Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
5721/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke n. 980. Asumistuki (eläkkeensaajan) n. 500 eli yhteensä 1480. Siitä sitten miinustellen vuokra 700, sähkö n. 25, vakuutus n. 20, lääkkeet 65, puhelin ja netti 50. Jää 620 kaikkeen muuhun eli toimeentulotuen rajoilla mennään. Nuukasti elän, en osta juuri mitään muuta kuin ruokaa. Välillä avustan opiskelevia lapsiani, jos pystyn. 

Vierailija
5722/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläke n. 980. Asumistuki (eläkkeensaajan) n. 500 eli yhteensä 1480. Siitä sitten miinustellen vuokra 700, sähkö n. 25, vakuutus n. 20, lääkkeet 65, puhelin ja netti 50. Jää 620 kaikkeen muuhun eli toimeentulotuen rajoilla mennään. Nuukasti elän, en osta juuri mitään muuta kuin ruokaa. Välillä avustan opiskelevia lapsiani, jos pystyn. 

Tuossahan on oikeasti hyvät tulot. Minulla ei ole usein ollut töissä käydenkään kuin tuon 780 vuokran jälkeen käytössä. Työttömänä taasen on tyytyminen noin 400-500 euroon. Tästäkin halutaan vielä napsia puolet pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5723/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mehu Katti kirjoitti:

Keskituloinen tässä hei! Täällä keskustellaan kuinka raha ei riitä ja olen  ollut luulossa että tuet riitävät. Olisiko joku ystävällinen ja erittelisi tulojaan ja menojaan. Missään ei koskaan avata tätä tarkemmin. Pyyntö on ihan asian ymmärtämiseksi, ei mitään piruilua tai muuta. 

Ihan helppoa. Tee itsellesi erillinen tili, laita sinne 587,71 e/kk, ja pärjää sillä rahalla kuukausi. Maksa siitä ruoka, puhtaus, lääkkeet, ostokset (heh) ja kaikki muut kulusi ja laskusi paitsi asumiskulut. Jatka tätä 6 kuukautta.

Sen jälkeen ymmärrät hiukan paremmin. Et tosin täysin, sillä sinulla on ollut koko ajan tieto siitä, että tämä on vain testi, joka päättyy aikanaan. Se auttaa henkisesti valtavasti. 

Miksi? Minä olen elänyt opiskelijana paljon pienemmällä rahalla, oli menot sitten sen mukaan. Kyllä sillä pärjäsi, kun oli pakko.

Nyt en samalla summalla pärjäisi, mutta miksi edes pitäisi? Ei ole tarkoituskaan pitkiä aikoja elää tuilla, tämä aina unohtuu näiltä. Tarkoitus on löytää edes osa-aikainen työ, niin saa enemmän. 

Vierailija
5724/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mehu Katti kirjoitti:

Keskituloinen tässä hei! Täällä keskustellaan kuinka raha ei riitä ja olen  ollut luulossa että tuet riitävät. Olisiko joku ystävällinen ja erittelisi tulojaan ja menojaan. Missään ei koskaan avata tätä tarkemmin. Pyyntö on ihan asian ymmärtämiseksi, ei mitään piruilua tai muuta. 

Ihan helppoa. Tee itsellesi erillinen tili, laita sinne 587,71 e/kk, ja pärjää sillä rahalla kuukausi. Maksa siitä ruoka, puhtaus, lääkkeet, ostokset (heh) ja kaikki muut kulusi ja laskusi paitsi asumiskulut. Jatka tätä 6 kuukautta.

Sen jälkeen ymmärrät hiukan paremmin. Et tosin täysin, sillä sinulla on ollut koko ajan tieto siitä, että tämä on vain testi, joka päättyy aikanaan. Se auttaa henkisesti valtavasti. 

Meidän työssäkäyvien köyhien elämä on tuota jatkuvasti. Elämiseen jää minulla ja lapsella alle tuhat euroa kuukaudessa, toimeentulotuen perusosat olisi yli tuhat euroa. Pärjätään silti oikein hyvin. En kadehdi toimeentulotuella eläviä kuitenkaan, työ on minulle muutakin kuin rahaa ja minun palkkani saattaa myös nousta tulevaisuudessa tai voin ottaa toisen työn lisätuloksi kun lapsi on vähän vanhempi.

Vierailija
5725/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan on oikeasti hyvät tulot. Minulla ei ole usein ollut töissä käydenkään kuin tuon 780 vuokran jälkeen käytössä. Työttömänä taasen on tyytyminen noin 400-500 euroon. Tästäkin halutaan vielä napsia puolet pois.

Kaikki on suhteellista. Yritän säästää puskuria ja auttaa lapsia välillä. Ei siitä niin kauheasti jää ja kun olen eläkkeellä ollut kymmenen vuotta, niin kaikki vehkeet ja tarvikkeet ovat tiensä päässä ja hankintalista vain kasvaa. Viimeisimpänä huomasin reiän lenkkareiden pohjassa. Taas meni budjetti uusiksi, en saa säästöön ajattelemaani summaa. No, kaikkeen tottuu.

Vierailija
5726/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun lapset asuivat kotona ja mietin paljonko jää käteen rahaa, kun maksat laskut ja laitan sivuun mm sen kuun sähkön osuuden.

Olimme monta vuotta, muistaakseen 7, lähikaupan aulassa myymässä pääsiäisjuttuja. Kauppias antoi luvan, seurasta ja etenkin valmentajalta tuli vihreää valoa ja sitten kesken kiireisen myynnin joku joukkuun prlaajan äiti tuli sanomaan mitä täällä teen, ei tätä ole hyväksytty ja mihin nämä rahat tulee. Siinä lähti monta potentiaalista ostajaa karkuun. Vaikka kuinka sanoin tähän on lupa, voidaanko hoitaa asiat myöhemmin, akka alkoi vinkumaan. Pisteet eräälle kassalle, joka soitti vartijan, joka pyysi naista poistumaan.

Itse olin niin ikävä, että kerroin tästä valmentajalle, joka sitten soitti naiselle ja kysyi mitä ihmettä, jos on epäselvyyttä, ne hoidetaan fiksusti, eikä niin, että vartija tulee paikalle. Kyseinen nainen monta krt yritti ottaa julkisesti asiaa esille. Onneksi oli tuttuja ympärille ja aina joku kertoi oliko tämä se kerta, kun vartijat heitti sut ulos.

Muistan ikuisesti sen, kun oli aivan älyttömästi myytävää, mm rairuohoja, virpomisoksia jne ja ne piti myydä nyt, eikä kk päästä. Ja joku haluaa, ettei myydä mitään. 

Laitettiin esikoisen harrastusmaksut puoliksi ja tolla pääsiäismyynnillä mä kuittasin harrastusmaksut koko vuodeksi. Eli oli mulke hyvin merkityävä juttu. Mutta jotkut eivät tykänneet, kun oli seuran logo ja rahat meni yhden pojan maksuun. 

Vierailija
5727/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saathan kansaneläkettä lisäksi, siis jos oot 65 täyttänyt?

Vierailija
5728/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin lääkärissä joka oli todella ihmeissään miksi minulla ei ole verenpainemittaria kotona ja kuulema älykellokin olisi hyvä kun sillä voi tarkkailla sykkeitä. Yritin sitten rauhassa selittää mun taloudellista tilannetta, että ei minulla ei ole rahaa ostaa näitä ja tilanne ei muutu kun jos huomaat olen liian sairas työelämään. Lääkäri pyöritteli päätään..

Vierailija
5729/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuostahan jäisi säästöön jo 300€ joka kuukausi. Mitä tekisit jos menettäisit asumistuen? Meille työkyvyttömille jotka ei päästä eläkkeelle käy niin vuoden vaihteessa kun omaan asuntoon ei makseta asumistukea. Minuun verrattuna olet hyvätuloinen, eikä mitään tarvetta elää nuukaillen. Eläisin kuin kroisos tuolla summalla.

Vierailija
5730/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alle viisikymppinen. Työeläkettä on kertynyt 228 euroa, Kela maksaa 731 euroa + n. 20 takuueläkettä.

Vierailija
5731/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuostahan jäisi säästöön jo 300€ joka kuukausi. Mitä tekisit jos menettäisit asumistuen? Meille työkyvyttömille jotka ei päästä eläkkeelle käy niin vuoden vaihteessa kun omaan asuntoon ei makseta asumistukea. Minuun verrattuna olet hyvätuloinen, eikä mitään tarvetta elää nuukaillen. Eläisin kuin kroisos tuolla summalla.

Kuten sanoin, niin avustan opiskelevia lapsiani. Perintöä minulta ei tule jäämään, joten olkoon tämä heidän perintönsä. He pystyvät opiskelemaan ilman lainaa. Olen mahdollistanut heille säästämisen jo silloin, kun asuivat kotona. Tiukkaa oli, mutta kannatti.

Vierailija
5732/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus ollut köyhä. Nyt kun on rahaa ja kohtuu paljon, niin tajuan sen,  etten tarvitsekaan kaikkea sitä mitä köyhänä 'aivan pakosti' tarvitsin. Voisin vaikka mennä kaukomatkalle, ostaa kalliin uuden auton tai tonnin stiflat. Nyt kun voisin, niin tyydynkin vähempään.

Niin että köyhänä sulla oli tuollaisia tarpeita🤣

Et tainnut olla oikeasti köyhä. Mämietin lähinnä milloin ostan uudet, lenkkarit,housut ja rintaliivit. Alkavat ollasiinä kunnossa ettävoivat lopullisesti rikkoontua ja mitä sitten pistän päälleni. Varsinkin jos just kaikki hajoaa samaan aikaan. Olen katsellut tarjouksia mutta koot tai rahat on ollut loppu kun sopivan hintaista olisi.

mene kuule kierrätyske

No kun ei ole!

Vierailija
5733/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alle viisikymppinen. Työeläkettä on kertynyt 228 euroa, Kela maksaa 731 euroa + n. 20 takuueläkettä.

Ok. Ajattelin vaan kysäistä, kun niin moni siihen oikeutettu jättää kansaneläkkeen hakematta.

Aika hauska sanana, vähän vanhanaikainen🤔

Mukavaa tikkutiistaita sulle -> kohti kellokeskiviikkoa

Vierailija
5734/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yrittäjä ystäväni väittää tietävänsä mitä köyhyys on.  Kulkee jatkuvasti ulkomailla.         En ikinä haaparantaa kauempana käynyt.

Vierailija
5735/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus kun rahat ei vaan riitä. Pala kurkussa 😢

Vierailija
5736/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei ystävyyttä, rakkautta ym. ole aidosti olemassakaan, kaikki perustuu vain rahaan ja toistensa hyväksikäyttöön:(

Vierailija
5737/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei ystävyyttä, rakkautta ym. ole aidosti olemassakaan, kaikki perustuu vain rahaan ja toistensa hyväksikäyttöön:(

Naulan kantaan.

Vierailija
5738/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri suositteli purentakiskoa, joka olisi maksanut noin 200€. Kerroin, ettei minulla ole mitään mahdollisuutta sellaiseen. Hän kertoi, että hampaani tulevat hajoamaan lähivuosina bruksaamisen takia, ja kisko olisi oikeastaan pakollinen hankinta. Enkö voisi ottaa lainaa, käyttää luottokorttia tai lainata vanhemmilta? Tällaiset vaihtoehdot ovat hyvin kaukana omasta ja vanhempieni todellisuudesta, ei minulla ole mitään mahdollisuutta hankkia tuollaista summaa mistään. Hammaslääkäri totesi, että se on sitten oma valinta antaa hampaiden hajota. 

Vierailija
5739/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri suositteli purentakiskoa, joka olisi maksanut noin 200€. Kerroin, ettei minulla ole mitään mahdollisuutta sellaiseen. Hän kertoi, että hampaani tulevat hajoamaan lähivuosina bruksaamisen takia, ja kisko olisi oikeastaan pakollinen hankinta. Enkö voisi ottaa lainaa, käyttää luottokorttia tai lainata vanhemmilta? Tällaiset vaihtoehdot ovat hyvin kaukana omasta ja vanhempieni todellisuudesta, ei minulla ole mitään mahdollisuutta hankkia tuollaista summaa mistään. Hammaslääkäri totesi, että se on sitten oma valinta antaa hampaiden hajota. 

Mulla oli vst. Hammas meni halki. Arvio oli n 3000 euroa. Aloitin heti säryn alettua myymään kodin irtaimistoa. Vuodessa oli 5 krt kirppispaikka ja kalliimmat myin torissa. Onneksi oli ylitöitä. Vuodessa sain summan kokoon, mutta tein aivan älyttömästi töitä. 

Hammaslääkäri on oikeassa. Mulla on yksi hammas haljennut, 3000 e vrt 300 e, mikä maksoi purentakisko.

Vierailija
5740/5804 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haljennut hammas 3000 euroa? En usko. Ja mikset ottanut lainaa jos kerta olit työelämässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä