Määrittele sana kukkahattutäti..
Kommentit (37)
Nainen 31 - juuri näin! Kantaaottavaa valveutunutta naista mitätöidään juuri tällä "kukkahattu"- termillä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:28"]Sukua ammattiloukkaantujalle. Tädin tunnistaa keski-ikäisyydestä, kananahterikampauksesta, pyylevästä ulkomuodosta on joka ahdettu tyköistuvaan Unikko-puseroon (huom! isokukkaiseen) sekä seiskalehdestä kainalossa. Lehteä kukkahattutäti kertoo tilaavansa ainostaan tv-ohjelmien takia. Jakaa mielipiteensä Räsäsen kanssa, käyttää kukkahattua kesäisin torikäynnillä. Jalassa Birkenstockit. Koulutus vaihtelee ammattikoulutuksesta akateemiseen asti, koska kukkahattuisuus ei koulutusta katso. Akateemiset kukkahattutädit puhuvat usein ruotsia ainakin julkisilla paikoilla. [/quote] Ai keski-ikäinen wt? Minä luulin, että se olisi sellainen yleinen moraalinvartija, kuten minä. Mutta en kai sitten olekaan kukkahattutäti :(
[/quote]
Älä masennu, se kukkahattuisuus voi olla myös mielentila, kuten keski-ikäisyyskin :)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:45"]Tota..mä oon NAINEN ja tunnistan kukkahattutädin jo kaukaa
[/quote] Onko sulla olemassa omaa mielipidettä? Älä stereotypisoi ihmisiä, eiköhän täällä jokainen kirjoita omalla tavallaan, eri asia tietysti jos ei erota omaa mielipidettä muiden mielipiteistä?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:46"]Nainen 31 - juuri näin! Kantaaottavaa valveutunutta naista mitätöidään juuri tällä "kukkahattu"- termillä.
[/quote] Ylävitoset sille!!! :) T- nainen31
Hyvää tarkoittava hölmö nainen, joka perustelee kannanottonsa paljolla tunteella ja vähällä tiedolla.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:45"]Tota..mä oon NAINEN ja tunnistan kukkahattutädin jo kaukaa [/quote] Onko sulla olemassa omaa mielipidettä? Älä stereotypisoi ihmisiä, eiköhän täällä jokainen kirjoita omalla tavallaan, eri asia tietysti jos ei erota omaa mielipidettä muiden mielipiteistä?
[/quote]En mä stereotypisoikkaan. Tunnen yhden kukkahattutädin. Ja kaikki jotka omaavat ne kyseisen kukkahattutädin ominaisuudet, ovat kukkahattutätejä
Olipa kerran eräässä keski-suomalaisessa kaupungissa, kun olin pyörällä liikenteessä ja varsinkin keskusta alueella sillä pitää ajaa autojen seassa. Oli liikennevalot jotka paloivat punaista, joten pysähdyin. Mutta sitten sen kohtasin itse kukkahattutädin! Sillä oli sellainen ruskea pitkä takki ja ruskea hattu kuten Pekka Puupäällä ja ikä yli kolmenkymmenen. Kukkahattutädillä oli lasten rattaa joita se työnteli. Olin lähellä keskiviivaa ja polkupyörän toinen pyörä oli jäänyt suojatielle, kunnes se raivopäinen kukkahattutäti hyökkäsi vaunujensa kanssa. En arvannut yhtään mitä tulevan piti, joten olin ihan rauhassa. Kukkahattutäti hyökkäsi suoraan päin pyöräni rengasta vaunuillansa ja paukutti siihen pari kertaa. Häkellöidyin tilanteesta niin, että menin aivan sanattomaksi! Katselin pakenevaa kukkahattutädin selkää kunnes huomasin, ettei hänellä ollutkaan hatussaan kukkaa. Meinasin huutaa perään, että arvon kukkahattutäti, teidän kukkanne on pudonnut hatustanne.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:34"]Kukkahattu täti: moralisoi, kauhistelee, liioittelee, ylisuojelee, on itserakas, vähän kiero, ööö, vähän ku ex-naapuri, jonka nimeä en viitti tässä nyt mainita. Mutta kuitenkin pystyn sieluni silmillä näkemään kuinka tämä komea kukkahattu kelluu hänen kutrillaan. Onpa tainnut yhden kukkasenkin siihen poimia kukkakedolta killumaan koska hänellä on niin ihQ. Ja siis hän on aina oikeassa.
[/quote] Siis tuo voi viitata miltei kehen tahansa ihmiseen, voit jopa itse täyttää nuo määritelmät tai jopa jompi kumpi vanhemmistasi. Kuka tahansa ihminen voi käyttäytyä kuvailemallasi tavalla välillä :)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:52"]Hyvää tarkoittava hölmö nainen, joka perustelee kannanottonsa paljolla tunteella ja vähällä tiedolla.
[/quote] Tai älykäs nainen, joka reagoi tunteella. Asiat voidaan nähdä monesta eri näkökulmasta.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:45"]Tota..mä oon NAINEN ja tunnistan kukkahattutädin jo kaukaa [/quote] Onko sulla olemassa omaa mielipidettä? Älä stereotypisoi ihmisiä, eiköhän täällä jokainen kirjoita omalla tavallaan, eri asia tietysti jos ei erota omaa mielipidettä muiden mielipiteistä?
[/quote]En mä stereotypisoikkaan. Tunnen yhden kukkahattutädin. Ja kaikki jotka omaavat ne kyseisen kukkahattutädin ominaisuudet, ovat kukkahattutätejä
[/quote] Sussa ei siis oo mitään noista ominaisuuksista? Älä vaan vastaa, että ei...koska meissä kaikissa on noita luonteenpiirteitä. Myös sussa.
Valittavat kaikesta. Kun omat pikkukullan nuput ei saa mm. päiväkodissa tarpeeksi porkkanaa välipalana.
Määrittelen samalla erään työkaverini, 50+ kukkahattutäti.
Varsinainen työn sankari. On aina viimeisenä toimistolla, johtuu kyllä siitä että on niin hidas ja päivittelee facebookia milloin mistäkin ostamastaan mansikkarasiasta yms. Tunnettu myös siitä että on facebookissa ensimmäiseniä peukuttelemassa asioita. Tilaa positiivarit-uutiskirjettä ja usein lukee sen ääneen. Puhuu lähes koko ajan tyttärestään, joka on jo täysi-ikäinen. Suuttuu hirveästi, jos tädittelee. Maksaa aina maksun Stadin joukkoliikennevälineissä, vaikka kulkisi vain yhden pysäkinvälin. On olevinaan oikein mallikansalainen. Kerää marjat, sienet, pitää kesäasunnon tip top ja koristelee vanhat autonrenkaat kukilla yms. Tykkää kaikesta, mitä mediat syöttävät, tyyliin Vain elämää, yms. Katsoo aina Emmerdalen tallenteelta. Olevinaan ekologinen. Jos töissä tapahtuu jotain hänen kannaltaa epädullista, tämä kukkahattutäti vatvoo asiaa vaikka kolme viikkoa, kunnes katsoo olevansa "voittaja".
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:52"]Hyvää tarkoittava hölmö nainen, joka perustelee kannanottonsa paljolla tunteella ja vähällä tiedolla.
[/quote]
Näin juuri. Ja vielä arkijärjen hukannut ylisuojeleva hyysäri. Realiteettitaju pettänyt myös usein. Kietoisi varmaan kaiken ja kaikki turvallisesti kuplamuoviin jos vain voisi. Suvakki sopinee myös häneen.
Minusta kukkahattutäti on ensinnäkin haukkumasana. Ei positiivinen luonnehdinta.
Toiseksi se EI liity lainkaan ulkonäköön. Kukkahattutäti voi olla minkä ikäinen ja näköinen tahansa. Mieskin voi olla kukkahattutäti!
Kyse on siis minusta ennemminkin asenteesta maailmanmenoon ja ennen kaikkea muihin ihmisiin.
Kukkahattutäti paheksuu muita ja ajattelee mustavalkoisesti, että kaikkien pitää olla kuten hän itse. Hän on itse todennäköisesti tunnollinen ja konservatiivinen arvoiltaan, todennäköisesti kova työihminen. Vähän semmoinen martta-tyyppi. Kokee, että koti, uskonto ja isänmaa ovat tärkeimmät asiat maailmassa. Ennakkoluuloinen kaikkea nuorisokulttuuria ja monikulttuurisuutta kohtaan.
Tässä kylläkin on vivahde-eroja: osa ihmisitä taas on sitä mieltä, että kukkahattutäti nimenomaan on semmoinen empaattinen hössöttäjä, joka paheksuu myös rasismia.
Minusta taas hän on nimenomaan konservatiivinen. Ok, ei suvaitse äärilinjan aggresiivista mamuttelua, mutta konservatiivina ei varmaan myöskään halua hunnutettuja naisia katukuvaan tai suvaitse vaikkapa samaa sukupuolta olevien avioliittoa. Perinteet pitää hänestä nostaa kunniaan, vanhempain kunnioitus ja siveellisyys.
Olen siten vähän eri linjoilla kuin nämä:
Määritellään naiset ennemmin ne miehet, eli ketä on nämä ihmiset ketkä sitä käyttää puhekielessä? Itse en tajua koko kukkahattutäti kieltä tai koko nimikettä, otan itse jokaisen mielipiteen täällä henkilöltä yksilönä huomioon, enkä yleistä. Ja muutenkin nuo miehet piiloutuu tuon termin taakse, koska eivät kykene sanallisesti itseä ilmaisemaan paremmin. Plus se on syrjintää.