Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Ei ole varaa ottaa äitiyspakkausta vaan on paljon kannattavampaa ottaa raha (tällä hetkellä 170 euroa). Rahalla saa ostettua kirpparilta kaikki ne äp-vaatteet ja haalarit edullisesti ja jää vielä rahaa ostaa vaippoja tms. Kirpparit pursuaa äp-haalareita, makuupusseja ym. ihan parilla eurolla, äp-vaatteet 20snt, 50snt…
Muutaman kerran olen keskustellut ihmisen kanssa perinpohjin miksi olen tilanteessa missä olen. Kyllä sä nyt jtk olisit voinut tehdä sanotaan. Kun tarkemmin kysyn että mitä ja missä kohtaa, tulee hetken syvä hiljaisuus ja jankutus kohta vaan jatkuu , no jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laskenut, että minulla ei välttämättä kerry myöskään bonuksia riittävästi. Tiedän sinkkuja jotka ovat joutuneen maksamaan omasta pussista erotuksen kun bonusten kertymisen aikarajaan mennessä ei ole kertnyt tarpeeksi kattamaan loppusumman.
Joku sanoi ettei S-kortti maksa mitään. Onhan se 20 euroa rahaa jonka joutuu laittamaan ensin siihen alkuun saadakseen kortin.
Onko 20 euroa ei mitään? On kai sitten joillekin.Maksaa omasta pussista? Huoh. Sulla ei ole hajuakaan mistä on kyse. Sinähän saat 100 e osuuden osuuskauppaan. Sinä omistat jotain 100 e arvoista siis (jonka arvo voi toki vielä nousta kunhan Putinista päästään...). Ei se sun raha minnekään häviä.
Suosittelet siis vähävaraiselle, päivittäisten menojen kanssa kamppailevalle ihmiselle 20-100 € sijoitusta S-ryhmään sillä perusteella, mitä Venäjällä mielestäsi tulee tapahtumaan? Putinin jälkeen? Ja mikä se hyöty olikaan? Kortilla satunnaisia tarjouksia ja ehkä ilmainen kahvi. Hmmm....
Siinä on köyhälle iso riski menettää se 20€ kun ei saa bonuksilla maksettua loppuja eikä rahaa ole omassakaan pussissa.
Missä ajassa se loppusumma pitää maksaa pois?
sivuillaan luki muistaaksnei jotenkin siten, että yleensä kahdessa vuodessa, eli ei ollut mikään ehdoton takaraja. Luulisin, että köyhä ihminen voi neuvotella siihen vaikka lisäaikaa. Muutenkin aika nopeasti sieltä saa ne puuttuvat eurot, pitää vain sitten alussa oikeasti keskittää kaikki ostokset s-ryhmään. Kun on saanut kokoon jäsenmaksut, voi alkaa nauttia ylijäämäpautuksista ja asioida muuallakin.
Loppupeleissä sataa sen kauppiaan laariin kaikki. Melkoisen rasittavaa ja orjuuttavaa joutua tuollaseen rumbaan. Pitää vielä satanen pulittaakin siitä, että suosii tiettyä kauppiasta. Järjetöntä, mutta hyvin on markkinointi onnistunut.
se satanen on osuusmaksu. kun sen maksat, omistat sadalla eurolla s-ryhmää. Siitä sinulle maksetaan ylijäämäpalautusta ja aina kun korttiasti vingutat, saat maksutapaedun ja bonusta. Kun sitten lähdet ryhmästä, saat sen satasesi takaisin.
Pitääkö toi osuus sitten myydä pois jos joutuu hakemaan ttt:a? Se kun on se viimesijainen tuki ja ylimääräiset omistukset pitää myydä pois.
Ei tarvitse, se on paljon pienempi omistus kuin esim. parin tonnin auto, jonka omistaminen sallitaan.
Vierailija kirjoitti:
Viva la revolution kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viva la revolution kirjoitti:
On vain ajan kysymys kun suurin osa Suomessa asuvista on köyhiä, mistä tämä sitten johtuu?
Palaan taas mieliaiheeseeni näin perjantaina ja olen aiemminkin kirjoittanut tästä mutta palaan siis aiheeseen koska mikään ei muutu ja koska hinnat nousevat Suomessa päivittäin järkyttävästi ja sitä on jatkunut jo kaksi vuotta koronarahastuskauden ajan, kyse ei ole siitä että Venäjä-Unkari sota olisi nostanut hintoja vaan hintoja on nostettu kiihtyvällä vauhdilla kahden vuoden ja vuoden aikana ja nämä ovat päätyneet pienten rikkaiden ryhmän taskuihin, tätä media ei tietenkään kerro…
Katsotaanpas tilannetta nyt Suomessa:
-Polttoaine siis maksaa aivan järjettömästi, ennen oli vitsi että polttoaine maksaa 2 euroa / L !!!, eipä ole enää vaan hinta on noussut vuoden aikana valtavasti ja nyt diesel oli 2,4 euroa ja bensiini 2,3 euroa, sulaa hulluutta
-Sähkö maksaa aivan valtavasti jo ja on kaksi eri maksua, siirto ja käyttö joista toiseen ei voi edes koskea ja sähkön hinta on noussut valtavasti koronan aikana
-Käyttövesi maksaa aivan järjettömästi kannattaa kohta ostaa pullovettä tulee halvemmaksi, ja tätä hintanousua on jatkunut pitkään…
-Ruoka ja asuminen maksaa ja kallistuu jatkuvasti, ja esimerkiksi kahvipaketti kohta 6 euroa !!! aivan järjetöntä…
-Terveydenhoidosta maksetaan jo omastakin pussista tilanteesta riippuen
-Koronarahastus-hysteria (rahastukseen täysin keksitty) on maksanut järjettömästi ja jatkuu vieläkin ja sitä tuetaan kaikin tavoin median avustuksella; ja valtava raha on laitettu koronarokotteisiin jotka eivät estä saamasta koronaa ja joista huolimatta saa vakavia oireita koronasta, vuosisadan rahastushuijaus siis…
-Ilmastonmuutos-rahastus-hysteria (samoin rahastukseen täysin keksitty) maksaa järjettömästi, tästä pakko sanoa että varsinkin medioissa on joka viikko kerrottu että kyllä pian on lauhaa kun tätä rahastusta pidetään yllä mutta todellisuudessahan yöpakkaset alkoivat jo Elokuussa mikä oli jo hyvin kylmä ja nyt on ollut kuukausikaupalla pakkasia ja silti medioissa muistetaan kertoa miten lauhaa on jottei rahastusta vain uhattaisi vaikka ulkona on todella kylmää mutta ei voi otsikoida että kylmyys jatkuu kuukaudesta toiseen koska pian tämä älytön rahastus on uhattuna... vuoden keskilämpötila on todella alhainen mutta tätä ei media kerro jotta keksitty rahastus ei lopu… Sähköautojen pakkomyynti oli todellinen farssi Suomessa millä kerättiin rahaa pienelle rikkaiden ryhmälle vaikka sillä ei ole ilmastoon mitään vaikutusta minkään lukujen valossa… etenkin kun samaan aikaan Kiina rakentaa 200 uutta kivihiilivoimalaa… mutta näin se t-o-t-a-l-i-t-a-r-i-s-t-i-n-e-n valtio toimii raha kerätään rikkaiden taskuihin ilman yhtäkään vakuuttavaa perustelua…
-Ja muut maksut ja maksujen maksut
-Ja muut verot ja verojen verot
-ja kaikki valtion omaisuus on myyty enää ei ole kuin rauniot...
Ei jää mitään enää lapsille ja tuleville lapsille... tämä maa ei ole onnellisin vaan onnettomin maa...
Mikä sitten lääkkeeksi: Kaikki puolueet, hallitus, oppositio, eduskunta kerralla vaihtoon muuten nämä vain vaihtelevat paikkojaan muutaman vuoden välein ja rahastus jatkuu entiseen malliin...
Ehdotan kansalaisäänestyksiin siirtymistä, ja eduskunta, oppositio, hallitus, kaikki puolueet lakkautetaan... kuka kannattaa? :)
Nyt kaikki ongelmat on peitetty mediassa tarkoituksella ensin koronahysterian alle ja sitten Unkari-Venäjä sodan alle jotta ei huomattaisi miten karmiva tilanne Suomessa on… se on t-o-t-a-l-i-t-a-r-i-s-m-i = vain yksi sanoma on sallittu - me olemme maailman onnellisimmat uskokaa kun media sanoo sen vaikka totuus peitellään 😊
Jo pelkästään tämän yhden ketjun perusteella en todellakaan toivo suoria kansanäänestyksiä. Johan meidät köyhät olisi äänestetty saunan taakse.
Mielelläni kuuntelen myös vaihtoehtoja mutta nykyisellä hallinnolla Suomi on tuhoon tuomittu ja veronmaksajat ajetaan konkurssiin näillä kaikilla nykyisillä maksuilla jotka ovat siis kohonneet valtavasti kahdessa vuodessa ja vuodessa - maksut eivät ole nousseet suinkaan Venäjä-Unkari sodan takia kuten mediassa koitetaan valheellisesti kertoa vaan koko korona kauden ajan kahdessa vuodessa... :)
Kun nyt meillä AINA tulee olemaan vähävaraisia tuilla eläviä monesta eri syystä niin pitäisi miettiä miten saada elinkustannukset alenemaan ettei tukia tarttisi niin paljon. Hatunnosto Jyväskyläläiselle vuokranantajalle kun eivät halunneet jakaa osingoja vaan tuottaa halpoja asuntoja niitä tarvitseville. Näitä päätöksiä tarvittaisiin lisää. Itse asun Lumo kodissa , vuokra on liki tuplaantunut. Osinkoja jaetaan vuosi vuodelta enemmän. Miksei näihin valtio puutu kun kuitenkin avustavat tätä rakentamista?
Hetkinen nyt - kertaan siis mitä mieltä olen Suomen KOKONAISTILANTEESTA, kyse on siitä että meillä on valtava määrä asioita kuin pahimmista painajaisista ja on ollut jo kaksi vuotta:
Palaan taas siis mieliaiheeseeni näin lauantainaja olen aiemminkin kirjoittanut tästä mutta palaan siis tähän aiheeseen koska mikään ei muutu ja koska hinnat nousevat Suomessa päivittäin järkyttävästi ja sitä on jatkunut jo kaksi vuotta koronarahastuskauden ajan, kyse ei ole siitä että Venäjä-Unkari sota olisi nostanut hintoja vaan hintoja on nostettu kiihtyvällä vauhdilla kahden vuoden ja vuoden aikana ja nämä ovat päätyneet pienten rikkaiden ryhmän taskuihin, tätä media ei tietenkään kerro…
Katsotaanpas tilannetta nyt Suomessa:
-Polttoaine siis maksaa aivan järjettömästi, ennen oli vitsi että polttoaine maksaa 2 euroa / L !!!, eipä ole enää vaan hinta on noussut vuoden aikana valtavasti ja nyt diesel oli 2,4 euroa ja bensiini 2,3 euroa, sulaa hulluutta
-Sähkö maksaa aivan valtavasti jo ja on kaksi eri maksua, siirto ja käyttö joista toiseen ei voi edes koskea ja sähkön hinta on noussut valtavasti koronan aikana
-Käyttövesi maksaa aivan järjettömästi kannattaa kohta ostaa pullovettä tulee halvemmaksi, ja tätä hintanousua on jatkunut pitkään…
-Ruoka ja asuminen maksaa ja kallistuu jatkuvasti, ja esimerkiksi kahvipaketti kohta 6 euroa !!! aivan järjetöntä…
-Terveydenhoidosta maksetaan jo omastakin pussista tilanteesta riippuen
-Koronarahastus-hysteria (rahastukseen täysin keksitty) on maksanut järjettömästi ja jatkuu vieläkin ja sitä tuetaan kaikin tavoin median avustuksella; ja valtava raha on laitettu koronarokotteisiin jotka eivät estä saamasta koronaa ja joista huolimatta saa vakavia oireita koronasta, vuosisadan rahastushuijaus siis…
-Ilmastonmuutos-rahastus-hysteria (samoin rahastukseen täysin keksitty) maksaa järjettömästi, tästä pakko sanoa että varsinkin medioissa on joka viikko kerrottu että kyllä pian on lauhaa kun tätä rahastusta pidetään yllä mutta todellisuudessahan yöpakkaset alkoivat jo Elokuussa mikä oli jo hyvin kylmä ja nyt on ollut kuukausikaupalla pakkasia ja silti medioissa muistetaan kertoa miten lauhaa on jottei rahastusta vain uhattaisi vaikka ulkona on todella kylmää mutta ei voi otsikoida että kylmyys jatkuu kuukaudesta toiseen koska pian tämä älytön rahastus on uhattuna... vuoden keskilämpötila on todella alhainen mutta tätä ei media kerro jotta keksitty rahastus ei lopu… Sähköautojen pakkomyynti oli todellinen farssi Suomessa millä kerättiin rahaa pienelle rikkaiden ryhmälle vaikka sillä ei ole ilmastoon mitään vaikutusta minkään lukujen valossa… etenkin kun samaan aikaan Kiina rakentaa 200 uutta kivihiilivoimalaa… mutta näin se t-o-t-a-l-i-t-a-r-i-s-t-i-n-e-n valtio toimii raha kerätään rikkaiden taskuihin ilman yhtäkään vakuuttavaa perustelua…
-Ja muut maksut ja maksujen maksut
-Ja muut verot ja verojen verot
-ja kaikki valtion omaisuus on myyty enää ei ole kuin rauniot...
Ei jää mitään enää lapsille ja tuleville lapsille... tämä maa ei ole onnellisin vaan onnettomin maa...
Mikä sitten lääkkeeksi: Kaikki puolueet, hallitus, oppositio, eduskunta kerralla vaihtoon muuten nämä vain vaihtelevat paikkojaan muutaman vuoden välein ja rahastus jatkuu entiseen malliin...
Ehdotan kansalaisäänestyksiin siirtymistä, ja eduskunta, oppositio, hallitus, kaikki puolueet lakkautetaan... kuka kannattaa? :)
Nyt kaikki ongelmat on peitetty mediassa tarkoituksella ensin koronahysterian alle ja sitten Unkari-Venäjä sodan alle jotta ei huomattaisi miten karmiva tilanne Suomessa on… se on t-o-t-a-l-i-t-a-r-i-s-m-i = vain yksi sanoma on sallittu - me olemme maailman onnellisimmat uskokaa kun media sanoo sen vaikka totuus peitellään 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ollut köyhä. Nyt kun on rahaa ja kohtuu paljon, niin tajuan sen, etten tarvitsekaan kaikkea sitä mitä köyhänä 'aivan pakosti' tarvitsin. Voisin vaikka mennä kaukomatkalle, ostaa kalliin uuden auton tai tonnin stiflat. Nyt kun voisin, niin tyydynkin vähempään.
Ihanaa, että joku myöntää tämän.
Usein kyse onkin vain kateudesta. Köyhät ovat kateellisia kaikesta siitä mitä krskituloisilla on ja keskituloiset ovat kateellisia siitä, miten köyhille on ilmaista / maksetaan puolesta kaikki, minkä työssäkäyvä kustantaa itse.Todella typerää kuvitella, että kaikille köyhille maksetaan kaikki. Näin ei todellakaan ole. Moni ei saa mitään tukea mistään, vaan joutuu sinnittelemään omillaan, käyttämään luottokorttia elämiseen, myymään asuntonsa ym.ym. Sitä paitsi työssäkäyvissäkin on paljon köyhiä, siitä pitää huolta pienet palkat ja suuri veroprosentti.
Huom. Pienestä palkasta ei ole suuri veroprosentti. Suomessa on progressiivinen verotus, eli isommasta palkasta vero isommalla prosentilla. Pienestä palkasta ei makseta edes täyttä yle-veroa.
Olen entinen köyhä, ja nykyinen keskituloinen. Tulin lukemaan, että olisiko jollain ollut samoja kokemuksia kuin itselläni aikoinaan. Ja muutamia olikin, mutta olen aika kauhuissani siitä, että suurin osa on täällä kauhean negatiivisella asenteella.
Joku ehdottaa jotain vinkkiä, niin se ammutaan heti alas, koska "ei kaikilta onnistu" tai "pitäisi ensin olla sitä ja tätä" tai "ei ole realismia minun kohdallani, koska X, Y ja Z". Minusta on ihan selvä asia, että mitään universaalia ratkaisua ei ole. Tai jos olisi, niin se olisi jo kaikilla virastoilla käytössä köyhyyden torjunnassa. Mutta sehän riittää, että joku ajatus toimii jollakin, ei tarvitse toimia kaikilla. Köyhä voi olla loputtomilla eri tavoilla. Mutta ei tarvita välttämättä kuin yksi onnistunut tapa, jonka avulla köyhyydestä joko pääsee kokonaan pois, tai ainakin tehdä köyhyydestä siedettävää ja elämästä parempaa. Miksi pitää niin herkästi heti tyrmätä kaikki ajatukset? Minusta tuntuu siltä, että osa ihmisistä ei edes halua parantaa tilannettaan, vaan he haluavat mieluummin keksiä syitä miksi mitään ei voi tai ei ainakaan kannata tehdä.
Minulle ei olisi sopinut vaikka ehdotettu piirakoiden tms leipominen. Mutta jollekin se toimii. Minulle parempi ratkaisu oli mennä aikuikoulutuskeskuksen kurssille, josta sain pätevyyden ja sen kautta työn. Valitsin alan sen mukaan, mistä ajattelin saavani varmimmin töitä. Muutaman vuoden tein osa-aikahommia. Olisin voinut saada melkein saman tuilla, mutta itsetuntoni kannalta oli parempi, että kävin kuitenkin töissä ja elätin itseni. Sitten hain ja pääsin AMK:hon. Silloin tulot laskivat, kun en pystynyt tekemään niin paljon töissä tunteja. Nuoret opiskelijat välillä piikittelivät senioria, mutta hyvin tulin juttuun heidänkin kanssaan. Usein tuli joku heti kurssin alussa kysymään, että tulenko heidän kanssaan tekemään ryhmätyötä, koska en jaksanut stressata tai hötkyillä turhaan. Oli tavallaan perspektiiviä enemmän. Enkä ollut mitenkään fiksuimmasta päästä, mutta sainpahan kuitenkin paperit pihalle. Ja nyt tosiaan ensimmäistä kertaa elämässä täysiaikaisesti vakitöissä säädyllisellä palkalla. Ensi kesänä on toinen täyspitkä palkallinen kesäloma koko elämäni aikana.
Ei tarvitse löytää sateentekijää. Mutta positiivinen asenne ja avoimuus mahdollisuuksille auttavat pitkälle. Katkeroituminen ja passivoituminen eivät varmasti paranna elämänlaatua mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran olen keskustellut ihmisen kanssa perinpohjin miksi olen tilanteessa missä olen. Kyllä sä nyt jtk olisit voinut tehdä sanotaan. Kun tarkemmin kysyn että mitä ja missä kohtaa, tulee hetken syvä hiljaisuus ja jankutus kohta vaan jatkuu , no jotain.
Kuten, hölmö sinä kun et osannut valita raitista miestä itelles. Jooh....oli niin himmeellä ottaan kirjotettu viesti että tästä raittiista miehestä tulee muutaman vuoden päästä työtän mies joka masentuu alkaan juomaa viinaa ja muuttuu väkivaltaiseksi. Miksi en minä hölmö tajunnut lukenut pientä pränttiä.
Opiskeluaikoina minulla oli muutama yli 80 v "varamummu", joiden luona kävin siivoamassa silloin tällöin. Sain 10 €/tunti, ja ei, en ilmoittanut verottajalle. Mummut eivät olisi voineet maksaa palveluna ostettavaa kotisiivousta, vaikka kuinka on kotitalousvähennys! Taksat ovat korkeat, n. 30-40 €/tunti, min. 2 tuntia, useimmilla yrityksillä. Näin työssä kuuluu ollakin, palkalla on elettävä! ! Minä elin opintotuella ja -lainalla, ja tämä järjestely hyödytti kaikkia osapuolia. Mummut saivat siistit ja puhtaat kodit, minä vähän ylimääräistä vaikka ruokavaliota monipuolistamaan, ja kaikilla oli lisäksi tapaamisista hyvä mieli! Joimme aina kaffet yhdessä ja rupattelimme, kun työt oli tehty. Viidakkorumpua pitkin sain ekan paikan, ja tämän mummun ystävät pyysivät sitten hekin minua. Ei siinä rikastumaan päässyt, mutta usein n. 50 €/kk ekstraa.
En pelännyt käräyttäjiä, joskaan en asiasta kylillä huudellutkaan. En nostanut tt-tukea, ja jos nyt joku olisi kielinytkin viranomaisille, olisimme vain kiistäneet kaiken. Kyllä on verottajalla suurempia saaliita kuin pienellä eläkkeellä kitkuttava vanhus, joka taskurahalla jeesaa opiskelijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen joka vuosi vähän tulosta tekemällä syötävää. Ainakin 5 v oon myynyt munkkeja ennen vappua, ennen joulua teen täytekakkuja ja vkonloppuisin teen juurileipää ja karjalanpiirakoita.
Oon käynyt aikoimaan talouskoulun ja sain halvalla käytetyn ikivanhan kaulintalaitteen, 1000 euroa, Metoksen.
Tilasin siihen huollon vielä.
Joka torstai teen taikinan ja keitän riisipuuron.
Perjantaisin kaulin taikinan, rypytän ja paistan.Tein eilen vain 200 piirakkaa. Tulee nopeasti. Vakkariostajat.
Tässä on juuri köyhällä se, että kun on kaapit tyhjät ja perustarpeet puuttuvat niin miten pääsee alkuun? Jos ensin pitää leipoa ja laittaa ja sitten vasta saa maksun.
Saako maksun tarpeisiin ja etukäteen? Vaikea on sitä määritelläkään etukäteen. Jos asiakas haluaa esimerkiksi gluteiinittoman ison täytekakun ja siihen määrätyt runsaat täytteet. Mistäs köyhä nämä aineet tempaisee tyhjistä kaapeista?
Toisaalta ainakin täälläpäin on jo tosi paljon niitä, jotka ovat oikein ammatiltaan leipojia tai kokkeja jotka firapeleikseen tekevät näitä juttuja. Heillä on jo oma tuttava- ja asiakaspiiri.Oma taitoni on kyllä niin huono, että en millään pystyisi kilpailemaan näissä ammattilaisten jutuissa. Kyllä se vaatii aika paljon kun vieraalle laittaa maksua vastaan. Ostajat vaativat hyvänmakuisia ja onnistuneita tuotteita. Tietenkin niin kun maksavat.
Minulla ei olisi varaa epäonnistua ensinnäkään laadussa. Tyssäisi siihen kysyntä heti. Vielä vähemmän kun epäonnistuu joku tuotos niin en omilla rahoilla pystyisi ostamaan taas uusia tarvikkeita tilalle. Enhän niitä asiakkaaltakaan voi pyytää oman mokan takia.Lisäksi on huomioitava, että monella köyhällä on yhtä köyhä tuttavapiiri. Heille ei kakkuja sun muita herkkuja myydä eikä pysty ostamaankaan.
Eikös näin ole täällä jo tarpeeksi paasattukin.
Muilla varakkaammilla on jo valmis asiakaspiiri jotka ostavat heiltä.Mulla pisti silmään toi " sain halvalla käytetyn ikivanhan kaulintalaitteen, 1000 euroa"..
Tosi halvalla..
Juu, tähän 1000 euron kaulintalaitteen hintaan täytyisi leipoa tosi monta leipää plus aineet ja sähkö. Ja voittoakin pitäisi tulla.
Missähän sfaareissä tämä kaulinkoneen omistaja leijailee.
Miten hemmetissä köyhä pystyy ostamaan 1000 euron kaulinkoneen tuosta vaan.
Sitäpaitsi tämä henkilö on käynyt talouskoulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eihän me paljon voida maksaa, mutta onhan meillä täällä joskus tosi kivoja kekkereitä."
:D Reps. Työhön on myös hiippaillut jonkinlainen "palveluskulttuuri". Maksaa ei voida niin että pärjäät, mutta "pystytkö AUTTAMAAN". Tämä sanavalinta. Siitähän tulee huono fiilis, jos et auta, kun toinen pyytää. Ihme psykologista panostusta. No jos annat rahaa, niin teen ilomielin työsi! Tänne vaan. Autan mielelläni. :D
Tuossa firmassa oli tunnetusti kaupungin huonoimmat palkat ja epämiellyttävä ilmapiiri, joten noihin tosi kivoihin kekkereihin en ihan usko. Se, että henkilöstöpäällikkö kysyi minulta, olisiko uudella työnantajallani hänellekin töitä, oli myös aika paha merkki. Sekään ei houkutellut, kun heti kauppauutisen tultua oli saapunut uuden omistajan röyhkeä ja puhumaton iskuryhmä keräämään myyjiemme mappeja ja lerppuja.
Kerronpa loputkin. Odottelin hlöpäällikön luokse pääsyä käytävässä ja kuuntelin oven läpi kuuluvaa puhelinkeskustelua. Hän kertoi jollekulle lirkutelleensa minulle niin ahkerasti, että varmasti olisin jäämässä heille töihin. Puhelu oli pitkä ja pöyristyttävä. Kun meidän tapaamisemme oli lopulta hoidettu, eikä lisälirkuttelu tehonnut, kiitin yhteistyöstä, hyvästelin ja sanoin vielä ovelta, että nämä teidän ovenne eivät muuten yhtään vaimenna ääntä. :)
Mistä näitä lipeviä pomoja oikein sikiää? Niitä tulee vähän väliä vastaan. Tolkun tyyppejä lisää!
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen köyhä, ja nykyinen keskituloinen. Tulin lukemaan, että olisiko jollain ollut samoja kokemuksia kuin itselläni aikoinaan. Ja muutamia olikin, mutta olen aika kauhuissani siitä, että suurin osa on täällä kauhean negatiivisella asenteella.
Joku ehdottaa jotain vinkkiä, niin se ammutaan heti alas, koska "ei kaikilta onnistu" tai "pitäisi ensin olla sitä ja tätä" tai "ei ole realismia minun kohdallani, koska X, Y ja Z". Minusta on ihan selvä asia, että mitään universaalia ratkaisua ei ole. Tai jos olisi, niin se olisi jo kaikilla virastoilla käytössä köyhyyden torjunnassa. Mutta sehän riittää, että joku ajatus toimii jollakin, ei tarvitse toimia kaikilla. Köyhä voi olla loputtomilla eri tavoilla. Mutta ei tarvita välttämättä kuin yksi onnistunut tapa, jonka avulla köyhyydestä joko pääsee kokonaan pois, tai ainakin tehdä köyhyydestä siedettävää ja elämästä parempaa. Miksi pitää niin herkästi heti tyrmätä kaikki ajatukset? Minusta tuntuu siltä, että osa ihmisistä ei edes halua parantaa tilannettaan, vaan he haluavat mieluummin keksiä syitä miksi mitään ei voi tai ei ainakaan kannata tehdä.
Minulle ei olisi sopinut vaikka ehdotettu piirakoiden tms leipominen. Mutta jollekin se toimii. Minulle parempi ratkaisu oli mennä aikuikoulutuskeskuksen kurssille, josta sain pätevyyden ja sen kautta työn. Valitsin alan sen mukaan, mistä ajattelin saavani varmimmin töitä. Muutaman vuoden tein osa-aikahommia. Olisin voinut saada melkein saman tuilla, mutta itsetuntoni kannalta oli parempi, että kävin kuitenkin töissä ja elätin itseni. Sitten hain ja pääsin AMK:hon. Silloin tulot laskivat, kun en pystynyt tekemään niin paljon töissä tunteja. Nuoret opiskelijat välillä piikittelivät senioria, mutta hyvin tulin juttuun heidänkin kanssaan. Usein tuli joku heti kurssin alussa kysymään, että tulenko heidän kanssaan tekemään ryhmätyötä, koska en jaksanut stressata tai hötkyillä turhaan. Oli tavallaan perspektiiviä enemmän. Enkä ollut mitenkään fiksuimmasta päästä, mutta sainpahan kuitenkin paperit pihalle. Ja nyt tosiaan ensimmäistä kertaa elämässä täysiaikaisesti vakitöissä säädyllisellä palkalla. Ensi kesänä on toinen täyspitkä palkallinen kesäloma koko elämäni aikana.
Ei tarvitse löytää sateentekijää. Mutta positiivinen asenne ja avoimuus mahdollisuuksille auttavat pitkälle. Katkeroituminen ja passivoituminen eivät varmasti paranna elämänlaatua mitenkään.
No ymmärrät varmaan myös sen että vaikka niitä papereita olisi taskussa kaksin verroin, ei takaa sulle töitä. Meinaatko ettei yritystä monella ole ja paljonkin. Katso miten paljon työttömiä on. Jos kaikki hankkii ne paperit vaikka tuplana taskuun, voiko kaikki onnistua ja saada työn?
Vierailija kirjoitti:
Puhut asiaa. Köyhyys ei periydy vaan epätoivo. Kun on yksikin joka kohtelee hyvin ja tartuttaa innostuksensa, on suuri merkitys.
Lisäksi joku harrastus josta tykkää.
Äly on myös pitkäjänteisyyttä. En ole viisas enempää kuin muut, en vaan antanut periksi. Raskas työ puuduttaa, silti did it my way.
Köyhiä on 80-vuotiaissa eläkeläisissä ja työttömissä 25-vuotiaissa maistereissa ja lapsilla on köyhyyttä perheissä. Piirakoiden paistaminen ja toisille myyminrn ei heille käy neuvoksi. Muutenkin neuvominen on oman itsensä korostamista. Omia kokemuksiaan on hyvä vertaistukena kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina tykännyt jugurtista. Olen sen aja ihmisiä kun se tuli suomeen. Muistan ne ensimmäiset, nelikulmaiset purkit. Ai että niissä oli hyviä makuja.
Kun minulla oli ns. normaaliaika niin jugurttia oli aina jääkaapissa.
Nyt köyhänä säästän johonkin toiseen tarvittavaan ruokaan ja jätän monesti ostamatta vaikka mieli tekisi. Nytkin oli monta viikkoa etten ollut ostanut.
Nyt kävi niin, että sain eilen ystävän kylään ja hän tietää tämän. Toi tuliaisiksi mukanaan litran purkin mansikkajugurttia.
Avasin purkin heti ja aaaaah ihanuutta miten hyvältä se maistui.
Kiittelin moneen kertaan kun oli noin huomaavainen.Vain köyhä tietää miten herkullisen ihanalta jugurtti voi maistua kun sitä ei voi ostaa kun haluaisi.
Yleensähän jugurtti on ihan jokapäiväinen tuote jääkaapissa. Moni tavallinen ihminen ei edes pidä sitä minään erikoisena vaan normaalina välipalana.
Mutta ainakin minä köyhä pidän.minulla on jogurttikone, tykkään, että sillä saa parempia jogurtteja kuin kaupasta, joskin on tietenkin pitänyt tehdä omaa "tuotekehittelyä". Tulee näppärästi maitolitran ja jogurtinsiemenen hinnalla. Sitten loppumaustaminen itse.
Kaupasta saa sen maitolitran hinnalla litran jogurttia, ihan valmista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ajatuksia tyrmätä, vaan vain kerrotaan, mikseivät ne sovi juuri omaan tilanteeseen. Millä muulla tavalla voisi reagoida? Olemalla hiljaa? En ole nähnyt yhtään "ahaa, tuota minä kokeilenkin" -kommenttia, koska ne, jotka ideoita etsivät, ovat takuulla jo tietoisia niitä, joita näillä palstoilla annetaan.
Älä viitsi valittaa köyhien ja työttömien negatiivisesta asenteesta. Ei tämä ketju näytä sinustakaan mitään iloista sirkutusta saavan irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ajatuksia tyrmätä, vaan vain kerrotaan, mikseivät ne sovi juuri omaan tilanteeseen. Millä muulla tavalla voisi reagoida? Olemalla hiljaa? En ole nähnyt yhtään "ahaa, tuota minä kokeilenkin" -kommenttia, koska ne, jotka ideoita etsivät, ovat takuulla jo tietoisia niitä, joita näillä palstoilla annetaan.
Älä viitsi valittaa köyhien ja työttömien negatiivisesta asenteesta. Ei tämä ketju näytä sinustakaan mitään iloista sirkutusta saavan irti.
Tämä täällä juuri naurattaa, annetaan kaikkea kivaa ohjetta ja kuvitellaan ettei me köyhät olla niistä tietoisia :D Ylipäätään neuvojen antaminen on täysin itsensä korostamista jos niitä neuvoja ei edes kysytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laskenut, että minulla ei välttämättä kerry myöskään bonuksia riittävästi. Tiedän sinkkuja jotka ovat joutuneen maksamaan omasta pussista erotuksen kun bonusten kertymisen aikarajaan mennessä ei ole kertnyt tarpeeksi kattamaan loppusumman.
Joku sanoi ettei S-kortti maksa mitään. Onhan se 20 euroa rahaa jonka joutuu laittamaan ensin siihen alkuun saadakseen kortin.
Onko 20 euroa ei mitään? On kai sitten joillekin.Maksaa omasta pussista? Huoh. Sulla ei ole hajuakaan mistä on kyse. Sinähän saat 100 e osuuden osuuskauppaan. Sinä omistat jotain 100 e arvoista siis (jonka arvo voi toki vielä nousta kunhan Putinista päästään...). Ei se sun raha minnekään häviä.
Suosittelet siis vähävaraiselle, päivittäisten menojen kanssa kamppailevalle ihmiselle 20-100 € sijoitusta S-ryhmään sillä perusteella, mitä Venäjällä mielestäsi tulee tapahtumaan? Putinin jälkeen? Ja mikä se hyöty olikaan? Kortilla satunnaisia tarjouksia ja ehkä ilmainen kahvi. Hmmm....
Siinä on köyhälle iso riski menettää se 20€ kun ei saa bonuksilla maksettua loppuja eikä rahaa ole omassakaan pussissa.
Missä ajassa se loppusumma pitää maksaa pois?
sivuillaan luki muistaaksnei jotenkin siten, että yleensä kahdessa vuodessa, eli ei ollut mikään ehdoton takaraja. Luulisin, että köyhä ihminen voi neuvotella siihen vaikka lisäaikaa. Muutenkin aika nopeasti sieltä saa ne puuttuvat eurot, pitää vain sitten alussa oikeasti keskittää kaikki ostokset s-ryhmään. Kun on saanut kokoon jäsenmaksut, voi alkaa nauttia ylijäämäpautuksista ja asioida muuallakin.
Loppupeleissä sataa sen kauppiaan laariin kaikki. Melkoisen rasittavaa ja orjuuttavaa joutua tuollaseen rumbaan. Pitää vielä satanen pulittaakin siitä, että suosii tiettyä kauppiasta. Järjetöntä, mutta hyvin on markkinointi onnistunut.
se satanen on osuusmaksu. kun sen maksat, omistat sadalla eurolla s-ryhmää. Siitä sinulle maksetaan ylijäämäpalautusta ja aina kun korttiasti vingutat, saat maksutapaedun ja bonusta. Kun sitten lähdet ryhmästä, saat sen satasesi takaisin.
Olipa naurettava sanamuoto köyhien ketjussa: "aina kun korttiasi vingutat, saat maksutapaedun ja bonusta".
Ongelma on just siinä, että köyhä ei "vinguta" DDD korttia yhtään muuten kuin pakosta ja niistä ostoista ei pahemmin kerry maksutapaetua kuin bonuksiakaan.Kyllä ne on muut ihmiset kuin köyhät jotka korttejaan vinguttaa ja ottavat myös tililleen nämä edut.
kyllä se köyhäkin sitä korttia vinguttaa joka kerta, kun sitä käyttää ja sen käytöstä saa maksutapaetua, kuten myös niitä bonuksia. Mutta vastauksestasi taas näkee sen, että sinun kaltaisesi köyhä on sitä ihan omasta syystään. JA tämä ei merkitse sitä, että joku s-etukortti olisi väylä rikastumiseen: ei ole, vaan se tarkoitti sitä, että sen sijaan, että tekisit jotain kulutustottumuksillesi ja opettelisit miten sitä rahaa säästetään ja käytetään, niin pääsisit sieltä kuopastasi pois ja vaurastumaan, mutta omapa on valintasi.
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö kahden hengen sivuketju? Sinä ehdotat minulle keinoa päästä eroon köyhyydestä ja minä puolestani kerron sinulle, miksi se ei juuri minuun tepsi. Olen erittäin vaikeassa tilanteessa ja varma siitä, että keinoa ei löydy. Mutta olisi hienoa, jos löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Kepa111 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!
Kyllä jääkaapissasi on oltava edes pakastelokero. En todellakaan usko, etteikö olisi. Lisäksi jos asut vuokralla, on vuokranantajan hankittava edes jonkinlainen pakastin, joka kuuluu kodin perusvarusteisiin.
Ei ole mikään perusvarustus pakastin, että olisi vuokranantajan hankittava, jos ei ole. Eikä jokaisessa jääkaapissa ole pakastinlokeroa - ja vaikka olisikin, niin eihän siellä oikeasti voi mitään pakastaa. Jengi on vaan niin pihalla. :D
Se on yksi ei-köyhien kuvitelmista. He ovat tottuneet asumaan asunnoissa, joissa on pakastin, joten olettavat että kaikissa muissakin on. Tuon ymmärtää hyvin, ei siinä mitään. Noloksi tuo käy, kun he eivät usko asian olevan toisin, vaikka kuinka moni asiasta sanoo. Ja sitten aletaan ehdotella pakastimen kantamista kotiin omin kätösin..
herranen aika, osta se pakastin! juuri viime kesänä ostin itselleni minipakastiminen kesämökille, maksoi muistaakseni 49 euroa. uutena
Pakastelokeroa ei ole tarkoitettu pakastamiseen, vaan pakasteiden alkusulatukseen.
On varmasti olemassa jääkaappeja, joissa jääpalakoneen ja ilmastoitujen vihannesosastojen lisäksi on tehokas pakastelokero, mutta niitä ei luullakseni liiemmin ole rutiköyhien keittiömurjuissa.