Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
2941/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti köyhä kerää Bangladeshi kadulla muoviroskaa koko päivän lapsiensa kanssa, jotta saisi pienen kupillisen riisiä. Oikeasti köyhä ei osaa edes haaveilla kaakaoista, vaahtokylvyistä tai älypuhelimista.

Kai nyt sentään oikeasti köyhä voi haaveilla ihan mistä tahansa.

Vai onko se haaveilukin muiden luvan varassa?

Mitä köyhän sopii haaveilla ja mitä ei.

Mistä tiedät mitä ne Bangladeshin köyhät haaveilevat? Vaikka mistä hienoista asunnoista ja aterioista.

Miksi moni varakas ajaa Suomessa hienoilla, ylisuurilla ja saastuttavilla autoilla? Perheessä jopa niitä monta. Miksi eivät kävele, pyöräile tai potkulautaile?

Tekosyitä, jos ei muka niillä kerkiä mihinkään. Herää vaan aamulla tarpeeksi ajoissa, ei pidä vetelehtiä sängyssä.

Vaarini kulki jalan töihin 50 kilometriä. On muuten totta, hän oli syntynyt 1800-luvulla.

Kyllähän näitä vertauksia voi keksiä loputtomiin jos haluaa.

Vierailija
2942/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhällä ole varaa autoon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2943/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät pysyy köyhinä koska ne vaan jakelee selviytymisohjeita eikä koeta muuttaa eriarvoisuutta. Niin on aina ollut ja niin on aina oleva.

Eriarvoisuus ei riipu pelkästään köyhyydestä, vaan he joilla on aina ollut paikka mihin mennä, ovat ensimmäisenä sanomassa jotain ohjeita mitä muiden kuuluu (hyväksi havaittua) tehdä.  On henkistä väkivaltaa sanoa hädässä olevalle, hyväksy tilanne.

Vierailija
2944/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt tämä vuoden pääruokana vaan perunoita ja kanamunia. Samaa ruokaa siis joka päivä. Lisäksi joskus muita kasviksia ja halvimpia hedelmiä. Lihaa en syö. Purkista vitamiinit. En koe voivani kovinkaan hyvin, mutta voihan se johtua muustakin.

Ohis. Mietin aamukahvia juodessani tilannettasi, on kurjaa joutua syömään noin yksipuolisesti! Viisasten kiveä minulla ei ole tarjota (paitsi väliaikaisratkaisuna se moneen kertaan mainostamani seurakunnan ruoka-apu), mutta mieleeni juolahti espanjalainen munakas, Tortilla Españjola. Jos on sipulia, öljyä ja paistinpannu, tekeminen onnistuu. Uutta elementtiä ruokailuun se ei ainesosien osalta tuo, mutta jos et ole vielä kokeillut, vaihtelua kuitenkin. Tsemppiä! ❤

Itse teen joskus perunamunakasta. Pilkon keitettyä perunaa ja sipulia sekaan. On maukasta ja täyttävämpää kuin pelkkkä munakas. Myös löytyy niin mausteita mukaan.

Olen itsekin köyhä ja yritän keksiä mitä söisin. Munakkaaseen laitan pilkottuna ihan miltei mitä rippeitä kaapeista löytyy.

Esimerkkinä, siis jos näitä sattuu olemaan, suolakurkku, tomaatti, kuivahtaneita leivänpaloja, tietenkin kaikki eri laatuiset sipulit käy, keitetty porkkana, ylipäätään kaikki keitetyt juurekset, kuivahtaneet juustonloput jne.

Otin nyt esimerkkinä muita kuin lihatuotteita koska jotkut eivät syö syö lihaa.

Vierailija
2945/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis myös jos löytyy niin mausteita mukaan.

2952

Vierailija
2946/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoton kirjoitti:

Ei köyhällä ole varaa autoon

Ei niin. Oliko tämä siis toteamus joka liittyi otsikkoon, että vain oikeasti köyhä tajuaa, ettei ole varaa autoon?

Vai mihin tämä liittyi?

Vierailija
2947/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

6

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä toivon myös, että nää besserwisserit ja letkauttelijat voisivat siirtyä muualle tietämään.

En kaipaa mitään sääliä jälkikäteen, mutta mulle kävi niin, että kun ei ollut rahaa harrastaa mitään (yh, jolla 2 harrastavaa lasta), niin keksin että hakeudun paikalliseen kamarikuoroon. Rakastan näitä enimmäkseen saksalaisten suurten säveltäjien kuoroteoksia. No alku meni hyvkn ja ehdin syventyä alttostemmoihin ja pariin konserttiin. Sitten alkoi tulla kevät ja suunniteltiin kuoromatkaa olikohan Saksaan tai jonnekin Tsekkiin. Mulle selvis, että ne on täysin omarahotteisia. Kivahan sinne olis ollu mennä, mut ihan oikeesti sen takia lopetin koko

harrastuksen

En ollut nöyrtynyt vielä niin paljoa että olisin voinut tunnustaa että mulla ei rahat riitä. Ei ollut mahdollista edes lainarahalla, koska olin työtön. Se siitä sitten!

Ymmärrän. Näitä tällaisia tulee välillä vastaan isommassa tai pienemmässä mittakaavassa. Itse olen joutunut kieltäytymään monestakin kutsusta johonkin, koska ei ole ollut rahaa.

Yläkoulussa ollessaan poikani saksanryhmä teki matkan Saksaan. Poika innostui siitä kovasti ja halusi mikaan, totta kai. Aloitin säästämään, samoin poika säästi kaikki saamansa rahat. Sen lisäksi teimme valtavan työn leipomisineen, lahjoitusten keräämisineen, myyjäisissä myymisineen, arpojen myymisineen ja niin edelleen jotta matkan kustannukset tulisi katettua mahdollisimman pitkälle. Saatiin rahaa kasaan aika hyvin, mutta maksettavaa jäi vielä useampia satasia. Poika pääsi kuitenkin reissuun. Tämä nyt oli tietysti mahdollista, kun oli kysymys yhteisestä ponnistuksesta. Yksin en olisi pystynyt siihen tai säästämään tarpeeksi rahaa.

Kiitos ymmäryksestä ja propsit sulle myös!

Lasten kohdalla on paha. Mulla olus esimerkkejä vaikka kuinka, miten olen kiemurrellut kahden harrastavan pojan kanssa. Nuo myyjäiset ja leipomiset sun muut on tuttuja. Toinen oli ikäluokkansa SM-pronssilla lajissaan.

Kummankin koulutin yo:ksi. Mua itseäni kohdeltiin kotona paskasti, en saanut mennä lukioon esim, mutta menin 15-vuotiaana töihin ja 3 vuotta illat meni iltalukiossa. Siksi päätin että jos omia lapsia joskus tulee niin saavat sen mistä itse jäin paitsi. En pane paskaa kierrätykseen.

Meinasin pökrätä wanhojen tanssien frakin- ja kenkien vuokrasta. Ainoa, missä siinä säästin, oli valkoiset hanskat jotka asuun kuului. Olus maksaneet kai 12-13 e, mutta kävin ostamassa apteekista valkoiset puuvillahanskat. Vähän itketti, mut ei voi mitään.

Minä nostan hattua kekseliäisyydestä noiden valkoisten hanskojen kohdalla. Apteekin valkoiset puuvillakäsineet näyttävät kuvissa täsmälleen yhtä hyviltä kuin muistakin materiaaleista tehdyt varsinaiset frakkikäsineet ja ovat sitä paitsi mukavammat käytössä kuin esimerkiksi polyamidi. :)

Ainoa, joka tiesi hanskoista, olin minä. Ehkä poika näki ja tajusi, en kyllä usko. Ei pojille tuollaiset mikään suuri juttu ole. Wanhojen tanssi -parikuvassa mä erotan ne parin euron hanskat, mutta tuskin kukaan muu.

Pari vuotta aiempaan mä olin haljeta ylpeydestä, kun tätä poikaa pyydettiin isobroidinsa lakkiaistilaisuuteen lipunjantajaksi. Sanotaanko niitä nyt triumfeiksi tms, en muista? Tilaisuus alkoi

Sibeliuksen Karelia-sarjan marssiosuudella ja 2 poikaa ja 2 tyttöä kantoivat liput saliin ja kannattelivat niitä tilaisuuden ajan. Ihana kun pikkubroidin silmät liikkuivat, kun isobroidi nouti lakkinsa.

En tiedä tiesikö lukion henkilökunta tarinamme.

Voi, sinulla ja lapsillasi on ihanat välit! ❤

Joo on me yhdessä puhallettu samaan hiileen, mutta varoin todella jankkaamasta heille meidän ns köyhyyttä. Pienempänä vetosivat jonkun asian saamiseksi, että xxx:lläkin on. Sanoin vain, että se on heidän perheensä päätös. Meillä on toisin, meidän perhe tekee omat päätöksensä. Isänsä oli kuollut, joten perheemme päätökset tein minä, mutta oikeudentuntoisena ja budjetintuntevana. Mahdollisuuksien mukaan sitten.

Vaikein oli se vuosi, kun lapsilisät päättyivät kummaltakin, perhe-eläke pyörii 18 :aaksi. Itse löysin jonkin verran paska/pätkä/silppua ns. työksi. Nyt on sentään selvitty ja pojat korkeakouluissa!

Itse köyhän ja ankean lapsuuden eläneenä yritän myös välttää sitä ettei omille lapsilleni muodostuisi köyhän identiteettiä. Tiedän nimittäin kokemuksesta miten se voi heijastua melkein kaikille elämän osa-alueille. Kun kaikki päätöksenteko riippuu oikeastaan siitä mihin on varaa, se päätöksentekokyky jotenkin surkastuu ja sitä tottuu tyytymään ja sopeutumaan. Tottuu siihen, että mistään on turha haaveilla.

En kehdannut lapsena pyytää tai toivoa ikinä mitään. Olen tosi huojentunut siitä, että omat lapset pyytävät, vaikka tietävät ettei meillä ole varaa läheskään kaikkiin samoihin asioihin kuin kaverien perheillä ja totta kai se lapsia välillä harmittaa. Se on merkki siitä, että ainakaan vielä eivät ole omaksuneet asennetta, että köyhiä ja kurjia ollaan, minkäs teet.

Vierailija
2948/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin tuossa huvikseni millaisen ostoskorin kaupasta voisi saada tuolla mainitulla 40 eurolla.

Ajatuksena, että se olisi ensimmäinen ostoskori eikä kaapeissa olisi yhtään mitään ja että seuraavassa kuussa voisi sitten vaihtaa joitain tuotteita, näin saisi vähän vaihteluakin ruokavalioon. Ensi kuussa mitä luultavimmin saa jo esim. tomaatteja ja kurkkuja halvemmalla kuin tässä kuussa, siksi ne puuttuvat tästä korista ja siksi on tässä mukana juureksia. Kaalinkin jätin pois, harkitsin, että voisi laittaa yhden pienen kerän kaalia, mutta en nyt kuitenkaan ottanut, en tiedä miksi. Ei se kallis ainakaan olisi ollut. Sen voisi korvata vaikka ottamalla yhden hernekeittopurkin pois, tai siemenpussin.

Tein sen nopeasti, jos nyt lähtisin muokkaamaan, niin muuttaisin joitakin juttuja (esim. jos ei halua tuhlata siemeniin, sokeriin tai esimerkiksi purkkihernekeittoon (voi vaikka purkkihernekeiton sijaan ostaa kuivattuja herneitä, mutta aika työlästähän se on hernekeiton keittäminen alusta asti…)), mutta kyllä tuosta hyvin kuvan saa ja ihan mukavasti tuotteita. hiivaa siellä ei ole, mutta ajattelin, että sen joko ostaa tuohon lisänä tai sitten seuraavassa kuussa. Yhden pienen nokareen hiivaa voi vaikka käydä lainaamassa naapurilta

Korin hinnaksi tuli tasan 40 euroa, mutta toki lopullinen summa riippuu esim. siitä miten tarkkaan omenien paino vastaa arviota.

Omena Jonagold 10 kpl ~2,00 €

Lanttu Pesty Irto I Suomi 1 kpl ~0,56 €

Suomalainen Porkkana 2kg 1,79 €

2kg suomalainen kiinteä peruna 1,59 €

400g auringonkukansiemenet natural 1,24 €

250g rusinat 0,75 €

2kg vehnäjauho 2X2kg 1,90 €

Hienosokeri 1kg 0,79 €

tomaattimurska 400g 8kpl 1,92 €

Makaroni 400g 4kpl 1,00 €

1kg Kaurahiutale 0,79 €

750g 4 viljan hiutale 0,70 €

Esikypsytetty Rikottu Ohrasuurimo 1kg 1,49 €

1kg Mannasuurimo 0,89 €

Sika-nauta jauheliha 400g X4 7,96 €

Maito, munat ja rasvat

Virike kananmuna M15 870g X2 4,10 €

rasvaton maitojuoma 1,75 l X3 2,94 €

Ruokasuola jodioitu 1kg 0,75 €

2l rapsiöljy 3,30 €

435 g Hernekeitto X6 3,54 €

yhteensä 40 euroa

Monelleko ihmiselle tuo kori on? Ja ollaanko täällä nyt yleisesti sitä mieltä, että 40 euroa viikossa ruokaan on hirveän vähän? Siis yhdelle ihmiselle? Eikö tuolla ylempänä joku puhunut kympistä viikossa?

Minun viikon ruokabudjettini on n. 40 euroa enkä pidä sitä hirveän pienenä. Ja tuosta sinun listastasi ostaisin itse vain omenoita, porkkanoita, perunoita, kaurahiutaleita, munia (mutta ei virike-) ja auringonkukansiemeniä (joista suurin osa linnuille), kenties pari hernekeittopurkkia. Muulle ei taitaisi olla käyttöä.

Olet oikeassa: 10 €/vko budjetista keskusteltiin ylempänä. En tiedä mistä tämä 40 € on tupsahtanut keskusteluun, enkä ymmärrä miten esimerkkilista liittyy mihinkään. 6 tlk hernekeittoa/vko? Hmmm....

Minulla on rahaa kauppamenoihin suunnilleen saman verran kuin sinulla, ja vaikka olenkin köyhä, en ole läheskään niin tiukoilla kuin moni muu tässä ketjussa! Köyhyyskin on suhteellista. - Sekin hyvä hyöty tästä ketjusta muuten on, että luettuani sen yhden soseutettua sosekeittoa haikailevan kirjoittajan kommentin soitan uudestaan seurakuntaan (vaatteita he jo hakivatkin), ja tarjoan heille sauvasekoitinta, paahdinta, mikroa ym. Tyhjennän siis äidin kotia, enkä olisi tajunnut ottaa niitä erikseen muusta irtaimistosta. Joka siis myydään; keittiöelektroniikka ei vaikuta kauppahintaan ju eller ja, mutta voi tulla tosi tarpeeseen vähävaraiselle!

Yhdessä kuukaudessa on 4 viikkoa, jos on 10 euroa viikossa, on 40 euroa kuukaudessa. Me elämme kuukausisidonnaisessa yhteiskunnassa, siksi on loogista tehdä laskennallinen ostoslista kuukaudeksi.

Eläkeläisenä, kun saan eläkkeen kuukauden ensimmäinen pankkipäivä, niin menee pitkissä kuukausissa viisikin viikkoa yhdellä eläkkeellä.

Joskus on toivottoman tuntuista kun olisi muuten jo eläkepäivä, mutta menee sitten vielä päivä, pari, jopa enemmänkin yli. Kun sattuu viikonloppuun. Juhlapyhien vuoksi jopa enemmänkin.

Ainakin Ilmarinen maksaa vasta varsinaisen maksupäivän jälkeen viikonlopun ja juhlapyhien sattuessa 1 päiväksi.

Vierailija
2949/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä rahallinen tilanne ihan hyvä. En siltikään käytä juurikaan meikkejä. Ripsiväriä käytän jos tuntuu sult. Peseydyn ja olen puhdas. Ja minulla on laaja sosiaalinen piiri, jossa olen pidetty.

Täällä on todella paljon lueteltu asioita, jotka ei mikään tavalla ole tärkeitä. Vaahtokylpy, sukkia tarvitsee ostaa uutamat vuodessa. Itse ostin talvella Cittarista muutamat 1€/pari. Vaatteita ei aikuinen paljoa edes tarvitse jos pysyy painossaan.

Ehkä liika luppoaikaa aiheuttaa sen, että kaiken aikaa tarvitsisi jotain. Jotain tekemistä kannattaisi keksiä. Ilmaista tekemistä on paljon ja jostain tekijälle jopa maksetaan.

AP kertoi herkkuhetkestä kahvilassa vaarin kanssa, se oli hänelle luksusta. Olemme keskustelleet asioista, jotka ovat monille köyhyysrajan yläpuolella eläville aika itsestäänselviä, kuten vaikka omenan ostaminen, leipominen tai bussin käyttäminen. Ei ole sinun asiasi arvioida, mitä kukakin pitää tärkeänä. Tässä ei listata elämisen välttämättömyyksiä!

Näin. Köyhyydessä on todella raskasta juuri se, että elämä rajautuu välttämättömyyksiin, ja aina löytyy joku joka paheksuu sitä että köyhäkin haluaisi elämäänsä silloin tällöin jotain mikä ei ole täysin välttämätöntä.

Vierailija
2950/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin tuossa huvikseni millaisen ostoskorin kaupasta voisi saada tuolla mainitulla 40 eurolla.

Ajatuksena, että se olisi ensimmäinen ostoskori eikä kaapeissa olisi yhtään mitään ja että seuraavassa kuussa voisi sitten vaihtaa joitain tuotteita, näin saisi vähän vaihteluakin ruokavalioon. Ensi kuussa mitä luultavimmin saa jo esim. tomaatteja ja kurkkuja halvemmalla kuin tässä kuussa, siksi ne puuttuvat tästä korista ja siksi on tässä mukana juureksia. Kaalinkin jätin pois, harkitsin, että voisi laittaa yhden pienen kerän kaalia, mutta en nyt kuitenkaan ottanut, en tiedä miksi. Ei se kallis ainakaan olisi ollut. Sen voisi korvata vaikka ottamalla yhden hernekeittopurkin pois, tai siemenpussin.

Tein sen nopeasti, jos nyt lähtisin muokkaamaan, niin muuttaisin joitakin juttuja (esim. jos ei halua tuhlata siemeniin, sokeriin tai esimerkiksi purkkihernekeittoon (voi vaikka purkkihernekeiton sijaan ostaa kuivattuja herneitä, mutta aika työlästähän se on hernekeiton keittäminen alusta asti…)), mutta kyllä tuosta hyvin kuvan saa ja ihan mukavasti tuotteita. hiivaa siellä ei ole, mutta ajattelin, että sen joko ostaa tuohon lisänä tai sitten seuraavassa kuussa. Yhden pienen nokareen hiivaa voi vaikka käydä lainaamassa naapurilta

Korin hinnaksi tuli tasan 40 euroa, mutta toki lopullinen summa riippuu esim. siitä miten tarkkaan omenien paino vastaa arviota.

250g rusinat 0,75 €

Hienosokeri 1kg 0,79 €

1kg Kaurahiutale 0,79 €

1kg Mannasuurimo 0,89 €

Maito, munat ja rasvat

2l rapsiöljy 3,30 €

yhteensä 40 euroa

Monelleko ihmiselle tuo kori on? Ja ollaanko täällä nyt yleisesti sitä mieltä, että 40 euroa viikossa ruokaan on hirveän vähän? Siis yhdelle ihmiselle? Eikö tuolla ylempänä joku puhunut kympistä viikossa?

Minun viikon ruokabudjettini on n. 40 euroa enkä pidä sitä hirveän pienenä. Ja tuosta sinun listastasi ostaisin itse vain omenoita, porkkanoita, perunoita, kaurahiutaleita, munia (mutta ei virike-) ja auringonkukansiemeniä (joista suurin osa linnuille), kenties pari hernekeittopurkkia. Muulle ei taitaisi olla käyttöä.

Olet oikeassa: 10 €/vko budjetista keskusteltiin ylempänä. En tiedä mistä tämä 40 € on tupsahtanut keskusteluun, enkä ymmärrä miten esimerkkilista liittyy mihinkään. 6 tlk hernekeittoa/vko? Hmmm....

Minulla on rahaa kauppamenoihin suunnilleen saman verran kuin sinulla, ja vaikka olenkin köyhä, en ole läheskään niin tiukoilla kuin moni muu tässä ketjussa! Köyhyyskin on suhteellista. - Sekin hyvä hyöty tästä ketjusta muuten on, että luettuani sen yhden soseutettua sosekeittoa haikailevan kirjoittajan kommentin soitan uudestaan seurakuntaan (vaatteita he jo hakivatkin), ja tarjoan heille sauvasekoitinta, paahdinta, mikroa ym. Tyhjennän siis äidin kotia, enkä olisi tajunnut ottaa niitä erikseen muusta irtaimistosta. Joka siis myydään; keittiöelektroniikka ei vaikuta kauppahintaan ju eller ja, mutta voi tulla tosi tarpeeseen vähävaraiselle!

Yhdessä kuukaudessa on 4 viikkoa, jos on 10 euroa viikossa, on 40 euroa kuukaudessa. Me elämme kuukausisidonnaisessa yhteiskunnassa, siksi on loogista tehdä laskennallinen ostoslista kuukaudeksi.

Eläkeläisenä, kun saan eläkkeen kuukauden ensimmäinen pankkipäivä, niin menee pitkissä kuukausissa viisikin viikkoa yhdellä eläkkeellä.

Joskus on toivottoman tuntuista kun olisi muuten jo eläkepäivä, mutta menee sitten vielä päivä, pari, jopa enemmänkin yli. Kun sattuu viikonloppuun. Juhlapyhien vuoksi jopa enemmänkin.

Ainakin Ilmarinen maksaa vasta varsinaisen maksupäivän jälkeen viikonlopun ja juhlapyhien sattuessa 1 päiväksi.

Tuon muistan kun yhtenä pääsiäisenä 1. pv oli pitkäperjantai, maanantai myös pyhäpäivä.  Onneksi oli iso kaalilaatikko pakastimessa.

Vierailija
2951/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin pitkään patjalla lattialla, koska sänky maksaa kuukauden ruokarahojen verran. Lopulta sain ostettua naapurilta käytetyn sängyn riittävän halvalla.

Vierailija
2952/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt köyhän, mutta en ankeaa, lapsuutta. Meillä ei ollut paljoa rahaa syistä, joita tässä en avaa, mutta yhteen hiileen puhaltamista oli. Paljon hyödynnettiin kalastusta ja marjastusta, harrastuksina kirjasto ja maksuttomat urheiluseurojen ja seurakunnan toiminnat. Ei huvipuisto- eikä kesälomareissuja.

Arvostan aiemman sukupolven tekemää työtä köyhyyden poistamiseksi: mm. maksutonta kouluruokaa ja mahdollisuutta opiskella edullisella opintolainalla, vaikka vanhemmilla ei olisi varaa auttaa opintoaikojen kustannuksissa.

Valtion takaaman lainan avulla sekä opiskelun ohessa työtä tekemällä opiskelin mielekkääseen ja kohtuupalkkaiseen ammattiin, jonka turvin omat lapseni ovat saaneet elää taloudellisesti turvatumpaa elämää kuin itse aikoinaan. Kuitenkin toivon välittäneeni heille ajatuksen, että materia ja mainosmaailman merkkien ja trendien perässä juokseminen ei ole elämässä tärkeintä eikä sitä kautta löydy aito onnellisuus. Vain hetkellinen tyydytys.

Köyhyyden kokenut ymmärtää varmasti kuinka tärkeää on turvata tuleville sukupolville mahdollisuus opiskella ja löytää elämässään se oma juttu.

Vierailija
2953/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukuin pitkään patjalla lattialla, koska sänky maksaa kuukauden ruokarahojen verran. Lopulta sain ostettua naapurilta käytetyn sängyn riittävän halvalla.

Ratkaisit samalla kuljetusongelman! Hyvin tehty! Sänky ei mustakaan ole mikään pakollinen ykköshankinta, ilmankin pärjää.

Vierailija
2954/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

250g rusinat 0,75 €

Hienosokeri 1kg 0,79 €

1kg Kaurahiutale 0,79 €

1kg Mannasuurimo 0,89 €

Maito, munat ja rasvat

2l rapsiöljy 3,30 €

yhteensä 40 euroa

Tuon muistan kun yhtenä pääsiäisenä 1. pv oli pitkäperjantai, maanantai myös pyhäpäivä.  Onneksi oli iso kaalilaatikko pakastimessa.

Kiitos kun ymmärsit! Monet hyväosaiset tuttavat kun olen tuosta aikoinaan puhunut eivät tajua lainkaan. "Mitä merkitystä sillä nyt on tuleeko ennen vai jälkeen, tuleehan se kumminkin".

En ole aikoihin puhunut asiasta heille, pahoittaa vain mielensä.

Olemme muiden köyhien eläkeläisten kanssa puhuneet, että ennen eläkkeelle jäämistä ei ole koskaan laskenut kalenterista niin tarkkaan onko kuukaudessa neljä vai viisi viikkoa. Ja lisäksi laskenut kuinka monena kuukautena eläkkeen maksupäivä osuu viikonloppuun tai sekä lisäksi vielä juhlapyhiksi.

Tammikuussa oli kolmas päivä, joulu ja uusivuosi meni samaan joulukuun eläkkeeseen. Kuten aina menee. Helmikuu on aina hieman helpompi kun on lyhyt, karkauspäiväkin harmittaa.

Nämä ovat asioita joita vain köyhä tajuaa.

Vierailija
2955/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

6

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä toivon myös, että nää besserwisserit ja letkauttelijat voisivat siirtyä muualle tietämään.

En kaipaa mitään sääliä jälkikäteen, mutta mulle kävi niin, että kun ei ollut rahaa harrastaa mitään (yh, jolla 2 harrastavaa lasta), niin keksin että hakeudun paikalliseen kamarikuoroon. Rakastan näitä enimmäkseen saksalaisten suurten säveltäjien kuoroteoksia. No alku meni hyvkn ja ehdin syventyä alttostemmoihin ja pariin konserttiin. Sitten alkoi tulla kevät ja suunniteltiin kuoromatkaa olikohan Saksaan tai jonnekin Tsekkiin. Mulle selvis, että ne on täysin omarahotteisia. Kivahan sinne olis ollu mennä, mut ihan oikeesti sen takia lopetin koko

harrastuksen

En ollut nöyrtynyt vielä niin paljoa että olisin voinut tunnustaa että mulla ei rahat riitä. Ei ollut mahdollista edes lainarahalla, koska olin työtön. Se siitä sitten!

Ymmärrän. Näitä tällaisia tulee välillä vastaan isommassa tai pienemmässä mittakaavassa. Itse olen joutunut kieltäytymään monestakin kutsusta johonkin, koska ei ole ollut rahaa.

Yläkoulussa ollessaan poikani saksanryhmä teki matkan Saksaan. Poika innostui siitä kovasti ja halusi mikaan, totta kai. Aloitin säästämään, samoin poika säästi kaikki saamansa rahat. Sen lisäksi teimme valtavan työn leipomisineen, lahjoitusten keräämisineen, myyjäisissä myymisineen, arpojen myymisineen ja niin edelleen jotta matkan kustannukset tulisi katettua mahdollisimman pitkälle. Saatiin rahaa kasaan aika hyvin, mutta maksettavaa jäi vielä useampia satasia. Poika pääsi kuitenkin reissuun. Tämä nyt oli tietysti mahdollista, kun oli kysymys yhteisestä ponnistuksesta. Yksin en olisi pystynyt siihen tai säästämään tarpeeksi rahaa.

Kiitos ymmäryksestä ja propsit sulle myös!

Lasten kohdalla on paha. Mulla olus esimerkkejä vaikka kuinka, miten olen kiemurrellut kahden harrastavan pojan kanssa. Nuo myyjäiset ja leipomiset sun muut on tuttuja. Toinen oli ikäluokkansa SM-pronssilla lajissaan.

Kummankin koulutin yo:ksi. Mua itseäni kohdeltiin kotona paskasti, en saanut mennä lukioon esim, mutta menin 15-vuotiaana töihin ja 3 vuotta illat meni iltalukiossa. Siksi päätin että jos omia lapsia joskus tulee niin saavat sen mistä itse jäin paitsi. En pane paskaa kierrätykseen.

Meinasin pökrätä wanhojen tanssien frakin- ja kenkien vuokrasta. Ainoa, missä siinä säästin, oli valkoiset hanskat jotka asuun kuului. Olus maksaneet kai 12-13 e, mutta kävin ostamassa apteekista valkoiset puuvillahanskat. Vähän itketti, mut ei voi mitään.

Minä nostan hattua kekseliäisyydestä noiden valkoisten hanskojen kohdalla. Apteekin valkoiset puuvillakäsineet näyttävät kuvissa täsmälleen yhtä hyviltä kuin muistakin materiaaleista tehdyt varsinaiset frakkikäsineet ja ovat sitä paitsi mukavammat käytössä kuin esimerkiksi polyamidi. :)

Ainoa, joka tiesi hanskoista, olin minä. Ehkä poika näki ja tajusi, en kyllä usko. Ei pojille tuollaiset mikään suuri juttu ole. Wanhojen tanssi -parikuvassa mä erotan ne parin euron hanskat, mutta tuskin kukaan muu.

Pari vuotta aiempaan mä olin haljeta ylpeydestä, kun tätä poikaa pyydettiin isobroidinsa lakkiaistilaisuuteen lipunjantajaksi. Sanotaanko niitä nyt triumfeiksi tms, en muista? Tilaisuus alkoi

Sibeliuksen Karelia-sarjan marssiosuudella ja 2 poikaa ja 2 tyttöä kantoivat liput saliin ja kannattelivat niitä tilaisuuden ajan. Ihana kun pikkubroidin silmät liikkuivat, kun isobroidi nouti lakkinsa.

En tiedä tiesikö lukion henkilökunta tarinamme.

Voi, sinulla ja lapsillasi on ihanat välit! ❤

Joo on me yhdessä puhallettu samaan hiileen, mutta varoin todella jankkaamasta heille meidän ns köyhyyttä. Pienempänä vetosivat jonkun asian saamiseksi, että xxx:lläkin on. Sanoin vain, että se on heidän perheensä päätös. Meillä on toisin, meidän perhe tekee omat päätöksensä. Isänsä oli kuollut, joten perheemme päätökset tein minä, mutta oikeudentuntoisena ja budjetintuntevana. Mahdollisuuksien mukaan sitten.

Vaikein oli se vuosi, kun lapsilisät päättyivät kummaltakin, perhe-eläke pyörii 18 :aaksi. Itse löysin jonkin verran paska/pätkä/silppua ns. työksi. Nyt on sentään selvitty ja pojat korkeakouluissa!

Itse köyhän ja ankean lapsuuden eläneenä yritän myös välttää sitä ettei omille lapsilleni muodostuisi köyhän identiteettiä. Tiedän nimittäin kokemuksesta miten se voi heijastua melkein kaikille elämän osa-alueille. Kun kaikki päätöksenteko riippuu oikeastaan siitä mihin on varaa, se päätöksentekokyky jotenkin surkastuu ja sitä tottuu tyytymään ja sopeutumaan. Tottuu siihen, että mistään on turha haaveilla.

En kehdannut lapsena pyytää tai toivoa ikinä mitään. Olen tosi huojentunut siitä, että omat lapset pyytävät, vaikka tietävät ettei meillä ole varaa läheskään kaikkiin samoihin asioihin kuin kaverien perheillä ja totta kai se lapsia välillä harmittaa. Se on merkki siitä, että ainakaan vielä eivät ole omaksuneet asennetta, että köyhiä ja kurjia ollaan, minkäs teet.

Mun lapset ovat jo isoja, 18- ja 15- vuotiaita. Pienenpänä oli helppo vielä peitellä köyhyyttä, mutta enää se ei onnistu. Kun kaveripiiriin ilmaantuu mopoautoja, mönkkäreitä ja muuta, niin äkkiä käy selväksi, että hyvin eri tuloluokassa ollaan. Tyttäreni on ainoa luokallaan, joka asuu kerrostalossa ja jonka perheessä ei ole autoa. En valita heille rahattomuutta, mutta toki se nyt näkyy joka päivä. Jotain lapset ovat tästä oppineetkin, ainakin sen, että aina elämä ei mene suunnitelmien mukaan ja siitäkin voi selvitä. Ovat myös hyvin säästäväisiä, suoranaisia saitureita, mikä on tietysti hyvä, mutta joskus toivoisin, että hekin uskaltaisivat toivoa tai pyytää jotakin, että olisivat sillä tavalla normaaleja nuoria. Uskaltaisivat haaveilla vielä. Toisaalta ei ehkä ole huono asia se, että materia ei heille merkitse juuri mitään. Siihen pyrin itsekin.

Vierailija
2956/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

250g rusinat 0,75 €

Hienosokeri 1kg 0,79 €

1kg Kaurahiutale 0,79 €

1kg Mannasuurimo 0,89 €

Maito, munat ja rasvat

2l rapsiöljy 3,30 €

yhteensä 40 euroa

Kiitos kun ymmärsit! Monet hyväosaiset tuttavat kun olen tuosta aikoinaan puhunut eivät tajua lainkaan. "Mitä merkitystä sillä nyt on tuleeko ennen vai jälkeen, tuleehan se kumminkin".

En ole aikoihin puhunut asiasta heille, pahoittaa vain mielensä.

Olemme muiden köyhien eläkeläisten kanssa puhuneet, että ennen eläkkeelle jäämistä ei ole koskaan laskenut kalenterista niin tarkkaan onko kuukaudessa neljä vai viisi viikkoa. Ja lisäksi laskenut kuinka monena kuukautena eläkkeen maksupäivä osuu viikonloppuun tai sekä lisäksi vielä juhlapyhiksi.

Tammikuussa oli kolmas päivä, joulu ja uusivuosi meni samaan joulukuun eläkkeeseen. Kuten aina menee. Helmikuu on aina hieman helpompi kun on lyhyt, karkauspäiväkin harmittaa.

Nämä ovat asioita joita vain köyhä tajuaa.

Tuo sama on kelan tukien kanssa. Ei paljoa naurata, kun vuokra kuitenkin pitää maksaa tiettynä päivänä.

Vierailija
2957/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisit samalla kuljetusongelman! Hyvin tehty! Sänky ei mustakaan ole mikään pakollinen ykköshankinta, ilmankin pärjää.

Normaalisti pärjää jos on terve. Monille on vaikeata päästä ylös lattialta.

Muistan kun oli viikkoja joskus jonkun muuton yhteydessä kun ei ollut sänkyä. Minulla on huonot polvet ja oli vaikea päästä oikein millään konstin ylös patjalta lattialta. En voi ponnistaa polvilla yhtään. Oli tuskaa kun yöllä tuli pissahätä ja piti nopeasti päästä ylös ettei lirahtanut housuun. Ja muutenkin nousta sieltä.

Kun sain sängyn muistan vieläkin kuinka taivaalliselta se tuntui.

Vain köyhä tajuaa kuinka ihanaa on nukkua sängyssä.

Vierailija
2958/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun oli viikkoja joskus jonkun muuton yhteydessä kun ei ollut sänkyä. Minulla on huonot polvet ja oli vaikea päästä oikein millään konstin ylös patjalta lattialta. En voi ponnistaa polvilla yhtään. Oli tuskaa kun yöllä tuli pissahätä ja piti nopeasti päästä ylös ettei lirahtanut housuun. Ja muutenkin nousta sieltä.

Olen nukkunut pari vuotta pelkällä patjalla kanssa. Ei ole varaa sänkyyn ja sen kuljetukseen. Mutta mun patja on tosi hyvä ja polvet toimii onneksi vielä. Mulla on kyllä selkäongelmia, mutta ne on onneksi pysyneet taka-alalla nyt.

Vierailija
2959/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, Kelan tukien kanssa on sama juttu kuin on eläkkeenmaksunkin. Tuet tulee jos tulee siihen vuokranmaksupäivään mennessä.

Siksi monet eivät ymmärrä mikä lisästressi se on Kelan kanssa toimittaessa.

Toistetaan vain kuinka "helppoa" on, kun saa tukia. "Mitä väliä sillä on milloin ne päätökset tulevat, tuleehan ne kun tulevat".

Niin, sehän on köyhän vika miksi asua vuokralla. Voihan aina ostaa oman asunnon jos se niin vaikeaa on. DDD

Vierailija
2960/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nukkunut pari vuotta pelkällä patjalla kanssa. Ei ole varaa sänkyyn ja sen kuljetukseen. Mutta mun patja on tosi hyvä ja polvet toimii onneksi vielä. Mulla on kyllä selkäongelmia, mutta ne on onneksi pysyneet taka-alalla nyt.

Joo, selkäongelmat ovat myös. Polvi- ja/sekä selkäongelman kanssa et oikein millään konstein pääse ylös patjalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän