Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju jos mikä alleviivaa, että köyhyys on aivan itsestä kiinni, semmoista asennevammaa pukkaa lähes jokaiselta, että ei paremmasta väliä. Kaikki on niin mahdotonta ja lähes jokainen työ arvolle sopimatonta ja ainakin lähes kuolemansairaus jokaisella vähän masentuneellakin, niin ei voi tehdä itse mitään. Kylläpä ottaa päähän tuollaista sakkia elättää. Ja kyllä elätän, en ole itse ollut ikinä töissä ja suurimman osan ajasta olen maksanut veroja reilusti yli 30k€ vuodessa. Moniko teistä on maksanut edes omaa terveydenhoitoaan veroina takaisin yhteiskunnalle?
Asennevammaa löytyy kyllä ihan noitten rikkaampien päistä.
Myös empatiakyvyn puutetta kybällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä on aina sama kaava. Joku sanoo ettei ole varaa alle euron puuropakettiin ja kun kysytään, onko kaikkia mahdollisesti saatavia tukia haettu ja mihin rahaa menee, jos ei ruokaan, seuraa hiljaisuus. Tai sitten heittäydytään ihan marttyyriksi ja surkutellaan, että pitäisi kai kuolla pois, jne.
Kertaakaan ei ole tullut selväksi, millainen se tilanne on, jos viikon ruoat maksaisivat alta euron, eikä ole euroakaan. Kukaan ei yksinkertaisesti suostu kertomaan.
Ei, vaan niitä ei ole täällä kertomassa. Jos heitä ei täällä ole, se ei tarkoita, ettei heitä ole. EU-ruoka-apukassi on hiilaripainotteinen. Sitten voi kerran vuoteen saada kasviskassin, missä on sellaisia juureksia, mitä lapset ei kuitenkaan syö. Ihmiset tarvitsee rahaa, eikä vääriä kasseja.
Juurihan tuossa sivu tai pari sitten oli joku, jolla ei ole varaa siihen puuropakettiin. Alkoi hölistä perintöveroista. Samoin muitakin on ollut, joilla ei ole varaa johonkin euron maksavaan elintarvikkeeseen kuin kerran kuussa.
Kyllä, EU-kassi kannattaa hakea. Se ei kuitenkaan vastaa kysymykseen, MIHIN RAHA KULUU, jos puurohiutalepaketin ostaminen on mahdotonta.
Raha kuluu Suomessa asumiseen ja liikkumiseen. Ja nyt tietty joku sanoo, että köyhä ei saa liikkua tai pitää pyytää sossulta erikseen rahat jopa uimahalliin. Alkuun kukaan ei varmaan halua olla tarkoituksella köyhä. Sossun käyttäjien lapsista tulee puolessa tapauksessa myös käyttäjiä. Miksi? Muutamakin syy, mutta yksi syy ns. periytyvään köyhyyteen on luokkayhteiskunta, mikä Suomi toden totta on. Ainoa hyvä on ilmainen koulutus, mikä mahdollistaa luokkahypyn jos lahjakkuutta on.
Jos tulot ovat suhteessa menoihin niin pienet ettei ruokaan ole enää varaa, hakekaa velkasuunnittelua, tukia, ruoka-apua.
Menis sossu tukkoon jos vaikka kaikki päiväkotien lastenhoitajat sinne menisi. Näillä ruuan ja polttoaineen ym. hinnoilla ei pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Smarketin Rainbow vadelmakääretorttu 1,49 eur on erikoisherkkuni kun rahatilanne sen sallii n. kerran kuussa.
Tuonhan nyt kerää tyhjistä tölkeistä ja pulloista hetkessä jos haluaa vaikka kerran viikossa vetää
Kyllä. Jos kuukaudessa jää todellakin vain 1,50 ylimääräistä mihinkään herkkuun, on taustalla todennäköisesti:
- tukien alikäyttö
- ylivelkaantuminen ja velkaneuvonnan puuttuminenTai kuten minulla, kallis vuokra.
Miksi asua niin kalliisti, ettei ole varaa ruokaan?
Miten muuttaa pois kun siihen tarvitaan rahaa? Raha riittää juuri ruokaan mutta ei muuhun. Vuokran lisäksi tulee sähköt, vakuutus, netti, puh, lääkäri, lääkkeet, hammashoidot, vaatteet ym. Kulkeakin välillä täytää muutenkin kuin kävellen. Ei pysty säästämään muuttokuluja.
Edelleenkin, lainalla.
Minusta huono neuvo. Köyhän tai kenenkään muunkaan ei kannata kallista lainarahaa ottaa. Tulee kallis muutto kun vielä hidasta takaisinmaksu. Ja entäs jos tulee jtk yllättävää kuluja, voi mennä luottotiedot ja silloin on vielä hankalempaa.
Minkä lainan köyhä saa? Jotain pikavippejä ehkä. Oikeastiko kannustat köyhää ottamaan pikavippiä?
Joustoluottoa. Köyhänä minäkin sen otin. Muuta vaihtoehtoa ei siinä tilanteessa ollut, kun muutto oli edessä.
Monella köyhällä luottotiedot poissa.
Totta. Minulla ne on, vaikka olen ollut köyhä vuosikausia.
Silloin varmaan ymmärrät kuinka hyödytön neuvo joustoluoton otto on?
Minulla siis oli ja edelleen on luottotiedot kunnossa. En ole elänyt yli varojeni.
Vau.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä on aina sama kaava. Joku sanoo ettei ole varaa alle euron puuropakettiin ja kun kysytään, onko kaikkia mahdollisesti saatavia tukia haettu ja mihin rahaa menee, jos ei ruokaan, seuraa hiljaisuus. Tai sitten heittäydytään ihan marttyyriksi ja surkutellaan, että pitäisi kai kuolla pois, jne.
Kertaakaan ei ole tullut selväksi, millainen se tilanne on, jos viikon ruoat maksaisivat alta euron, eikä ole euroakaan. Kukaan ei yksinkertaisesti suostu kertomaan.
Ei, vaan niitä ei ole täällä kertomassa. Jos heitä ei täällä ole, se ei tarkoita, ettei heitä ole. EU-ruoka-apukassi on hiilaripainotteinen. Sitten voi kerran vuoteen saada kasviskassin, missä on sellaisia juureksia, mitä lapset ei kuitenkaan syö. Ihmiset tarvitsee rahaa, eikä vääriä kasseja.
Juurihan tuossa sivu tai pari sitten oli joku, jolla ei ole varaa siihen puuropakettiin. Alkoi hölistä perintöveroista. Samoin muitakin on ollut, joilla ei ole varaa johonkin euron maksavaan elintarvikkeeseen kuin kerran kuussa.
Kyllä, EU-kassi kannattaa hakea. Se ei kuitenkaan vastaa kysymykseen, MIHIN RAHA KULUU, jos puurohiutalepaketin ostaminen on mahdotonta.
Raha kuluu Suomessa asumiseen ja liikkumiseen. Ja nyt tietty joku sanoo, että köyhä ei saa liikkua tai pitää pyytää sossulta erikseen rahat jopa uimahalliin. Alkuun kukaan ei varmaan halua olla tarkoituksella köyhä. Sossun käyttäjien lapsista tulee puolessa tapauksessa myös käyttäjiä. Miksi? Muutamakin syy, mutta yksi syy ns. periytyvään köyhyyteen on luokkayhteiskunta, mikä Suomi toden totta on. Ainoa hyvä on ilmainen koulutus, mikä mahdollistaa luokkahypyn jos lahjakkuutta on.
Jos tulot ovat suhteessa menoihin niin pienet ettei ruokaan ole enää varaa, hakekaa velkasuunnittelua, tukia, ruoka-apua.
Menis sossu tukkoon jos vaikka kaikki päiväkotien lastenhoitajat sinne menisi. Näillä ruuan ja polttoaineen ym. hinnoilla ei pärjää.
Eli nytkö selitys on sossun kuormitus? Kaikki mahdolliset selittelyt sille, miksi mieluummin kitistään eikä tehdä asialle mitään, onkin jo luettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä tajuaa sen että nyt kun kaikki hinnat ovat nousemassa niin siihen avuksi ei käy nämä usein nähdyt vinkit: En käy ravintolassa, en tilaa ruokaa kotiin, värjään itse hiukseni, en osta kalliita meikkejä, vähennän autolla ajoa, lopetan kauneushoidoissa ja hierojalla käynnin, ostan vaatteita vain tarpeeseen ja käytän niitä vielä rikkoutuneena korjaamisen jälkeen, ostan kaupasta halvinta ruokaa ja syön vain pakollisen määrän kerrallaan, en käy elokuvissa, en matkustele jne. Jne.
En keksi mistä voisin enää pihistää kun hinnat nousee mietinkin että varmaan noista reseptilääkkeistä pitää tehdävieläkin tiukempi säännöstely kuin tähän asti. Lääkärissä en ole raaski ut käydä kuin pää kainalossa joten siitäkään ei voi tinkiä enää.Joo käyn töissä eli suojaosuusköytettävissä. Ehkä seuraava keino on jäädä pois töistä ja alkaa elää niillä tuilla niin jää käyttörahaa kunnolla.
Miksi alapeukku? Ulosoton takiako? En ole eläissäni ottanut pikavippiä tai jättänyt omaq laskuani maksamatta.
Töiden jättämisen takiako? Seuraava mitä voi tehdä on alkaa ostaa ruokaa velaksi tai jättää vuokrat maksamatta. Sekö on mielestäsi parempi kuin siirytä tukielätiksi? Tiesitkö että tuesta ei peritä ulosottoon? Ja lääkäriinkin pääsee ja lääkkeet maksetaan ilman että sitä täytyy pihistää muusta elintasosta. En tarvitse enääkausilippuakaan jos en käy töissä.
Mahtavaa jos sinulla on tähän ratkaisu kun rohkenet alapeukuttaa. Kerro mitä itse tekisit?Kuka oikeasti köyhä käy kauneushoidoissa ja hierojalla? Ei edes alempaan keskiluokkaan kuuluvat ramppaa ko. ylellisyyksissä niin saati sitten köyhät!
Onko sinulla nuoria naisia lähipiirissäsi? Minulla on ja heillä on täysin normihommaa käydä vaikka missä ylellisyyksissä. Monesta muusta tingitään.
Ja ne kaikki ovat "oikeasti köyhiä"`?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Smarketin Rainbow vadelmakääretorttu 1,49 eur on erikoisherkkuni kun rahatilanne sen sallii n. kerran kuussa.
Tuonhan nyt kerää tyhjistä tölkeistä ja pulloista hetkessä jos haluaa vaikka kerran viikossa vetää
Kyllä. Jos kuukaudessa jää todellakin vain 1,50 ylimääräistä mihinkään herkkuun, on taustalla todennäköisesti:
- tukien alikäyttö
- ylivelkaantuminen ja velkaneuvonnan puuttuminenTai kuten minulla, kallis vuokra.
Miten muuttaa pois kun siihen tarvitaan rahaa? Raha riittää juuri ruokaan mutta ei muuhun. Vuokran lisäksi tulee sähköt, vakuutus, netti, puh, lääkäri, lääkkeet, hammashoidot, vaatteet ym. Kulkeakin välillä täytää muutenkin kuin kävellen. Ei pysty säästämään muuttokuluja.
Edelleenkin, lainalla.
Minusta huono neuvo. Köyhän tai kenenkään muunkaan ei kannata kallista lainarahaa ottaa. Tulee kallis muutto kun vielä hidasta takaisinmaksu. Ja entäs jos tulee jtk yllättävää kuluja, voi mennä luottotiedot ja silloin on vielä hankalempaa.
Minkä lainan köyhä saa? Jotain pikavippejä ehkä. Oikeastiko kannustat köyhää ottamaan pikavippiä?
Joustoluottoa. Köyhänä minäkin sen otin. Muuta vaihtoehtoa ei siinä tilanteessa ollut, kun muutto oli edessä.
Minulla siis oli ja edelleen on luottotiedot kunnossa. En ole elänyt yli varojeni.
Vau.
Ihan sellainen asia, kuin laskujen maksaminen ajallaan, laskujen eräpäivistä neuvotteleminen ja suunnitelmallisuus. Onnistuu myös köyhänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nytkö selitys on sossun kuormitus? Kaikki mahdolliset selittelyt sille, miksi mieluummin kitistään eikä tehdä asialle mitään, onkin jo luettu.
Mitäs kun siellä jo käyty eikä auttanut mihinkään? Meinaatko että sieltä automaattisesti saa apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju jos mikä alleviivaa, että köyhyys on aivan itsestä kiinni, semmoista asennevammaa pukkaa lähes jokaiselta, että ei paremmasta väliä. Kaikki on niin mahdotonta ja lähes jokainen työ arvolle sopimatonta ja ainakin lähes kuolemansairaus jokaisella vähän masentuneellakin, niin ei voi tehdä itse mitään. Kylläpä ottaa päähän tuollaista sakkia elättää. Ja kyllä elätän, en ole itse ollut ikinä töissä ja suurimman osan ajasta olen maksanut veroja reilusti yli 30k€ vuodessa. Moniko teistä on maksanut edes omaa terveydenhoitoaan veroina takaisin yhteiskunnalle?
Empatiaa riittää niille jotka sen ansaitsevat. Ei kaiken maailman valittajille, jotka katkerina suoltaa kurjuuttaan ja kyttää aamusta iltaan mitä muilla on ja itseltä puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla niin, että sinun hyökkääviin uteluihisi ei enää haluta ja viitsitä vastata. Miksi tässä ketjussa ylipäätään on teitä tivaamassa toisten yksityisasioiden viimeisimpiäkin yksityiskohtia? Et sinäkään ole halukas kertomaan omiasi, joten ole hyvä ja rauhoitu. Yksittäisillä kysymyksillä et mitenkään voi saada kokonaiskuvaa eli ymmärtää, mistä on kysymys.
Minä olen ollut täysin rahaton monta kertaa. Jouduin yrittäjyyden ja työttömän työnhakijan statuksen välimaastoon hyvin pitkäksi aikaa ilman tuloja vuosien kädestä suuhun -kauden jälkeen. Kun byrokratia puree pahimmalla tavalla, näin voi käydä jopa Suomessa: apua alkaa saada vasta sitten, kun mitään ei ole jäljellä ja mahdollisuudet korjata tilanne ovat mitättömät.
Enkä muuten ole kouluttamaton tai laiska. Työuraakin saattaa olla pitemmältä ajalta kuin tämän ketjun kirjoittajien keski-ikä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- tukien alikäyttö
Edelleenkin, lainalla.
Vau.
Ihan sellainen asia, kuin laskujen maksaminen ajallaan, laskujen eräpäivistä neuvotteleminen ja suunnitelmallisuus. Onnistuu myös köyhänä.
Jos se palkan tulo loppuu vaikka sairastumiseen on siinä vaikea mitään maksaa vaikka kuinka siirtää eräpäivät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kenelläkään jotka itseänne köyhänä pidätte, mitään ajatusta siitä, miten voisitte hankkia lisätuloja tai järkevöittää kulujanne tuloihin sopivammaksi? Jos teille joku kertoisi, kuinka voitte vähällä toimeliaisuudella hankkia lisätuloja, olisitteko valmiita näkemään ollenkaan vaivaa? Työtönkin saa ansaita ihan verollista tuloa useamman satasen kuussa nykyään sen mihinkään vaikuttamatta ja on ihan ok ansaita vähän pimeästkin, koska ei tätä maata perikatoon pienituloisten pimeät sivuansiot ainakaan vie.
Mua kiinnostaa, onko teillä ajatuksia tai suunnitelmia ja kelpaisiko ne, jos joku ehdottaisi keinoja, jotka ovat jokaiselle realistisia vaihtoehtoja, mutta vaativat kuitenkin vähän vaivannäköä ja toimeliaisuutta?
Voi kuule.
Kyllä näkee, että et ole joutunut kokemaan paljoa.
Mä olen 65-vuotias eläkeläinen. Eläke pieni (3 irtisanomista, pitkiä työttömyysaikoja, kun hakee yli 40-vuotiaana töihin niin eipä pääse edes Cittarin kassaksi, joka olisi sentään istumatyö). Mies kuoli kun lapset pieniä. Hain töitä, mutta kummasti kilpistyi tuohon yksinhuoltajuuteen tmv. En ole koskaan ollut naimisissa. Naureskeltiin, että mites nää atk-taidot (siihen aikaan käytettiin tuota sanaa). Kun sanoin, että ihan ok. Olin kurssit käynyt ja käyttänyt edellisissä työpaikoissa. Että et siis pelkää tietskoja hihhih (!!!!)?
Ei mulla mitään akateemista tutkintoa takana ollut, pelkkä ylioppilas vain. Sitten vaan henkilökohtaiseksi avustajaksi tai siivoamaan. Kroppa ei kestä kun vanhana aloittaa ja nää marisevat vammaiset käy todella hermoille. Pari pitkäaikaista sairautta, joita hoidan lääkityksellä. Siis paska-pätkää silpun lisänä.
Yritetty on. Siinä sivussa työkkäri sohimassa, että pitää hakea, hakea, hakea. Hain, hain, hain. En kelvannut. Miten mä nyt kelpaisin enää mihinkään? Tekisin mielelläni muutaman tunnin päivässä tai 2-3 päivää viikossa töitä, esim käännöstöitä tai vastaavaa, johon mun taipumukset ja taidot sopivat.
Mutta katsos kun työllistyminen ei ole mun viitseliäisyydestä kiinni. Voisin näprätä vaikka suojatyöpaikkatöitä, mutta en ole vammainen, en pääse kiinni. Ei ole suhteita enää. Ymmärrystä ja voivotusta saan osakseni kyllä.
Jos avaan enää suuni aiheesta, kokemukset ovat karuja. Parempi sanoa, etten välitä puhua mistään työjutuista, kun vihdoin olen eläkkeelle päässyt. Työeläke, vanhuuseläke täydentämässä ja asumistuki. Siinä se. Ei tuota ongelmaa sijoitusmielessä.
Riemusta kiljuen tekisin pimeitä töitä varsinkin, mutta mihin?
Mä olen hukkaerä (ei tarvitse mieltä nyt pahoittaa kenenkään).
Tänään kävin taas hakemassa ruokakassin.
Huvitti, kun siellä oli kilo - siis 1 kg - Dijon-sinappia. Oui, j'aime manger a la francais, mais Dijon - pas pour moi!
En heittänyt pois ... menee hän se pikkuhiljaa jos muuta sinappia ei ole. Pidän makeammasta.Kuule, sä et osaa edes kuvitella miten paljon olen kokenut ja kuinka syvästä kuopasta olen itseni taistellut ylös. Siksi nykyään autan muita, siksi tiedän että osaan nämä hommat. Mut sellaisten ihmisten kanssa, jotka jo alkuasetelmassa sylkee silmille ja halveksii mua, ei kiinnosta tehdä töitä, kun aivan vapaaehtoisena ilmaiseksi teen.
Mä haluaisin kuulla tämän samarialaisen tarinan.
Olen itse tämä 65-vuotias. En tarkoita, että pitäisi kilpailla kuinka kamalaa ja vielä kamalampaa kullakin on ollut.
Tilanterni on siis nykytilanne, tämä köyhyys.
Siitä olen iloinen ja ylpeä, että sain koulutettua kummankin lapseni yyhoona ylioppilaiksi. Välillä EU-ruokakassien avulla, joskus diakonia apuna ja kuntakin osallistui. Lapset saivat tietty pientä perhe-eläkettä isänsä kuoltua 18-vuotiaaksi asti. Kuoli kun olivat 1- ja 3-vuotiaat.
Lukiokirjat jahtasin käytettynä netistä, mutts joskus painos oli uusittu eikä opettaja kelpuuttanut edellistä painosta eli maksoin sekä käytetyn että uuden. Noin esimerkkinä.
Olin päättänyt, että noi saa yo-lakit ja ajokortit. Se toteutui. En tajua vieläkään miten se onnistui.
Itseäni ei koulutettu perheen varoilla. Kävin iltalukion, samaan aikaan töissä koko 3 vuotta. Rahoitin siis itse. Ajokorttiin jostain kumman syystä äitini osallistui 50% :lla.
Nyt kumpikin käy iltatöissä ja toinen opiskelee insinööriksi ja toinen aloitti viime vuonna poliisikoulussa. Opintolainalla, valitettavasti. Olisin halunnut auttaa siinä asiassa, mutta näin elämä valitsi.
En pyri marttyyriksi, mutta salaan tilanteeni lapsiltani niin pitkään kuin pystyn. Heillä on muutenkin stressiä. Kyllä tää tästä joskus loppuu.
Kun olivat ihan pieniä, isänsä kuollut ja jotkut fiksut tulivat jauhamaan minulle, että mun pitää nyt löytää töitä. Olin jo yli 40. Kysyin joiltakin sinnikkäimmiltä, että sitäkö tarkoitat, että kun lapset menettivät jo isänsä niin ihan hyvin he voivat menettää myös äitinsä. Yleensä tuota repliikkiä seurasi hiljaisuus ja neuvot alkoivat vähentyä.
Ihmiset ovat niin avuliaita neuvoineen. Eihän yksinhuoltaja voi ymmärtää mitä nyt pitää tehdä.
Sille pitää kertoa ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empatiaa riittää niille jotka sen ansaitsevat. Ei kaiken maailman valittajille, jotka katkerina suoltaa kurjuuttaan ja kyttää aamusta iltaan mitä muilla on ja itseltä puuttuu.
Tässä ketjussa nillittävät lähinnä rikkaat.
Köyhät ovat vaan kertoneet kokemuksistaan, joita heti tullaan joukolla kritisoimaan.
Mene toki pois, jos et kestä kuulla miten köyhemmät elävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdä asialle jotain? Ai itse laskee hintoja? Hyvä jos sinä pystyt. On poliitikoillakin vaikeeta se.
Vierailija kirjoitti:
Jos toisella on 400 euroa ja toisella 400 000 euroa ja se jälkimmäinen kertoo miten ensimmäisen kannattaisi ostaa ruokakaupassa järkevämmin, niin onko ihmiset ihan seonneet?
kuvittelet nyt, että se 400000 euroa omistava syntyi rahatukko kouorassaan? Entäs jos hän onkin kokenut vieläkin kovemman köyhyyden kuin se,jolla on 400 euroa? Sittenkö kuuntelisit rikasta? Vaikka olisi samat neuvot?
Vierailija kirjoitti:
Puolet näistä köyhien jutuista on pelkkää saamattomuutta. Mutta niinhän saamattomuus ja köyhyys usein muutenkin kulkevat käsi kädessä.
Mitäs se toinen puoli on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!
Käytettynä pakastimia voi saada jopa parilla kympillä ja sen voi sijoittaa myös muualle asuntoon (itsellä olohuoneessa) jos ei pienessä yksiössä ole keittiössä sille tilaa.
Parin kypän kone taitaa kuluttaa vuodessa enempi ku mitä se tuottas. Ja sen koneen tuontikin paikan päälle maksaa.
Sori kun jankkaan nyt tästä pakastinasiasta (en ole vielä tähän ketjuun edes kirjoittanut mitään) mutta minusta pakastin on ihan ykkösostos köyhälle. Kulut on sähkölaitoksen mukaan n. 3 e kk. Itse en kyllä eroa sähkölaskussa edes huomannut, tuskin oli sitäkään.
Itse ostin jopa opiskeluaikana pakastimen pieneen yksiöön. 50 e maksoi käytettynä, opiskelujen jälkeen myin samaan hintaan pois kun seuraavassa asunnossa oli valmiina. Pakastimeen saa aleruokaa tai vaikka leipäjonon antimia. Myös tuore leipä säilyy tuoreena, näin köyhäkin saa joka päivä tuoretta leipää, jos sitä vaan syö. Kaikki ei tietysti leivästä edes välitä.
Mutta ainakin omalla kohdalla pakastin on ollut välttämättömyys että saan ruokakulut pysymään pienenä, muuten ei onnistu mitenkään. Voi ostaa -60 % tuotteita tai resq kasseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toisella on 400 euroa ja toisella 400 000 euroa ja se jälkimmäinen kertoo miten ensimmäisen kannattaisi ostaa ruokakaupassa järkevämmin, niin onko ihmiset ihan seonneet?
kuvittelet nyt, että se 400000 euroa omistava syntyi rahatukko kouorassaan? Entäs jos hän onkin kokenut vieläkin kovemman köyhyyden kuin se,jolla on 400 euroa? Sittenkö kuuntelisit rikasta? Vaikka olisi samat neuvot?
Ymmärrän ajatuksesi. Jotkut tosin ovat syntyneet niin, koska myös rikkaus periytyy. Kerran joku oli sitä mieltä, että jos on yksi potti rahaa, pitää sitä antaa rikkaalle enemmän kuin köyhälle, koska jälkimmäinen ei osaa sitä käyttää, kun taas rikas laittaa sen kasvamaan. Mitä tähän sanoisi muuta kuin että antakaa saman verran vaan ja kukin käyttää sen miten käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytettynä pakastimia voi saada jopa parilla kympillä ja sen voi sijoittaa myös muualle asuntoon (itsellä olohuoneessa) jos ei pienessä yksiössä ole keittiössä sille tilaa.
Parin kypän kone taitaa kuluttaa vuodessa enempi ku mitä se tuottas. Ja sen koneen tuontikin paikan päälle maksaa.
Sori kun jankkaan nyt tästä pakastinasiasta (en ole vielä tähän ketjuun edes kirjoittanut mitään) mutta minusta pakastin on ihan ykkösostos köyhälle. Kulut on sähkölaitoksen mukaan n. 3 e kk. Itse en kyllä eroa sähkölaskussa edes huomannut, tuskin oli sitäkään.
Itse ostin jopa opiskeluaikana pakastimen pieneen yksiöön. 50 e maksoi käytettynä, opiskelujen jälkeen myin samaan hintaan pois kun seuraavassa asunnossa oli valmiina. Pakastimeen saa aleruokaa tai vaikka leipäjonon antimia. Myös tuore leipä säilyy tuoreena, näin köyhäkin saa joka päivä tuoretta leipää, jos sitä vaan syö. Kaikki ei tietysti leivästä edes välitä.
Mutta ainakin omalla kohdalla pakastin on ollut välttämättömyys että saan ruokakulut pysymään pienenä, muuten ei onnistu mitenkään. Voi ostaa -60 % tuotteita tai resq kasseja.
Sulla on se pakastin mahtunut pieneen yksiöön, itsellä se ei mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle pakastin ei auttas mitenkään. Syön näkkäriä. Lihaa en syö enkä leivonnaisia. Mitä sinne laittaisin?