Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Hyväntekeväisyysjärjestöillä on usein ylimääräistä leipää.
Se että se 20e voi olla iso raha
Mehu Katti kirjoitti:
Keskituloinen tässä hei! Täällä keskustellaan kuinka raha ei riitä ja olen ollut luulossa että tuet riitävät. Olisiko joku ystävällinen ja erittelisi tulojaan ja menojaan. Missään ei koskaan avata tätä tarkemmin. Pyyntö on ihan asian ymmärtämiseksi, ei mitään piruilua tai muuta.
Ihan helppoa. Tee itsellesi erillinen tili, laita sinne 587,71 e/kk, ja pärjää sillä rahalla kuukausi. Maksa siitä ruoka, puhtaus, lääkkeet, ostokset (heh) ja kaikki muut kulusi ja laskusi paitsi asumiskulut. Jatka tätä 6 kuukautta.
Sen jälkeen ymmärrät hiukan paremmin. Et tosin täysin, sillä sinulla on ollut koko ajan tieto siitä, että tämä on vain testi, joka päättyy aikanaan. Se auttaa henkisesti valtavasti.
Lapsi ei päässyt kaverisynttäreille, kun ei ollut varaa lahjaan.
Vierailija kirjoitti:
Mehu Katti kirjoitti:
Keskituloinen tässä hei! Täällä keskustellaan kuinka raha ei riitä ja olen ollut luulossa että tuet riitävät. Olisiko joku ystävällinen ja erittelisi tulojaan ja menojaan. Missään ei koskaan avata tätä tarkemmin. Pyyntö on ihan asian ymmärtämiseksi, ei mitään piruilua tai muuta.
Ihan helppoa. Tee itsellesi erillinen tili, laita sinne 587,71 e/kk, ja pärjää sillä rahalla kuukausi. Maksa siitä ruoka, puhtaus, lääkkeet, ostokset (heh) ja kaikki muut kulusi ja laskusi paitsi asumiskulut. Jatka tätä 6 kuukautta.
Sen jälkeen ymmärrät hiukan paremmin. Et tosin täysin, sillä sinulla on ollut koko ajan tieto siitä, että tämä on vain testi, joka päättyy aikanaan. Se auttaa henkisesti valtavasti.
Joo. 6kk taitaa olla liian lyhyt aika. Kun on jo valmiiksi kaikenlaista, niin kestää paljon pidempään päätyä tilanteeseen jolloin kaikesta alkaa olla puute. Siis alkaa tavarat ,vaatteet ja kengät hajoilemaan, ja olisi pakko hankkia jostain jotain tilalle. Tarkoitan esimerkiksi liinavaatteita ja muuta kodintavaraa.
Haluaisin synttärilahjaksi jotain kivaa. En ikinä saa mitään kivaa. Jos minulta kysytään, niin vastaan jotain tarpeellista, kuten paistinpannu, kattila, pyyheliinoja tms. Kun rahat eivät riitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ollut köyhä. Nyt kun on rahaa ja kohtuu paljon, niin tajuan sen, etten tarvitsekaan kaikkea sitä mitä köyhänä 'aivan pakosti' tarvitsin. Voisin vaikka mennä kaukomatkalle, ostaa kalliin uuden auton tai tonnin stiflat. Nyt kun voisin, niin tyydynkin vähempään.
Niin että köyhänä sulla oli tuollaisia tarpeita🤣
Et tainnut olla oikeasti köyhä. Mämietin lähinnä milloin ostan uudet, lenkkarit,housut ja rintaliivit. Alkavat ollasiinä kunnossa ettävoivat lopullisesti rikkoontua ja mitä sitten pistän päälleni. Varsinkin jos just kaikki hajoaa samaan aikaan. Olen katsellut tarjouksia mutta koot tai rahat on ollut loppu kun sopivan hintaista olisi.
mene kuule kierrätyskeskukseen ja osta sieltä eurolla kahdella rintsikat, lenkkarit, housut. On kokoja, malleja mistä valita ja osa ihan uutta myös. Köyhän luulisi olevan kekseliäs ja etsivän muualtakin kuin katalogien tarjouksista 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ollut köyhä. Nyt kun on rahaa ja kohtuu paljon, niin tajuan sen, etten tarvitsekaan kaikkea sitä mitä köyhänä 'aivan pakosti' tarvitsin. Voisin vaikka mennä kaukomatkalle, ostaa kalliin uuden auton tai tonnin stiflat. Nyt kun voisin, niin tyydynkin vähempään.
Et tainnut olla oikeasti köyhä. Mämietin lähinnä milloin ostan uudet, lenkkarit,housut ja rintaliivit. Alkavat ollasiinä kunnossa ettävoivat lopullisesti rikkoontua ja mitä sitten pistän päälleni. Varsinkin jos just kaikki hajoaa samaan aikaan. Olen katsellut tarjouksia mutta koot tai rahat on ollut loppu kun sopivan hintaista olisi.mene kuule kierrätyskeskukseen ja osta sieltä eurolla kahdella rintsikat, lenkkarit, housut. On kokoja, malleja mistä valita
Kierrätyskeskuksia on vain isoilla paikkakunnilla.
Suomalainen "köyhä" ei ole köyhyyttä nähnytkään. Tervemenoa Intiaan tonkimaan jätekasoja paikallisten kanssa tai lapsethan siellä siihen hommaan on valjastettu. Siinä leipäjonokin on luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut olla oikeasti köyhä. Mämietin lähinnä milloin ostan uudet, lenkkarit,housut ja rintaliivit. Alkavat ollasiinä kunnossa ettävoivat lopullisesti rikkoontua ja mitä sitten pistän päälleni. Varsinkin jos just kaikki hajoaa samaan aikaan. Olen katsellut tarjouksia mutta koot tai rahat on ollut loppu kun sopivan hintaista olisi.mene kuule kierrätyskeskukseen ja osta sieltä eurolla kahdella rintsikat,
Kierrätyskeskuksia on vain isoilla paikkakunnilla.
Höpsis, on niitä pienilläkin paikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen "köyhä" ei ole köyhyyttä nähnytkään. Tervemenoa Intiaan tonkimaan jätekasoja paikallisten kanssa tai lapsethan siellä siihen hommaan on valjastettu. Siinä leipäjonokin on luksusta.
Kiitos nollakommentistasi.
Ei voi ostaa sipsejä ja vanukkaita kun samalla rahalla saa pussillisen perunoita ja kilon kaurahiutaleita, joilla vatsa pysyy tyytyväisenä pidempään.
En ole oikein koskaan ymmärtänyt sitä, että terveellinen ruoka muka olisi kallista. Esim. kasvissosekeitto, perunat ja porkkanat ei paljon maksa. Tai kaalilaatikko, lihaa voi laittaa vain vähän ja säästää siitä pariin muuhun ruokaan. Itsekin teen niin, vaikka tulen ihan hyvin toimeen. Moni hyvin toimeentuleva käyttää myös kirppareita, ihan ekologisuuden takia, miksei köyhä voisi sieltä myös ostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut olla oikeasti köyhä. Mämietin lähinnä milloin ostan uudet, lenkkarit,housut ja rintaliivit. Alkavat ollasiinä kunnossa ettävoivat lopullisesti rikkoontua ja mitä sitten pistän päälleni. Varsinkin jos just kaikki hajoaa samaan aikaan. Olen katsellut tarjouksia mutta koot tai rahat on ollut loppu kun sopivan hintaista olisi.mene kuule kierrätyskeskukseen ja osta sieltä eurolla kahdella rintsikat, lenkkarit, housut. On kokoja, malleja mistä valita
Kun ei niitä välttämättä ole, jos ei osaa itse muokkailla ja omaa ompelukoneen ja taidot.
Myöskään loppuun kulutettuja kenkiä ja alusvaatteita nyt ei kannata ostaa. Rintsikat ei tue ja kengät on muotoutuneet jonkun toisen jalkaan jolloin ne on epäsopivat ja voi olla jopa kivuliaat ja tehdä haittaa. Varsinkin lenkkikengät jos urheilua harrastaa, ei ikinä 😳
Sä olet varmaan niitä, jotka vie kierrätykseen kaikki likaiset ja rikkonaiset vaatteet ihan "hyvää hyvyyttäs".
Vierailija kirjoitti:
Mehu Katti kirjoitti:
Tai vähennä ensin 595€ summasta esimerkiksi vastike jos asut omassa asunnossa. Loput voit sitten käyttää haluamallasi tavalla arkisiin kuluihin kuten vesi, sähkö, kotivakuutus, puhelin, lääkkeet, lääkärikäynnit, ruoka, vaatteet, hygienia, kulkeminen jne. Miten pärjäisit? Minun pitää työkyvyttömänä pärjätä 300€/kk. Kaikki nuo kulut maksaa yksin tuolla summalla. Laitan kerran viikossa lämpimän ruoan, jota sitten viikon syön. Käyn suihkussa kerran viikossa, saunaa en lämmitä. Lääkkeitä olen puolittanut jotta voin siirtää seuraavan satsin ostoa viikolla tai parilla. Kampaajalla en ole käynyt vuosiin, opettelin leikkaamaan itse. Myyn tavaroita kaapista jotta saan rahaa tutkimuksissa käymiseen. Menee vähintään 50€ joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kuule ole kierrätyskeskusta ollenkaan. Katsoin netistä kierrätyskeskuksen verkkokaupasta rintsikoita, käytettyjä, hinta 10-30€. Plus postimaksu. Katsoin vaatekaupan uusia rintsikoita verkkokaupasta, halvimmat noin 16€+ pk. Olipa onneksi 50€ lahjakortti tienattuna kyselyistä, joten sain uudet alusvaatteet moneksi vuodeksi. Eikä tullut lisälahjana syyhyä tai muita tauteja. Köyhän kannattaa toimia fiksusti eikä maksaa paskasta uuden hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut olla oikeasti köyhä. Mämietin lähinnä milloin ostan uudet, lenkkarit,housut ja rintaliivit. Alkavat ollasiinä kunnossa ettävoivat lopullisesti rikkoontua ja mitä sitten pistän päälleni. Varsinkin jos just kaikki hajoaa samaan aikaan. Olen katsellut tarjouksia mutta koot tai rahat on ollut loppu kun sopivan hintaista olisi.mene kuule kierrätyske
Mutta ei kaikilla paikkakunnilla.
Kiitos sulle, ihana ihminen! Mä aivan liikutuin.