Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Toimeentulotuki ei tule automaattisesti ja sen hakeminen on melkoinen paperisota. Vaikkapa masennus voi estää hakemisen. Tai entä jos omistat osan vaikka perikunnan mökistä jota ei saa myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän raha ole tärkeintä... Ei ainakaan silloin jos sitä on.
Nimen omaan. Silloin, kun elää myös taloudellisesti runsasta elämää, ei tajua kuinka moni asia elämässä on kiinni rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihanaa on kun kerran tai jopa kaksi kertaa kuussa saa käydä ruokakaupassa laskematta jokaista senttiä. Tietysti halpaa ostaen ja tuhlaamatta. Mutta silti se tunne kun ei tarvi laskea joka senttiä.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!
Kyllä jääkaapissasi on oltava edes pakastelokero. En todellakaan usko, etteikö olisi. Lisäksi jos asut vuokralla, on vuokranantajan hankittava edes jonkinlainen pakastin, joka kuuluu kodin perusvarusteisiin.
Alapeukkujen määrästä päätellen täällä on ihmisiä, jotka eivät osaa vaatia vuokrakotiinsa edes pakastinta. Jos taas asunto on oma, pakastimia tai pakastimellisia jääkaappeja saa edullisesti tai ilmaiseksi mm. Torista. Myös täydentävästä toimeentulotuesta voi tällaisen saada.
Mutta valittaminen on ilmeisesti hauskempaa, kuin että yrittää tehdä asialle jotakin.
Ostin torista pakastimen 20€, kotiinkuljetus 10€. Siitä on jo 7 vuotta, mutta hyvä pakastin se on.
Vierailija kirjoitti:
Ostin alemaitolitran tänään viisisenttisillä. Kyllä puuskutti ja puhisi kassa kun joutui oikein laskemaan rahat. Takanani jonossa ei ollut ketään.
En minä välittänyt.
Minä työskentelen apteekissa ja tykkään laskeskella pikkuhiluja. Oikein pyydän, jos joku tarjoaa kolikoita, että kaada vain kaikki pöydälle, niin lasken pienimmistä päin. Tämähän on oikein ilo ja saa mukavaa aivotyöskentelyä. Apteekin kassalle voi rohkeasti tarjota ne pienimmät hilut. Ollaan totuttu siihen että kaikilla ei muuta ole.
Se kuinka köyhyyteen liitetään mielenterveysongelmat ja yritetään lykätä päihdeongelmaisten pariin vaikkei itsellä olisi ongelmaa. Myös se miltä tuntuu joutua jättämään laskut ja lainanlyhennykset maksamatta ja antaa niiden mennä ulosottoon, koska tajuaa ettei nykyisillä tuloilla, ellei työllisty kunnon palkalla, ole mahdollisuutta saada laskuja maksettua. Ei nyt eikä ensi kuussa, eikä sitä seuraavassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin alemaitolitran tänään viisisenttisillä. Kyllä puuskutti ja puhisi kassa kun joutui oikein laskemaan rahat. Takanani jonossa ei ollut ketään.
En minä välittänyt.Minä työskentelen apteekissa ja tykkään laskeskella pikkuhiluja. Oikein pyydän, jos joku tarjoaa kolikoita, että kaada vain kaikki pöydälle, niin lasken pienimmistä päin. Tämähän on oikein ilo ja saa mukavaa aivotyöskentelyä. Apteekin kassalle voi rohkeasti tarjota ne pienimmät hilut. Ollaan totuttu siihen että kaikilla ei muuta ole.
Muissa maissa saa sentinkin kolikoita.
Vierailija kirjoitti:
Turvattomuus. Se näkyy jo päälle. Nyt alkaa mennä myös terveys, liikuntakyky. Negatiivisuus, joka on poikinut jo paljon pahaa. Rumaa käytöstä, jonka vain köyhä saa.
Juu oletuksia satelee ja kohtelu on sen mukaista. Naapurissa on nyt muutamana päivänä huudettu ja tapeltu, joten oletettavasti minähän se huutaja olen, koska mitäs muuta köyhä päivät kotonaan tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on kyllä niin ensimmäisen maailman murheita. Suurimmalla osalla maailman köyhistä ei tosiaankaan ole murheena, käyttääkö kaupan hedelmäpusseja roskapusseina, eivätkä saa mistään ilmaisia soppalounaita. Suomalaiset ovat niin kultalusikka suussa syntynyttä etuoikeutettua kansaa, että eivät edes ymmärrä, mitä köyhyys on. Mutta hyvä niin, ja onneksi on Kela. Vilpittömästi.
Sivistä itseäsi sen verran, että tutustut käsitteisiin absoluuttinen köyhyys ja suhteellinen köyhyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhänä iloitsen aina, kun saan siirrettyä ostamista.
Mm hammastahnaan teen viillon ja tuubin sisällä on tahnaa vielä viikoksi.Mulla on tuttu, jonka kirppikselle voin viedä myyntiin pari krt vuodessa.
Yleensä viesti tulee edellisenä päivänä. Mun parilla tutulla on nokkakärryt, haen ne ja aamulla olen oven takana, kun kirppis aukeaa.Vaihtokauppana teen jonkun esim haen hänen lapset tarhasta ja vien kirppikselle.
Lopulta kirppikselle ei ole enää mitään sellaista vietävää, että kukaan ostaisi. Korunsa ym. voi myydä vain kerran Torissa tai panttikonttorissa. Jotakin pientä voi harrastaa, että ostaa halvalla kierrätyskeskuksesta ja yrittää tuunata ja myydä eteenpäin. Ne, jotka kehuvat saaneeensa niin ja niin monta sataa kirppikseltä, ovat eläneet jossakin vaiheessa leveästi, jos ovat itse tavarat alunperin ostaneeet.
Tässä on hyvä kommentti. Monesti näissä ketjuissa näkee aina pakettiratkaisun "myy tavaroita kirpparilla". Jos sieltä haluaa vaikka satasen viikossa, aika paljon on aikanaan näistä tavaroista saanut maksaa. Toki neuvo on hyvä äkkiköyhtyneille. Täällä viikkovuokra on alimmillaan n. 22 e ja ei sitä aina saa maksettua myymällä jotain merkittömiä siistejä vaatteita, ylimääräisiä astioita ja kirjoja. Pitäisi olla alun perin kallista tavaraa, jotta kannattaisi. Toki jos saisi vaikka 20 e viikossa, sekin olisi kiva, mutta noilla pienemmillä summilla on aina se riski, että ei saakaan mitään vaan joutuu maksumieheksi.
Katonpa itseäni. Miehen pieneksi jääneet pitkät kalsarit, tuttavan tyttären vanhat farkut, isävainaan paita. Ulkokengät siskon vanhat. Takki sama kesät talvet, talvella monta kerrosta muuta alle. Itse kudotut villasukat, joihin sain langat tuttavan jämistä.Ei valittamista. Pitkät hiukset.muutama reikä hampaissa. Koti puhdas, siisti niinkuin asukkaansakin.
Toisilta saatuja huonekaluja, ei tätä päivää, mutta toimivia. Ei tv:tä, mikroa tai muita vempeleitä. Kiitos kirjaston, en ole niin tyhmä, miltä näytän. Rikkautta on monenlaista. Sen tunnistan, että pienivaraisuus nakertaa uusia ideoita, koska niitten toteuttaminen törmää niin usein tähän: ei, ei, ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhänä iloitsen aina, kun saan siirrettyä ostamista.
Mm hammastahnaan teen viillon ja tuubin sisällä on tahnaa vielä viikoksi.Mulla on tuttu, jonka kirppikselle voin viedä myyntiin pari krt vuodessa.
Yleensä viesti tulee edellisenä päivänä. Mun parilla tutulla on nokkakärryt, haen ne ja aamulla olen oven takana, kun kirppis aukeaa.Vaihtokauppana teen jonkun esim haen hänen lapset tarhasta ja vien kirppikselle.
Lopulta kirppikselle ei ole enää mitään sellaista vietävää, että kukaan ostaisi. Korunsa ym. voi myydä vain kerran Torissa tai panttikonttorissa. Jotakin pientä voi harrastaa, että ostaa halvalla kierrätyskeskuksesta ja yrittää tuunata ja myydä eteenpäin. Ne, jotka kehuvat saaneeensa niin ja niin monta sataa kirppikseltä, ovat eläneet jossakin vaiheessa leveästi, jos ovat itse tavarat alunperin ostaneeet.
Tässä on hyvä kommentti. Monesti näissä ketjuissa näkee aina pakettiratkaisun "myy tavaroita kirpparilla". Jos sieltä haluaa vaikka satasen viikossa, aika paljon on aikanaan näistä tavaroista saanut maksaa. Toki neuvo on hyvä äkkiköyhtyneille. Täällä viikkovuokra on alimmillaan n. 22 e ja ei sitä aina saa maksettua myymällä jotain merkittömiä siistejä vaatteita, ylimääräisiä astioita ja kirjoja. Pitäisi olla alun perin kallista tavaraa, jotta kannattaisi. Toki jos saisi vaikka 20 e viikossa, sekin olisi kiva, mutta noilla pienemmillä summilla on aina se riski, että ei saakaan mitään vaan joutuu maksumieheksi.
Minä myin myytäväksi kelpaavan irtaimistoni jo monta vuotta sitten. Harmittaa, koska olisin aivan yhtä kurjassa tilanteessa nyt, jos en olisi myynyt.
Noihin pakettiratkaisuihin kuuluu jatko-osa: se, että myy kirpparilla jonkun toisen tavaroita. Pitää olla sielultaan aikamoinen kaupparatsu, että siihen pystyy, saati sitten jaksaa jatkuvasti ostaa ja kaupata. Köyhälle pienenkin riskin ottaminen on liikaa.
Te ketkä asutte lähellä UFFin myymälöitä kannattaa hakea sieltä vaatteet kun on tasarahapäivät. Minä ostin monta kassillista vaatteita 1 e/vaate. Takkeja löysin peräti neljä kappaletta, jotka sopii minulle ihan täydellisesti. Ulkohousut, monta paitaa, hameita ja mekkoja. Minusta ei ole ollenkaan kallis jos hyvä takki on 1 e. Jättää vaikka ensi viikon ruuat vähemmälle ja nipistää siitä. Tietystikään jos ei kierrätetty vaate kelpaa, niin sitten ei tämä vaihtoehto käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku teistä, joilla ei ole varaa ostaa vaikka jauhopussia, vispilää tai hehkulamppua, kertoa suunnilleen mihin raha kuluu? Asuminen toki, mutta onko teillä esim. niin paljon osamaksuja ettei rahaa jää?
Kuinka voi olla mahdollista, ettei kuussa jää säästöön edes viittä euroa?
Asumisen kalleus minulla syynä. Jää vajaa 300 kuussa muuhun, kun siitä otetaan puh ja netti pois ym. niin lopuilla vaikea ostaa mitä tarvitsee. Yhtään osamaksua ei ole. Eril terveysongelmia myös joihin joutuu ostamaan apteekista kalliita tuotteita. Kaikki eivät kuulu korvattaviin vaikka olisi diag sairaus. Äkkiseltään tulee mieleen A-vitamiinisuihkeet nenään.
Silloin puhelinlasku ja netti ovat ilmeisesti eri sopimuksilla ja todella kalliita. Esimerkiksi 50€/kk on aivan liikaa.
Ja jos sinulla jää asumismenojen jälkeen elämiseen 300 €/kk, olet todennäköisesti oikeutettu tt-tukeen. Tästä sinulle maksetaan myös lääkkeet, itsehoitolääkkeetkin, kun pyydät niille reseptin.
ei jää jos on vähänkään omaisuutta, esim se asunto.
Jos on oma asunto ei silloin ole köyhä.
Kuka pöhelö edes kehtaa kirjoittaa näin!?
Ehkä se asunto on hankittu vaikkapa kymmeniä vuosia sitten kun on ollut työpaikka ja vaikkapa säästöjä.
Miksi sekin pitäisi myydä heti mahdollisen työttömyyden iskiessä.
Se kuitenkin on oma turvapaikka, siellä on kaikki muistot ja edes jokin tässä maailmassa on omaa, rakasta ja pysyvää.
Ja ei, itselläni ei ole omistusasuntoa, valitettavasti. Toisaalta, sen ansiosta saan kaikenlaisia tukiaisia......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jääkaapissasi on oltava edes pakastelokero. En todellakaan usko, etteikö olisi. Lisäksi jos asut vuokralla, on vuokranantajan hankittava edes jonkinlainen pakastin, joka kuuluu kodin perusvarusteisiin.
Alapeukkujen määrästä päätellen täällä on ihmisiä, jotka eivät osaa vaatia vuokrakotiinsa edes pakastinta. Jos taas asunto on oma, pakastimia tai pakastimellisia jääkaappeja saa edullisesti tai ilmaiseksi mm. Torista. Myös täydentävästä toimeentulotuesta voi tällaisen saada.
Mutta valittaminen on ilmeisesti hauskempaa, kuin että yrittää tehdä asialle jotakin.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että pakastin olisi niin elintärkeä, että vuokranantaja hankkisi sellaisen? Tai edes pakastinlokerollisen jääkaapin?
Mikään huoneenvuokra tms laki ei vaadi pakastinta.Jääkaappi kuuluu nykyään varustukseen, pakastin ei.
Aika harva vuokranantaja hankkii pakastimen kun vuokralainen sen haluaisi tai sitä vaatii.
Kyllä (jääkaappi)pakastin on ihan peruslaite siinä missä jääkaappikin joka kuuluu vuokra-asuntoon. Ja jääkaapeista löytyy vähintään pakastelokerikko jos ei muuta. Jos on niin nihilisti vuokranantaja ettei pakastinta saa hommatuksi niin taitaa kaikki muukin olla tuskaa hänelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että pakastin olisi niin elintärkeä, että vuokranantaja hankkisi sellaisen? Tai edes pakastinlokerollisen jääkaapin?
Mikään huoneenvuokra tms laki ei vaadi pakastinta.Jääkaappi kuuluu nykyään varustukseen, pakastin ei.
Aika harva vuokranantaja hankkii pakastimen kun vuokralainen sen haluaisi tai sitä vaatii.
Kyllä (jääkaappi)pakastin on ihan peruslaite siinä missä jääkaappikin joka kuuluu vuokra-asuntoon. Ja jääkaapeista löytyy vähintään pakastelokerikko jos ei muuta. Jos on niin nihilisti vuokranantaja ettei pakastinta saa hommatuksi niin taitaa kaikki muukin olla tuskaa hänelle?
Toivottavasti pakastinriita ei ala uudelleen. Silläkin uhalla kerron, että minun jääkaapissani ei ole pakastelokeroa. Eikä minulla muuten ole pakastintakaan.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Nämä on kyllä niin ensimmäisen maailman murheita. Suurimmalla osalla maailman köyhistä ei tosiaankaan ole murheena, käyttääkö kaupan hedelmäpusseja roskapusseina, eivätkä saa mistään ilmaisia soppalounaita. Suomalaiset ovat niin kultalusikka suussa syntynyttä etuoikeutettua kansaa, että eivät edes ymmärrä, mitä köyhyys on. Mutta hyvä niin, ja onneksi on Kela. Vilpittömästi.
Etuoikeutettua? Tunge ne jenkki woke-termisi percukseesi. Sinä et nähtävästi tiedä MITÄÄN oman kansasi historiasta. Suomalaiset, ainoa kansa jota on potkittu päähän koko historian ajan, pelkkää umpiköyhää nälkiintynyttä rääsyläisporukkaa erittäin vihamielisessä ympäristössä, maassa jossa ei oikein mikään kasva. Näin suomalaiset, alistettuina, silti raivasivat itsensä sivistysmaiden joukkoon. Tule kertomaan 72-vuotiaalle äidilleni kuinka hänen sukupolvensa oli "etuoikeutettu" ei ollut edes aina lanttua tarjolla, pennuilla ei kenkiä jaloissa ja syöpäläisiä ihmiset täynnä. Vielä pitkälti 60-luvulla Suomi oli maaseutua, alkeellisen kehittyvän maan tasolla. Sanopa vielä kerran kuinka suomalaiset ovat aina olleet etuoikeutettuja.
Ne ruskeat joita sinä nyyhkyttelet ovat ITSE sössineet maansa ylikansoituksella. Ei voi oikein verrata nälkiintyneisiin suomalaisiin jotka eivät edes lisääntyneet. Ylikansoitus on muiden maiden pääsyy köyhyyteen ja voivat syyttää ainoastaan itseänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuoikeutettua? Tunge ne jenkki woke-termisi percukseesi. Sinä et nähtävästi tiedä MITÄÄN oman kansasi historiasta. Suomalaiset, ainoa kansa jota on potkittu päähän koko historian ajan, pelkkää umpiköyhää nälkiintynyttä rääsyläisporukkaa erittäin vihamielisessä ympäristössä, maassa jossa ei oikein mikään kasva. Näin suomalaiset, alistettuina, silti raivasivat itsensä sivistysmaiden joukkoon. Tule kertomaan 72-vuotiaalle äidilleni kuinka hänen sukupolvensa oli "etuoikeutettu" ei ollut edes aina lanttua tarjolla, pennuilla ei kenkiä jaloissa ja syöpäläisiä ihmiset täynnä. Vielä pitkälti 60-luvulla Suomi oli maaseutua, alkeellisen kehittyvän maan tasolla. Sanopa vielä kerran kuinka suomalaiset ovat aina olleet etuoikeutettuja.
Ne ruskeat joita sinä nyyhkyttelet ovat ITSE sössineet maansa ylikansoituksella. Ei voi oikein verrata nälkiintyneisiin suomalaisiin jotka eivät edes lisääntyneet. Ylikansoitus on muiden maiden pääsyy köyhyyteen ja voivat syyttää ainoastaan itseänsä.
Ylikansoitus, jatkuva sotiminen ja naisten sortaminen niin, etteivät pääse kouluun vaan joutuvat toimimaan vain synnytyskoneina. Sivistys ja hyvinvointi alkaa lukutaidosta. Eri asia sitten osaako lukutaitoa hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä asutte lähellä UFFin myymälöitä kannattaa hakea sieltä vaatteet kun on tasarahapäivät. Minä ostin monta kassillista vaatteita 1 e/vaate. Takkeja löysin peräti neljä kappaletta, jotka sopii minulle ihan täydellisesti. Ulkohousut, monta paitaa, hameita ja mekkoja. Minusta ei ole ollenkaan kallis jos hyvä takki on 1 e. Jättää vaikka ensi viikon ruuat vähemmälle ja nipistää siitä. Tietystikään jos ei kierrätetty vaate kelpaa, niin sitten ei tämä vaihtoehto käy.
Uffilla on vain vanhoja ja epämuodikkaita vaatteita.
Mutta eihän raha ole tärkeintä... Ei ainakaan silloin jos sitä on.