Imetyksestä kieltäytyminen
Oletko kieltäytynyt imettämästä lastasi jo synnytyssairaalasta asti, siis niin, ettet edes aloittanut? Miksi näin ja miten asiaan suhtauduttiin? Millaisia kommentteja sait sairaalassa ja neuvolassa?
Minä nimittäin imetin esikoistani vain kaksi kuukautta. Koin, että se oli yhtä tappelua, epämiellyttävää, hikistä ja inhottavaa. Vauvan ollessa kahden kuukauden ikäinen sain lääkekuurin, jonka varjolla lapsi alkoi saada korviketta. Neuvolassa oltaisiin enemmän kuin mielellään jopa tyrkyttäen autettu imetyksen uudelleen aloittamisessa, mutta kieltäydyin. Sen jälkeen koko perheen elämänlaatu parani huomattavasti. Lapsi alkoi nukkua kokonaisia öitä ja minun ei enää tarvinnut tuskailla asian kanssa. Oma jaksamiseni parani huomattavasti.
Nyt odotan toista lasta ja mietin, miten asiaan suhtaudutaan ja millaisia kommentteja voin odottaa, jos ilmoitan, etten halua tämän lapsen kohdalla edes kokeilla.
Kommentit (113)
Esikosta en imettänyt, vaikka maitoa ois tullut hyrymykket..oppi imemään kyllä mutta oksensi mun maidon kun mulla joku bakteeri maidossa niin se siitä...hän oli keskonen ja asui 3viikkoa sairaalassa..
tätä toista oisin imettänyt muttei tuo suostunut koskaan rintaa ottamaan, ei edes vaikka kävin "opissa" ja neuvottiin miten, tuo ei vaan sitä suuhunsa ottanut, joten turhaan huudatin lasta ja menetin hermojani =)
Silti kasvaneet hyvin ja ovat terveitä, ainoat flunssat ja kuumeet ovat tulleet rokotteista ja hampaiden tulosta.
Pullolapset ovat yhtä lapsia kuin rintamaitolapsetkin =)
Ihan jokaisen oma päätös imettääkö vai ei, eikä se kuulu kenellekään. Toisaalta suosittelisin edes kokeilemaan, voihan se olla että nyt sujuukin. Itse imetin esikoista 14kk, mutta puruleluksi en enää suostunut ;). Esikoinen ei yrityksistä huolimatta syönyt korvikkeita ja sekin tuotti ongelmansa. Toinen lapsi nyt 2kk ja imetän niin kauan kuin tuntuu hyvältä. Itse en jaksaisi pullonpesu rumbaa päivästä toiseen, mutta onneksi tällä tyypille maistuu myös korvikkeet.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 19:35"]En käsitä, miksi ihmiset hankkivat lapsia, jos eivät halua tarjota heille vain kaikkein parasta? Parasta ravintoa lapselle on oman äidin maito. Vastasyntyneelle lapselle ei ole kehittynyt vielä minkäänlaista vastustuskykyä, mutta äidinmaidosta lapsi saa vasta-aineita infektioita vastaan. Lisäksi tutkimusten mukaan imetetyistä lapsista kehittyy fiksumpia, kuin niistä, jotka ovat joutuneet juomaan korviketta. Ymmärrän toki, että kaikilta naisilta ei tule maitoa, mutta jos imettämättömyyden syynä on ulkonäöllinen seikka, niin voisi miettiä uudelleen kannattaako lasta edes tehdä. Jos imetys ei muutoin onnistu, niin onhan olemassa lypsykoneita tms.
[/quote]
Vai niin. Ja tarjoatko sinä lapsillesi kaikessa parasta mahdollista? Mitä lapsesi syövät? Millaisessa talossa asutte ja missä? Mikä on koulutustaustasi? Kuinka montaa kieltä osaat puhua? Onhan sinulla täydellinen parisuhde aviomiehesi kanssa? Kai varmasti tarjoat parasta mahdollista?
Ja pointtini on siis se, että jonkun tissimaidon saamisen vaikutus lapsen elämänlaatuun ja terveyteen, onneen ja hyvinvointiin on oikeasti aika helvetin mitätön. Riittäisikö jo tämä imetysfanaattisuus? Vedettäisiinkö päät pois perseistä, ja avattaisiin silmät?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 19:52"]
Eräs tuttu ei ole imettänyt yhtään lastaan (3) koska ei ole halunnut ja siihen hänellä on oikeus eikä siihen voi kukaan muu puuttua tai vaikuttaa kun Suomi on vapaa maa.
Tasan ei käy nallekarkit koska itse olisin taas halunnut imettää ja pidin sitä itsestäänselvyytenä. Mutta imetys ei onnistunut koska maito ei noussut...siis ollenkaan! Olin viikon sairaalassa ihan täysiaikaisen ja terveen lapsen kanssa mutta maitoa ei tullut. Ei edes lypsämällä paitsi 5ml sain joskus revittyä rinnasta vettä ja sitten lensikin jo veri kun nännit oli täysin rikki. 2 viikon ikäisenä vauva meni jo ihan paniikkiin kun näki rintani ja tiesi ettei sieltä tule maitoa. Ilman korviketta tuloksena olisi ollut nälkään kuollut vauva.
Vuokrasin kotiinkin sellaisen sähkökäyttöisen lypsykoneen mutta ei maitoa herunut. Niin monet itkut itkin etten kyllä kestä yhtään mantraa "kaikilta tulee maitoa jos vain imettää".
Turhaan oikeastaan sitä niin paljon surin kun tyttö kasvoi mainiosti korvikkeella ja oli meidän mamma-lapsiporukan "tervein ja nopein" vauveli...aina oppi kaikki ensimmäisenä ja oli tyytyväinen ja helppo sen jälkeen kun ei tyhjää tissiä enää tyrkytetty. Alkoi nukkuakin täydet yöt 3kk.
[/quote]
Mulla ihan sama tarina. 3kk yritin pumpulla ja sain ulos ihan minimaalisia määriä (1,5h työllä 40ml). rinnasta ei vauva tuntunut saavan mitään ulos vaikka muutama päivä synnytyksestä maito nousi niin että rinnat turposivat ja olivat kivikovat. Kolmen kuukauden jälkeen vauva sai vain korviketta. Kasvaa tasan keskikäyrällä, kehittyy normaalisti, ei ole sairastanut kertaakaan 9kk ikään mennessä ja on todella iloinen ja aurinkoinen lapsi. Pienempänä kun unentarve oli suurempi nukkui yleensä klo 20-07, nykyään herää kerran yössä useimmiten kuitenkin klo viiden aikoihin.
Vasta muutama kuukausi sitten sain selvitttyä että mastopaattiset rintani ovat olleet ehkä syynä siihen, ettei maitoa ole tullut ulos kuin vähän ja sekin niin että sähköpumpun nupit ovat ns. kaakossa. Tästäkin mahdollisuudesta olisi ollut kiva kuulla! Missään vaiheessa kun neuvolassa tai sairaalassa ei kyselty mitään rinnoistani eikä niitä tutkittu. Miksei muuten rintoihn kiinnitetä mitään huomiota esim. neuvolan terveystarkastuksessa?
[/quote][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 19:52"]
Eräs tuttu ei ole imettänyt yhtään lastaan (3) koska ei ole halunnut ja siihen hänellä on oikeus eikä siihen voi kukaan muu puuttua tai vaikuttaa kun Suomi on vapaa maa.
Tasan ei käy nallekarkit koska itse olisin taas halunnut imettää ja pidin sitä itsestäänselvyytenä. Mutta imetys ei onnistunut koska maito ei noussut...siis ollenkaan! Olin viikon sairaalassa ihan täysiaikaisen ja terveen lapsen kanssa mutta maitoa ei tullut. Ei edes lypsämällä paitsi 5ml sain joskus revittyä rinnasta vettä ja sitten lensikin jo veri kun nännit oli täysin rikki. 2 viikon ikäisenä vauva meni jo ihan paniikkiin kun näki rintani ja tiesi ettei sieltä tule maitoa. Ilman korviketta tuloksena olisi ollut nälkään kuollut vauva.
Vuokrasin kotiinkin sellaisen sähkökäyttöisen lypsykoneen mutta ei maitoa herunut. Niin monet itkut itkin etten kyllä kestä yhtään mantraa "kaikilta tulee maitoa jos vain imettää".
Turhaan oikeastaan sitä niin paljon surin kun tyttö kasvoi mainiosti korvikkeella ja oli meidän mamma-lapsiporukan "tervein ja nopein" vauveli...aina oppi kaikki ensimmäisenä ja oli tyytyväinen ja helppo sen jälkeen kun ei tyhjää tissiä enää tyrkytetty. Alkoi nukkuakin täydet yöt 3kk.
[/quote]
Mulla ihan sama tarina. 3kk yritin pumpulla ja sain ulos ihan minimaalisia määriä (1,5h työllä 40ml). rinnasta ei vauva tuntunut saavan mitään ulos vaikka muutama päivä synnytyksestä maito nousi niin että rinnat turposivat ja olivat kivikovat. Kolmen kuukauden jälkeen vauva sai vain korviketta. Kasvaa tasan keskikäyrällä, kehittyy normaalisti, ei ole sairastanut kertaakaan 9kk ikään mennessä ja on todella iloinen ja aurinkoinen lapsi. Pienempänä kun unentarve oli suurempi nukkui yleensä klo 20-07, nykyään herää kerran yössä useimmiten kuitenkin klo viiden aikoihin.
Vasta muutama kuukausi sitten sain selvitttyä että mastopaattiset rintani ovat olleet ehkä syynä siihen, ettei maitoa ole tullut ulos kuin vähän ja sekin niin että sähköpumpun nupit ovat ns. kaakossa. Tästäkin mahdollisuudesta olisi ollut kiva kuulla! Missään vaiheessa kun neuvolassa tai sairaalassa ei kyselty mitään rinnoistani eikä niitä tutkittu. Miksei muuten rintoihn kiinnitetä mitään huomiota esim. neuvolan terveystarkastuksessa?
[/quote][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 19:52"]
[/quote]
[/quote]
Sama tarina. Kumpikaan lapsi ei saanut rinnoista yhtään mitään, vaikka maitoa kyllä riitti. Pumpulla pumppasin niinkin paljon kuin 200 ml kerralla. Mutta kumpikaan lapsi ei saanut syödyksi. No, pumppasin sen mitä jaksoin ja annoin pullosta. Ilmeisesti rinnoissa on jotain vikaa...
Siis kyllähän äidinmaito on parasta ravintoa vauvalle, sitä ei voi kiistää. Korvike on nimenomaan korviketta, teollisesti tuotettua ja lehmänmaitopohjaista. Kyllä silläkin kasvaa ja kehittyy, mutta siinä kun ei ole mm. vasta-aineita. Lisäksi imetyshetket ovat luonnollista läheisyyttä äidin ja vauvan välillä. Aina imetys ei vain onnistu, mikä on ok. Se ei tee kenestäkään huonompaa äitiä. Mutta kyllä mä haluaisin lähtökohtaisesti kannustaa enempi siihen imettämisen yrittämiseen kuin suoraan korvikeruokintaan!
Mikä siinä onkin, että nämä korvikkeella lapsensa ruokkineet kokevat suurta tarvetta leimata imetykseen kannustavat fanaatikoiksi, ja tottakai todeta omien lastensa olevan terveitä kuin pukit ja kehittyneet taidoissa ensimmäisenä ikätovereidensa joukossa- vaikka eivät ole ikinä pisaraakaan äidinmaitoa saaneet.
Hieno juttu, että teillä on asiat menneet putkeen. Mutta miksi tää imettämättömyys on suuri ylpeydenaihe? Enemmän mä aistin fanaattisuutta näissä imetyksen vastustajissa.
[quote author="piki piki79" time="18.08.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 18:24"]
Kannattaako noin surkealla jaksamisella edes hankkia koko lasta? Miksi hankkia lapsi jos et ole valmis näkemään tuon vertaa vaivaa sen vuoksi? Ja ei, oma imetystaipaleeni ei ollut helppo. Kaikki, KAIKKI aika meni imettämiseen. Lapseni oli sen arvoinen.
surullista miten moni alapeukuttaa eikä välitä lapsestaa tuon vertaa, miksi teette lapsia jos heidän terveys ei edes kinnosta ??
[/quote]
Ei se imetys kenestäkään lapsesta tervettä tee, eikä terveenä pidä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 18:51"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 18:44"]MIna olen myos silla kannalla, ettei siita kannata hoitsujen kanssa ruveta keskustelemaan. Imetat mita imetat sairaalassa ja annat vaikka 'mukamas' lisaa pullosta jos silta tuntuu. Siirryt sitten heti pulloon kun paasette kotiin. En hirveesti mainostaisi asiaa neuvolassakaan. Joskus muutaman kuukauden kuluttua voit sanoa, et pulloahan tassa on syoty koko aika. Kunhan vauva vaan kasvaa. [/quote] Ihanko oikeasti teidän vauvoille välttää fyysinen kasvu? He eivät tarvitse/ansaitse äidinmaidon vasta-aineita, koko aikuisiän terveyden pohjan muodostavia terveellisiä suolistobakteereita, hormoneja ym.?
[/quote]
Voi olla sattumaa mutta tuttavapiirissä juuri ne imetetyt ovat olleet kovia sairastelijoita. Pulloruokitut taasen ovat terveimpiä.
Tämä pätee myös omiin lapsiini, joista toinen on imetetty, toinen ei.
[/quote]
Ok, no tämä sun tieteellinen tutkimuksesi onkin ensimmäinen koko maailmassa, josta on tullut tällaiset tulokset. Kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä johonkin tahoon ja kertoa mullistavat uutiset!
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:41"]Te jotka ette halua imettää tai ette onnistu siinä, miltä teistä tuntuu se ajatus, että primitiivisemmissä oloissa vauvanne kuolisi nälkään? Siis mä ymmärrän, että emme elä primitiivisissä oloissa, ja että moisissa oloissa varmaan joka toinen nainen kuolisi synnytykseen tms. Mutta silti, eikö teitä yhtään vaivaa ajatus siitä, että äiteinä olisitte siis sellaisia joiden lapset eivät selviäisi? Mä en oo ikinä tajunnut tätä "imetys ei vaan onnistu"-läppää; ok, jos se ei todellakaan oikeasti onnistu, niin jokin siinä yhtälössä on sellaista, että luonnonvalinnan mukaan vauva kuolisi pois. En tarkoita syyllistää, vaan oikeasti mua kiinnostaa miltä tämä ajatus tuntuu, oletteko ajatelleet tältä kannalta?
[/quote]
Ei vittu :D Mee luolaan asumaan. Saa nähdä kauanko pärjäät!
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:41"]Te jotka ette halua imettää tai ette onnistu siinä, miltä teistä tuntuu se ajatus, että primitiivisemmissä oloissa vauvanne kuolisi nälkään? Siis mä ymmärrän, että emme elä primitiivisissä oloissa, ja että moisissa oloissa varmaan joka toinen nainen kuolisi synnytykseen tms. Mutta silti, eikö teitä yhtään vaivaa ajatus siitä, että äiteinä olisitte siis sellaisia joiden lapset eivät selviäisi? Mä en oo ikinä tajunnut tätä "imetys ei vaan onnistu"-läppää; ok, jos se ei todellakaan oikeasti onnistu, niin jokin siinä yhtälössä on sellaista, että luonnonvalinnan mukaan vauva kuolisi pois. En tarkoita syyllistää, vaan oikeasti mua kiinnostaa miltä tämä ajatus tuntuu, oletteko ajatelleet tältä kannalta?
[/quote]
Kai sinäkin kasvatat ja pyydystät lapsiesi ravinnon itse? Jos et, niin ilmeisesti primitiivisessä maailmassa lapsesi kuolisivat pois. Olet epäonnistunut äitinä.
En ymmärrä miksi te imetyksen vastustajat saatte asian kuulostamaan niin vaikealta, varsinkin jos ette ole edes yrittäneet kunnolla.
Imettäminen on mukavaa. Vauva saa maidon lisäksi läheisyyttä ja itse saa helliä vauvaa sylissä. Samalla voi vaikka katsoa hyviä tv-sarjoja joita muuten ei ehdi. Hyvä mieli tulee siitäkin kun tietää että äidinmaito on lapselle parasta mahdollista ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:41"]
Te jotka ette halua imettää tai ette onnistu siinä, miltä teistä tuntuu se ajatus, että primitiivisemmissä oloissa vauvanne kuolisi nälkään? Siis mä ymmärrän, että emme elä primitiivisissä oloissa, ja että moisissa oloissa varmaan joka toinen nainen kuolisi synnytykseen tms. Mutta silti, eikö teitä yhtään vaivaa ajatus siitä, että äiteinä olisitte siis sellaisia joiden lapset eivät selviäisi? Mä en oo ikinä tajunnut tätä "imetys ei vaan onnistu"-läppää; ok, jos se ei todellakaan oikeasti onnistu, niin jokin siinä yhtälössä on sellaista, että luonnonvalinnan mukaan vauva kuolisi pois. En tarkoita syyllistää, vaan oikeasti mua kiinnostaa miltä tämä ajatus tuntuu, oletteko ajatelleet tältä kannalta?
[/quote]
Ei välttämättä kuolisi. Ennen vanhaan (jo kivikaudella) yhteisöt olivat tiiviitä ja ihmiset huolehtivat toinen toisistaan. Ei ollut mitenkään kummallista, että imetettiin myös toisten lapsia. Annettiinhan vauvoille myös eläinten maitoa jos äidinmaitoa ei ollut saatavilla jostakin syystä. Taisi olla silti melko harvinaista kun aina joku oli raskaana tai jollakulla oli imeväisikäinen lapsi.
Mitä tuohon läheisyyteen tulee (yhdessä viestissä oli siitäkin) niin yhtä lailla lapsi saa sitä pulloruokittunakin. Joskin huolestuisin jos imettämistilanne on ainoa hetki, jolloin sitä läheisyyttä noin ylipäänsä saa. Meillä on ainakin paljon sylitelty lapsia jo vauvana.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 19:52"]Eräs tuttu ei ole imettänyt yhtään lastaan (3) koska ei ole halunnut ja siihen hänellä on oikeus eikä siihen voi kukaan muu puuttua tai vaikuttaa kun Suomi on vapaa maa.
[/quote]
Vauvat imevät tehokkaammin kuin mitkään koneet. KVG jos et usko, kyllä luonto hoitaa, tai jos ei hoida niin tuloksena on tosiaan nälkään kuollut vauva.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 20:03"]Itse kieltäydyin imettämästä toista lastani. Asia oli tiedossa jo neuvolassa.
Esikoisen sain sektiolla, koska pelkäsin synnytystä niin paljon. Olen seksuaalisen väkivallan uhriksi joutunut pienenä ja se vaikuttaa vielä monissa asioissa. Pelkäsin kontrollin menetystä ja sitä, että vieraat koskevat alapäähäni. Raskaus sujui niin, että sisätutkimuksia tehtiin mahdollisimman vähän ja aina puolison läsnäollessa naislääkärin tekemänä. Eli sain hyvin tukea.
Lapsi kun syntyi niin tietysti sain hänet heräämössä rinnalleni. Kun lapsen suu hamusi nänniäni, sain jäätävän paniikkikohtauksen. Sitkeästi yritin ja yritin, mutta kolmessa viikossa olin ihan loppu ja kaikki pahat asiat pyörivät mielessä. Silloin mieheni kannustuksella siirryimme kokonaan pulloruokintaan. Neuvolassa ja psykologilla sain keskusteluapua imetyskokemuksesta aiheutuneen purkauksen takia.
Toisen lapsen kohdalla siis halusin synnyttää alateitse ja näin kävikin - kokemus oli mitä parhain ja seesteisin, oikein puhdistava. Pienen sain heti rinnalle lepäilemään. Lapsi sai pullomaitoa alusta lähtien ja on nyt 3v. veijari, ihan terve ja tavallinen.
Miksi en siis imettänyt vaan olin laiska? Koska rintojen imeminen toimii minulla traumatriggerinä ja jos en olisi lopettanut, olisin voinut mennä todella huonoon kuntoon. Uskon, että äidinmaito on parasta lapselle. Mutta uskon myös sen, että pulloruokinta on joissain tapauksissa ainoa vaihtoehto pitää sekä lapsi että äiti hyvinvoivina ja selväjärkisinä. Ihmiset, aina ei kannata tuomita. Voi joutua noloon tilanteeseen, niin kuin aika monelle arvostelevalle kävi kun paukautin imettämättömyyteni syyn ihan suoraan.
[/quote]
Sinulla on todella hyvä syy, mutta erittäin harvinainen. Vastaavat tapaukset eivät millään selitä sitä että vauvoja imetetään Suomessa niin paljon vähemmän kuin suositellaan. Varsinkin kouluttamattomien parissa näin on.
Minä pumppasin ekat 3 viikkoa ja lopetin. Imettämistä yritin, mutta se oli erittäin kivuliasta ja tuskaista. Lapsi on ollut korvikkeella alusta lähtien. En koe itseäni huonoksi äidiksi. Olen onnellinen, että mieheni on saanut luoda lapseemme samanlaisen siteen kuin äiti, koska lapsi on ollut korvikkeella, niin isä on voinut osallistua lapsen ruokailuun alusta lähtien ja näin ollen saanut luotua sidettään. Meidän perhe voi mainiosti, koska lapsi nukkuu omassa sängyssä yöt 21-07, eikä roiku tissillä yötä päivää. Äiti saa käydä rauhassa kaupassa, salilla ja tavata ystäviä, koska lapsi ei roiku tissillä. Kaiken sen ajan, mitä lapseni kanssa vietän on täynnä rakkautta ja tekisin mitä vaan hänen puolestaan. Olen monen tissittäjän kuullut valittavan, että kun ei pääse minnekään, lapsi ei nuku kuin tissi suussa ja lopuksi pidetään unikoulua, kun lapsi on nukkunut ekan puoli vuotta tissi suussa ja isä ei kelpaa hoitamaan. Sitten valitetaan, että kun isä ei hoida. Jokainen tekee itse oman päätöksen ja jokainen äiti on paras mahdollinen omalle lapselle. Ketään ei voi tuomita oli päätös mikä tahansa.
Itsellä meni imetys esikoiseni kanssa aivan vituiksi heti ensi metreillä, useammastakin syystä. Sanoin kiltisti sairaalassa kätilöille etten aio enää edes yrittää, eipä kukaan kummeksinut. Yövuorossa oleva toi kellloa soittamalla yöllä korviketta jollen ollut pumpannut maitoa valmiiksi, kotiin ostin rintapumpun. :)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:41"]
Te jotka ette halua imettää tai ette onnistu siinä, miltä teistä tuntuu se ajatus, että primitiivisemmissä oloissa vauvanne kuolisi nälkään? Siis mä ymmärrän, että emme elä primitiivisissä oloissa, ja että moisissa oloissa varmaan joka toinen nainen kuolisi synnytykseen tms. Mutta silti, eikö teitä yhtään vaivaa ajatus siitä, että äiteinä olisitte siis sellaisia joiden lapset eivät selviäisi? Mä en oo ikinä tajunnut tätä "imetys ei vaan onnistu"-läppää; ok, jos se ei todellakaan oikeasti onnistu, niin jokin siinä yhtälössä on sellaista, että luonnonvalinnan mukaan vauva kuolisi pois. En tarkoita syyllistää, vaan oikeasti mua kiinnostaa miltä tämä ajatus tuntuu, oletteko ajatelleet tältä kannalta?
[/quote]
Mä imetin/pumppasin vain vähän ja tietenkin ymmärrän että lapsi ei olisi "ennenvanhaan" selvinnyt. Olisin myös itse varmasti kuollut synnytykseen kuten myös lapseni. Olen myös sairastanut muutaman sairauden joihin olisin ilman nykylääketiedettä kuollut.
Entä onko sulle tullut mieleen, että ennen on käytetty esim. imettäjiä tai lapsille on surutta annettu maitoa suoraan lehmästä ja näillä keinoin ollaan selvitty?
Siis ihan tosissaan täällä joku väittää faktana, että imetetyt lapset sairastaa enemmän kuin pulloruokitut?!
Kummaa, ettei mikään tutkimus tai lääkäri taida kompata tätä av-mammaa.
Imetyspettymys on usein niitä ensimmäisiä pettymyksiä äitiydessä (ja lisää seuraa, koska kukaan meistä ei ole täydellinen), ja sitten koska omaa lasta ei ole onnistunut imettämään niin
"En mä imettää halunnutkaan.", "Korvike on tyyliin parempaa kuin äidinmaito kun se on tehty jossain laboratoriossa", "Miten nää imetysfanaatikot kehtaa paljastella itseään julkisilla paikoilla, hyi. Menis vessaan syöttämään, en mä halua katsella tollaista. Mun vauva syö sievästi pullosta. Eikä mun tisseistä tuu patalappuja.", "En mä imettänyt yhtään. Toi sunkin vauva on noin rimpula, ei se varmasti saa tarpeeksi maitoa. Siksi se ei nuku koko yötä niinkuin meidän vauva tekee."
Elämä, saatikaan äitiys, ei ole mikään paremmuuskilpailu. Kaikki tyylillään, mutta kyllä pitäisi pystyä kannustamaan muita yrittämään imetystä, vaikka siinä ei itse olisi onnistunutkaan. Mikä siinä on niin vaikeaa?
Vauvaa imetin ensimmäisen kuukauden ja sitten lopetin. Olen päättänyt, että jos tulee vielä lisää niin en imetä päivääkään ja ihan sama mitä muut sanovat. Toisen lapsen kanssa pystyn olemaan vahvempi kun on kokemusta ja tiedän paremmin mitä haluan ja mitä en halua.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 22:09"]
Siis ihan tosissaan täällä joku väittää faktana, että imetetyt lapset sairastaa enemmän kuin pulloruokitut?! Kummaa, ettei mikään tutkimus tai lääkäri taida kompata tätä av-mammaa. Imetyspettymys on usein niitä ensimmäisiä pettymyksiä äitiydessä (ja lisää seuraa, koska kukaan meistä ei ole täydellinen), ja sitten koska omaa lasta ei ole onnistunut imettämään niin "En mä imettää halunnutkaan.", "Korvike on tyyliin parempaa kuin äidinmaito kun se on tehty jossain laboratoriossa", "Miten nää imetysfanaatikot kehtaa paljastella itseään julkisilla paikoilla, hyi. Menis vessaan syöttämään, en mä halua katsella tollaista. Mun vauva syö sievästi pullosta. Eikä mun tisseistä tuu patalappuja.", "En mä imettänyt yhtään. Toi sunkin vauva on noin rimpula, ei se varmasti saa tarpeeksi maitoa. Siksi se ei nuku koko yötä niinkuin meidän vauva tekee." Elämä, saatikaan äitiys, ei ole mikään paremmuuskilpailu. Kaikki tyylillään, mutta kyllä pitäisi pystyä kannustamaan muita yrittämään imetystä, vaikka siinä ei itse olisi onnistunutkaan. Mikä siinä on niin vaikeaa?
[/quote]
No voi sun helvetti kun lukemisen ymmärtämisessä on vaikeuksia. Totesin, että VOI OLLA SATTUMAA, en sanonut mitään tieteellisenä totuutena. Täällä kun onämä imetysfanaatikot tuppaavat haukkumaan huonoksi äidiksi sun muuksi jos ei imetä. Niin ja lapsi kuolee viiskymppisenä syöpään, diabetekseen ja ties mihin.
Ja ei, turha sanoa että kolahti omaan nilkkaan koska toinen lapsi on täysimetetty ja toinen ei. Tiedän kummankin tavan hyvät ja huonot puolet.
PS. En muuten koskaan imettänyt julkisella paikalla vaan hakeuduin aina rauhalliseen paikkaan koska se vauvakin haluaa ruokarauhan. Sitä ei keskellä kauppakeskusta saa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 19:52"]
[/quote]