Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluisi kritisoida hienoa listaa, mutta ei yksi vessapaperipaketti riitä kokonaista kuukautta.
Pakko riittää, kaksi rullaa viikossa, pahimmat köhnät on pestävä vedellä (toi oli 8 rullan paketti). Enempään ei ole varaa.
Halvimmissa vessapapereissa on muutenkin puolet ilmaa.
Toki samaa paperia voi käyttää useamman kerrankin, jos vain ykkösellä käy, antaa niitten kuivua välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluisi kritisoida hienoa listaa, mutta ei yksi vessapaperipaketti riitä kokonaista kuukautta.
6 rullaa riittää yli kuukaudeksi. Kahdeksan varnasti pidempään.
Ei riitä täällä.
Menee useampi rulla viikossa.
Listasta puuttuu vielä naisten siteet tai tamponit, noin alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Siinä maustettiinkin vain suolalla ja sokerilla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä täällä.
Menee useampi rulla viikossa.
Naisilla menee puolet enemmän kuin miehillä. Joo, ja en viitsi alkaa kuvailemaan miksi.
Pääsinpä kokemaan itse nyt tämän "työmakkinatuki maksetaan 13 kertaa vuodessa"-ansan toimeentulotukea saavana. Eli toimeentulotuestani leikataan nyt noin -40€/kk ad infinitum, koska työmarkkinatuki lasketaan tulona 21,5- kertoimella eli suurempana kuin mitä sitä tililleni saan. Mukavaa! Ruuan hinta nousee ja tukeani leikataan enkä ole tehnyt mitään väärää itse, esim. joutunut karenssiin jonkun unohduksen takia. Töihin en pääse vaikka kuinka haen ja on sairauksia jotka vaikeuttavat työllistymistä vielä lisää:( Kyllä tekisi mieli mennä jonnekin jäille viimeiselle kävelylle taas tämänkin piristävän tiedon saatuani:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä maustettiinkin vain suolalla ja sokerilla..
Valitettavasti. Mielelläni olisin lisännyt listalle tryffeliöljyn, shirachan ja vaniljauutteen, eikä dijon-sinappiakaan nyt mahtunut.
Kyse oli kuitenkin siitä, että rahaa on käytössä vain se tietty summa, ei enempää. Jostain on karsittava. Olen pahoillani, etten lisännyt kaikkea mahdollista. Jokainen lisätty aiheuttaa jonkun muun poistamisen, ja alunperin tosiaan oli puhetta ruokakustannuksista, ei kauppakustannuksista.
Joo, arvatkaapa paljonko suolistosairaana menee vessapaperiakin...Rulla voi mennä helposti päivässäkin. Kohta tulee varmasti joku bidee ja sammalvinkki vai joko ne tuli aiemmin?
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä rahallinen tilanne ihan hyvä. En siltikään käytä juurikaan meikkejä. Ripsiväriä käytän jos tuntuu sult. Peseydyn ja olen puhdas. Ja minulla on laaja sosiaalinen piiri, jossa olen pidetty.
Täällä on todella paljon lueteltu asioita, jotka ei mikään tavalla ole tärkeitä. Vaahtokylpy, sukkia tarvitsee ostaa uutamat vuodessa. Itse ostin talvella Cittarista muutamat 1€/pari. Vaatteita ei aikuinen paljoa edes tarvitse jos pysyy painossaan.
Ehkä liika luppoaikaa aiheuttaa sen, että kaiken aikaa tarvitsisi jotain. Jotain tekemistä kannattaisi keksiä. Ilmaista tekemistä on paljon ja jostain tekijälle jopa maksetaan.
AP kertoi herkkuhetkestä kahvilassa vaarin kanssa, se oli hänelle luksusta. Olemme keskustelleet asioista, jotka ovat monille köyhyysrajan yläpuolella eläville aika itsestäänselviä, kuten vaikka omenan ostaminen, leipominen tai bussin käyttäminen. Ei ole sinun asiasi arvioida, mitä kukakin pitää tärkeänä. Tässä ei listata elämisen välttämättömyyksiä!
hänellä on oikeus arvioida ihan mitä haluaa arvioida ja sanoa siitä mielipiteensä. Oletko koskaan kuullut mielipiteen vapaudesta????? Laittomuuksiin ei saa mennä, kuten esimerkiksi kieltää toiselta vapaus ilmaista mielipiteensä (Sen saa tehdä aina, kunhan pysytään lain rajoissa)
Mulla menee paljon vessapaperia, koska ei ole varaa siteisiin. Halvemmaksi tulee näin kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tuossa huvikseni millaisen ostoskorin kaupasta voisi saada tuolla mainitulla 40 eurolla.
Ajatuksena, että se olisi ensimmäinen ostoskori eikä kaapeissa olisi yhtään mitään ja että seuraavassa kuussa voisi sitten vaihtaa joitain tuotteita, näin saisi vähän vaihteluakin ruokavalioon. Ensi kuussa mitä luultavimmin saa jo esim. tomaatteja ja kurkkuja halvemmalla kuin tässä kuussa, siksi ne puuttuvat tästä korista ja siksi on tässä mukana juureksia. Kaalinkin jätin pois, harkitsin, että voisi laittaa yhden pienen kerän kaalia, mutta en nyt kuitenkaan ottanut, en tiedä miksi. Ei se kallis ainakaan olisi ollut. Sen voisi korvata vaikka ottamalla yhden hernekeittopurkin pois, tai siemenpussin.
Tein sen nopeasti, jos nyt lähtisin muokkaamaan, niin muuttaisin joitakin juttuja (esim. jos ei halua tuhlata siemeniin, sokeriin tai esimerkiksi purkkihernekeittoon (voi vaikka purkkihernekeiton sijaan ostaa kuivattuja herneitä, mutta aika työlästähän se on hernekeiton keittäminen alusta asti…)), mutta kyllä tuosta hyvin kuvan saa ja ihan mukavasti tuotteita. hiivaa siellä ei ole, mutta ajattelin, että sen joko ostaa tuohon lisänä tai sitten seuraavassa kuussa. Yhden pienen nokareen hiivaa voi vaikka käydä lainaamassa naapurilta
Korin hinnaksi tuli tasan 40 euroa, mutta toki lopullinen summa riippuu esim. siitä miten tarkkaan omenien paino vastaa arviota.
Omena Jonagold 10 kpl ~2,00 €
Lanttu Pesty Irto I Suomi 1 kpl ~0,56 €
Suomalainen Porkkana 2kg 1,79 €
2kg suomalainen kiinteä peruna 1,59 €
400g auringonkukansiemenet natural 1,24 €
250g rusinat 0,75 €
2kg vehnäjauho 2X2kg 1,90 €
Hienosokeri 1kg 0,79 €
tomaattimurska 400g 8kpl 1,92 €
Makaroni 400g 4kpl 1,00 €
1kg Kaurahiutale 0,79 €
750g 4 viljan hiutale 0,70 €
Esikypsytetty Rikottu Ohrasuurimo 1kg 1,49 €
1kg Mannasuurimo 0,89 €
Sika-nauta jauheliha 400g X4 7,96 €
Maito, munat ja rasvat
Virike kananmuna M15 870g X2 4,10 €
rasvaton maitojuoma 1,75 l X3 2,94 €
Ruokasuola jodioitu 1kg 0,75 €
2l rapsiöljy 3,30 €
435 g Hernekeitto X6 3,54 €
yhteensä 40 euroa
Monelleko ihmiselle tuo kori on? Ja ollaanko täällä nyt yleisesti sitä mieltä, että 40 euroa viikossa ruokaan on hirveän vähän? Siis yhdelle ihmiselle? Eikö tuolla ylempänä joku puhunut kympistä viikossa?
Minun viikon ruokabudjettini on n. 40 euroa enkä pidä sitä hirveän pienenä. Ja tuosta sinun listastasi ostaisin itse vain omenoita, porkkanoita, perunoita, kaurahiutaleita, munia (mutta ei virike-) ja auringonkukansiemeniä (joista suurin osa linnuille), kenties pari hernekeittopurkkia. Muulle ei taitaisi olla käyttöä.
Olet oikeassa: 10 €/vko budjetista keskusteltiin ylempänä. En tiedä mistä tämä 40 € on tupsahtanut keskusteluun, enkä ymmärrä miten esimerkkilista liittyy mihinkään. 6 tlk hernekeittoa/vko? Hmmm....
Minulla on rahaa kauppamenoihin suunnilleen saman verran kuin sinulla, ja vaikka olenkin köyhä, en ole läheskään niin tiukoilla kuin moni muu tässä ketjussa! Köyhyyskin on suhteellista. - Sekin hyvä hyöty tästä ketjusta muuten on, että luettuani sen yhden soseutettua sosekeittoa haikailevan kirjoittajan kommentin soitan uudestaan seurakuntaan (vaatteita he jo hakivatkin), ja tarjoan heille sauvasekoitinta, paahdinta, mikroa ym. Tyhjennän siis äidin kotia, enkä olisi tajunnut ottaa niitä erikseen muusta irtaimistosta. Joka siis myydään; keittiöelektroniikka ei vaikuta kauppahintaan ju eller ja, mutta voi tulla tosi tarpeeseen vähävaraiselle!
Yhdessä kuukaudessa on 4 viikkoa, jos on 10 euroa viikossa, on 40 euroa kuukaudessa. Me elämme kuukausisidonnaisessa yhteiskunnassa, siksi on loogista tehdä laskennallinen ostoslista kuukaudeksi.
Eläkeläisenä, kun saan eläkkeen kuukauden ensimmäinen pankkipäivä, niin menee pitkissä kuukausissa viisikin viikkoa yhdellä eläkkeellä.
Joskus on toivottoman tuntuista kun olisi muuten jo eläkepäivä, mutta menee sitten vielä päivä, pari, jopa enemmänkin yli. Kun sattuu viikonloppuun. Juhlapyhien vuoksi jopa enemmänkin.Ainakin Ilmarinen maksaa vasta varsinaisen maksupäivän jälkeen viikonlopun ja juhlapyhien sattuessa 1 päiväksi.
Tuon muistan kun yhtenä pääsiäisenä 1. pv oli pitkäperjantai, maanantai myös pyhäpäivä. Onneksi oli iso kaalilaatikko pakastimessa.
Kiitos kun ymmärsit! Monet hyväosaiset tuttavat kun olen tuosta aikoinaan puhunut eivät tajua lainkaan. "Mitä merkitystä sillä nyt on tuleeko ennen vai jälkeen, tuleehan se kumminkin".
En ole aikoihin puhunut asiasta heille, pahoittaa vain mielensä.Olemme muiden köyhien eläkeläisten kanssa puhuneet, että ennen eläkkeelle jäämistä ei ole koskaan laskenut kalenterista niin tarkkaan onko kuukaudessa neljä vai viisi viikkoa. Ja lisäksi laskenut kuinka monena kuukautena eläkkeen maksupäivä osuu viikonloppuun tai sekä lisäksi vielä juhlapyhiksi.
Tammikuussa oli kolmas päivä, joulu ja uusivuosi meni samaan joulukuun eläkkeeseen. Kuten aina menee. Helmikuu on aina hieman helpompi kun on lyhyt, karkauspäiväkin harmittaa.
Nämä ovat asioita joita vain köyhä tajuaa.
Niinpä. Aika jännää on, että ennen kun pyhäpäivä sattui työmarkkinatuen maksupäivälle, pystyi hakemaan tukea päivää aikaisemmin että sen sai aikaisemmin. Nykyään ei enää onnistu, muuta kuin pääsiäisenä ja jouluna ilmeisesti, vaan joutuu olemaan sen päivän pari ilman rahaa. Tähänkin on pitänyt ruveta nyt varautumaan.
Siloin kun on töissä ja saa palkkaa, taitaa olla sääntönä, että pyhän sattuessa saat aina palkan etukäteen. Mutta kaikken köyhimmille kuten pienten eläkkeiden tai työttömyystukien saajille tätä sääntöä ei ole olemassa. Minusta todella epäoikeudenmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Joo, arvatkaapa paljonko suolistosairaana menee vessapaperiakin...Rulla voi mennä helposti päivässäkin. Kohta tulee varmasti joku bidee ja sammalvinkki vai joko ne tuli aiemmin?
Bidee + pyyhe. Olen yrittänyt taiteilla tuolla systeemillä, mutta onnistun aina vaan kastelemaan puolet kylppäristä ja vaatteeni. Olisin ehkä fiksumpaa suosiolla riisua vaatteensa ja pissata suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä rahallinen tilanne ihan hyvä. En siltikään käytä juurikaan meikkejä. Ripsiväriä käytän jos tuntuu sult. Peseydyn ja olen puhdas. Ja minulla on laaja sosiaalinen piiri, jossa olen pidetty.
Täällä on todella paljon lueteltu asioita, jotka ei mikään tavalla ole tärkeitä. Vaahtokylpy, sukkia tarvitsee ostaa uutamat vuodessa. Itse ostin talvella Cittarista muutamat 1€/pari. Vaatteita ei aikuinen paljoa edes tarvitse jos pysyy painossaan.
Ehkä liika luppoaikaa aiheuttaa sen, että kaiken aikaa tarvitsisi jotain. Jotain tekemistä kannattaisi keksiä. Ilmaista tekemistä on paljon ja jostain tekijälle jopa maksetaan.
AP kertoi herkkuhetkestä kahvilassa vaarin kanssa, se oli hänelle luksusta. Olemme keskustelleet asioista, jotka ovat monille köyhyysrajan yläpuolella eläville aika itsestäänselviä, kuten vaikka omenan ostaminen, leipominen tai bussin käyttäminen. Ei ole sinun asiasi arvioida, mitä kukakin pitää tärkeänä. Tässä ei listata elämisen välttämättömyyksiä!
Näin. Köyhyydessä on todella raskasta juuri se, että elämä rajautuu välttämättömyyksiin, ja aina löytyy joku joka paheksuu sitä että köyhäkin haluaisi elämäänsä silloin tällöin jotain mikä ei ole täysin välttämätöntä.
Köyhyydessä olisi syytä jättää kaikki turhuus. -Leipäjonoissa esim. on voimakas tupakanhaju.
Pointtihan olikin, että 40 euroa on tosi vähän ruokaan ja muuhun per kuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tuossa huvikseni millaisen ostoskorin kaupasta voisi saada tuolla mainitulla 40 eurolla.
Ajatuksena, että se olisi ensimmäinen ostoskori eikä kaapeissa olisi yhtään mitään ja että seuraavassa kuussa voisi sitten vaihtaa joitain tuotteita, näin saisi vähän vaihteluakin ruokavalioon. Ensi kuussa mitä luultavimmin saa jo esim. tomaatteja ja kurkkuja halvemmalla kuin tässä kuussa, siksi ne puuttuvat tästä korista ja siksi on tässä mukana juureksia. Kaalinkin jätin pois, harkitsin, että voisi laittaa yhden pienen kerän kaalia, mutta en nyt kuitenkaan ottanut, en tiedä miksi. Ei se kallis ainakaan olisi ollut. Sen voisi korvata vaikka ottamalla yhden hernekeittopurkin pois, tai siemenpussin.
Tein sen nopeasti, jos nyt lähtisin muokkaamaan, niin muuttaisin joitakin juttuja (esim. jos ei halua tuhlata siemeniin, sokeriin tai esimerkiksi purkkihernekeittoon (voi vaikka purkkihernekeiton sijaan ostaa kuivattuja herneitä, mutta aika työlästähän se on hernekeiton keittäminen alusta asti…)), mutta kyllä tuosta hyvin kuvan saa ja ihan mukavasti tuotteita. hiivaa siellä ei ole, mutta ajattelin, että sen joko ostaa tuohon lisänä tai sitten seuraavassa kuussa. Yhden pienen nokareen hiivaa voi vaikka käydä lainaamassa naapurilta
Korin hinnaksi tuli tasan 40 euroa, mutta toki lopullinen summa riippuu esim. siitä miten tarkkaan omenien paino vastaa arviota.
Omena Jonagold 10 kpl ~2,00 €
Lanttu Pesty Irto I Suomi 1 kpl ~0,56 €
Suomalainen Porkkana 2kg 1,79 €
2kg suomalainen kiinteä peruna 1,59 €
400g auringonkukansiemenet natural 1,24 €
250g rusinat 0,75 €
2kg vehnäjauho 2X2kg 1,90 €
Hienosokeri 1kg 0,79 €
tomaattimurska 400g 8kpl 1,92 €
Makaroni 400g 4kpl 1,00 €
1kg Kaurahiutale 0,79 €
750g 4 viljan hiutale 0,70 €
Esikypsytetty Rikottu Ohrasuurimo 1kg 1,49 €
1kg Mannasuurimo 0,89 €
Sika-nauta jauheliha 400g X4 7,96 €
Maito, munat ja rasvat
Virike kananmuna M15 870g X2 4,10 €
rasvaton maitojuoma 1,75 l X3 2,94 €
Ruokasuola jodioitu 1kg 0,75 €
2l rapsiöljy 3,30 €
435 g Hernekeitto X6 3,54 €
yhteensä 40 euroa
Monelleko ihmiselle tuo kori on? Ja ollaanko täällä nyt yleisesti sitä mieltä, että 40 euroa viikossa ruokaan on hirveän vähän? Siis yhdelle ihmiselle? Eikö tuolla ylempänä joku puhunut kympistä viikossa?
Minun viikon ruokabudjettini on n. 40 euroa enkä pidä sitä hirveän pienenä. Ja tuosta sinun listastasi ostaisin itse vain omenoita, porkkanoita, perunoita, kaurahiutaleita, munia (mutta ei virike-) ja auringonkukansiemeniä (joista suurin osa linnuille), kenties pari hernekeittopurkkia. Muulle ei taitaisi olla käyttöä.
Olet oikeassa: 10 €/vko budjetista keskusteltiin ylempänä. En tiedä mistä tämä 40 € on tupsahtanut keskusteluun, enkä ymmärrä miten esimerkkilista liittyy mihinkään. 6 tlk hernekeittoa/vko? Hmmm....
Minulla on rahaa kauppamenoihin suunnilleen saman verran kuin sinulla, ja vaikka olenkin köyhä, en ole läheskään niin tiukoilla kuin moni muu tässä ketjussa! Köyhyyskin on suhteellista. - Sekin hyvä hyöty tästä ketjusta muuten on, että luettuani sen yhden soseutettua sosekeittoa haikailevan kirjoittajan kommentin soitan uudestaan seurakuntaan (vaatteita he jo hakivatkin), ja tarjoan heille sauvasekoitinta, paahdinta, mikroa ym. Tyhjennän siis äidin kotia, enkä olisi tajunnut ottaa niitä erikseen muusta irtaimistosta. Joka siis myydään; keittiöelektroniikka ei vaikuta kauppahintaan ju eller ja, mutta voi tulla tosi tarpeeseen vähävaraiselle!
Yhdessä kuukaudessa on 4 viikkoa, jos on 10 euroa viikossa, on 40 euroa kuukaudessa. Me elämme kuukausisidonnaisessa yhteiskunnassa, siksi on loogista tehdä laskennallinen ostoslista kuukaudeksi.
Eläkeläisenä, kun saan eläkkeen kuukauden ensimmäinen pankkipäivä, niin menee pitkissä kuukausissa viisikin viikkoa yhdellä eläkkeellä.
Joskus on toivottoman tuntuista kun olisi muuten jo eläkepäivä, mutta menee sitten vielä päivä, pari, jopa enemmänkin yli. Kun sattuu viikonloppuun. Juhlapyhien vuoksi jopa enemmänkin.Ainakin Ilmarinen maksaa vasta varsinaisen maksupäivän jälkeen viikonlopun ja juhlapyhien sattuessa 1 päiväksi.
Tuon muistan kun yhtenä pääsiäisenä 1. pv oli pitkäperjantai, maanantai myös pyhäpäivä. Onneksi oli iso kaalilaatikko pakastimessa.
Kiitos kun ymmärsit! Monet hyväosaiset tuttavat kun olen tuosta aikoinaan puhunut eivät tajua lainkaan. "Mitä merkitystä sillä nyt on tuleeko ennen vai jälkeen, tuleehan se kumminkin".
En ole aikoihin puhunut asiasta heille, pahoittaa vain mielensä.Olemme muiden köyhien eläkeläisten kanssa puhuneet, että ennen eläkkeelle jäämistä ei ole koskaan laskenut kalenterista niin tarkkaan onko kuukaudessa neljä vai viisi viikkoa. Ja lisäksi laskenut kuinka monena kuukautena eläkkeen maksupäivä osuu viikonloppuun tai sekä lisäksi vielä juhlapyhiksi.
Tammikuussa oli kolmas päivä, joulu ja uusivuosi meni samaan joulukuun eläkkeeseen. Kuten aina menee. Helmikuu on aina hieman helpompi kun on lyhyt, karkauspäiväkin harmittaa.
Nämä ovat asioita joita vain köyhä tajuaa.Tuo sama on kelan tukien kanssa. Ei paljoa naurata, kun vuokra kuitenkin pitää maksaa tiettynä päivänä.
Vuokranantajan kanssa voi myös sopia maksavansa myöhemmin. Itsellä on aina onnistunut, samaten laskujen eräpäivistä voi yleensä neuvotella tai jopa suoraan siirtää. Tietysti jos joutuu alvariinsa vuokranantajalta kinuamaan lisäaikaa niin eihän sekään mukavaa ole.
Laskut voi yleensä maksaa muutaman päivän myöhässä ilman että siitä mitään suurta ongelmaa tulee.
Joillakin yrityksillä on eri systeemejä, muistaakseni Helen Oy:llä on niin että kerran vuodessa voi siirtää laskun eräpäivää jos on muuten ollut kunnollinen asiakas.
Köyhän kantsii aina ajoissa tarkistaa nämä jutut.
Kun huomaat, että ainoastaan ruokatarjoukset ovat sinua varten. Televisio ja media syytää mainoksia koko ajan. Olen huomannut, että en kiinnitä enää mitään huomiota muihin, kuin elintarvikemainoksiin. Asia ei sinällään ole huono, välttyypä turhalta kuluttamiselta ja tarpeilta, mutta jotenkin tunnen olevani marginaalissa kuitenkin, kun en ole potentiaalinen kuluttaja. Mainonta ja markkinointi on suunnattu muille, ei minulle.
Vierailija kirjoitti:
Laskin nyt sitten 10€/viikko budjetilla ostetut ruuat koko kuukaudeksi. Kuukaudessahan on yleensä 31 tai 30 päivää, ei 28, joten laskin käytettävissä olevan rahan sen mukaisesti: 42,85€/30pv. Päivää kohti rahaa olisi 1,42€.
(Jos sitten tilanne onkin se, että käytettävissä on vain tuo tasan 40€, niin jostain täytyy listallani tinkiä. Vuodessa on 13 neljän viikon jaksoa, mutta vain 12 kk. Tässä näkee hyvin, kuinka tuo pieni ero 2,85€ voikin olla hyvin suuri ero!!! käytännössä siis yksi kuukausi)
Erilaisia mahdollisuuksia käyttää tuo rahasumma on monia. Kerralla koko kuukausi, viikon välein tai joka päivä/parin päivän välein. Katson sellaisen hahmotelman, että yrittäisi saada kaikki kerralla – tämä karsii pois sitten tuoretuotteita, ja maito kannattaa käyttää mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, tai tekee maidon kanssa sen poikkeuksen, että käy hakemassa toisen purkin parin viikon päästä.
Joitain tuotteita on niin suuri pakkaus, että niitä jää seuraavalle kuukaudelle. Näitä ovat ainakin suola, vehnäjauhot, riisi, kaurahiutaleet (olen laskenut annoskoon noin 60g/annos, valmistajan ohje on 40g, kahdesta kilosta ja pari-kolme annosta yli), ja varmaan myös soijarouhe. Ostospaikkana Prisma, hinnat Foodiesta Lahden Holman Prismasta.
JOS joutuu karsimaan, niin yrittäisin ensin katsoa, saisiko vastaavia tuotteita halvemmalla muualta TAI löytyisikö jotain tarjouksesta tai alennuksella (punalaputettu riisi pysyy syömäkelpoisena reippaasti yli parasta ennen - päiväyksen jne). Valitettavasti Lidlillä ei ole hintoja netissä, joten sitä ei voi käyttää näissä listoissa.
1,49€ Kotimaista Kananmunat M10/580g
2,95€ Kotimaista Kermajuusto 500g
1,19€ Kotimaista Uunilenkki 400g
0,86€ Sipuli 50-70Mm Ii Suomi 4kpl
2,18€ Keräkaali n 2kg
2,22€ Omena Ida Red I Puola 13kpl
0,24€ Punajuuri irtomyynti 2kpl
1,09€ Rainbow 250G/10Kpl Kalapuikot Msc
0,79€ Hk Lihapyörykät 360g
3,05€ Vegesun 500g Tumma Soijarouhe
1,18€ 435g Hernekeitto 2tlk
1,76€ Tonnikalaa Hienonnettuna Auringonkukkaöljyssä 2prk
1,65€ Gogreen Punaiset Linssit 400g
1,79€ Kotimaista Suomalainen Porkkana 2Kg
1,96£ Valio Hyvä Suomalainen Arki Rasvaton Maitojuoma 1,75 L 2prk
0,52€ Valkosipuli 2 kpl
2,76€ Xtra 420g Valkoisia Papuja Tomaattikastikkeessa 4prk
1,92€ X-Tra Tomaattimurska 400g 8prk
0,99€ Myllyn Paras Makaroni 400g 3pss
1,99€ Xtra 2Kg Pitkäjyväinen Riisi
0,95€ Xtra 2Kg Vehnäjauho
1,58€ Kotimaista 1Kg Kaurahiutale 2pkt
2,83€ Yleisperuna Multainen (40kpl)
0,79€ Meira 27g Mustapippurirouhe
0,79€ Aito Hienosokeri 1Kg
0,75€ Meira Ruokasuola Jodioitu 1Kg
0,69€ Rainbow 120G Lihaliemikuutio 12Kpl
1,79€ Kotimaista Rypsiöljy 450ml
Yhteensä 42,74€.
Mutta sitten jos sulla on sairauksien takia rajoittunut ruokavalio, ei onistu millään... Mä voisin ym. listasta syödä vain riisit, porkkanat, suolan ja kaalia.
Vierailija kirjoitti:
Kun huomaat, että ainoastaan ruokatarjoukset ovat sinua varten. Televisio ja media syytää mainoksia koko ajan. Olen huomannut, että en kiinnitä enää mitään huomiota muihin, kuin elintarvikemainoksiin. Asia ei sinällään ole huono, välttyypä turhalta kuluttamiselta ja tarpeilta, mutta jotenkin tunnen olevani marginaalissa kuitenkin, kun en ole potentiaalinen kuluttaja. Mainonta ja markkinointi on suunnattu muille, ei minulle.
Aivan!
Ja kaupoissa niitä muita osastoja "ei ole", ei tule mieleenkään kävellä kuin se vakioreitti kaupassa. Joka kaupassa tietty reitti.
Listaa halvemmalla pääsee, kun perustaa koko ruokavalionsa perunaan. Ei riisejä tai linssejä tarvita. Sesongin kasviksia ja hedelmiä ja jotain halpaa lihaa mukaan.