Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
2961/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin tuossa huvikseni millaisen ostoskorin kaupasta voisi saada tuolla mainitulla 40 eurolla.

Ajatuksena, että se olisi ensimmäinen ostoskori eikä kaapeissa olisi yhtään mitään ja että seuraavassa kuussa voisi sitten vaihtaa joitain tuotteita, näin saisi vähän vaihteluakin ruokavalioon. Ensi kuussa mitä luultavimmin saa jo esim. tomaatteja ja kurkkuja halvemmalla kuin tässä kuussa, siksi ne puuttuvat tästä korista ja siksi on tässä mukana juureksia. Kaalinkin jätin pois, harkitsin, että voisi laittaa yhden pienen kerän kaalia, mutta en nyt kuitenkaan ottanut, en tiedä miksi. Ei se kallis ainakaan olisi ollut. Sen voisi korvata vaikka ottamalla yhden hernekeittopurkin pois, tai siemenpussin.

Tein sen nopeasti, jos nyt lähtisin muokkaamaan, niin muuttaisin joitakin juttuja (esim. jos ei halua tuhlata siemeniin, sokeriin tai esimerkiksi purkkihernekeittoon (voi vaikka purkkihernekeiton sijaan ostaa kuivattuja herneitä, mutta aika työlästähän se on hernekeiton keittäminen alusta asti…)), mutta kyllä tuosta hyvin kuvan saa ja ihan mukavasti tuotteita. hiivaa siellä ei ole, mutta ajattelin, että sen joko ostaa tuohon lisänä tai sitten seuraavassa kuussa. Yhden pienen nokareen hiivaa voi vaikka käydä lainaamassa naapurilta

Korin hinnaksi tuli tasan 40 euroa, mutta toki lopullinen summa riippuu esim. siitä miten tarkkaan omenien paino vastaa arviota.

Omena Jonagold 10 kpl ~2,00 €

Lanttu Pesty Irto I Suomi 1 kpl ~0,56 €

Suomalainen Porkkana 2kg 1,79 €

2kg suomalainen kiinteä peruna 1,59 €

400g auringonkukansiemenet natural 1,24 €

250g rusinat 0,75 €

2kg vehnäjauho 2X2kg 1,90 €

Hienosokeri 1kg 0,79 €

tomaattimurska 400g 8kpl 1,92 €

Makaroni 400g 4kpl 1,00 €

1kg Kaurahiutale 0,79 €

750g 4 viljan hiutale 0,70 €

Esikypsytetty Rikottu Ohrasuurimo 1kg 1,49 €

1kg Mannasuurimo 0,89 €

Sika-nauta jauheliha 400g X4 7,96 €

Maito, munat ja rasvat

Virike kananmuna M15 870g X2 4,10 €

rasvaton maitojuoma 1,75 l X3 2,94 €

Ruokasuola jodioitu 1kg 0,75 €

2l rapsiöljy 3,30 €

435 g Hernekeitto X6 3,54 €

yhteensä 40 euroa

Monelleko ihmiselle tuo kori on? Ja ollaanko täällä nyt yleisesti sitä mieltä, että 40 euroa viikossa ruokaan on hirveän vähän? Siis yhdelle ihmiselle? Eikö tuolla ylempänä joku puhunut kympistä viikossa?

Minun viikon ruokabudjettini on n. 40 euroa enkä pidä sitä hirveän pienenä. Ja tuosta sinun listastasi ostaisin itse vain omenoita, porkkanoita, perunoita, kaurahiutaleita, munia (mutta ei virike-) ja auringonkukansiemeniä (joista suurin osa linnuille), kenties pari hernekeittopurkkia. Muulle ei taitaisi olla käyttöä.

Olet oikeassa: 10 €/vko budjetista keskusteltiin ylempänä. En tiedä mistä tämä 40 € on tupsahtanut keskusteluun, enkä ymmärrä miten esimerkkilista liittyy mihinkään. 6 tlk hernekeittoa/vko? Hmmm....

Minulla on rahaa kauppamenoihin suunnilleen saman verran kuin sinulla, ja vaikka olenkin köyhä, en ole läheskään niin tiukoilla kuin moni muu tässä ketjussa! Köyhyyskin on suhteellista. - Sekin hyvä hyöty tästä ketjusta muuten on, että luettuani sen yhden soseutettua sosekeittoa haikailevan kirjoittajan kommentin soitan uudestaan seurakuntaan (vaatteita he jo hakivatkin), ja tarjoan heille sauvasekoitinta, paahdinta, mikroa ym. Tyhjennän siis äidin kotia, enkä olisi tajunnut ottaa niitä erikseen muusta irtaimistosta. Joka siis myydään; keittiöelektroniikka ei vaikuta kauppahintaan ju eller ja, mutta voi tulla tosi tarpeeseen vähävaraiselle!

Yhdessä kuukaudessa on 4 viikkoa, jos on 10 euroa viikossa, on 40 euroa kuukaudessa. Me elämme kuukausisidonnaisessa yhteiskunnassa, siksi on loogista tehdä laskennallinen ostoslista kuukaudeksi.

Eläkeläisenä, kun saan eläkkeen kuukauden ensimmäinen pankkipäivä, niin menee pitkissä kuukausissa viisikin viikkoa yhdellä eläkkeellä.

Joskus on toivottoman tuntuista kun olisi muuten jo eläkepäivä, mutta menee sitten vielä päivä, pari, jopa enemmänkin yli. Kun sattuu viikonloppuun. Juhlapyhien vuoksi jopa enemmänkin.

Ainakin Ilmarinen maksaa vasta varsinaisen maksupäivän jälkeen viikonlopun ja juhlapyhien sattuessa 1 päiväksi.

Tuon muistan kun yhtenä pääsiäisenä 1. pv oli pitkäperjantai, maanantai myös pyhäpäivä.  Onneksi oli iso kaalilaatikko pakastimessa.

Kiitos kun ymmärsit! Monet hyväosaiset tuttavat kun olen tuosta aikoinaan puhunut eivät tajua lainkaan. "Mitä merkitystä sillä nyt on tuleeko ennen vai jälkeen, tuleehan se kumminkin".

En ole aikoihin puhunut asiasta heille, pahoittaa vain mielensä.

Olemme muiden köyhien eläkeläisten kanssa puhuneet, että ennen eläkkeelle jäämistä ei ole koskaan laskenut kalenterista niin tarkkaan onko kuukaudessa neljä vai viisi viikkoa. Ja lisäksi laskenut kuinka monena kuukautena eläkkeen maksupäivä osuu viikonloppuun tai sekä lisäksi vielä juhlapyhiksi.

Tammikuussa oli kolmas päivä, joulu ja uusivuosi meni samaan joulukuun eläkkeeseen. Kuten aina menee. Helmikuu on aina hieman helpompi kun on lyhyt, karkauspäiväkin harmittaa.

Nämä ovat asioita joita vain köyhä tajuaa.

Hyvin tutun kuuloista. Lapsilisän maksupäivän tarkistan käytännössä joka kuukausi. Se onneksi maksetaan edellisenä pankkipäivänä, jos 26. päivä sattuu viikonlopulle. Asumistuen maksupäivä sen sijaan on 1. päivä ja se maksetaan seuraavana pankkipäivänä, jos 1. päivä on viikonloppuna. Joka kuukausi senkin varmistan.

Vierailija
2962/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

6

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä toivon myös, että nää besserwisserit ja letkauttelijat voisivat siirtyä muualle tietämään.

En kaipaa mitään sääliä jälkikäteen, mutta mulle kävi niin, että kun ei ollut rahaa harrastaa mitään (yh, jolla 2 harrastavaa lasta), niin keksin että hakeudun paikalliseen kamarikuoroon. Rakastan näitä enimmäkseen saksalaisten suurten säveltäjien kuoroteoksia. No alku meni hyvkn ja ehdin syventyä alttostemmoihin ja pariin konserttiin. Sitten alkoi tulla kevät ja suunniteltiin kuoromatkaa olikohan Saksaan tai jonnekin Tsekkiin. Mulle selvis, että ne on täysin omarahotteisia. Kivahan sinne olis ollu mennä, mut ihan oikeesti sen takia lopetin koko

harrastuksen

En ollut nöyrtynyt vielä niin paljoa että olisin voinut tunnustaa että mulla ei rahat riitä. Ei ollut mahdollista edes lainarahalla, koska olin työtön. Se siitä sitten!

Ymmärrän. Näitä tällaisia tulee välillä vastaan isommassa tai pienemmässä mittakaavassa. Itse olen joutunut kieltäytymään monestakin kutsusta johonkin, koska ei ole ollut rahaa.

Yläkoulussa ollessaan poikani saksanryhmä teki matkan Saksaan. Poika innostui siitä kovasti ja halusi mikaan, totta kai. Aloitin säästämään, samoin poika säästi kaikki saamansa rahat. Sen lisäksi teimme valtavan työn leipomisineen, lahjoitusten keräämisineen, myyjäisissä myymisineen, arpojen myymisineen ja niin edelleen jotta matkan kustannukset tulisi katettua mahdollisimman pitkälle. Saatiin rahaa kasaan aika hyvin, mutta maksettavaa jäi vielä useampia satasia. Poika pääsi kuitenkin reissuun. Tämä nyt oli tietysti mahdollista, kun oli kysymys yhteisestä ponnistuksesta. Yksin en olisi pystynyt siihen tai säästämään tarpeeksi rahaa.

Kiitos ymmäryksestä ja propsit sulle myös!

Lasten kohdalla on paha. Mulla olus esimerkkejä vaikka kuinka, miten olen kiemurrellut kahden harrastavan pojan kanssa. Nuo myyjäiset ja leipomiset sun muut on tuttuja. Toinen oli ikäluokkansa SM-pronssilla lajissaan.

Kummankin koulutin yo:ksi. Mua itseäni kohdeltiin kotona paskasti, en saanut mennä lukioon esim, mutta menin 15-vuotiaana töihin ja 3 vuotta illat meni iltalukiossa. Siksi päätin että jos omia lapsia joskus tulee niin saavat sen mistä itse jäin paitsi. En pane paskaa kierrätykseen.

Meinasin pökrätä wanhojen tanssien frakin- ja kenkien vuokrasta. Ainoa, missä siinä säästin, oli valkoiset hanskat jotka asuun kuului. Olus maksaneet kai 12-13 e, mutta kävin ostamassa apteekista valkoiset puuvillahanskat. Vähän itketti, mut ei voi mitään.

Minä nostan hattua kekseliäisyydestä noiden valkoisten hanskojen kohdalla. Apteekin valkoiset puuvillakäsineet näyttävät kuvissa täsmälleen yhtä hyviltä kuin muistakin materiaaleista tehdyt varsinaiset frakkikäsineet ja ovat sitä paitsi mukavammat käytössä kuin esimerkiksi polyamidi. :)

Ainoa, joka tiesi hanskoista, olin minä. Ehkä poika näki ja tajusi, en kyllä usko. Ei pojille tuollaiset mikään suuri juttu ole. Wanhojen tanssi -parikuvassa mä erotan ne parin euron hanskat, mutta tuskin kukaan muu.

Pari vuotta aiempaan mä olin haljeta ylpeydestä, kun tätä poikaa pyydettiin isobroidinsa lakkiaistilaisuuteen lipunjantajaksi. Sanotaanko niitä nyt triumfeiksi tms, en muista? Tilaisuus alkoi

Sibeliuksen Karelia-sarjan marssiosuudella ja 2 poikaa ja 2 tyttöä kantoivat liput saliin ja kannattelivat niitä tilaisuuden ajan. Ihana kun pikkubroidin silmät liikkuivat, kun isobroidi nouti lakkinsa.

En tiedä tiesikö lukion henkilökunta tarinamme.

Voi, sinulla ja lapsillasi on ihanat välit! ❤

Joo on me yhdessä puhallettu samaan hiileen, mutta varoin todella jankkaamasta heille meidän ns köyhyyttä. Pienempänä vetosivat jonkun asian saamiseksi, että xxx:lläkin on. Sanoin vain, että se on heidän perheensä päätös. Meillä on toisin, meidän perhe tekee omat päätöksensä. Isänsä oli kuollut, joten perheemme päätökset tein minä, mutta oikeudentuntoisena ja budjetintuntevana. Mahdollisuuksien mukaan sitten.

Vaikein oli se vuosi, kun lapsilisät päättyivät kummaltakin, perhe-eläke pyörii 18 :aaksi. Itse löysin jonkin verran paska/pätkä/silppua ns. työksi. Nyt on sentään selvitty ja pojat korkeakouluissa!

Olet selviytynyt hienosti todella kurjassa ja kamalassa tilanteessa! Miehesi kuoleman täytyi olla raskas isku, mutta pystyit kuitenkin miettimään poikiesi parasta ja heidän henkistäkin selviämistään elämässä eteenpäin. Olet rakastava ja vahva äiti ja nainen! ❤

Kiitos 💞

Tää mun tarina onkin niin omituinen, että jos kuulisin edes osan siitä jossain, nauraisin että hyvin keksitty. Satuna pitäisin.

Se, että koko ajan pitää olla vahva, satuttaa. Ei saa olla koskaan heikko, koska muuten pakka leviää. Näitä mä mietin metsälenkeillä sienestäessä ja mustikkametsässä. En siihen sairastunut kuitenkaan.

Hah hauska juttu: pojat ei teininä halunneet tietenkään mustikkaan.

Täällä päin on pakko olla jonkinlainen auto (joo huijariköyhä!!!). Sanoin et nyt tehään niin, et valitsette päivän, käynnistän auton ja mennään mustikkaan vain tunniksi. Tiesin paikan jossa oli sairaasti marjoja. Narisivat mut toteutui. Saatiin yhteensä 8 litraa upeita marjoja tunnissa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2963/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin tuossa huvikseni millaisen ostoskorin kaupasta voisi saada tuolla mainitulla 40 eurolla.

Ajatuksena, että se olisi ensimmäinen ostoskori eikä kaapeissa olisi yhtään mitään ja että seuraavassa kuussa voisi sitten vaihtaa joitain tuotteita, näin saisi vähän vaihteluakin ruokavalioon. Ensi kuussa mitä luultavimmin saa jo esim. tomaatteja ja kurkkuja halvemmalla kuin tässä kuussa, siksi ne puuttuvat tästä korista ja siksi on tässä mukana juureksia. Kaalinkin jätin pois, harkitsin, että voisi laittaa yhden pienen kerän kaalia, mutta en nyt kuitenkaan ottanut, en tiedä miksi. Ei se kallis ainakaan olisi ollut. Sen voisi korvata vaikka ottamalla yhden hernekeittopurkin pois, tai siemenpussin.

Tein sen nopeasti, jos nyt lähtisin muokkaamaan, niin muuttaisin joitakin juttuja (esim. jos ei halua tuhlata siemeniin, sokeriin tai esimerkiksi purkkihernekeittoon (voi vaikka purkkihernekeiton sijaan ostaa kuivattuja herneitä, mutta aika työlästähän se on hernekeiton keittäminen alusta asti…)), mutta kyllä tuosta hyvin kuvan saa ja ihan mukavasti tuotteita. hiivaa siellä ei ole, mutta ajattelin, että sen joko ostaa tuohon lisänä tai sitten seuraavassa kuussa. Yhden pienen nokareen hiivaa voi vaikka käydä lainaamassa naapurilta

Korin hinnaksi tuli tasan 40 euroa, mutta toki lopullinen summa riippuu esim. siitä miten tarkkaan omenien paino vastaa arviota.

