Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeläiset kauhui tukien lopettamisesta: "Herrat ajavat ihmiset i

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän viikon lauantaina, eli 22.8, on suurmielenosoitus Helsingissä. Sinne voi tulla näyttämään mitä mieltä on hallituksen nykyisestä leikkauspolitiikasta. Itsekin aion osallistua.

Vierailija
102/120 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:02"]t. opiskelija, asun 35 neliön solussa toisen ihmisen kanssa ja tuki mitätön (opiskelijan asumistuki vielä pienempi kuin yleinen asumistuki)[/quote]Ajattelitko olla sillä opiskelijan asumistuella 40 vuotta? Jos et, niin mene itseesi.

[/quote]

Siis onko sinusta ihan oikeasti oikein, että monille eläkeläisille maksetaan asuminen vaikkapa 80 neliön asunnoissa?

Ja lisäksi: saan keskimäärin 400 e/kk opintotukea. En mitään muuta. Elän huomattavan paljon tiukemmilla kuin eläkeläiset ja asun lisäksi suoraan sanoen paskassa asunnossa. En valita, koska ymmärrän, että nämäkin kaikki rahat tulevat työntekijöiltä ja veronmaksajilta. Toivoisin, että eläkeläisetkin ajattelisivat vähän laajemmin kuin vain omaa napaansa.

- se opiskelija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 11:24"]

Mikseivät eläkeläiset säästäneet silloin kun olivat töissä? Muistaakseni ainakin 80-luvulla töitä riitti vaikka kaksikin työtä yhdelle ihmiselle, silloin oli ajoittain oikea työvoimapula. Mutta ei, rahat piti haaskata turhaan kulutukseen, mitään ei voinut laittaa vanhuuden varalle. Minä suhteellisen pienipalkkainen säästän itse itselleni rahaa vanhuuden varalle. Ei voi koskaan luottaa siihen, että päättäjät tekevät minulle edullisia päätöksia vielä sitten, kun olen vanha ja hyödytön.

Ja hölö pölö. Suomessa hyvin harvalla jäi 80-luvullakaan mitään sukanvarteen pakollisten kulujen jälkeen. Eipä ole jäänyt säästöjä millään muullakaan vuosikymmenellä. Tarkoitan nyt tavallisia pienipalkkaisia, joita Suomessa oli ja on paljon.

[/quote]

Vierailija
104/120 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:02"]t. opiskelija, asun 35 neliön solussa toisen ihmisen kanssa ja tuki mitätön (opiskelijan asumistuki vielä pienempi kuin yleinen asumistuki)[/quote]Ajattelitko olla sillä opiskelijan asumistuella 40 vuotta? Jos et, niin mene itseesi.

[/quote]

Siis onko sinusta ihan oikeasti oikein, että monille eläkeläisille maksetaan asuminen vaikkapa 80 neliön asunnoissa?

Ja lisäksi: saan keskimäärin 400 e/kk opintotukea. En mitään muuta. Elän huomattavan paljon tiukemmilla kuin eläkeläiset ja asun lisäksi suoraan sanoen paskassa asunnossa. En valita, koska ymmärrän, että nämäkin kaikki rahat tulevat työntekijöiltä ja veronmaksajilta. Toivoisin, että eläkeläisetkin ajattelisivat vähän laajemmin kuin vain omaa napaansa.

- se opiskelija

[/quote]

Aiotko opiskella loppuelämäsi ja elää noin pienillä tuloilla vai kenties hakeutua opiskelujen jälkeen työelämään ja nostaa elintasoasi? Vrt. vaikkapa 3-kymppinen sairaseläkeläinen, joka elää elämänsä loppuun asti niillä pienillä tuloilla, joista ollaan nyt leikkaamassa. Siinä se ero yksinkertaistettuna.

Mistäköhän se säästö nyt tulee, kun nämä eläkeläiset hakevat sen puuttuvan osan fattasta? Lisää byrokratiaa ja paperinpyöritystä. Huraa.

Vierailija
105/120 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:11"]

Työikäisen on turhaa kadehtia eläkeläisiä. Työikäisellä on mahdollisuus vielä kohentaa toimeentuloaan lisätöillä. Eläkeläisellä voi olla hyvin toivoton loppuelämän visio.

[/quote]eläkeläinen maksaa veroa reilun tonnin eläkkeestä yli 20%, miten ette vaadi sitä verotusta smalla perusteella kaikille, kun vaaditaan tasapuolisuutta.?

Vierailija
106/120 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:11"]

Miksi eläkeläisillä pitäisi olla parempi sosiaaliturva kuin muilla yhteiskunnan eläteillä?!? En ymmärrä.

[/quote]Mä tulen kysymään sitä sitten, kun olet eläkeläinen.

Vierailija
107/120 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ketju menee ihme jankkaamiseksi. Eläkeläisiä on niin montaa eri sorttia. On pitkän työuran tehneitä, syystä tai toisesta vain lyhyen työuran tehneitä (esim kotirouvana olon tai työttämäksi jääminen muutaman vuoden jälkeen), on kotiruovia ja maatalon emäntiä, invalideja, kehitysvammaisia, mt-ongelmaisia jne.

Pointti on se, että ei voida yleistää olevan yhtä eläkeläisten arkkityyppiä. En tajua miten joku voi kadehtia niitä jotka ovat heikoimmassa asemassa ja joilta puuttuu sukulaisten ja ystävien tukiverkko, miltä saada apua arjen pieniin asioihin. Vastoin tässä ketjussa vallitsevaa käsitystä tukien saaminen ei ole mikään itsestäänselvyys joka hoituu ruusuilla tanssien. Tukia voidaan evätä niitä oikeasti tarvitsevilta ja saman viraston eri virkailijoilla voi olla ihan eri mielipide. Omien etuuksien vaatiminen voi vaatia voimavaroja joita kaikille eläkeläisillä ei ole.

Käykää vaikka mielessänne ajatusleikki: mitä jos huomenna jäisitte auton alle ja loukkaantuisitte siinä niin pahasti, että työuranne loppuisi siihen päivään. Mitä jos teistä tulisi eläkeläinen ennen suunniteltua työuran lopetusta?

Vierailija
108/120 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:20"]

Miksi eläkeläisillä pitäisi olla parempi sosiaaliturva kuin muilla yhteiskunnan eläteillä?!? En ymmärrä.

[/quote]

Kun saa työeläkkeen, kaiketi on tehnyt jotain sen eteen, joten ei voi puhua "yhteiskunnan eläteistä".   Muotoile toisin.

[/quote]Näin on: Useimmat on vielä kouluaikanaan joutuneet käymään työssä, kun oppikoulu (nyk yläaste) ei ollut ilmainen. Itsekin tein töitä 12 v:sta asti, ja eläkekertymä alkoi 23 v;sta. sitten opiskelut ja työssä koko ajan. Lapset hoidin kotona ilman  kotihoidontukea(oli pakko sanoutua irti töistä siksi aikaa, että sai ne 3 vuotiaiksi). Osaksi päivähoito yksityisellä, kun ei ollut subjektiivistä pätivähoito-oikeutta. Silti ehdin olla vielä työss 30 vuotta ja tienasin n.1000 nettoeläkkeen (verot n 23%).

Olen tällaisena loisena kouluttanut kaksi hyvää veronmaksajaa yhteiskunnalle.

En saa mitään asumistukia ja asun omakotitalossa niin kauan kuin jaksan. Katson kyllä, että jos tarvitsen jotain tukia vanhuuteni päivillä, olen ne ansainnut ja tiedän, että kateus vie kalatkin vedestä, että menkää te eläkeläisten kadehtijat itseenne ja vanhoiksi tekin tulette ja ette tiedäkään, mitä riemuja se tuo tullessaan.

Vierailija
109/120 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin eläkkeellä, niin kyseeseen tulisi pakkomuutto Tallinnaan, kun että kituisi Suomessa kuoliaaksi. Täällä ei eläkkeellä pärjää ja hyvänä esimerkkinä toimii jo nykyään Myllypurossa oleva usean kilometrin leipäjono, jossa on valtavasti eläkeläisiä. Leikkausten jälkeen jonot senkun pitenee lisää. Myös työttömät saa niin surkeaa tukea, joka vaikuttaa huomattavasti elintasoon alentavasti ja työllistymiseen. Yksikään yritys ei palkkaa ihmistä joka näyttää räsypekalle ja uusiin vaatteisiin ei tukirahoilla osteta. Tallinnaan lähtö on pakkosiirto, jos meinaa pitää ihmisarvon.

Vierailija
110/120 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:04"]

Mikseivöt muuta maalle missä on tyhjiä taloja?

[/quote]Mä olen miettinyt ihan samaa! ei tarvitse ihan maaseudulle muuttaa, mutta joku kiva pieni kaupunki/kunta voisi olla ihan mukava ja rauhallinen paikka viettää rauhaisa vanhuus.

Vierailija
111/120 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:04"]

Mikseivöt muuta maalle missä on tyhjiä taloja?

[/quote]Mä olen miettinyt ihan samaa! ei tarvitse ihan maaseudulle muuttaa, mutta joku kiva pieni kaupunki/kunta voisi olla ihan mukava ja rauhallinen paikka viettää rauhaisa vanhuus.
[/quote]
Omakotitalossa on yllättävän paljon kustannuksia verrattuna kerrostalossa vuokralla asumiseen. Lisäksi auto, ajokortti ja bensa maksavat mansikoita ja julkinen liikenne on usein olematonta ja kallista pienillä paikkakunnilla.

Vierailija
112/120 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:11"]

[/quote]Mä tulen kysymään sitä sitten, kun olet eläkeläinen.
[/quote] oletko elossa?

Vierailija
113/120 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei leikata niin 5-10 vuoden päästä omaiset hoitaa enemmän, palvelutaloon ei pääse kuin hyvätuloiset jotka voi maksaa 3-5000 e/kk, kotihoidossa ei ole tarpeeksi työntekijöitä ja vanhus saa 8-10 aikaan tarkoitetun lääkkeen vasta klo 11. Suuret ikäluokat ei ole vielä edes pahimmassa hoitoiässä ja Portugalissa eläkeläiset maksattaa suomalaisilla hoidot.

Vierailija
114/120 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamme näemmä jokaiseen köyhyyskeskusteluun tämän välkyn, jonka mielestä kaikki köyhät pitäisi työntää kommuuneihin asumaan ja hankkimaan elämiseen tarvittavat hyödykkeensä korvamerkittyjen kuponkien avulla... Sehän olisi edullista, ja ennen kaikkea inhimillistä lystiä se!

Vierailija
115/120 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle eläkeläiselle olisi pelastus ottaa alivuokralainen. Jos asuu ihmisten ilmoilla suuressa asunnossa, niin vuokraa yhden huoneen opiskelijalle ja saa siinä samalla jonkinlaista turvaa. Opiskelijalta voisi helposti saada pientä kaupassakäyntiapua ja jeesiä kotitöihin. Ja opiskelija osaisi soittaa ambulanssin, jos vanhus löytyisi kaatuneena ja lonkka murtuneena.

Olen itse nuorena työssäkäyvänä asunut jonkin aikaa 85-vuotiaan mummelin alivuokralaisena ja tykkäsin kovasti. Hänen siivoojansa siivosi minunkin huoneeni, sehän oli ihan luksusta! Minusta tuollainen yhteiselo on opettavaista molemmille sukupolville.

Vierailija
116/120 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 10:53"]

Saamme näemmä jokaiseen köyhyyskeskusteluun tämän välkyn, jonka mielestä kaikki köyhät pitäisi työntää kommuuneihin asumaan ja hankkimaan elämiseen tarvittavat hyödykkeensä korvamerkittyjen kuponkien avulla... Sehän olisi edullista, ja ennen kaikkea inhimillistä lystiä se!

[/quote]

Joo. "Kyykky on köyhän luonnollisin olotila", sanovat jotkut tosissaan.

Vierailija
117/120 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eutanasia olisi Suomessa laillista, haluaisin sen.

Olen niin väsynyt kanssaihmisten halveksuntaan meitä työkyvyttömyyseläkeläisiä kohtaan. Itse olen opiskellut, tehnyt töitä opiskelun ohella ja suunnannut kaiken voimani myös tulevaan työelämään, mutta kohtalo päätti toisin: fyysinen terveys meni äkillisesti juuri ennen valmistumista.

Vastoin tahtoani, minulle kirjoitettiin työkyvyttömän paperit 1999. Olen saanut kuitenkin työskennellä jonkin verran vuosien aikana. Taloudellisesti se oli minulle kannattamatonta, mutta itsetunnolle ja elämänsisällöllisesti valtavan arvokasta.

Häpeän olla elossa ja työkyvyttömänä ja viemässä suomalaisten verorahoja.

Vierailija
118/120 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:17"]

[/quote]

Eläkeläinen on sellainen "yhteiskunnan elätti", että on elämällään ja työllään varmistanut sen, että sinäkin voit siinä kirjoitella eläkeläisten olevan yhteiskunnan elättejä.

Ja FYI: sinustakin tulee vielä joskus eläkeläinen - jollet sitten kuole vaikka autokolarissa tai lento-onnettomuudessa tai huumeiden tai alkoholin yliannostukseen kauan eläkeiikää ennen, tai entinen (joka on tietysti nykyinen) puolisosi ole mustasukkainen uudesta elämästäsi jonkun toisen kanssa ja stalkkaa sinua hengiltä viidentoista vuoden kuluttua. Että sellainen yhteiskunnan elätti -aika sinuakin on odottamassa. :)

[/quote]

Ymmärrät varmaan, että eläkeläinen ei ole "maksanut omaa eläkettään", vaan hänen eläkemaksunsa on käytetty suurelta osin silloisten eläkkeiden maksuun ja pieni osuus rahastoitu. Nykyisten eläkeläisten saama raha on juuri nyt työssä kävijöiden ja heidän työnantajiensa maksamaa. Eläkeläinen on siis mitä suurimmassa määrin yhteiskunnan elätti, ja eläkkeisiin kuluvat summat ovat suuria verrattuna sosiaalietuuksiin. Näitä kansantaloudellisia faktoja ei muuta se miten arvokasta työtä eläkeläinen on aikanaan tehnyt, yhteiskunnan elätti mikä yhteiskunnan elätti. Me kaikki maksamme parhaillaan sen yhä suurenevan eläkeläisjoukon eläkkeet ja heidän terveydenhoitonsa. Kalliiksi tuppaa tulemaan ja tilanne sen kuin pahenee. Olet varmaan kuullut huoltosuhteesta ja miten hyvin se voi Suomessa.

[/quote]

Koetas sitten tehdä viisitoista mukulaa lisää, olepa hyvä!

Vierailija
119/120 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 13:11"]

Jos eutanasia olisi Suomessa laillista, haluaisin sen.

Olen niin väsynyt kanssaihmisten halveksuntaan meitä työkyvyttömyyseläkeläisiä kohtaan. Itse olen opiskellut, tehnyt töitä opiskelun ohella ja suunnannut kaiken voimani myös tulevaan työelämään, mutta kohtalo päätti toisin: fyysinen terveys meni äkillisesti juuri ennen valmistumista.

Vastoin tahtoani, minulle kirjoitettiin työkyvyttömän paperit 1999. Olen saanut kuitenkin työskennellä jonkin verran vuosien aikana. Taloudellisesti se oli minulle kannattamatonta, mutta itsetunnolle ja elämänsisällöllisesti valtavan arvokasta.

Häpeän olla elossa ja työkyvyttömänä ja viemässä suomalaisten verorahoja.

[/quote]

Turhaan häpeät, kun et ole itse pystynyt asemaasi vaikuttamaan.

Ennen kaikkea Suomessa joutaisivat häpeämään ne miljonäärit, jotka yhteiskunnan tuilla ensin opiskelivat ja nyt miljonääreinä vievät miljoonansa Portugaliin portugalilaisia ilahduttamaan. Onneksi nyt on presidentiltä ja hallitukselta alkanut kuulua järkeviä kannanottoja tuohonkin iljettävään asiaan. Hyi, minä kuvaannoolisesti sylkäisen noiden miljonäärien päälle!

Vierailija
120/120 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:02"]

On se kumma että monen eläkeläisen pitäisi saada yksin asua 65-90 neliön asunnoissa ja nostaa järkyttävän isoa asumistukea... Ihan oikein että ovat saman asumistuen piirissä kuin muutkin. Muuttakoot pienempään jos ei ole muuten varaa asua.

t. opiskelija, asun 35 neliön solussa toisen ihmisen kanssa ja tuki mitätön (opiskelijan asumistuki vielä pienempi kuin yleinen asumistuki)

[/quote]

Opiskelijat vievät ne kaikkein pienimmät asunnot. Sinäkin voisit muuttaa isompaan, jotta eläkeläinen saisi sinun asuntosi. Hopi hopi!

[/quote]

Molemmille ikäryhmille tekisi hyvää asustaa muiden kanssa solumuotoisesti ainakin osan opiskelu/eläkevuosistaan. Jos eläkkeelle päästessään haluaa nauttia omasta rauhastaan, miettiköön miten sen jatkossa kustantaa. Yhteiskunnan tehtävä on huolehtia siitä, että köyhät, avuttomat tai pelokkaat vanhukset ohjataan optimoimaan tilanteensa, koska ei voida olettaa kaikkien kykenevän siihen itse. Säästyvillä asumistuilla voidaan maksaa palkkaa näille neuvojille, joille järjestetään senverran vähän asiakkaita, että he oikeasti tuntevat nämä ja tietävät heidän tilanteensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme