Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta köyhänä tajuaa sen, kuinka kiinnostavat harrastukset, terveellinen ruoka ja ylipäänsä sosiaaliseen toimintaan osallistuminen maksaa. Kävely ja luonnossa samoileminen eivät pidemmän päälle tuo elämään sisältöä saatika sosiaalisuutta. Vähävaraisuus ajaa tylsään ja yksitoikkoiseen elämään. Yksinkertaisen ja hitaan elämän ylistäminen ei tuo tippaakaan lohdutusta, jos persoonaltaan on menevä ja nauttii vaihtelusta sekä aktiivisuudesta. Köyhyys ajaa kokemusmaailman ja elämänpiirin supistumiseen. Sen tajuaa sitten, kun rahat ovat vähissä ja tilanne on jatkunut vuosia.
Se on kauheampaa, jos tippuu köyhäksi kuin että olisi aina ollut köyhä. Jos on lapsesta asti ollut köyhä, on oppinut, että köyhyys on normaalia, eikä häpeä itseään.
No mä oon ollut lapsena köyhä ja välillä hyvätuloinen ja taas köyhä. En häpeä itseäni. Ja valitsisin jos pitäisi valita niin tämän köyhän elämän. Aktiivinen voi olla köyhänäkin. Likkuntaharrastuksia voi olla, toisiin pitää säästää monta vuotta että saa tamineet.
https://hakemisto.kirjastot.fi/services/hardware/liikuntavalinelainaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta köyhänä tajuaa sen, kuinka kiinnostavat harrastukset, terveellinen ruoka ja ylipäänsä sosiaaliseen toimintaan osallistuminen maksaa. Kävely ja luonnossa samoileminen eivät pidemmän päälle tuo elämään sisältöä saatika sosiaalisuutta. Vähävaraisuus ajaa tylsään ja yksitoikkoiseen elämään. Yksinkertaisen ja hitaan elämän ylistäminen ei tuo tippaakaan lohdutusta, jos persoonaltaan on menevä ja nauttii vaihtelusta sekä aktiivisuudesta. Köyhyys ajaa kokemusmaailman ja elämänpiirin supistumiseen. Sen tajuaa sitten, kun rahat ovat vähissä ja tilanne on jatkunut vuosia.
Se on kauheampaa, jos tippuu köyhäksi kuin että olisi aina ollut köyhä. Jos on lapsesta asti ollut köyhä, on oppinut, että köyhyys on normaalia, eikä häpeä itseään.
Kokemukseni mukaan häpeä ei tule sisältä päin vaan ulkopuolelta painetaan häpeänleima. Köyhänä myös tajuaa sen, että lähes kuka tahansa voi joutua samaan tilanteeseen vaikka kuinka uskoisi ettei moinen voisi omalle kohdalle sattua. Elon Musk ja Bill Gates lienevät turvassa köyhyyden kurimukselta, mutta meille ns. matalapalkka-aloilla työskennelleille, joilla ei ole kertyneitä säästöjä, tulotason romahtaminen tuntuu ja vaikuttaa elämään.
Köyhyys voi olla normaalia, mutta siihen ajatukseen ei tarvitse tyytyä. Myös keskituloisuus ja hyvätuloisuus ovat aivan yhtä normaaleja, kuin köyhyyskin. Ero näiden edeltävien välillä on se, että köyhyys vaikuttaa heikentävästi elämänlaatuun, mutta edes se kohtuullinen toimeentulo mahdollistaa terveellisempiä ja mielekkäämpiä elämänvalintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Köyhäksi tippunut joutuu opettelemaan täysin uuden elintavan ja se voi olla vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Täältä kuopasta, hei! Tarkoitin vain, että oikeasti köyhä vinguttaa sitä korttia ihan eri tahtiin kuin hyväosainen.
Ei se nyt noinkaan ole. Hyväosoainenkin voi elää kitsaasti.
Kulutustottumukset ovat jo niin kuopassa, ette oikein pysty oikein mistään säästämään, kiitos vaan neuvosta.
Ja edelleen, minun vaatimattomilla ostoksillani en bonuksia kerrytä, ikävä tuottaa pettymys.
Miten bonuskortti auttaa muuttamaan minun jo todella alhaisia kulutustottumuksia?
Kasvattaako se jotenkin minun kuukaudessa saamaani rahasummaa? Ja kuinka paljon? Anna joku rahallinen esimerkki, että tyhmä köyhä tajuaa.
anna listaus kaikista kuukauden aikana tekemistäsi ostoksista, yksityiskohtaisesti, ei mitään sellaista, että ruokaan 50 euroa, käyttötavaroihin 10 euroa, vaan selkeä yksilöity lista, niin katsotaan. Lisäksi tulot ja tuet ja avustukset.
On se kumma kun oikeasti köyhät kertoo jotain, minkä ovat itse tajunneet todeksi niin hyväosaisten vaan täytyy päkättää vastaan.
tällä palstalla yksikään köyhä ei ole vielä suostunut avamaan köyhyyttään yksityiskohtaisesti, jotta olisimme voineet nähdä omin silmin, että mitään ei oikeasti ole tehtävissä, siksi teihin ei täällä uskota, tai osaamiseenne.
Kyllä lämmittää kun löysin kokkari lompsan , oli seteli poikineen nyt nautin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä oon ollut lapsena köyhä ja välillä hyvätuloinen ja taas köyhä. En häpeä itseäni. Ja valitsisin jos pitäisi valita niin tämän köyhän elämän. Aktiivinen voi olla köyhänäkin. Likkuntaharrastuksia voi olla, toisiin pitää säästää monta vuotta että saa tamineet.
https://hakemisto.kirjastot.fi/services/hardware/liikuntavalinelainaus
Se on hyvä että näitä laitetaan eihän köyhä näistä mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä kuopasta, hei! Tarkoitin vain, että oikeasti köyhä vinguttaa sitä korttia ihan eri tahtiin kuin hyväosainen.
Kulutustottumukset ovat jo niin kuopassa, ette oikein pysty oikein mistään säästämään, kiitos vaan neuvosta.
Ja edelleen, minun vaatimattomilla ostoksillani en bonuksia kerrytä, ikävä tuottaa pettymys.
Miten bonuskortti auttaa muuttamaan minun jo todella alhaisia kulutustottumuksia?
Kasvattaako se jotenkin minun kuukaudessa saamaani rahasummaa? Ja kuinka paljon? Anna joku rahallinen esimerkki, että tyhmä köyhä tajuaa.anna listaus kaikista kuukauden aikana tekemistäsi ostoksista, yksityiskohtaisesti, ei mitään sellaista, että ruokaan 50 euroa, käyttötavaroihin 10 euroa, vaan selkeä yksilöity lista, niin katsotaan. Lisäksi tulot ja tuet ja avustukset.
On se kumma kun oikeasti köyhät kertoo jotain, minkä ovat itse tajunneet todeksi niin hyväosaisten vaan täytyy päkättää vastaan.
tällä palstalla yksikään köyhä ei ole vielä suostunut avamaan köyhyyttään yksityiskohtaisesti, jotta olisimme voineet nähdä omin silmin, että mitään ei oikeasti ole tehtävissä, siksi teihin ei täällä uskota, tai osaamiseenne.
Siis onko teillä jokin lista valmiina mitä voi esitellä muille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
netissä (etenkin facessa) on paljon mahdollisuuksia vaikka löytää itselleen kävely- tai samoiluseuraa ja liikuntaporukoita. on mahdollista löytää peliporukoita, on mahdollista löytää autollinen kaveri, on mahdollista löytää sosiaalista seuraa, siis ihan vain juttukaveria.
Köyhyys ei periydy, vaan vanhempien asenne elämään ja rahankäyttöön opitaan lapsuuden kodissa. Tämä on siis asenne, joka on mahdollista muuttaa itse vaikkapa sitten kun kun on muuttanut pois vanhempien luota. Se on mahdollista. Jos haluat päästä eroon köyhyydestä, etsi itsellesi kaveri, joka on sen onnistunut tekemään.
Olen muuttanut pois vanhempien luota 23 vuotta sitten. Asenteeni on se kuinka voin parantaa tilannetta. Ratkaisuksi tosin ehdotetaan ajatusmallia: mieti miten voisi elää vielä niukemmin.
Kävely- ja samoiluseuraa on tarjottu. Harrastuskiinnostukseni vain sattuvat olemaan toisaalla ja useimmiten samanhenkiset kaverit, ystävät ja seurustelukumppanikin löytyvät yhteisten mielenkiinnonkohteiden parista.
Vierailija kirjoitti:
Puhuit "kokemusmaailman ja elämänpiirin supistumisesta". Tavallaan olen huomannut saman ja etenkin sen vaikutuksen sosiaalisiin suhteisiin.
Ne jotka ovat jääneet pois ystäväpiiristäni, kun tulin köyhäksi, ovat ne varakkaat, joilla on rahaa jatkuvasti matkustella Lappiin, kylpylöihin, sekä ulkomaille, ostaa kaikenlaista tavaraa, autoa, mökkejä ja omaisuutta, teettää kalliita remppoja sun muita, pyörittää yrityksiä ja hankkia sijoituisasuntoja -- etenkin sellaiset tyypit, joilla elämän keskiössä on kaikki tuo rahalla saatava.
Mulla ei ole oikein mitään sanottavaa, koska mulla ei ole omaisuutta, ei varaa tehdä mitään "kiinnostavia" hankintoja, eikä matkustella ulkomaille tai edes rempata huvilan terrassia tms. Jos varakas kaveri kutsui luokseen illalliselle perheensä kanssa tms. minähän en voinut koskaan vastavuoroisesti kutsua häntä perheineen pieneen yksiööni, jossa ei ole edes isoa ruokapöytää saati tuoleja kaikille (eikä rahaa edes kokata ruokaa koko porukalle). Oikein jännitin että toivottavasti kukaan ei kutsu minua minnekään juhliin tai hienolle mökilleen, koska joo, mitäpä minä sitten teen vastavuoroisesti? En vaan voisi olla kaveri sellaisessa ystäväpiirissä, jossa suunnitellaan jonkun häitä tai vuosijuhlia vietettäväksi jossain ulkomaan lomakohteessa.
Kokemusmaailmaansa voi jonkin verran laajentaa köyhänäkin netin kautta, mutta eihän se ulotu sosiaalisiin suhteisiin, vai voinko muka sanoa että "jooo, hieno video oli Vanuatusta YouTubessa" jos toinen kertoo omasta lomamatkastaan Fidzille... 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvattaako se jotenkin minun kuukaudessa saamaani rahasummaa? Ja kuinka paljon? Anna joku rahallinen esimerkki, että tyhmä köyhä tajuaa.anna listaus kaikista kuukauden aikana tekemistäsi ostoksista, yksityiskohtaisesti, ei mitään sellaista, että ruokaan 50 euroa, käyttötavaroihin 10 euroa, vaan selkeä yksilöity lista, niin katsotaan. Lisäksi tulot ja tuet ja avustukset.
Voisitko lukea näin alkuun vaikka ketjun otsikon?
Se että pitää pelätä kutsuja häihin, ylioppilasjuhliin ja muihin tilaisuuksiin, jotka edellyttävät koko perheeltä kunnon kenkiä, juhlavaatteita, kukkien ja lahjojen ostamista. Pahimmassa tapauksessa kalliita matkoja juhlapaikalle. Köyhällä on varaa vain arkeen.
Jos köyhä vinguttaa korttiaan kitsaasti niin ei niitä bonuksiakaan silloin synny. Turhaahan se on sitten bonuskorttia hankkia.
En vaan millään käsitä mitä järkeä on kerätä omaisuutta ja sitten elää kitsaasti. Mihin helkuttiin niitä rahoja oikein säästää?
Kitsas on kitsas myös ihmissuhteissa. Ei anna mitään itsestään ilmaiseksi, laskelmoi aina ja kaiken kannattaako. Arvottaa myös ihmissuhteensa.
Hyvin kylmä elämänasenne usein joka asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitapa nyt käyttää sitä korvien välistä resurssia.
Opiskelija, työtön tai eläkeläinen Suomessa voi joutua elämään niin pienellä summalla että siinä ollaan virallisesti köyhyysrajan alapuolella. Ja tätä jatkuu vuodesta toiseen pahimmillaan. Usein vielä niin että alussa kun sopeuttaa menonsa tuloihin, tämä vaikeutuu joka vuosi, koska kulut kasvavat aina enemmän kuin tulot. Eli joka vuosi olet alapäin kiertyvän spiraalin alemmalla tasolla kuin edellisenä vuonna.
Pystytkö edes tajuamaan tätä?
Kyse ei ole jostain yhdestä kuukaudesta ja siitä että "voi voi, köyhä erehtyi ostamaan sen 43 snt halvimman jätskituutin, voi tuhlaria! olisi sijoittanut sen rahan niin olisi nyt Kroisos", vaan tuosta vuosien masiinasta, jossa joudut elämään jatkuvasti vaikka luut murenee.
Tiedän miltä tuntuu, kun tuttu (varallisuus ihan eri) pyytää seuraksi kipparille ja asioille.
Ei siinä mitään, oletin hänen haluavan vain seuraa/makutuomarin.
Mutta perillä se alkoi.
Sinähän halusit (puhuin asiasta kuukausia sitten, kun oli rahaa ja sen jälkeen laskuja tulikin) sisustaa uusiksi, katso miten söpö "maijan" lapselle, tämä sopisi sinulle, onpa edullista....
En kehdannut sanoa, että rahaa on noin 8 e ja en tiedä koska saan tt-tukea, jotain halvimpia vauvanvaatteita (50 senttiä) näön vuoksi ostin.
Ei voinut oikein sanoakaan, että erehdyin vähän ajatuksesta ja tulin seuraksi pitkästä aikaa = en olisi jaksanut sitä "Siis onko sinulla vain 8 euroa rahaa?" keskustelua, joko kiusaantunutta tai säälivää sellaista.
Kyseisellä ihmisellä oma asunto, käyvät puolisonsa kanssa töissä, ostavat kallista laatua aina jne = itsellä tulotasoa ei voi verrata heihin..
Vierailija kirjoitti:
Se että pitää pelätä kutsuja häihin, ylioppilasjuhliin ja muihin tilaisuuksiin, jotka edellyttävät koko perheeltä kunnon kenkiä, juhlavaatteita, kukkien ja lahjojen ostamista. Pahimmassa tapauksessa kalliita matkoja juhlapaikalle. Köyhällä on varaa vain arkeen.
noissa tapauksissa voi reippaasti sanoa, että tulisimme mielellämme, mutta taloudellinen tilanne ei mahdollista edes matkakustannuksia. siitä voi aiheutua tilanne, jossa joku tai jotkut nappaavat teidät mukaan ajaessaan kotinne ohi ja juhlien isäntäpari sanoo, että meille saa tulla kaikissa vaatteissa ja tärkeintä on se, että tulette mukaan viettämään mukavaa juhlaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos köyhä vinguttaa korttiaan kitsaasti niin ei niitä bonuksiakaan silloin synny. Turhaahan se on sitten bonuskorttia hankkia.
En vaan millään käsitä mitä järkeä on kerätä omaisuutta ja sitten elää kitsaasti. Mihin helkuttiin niitä rahoja oikein säästää?Kitsas on kitsas myös ihmissuhteissa. Ei anna mitään itsestään ilmaiseksi, laskelmoi aina ja kaiken kannattaako. Arvottaa myös ihmissuhteensa.
Hyvin kylmä elämänasenne usein joka asiassa.
niin tuota köyhä ei ymmärrä. Rahoja ei saastetä, mutta ei myöskään tuhlata, ne sijoitetaan.
Raha laitetaan tekemään sitä työtä mihin se on luotu: tekemään lisää rahaa.
Sitten taas sijoitetaan johonkin. jokaisella on pmat päämääränsä. joku haluaa keräillä miljoonia, joku haluaa säästää lapsilleen pesämunan, joku haluaa kerätä miljoonan, jolla perustaa jotain yhteiskunnallisesti merkittävää, joka helpottaa vaikka vanhusten oloa, tai tuo heille iloa. Kaikenlaisia päämääriä sijoittamiselle on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitapa nyt käyttää sitä korvien välistä resurssia.
Opiskelija, työtön tai eläkeläinen Suomessa voi joutua elämään niin pienellä summalla että siinä ollaan virallisesti köyhyysrajan alapuolella. Ja tätä jatkuu vuodesta toiseen pahimmillaan. Usein vielä niin että alussa kun sopeuttaa menonsa tuloihin, tämä vaikeutuu joka vuosi, koska kulut kasvavat aina enemmän kuin tulot. Eli joka vuosi olet alapäin kiertyvän spiraalin alemmalla tasolla kuin edellisenä vuonna.
Pystytkö edes tajuamaan tätä?
Kyse ei ole jostain yhdestä kuukaudesta ja siitä että "voi voi, köyhä erehtyi ostamaan sen 43 snt halvimman jätskituutin, voi tuhlaria! olisi sijoittanut sen rahan niin olisi nyt Kroisos", vaan tuosta vuosien masiinasta, jossa joudut elämään jatkuvasti vaikka luut murenee.
pystyn. olin 7 vuotta köyhä opiskelija, elin alle köyhyysrajan. Tuona aikana ostin kahdet uudet housut, muutoin kuljin samoissa vaatteissa. Etkö sinä kykene käsittämään, että rikkaaksi harvemmin synnytään. monenkaan rikkaan lapset eivät saa vanhemmiltaan mitään avustuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
noissa tapauksissa voi reippaasti sanoa, että tulisimme mielellämme, mutta taloudellinen tilanne ei mahdollista edes matkakustannuksia. siitä voi aiheutua tilanne, jossa joku tai jotkut nappaavat teidät mukaan ajaessaan kotinne ohi ja juhlien isäntäpari sanoo, että meille saa tulla kaikissa vaatteissa ja tärkeintä on se, että tulette mukaan viettämään mukavaa juhlaa.
Kukaan ei halua perhettään mennä nolaamaan arkikuteissa muiden pukeutuessa juhlatamineisiin. Taas näitä typeryyksiä joita jotkut eivät tajua että köyhä voi ne ihan itsekin tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta lainausrimpsusta on vaikea saada selvää siitä, kenelle tässä nyt vastaisi.
Sanonkin vain sen, että näitä "kerro kaikki tulosi ja menosi yksityiskohtaisesti" -komentoja on täällä nähty ennenkin. Miksi kukaan ryhtyisi erittelemään tähän leipiään ja maitojaan? Kysyjällä on jo valmiiksi se asenne, että nyt revitään vastaaja riekaleiksi, löytyi kritisoitavaa tai ei - ja ainahan sitä löydetään vaikka väkisin. Mistään avuntarjoamisesta ja neuvomisesta ei ole kysymys, vaan tuo on ihan sitä samaa nöyryyttämisenhimoa kuin ketjussa säännöllisesti esiintyvät "köyhät loiset pitää ampua" -välihuudot.
netissä (etenkin facessa) on paljon mahdollisuuksia vaikka löytää itselleen kävely- tai samoiluseuraa ja liikuntaporukoita. on mahdollista löytää peliporukoita, on mahdollista löytää autollinen kaveri, on mahdollista löytää sosiaalista seuraa, siis ihan vain juttukaveria.
Köyhyys ei periydy, vaan vanhempien asenne elämään ja rahankäyttöön opitaan lapsuuden kodissa. Tämä on siis asenne, joka on mahdollista muuttaa itse vaikkapa sitten kun kun on muuttanut pois vanhempien luota. Se on mahdollista. Jos haluat päästä eroon köyhyydestä, etsi itsellesi kaveri, joka on sen onnistunut tekemään.