Omena Jonagold 10 kpl ~2,00 €

Lanttu Pesty Irto I Suomi 1 kpl ~0,56 €

Suomalainen Porkkana 2kg 1,79 €

2kg suomalainen kiinteä peruna 1,59 €

400g auringonkukansiemenet natural 1,24 €

250g rusinat 0,75 €

2kg vehnäjauho 2X2kg 1,90 €

Hienosokeri 1kg 0,79 €

tomaattimurska 400g 8kpl 1,92 €

Makaroni 400g 4kpl 1,00 €

1kg Kaurahiutale 0,79 €

750g 4 viljan hiutale 0,70 €

Esikypsytetty Rikottu Ohrasuurimo 1kg 1,49 €

1kg Mannasuurimo 0,89 €

Sika-nauta jauheliha 400g X4 7,96 €

Maito, munat ja rasvat

Virike kananmuna M15 870g X2 4,10 €

rasvaton maitojuoma 1,75 l X3 2,94 €

Ruokasuola jodioitu 1kg 0,75 €

2l rapsiöljy 3,30 €

435 g Hernekeitto X6 3,54 €

yhteensä 40 euroa

Monelleko ihmiselle tuo kori on? Ja ollaanko täällä nyt yleisesti sitä mieltä, että 40 euroa viikossa ruokaan on hirveän vähän? Siis yhdelle ihmiselle? Eikö tuolla ylempänä joku puhunut kympistä viikossa?

Minun viikon ruokabudjettini on n. 40 euroa enkä pidä sitä hirveän pienenä. Ja tuosta sinun listastasi ostaisin itse vain omenoita, porkkanoita, perunoita, kaurahiutaleita, munia (mutta ei virike-) ja auringonkukansiemeniä (joista suurin osa linnuille), kenties pari hernekeittopurkkia. Muulle ei taitaisi olla käyttöä.

Olet oikeassa: 10 €/vko budjetista keskusteltiin ylempänä. En tiedä mistä tämä 40 € on tupsahtanut keskusteluun, enkä ymmärrä miten esimerkkilista liittyy mihinkään. 6 tlk hernekeittoa/vko? Hmmm....

Minulla on rahaa kauppamenoihin suunnilleen saman verran kuin sinulla, ja vaikka olenkin köyhä, en ole läheskään niin tiukoilla kuin moni muu tässä ketjussa! Köyhyyskin on suhteellista. - Sekin hyvä hyöty tästä ketjusta muuten on, että luettuani sen yhden soseutettua sosekeittoa haikailevan kirjoittajan kommentin soitan uudestaan seurakuntaan (vaatteita he jo hakivatkin), ja tarjoan heille sauvasekoitinta, paahdinta, mikroa ym. Tyhjennän siis äidin kotia, enkä olisi tajunnut ottaa niitä erikseen muusta irtaimistosta. Joka siis myydään; keittiöelektroniikka ei vaikuta kauppahintaan ju eller ja, mutta voi tulla tosi tarpeeseen vähävaraiselle!

Yhdessä kuukaudessa on 4 viikkoa, jos on 10 euroa viikossa, on 40 euroa kuukaudessa. Me elämme kuukausisidonnaisessa yhteiskunnassa, siksi on loogista tehdä laskennallinen ostoslista kuukaudeksi.

Eläkeläisenä, kun saan eläkkeen kuukauden ensimmäinen pankkipäivä, niin menee pitkissä kuukausissa viisikin viikkoa yhdellä eläkkeellä.

Joskus on toivottoman tuntuista kun olisi muuten jo eläkepäivä, mutta menee sitten vielä päivä, pari, jopa enemmänkin yli. Kun sattuu viikonloppuun. Juhlapyhien vuoksi jopa enemmänkin.

Ainakin Ilmarinen maksaa vasta varsinaisen maksupäivän jälkeen viikonlopun ja juhlapyhien sattuessa 1 päiväksi.

Tuon muistan kun yhtenä pääsiäisenä 1. pv oli pitkäperjantai, maanantai myös pyhäpäivä.  Onneksi oli iso kaalilaatikko pakastimessa.

Kiitos kun ymmärsit! Monet hyväosaiset tuttavat kun olen tuosta aikoinaan puhunut eivät tajua lainkaan. "Mitä merkitystä sillä nyt on tuleeko ennen vai jälkeen, tuleehan se kumminkin".

En ole aikoihin puhunut asiasta heille, pahoittaa vain mielensä.

Olemme muiden köyhien eläkeläisten kanssa puhuneet, että ennen eläkkeelle jäämistä ei ole koskaan laskenut kalenterista niin tarkkaan onko kuukaudessa neljä vai viisi viikkoa. Ja lisäksi laskenut kuinka monena kuukautena eläkkeen maksupäivä osuu viikonloppuun tai sekä lisäksi vielä juhlapyhiksi.

Tammikuussa oli kolmas päivä, joulu ja uusivuosi meni samaan joulukuun eläkkeeseen. Kuten aina menee. Helmikuu on aina hieman helpompi kun on lyhyt, karkauspäiväkin harmittaa.

Nämä ovat asioita joita vain köyhä tajuaa.

Tuo sama on kelan tukien kanssa. Ei paljoa naurata, kun vuokra kuitenkin pitää maksaa tiettynä päivänä.

Vuokranantajan kanssa voi myös sopia maksavansa myöhemmin. Itsellä on aina onnistunut, samaten laskujen eräpäivistä voi yleensä neuvotella tai jopa suoraan siirtää. Tietysti jos joutuu alvariinsa vuokranantajalta kinuamaan lisäaikaa niin eihän sekään mukavaa ole.

