Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
3181/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta kaupassa maksamisesta, voi se summa olla kerralla suurempikin eikä se ihmisestä rikasta tee.

Itse käyn esim. kerran kuussa kaupassa, on matkaa nimittäin, ja helposti tulee esim. 60e ostokset.

Kerran kävi niin ettei kortilla ollut tarpeeksi, ja hitusen alkoi hävettää kun kassa alkoi siinä ehdotella että katsotaan mihin asti saldo riittää, ja jonossakin näytti että aletaan katsella.

Minulla oli kuitenkin se "pahan päivän varani", 50e mukana ja maksoin osan käteisellä.

Usein ostan myös huonojalkaiselle sukulaiselle ostoksia, ja laitan vain kapulan ostosten väliin, maksan hänen käteisellä ja omat kortilla. Ei ole tullut mieleenkään siinä ajatella ettei ensimmäinen ajatus kassallakin ole että ostaa jollekin toiselle.

Vierailija
3182/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun köyhåltå joku varastaa kengät niin miltä tuntuu pitää niitä jaloissaan ?? Varmaan hienoa lisätä köyhien kärsimyksiä. Tai varastaa köyhän takin pitää sitä päällään tai myydä sen. Monen lapsen ruoka tai reppu pipo on varastettu oletko onnellinen että teit onnettomaksi taas yhden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3183/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin kaupassa. Taas on se aika kuusta, kun tili on lähes tyhjä. Piti maksaa ostokset osin tililtä, osin käteisellä. En mä tiedä, mutta mulle se on jotenkin köyhyyden yksi kiusallisimmista tilanteista. Hyvä tietysti, että oli edes sen verran yhteensä, että sain ostokseni maksettua.

Minä teen noissa tapauksissa aina niin, että menen kahdesti kauppaan. :) Toisella kerralla maksan kortilla ja toisella käteisellä. Tai sitten peräkkäisinä päivinä, jos ei ihan pakko kaikkea ostaa samana päivänä. Näin voi helposti tehdä, kun kauppaan on lyhyt matka.

Näin voi tehdä sillon kun käteistä on riittävästi ja kortilla on riittävästi järkeviin osoksiin. Täytyy olla kummallakin muutamia euroja.

Mutta jos on esimerkiksi 1 euroa käteistä ja kortilla on 2 euroa eli yhteensä 3 euroa niin järkevämpäähän on ostaa kerralla 3 euron tavarat. Saatat saada vaikka yhden tarvitsemasi 2,80 euron tuotteen. Tai ainakin voi vertailla eri mahdollisuuksia mitä saa 3 eurolla. Kuin että osta sillä 1 eurolla jotain mitä sillä saa ja seuraavana päivänä 2 jotain eurolla mitä sillä saa.

Vain oikeasti köyhä tajuaa, että silloin kuin hän joutuu kaupassa maksamaan sekä käteisellä, että kortilla kyse on todella pienistä hiluista.

Kassalla voi sanoa ihan vapaasti, että maksan nämä erikseen, ei tarvitse käydä välillä kotona.  Voi jopa laittaa ostokset samaan ja antaa hilut ja sanoa, että loppu kortilta.  Ja jopa niin, että hilut + pullokuitti ja loput kortilta, kassa osaa kyllä laskea.  Tämä on asia, jonka vain todella köyhä tajuaa:))

Moni varakaskin maksaa osan käteisellä, ja loput kortilta,  jos haluaa vaikka lompakkoon kertyneistä kolikoista eroon.  Ei se leimaa ihmistä.

Niin, mutta tuskin niin, että maksaa 50 senttiä käteisellä ja 1,50 senttiä kortilla. Ja ne ovat hänen ainoat rahansa. Silti saattaa aattaa olla vielä päiviä, jopa viikko eläkkeeseen tai tukeen.

Tässä taas sekoitetaan ns. normaali leikkitilanne ja köyhän äärimmäinen tilanne.

Ensin köyhä on tuskissaan kulkenut kaupassa ja laskenut, ettei se ostos vain ylitä 2 euroa.

Tätä tuskin ne "huvikseen" käteisellä ja kortilla maksavat ole tehneet kauppaa kierrellessään.

"Haluaa vaikka lompakkoon kertyneistä kolikoista eroon". Tämä kuvaa sen kaiken, mitä eroa on köyhällä ja rikkailla.

Tilanne on aivan eri. Miksi sitten verrata omahyväisesti ja sormi pystyssä opettaen: "kyllähän me varakkaatkin teemme näin".

Se EI ole vastaava tilanne.

Köyhä jännittää ja tuskailee kaupassa ja jännittää ja tuskailee vielä eteenpäinkin miten pärjää loppupäivät.

Ja ne ovat köyhän ainoat rahat.

Vierailija
3184/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän elämän Pyhä Kolminaisuus tämän ketjun mukaan: pakastin, kuukuppi ja naapurin risut.

Ei suinkaan, vaan vaikuttaa siltä, että tämän ketjun köyhät eivät osaa ymmärtää, että on kannattavampaa säästää tänään euro, koska lähitulevaisuudessa se voi olla kaksi euroa. Tai että kannattaa käydä töissä, vaikka tuilla saisi saman. Tai että kannattaa elää sentilleen nuukaillen, koska sillä lailla voi säästää. YLipäätään jonkin tyyppinen näköalattomuus tuntuu olevan sairautena. Uskotaan, että kaikki on tehty säästämiseksi vaikkei ole. Uskotaan, että ollaan hyvä rahankäyttäjiä, vaikka ei ehkä ollakaan. Ylpeys, sitä se ehkä on. Kun kaikki muu on mennyt, niin pidetään ylpeydestä kiinni, vaikka se ehkä juuri on ongelmien syynä, se joka kertoo, että kaikki on muiden syytä. Rikkaiden, korkojen nousun, anttisannan, yhteiskunnan, maaseudun autioitumisen, jne.

On turha kadehtia toisia ja heidän asemaansa, kaikilla on omat ongelmansa. Keinoja löytyy kuitenkin sitten kaikille.

Kyllä, kyse on nimenomaan köyhyyden aiheuttamasta näköalattomuudesta, jolle ihminen ei oikeastaan voi mitään. Se on ihan yleismaailmallinen ilmiö, ja sitä on alettu tutkia ihan laajamittaisesti. Oikeasti toimentulostaan kamppailevan ihmisen horisontti kutistuu koko ajan, ei välttämättä pysty näkemään edes ensi viikkoon, jos tän päivän sapuskat/laskunmaksutkin on vielä raapimatta kokoon.

Aika monella käyhällä köyhyyden alkusyy EI ole se kyseinen ihminen itse - ihmisen resilienssi kuitenkin vaikuttaa siihen, kuinka voi selvitä eteenpäin. Ja jossain vaiheessa ihan jokaisen kestokyky ja toipumiskyky loppuu. Ja vaikka olisi alunperin itse "aiheuttanut" köyhyytensä esimerkiksi kouluttautumalla väärälle alalle, niin moni asia tässäkin yhteiskunnassa tekee ihmiselle vaikeaksi nousta suosta ylös. Ja jos soppaan heitetään vielä vaikkapa oppimisvaikeuksia, sairauksia tai muita asioita, joihin itse ei voi vaikuttaa, niin siinäpä sitä sitten ollaan, ulkopuoliset pääsee ihmettelemään, että miksi et osta viittä kiloa jauhelihaa tarjouksesta, kun ihminen ei oikeasti edes näe itseään hengissä seuraavalla viikolla.

Tuota aikaisempaa ei olisi kannattanut edes lainata, niin asiantuntematon töräytys se taas oli.  Koko ketju käsitteleee sitä, minkä oikeasti köyhä tajuaaa, ja sitten siihen tulee aina joku tuuttaamaan luentonsa, vaikka  on aivan kuutamolla käsillä olevast aiheesta.  Eikä edes opi, vaikka kuinka lukisi.  Tuskin lukeekaan.

Ihan opiskeltua tietoa se oli. Köyhä ei osaa.

Vierailija
3185/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin kaupassa. Taas on se aika kuusta, kun tili on lähes tyhjä. Piti maksaa ostokset osin tililtä, osin käteisellä. En mä tiedä, mutta mulle se on jotenkin köyhyyden yksi kiusallisimmista tilanteista. Hyvä tietysti, että oli edes sen verran yhteensä, että sain ostokseni maksettua.

Minä teen noissa tapauksissa aina niin, että menen kahdesti kauppaan. :) Toisella kerralla maksan kortilla ja toisella käteisellä. Tai sitten peräkkäisinä päivinä, jos ei ihan pakko kaikkea ostaa samana päivänä. Näin voi helposti tehdä, kun kauppaan on lyhyt matka.

Näin voi tehdä sillon kun käteistä on riittävästi ja kortilla on riittävästi järkeviin osoksiin. Täytyy olla kummallakin muutamia euroja.

Mutta jos on esimerkiksi 1 euroa käteistä ja kortilla on 2 euroa eli yhteensä 3 euroa niin järkevämpäähän on ostaa kerralla 3 euron tavarat. Saatat saada vaikka yhden tarvitsemasi 2,80 euron tuotteen. Tai ainakin voi vertailla eri mahdollisuuksia mitä saa 3 eurolla. Kuin että osta sillä 1 eurolla jotain mitä sillä saa ja seuraavana päivänä 2 jotain eurolla mitä sillä saa.

Vain oikeasti köyhä tajuaa, että silloin kuin hän joutuu kaupassa maksamaan sekä käteisellä, että kortilla kyse on todella pienistä hiluista.

Kassalla voi sanoa ihan vapaasti, että maksan nämä erikseen, ei tarvitse käydä välillä kotona.  Voi jopa laittaa ostokset samaan ja antaa hilut ja sanoa, että loppu kortilta.  Ja jopa niin, että hilut + pullokuitti ja loput kortilta, kassa osaa kyllä laskea.  Tämä on asia, jonka vain todella köyhä tajuaa:))

Moni varakaskin maksaa osan käteisellä, ja loput kortilta,  jos haluaa vaikka lompakkoon kertyneistä kolikoista eroon.  Ei se leimaa ihmistä.

Niin, mutta tuskin niin, että maksaa 50 senttiä käteisellä ja 1,50 senttiä kortilla. Ja ne ovat hänen ainoat rahansa. Silti saattaa aattaa olla vielä päiviä, jopa viikko eläkkeeseen tai tukeen.

Tässä taas sekoitetaan ns. normaali leikkitilanne ja köyhän äärimmäinen tilanne.

Ensin köyhä on tuskissaan kulkenut kaupassa ja laskenut, ettei se ostos vain ylitä 2 euroa.

Tätä tuskin ne "huvikseen" käteisellä ja kortilla maksavat ole tehneet kauppaa kierrellessään.

"Haluaa vaikka lompakkoon kertyneistä kolikoista eroon". Tämä kuvaa sen kaiken, mitä eroa on köyhällä ja rikkailla.

Tilanne on aivan eri. Miksi sitten verrata omahyväisesti ja sormi pystyssä opettaen: "kyllähän me varakkaatkin teemme näin".

Köyhä jännittää ja tuskailee kaupassa ja jännittää ja tuskailee vielä eteenpäinkin miten pärjää loppupäivät.

Anteeksi, jos tuli sellainen kuva, ei ollut missään nimessä tarkoitus.  Tuo ensimmäinen neuvoja oli ainakin oikeasti köyhä tyyliin 0,30 tilillä ja kädessä 0,80 pullokuitti sekä euron kolikko.  Siksi mainitsin tuon, että varakkaatkin näin tekevät, jos joku nolostelee vielä asiaa.  Itseäni se ei leimaa, koska elämää on nähty puoleen jos toiseenkin.

Vierailija
3186/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän elämän Pyhä Kolminaisuus tämän ketjun mukaan: pakastin, kuukuppi ja naapurin risut.

Ei suinkaan, vaan vaikuttaa siltä, että tämän ketjun köyhät eivät osaa ymmärtää, että on kannattavampaa säästää tänään euro, koska lähitulevaisuudessa se voi olla kaksi euroa. Tai että kannattaa käydä töissä, vaikka tuilla saisi saman. Tai että kannattaa elää sentilleen nuukaillen, koska sillä lailla voi säästää. YLipäätään jonkin tyyppinen näköalattomuus tuntuu olevan sairautena. Uskotaan, että kaikki on tehty säästämiseksi vaikkei ole. Uskotaan, että ollaan hyvä rahankäyttäjiä, vaikka ei ehkä ollakaan. Ylpeys, sitä se ehkä on. Kun kaikki muu on mennyt, niin pidetään ylpeydestä kiinni, vaikka se ehkä juuri on ongelmien syynä, se joka kertoo, että kaikki on muiden syytä. Rikkaiden, korkojen nousun, anttisannan, yhteiskunnan, maaseudun autioitumisen, jne.

On turha kadehtia toisia ja heidän asemaansa, kaikilla on omat ongelmansa. Keinoja löytyy kuitenkin sitten kaikille.

Kyllä, kyse on nimenomaan köyhyyden aiheuttamasta näköalattomuudesta, jolle ihminen ei oikeastaan voi mitään. Se on ihan yleismaailmallinen ilmiö, ja sitä on alettu tutkia ihan laajamittaisesti. Oikeasti toimentulostaan kamppailevan ihmisen horisontti kutistuu koko ajan, ei välttämättä pysty näkemään edes ensi viikkoon, jos tän päivän sapuskat/laskunmaksutkin on vielä raapimatta kokoon.

Aika monella käyhällä köyhyyden alkusyy EI ole se kyseinen ihminen itse - ihmisen resilienssi kuitenkin vaikuttaa siihen, kuinka voi selvitä eteenpäin. Ja jossain vaiheessa ihan jokaisen kestokyky ja toipumiskyky loppuu. Ja vaikka olisi alunperin itse "aiheuttanut" köyhyytensä esimerkiksi kouluttautumalla väärälle alalle, niin moni asia tässäkin yhteiskunnassa tekee ihmiselle vaikeaksi nousta suosta ylös. Ja jos soppaan heitetään vielä vaikkapa oppimisvaikeuksia, sairauksia tai muita asioita, joihin itse ei voi vaikuttaa, niin siinäpä sitä sitten ollaan, ulkopuoliset pääsee ihmettelemään, että miksi et osta viittä kiloa jauhelihaa tarjouksesta, kun ihminen ei oikeasti edes näe itseään hengissä seuraavalla viikolla.

Niin, kyllä... noissa tilanteissa vain pitää sitten käydä heittämässä oma ylpeys kaatopaikalle ja pyytää apua ihmiseltä, joka on paremassa tilassa kuin itse ja joka on osannut esimerkiksi todistetusti nostaa itsensä samasta suosta. Se on varmasti vaikeaa, mutta jokainen ihminen joutuu sen tekemään vähintään kerran elämässään eikä ole väliä minkä asian kanssa.

Ai, ihan tosissasi "neuvot" köyhiä, että pitää heittää oma ylpeys kaatopaikalle ja pyytää APUA niiltä "paremmassa tilassa olevilta ihmisiltä jotka ovat osanneet nostaa itsensä suosta"?

Saanen kysyä, näiden itsensä parempaan asemaan nostaneitten ihmisten kirjoitusten perusteella, mitähän APUA heiltä köyhä mahtaisi saada?

Kirjoitustyylistä ja niistä kommenteista huokuvasta ymmärtämättömyydestä, ilkeydestä ja halveksunnasta köyhiä kohtaan tuskin se APU oikein kummoistakaan olisi. Päinvastoin.

Monet haluavat jopa kaikki yhteiskunnankin tuet poistaa köyhiltä. Miten ihmeessä silloin joku yksityinen ihminen auttaisi kun vihaavat muutenkin köyhiä niin paljon ettei yhteiskuntakaan saisi heitä auttaa?

Salli mun nauraa, kiva vinkki, mutta köyhällä on oikeus pitää kiinni omasta ylpeydestään eikä heillä ole mitään velvollisuutta ottaa enempää nöyryytystä vastaan hyväosaisten suunnalta.

Vierailija
3187/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, jos tuli sellainen kuva, ei ollut missään nimessä tarkoitus.  Tuo ensimmäinen neuvoja oli ainakin oikeasti köyhä tyyliin 0,30 tilillä ja kädessä 0,80 pullokuitti sekä euron kolikko.  Siksi mainitsin tuon, että varakkaatkin näin tekevät, jos joku nolostelee vielä asiaa.  Itseäni se ei leimaa, koska elämää on nähty puoleen jos toiseenkin.

Joku kirjoitti käyvänsä välissä kotona, niin siksi oli ihan hyvä kertoa, ettei ole mitenkään outoa maksaa sekä käteisellä että kortilla, eikä summalla ole väliä, eikä sillä onko maksaja köyhä vai varakas.  Kassalle se maksu kelpaa joka tapauksessa.

Vierailija
3188/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä niin ihania heittoja, että nauruksi pukkaa jopa köyhälläkin 🤣. Toi metsästä minkäkin ottaminen oli jo huippua, mutta nythän mentiin jo kaupan roskista kaivamaan sinne heitettyjä kissa-arpoja!😂 Herra Isä, kaikkiko pitää saada! Ilmaiseksi!

Lupia kyselemättä!

Edelleen toivon, että ketjuun tunkijat tsekkaavat, mikä on ketjun aiheena.

Köyhä olen joo ja nyt säikähdin sitä, että kun lapseni olivat pieniä 90-luvulla (toinen rattaissa, toinen käveli), olin niin röyhkeä että annoin heidän ottaa hanskat kädessä tien viereltä esim nätinvärisen pullonkorkin. Tai jonkin kiiltävän paperin tmv. Ne kyllä heitin kotona roskiin vähän ajan kuluttua tai pesin, mutta lasten riemu jonkin kivan löytämisestä oli hienoa!

Mä olen tehnyt virheen. En kysellyt omistajia. ANTEEKSIANTOA ANELEN.

Vierailija
3189/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain keskiluokkajutut - ketjusta tuli mieleen... Köyhänä istuessani keskiluokkaisten kanssa kahvipöydässä ei ole mihinkään puheenaiheeseen mitään sanottavaa, sillä useimmat keskustelut pyörivät työn tai rahalla saatavien asioiden ympärillä. Kuuntelen valitusta liian pienestä palkasta ja siitä, miten kallis joku ulkomaanlomamatka oli tai joku muu ylellisyys, josta en itse uskaltaisi edes haaveilla.

Siinä sitten vain kuuntelen ihmeissäni näitä keskiluokkaisten ongelmia ja yritän kuvitella miltä tuntuisi vaikka korona-aikaan surea sitä, ettei pääse kampaajalle tms. kun itsellä ei käynyt mielessäkään että tällainen voisi jollekin olla ongelma.

Köyhän ongelmat ovat aika erilaisia, mutta hän ei ymmärrettävästi pidä niistä meteliä itseään varakkaampien keskuudessa ainakaan, koska häpeää tilannettaan. Myös ilon aiheet ovat köyhällä erilaiset.

Tämä jatkuva ulkopuolisuuden tunne on varmaan sellainen, mitä varakkaampi/ei köyhä ei voi ymmärtää ja mikä mielestäni on raskainta. Lisäksi oman tilanteen salailu, mitä itse ainakin teen monissa tilanteissa on raskasta.

Vierailija
3190/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kenelläkään jotka itseänne köyhänä pidätte, mitään ajatusta siitä, miten voisitte hankkia lisätuloja tai järkevöittää kulujanne tuloihin sopivammaksi? Jos teille joku kertoisi, kuinka voitte vähällä toimeliaisuudella hankkia lisätuloja, olisitteko valmiita näkemään ollenkaan vaivaa? Työtönkin saa ansaita ihan verollista tuloa useamman satasen kuussa nykyään sen mihinkään vaikuttamatta ja on ihan ok ansaita vähän pimeästkin, koska ei tätä maata perikatoon pienituloisten pimeät sivuansiot ainakaan vie.

Mua kiinnostaa, onko teillä ajatuksia tai suunnitelmia ja kelpaisiko ne, jos joku ehdottaisi keinoja, jotka ovat jokaiselle realistisia vaihtoehtoja, mutta vaativat kuitenkin vähän vaivannäköä ja toimeliaisuutta?

Tuo lihavoitu väite ei pidä paikkansa ellei saa pelkkää työttömyyskorvausta.

Työtttömän pitää osallistua työllistämispalveluihin tai olla riittävän pasiivinen, jotta saa työttömyyskorvauksen. Mitä tahansa harrastaa, opiskelee tai työskentelee, niin sen vaikutus työttömyyskorvaukseen tutkitaan tapauskohtaisesti. Edellinen tarkoittaa, että ainakin tuen maksatus viivästyy tutkinnan ajaksi, jos työttömän aktiviisuus ei vie oikeutta työttömyyspäivärahaan.

Onko tämä siis vale? https://www.palkkaus.fi/abc/tyottomyysturvan-suojaosa/

Ei valhe. Ainakin omalta osaltani voin todeta, että käsittelyaika oli pitkä aika odotella päivärahapäätöstä jos teki satasen työkeikan. Pahimmillaan vielä teit työkeikan kuun alusta ja palkan sait kuun lopussa, jonka jälkeen palkkatodistuksen kera sait lähettää hakemuksen KELA:lle ja siellä sitten 4-6 viikkoa arvottiin saatko normaalin päivärahasi vai et. Eli olit tuloton kuukauden ja toinen kuukausi (tai 6 viikkoa) piti elää sillä satasen palkalla yhden päivän työkeikan takia.

Onneksi nykyinen kk-palkka tulee tilille säännöllisesti ja tuo aika on vain paha painajainen.

Vierailija
3191/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain vauvapalstalla tämäkin on mahdollista, että vinkki ilmaisista risuista maljakossa tulkitaan maanomistajakiistaksi ja lapsilta riistämiseksi.

ihmiset tuntuvat olevan kovin tietämättömiä sen suhteen, että risujakaan ei aina saa maljakkoon ottaa. Ei vaikka olisi oikeasti köyhä.  Ja sitten se kuuluisa "eihän se nyt voi haitata, jos MINÄ taitan tästä viisi oksaa maljakkoon, herranen aika!"

Ja vaikka suomessa asumme ja olemme kommunikaatiovammaisia, niin se ei ole syy jättää kysymättä lupaa.  Toisen omaa pitää osata kunnioittaa, myös köyhän

On ihan eri asia ottaa maasta risuja kuin taittaa niitä elävästä puusta tai pensaasta..

ne risut on voitu vaikka myydä toiselle taholle. Esimerkiksi tilanteessa, kun on harvenettu metsää, voidaan sopia, että puiden harventaja saa puut oksineen ja saa tehdä niille mitä haluaa. Siksikin pitää kysyä. Ja kuten edellä joku sanoi: yksittäiset tuulen irrottamat toki saa tai maassa lojuvat yksittäiset, mutta tuo sääntö ei ole aina niin yksinkertainen, kun voisi olettaa. Tärkein sääntö on se, että pitää kysyä maanomistajalta...

yksittäisiä se yksi oli ottamassakin, muutaman maljakkoonsa, ei mitään polttopuita!

me emme sitä tiedä ja kun tässä on kyseessä julkinen media ja lukijoita varmasti enemmän kuin keskustelijoita, niin oli erityisen oleellista, että joku muistuttaa että ei saisi noin vain  ottaa, kun kirjoittaja ei itse sitä älynnyt tehdä.  - eri

Ei joka kommenttiin voi liittää varoituslitaniaa kaikesta minkä joku voi käsittää väärin. 

Perusolettamus nyt  kuitenkin on, että kuka tahansa ymmärtää mikä ero on poimia jalkakäytävältä katkennut risu maljakkoon kuin lähteä peräkärryn kanssa keräämään polttopuita luvatta toisen metsään.

ei vaan ymmärrä

Vierailija
3192/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tähän heittäisi vaikka, että löysin kaupan roskiksen vierestä raaputetun arvan, jossa ei ollut ollut voittoa ja vein kotiin ja kehystin, kun siinä oli niin kaunis kissankuva.  Niin kohta joku huutaisi tikkukirjaimin, ettei niitä arpoja saa sieltä kaupan kansiosta hakea ilmaiseksi, kun ne ovat rahanarvoista tavaraa ja arpajaislaki määrää, että ne saa vain myydä raaputtamattomina, ja että jonkun sekin maahan pudonnut arpa varmasti oli, ja olisi pitänyt ilmoitustaululla kysellä perään.  Ja jonkun sekin kissa siinä kuvassa oli, oliko lupa kuvata sitä arpaan ja oliko kehyskään niin halpa, että köyhällä olisi ollut siihen varaa.  Lopuksi päädyttäisiin jankkaamaan onko uhkapelit köyhyyden ja syrjäytymisen syy, vai peräti syntiä.

höpöhöpö

Vierailija
3193/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyllä... noissa tilanteissa vain pitää sitten käydä heittämässä oma ylpeys kaatopaikalle ja pyytää apua ihmiseltä, joka on paremassa tilassa kuin itse ja joka on osannut esimerkiksi todistetusti nostaa itsensä samasta suosta. Se on varmasti vaikeaa, mutta jokainen ihminen joutuu sen tekemään vähintään kerran elämässään eikä ole väliä minkä asian kanssa.

Ai, ihan tosissasi "neuvot" köyhiä, että pitää heittää oma ylpeys kaatopaikalle ja pyytää APUA niiltä "paremmassa tilassa olevilta ihmisiltä jotka ovat osanneet nostaa itsensä suosta"?

Saanen kysyä, näiden itsensä parempaan asemaan nostaneitten ihmisten kirjoitusten perusteella, mitähän APUA heiltä köyhä mahtaisi saada?

Kirjoitustyylistä ja niistä kommenteista huokuvasta ymmärtämättömyydestä, ilkeydestä ja halveksunnasta köyhiä kohtaan tuskin se APU oikein kummoistakaan olisi. Päinvastoin.

Monet haluavat jopa kaikki yhteiskunnankin tuet poistaa köyhiltä. Miten ihmeessä silloin joku yksityinen ihminen auttaisi kun vihaavat muutenkin köyhiä niin paljon ettei yhteiskuntakaan saisi heitä auttaa?

Salli mun nauraa, kiva vinkki, mutta köyhällä on oikeus pitää kiinni omasta ylpeydestään eikä heillä ole mitään velvollisuutta ottaa enempää nöyryytystä vastaan hyväosaisten suunnalta.

Ohis. Minuakin alkoi oikein kiinnostaa, keneltä pyytäisin apua. En tunne yhtään "itsensä suosta nostanutta" enkä kyllä enää muunkaanlaisia ihmisiä, koska kun firmani kaatui ja minulta meni omaisuus viimeistä myöten, tuttavat alkoivat ripeästi loitontua. Pari kaveria tarjoutui ns. auttamaan, mutta heille muodostui ylenkatseellinen ja huonosti peiteltyä vahingoniloa, paheksuntaa ja hyväksikäytön vivahdetta sisältävä asenne ja minun oli luovuttava heistä modernisti ghostaamalla. En jaksanut varakkaiden eläkeläisrouvien kuplasta kumpuavia, opettavaisiksi tarkoitettuja tarinoita.

Minulla oli äskettäin päivitystuokio kokeneen ja todellisuuden tuntevan TE-virkailijan kanssa. Hän oli tervetullutta vaihtelua lehtien ja keskustelupalstojen esittelemiin käsityksiin siitä, että kaikkiin köyhiin tepsivät samat keinot ja että köyhät eivät tietenkään ole koskaan edes kuulleet näistä keinoista: mene töihin, kaikille löytyy töitä, ota moppi käteen, kouluttaudu, säästä rahaa, älä tuhlaa rahaa, syö kausivihanneksia, ala yrittäjäksi ja osta osakkeita. Minä ehdin tuon kaiken jo tehdä, kunnes viisikymppisenä pohja putosi alta. Edes hyväpalkkainen työpaikka ei enää auttaisi. Nyt vain etsitään halpaa asuinpaikkaa, johon minut voisi kärrätä pois silmistä ja mielestä odottamaan varsinaista kuoppaan kärräämistä.

Vierailija
3194/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheita kummituksia kirjoitti:

Asunto osakkeen omistaja helluntailainen varastelee kaikkialla ruokaa tavaraa vessapaperia avutusruokia hänellä on tukia myös.omituista kertakaikkiaan samoin yksi Vapaakirkon nainen varastelee vaatteita kioskilta ja kaupoista kodeista käy kotikokouksissa hellareissa niin käsittämätöntå kleptomaniaa. Hei hänellä on jalassa varastetut farkut päällä varastettu takkia ja kassi missä näpisteltyä tavaraa. On niin viattoman näköinen kuin ei ikinä olisi pahaa tehnyt.

tunnen monia hellareita, mutta en yhtään kleptomaania. Aika usein järjestävät keräyksiä ja jakavat tuotteita sitten köyhille.

Vierailija
3195/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhänä on hyvä olla, kun ei ole rahahuolia.

Vierailija
3196/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä itse olet laittanut tuntemuksesi toisten kirjoituksiin. Tuskinpa siellä ilkeyttä on, se näyttäytyy sinulle vain sellaisena, koska pelkäät, että siellä voi olla sellaista.

Kuka mitäkin ilkeytenä pitää, mutta itseäni ainakin loukkaa loiseksi, tyhmäksi ja elätiksi haukkuminen.

Vierailija
3197/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain keskiluokkajutut - ketjusta tuli mieleen... Köyhänä istuessani keskiluokkaisten kanssa kahvipöydässä ei ole mihinkään puheenaiheeseen mitään sanottavaa, sillä useimmat keskustelut pyörivät työn tai rahalla saatavien asioiden ympärillä. Kuuntelen valitusta liian pienestä palkasta ja siitä, miten kallis joku ulkomaanlomamatka oli tai joku muu ylellisyys, josta en itse uskaltaisi edes haaveilla.

Siinä sitten vain kuuntelen ihmeissäni näitä keskiluokkaisten ongelmia ja yritän kuvitella miltä tuntuisi vaikka korona-aikaan surea sitä, ettei pääse kampaajalle tms. kun itsellä ei käynyt mielessäkään että tällainen voisi jollekin olla ongelma.

Köyhän ongelmat ovat aika erilaisia, mutta hän ei ymmärrettävästi pidä niistä meteliä itseään varakkaampien keskuudessa ainakaan, koska häpeää tilannettaan. Myös ilon aiheet ovat köyhällä erilaiset.

Tämä jatkuva ulkopuolisuuden tunne on varmaan sellainen, mitä varakkaampi/ei köyhä ei voi ymmärtää ja mikä mielestäni on raskainta. Lisäksi oman tilanteen salailu, mitä itse ainakin teen monissa tilanteissa on raskasta.

Kuulostaa tutulta. Ei minulla ole mielipidettä terassilaatoista, bensan hinta on mulle jokseenkin yhdentekevä asia, palkkaa olen saanut viimeksi 2014, kampaamoiden hintavertailu, joo, ei kosketuspintaa. Hyvin erilaisten asioiden parissa mieli askartelee. Ehkä pahinta on sellaisessa porukassa, jota en tunne kovin hyvin. Pelkään, että kysytään:" Mitä teet työksesi?" Yleensä tyydyn sanomaan, että:" En ole tällä hetkellä työelämässä." Ei tee mieli selitellä mielenterveysongelmiaan puolitutuille. Pakko tunnustaa, että olen vältellyt edellisen kaltaisia tilanteita tietoisesti. Se on niin raskasta.

Vierailija
3198/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä itse olet laittanut tuntemuksesi toisten kirjoituksiin. Tuskinpa siellä ilkeyttä on, se näyttäytyy sinulle vain sellaisena, koska pelkäät, että siellä voi olla sellaista.

Kuka mitäkin ilkeytenä pitää, mutta itseäni ainakin loukkaa loiseksi, tyhmäksi ja elätiksi haukkuminen.

Tiedätkö millä mielellä ihminen on netissä kirjoittanut jotain tuollaista?  Aivan, et voi tietää. Tällä palstalla on maine, että täällä on paljon trolleja. Siis ihmisiä, jotka tahallisesti haluavat aiheuttaa sekasortoa. Miksi heidän kelkkansa kyytiin pitää mennä kun voi päättää toisinkin.

Vierailija
3199/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain oikeasti köyhä vilkaisee tilipäivien alla kauppojen peliautomaattien rahalokeroon olisiko joku unohtanut sinne jonkun kolikon voitoistaan.  Samoin pullonpalautusautomaattien vierukset, jos joku olisi hylännyt pulloja, jotka voi vielä syöttää koneeseen.

Järisyttävä ilo on löytää bussipysäkiltä sulavan lumen alta kympin seteli!!!  Se on sen verran pieni, ettei kannata lähteä viemään löytötavaratoimistoon, mutta köyhälle viikon ruuat, tai ns. ylimääräisenä vaikka uusia sukkia ja alushousuja.

Vierailija
3200/5804 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain oikeasti köyhä vilkaisee tilipäivien alla kauppojen peliautomaattien rahalokeroon olisiko joku unohtanut sinne jonkun kolikon voitoistaan.  Samoin pullonpalautusautomaattien vierukset, jos joku olisi hylännyt pulloja, jotka voi vielä syöttää koneeseen.

Järisyttävä ilo on löytää bussipysäkiltä sulavan lumen alta kympin seteli!!!  Se on sen verran pieni, ettei kannata lähteä viemään löytötavaratoimistoon, mutta köyhälle viikon ruuat, tai ns. ylimääräisenä vaikka uusia sukkia ja alushousuja.

rikkaat vilkaisevat myös muina päivinä kuin tilipäivien alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi