totesi, ettei some tunnu luontevalta. Oma äitini oli 92-vuotiaana hyvinkin aktiivinen netintutkija (hän oli myös innokas bb-fani, jolle avasin joka vuosi 24/7n; ei ihan perusmamma siis ☺), mutta ymmärrän hyvin niitä, joita ei netti houkuttele. En minäkään facessa verkostoidu, ja avasin tilin vain voidakseni seurata yhden suosikkikirjailijani, Susan Elisabeth Phillipsin, ihania päivityksiä.

Edellämainittu rouva kertoi nauttivansa suuresti kahvilatapaamisista ystävien kanssa - hän otti kantaa siihen, miksi kahvilat on keksitty, ja miksi pienituloiset ovat kiinnostuneita niistä, vaikka ne muiden mielestä ovat "tulotasolle sopimattomia", kuten eräs kommentoija suvaitsi todeta. Perheellisten, aktiivisten ihmisten voi olla vaikea muistaa, että on myös eri syistä yksinäisiä, joille esim. juuri tuo APn mainitsema konditoriakäynti on hyväksi ja tarpeellistakin! Koetetaan ajatella myös niitä, jotka elävät eri tilanteessa ja eri elämänpiirissä, eikö vain? ☺

Vierailija
1676/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

noissa tapauksissa voi reippaasti sanoa, että tulisimme mielellämme, mutta taloudellinen tilanne ei mahdollista edes matkakustannuksia. siitä voi aiheutua tilanne, jossa joku tai jotkut nappaavat teidät mukaan ajaessaan kotinne ohi ja juhlien isäntäpari sanoo, että meille saa tulla kaikissa vaatteissa ja tärkeintä on se, että tulette mukaan viettämään mukavaa juhlaa.

Näkee ettet ole ollut köyhä...

Vierailija
1677/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuo on sinun tulkintasi ja väärä.

Vierailija
1678/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hieman taas eriasia olla väliaikaisesti pyörätuolissa. Tuolloin ei kukaan odota että ennakkoon tietäisi monia siihen liittyviä asioita kun se yllärinä tulee. Köyhyyttä ei voi verrata siihen. Lyhytaikainen tulojen pienuus ei ole mielestäni köyhyyttä. Köyhyys on pitkäaikainen tila, pahenee yl pitkittyessään. Apukeinot pärjäämisen tueksi tulee tutuksi monin tavoin.

Olen +50, ollut jo pitkään sairaseläkkeellä (minimieläke), ja nyt sitten murtui jalkakin. Olen elänyt köyhyysrajan alapuolella siis monia vuosia, yllättävien menojen sattuessa kohdalle olen tt-tuen tarpeessa. En tästä pitkäaikaisesta köyhyydestä huolimatta ollut kuullut kirjastokassipalvelusta, hyvä, että nyt viimein!

Vierailija
1679/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hemmetin omena. Monta vuotta sitten yksin asuvana työttömänä kävin ostamassa viimeisillä rahoillani pariksi päiväksi ruokaa. Halusin edes jotain tuoretta ja otin koriin yhden omenan, se maksoi 45 senttiä. Ja kassalla huomasin, että ensimmäistä kertaa elämässäni olin tunaroinut päässälaskun kanssa, ja loppusumma oli hivenen isompi kuin rahavarani. Joten omena jäi kassalle. Kiukutti niin paljon, etten edes hävennyt. Siitä omenasta tuli minulle köyhyyden vertauskuva. Ja siitä lähtien olen syönyt joka viikko omenoita!

Itsellä kerran kävi käänteinen tilanne kun olin aivan köyhimmilläni. Menin kauppaan ostamaan yhden vajaan euron maksavan 0,5L rahkapurkin. Ei kerta kaikkiaan ollut enempään rahaa ja harmitti aivan valtavasti kun himoitsin banaania. Noh, sitten kun saavuin rahkaosastolle niin huomasin että ko. rahka oli 30% alennuksessa! Nää rahkat harvoin on, ilmeisesti niitä myydään niin paljon että koskaan ei meinaa päiväykset olla liian lähellä. Siitä sitten riitti juuri ja juuri rahaa siihen banaaniin. Kyllä tuli hyvä mieli, vaikka olikin surullista että yksi banaani on luksusta.

Vierailija
1680/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta ohiksena:

ONHAN tuo nyt aika nöyryyttävää alkaa selittämään jotain tuollaista ja mennä juhlapaikalle rääsyissä sekä jonkun hyvä päivän tutun ilmaisilla bensoilla, kun muilla hienot tamineet yms. Äärimmäisenä poikkeuksena voisi jollekin hyvin läheiselle (huom, hyvin läheiselle) ihmiselle kertoa tilanteen.

miten niin nöyryyttävää, tässähän on pitkin ketjua köyhien toimesta sanottu ettei köyhyyttä tarvitse hävetä. Tottakai juhliin saa mennä arkivaatteissa tai vaikka rääsyissäkin ja tottakai voi mennä jonkun hyvänpäivän tutun kyydillä, jos hän itse kutsuu mukaansa. PArhaimmillaan tuollainenkin matka sitten tuo mukanaan työmahdollisuuden, kaikenlaista voi tapahtua, kun uskaltaa elää omaa elämäänsä ja rehellisesti.