Vierailija
2964/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle, joka köyhänä koulutti kaksi poikaansa ja sai pojat hyvään elämään alkuun, esittäisin kuitenkin kysymyksen. Poikien isä siis kuollut

Niin on minunkin tyttöjeni isä. Tytöt oli alle kouluikäisiä.

Minä sain Ilmariselta lesken eläkkeen, joka oli erittäin hyvä siihen nähden, että mies oli vain tehtaan duunari. Minä saan sitä leskeneläkettä vieläkin, vaikka mies kuoli 70-luvulla.

Tytöt sai kumpikin ns. puoliorvon eläkkeen, muistelisin sen olleen. 500-600 markkaa kuussa molemmille

Sain vielä työnantajan maksaman ryhmähenkivakuutuskorvauksen, jolla ostin auton ja vielä jäi puolet siitäkin rahasta jäljelle.

Koko ajan olen käynyt vielä ansiotyössä, joten me olemme eläneet hyvin. Tytöt on tietysti jo aikuisia olleet jo kymmenet vuodet.

Miten sinun tapaus poikkeaa minusta, että jouduit köyhyyteen? Onhan sinun täytynyt ainakin pojille eläkkeet saada.

Entä poikien isän puoleiset isovanhemmat, auttoivatko koskaan? Minulla ei auttaneet, mutta en ollut sen tarpeessakaan.

Nostan hattua sinulle, hienosti olet pärjännyt. Nykyään on lapsilla ja nuorilla jo erilaiset tarpeetkin kuin silloin 70-80 -luvulla, kun minun tytöt oli lapsia.

Työpaikkani ei silloin ollut vielä vakituinen, tein neljä vuotta työtä ilman kesälomia ja kaikkein hankalimmat vuorot aina, joten tytöt joutui olemaan paljon keskenään, mutta oli pakko, kun oli toivona vakinaistaminen, mikä sitten aikanaan tuli.

Minun elämäni pahimmat vuodet osui lapsuuteen, olimme pitäjän pahin rupusakki, jolle ei sosiaalihuollostakaan rahaa annettu, kun sen pelättiin menevän vanhempien juomiseen, niin kuin olisi mennytkin. Silloin sitä oppi mitä on olla oikeasti köyhä ja vielä kaikkien halveksimakin.

Vierailija
2965/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tehdä eettisiä valintoja, ostaa kotimaista, lähiruokaa ja sen sellaista, mutta mulla ei ole varaa sellaiseen. Tiedän, että Kiinasta tilatut rintaliivit ovat monellakin tapaa huono ratkaisu, mutta ei ole vaihtoehtoja. Ruokapuolessa en pysty ajattelemaan kotimaisuutta, vaan ostan halvinta. Vaatteet kirpputorilta alusvaatteita ja sukkia lukuun ottamatta. Hiilijalanjälkeni on alle puolet keskimääräisestä, mutta haluaisin pystyä parempaan.

Vierailija
2966/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tunne, kun eläköitynyt isäni auttaa mua taloudellisesti, vaikka itse käyn jo viittäkymmentä ja pitäisi tulla jo toimeen omillaan. Aluksi oli hyvin vaikeaa ottaa apua vastaan, mutta nyt olen oppinut vain ottamaan rahan ja kiittämään, köyhän ei kannata olla ylpeä. Isäni tekee sen onneksi hienovaraisesti, antaa rahan muka "palkkana" jostain mitättömästä pikkuhommasta, että mulla on mahdollisuus säilyttää kasvoni.

Vierailija
2967/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin nyt sitten 10€/viikko budjetilla ostetut ruuat koko kuukaudeksi. Kuukaudessahan on yleensä 31 tai 30 päivää, ei 28, joten laskin käytettävissä olevan rahan sen mukaisesti: 42,85€/30pv. Päivää kohti rahaa olisi 1,42€.

(Jos sitten tilanne onkin se, että käytettävissä on vain tuo tasan 40€, niin jostain täytyy listallani tinkiä. Vuodessa on 13 neljän viikon jaksoa, mutta vain 12 kk. Tässä näkee hyvin, kuinka tuo pieni ero 2,85€ voikin olla hyvin suuri ero!!! käytännössä siis yksi kuukausi)

Erilaisia mahdollisuuksia käyttää tuo rahasumma on monia. Kerralla koko kuukausi, viikon välein tai joka päivä/parin päivän välein. Katson sellaisen hahmotelman, että yrittäisi saada kaikki kerralla – tämä karsii pois sitten tuoretuotteita, ja maito kannattaa käyttää mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, tai tekee maidon kanssa sen poikkeuksen, että käy hakemassa toisen purkin parin viikon päästä.

Joitain tuotteita on niin suuri pakkaus, että niitä jää seuraavalle kuukaudelle. Näitä ovat ainakin suola, vehnäjauhot, riisi, kaurahiutaleet (olen laskenut annoskoon noin 60g/annos, valmistajan ohje on 40g, kahdesta kilosta ja pari-kolme annosta yli), ja varmaan myös soijarouhe. Ostospaikkana Prisma, hinnat Foodiesta Lahden Holman Prismasta.

JOS joutuu karsimaan, niin yrittäisin ensin katsoa, saisiko vastaavia tuotteita halvemmalla muualta TAI löytyisikö jotain tarjouksesta tai alennuksella (punalaputettu riisi pysyy syömäkelpoisena reippaasti yli parasta ennen - päiväyksen jne). Valitettavasti Lidlillä ei ole hintoja netissä, joten sitä ei voi käyttää näissä listoissa.

1,49€ Kotimaista Kananmunat M10/580g

2,95€ Kotimaista Kermajuusto 500g

1,19€ Kotimaista Uunilenkki 400g

0,86€ Sipuli 50-70Mm Ii Suomi 4kpl

2,18€ Keräkaali n 2kg

2,22€ Omena Ida Red I Puola 13kpl

0,24€ Punajuuri irtomyynti 2kpl

1,09€ Rainbow 250G/10Kpl Kalapuikot Msc

0,79€ Hk Lihapyörykät 360g

3,05€ Vegesun 500g Tumma Soijarouhe

1,18€ 435g Hernekeitto 2tlk

1,76€ Tonnikalaa Hienonnettuna Auringonkukkaöljyssä 2prk

1,65€ Gogreen Punaiset Linssit 400g

1,79€ Kotimaista Suomalainen Porkkana 2Kg

1,96£ Valio Hyvä Suomalainen Arki Rasvaton Maitojuoma 1,75 L 2prk

0,52€ Valkosipuli 2 kpl

2,76€ Xtra 420g Valkoisia Papuja Tomaattikastikkeessa 4prk

1,92€ X-Tra Tomaattimurska 400g 8prk

0,99€ Myllyn Paras Makaroni 400g 3pss

1,99€ Xtra 2Kg Pitkäjyväinen Riisi

0,95€ Xtra 2Kg Vehnäjauho

1,58€ Kotimaista 1Kg Kaurahiutale 2pkt

2,83€ Yleisperuna Multainen (40kpl)

0,79€ Meira 27g Mustapippurirouhe

0,79€ Aito Hienosokeri 1Kg

0,75€ Meira Ruokasuola Jodioitu 1Kg

0,69€ Rainbow 120G Lihaliemikuutio 12Kpl

1,79€ Kotimaista Rypsiöljy 450ml

Yhteensä 42,74€.

Vierailija
2968/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin hyvätuloisena ja köyhyyteen joutuneena olen tajunnut sen, että tavara ja materia ei todellakaan tuo onnea. On lukemattomia asioita, joita aikaisemmin pidin elintärkeinä, jotka eivät merkitse minulle yhtään mitään nykyisin. Vapaus on ihanaa, siis vapaus tarpeista, jotka eivät ole todellisia. 

Vierailija
2969/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläpuolella olevan ostoslistan kanssa minun mielikuvituksellani kuukauden ruokalista muotoutuu seuraavaksi:

Aamupalat:

kaurapuuro, sokeri, suola

puolikas omena

Iltapalat:

flatbread/rieska (maistettu valkosipulilla, päällä juusto)

pannukakku tai ohukaiset

2xpvä lämmin ruoka:

2 pvä hernekeitto

2 pvä keitetyt perunat + lihapullat

2 pvä keitetyt perunat + kalapuikot

2 pvä riisi + papukastike (tomaattimurska)

4 pvä riisi + papu-soijarouhekastike (tomaattimurska)

2 pvä riisi + tonnikalakastike (tomaattimurska)

2 pvä kaalilaatikko (kaali, soijarouhe, riisi)

2 pvä makaroni + tomaatti+soijarouhekastike

2 pvä riisi + dahl (linssit, porkkana)

2 pvä linssikeitto (juureksia, tomaattimurskaa, päälle hieman juustoraastetta)

2 pvä makkarakeitto (uunilenkin toinen puoli, perunaa, sipulia, porkkanaa, kaalia)

2 pvä keitety perunat + makkarakastike

2 pvä makaroni-soijarouhevuoka (sis. porkkanaa, sipulia ja juustoa raastettuna)

2 pvä munakas (sekaan keitettyjä perunoita, sipulia)

Minun ajatukseni oli, että tekisi aina limittäin ruokia, jolloin ei olisikaan neljää ateriaa peräkkäin samaa sapuskaa, vaan voisi vähän vuorotella.

Ruokien kanssa lisäkkeeksi voi tehdä flatbread/rieskaa, eli taikinaan jauhoja, ruokaöljyä, suolaa ja vettä, paistetaan paistinpannulla.

HUOM! Tämä lista on sellainen tällä pysyy hengissä-lista. Ei terveellinen (esimerkiksi 1-tyypin diabeetikko ei tod.näk. pärjää), ei välttämättä kovin herkullinenkaan, mutta antaa mahdollisuuden selviytyä seuraavaan kuukauteen, ehkä jopa pienen varavaraston turvin. Riippuen vartalonmuodosta, niin paino saattaa pudota (minulle se ei ole huono juttu, mutta toisilla ei ole varat tinkiä painosta!)

Tässä ei ole myöskään kahvia/teetä, ja se voi olla monelle kynnyskysymys - olen itse todistanut minkälainen on kahvinjuonnin lopettamisen aiheuttama päänsärky, eikä se mennyt ohi ihan päivässä eikä kahdessa.

Vierailija
2970/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää myös huomioida, että hinnat ovat eri eri kaupoissa. Mulla ei ole lähellä halpoja kauppoja. Pitäisi maksaa matkoista kuusi euroa ja jaksan kerralla kantaa ehkä 10 kiloa ostoksia.

Vierailija
2971/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostoslistalta puuttuu vielä ainakin vessapaperi ja muut hygieniatuotteet, lääkkeet.

Vierailija
2972/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolle, joka köyhänä koulutti kaksi poikaansa ja sai pojat hyvään elämään alkuun, esittäisin kuitenkin kysymyksen. Poikien isä siis kuollut

Niin on minunkin tyttöjeni isä. Tytöt oli alle kouluikäisiä.

Minä sain Ilmariselta lesken eläkkeen, joka oli erittäin hyvä siihen nähden, että mies oli vain tehtaan duunari. Minä saan sitä leskeneläkettä vieläkin, vaikka mies kuoli 70-luvulla.

Tytöt sai kumpikin ns. puoliorvon eläkkeen, muistelisin sen olleen. 500-600 markkaa kuussa molemmille

Sain vielä työnantajan maksaman ryhmähenkivakuutuskorvauksen, jolla ostin auton ja vielä jäi puolet siitäkin rahasta jäljelle.

Koko ajan olen käynyt vielä ansiotyössä, joten me olemme eläneet hyvin. Tytöt on tietysti jo aikuisia olleet jo kymmenet vuodet.

Miten sinun tapaus poikkeaa minusta, että jouduit köyhyyteen? Onhan sinun täytynyt ainakin pojille eläkkeet saada.

Entä poikien isän puoleiset isovanhemmat, auttoivatko koskaan? Minulla ei auttaneet, mutta en ollut sen tarpeessakaan.

Nostan hattua sinulle, hienosti olet pärjännyt. Nykyään on lapsilla ja nuorilla jo erilaiset tarpeetkin kuin silloin 70-80 -luvulla, kun minun tytöt oli lapsia.

Työpaikkani ei silloin ollut vielä vakituinen, tein neljä vuotta työtä ilman kesälomia ja kaikkein hankalimmat vuorot aina, joten tytöt joutui olemaan paljon keskenään, mutta oli pakko, kun oli toivona vakinaistaminen, mikä sitten aikanaan tuli.

Minun elämäni pahimmat vuodet osui lapsuuteen, olimme pitäjän pahin rupusakki, jolle ei sosiaalihuollostakaan rahaa annettu, kun sen pelättiin menevän vanhempien juomiseen, niin kuin olisi mennytkin. Silloin sitä oppi mitä on olla oikeasti köyhä ja vielä kaikkien halveksimakin.

Tuo vastaa, kiitos kysymästä: Lapset olivat 4 kk vauva ja 2,5-vuotias taapero. Isänsä tunnustamat, jonka vuoksi perhe-eläke 18 :aan ikävuoteen asti. Tämä kuolema tapahtui 90-luvun lopulla. Tietääkseni aikaisemmin oli helpompaa perheenjäsenen kuoltua. Ryhmähenkivakuutuksesta ei muistini mukaan tullut mitään. Mies oli ehtinyt ensin työttömyyden jälkeen olla töissä n 2 vuotta. En tiedä sen ehtoja, mutta työnantaja (suuri talo) oli esim hautajaisissa. En kysellyt.

Minä jäin ilman mitään eläkettä siksi, että en ollut naimisissa, vain kihloissa. Minun vanhemmilleni päästiin joskus jopa viikonlopuksi, mutta eivät hoitaneet lapsiani, koska lähempänä asui 2 muuta sisarusta, joilla yhteensä 3 lasta ja tietysti aviopuolisot (me asuimme 50 km päässä ja autoja oli) ja miehen äiti (isänsä oli kuollut) sairastui heti syöpään, josta kyllä selvisi. Oli niin epävakaa pitkään ja syytteli minua ainoan lapsensa kuolemasta, etten edes uskaltanut pyytää apua eikä hän tarjoutunutkaan syövässään. Vasta kun aikaa oli kulunut abt 3 vuotta, me aloimme lähentyä. Antoi joskus pojille extrarahaa esim 50 e ja ainakin kerran minulle jopa 300 euroa, koska halusi tulla meille joulunviettoon. Minä ostin ja hoidin kaiken. Mun vanhemmat eivät antaneet rahaa. Jos pidin synttärit, saivat jonkun lahjan halvemman jälkeen, koska ei heillä ole rahaa jakaa. Mun olis pitänyt kuulemma mennä töihin MENNÄ!

Siinä vaiheessa töihin ei noin vain menty enää. Perustin hoivaputiikinkin, siis lapsi/vanhushoivaa, mutta ei lyönyt leiville. En ole alan ihmisiä, taitoni ja tietoni ovat toiselta alalta, joka jo laman aikana supistui minimiinsä. Sain 3 irtisanomiset, tuolloin asuntovelallisena. Mullahan oli suunnitelma, kun starttirahaa kysyin. Ei olisi saanut olla. Ei ollut varaa mainostaa.

Semmosta.

Vierailija
2973/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostoslistalta puuttuu vielä ainakin vessapaperi ja muut hygieniatuotteet, lääkkeet.

Minä en laskisi lääkkeitä kauppalistalle, muut mainitsemasi tuotteet kyllä. WC-paperin, saippuan, shampoon, hammastahnan ym. lisäksi tarvitaan myös tiskiainetta, pyykinpesuainetta, siivoustuotteita... Viimeksimainitut eivät kuukaudessa lopu, mutta "aloituskuukaudessa" ne on laskettava kk-budjettiin. Edes osa niistä; jatkossa varastoja on voitava täydentää niidenkin osalta.

Vierailija
2974/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä olikin RUOKAostokset ja ruokabudjetti, missään vaiheessa ei ollut mainittu, että tuohno pitäisi saada vielä muutkin päivittäistavarat mukaan.

Ja minä mainitsin nimenomaan, että RUOKAostokset ja RUOKAlista.

Vierailija
2975/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä olikin RUOKAostokset ja ruokabudjetti, missään vaiheessa ei ollut mainittu, että tuohno pitäisi saada vielä muutkin päivittäistavarat mukaan.

Ja minä mainitsin nimenomaan, että RUOKAostokset ja RUOKAlista.

Selvä. Me puhumme kahdesta eri asiasta: sinä kk-budjetista ruokaostosten suhteen, minä lasken omaan budjettiini sen, mitä ruokakaupasta hankitaan. Minulla on tietty summa varattu kauppalaskuun, erillisen WC-paperi/hammastahnalaskelman toteuttaminen samalla olisi vain turhaa ja mutkikasta. Minulle eri syistä johtuen on edullisinta käyttää verkkokauppaa, eli kuljetus nostaa laskua 10 €. Tilaankin ruokaa ym. 2 x kk, nyt kun pääse kauppaan itse.

Vierailija
2976/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei:

38 kpl Yleisperuna Multa ~2.69

4 kpl Sipuli 50-70Mm Ii Suomi ~0.86

1 kpl Keräkaali ~2.18

14 kpl Omena Ida Red I Puola ~2.22

1 kpl Kotimaista Suomalainen Porkkana 2Kg 1.79

2 kpl Valkosipuli ~0.52

2 kpl Valio Hyvä Suomalainen Arki Rasvaton Maitojuoma 1,75 L 1.96

1 kpl Kotimaista Uunilenkki 400 G 1.19

1 kpl Hk Lihapyörykät 360 G 0.79

1 kpl Kotimaista Vapaan Kanan Munat M10 580G 1.49

2 kpl Kotimaista 435 G Hernekeitto 1.18

3 kpl Myllyn Paras Makaroni 400G 0.99

1 kpl X-Tra Shampoo 500Ml 0.79

1 kpl Pp Blanc Floral Deo For Women 50Ml 0.95

1 kpl Rainbow Hammasharja Classic Medium 0.42

1 kpl Xtra Hammastahna 125Ml 0.64

1 kpl Rainbow Astianpesuharja 0.98

1 kpl Mayeri 500Ml Astianpesuaine Cranberry 1.09

1 kpl Rainbow 250G/10Kpl Kalapuikot Msc 1.09

1 kpl X-Tra Wc-Paperi 8Rll 1.89

1 kpl Vegesun 500G Tumma Soijarouhe 3.05

1 kpl Gogreen Punaiset Linssit 400 G 1.65

1 kpl Xtra 2Kg Pitkäjyväinen Riisi 1.99

1 kpl Xtra 2Kg Vehnäjauho 0.95

1 kpl Kotimaista 1Kg Kaurahiutale 0.79

1 kpl Aito Hienosokeri 1Kg 0.79

1 kpl Kotimaista 450Ml Rypsiöljy 1.79

1 kpl Meira Ruokasuola Jodioitu 1Kg 0.75

2 kpl Tonnikalaa Hienonnettuna Auringonkukkaöljyssä 1.76

3 kpl Xtra 420G Valkoisia Papuja Tomaattikastikkeessa 2.07

6 kpl X-Tra Tomaattimurska 400G 1.44

Yhteensä: 42.73€

Alkuperäisestä listasta poistettu pari perunaa, punajuuret, toinen kaurahiutalepaketti sekä juusto. Tarkoittaa sitä, että aamupalat ovat todella ankeita, ellei säästä sitten jostain päiväruuasta aamuiksi. Kaikkihan eivät aamupalaa syö lainkaan, minulle se on tärkein.

Tarkoittaa myös sitä, että jauhot, joita kuvittelin säästyvän seuraavalle kuulle, on pakko käyttää nyt heti flatbread-muodossa.

Vierailija
2977/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluisi kritisoida hienoa listaa, mutta ei yksi vessapaperipaketti riitä kokonaista kuukautta.

Vierailija
2978/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluisi kritisoida hienoa listaa, mutta ei yksi vessapaperipaketti riitä kokonaista kuukautta.

Niinhän se on! On helppoa sanoa, että mutta kun se maksaa vain alle kaksi euroa kappale, mutta kun alkaa laskeskella yhteissummia kaikista tuotteista, nousee se korkeaksi. Köyhän pitää tinkiä aina kaikesta.

Vierailija
2979/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko riittää, kaksi rullaa viikossa, pahimmat köhnät on pestävä vedellä (toi oli 8 rullan paketti). Enempään ei ole varaa.

Vierailija
2980/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä tuo ostoslista tulee maksamaan kymmeniä prosentteja enemmän, koska halvimpia kauppoja ei ole joka puolella ja niihin kulkeminen maksaa. Ellei sitten lisää sitä 10 euroa kotiinkuljetuksesta..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän