Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
5741/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen "köyhä" ei ole köyhyyttä nähnytkään. Tervemenoa Intiaan tonkimaan jätekasoja paikallisten kanssa tai lapsethan siellä siihen hommaan on valjastettu. Siinä leipäjonokin on luksusta.

Jaa, siihenköhän täällä Suomessakin pyritään, ku kattoo nykyhallituksen puuhastelua.

Vierailija
5742/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän aikaa p.a. ja kävelin automaatille kun viimein sain rahaa, oli vielä joku kerjäläinen, sanoin ettei ole rahaa, jos hän olisi odottanut 5 min olisin varmaan antanut ilon tähden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5743/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se fiilis, kun on ihan pa ja saa jostain yllättäen rahaa. Kerran löysin 14 euroa bussipysäkiltä, kun tilillä oli muutama kymmenen senttiä. Usein olen saanut jotain pientä myytyä rahapulassani. Viime syksynä eräs rouva osti melkein kaikki löytämäni suppilovahverot.

Vierailija
5744/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se fiilis, kun on ihan pa ja saa jostain yllättäen rahaa. Kerran löysin 14 euroa bussipysäkiltä, kun tilillä oli muutama kymmenen senttiä. Usein olen saanut jotain pientä myytyä rahapulassani. Viime syksynä eräs rouva osti melkein kaikki löytämäni suppilovahverot.

14euroa. Se olisi mulle kuin Jeesuksen toinen tuleminen..

Vierailija
5745/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haljennut hammas 3000 euroa? En usko. Ja mikset ottanut lainaa jos kerta olit työelämässä.

Implantin hinta, melko kalliin sellaisen. Ei oikeasti köyhällä ole varaa hammasimplanttia laittaa. 

Vierailija
5746/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri suositteli purentakiskoa, joka olisi maksanut noin 200€. Kerroin, ettei minulla ole mitään mahdollisuutta sellaiseen. Hän kertoi, että hampaani tulevat hajoamaan lähivuosina bruksaamisen takia, ja kisko olisi oikeastaan pakollinen hankinta. Enkö voisi ottaa lainaa, käyttää luottokorttia tai lainata vanhemmilta? Tällaiset vaihtoehdot ovat hyvin kaukana omasta ja vanhempieni todellisuudesta, ei minulla ole mitään mahdollisuutta hankkia tuollaista summaa mistään. Hammaslääkäri totesi, että se on sitten oma valinta antaa hampaiden hajota. 

Urheiluun liittyvää hammasuojaa voi myös käyttää purentakiskona, jos ei ole varaa hammaslääkärin kautta saatavaan purentakiskoon.

Urheiluvälineliikkeestä saa siis sellaisia hammassuojia, joita kuumennetaan vedessä ja se oma hampaiden muoto saadaan puremalla ennen kuin kapine kovettuu. Maksaa aika vähän ja suojaa hampaita.

Vierailija
5747/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, kun ihmiset etsivät parkkipaikka!!!!! :DDDDDDDDDDD

Vierailija
5748/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläke n. 980. Asumistuki (eläkkeensaajan) n. 500 eli yhteensä 1480. Siitä sitten miinustellen vuokra 700, sähkö n. 25, vakuutus n. 20, lääkkeet 65, puhelin ja netti 50. Jää 620 kaikkeen muuhun eli toimeentulotuen rajoilla mennään. Nuukasti elän, en osta juuri mitään muuta kuin ruokaa. Välillä avustan opiskelevia lapsiani, jos pystyn. 

Ihanko oikeasti valitat noita tuloja! Tuon summan saa käteen yllättävän moni palkansaaja. Mulle, työssäkäyvälle, jää pakollisten kulujen jälkeen rahaa käytettäväksi 500€. Paremminhan sulla menee kuin monella muulla.

Vierailija
5749/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäniloa lisäävä vinkki tiukassa taloustilanteessa kamppaileville kohtalotovereille: selvitä mahdollisuutesi Kaikukortin saamiseen. 

https://kaikukortti.fi

Kaikukortilla voi hankkia maksuttomia pääsylippuja esimerkiksi festivaaleille, museoihin, teatteriin tai konsertteihin. Kaikukortilla voi hankkia maksutta myös kansalaisopiston kurssipaikkoja.

Kulttuuri kuuluu kaikille varallisuudesta riippumatta.

Kaikukortin tavoitteena on parantaa taloudellisesti tiukassa tilanteessa olevien nuorten, aikuisten, perheiden ja ikäihmisten mahdollisuuksia osallistua kulttuurielämään ja harrastaa taiteen tekemistä.

Vierailija
5750/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin parikymppisenä osa-aikatyössä kun muuta ei ollut saatavilla. Muistan että rahat (palkka) loppui ennenkuin seuraava liksa tuli ja joskus olin rahaton lähes kaksi viikkoa vuokranmaksun jälkeen. Leivoin sämpylöitä ja join vettä. Ei olisi tullut mieleenkään mennä minnekään sossun luukulle inisemään tai pyytämään vanhemmiltani rahaa. Tällä asenteella olen pärjännyt hyvin elämässä, nyt on keskutassa kämppä lähellä merta, loma-asunto, varakas puoliso jne. 

Kermaperseet ei tajua kun ei ole koskaan tarvinnut ottaa vastuuta mistään, muut maksaa eiks niin?

Vierailija
5751/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkojen takia polttoaine loppuu ja hinnat nousevat. Vähäosaiset voisivat lähettää laskunsa AKT:lle.

Vierailija
5752/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaskiskoon on mahdollista saada täydentävää TT-tukea,  mutta pitää olla hammaslääkäriltä perustelut siihen.

Vierailija
5753/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin parikymppisenä osa-aikatyössä kun muuta ei ollut saatavilla. Muistan että rahat (palkka) loppui ennenkuin seuraava liksa tuli ja joskus olin rahaton lähes kaksi viikkoa vuokranmaksun jälkeen. Leivoin sämpylöitä ja join vettä. Ei olisi tullut mieleenkään mennä minnekään sossun luukulle inisemään tai pyytämään vanhemmiltani rahaa. Tällä asenteella olen pärjännyt hyvin elämässä, nyt on keskutassa kämppä lähellä merta, loma-asunto, varakas puoliso jne. 

Kermaperseet ei tajua kun ei ole koskaan tarvinnut ottaa vastuuta mistään, muut maksaa eiks niin?

Eli söit viikkoja sämpylää? Millä rahalla ostit ainekset niihin eikä edes päällisiä tarttenut? Eikä edes vessapaperia, kuukautissuojia tai saippua tarvittu viikkoihin? 

Miten asenteella ostetaan kalliita asuntoja ym.?

Vierailija
5754/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin eli sun varakas puoliso mahdollistaa tuon keskustan kämpän meren lähellä ja loma-asunnon! Ja kehtaat vielä muita haukkua kermaperseiksi! Olet yksi suuri vitsi!

Vierailija
5755/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että yksikään oikeasti köyhä ei voi olla ylipainoinen. Ei mitenkään. Ei edes reilusti normaalipainon yli. Olin 19-vuotiaana hyvin köyhä, kun kävin lukion viimeistä vuotta. Kyllä siinä kaurapuurolla tuli eleltyä välillä pitkiäkin aikoja. Bmi oli todellakin alipainon puolella.  

Vierailija
5756/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläke n. 980. Asumistuki (eläkkeensaajan) n. 500 eli yhteensä 1480. Siitä sitten miinustellen vuokra 700, sähkö n. 25, vakuutus n. 20, lääkkeet 65, puhelin ja netti 50. Jää 620 kaikkeen muuhun eli toimeentulotuen rajoilla mennään. Nuukasti elän, en osta juuri mitään muuta kuin ruokaa. Välillä avustan opiskelevia lapsiani, jos pystyn. 

Tuossahan on oikeasti hyvät tulot. Minulla ei ole usein ollut töissä käydenkään kuin tuon 780 vuokran jälkeen käytössä. Työttömänä taasen on tyytyminen noin 400-500 euroon. Tästäkin halutaan vielä napsia puolet pois.

Kaikki on suhteellista. Yritän säästää puskuria ja auttaa lapsia välillä. Ei siitä niin kauheasti jää ja kun olen eläkkeellä ollut kymmenen vuotta, niin kaikki vehkeet ja tarvikkeet ovat tiensä päässä ja hankintalista vain kasvaa. Vii

Niinhän se on, kaikki suhteellista. Tälläkin palstalla keskusteltu antaumuksella kun opettajapariskunta on kuulemma köyhä 5000€ kuukausituloilla. Mihin itsensä totuttaa.

Vierailija
5757/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että yksikään oikeasti köyhä ei voi olla ylipainoinen. Ei mitenkään. Ei edes reilusti normaalipainon yli. Olin 19-vuotiaana hyvin köyhä, kun kävin lukion viimeistä vuotta. Kyllä siinä kaurapuurolla tuli eleltyä välillä pitkiäkin aikoja. Bmi oli todellakin alipainon puolella.  

Ymmärrän pointtisi, mutta ei pidä paikkaansa. Monella on köyhyyden taustalla mielenterveysongelmia, ja niihin taas liian usein hoitona lihottava/nestettä keräävä lääkitys.

Vierailija
5758/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pitää sinnitellä ilman kaljaa joskus jopa kokonainen viikko ennen palkkapäivää

Vierailija
5759/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti valitat noita tuloja! Tuon summan saa käteen yllättävän moni palkansaaja. Mulle, työssäkäyvälle, jää pakollisten kulujen jälkeen rahaa käytettäväksi 500€. Paremminhan sulla menee kuin monella muulla.

Laitapas sinäkin tulot ja menot tähän. Veikkaan, että löytyy autoa, suoratoistoja, asuntovelkaa ja muuta "pakollista" menoa. Minulla ei ole mitään edellämainituista.

Vierailija
5760/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen samanlaisessa tilanteessa (en saa asumistukea, mutta käteen jäävä osuus sama) ja en koe mitään puutetta. Ruuat saan edelleenkin 130€/kk itse tehden ja tarjouksia seuraten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä