Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
3881/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää, kun lähikaupoistani ei saa enää vihanneksille tai hedelmille biopusseja. Aina pitää ottaa niitä muovisia.

Mitä ainetta ne biopussit oli?

Vierailija
3882/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää, kun lähikaupoistani ei saa enää vihanneksille tai hedelmille biopusseja. Aina pitää ottaa niitä muovisia.

Kasvitärkkelystä näemmä, kun Googlettaa. Kyllä ainakin itse sellaiseen eilen pakkasin banaanini kaupassa, olisiko kauppakohtainen ongelma tuo? Ota omat pussit mukaan, jos ei muuten onnistu, toki tulee joitain senttejä sitten ylihintaa ostoksiin, mutta delfiinit ja muut mereneläjät kiittävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3883/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaisköyhä. kirjoitti:

Tuo oli jonkun hyväosaisen trollin provo-ketju, jonka syöttiin yllättävän moni on tarttunut. Ei linssien syönnillä ole mitään tekemistä sen kanssa, onko köyhä vaiko ei.

Minulle linssit tulivat tietoisuuteen jo lapsena Aku Ankka-lehdestä 70-luvulla. Kun löysin Aku Akuankasta jonkin minulle tuntemattoman käsitteen, niin menin kirjastoon tutkimaan mitä se tarkoittaa, kun mitään nettejä ei tuoloin tietenkään vielä ollut.

Muutoinkin kirjasto oli lapsuudessani toinen kotini, koska muihin harrastuksiin ei ollut varaa.  Viidennellä luokalla tiesin jo monesta asiasta enemmän, kuin opettajani ja sain siksi vaikean oppilaan roolin, kun korjailin opettajan opetuksia tunneilla. Silti minusta tuli vain tyhmä ja saamaton köyhä, osittain, koska ei ollut varaa opiskella lukiota pidemmälle ja 90-luvun lama katkaisi loputkin haaveet "paremmasta" elämästä. Lukuharrastukseni on onneksi jatkunut koko elämän.

Tuo oli vuodatukseni vain esimerkkinä miten tyhmiä me köyhät tosiaan ollaan, kun ei osata itseämme edes ruokkia oikein.

Taidat innokkaasti myös huomautella kirjotusvirheistä.

Vastaan vielä kerran viestiisi, eli jos takerruit tuohon opettajalleni huomautteluun, niin kerron yhden räikeimmistä esimerkeistä, eli kun opettaja opetti koko luokalle fysiikan (vai oliko jokin ympäristöoppi kyseessä tai jotain, tuota en nyt muista, tähtitieteestä oli kuitenkin kysee tuolloin) tunnilla, että valovuosi on aika, jonka valo kulkee vuodessa avaruudessa, niin koin velvollisuudeksi korjata asia, eli valovuosi on matka, onka aika kulkee vuodessa. Eihän siinä muuten olisi mitään järkeäkään, mutta viidesluokkalainen ei välttämättä sitä tajua vielä, vaan uskoo opettajaansa. Kun aikani väänsin asiasta opettajan kanssa, niin jouduin rehtorin kansliaan puhutteluun niskuroimisesta.

Miten tuo sitten liittyisi kirjoitusvirheistä huomatteluun keskustelupalstoilla? Ei mitenkään.

Vierailija
3884/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut työtön, ja elänyt sen mukaan mihin rahat riittävät. Minusta on niin paljon hyviä asioita myös työttömänä esim. voi kävellä luonnossa enemmän, mennä ilmaisille luennoille, mennä tapahtumiin, mitkä ovat ilmaisia, tavata ystäviä, mahdollisuus lukea kirjoja enemmän ja muutenkin ottaa mahdollisuus itselleen, että ottaa asioista selvää, kun on paljon vapaa aikaa. Miksi siis olla surullinen siitä, että on työtön?  Olen elänyt myös niukin naukin myös ruoan suhteen, mutta olen syönyt kuivaherneitä ym. Mutta ei se minua haitannut koskaan, en koskaan valittanut tästä muille. Jos haluaa oikeasti töitä, niin toki töitä löytyy, ei ehkä omalta alalta, mutta kaupan kassa, siivous ym. ym. Ehkä sinun pitää opiskella, mitä on olla oikeasti köyhä, ja se opettaa sinua tulevaisuutta varten ja tekee sinusta sisäisesti yhä rikkaamman. Ehkä saat niitä töitä tulevaisuudessa omalta alalta tai elämä haluaa sinun vaihtavan alaa? Kukaan ei voi tietää toisten elämää, mitä se haluaa sanoa. 

Vierailija
3885/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän näitä viestejäni täällä juuri ketään taida lukea Sugarbethiä ja rutiköyhää volvonomistajaa lukuunottamatta (Kiitos teille!) mutta kiinnostaisi tietää alapeukuttajilta, että alapeukutatteko siksi, että minulla on auto vai siksi, että ette vain jaksa lukea paria riviä enempää kerralla?  Onko perimäinen "syy" silloin minussa vai teissä? Suhteellista sainoisin...

Minnakin tai joku hengenheimolainen taisi tulla mukaan tuohon ruuan hinta keskusteluun?

Vierailija
3886/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut työtön, ja elänyt sen mukaan mihin rahat riittävät. Minusta on niin paljon hyviä asioita myös työttömänä esim. voi kävellä luonnossa enemmän, mennä ilmaisille luennoille, mennä tapahtumiin, mitkä ovat ilmaisia, tavata ystäviä, mahdollisuus lukea kirjoja enemmän ja muutenkin ottaa mahdollisuus itselleen, että ottaa asioista selvää, kun on paljon vapaa aikaa. Miksi siis olla surullinen siitä, että on työtön?  Olen elänyt myös niukin naukin myös ruoan suhteen, mutta olen syönyt kuivaherneitä ym. Mutta ei se minua haitannut koskaan, en koskaan valittanut tästä muille. Jos haluaa oikeasti töitä, niin toki töitä löytyy, ei ehkä omalta alalta, mutta kaupan kassa, siivous ym. ym. Ehkä sinun pitää opiskella, mitä on olla oikeasti köyhä, ja se opettaa sinua tulevaisuutta varten ja tekee sinusta sisäisesti yhä rikkaamman. Ehkä saat niitä töitä tulevaisuudessa omalta alalta tai elämä haluaa sinun vaihtavan alaa? Kukaan ei voi tietää toisten elämää, mitä se haluaa sanoa. 

Uteliaisuuttani kysyn, vaikken tuntenutkaan kalikan kolahdusta, että kenelle viestisi suuntasit vai oliko nuo sinuttelut jutussasi retorisia? Itseäni en noista aiheista tosin edes tunnistanut.

Ja oikeasti köyhä tosiaankin tajuaa, että kaikille EI vain ole töitä, eivätkä kaikki voi työskennellä. Ja oikeasti köyhä tajuaisi myös, ettei niihin luentoihin tai ystävien luokse tosiaankaan tosiköyhänä niin vain mennä, oli sitten auto tai ei. Samat puutkin ja polut alkavat tympimään jo 10 vuoden jälkeen lenkeillessä. Ja olen surullinen siitä, että olen työtön, mutta voin iloita muista asioista silti.

Oliko muita kivoja "neuvoja" meille köyhille.

Vierailija
3887/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvitärkkelystä näemmä, kun Googlettaa. Kyllä ainakin itse sellaiseen eilen pakkasin banaanini kaupassa, olisiko kauppakohtainen ongelma tuo? Ota omat pussit mukaan, jos ei muuten onnistu, toki tulee joitain senttejä sitten ylihintaa ostoksiin, mutta delfiinit ja muut mereneläjät kiittävät.

Mäkin käytän niitä kaupan biopusseja biojätteisiin kotona, ei tarvi ostaa itse niitä.

Vierailija
3888/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen täällä kanssa! Mutta hyppään autojutut yleensä ohi.

T: Multavaras

Vierailija
3889/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen täällä kanssa! Mutta hyppään autojutut yleensä ohi.

T: Multavaras[/quote

Tuu vetäsee hihasta, kun tavataan, niin varastetaan sulle yhdessä mun auton takakopallinen multaa:)

Ole heti tiennyt, että nämä autojutut oikeasti kiinnostavat tosi harvoja auvapalstalla, mutta olen tahtonut niillä kyseinalaistaa yleisiä usein vääriä väittämiä ja legendoja autoilun kuluista, juuri jotta niistä tietämätönkin saisi esimerkeillä oikeaa tietoa miten autoiluharrastuksia voi olla monenlaisia ja -hintaisia. Toki autoiluunkin kuten muihinkin asioihin elämässä saa laitettua niin paljon rahaa kuin rahkeet riittävät, jos haluaa. Itse olen pärjännyt kolmisenkymmentä vuotta samalla summalla, minkä moni auto menettää arvoaan vuodessa, lainanlyhennyksistä puhumattakaan ja tämä, jos mikä on mielestäni ollut juuri niitä valintoja, joihin köyhiä joka paikassa opastetaan tekemään.

Jos olet huomannut, niin viimeisimmissä viesteissäni ei ole juuri enää autoja mainittu. Se automoodi jotenkin vain jämähti päälle vähäksi aikaa. Reiluun 50 vuoteen köyhyyttä mahtuu paljon erilaisia kokemuksia ilman autoakin.

Vierailija
3890/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelen näin vaiheittain, niin voi sitten pitää lukiessa taukoa välillä :)

Juolahti mieleeni, että jospa sittenkin olet tosissasi asiasi suhteen ja tuo sinuttelu on sellaista Mika Häkkispuhetta kun hän puhuu TV:ssä, että "...kun SÄ tulet mutkaan 300 km tunnissa, niin..." alkaa heti korvat höröllä kuuntelemaan, että mitä sitten tehdään, jos vaikka joku päivä yllättäisi itsensä ajamasta 300 km tunnissa mutkaan vanhalla tehottomalla romullaan.

Kuitenkin, kaikesta kirjoittamisestasi huomaa, että olet joko vielä tai työttömänä ollessasi ollut niin nuori, että vaikeudet ovat helpompi ollut ottaa rennommin, koska on vielä ollut toivoa paremmasta, jota minun ikäisellä ja vaivaisella pitkäaikaistyöttömällä ei enää ole näköpiirissä vaikka kuinka iloitsisi työttömyydestään ja köyhyydestään.

Et myöskään selvästikään ole joutunut kokemaan omakohtaisesti 90-luvun lamaa, jolloin elämä pahimmillaan moukaroi sinut puolikuolluksiin ja löi vielä lapiolla takaraisvoon tai monet jopa hengiltä asti. Tuon jälkeen ei maailma koskaan enää ollut sama, eikä se tosiaan vahvistanut vaan jätti vakavat vammat loppuelämäksi. Sen jälkeen koronat ja muut ovat tuntuneet hyttysenpistoilta.

Mutta huvinsa kullakin, ja saa olla toki minun puolesta iloinen työttömyydestään, jos haluaa.

Vierailija
3891/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Nyt muuten taitaa olla köyhyyskeskustelua päiväkotien aamupala-ketjussakin! Meikämandoliini totesi, että ruokkii aamulla lapsen. Puuroa ja mehukeittoa. En toimita pienokaista tyhjin masuin maailman kyytiin!

Samalla kuin oma välttämätön aamukaffe tekeytyy myös piltin puuro.

Eli juu. Tällä köyhällä on aamuisin kaffetta! Lapsille keitetään puuro. Ja on pakastemarjoja. Tai mehukeittoa. Päiväkodin aamiainen on heille enempi sosiaalinen tapahtuma... Ei, en vie lasta syömättä hoitoon. Nyt lapsi on jo iso skrode kaveri, ja muuten myös tykästynyt kokkailuun.💗 Ihana poika! 💗💗

Hetken jo langesin omaan ansaani, enkä lukenut viestiäsi loppuun tarpeeksi tarkkaan tai jotain, kun ehdin jonkin aikaa ihmetellä, että oliko sinulla tuolla äitisi luona vielä pieni tarhaikäinen lapsikin mukana. Nythän hän siis on jo iso poika :)

Sama täällä, että ei ilman aamupalaa kouluun, sillä olisi aivan liian pitkä aika pienen ihmisen pärjätä ja samalla opiskella, kouluruokailuun asti. Lasten ruokailut on meillä se ykkösasia ja sitten tulee muut, auto viimeisenä, vaikkei ehkä kirjoituksistani uskoisi. Auton on muuten nykyään helppo laittaa seisomaan tai ottamaan liikenteeseen netin kautta, joten sekin mahdollisuus on aina hyödynnettävissä, jos mahdollista. Tämä "neuvo" oli siis kaikille, jotka tätä lukevat.

Vierailija
3892/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin käytän niitä kaupan biopusseja biojätteisiin kotona, ei tarvi ostaa itse niitä.

Ne voi käyttää biojätteiden pussiksi, jos se on sallittua, jäteyhtiöillä on erilaisia ohjeita. Täältä poistui noi kauppojen hedelmä/vihannesosastoilta, kun jäteyhtiön biojätteiden käsittely muuttui ja ne pussit eivät enää soveltuneet siihen. Oli kuulemma tehokas keino estää noiden päätymistä biojätteen joukkoon.

(hedelmät ja vihanneksen voi usein ostaa ilman pussiakin, banaanit eivät esimerkiksi tarvitse mitään pussia ympärilleen, kun ovat tertussa. Sitten jotkut tomaatit, omenat tai appelsiinit on "pakko" ostaa pussissa, koska eihän ne pysy pyöreinä palloina aloillaan yhdessä kasassa. Hedelmille ja vihanneksille voi hankkia (ostaa, tehdä itse) kestopussin, jota kuljettaa aina mukanaan - siinähän ei itse säästä, koska se hedelmäpussi nyt ei kaupassakaan maksa mitään, mutta se säästää sen pienen pisaran muovia (ja nythän se muovin säästäminen ja kierrättäminen on vielä tärkeämpää, ettei Putinille jouduta maksamaan siitä pisarastakaan).

Vierailija
3893/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän näitä viestejäni täällä juuri ketään taida lukea Sugarbethiä ja rutiköyhää volvonomistajaa lukuunottamatta (Kiitos teille!) mutta kiinnostaisi tietää alapeukuttajilta, että alapeukutatteko siksi, että minulla on auto vai siksi, että ette vain jaksa lukea paria riviä enempää kerralla?  Onko perimäinen "syy" silloin minussa vai teissä? Suhteellista sainoisin...

Minnakin tai joku hengenheimolainen taisi tulla mukaan tuohon ruuan hinta keskusteluun?

Rutiköyhä volvonomistaja täällä. Olen nukahdellut istualleni aamuviidestä lähtien univelasta ja aamupuolikahdeksasta lähtien vasaroinnin ja hiomisen vuoksi. En jaksa!

En osaa kommentoida tässä vaiheessa muuta kuin sitä asiaa, että esimerkkisi valovuodesta veti aivoni viimeistäänkin umpisolmuun. Oletko sinä nyt siis samaa mieltä viidesluokkalaisen itsesi kanssa vai jotain muuta mieltä?

"-- kun opettaja opetti koko luokalle -- että valovuosi on aika, jonka valo kulkee vuodessa avaruudessa, niin koin velvollisuudeksi korjata asia, eli valovuosi on matka, onka aika kulkee vuodessa. Eihän siinä muuten olisi mitään järkeäkään, mutta viidesluokkalainen ei välttämättä sitä tajua vielä, vaan uskoo opettajaansa."

Minä en voi olla tarkistelematta taustoja silloin, kun niitä on tarkisteltavana, joten etsin käsiini tällaisen määritelmän: "Yksi valovuosi on se matka, jonka valo kulkee tyhjässä avaruudessa vuoden aikana yksi valovuosi on se matka, jonka valo kulkee tyhjässä avaruudessa vuoden aikana."

https://www.astro.utu.fi/zubi/unit/ly.htm

Myönnän mukisematta olevani itse väärässä, mutta en yhtään tiedä sitä, kuka on oikeassa.

Vierailija
3894/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne voi käyttää biojätteiden pussiksi, jos se on sallittua, jäteyhtiöillä on erilaisia ohjeita. Täältä poistui noi kauppojen hedelmä/vihannesosastoilta, kun jäteyhtiön biojätteiden käsittely muuttui ja ne pussit eivät enää soveltuneet siihen. Oli kuulemma tehokas keino estää noiden päätymistä biojätteen joukkoon.

(hedelmät ja vihanneksen voi usein ostaa ilman pussiakin, banaanit eivät esimerkiksi tarvitse mitään pussia ympärilleen, kun ovat tertussa. Sitten jotkut tomaatit, omenat tai appelsiinit on "pakko" ostaa pussissa, koska eihän ne pysy pyöreinä palloina aloillaan yhdessä kasassa. Hedelmille ja vihanneksille voi hankkia (ostaa, tehdä itse) kestopussin, jota kuljettaa aina mukanaan - siinähän ei itse säästä, koska se hedelmäpussi nyt ei kaupassakaan maksa mitään, mutta se säästää sen pienen pisaran muovia (ja nythän se muovin säästäminen ja kierrättäminen on vielä tärkeämpää, ettei Putinille jouduta maksamaan siitä pisarastakaan).

Onpa kivoja aikuisten juttuja äiskä, mäkin opin sitten isona ostamaan ruokaa kaupasta, saanks mä ottaa tikkarin?

Vierailija
3895/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rutiköyhä volvonomistaja täällä. Olen nukahdellut istualleni aamuviidestä lähtien univelasta ja aamupuolikahdeksasta lähtien vasaroinnin ja hiomisen vuoksi. En jaksa!

En osaa kommentoida tässä vaiheessa muuta kuin sitä asiaa, että esimerkkisi valovuodesta veti aivoni viimeistäänkin umpisolmuun. Oletko sinä nyt siis samaa mieltä viidesluokkalaisen itsesi kanssa vai jotain muuta mieltä?

"-- kun opettaja opetti koko luokalle -- että valovuosi on aika, jonka valo kulkee vuodessa avaruudessa, niin koin velvollisuudeksi korjata asia, eli valovuosi on matka, onka aika kulkee vuodessa. Eihän siinä muuten olisi mitään järkeäkään, mutta viidesluokkalainen ei välttämättä sitä tajua vielä, vaan uskoo opettajaansa."

Minä en voi olla tarkistelematta taustoja silloin, kun niitä on tarkisteltavana, joten etsin käsiini tällaisen määritelmän: "Yksi valovuosi on se matka, jonka valo kulkee tyhjässä avaruudessa vuoden aikana yksi valovuosi on se matka, jonka valo kulkee tyhjässä avaruudessa vuoden aikana."

Myönnän mukisematta olevani itse väärässä, mutta en yhtään tiedä sitä, kuka on oikeassa.

Mä totesin, että tuossa tekstissä on pakko olla ajatus/kirjoitusvirhe (oliko kirjoittaja se, jolla oli migreeni ja kirjaimet hukassa?), eli hän koululaisena korjasi opettajalle, että valovuosi on matkamitta, se kertoo, kuinka pitkän matkan valo kulkee vuodessa (ei tekstissä ollut aika).

(minä olen se tampio, ja besserwisser jo syntymävikana)

Vierailija
3896/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän väsymyksen ja aivosumun kohdallasi hyvin itsekin ajottain samoista oireista unettomuudesta johtuen kärsiessäni.

Opettaja oi siis sitä mieltä, että valovuosi on AIKAmitta eli yksi vuosi, jota se ei ole.

Minä olin sitä mieltä, että valovuosi on MATKAmitta, jonka valo kulkee avaruudessa vuoden aikana. Eli minä olin oikeassa. Vuosihan on aina aikana vuosi Maapallon aikaa, jolla myös valovuosi ilmoitetaan. Sitten eri planeetoilla paikallinen vuosi voi kestää vaikka kymmeniä vuosia kuten esim. Uranuksen vuosi on 84 Maan vuotta, mutta tämä ei enää suoraan liity alkuperäiseen aiheeseen eli valovuoteen, joka siis määritellään Maapallon ajassa, vaikka valo kulkisi missäpäin avaruutta vain.

Tämä siis oli liian vaikeata koulun vakituiselle opettajalle 80-luvulla, joten en ihmettele vaikka kaikki eivät sitä tälläkään hahmottaisi.

Vierailija
3897/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä totesin, että tuossa tekstissä on pakko olla ajatus/kirjoitusvirhe (oliko kirjoittaja se, jolla oli migreeni ja kirjaimet hukassa?), eli hän koululaisena korjasi opettajalle, että valovuosi on matkamitta, se kertoo, kuinka pitkän matkan valo kulkee vuodessa (ei tekstissä ollut aika).

(minä olen se tampio, ja besserwisser jo syntymävikana)

Juu, mulla tekee migreeniaura, sitä, että tulee sokeita pisteitä näkökenttään. Liika koneella roikkuminen taitaa pahentaa asiaa, mutta onnekis niitä ei päivittäin tule.

Ja tosiaan myös olen sama, joka yritti korjata opettajani tietoja siinä onnistumatta ja rangaistuksen saaden

Eli valovuosi tosiaan on MATKA ei AIKA. Lähimpään tähteen Auringomme jälkeen  on esimerkiksi matkaa Maasta 4,22 valovuotta.

Vierailija
3898/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän väsymyksen ja aivosumun kohdallasi hyvin itsekin ajottain samoista oireista unettomuudesta johtuen kärsiessäni.

Opettaja oi siis sitä mieltä, että valovuosi on AIKAmitta eli yksi vuosi, jota se ei ole.

Minä olin sitä mieltä, että valovuosi on MATKAmitta, jonka valo kulkee avaruudessa vuoden aikana. Eli minä olin oikeassa. Vuosihan on aina aikana vuosi Maapallon aikaa, jolla myös valovuosi ilmoitetaan. Sitten eri planeetoilla paikallinen vuosi voi kestää vaikka kymmeniä vuosia kuten esim. Uranuksen vuosi on 84 Maan vuotta, mutta tämä ei enää suoraan liity alkuperäiseen aiheeseen eli valovuoteen, joka siis määritellään Maapallon ajassa, vaikka valo kulkisi missäpäin avaruutta vain.

Tämä siis oli liian vaikeata koulun vakituiselle opettajalle 80-luvulla, joten en ihmettele vaikka kaikki eivät sitä tälläkään hahmottaisi.

Minut sai kompastelemaan tuo ensimmäinen väitteesi, jonka mukaan "valovuosi on matka, onka aika kulkee vuodessa". Olet pannut siihen harhautukseksi vielä näppäilyvirheen, joka vei minut suin päin höyryveturien aikaan. :)

Rutiköyhä volvonomistaja

Vierailija
3899/5804 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelen näin vaiheittain, niin voi sitten pitää lukiessa taukoa välillä :)

Juolahti mieleeni, että jospa sittenkin olet tosissasi asiasi suhteen ja tuo sinuttelu on sellaista Mika Häkkispuhetta kun hän puhuu TV:ssä, että "...kun SÄ tulet mutkaan 300 km tunnissa, niin..." alkaa heti korvat höröllä kuuntelemaan, että mitä sitten tehdään, jos vaikka joku päivä yllättäisi itsensä ajamasta 300 km tunnissa mutkaan vanhalla tehottomalla romullaan.

Kuitenkin, kaikesta kirjoittamisestasi huomaa, että olet joko vielä tai työttömänä ollessasi ollut niin nuori, että vaikeudet ovat helpompi ollut ottaa rennommin, koska on vielä ollut toivoa paremmasta, jota minun ikäisellä ja vaivaisella pitkäaikaistyöttömällä ei enää ole näköpiirissä vaikka kuinka iloitsisi työttömyydestään ja köyhyydestään.

Et myöskään selvästikään ole joutunut kokemaan omakohtaisesti 90-luvun lamaa, jolloin elämä pahimmillaan moukaroi sinut puolikuolluksiin ja löi vielä lapiolla takaraisvoon tai monet jopa hengiltä asti. Tuon jälkeen ei maailma koskaan enää ollut sama, eikä se tosiaan vahvistanut vaan jätti vakavat vammat loppuelämäksi. Sen jälkeen koronat ja muut ovat tuntuneet hyttysenpistoilta.

Mutta huvinsa kullakin, ja saa olla toki minun puolesta iloinen työttömyydestään, jos haluaa.

Puit sanoiksi sen, mitä itsekin olisin vastannut tuolle edelliselle kommentoijalle: nuorena on helpompaa, suorastaan helppoa, olla köyhänä. Kun kuusikymppiä alkaa häämöttää, tarvitaan jo onnenpotku nimeltään lottovoitto, jotta loppuelämä ei menisi pennosia laskiessa ja vyötä kiristellessä. On helppoa nauttia niukkailemisesta, kun tietää, että se ei ole ikuista.

Tässäkin ketjussa on huomattu, että tosi monella on köyhistä yhden koon käsitys: köyhä on nuorehko, korkeintaan nelikymppinen ihminen, joka on koko ikänsä ollut vähävarainen (ja laiska, kaljanhimoinen nikotinisti) ja jonka pitäisi opiskella ammatti ja tehdä opiskeluaikana siivouskeikkaa tai ottaa opintolainaa. On nimittäin niitäkin, jotka ovat päätyneet köyhyyteen vasta elämänsä loppupäässä ja joihin nuo kehotukset eivät pure.

Rutiköyhä volvonomistaja

Vierailija
3900/5804 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut sai kompastelemaan tuo ensimmäinen väitteesi, jonka mukaan "valovuosi on matka, onka aika kulkee vuodessa". Olet pannut siihen harhautukseksi vielä näppäilyvirheen, joka vei minut suin päin höyryveturien aikaan. :)

Rutiköyhä volvonomistaja

Niinpä. Yritin eilen epätoivoisesti löytää tuota kirjoitusvirhettä viestistäni siinä onnistumatta ja vasta nyt sitten tajusin, mikä aiheutti hämmennystä tuossa. Tuli tosiaan pahaan paikkaan kirjoitusvirheet muuten melko hyvin onnistuneessa viestissäni. Puin asiaa parissa kolmessa viestissä jälkeenpäin, joten tuli toivottavasti nyt selväksi kaikille, jota aihe kiinnosti.

Tuo opettajan väärin opettaminen ja kinastelu asioista, sekä rangaistukset niistä (rehtoria ei kiinnostanut, ketä on oikeassa), johtivat sitten siihen, että ei tuo koulunkäynti oikein enää jaksanut kiinnostaa ja arvosanat alkoivat pudota ylä-astetta kohti mentäessä ja sen aikana. Lisäksi opettaja alkoi sitten kostoksi takertumaan jokaiseen pikkuvirheeseeni ja jouduin esim. käymään kerran viikossa erityiskirjoitusopettajan (tai joku sinnepäin) luona opettelemassa kirjoittamista, koska yhdessä kirjaimessa kaunokirjoituksessani oli kuulemma liian ahdas lenkki ajottain. Käsialaani on kuitenkin muuten kehuttu erityisen selkeäksi usein eri tilanteissa vuosien aikana ja äidinkieli on ollut paras aineistani arvosanoiltaan kaikki opiskeluvuodet mukaan laskien. Samoin jouduin viikottain käymään kerran viikossa koulussa puheterapeutilla, koska en osannut ääntää yhtä kirjainta kunnolla lapsena tapahtuneen onnettomuuden vuoksi. En tietenkään sitä oppinutkaan lausumaan  oikein tuon kahden vuoden aikana, koska sen oppiminen olisi vaatinut kirurgisen operaation minulle vähintään., mutta oli se aika nöyryyttävää. En tiedä sitten oliko tuo kovin yleinen käytäntö muutoinkin 80-luvulla tuollainen.

Tänään ei ole enää näkynyt läiskiä näkökentässä ja tulin siihen tulokseen, että auringonvalo heijastaa heiluvien puiden oksien takaa läppärini näytöstä iltaisin niin paljon, että se saattaa aiheuttaa noita migreeniauraoireita. Tarvitsee etsiä parempi paikka kirjoittamiseen, koska en raatsisi verhoa laittaa ikkunaan, kun ulkona on muuten niin kaunista ja muutkin asukkaat meillä kärsisivät siitä.