Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
2921/5804 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin tuossa huvikseni millaisen ostoskorin kaupasta voisi saada tuolla mainitulla 40 eurolla.

Ajatuksena, että se olisi ensimmäinen ostoskori eikä kaapeissa olisi yhtään mitään ja että seuraavassa kuussa voisi sitten vaihtaa joitain tuotteita, näin saisi vähän vaihteluakin ruokavalioon. Ensi kuussa mitä luultavimmin saa jo esim. tomaatteja ja kurkkuja halvemmalla kuin tässä kuussa, siksi ne puuttuvat tästä korista ja siksi on tässä mukana juureksia. Kaalinkin jätin pois, harkitsin, että voisi laittaa yhden pienen kerän kaalia, mutta en nyt kuitenkaan ottanut, en tiedä miksi. Ei se kallis ainakaan olisi ollut. Sen voisi korvata vaikka ottamalla yhden hernekeittopurkin pois, tai siemenpussin.

Tein sen nopeasti, jos nyt lähtisin muokkaamaan, niin muuttaisin joitakin juttuja (esim. jos ei halua tuhlata siemeniin, sokeriin tai esimerkiksi purkkihernekeittoon (voi vaikka purkkihernekeiton sijaan ostaa kuivattuja herneitä, mutta aika työlästähän se on hernekeiton keittäminen alusta asti…)), mutta kyllä tuosta hyvin kuvan saa ja ihan mukavasti tuotteita. hiivaa siellä ei ole, mutta ajattelin, että sen joko ostaa tuohon lisänä tai sitten seuraavassa kuussa. Yhden pienen nokareen hiivaa voi vaikka käydä lainaamassa naapurilta

Korin hinnaksi tuli tasan 40 euroa, mutta toki lopullinen summa riippuu esim. siitä miten tarkkaan omenien paino vastaa arviota.

Omena Jonagold 10 kpl ~2,00 €

Lanttu Pesty Irto I Suomi 1 kpl ~0,56 €

Suomalainen Porkkana 2kg 1,79 €

2kg suomalainen kiinteä peruna 1,59 €

400g auringonkukansiemenet natural 1,24 €

250g rusinat 0,75 €

2kg vehnäjauho 2X2kg 1,90 €

Hienosokeri 1kg 0,79 €

tomaattimurska 400g 8kpl 1,92 €

Makaroni 400g 4kpl 1,00 €

1kg Kaurahiutale 0,79 €

750g 4 viljan hiutale 0,70 €

Esikypsytetty Rikottu Ohrasuurimo 1kg 1,49 €

1kg Mannasuurimo 0,89 €

Sika-nauta jauheliha 400g X4 7,96 €

Maito, munat ja rasvat

Virike kananmuna M15 870g X2 4,10 €

rasvaton maitojuoma 1,75 l X3 2,94 €

Ruokasuola jodioitu 1kg 0,75 €

2l rapsiöljy 3,30 €

435 g Hernekeitto X6 3,54 €

yhteensä 40 euroa

Monelleko ihmiselle tuo kori on? Ja ollaanko täällä nyt yleisesti sitä mieltä, että 40 euroa viikossa ruokaan on hirveän vähän? Siis yhdelle ihmiselle? Eikö tuolla ylempänä joku puhunut kympistä viikossa?

Minun viikon ruokabudjettini on n. 40 euroa enkä pidä sitä hirveän pienenä. Ja tuosta sinun listastasi ostaisin itse vain omenoita, porkkanoita, perunoita, kaurahiutaleita, munia (mutta ei virike-) ja auringonkukansiemeniä (joista suurin osa linnuille), kenties pari hernekeittopurkkia. Muulle ei taitaisi olla käyttöä.

Olet oikeassa: 10 €/vko budjetista keskusteltiin ylempänä. En tiedä mistä tämä 40 € on tupsahtanut keskusteluun, enkä ymmärrä miten esimerkkilista liittyy mihinkään. 6 tlk hernekeittoa/vko? Hmmm....

Minulla on rahaa kauppamenoihin suunnilleen saman verran kuin sinulla, ja vaikka olenkin köyhä, en ole läheskään niin tiukoilla kuin moni muu tässä ketjussa! Köyhyyskin on suhteellista. - Sekin hyvä hyöty tästä ketjusta muuten on, että luettuani sen yhden soseutettua sosekeittoa haikailevan kirjoittajan kommentin soitan uudestaan seurakuntaan (vaatteita he jo hakivatkin), ja tarjoan heille sauvasekoitinta, paahdinta, mikroa ym. Tyhjennän siis äidin kotia, enkä olisi tajunnut ottaa niitä erikseen muusta irtaimistosta. Joka siis myydään; keittiöelektroniikka ei vaikuta kauppahintaan ju eller ja, mutta voi tulla tosi tarpeeseen vähävaraiselle!

Yhdessä kuukaudessa on 4 viikkoa, jos on 10 euroa viikossa, on 40 euroa kuukaudessa. Me elämme kuukausisidonnaisessa yhteiskunnassa, siksi on loogista tehdä laskennallinen ostoslista kuukaudeksi.

Olet tietenkin aivan oikeassa, ja hienoa, että näit vaivaa ja laadit esimerkkilistan! Toivotaan, että joku saa siitä vinkkejä oman listan suunnitteluun.

Kavahdan näitä älyttömiä "kyllä kympillä saa ruokaa"-heittoja. Totta kai saa, ja kahden jauhelihakilon sijaan voi ostaa 6,5 kg banaaneja viikossa. Miten se liittyy mihinkään, ja varsinkaan tähän keskusteluun?

Vierailija
2922/5804 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman elämänsä menestyjät näkyvät mentoroivan köyhiä nyt tuolla leipäjonokeskustelussa.  Ne ovat ehtymätön luonnonvara ;:=)

velkajärjestelyyn ei kannata mennä. Se esimerkiksi velvoittaa velallista etsimään koko järjestelyn ajan halvempaa asuntoa ja työtä ja se etsiminen pitää sitten myös näyttää toteen, esim. jos joku velallinen haluaa siitä tietää. jos käy ilmi, ettei ole etsinyt, velkojille voi tulla oikeus purkaa velkajärjestely ja lähteä perimään taas koko velkaa takaisin ja velalliselle voi tulla siitä muitkin sanktioita.

Velkojille tulee paljon ns. uteluoikeuksia velallisen suuntaan. Jos velkoja haluaa olla veemäinen, niin hänelle tulee siihen laajat oikeudet sitten.

Mitä ihmettä sinä oikein selität? Olen ollut velkajärjestelyssä ja tunnen muutaman muunkin, jotka ovat olleet enkä ole kuullut ikinä mistään tällaisesta! Ihan höpöjä puhut.

Ei ihmisten asumiset velkojille kuulu eikä heillä ole mitään uteluoikeutta sellaisiin asioihin. Tulot kuuluvat sikäli, että jos velkajärjestelyn aikana tulot nousevat, niin velallisella saattaa olla velvollisuus velkajärjestelyn jälkeen(kin) maksaa velkojille jotain (ns. lisäsaatavia). Velkojilla on oikeus kaksi vuotta velkajärjestelyn jälkeen perätä näitä. Mutta itse ainakin pidin huolen siitä, että en tienannut sallitun rajan yli, joten mitään velvollisuutta maksaa jälkeen päin kenellekään ei ole. Vanhat velat ovat oikeasti historiaa.

Velkajärjestelyyn haettaessa saattaa olla niin, että joku velkoja vastustaa järjestelyä, mutta jos suurin osa velkojista suostuu, niin noilla änkyröillä ei ole merkitystä, vaan yleensä järjestelyyn pääsee heistä huolimatta.

Olen ollut muutamaankin otteeseen velkoja, että enköhän tiedä mistä puhun. Ihan oikeudesta lähettävät velkojille erilliset ohjeet vielä siitä mitä voi tehdä ja miten. Änkyröiksi voit toki ihan vapaasti ketä tahansa haukkua, kertoo enemmän sinusta itsestäsi.

En ikimaailmassa usko sitä, että velkojat voisivat puuttua velallisen asumisasioihin niin, että velallisella olisi jotain velvollisuuksia tämän vuoksi velkajärjestelyn aikana. Mutta tulen tarkistamaan asian velkaneuvonnasta ja juristiystävältäni.

Ja mitä tulee noihin änkyröihin, niin ei kai velkojankaan kannata omaa etuaan vastaan toimia? Jos velallinen hakee velkajärjestelyä, niin eiköhän se ole yleensä merkki siitä, että ainakaan parempaa diiliä se velkoja ei tule saamaan. Tietysti jos velkoja ihan ilkeyttään tai pahansuopuuttaan haluaa hankaloittaa velallisen elämää...

minä olen ikuisesti salassapitovelvollinen velallisteni asioissa, joten en voi kertoa mitään yksityiskohtia. Kävin tuolta kaivamassa sinulle lakikirjasta eräänkin pykälän:

"Velkojan oikeus eräiden tietojen saamiseen

Maksuohjelman nojalla velkojalla on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada veroviranomaiselta velkajärjestelyn kannalta tarpeelliset velallisen verotusta koskevat tiedot sekä tiedot työvoimaviranomaiselta siitä, onko velallinen ilmoittautunut työvoimatoimistoon, onko hänelle tarjottu työtä ja onko hän kieltäytynyt työstä."

Velkoja saa siis oikeasti salassapidettäviä tietoja itselleen, kuten esim. saa kysyä työvoimaviranomaiselta onko tarjottu työtä velalliselle ja onko hän ottanut sitä vastaan.  Muitakin on, kuten sanottu: velkojat saavat paksun nivaskan ohjeita ja selvityksiä.

Ok, mutta mitä käytännön merkitystä näillä oikeuksilla ja tiedoilla on? Käräjäoikeushan päättää velkajärjestelystä, maksuohjelmasta ja sen pituudesta. Ja jos velallinen noudattaa määrättyä maksuohjelmaa, ei velkojilla pitäisi olla mahdollisuutta purkaa tai keskeyttää järjestelyä tms. Joten mitä se velkoja noilla tiedoilla tekee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2923/5804 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin tuossa huvikseni millaisen ostoskorin kaupasta voisi saada tuolla mainitulla 40 eurolla.

Ajatuksena, että se olisi ensimmäinen ostoskori eikä kaapeissa olisi yhtään mitään ja että seuraavassa kuussa voisi sitten vaihtaa joitain tuotteita, näin saisi vähän vaihteluakin ruokavalioon. Ensi kuussa mitä luultavimmin saa jo esim. tomaatteja ja kurkkuja halvemmalla kuin tässä kuussa, siksi ne puuttuvat tästä korista ja siksi on tässä mukana juureksia. Kaalinkin jätin pois, harkitsin, että voisi laittaa yhden pienen kerän kaalia, mutta en nyt kuitenkaan ottanut, en tiedä miksi. Ei se kallis ainakaan olisi ollut. Sen voisi korvata vaikka ottamalla yhden hernekeittopurkin pois, tai siemenpussin.

Tein sen nopeasti, jos nyt lähtisin muokkaamaan, niin muuttaisin joitakin juttuja (esim. jos ei halua tuhlata siemeniin, sokeriin tai esimerkiksi purkkihernekeittoon (voi vaikka purkkihernekeiton sijaan ostaa kuivattuja herneitä, mutta aika työlästähän se on hernekeiton keittäminen alusta asti…)), mutta kyllä tuosta hyvin kuvan saa ja ihan mukavasti tuotteita. hiivaa siellä ei ole, mutta ajattelin, että sen joko ostaa tuohon lisänä tai sitten seuraavassa kuussa. Yhden pienen nokareen hiivaa voi vaikka käydä lainaamassa naapurilta

Korin hinnaksi tuli tasan 40 euroa, mutta toki lopullinen summa riippuu esim. siitä miten tarkkaan omenien paino vastaa arviota.

250g rusinat 0,75 €

Hienosokeri 1kg 0,79 €

1kg Kaurahiutale 0,79 €

1kg Mannasuurimo 0,89 €

Maito, munat ja rasvat

2l rapsiöljy 3,30 €

yhteensä 40 euroa

Monelleko ihmiselle tuo kori on? Ja ollaanko täällä nyt yleisesti sitä mieltä, että 40 euroa viikossa ruokaan on hirveän vähän? Siis yhdelle ihmiselle? Eikö tuolla ylempänä joku puhunut kympistä viikossa?

Minun viikon ruokabudjettini on n. 40 euroa enkä pidä sitä hirveän pienenä. Ja tuosta sinun listastasi ostaisin itse vain omenoita, porkkanoita, perunoita, kaurahiutaleita, munia (mutta ei virike-) ja auringonkukansiemeniä (joista suurin osa linnuille), kenties pari hernekeittopurkkia. Muulle ei taitaisi olla käyttöä.

Olet oikeassa: 10 €/vko budjetista keskusteltiin ylempänä. En tiedä mistä tämä 40 € on tupsahtanut keskusteluun, enkä ymmärrä miten esimerkkilista liittyy mihinkään. 6 tlk hernekeittoa/vko? Hmmm....

Minulla on rahaa kauppamenoihin suunnilleen saman verran kuin sinulla, ja vaikka olenkin köyhä, en ole läheskään niin tiukoilla kuin moni muu tässä ketjussa! Köyhyyskin on suhteellista. - Sekin hyvä hyöty tästä ketjusta muuten on, että luettuani sen yhden soseutettua sosekeittoa haikailevan kirjoittajan kommentin soitan uudestaan seurakuntaan (vaatteita he jo hakivatkin), ja tarjoan heille sauvasekoitinta, paahdinta, mikroa ym. Tyhjennän siis äidin kotia, enkä olisi tajunnut ottaa niitä erikseen muusta irtaimistosta. Joka siis myydään; keittiöelektroniikka ei vaikuta kauppahintaan ju eller ja, mutta voi tulla tosi tarpeeseen vähävaraiselle!

Hyvä, että tästä palstasta on ihan hyötyäkin joskus. Toivottavasti äidiltäsi jääneet laitteet löytäisivät tiensä niitä tarvitseville vähävaraisille. :)

Vierailija
2924/5804 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä toivon myös, että nää besserwisserit ja letkauttelijat voisivat siirtyä muualle tietämään.

En kaipaa mitään sääliä jälkikäteen, mutta mulle kävi niin, että kun ei ollut rahaa harrastaa mitään (yh, jolla 2 harrastavaa lasta), niin keksin että hakeudun paikalliseen kamarikuoroon. Rakastan näitä enimmäkseen saksalaisten suurten säveltäjien kuoroteoksia. No alku meni hyvkn ja ehdin syventyä alttostemmoihin ja pariin konserttiin. Sitten alkoi tulla kevät ja suunniteltiin kuoromatkaa olikohan Saksaan tai jonnekin Tsekkiin. Mulle selvis, että ne on täysin omarahotteisia. Kivahan sinne olis ollu mennä, mut ihan oikeesti sen takia lopetin koko

harrastuksen

En ollut nöyrtynyt vielä niin paljoa että olisin voinut tunnustaa että mulla ei rahat riitä. Ei ollut mahdollista edes lainarahalla, koska olin työtön. Se siitä sitten!

Ymmärrän. Näitä tällaisia tulee välillä vastaan isommassa tai pienemmässä mittakaavassa. Itse olen joutunut kieltäytymään monestakin kutsusta johonkin, koska ei ole ollut rahaa.

Yläkoulussa ollessaan poikani saksanryhmä teki matkan Saksaan. Poika innostui siitä kovasti ja halusi mikaan, totta kai. Aloitin säästämään, samoin poika säästi kaikki saamansa rahat. Sen lisäksi teimme valtavan työn leipomisineen, lahjoitusten keräämisineen, myyjäisissä myymisineen, arpojen myymisineen ja niin edelleen jotta matkan kustannukset tulisi katettua mahdollisimman pitkälle. Saatiin rahaa kasaan aika hyvin, mutta maksettavaa jäi vielä useampia satasia. Poika pääsi kuitenkin reissuun. Tämä nyt oli tietysti mahdollista, kun oli kysymys yhteisestä ponnistuksesta. Yksin en olisi pystynyt siihen tai säästämään tarpeeksi rahaa.

Kiitos ymmäryksestä ja propsit sulle myös!

Lasten kohdalla on paha. Mulla olus esimerkkejä vaikka kuinka, miten olen kiemurrellut kahden harrastavan pojan kanssa. Nuo myyjäiset ja leipomiset sun muut on tuttuja. Toinen oli ikäluokkansa SM-pronssilla lajissaan.

Kummankin koulutin yo:ksi. Mua itseäni kohdeltiin kotona paskasti, en saanut mennä lukioon esim, mutta menin 15-vuotiaana töihin ja 3 vuotta illat meni iltalukiossa. Siksi päätin että jos omia lapsia joskus tulee niin saavat sen mistä itse jäin paitsi. En pane paskaa kierrätykseen.

Meinasin pökrätä wanhojen tanssien frakin- ja kenkien vuokrasta. Ainoa, missä siinä säästin, oli valkoiset hanskat jotka asuun kuului. Olus maksaneet kai 12-13 e, mutta kävin ostamassa apteekista valkoiset puuvillahanskat. Vähän itketti, mut ei voi mitään.

Minä nostan hattua kekseliäisyydestä noiden valkoisten hanskojen kohdalla. Apteekin valkoiset puuvillakäsineet näyttävät kuvissa täsmälleen yhtä hyviltä kuin muistakin materiaaleista tehdyt varsinaiset frakkikäsineet ja ovat sitä paitsi mukavammat käytössä kuin esimerkiksi polyamidi. :)

Ainoa, joka tiesi hanskoista, olin minä. Ehkä poika näki ja tajusi, en kyllä usko. Ei pojille tuollaiset mikään suuri juttu ole. Wanhojen tanssi -parikuvassa mä erotan ne parin euron hanskat, mutta tuskin kukaan muu.

Pari vuotta aiempaan mä olin haljeta ylpeydestä, kun tätä poikaa pyydettiin isobroidinsa lakkiaistilaisuuteen lipunjantajaksi. Sanotaanko niitä nyt triumfeiksi tms, en muista? Tilaisuus alkoi

Sibeliuksen Karelia-sarjan marssiosuudella ja 2 poikaa ja 2 tyttöä kantoivat liput saliin ja kannattelivat niitä tilaisuuden ajan. Ihana kun pikkubroidin silmät liikkuivat, kun isobroidi nouti lakkinsa.

En tiedä tiesikö lukion henkilökunta tarinamme.

Vierailija
2925/5804 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

250g rusinat 0,75 €

Hienosokeri 1kg 0,79 €

1kg Kaurahiutale 0,79 €

1kg Mannasuurimo 0,89 €

Maito, munat ja rasvat

2l rapsiöljy 3,30 €

yhteensä 40 euroa

Hyvä, että tästä palstasta on ihan hyötyäkin joskus. Toivottavasti äidiltäsi jääneet laitteet löytäisivät tiensä niitä tarvitseville vähävaraisille. :)

No todellakin on hyötyä! Elän jotenkin niin tässä omassa suru/rahahuoli/jalkavamma/muutto-kuplassani, etten osaa kaikkea ajatella. On hyvä ottaa askel taaksepäin, ja miettiä asioita eri kantilta! Täällä on muuten myös suht' uusi imuri, sekin lähtee. ☺

Vierailija
2926/5804 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä toivon myös, että nää besserwisserit ja letkauttelijat voisivat siirtyä muualle tietämään.

En kaipaa mitään sääliä jälkikäteen, mutta mulle kävi niin, että kun ei ollut rahaa harrastaa mitään (yh, jolla 2 harrastavaa lasta), niin keksin että hakeudun paikalliseen kamarikuoroon. Rakastan näitä enimmäkseen saksalaisten suurten säveltäjien kuoroteoksia. No alku meni hyvkn ja ehdin syventyä alttostemmoihin ja pariin konserttiin. Sitten alkoi tulla kevät ja suunniteltiin kuoromatkaa olikohan Saksaan tai jonnekin Tsekkiin. Mulle selvis, että ne on täysin omarahotteisia. Kivahan sinne olis ollu mennä, mut ihan oikeesti sen takia lopetin koko

harrastuksen

En ollut nöyrtynyt vielä niin paljoa että olisin voinut tunnustaa että mulla ei rahat riitä. Ei ollut mahdollista edes lainarahalla, koska olin työtön. Se siitä sitten!

Ymmärrän. Näitä tällaisia tulee välillä vastaan isommassa tai pienemmässä mittakaavassa. Itse olen joutunut kieltäytymään monestakin kutsusta johonkin, koska ei ole ollut rahaa.

Yläkoulussa ollessaan poikani saksanryhmä teki matkan Saksaan. Poika innostui siitä kovasti ja halusi mikaan, totta kai. Aloitin säästämään, samoin poika säästi kaikki saamansa rahat. Sen lisäksi teimme valtavan työn leipomisineen, lahjoitusten keräämisineen, myyjäisissä myymisineen, arpojen myymisineen ja niin edelleen jotta matkan kustannukset tulisi katettua mahdollisimman pitkälle. Saatiin rahaa kasaan aika hyvin, mutta maksettavaa jäi vielä useampia satasia. Poika pääsi kuitenkin reissuun. Tämä nyt oli tietysti mahdollista, kun oli kysymys yhteisestä ponnistuksesta. Yksin en olisi pystynyt siihen tai säästämään tarpeeksi rahaa.

Lasten kohdalla on paha. Mulla olus esimerkkejä vaikka kuinka, miten olen kiemurrellut kahden harrastavan pojan kanssa. Nuo myyjäiset ja leipomiset sun muut on tuttuja. Toinen oli ikäluokkansa SM-pronssilla lajissaan.

Kummankin koulutin yo:ksi. Mua itseäni kohdeltiin kotona paskasti, en saanut mennä lukioon esim, mutta menin 15-vuotiaana töihin ja 3 vuotta illat meni iltalukiossa. Siksi päätin että jos omia lapsia joskus tulee niin saavat sen mistä itse jäin paitsi. En pane paskaa kierrätykseen.

Meinasin pökrätä wanhojen tanssien frakin- ja kenkien vuokrasta. Ainoa, missä siinä säästin, oli valkoiset hanskat jotka asuun kuului. Olus maksaneet kai 12-13 e, mutta kävin ostamassa apteekista valkoiset puuvillahanskat. Vähän itketti, mut ei voi mitään.

Minä nostan hattua kekseliäisyydestä noiden valkoisten hanskojen kohdalla. Apteekin valkoiset puuvillakäsineet näyttävät kuvissa täsmälleen yhtä hyviltä kuin muistakin materiaaleista tehdyt varsinaiset frakkikäsineet ja ovat sitä paitsi mukavammat käytössä kuin esimerkiksi polyamidi. :)

Ainoa, joka tiesi hanskoista, olin minä. Ehkä poika näki ja tajusi, en kyllä usko. Ei pojille tuollaiset mikään suuri juttu ole. Wanhojen tanssi -parikuvassa mä erotan ne parin euron hanskat, mutta tuskin kukaan muu.

Pari vuotta aiempaan mä olin haljeta ylpeydestä, kun tätä poikaa pyydettiin isobroidinsa lakkiaistilaisuuteen lipunjantajaksi. Sanotaanko niitä nyt triumfeiksi tms, en muista? Tilaisuus alkoi

Sibeliuksen Karelia-sarjan marssiosuudella ja 2 poikaa ja 2 tyttöä kantoivat liput saliin ja kannattelivat niitä tilaisuuden ajan. Ihana kun pikkubroidin silmät liikkuivat, kun isobroidi nouti lakkinsa.

Voi, sinulla ja lapsillasi on ihanat välit! ❤

Vierailija
2927/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhillä on usein lämpimät, avoimet perhesuhteet ja tunneherkkyyttä.

Vierailija
2928/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhillä on usein lämpimät, avoimet perhesuhteet ja tunneherkkyyttä.

Raakaa yleistystä.

Vierailija
2929/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiitsie veikkonen millast se on kun ei rahat riitä edes vanikkaan?

Vierailija
2930/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti köyhä kerää Bangladeshi kadulla muoviroskaa koko päivän lapsiensa kanssa, jotta saisi pienen kupillisen riisiä. Oikeasti köyhä ei osaa edes haaveilla kaakaoista, vaahtokylvyistä tai älypuhelimista.

Vierailija
2931/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä rahallinen tilanne ihan hyvä. En siltikään käytä juurikaan meikkejä. Ripsiväriä käytän jos tuntuu sult. Peseydyn ja olen puhdas. Ja minulla on laaja sosiaalinen piiri, jossa olen pidetty.

Täällä on todella paljon lueteltu asioita, jotka ei mikään tavalla ole tärkeitä. Vaahtokylpy, sukkia tarvitsee ostaa uutamat vuodessa. Itse ostin talvella Cittarista muutamat 1€/pari. Vaatteita ei aikuinen paljoa edes tarvitse jos pysyy painossaan.

Ehkä liika luppoaikaa aiheuttaa sen, että kaiken aikaa tarvitsisi jotain. Jotain tekemistä kannattaisi keksiä. Ilmaista tekemistä on paljon ja jostain tekijälle jopa maksetaan.

Vierailija
2932/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun haluaisi liikkua ja esimerkiksi käydä kuntosalilla ihmisten ilmoilla, mutta ei ole varaa maksaa sitä Fressin tai muun 50 tai 60e kuukausimaksua, niin pakko sitten tyytyä johonkin kaupungin 120e/vuosi pommisuojassa tai uimahallissa sijaitsevaan kuntosaliin, joka on aina täynnä joukkueurheilijoita ja sikaniskoja :(

Vierailija
2933/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun haluaisi liikkua ja esimerkiksi käydä kuntosalilla ihmisten ilmoilla, mutta ei ole varaa maksaa sitä Fressin tai muun 50 tai 60e kuukausimaksua, niin pakko sitten tyytyä johonkin kaupungin 120e/vuosi pommisuojassa tai uimahallissa sijaitsevaan kuntosaliin, joka on aina täynnä joukkueurheilijoita ja sikaniskoja :(

Mitä valitusta taas. Minä ja kaverini kävimme Kontulan kuntosalilla, joka on juuri mainitsemasi kaltainen. En tarkoita Fixiä vaan halvempaa kaupungin salia. Olimme keskituloisia työssäkäyviä.

Toinen vaihtoehto on jumpata kotona ja lenkkeillä, niin teen nyt.

Joo, on humble bragia ja pätemistä, pommittakaa ihmeessä alapeukuilla.

Täällä ollaan perustamassa ihmeellistä köyhien kerhoa, jossa köyhiä pidetään jotenkin parempina ihmisinä ja jopa rakastavampina vanhempina, vaikka tilastot eivät tue tätä. On varmasti monia asioita, joita muut eivät näe mutta marttyyrismi ja köyhän identiteetin vaaliminen tuskin ainakaan auttavat eteenpäin. Mutta jatkakaa ihmeessä.

Vierailija
2934/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

6

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

harrastuksen

Joo on me yhdessä puhallettu samaan hiileen, mutta varoin todella jankkaamasta heille meidän ns köyhyyttä. Pienempänä vetosivat jonkun asian saamiseksi, että xxx:lläkin on. Sanoin vain, että se on heidän perheensä päätös. Meillä on toisin, meidän perhe tekee omat päätöksensä. Isänsä oli kuollut, joten perheemme päätökset tein minä, mutta oikeudentuntoisena ja budjetintuntevana. Mahdollisuuksien mukaan sitten.

Vaikein oli se vuosi, kun lapsilisät päättyivät kummaltakin, perhe-eläke pyörii 18 :aaksi. Itse löysin jonkin verran paska/pätkä/silppua ns. työksi. Nyt on sentään selvitty ja pojat korkeakouluissa!

Vierailija
2935/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hyvätuloinen ja käyn kaupungin pommisuojassa kolistelemassa. Ei ole tullut mieleenkään käydä missään fresseissä kun saman asian voi tehdä halvemmallakin. En koe menettäväni mitään.

Vierailija
2936/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti köyhä kerää Bangladeshi kadulla muoviroskaa koko päivän lapsiensa kanssa, jotta saisi pienen kupillisen riisiä. Oikeasti köyhä ei osaa edes haaveilla kaakaoista, vaahtokylvyistä tai älypuhelimista.

Asia on käsitelty jo. Me keskustelemme köyhyydestä Suomessa 2022. Jos haluat puhua globaalista köyhyydestä, perusta oma ketju.

Vierailija
2937/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä rahallinen tilanne ihan hyvä. En siltikään käytä juurikaan meikkejä. Ripsiväriä käytän jos tuntuu sult. Peseydyn ja olen puhdas. Ja minulla on laaja sosiaalinen piiri, jossa olen pidetty.

Täällä on todella paljon lueteltu asioita, jotka ei mikään tavalla ole tärkeitä. Vaahtokylpy, sukkia tarvitsee ostaa uutamat vuodessa. Itse ostin talvella Cittarista muutamat 1€/pari. Vaatteita ei aikuinen paljoa edes tarvitse jos pysyy painossaan.

Ehkä liika luppoaikaa aiheuttaa sen, että kaiken aikaa tarvitsisi jotain. Jotain tekemistä kannattaisi keksiä. Ilmaista tekemistä on paljon ja jostain tekijälle jopa maksetaan.

AP kertoi herkkuhetkestä kahvilassa vaarin kanssa, se oli hänelle luksusta. Olemme keskustelleet asioista, jotka ovat monille köyhyysrajan yläpuolella eläville aika itsestäänselviä, kuten vaikka omenan ostaminen, leipominen tai bussin käyttäminen. Ei ole sinun asiasi arvioida, mitä kukakin pitää tärkeänä. Tässä ei listata elämisen välttämättömyyksiä!

Vierailija
2938/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

6

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

harrastuksen

Joo on me yhdessä puhallettu samaan hiileen, mutta varoin todella jankkaamasta heille meidän ns köyhyyttä. Pienempänä vetosivat jonkun asian saamiseksi, että xxx:lläkin on. Sanoin vain, että se on heidän perheensä päätös. Meillä on toisin, meidän perhe tekee omat päätöksensä. Isänsä oli kuollut, joten perheemme päätökset tein minä, mutta oikeudentuntoisena ja budjetintuntevana. Mahdollisuuksien mukaan sitten.

Vaikein oli se vuosi, kun lapsilisät päättyivät kummaltakin, perhe-eläke pyörii 18 :aaksi. Itse löysin jonkin verran paska/pätkä/silppua ns. työksi. Nyt on sentään selvitty ja pojat korkeakouluissa!

Olet selviytynyt hienosti todella kurjassa ja kamalassa tilanteessa! Miehesi kuoleman täytyi olla raskas isku, mutta pystyit kuitenkin miettimään poikiesi parasta ja heidän henkistäkin selviämistään elämässä eteenpäin. Olet rakastava ja vahva äiti ja nainen! ❤

Vierailija
2939/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät pysyy köyhinä koska ne vaan jakelee selviytymisohjeita eikä koeta muuttaa eriarvoisuutta. Niin on aina ollut ja niin on aina oleva.

Jaaha, vai niin, kas kas.

Eiköhän ole ihan muut kuin köyhät, jotka eivät koeta muuttaa eriarvoisuutta.

Mieti nyt vielä hetki miten se menikään.

Vierailija
2940/5804 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt tämä vuoden pääruokana vaan perunoita ja kanamunia. Samaa ruokaa siis joka päivä. Lisäksi joskus muita kasviksia ja halvimpia hedelmiä. Lihaa en syö. Purkista vitamiinit. En koe voivani kovinkaan hyvin, mutta voihan se johtua muustakin.

Ohis. Mietin aamukahvia juodessani tilannettasi, on kurjaa joutua syömään noin yksipuolisesti! Viisasten kiveä minulla ei ole tarjota (paitsi väliaikaisratkaisuna se moneen kertaan mainostamani seurakunnan ruoka-apu), mutta mieleeni juolahti espanjalainen munakas, Tortilla Españjola. Jos on sipulia, öljyä ja paistinpannu, tekeminen onnistuu. Uutta elementtiä ruokailuun se ei ainesosien osalta tuo, mutta jos et ole vielä kokeillut, vaihtelua kuitenkin. Tsemppiä! ❤

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme