Saako vauvan jättää yksin rattaisiin kaupan eteen Töölössä? Minusta ei! - HS mielipidekirjoitus
Mitä mieltä tästä?
Kommentit (736)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa lintukodossa tuo nainen kuvittelee elävänsä??? Kaupunki on täynnä vaaroja yksin jätetylle vauvalle! Aika harva edes olettaa sen olevan mahdollista, että joku äiti todella jättää vauvan vaunuihin.... Tästä ei ole montaa vuotta, kun todistin kuinka jotkut teinit potkivat taloyhtiön sisäpihalla kaikkea kumoon, pyörät, sähköpotkulaudat, yhdet vaunutkin..! Tarkoituksena ilmeisesti vain "päästellä höyryjä" tms, ei tarkoituksena vahingoittaa vauvaa, mutta jos noissa vaunuissa olisi vauva ollut, sille olisi käynyt huonosti :(
Joku sekopää voi potkaista vaunuja silloinkin, kun äiti tai isä työntää vaunuja.
Mutta silloin äiti tai isä pitää vaunuista kiinni.
Ei välttämättä joka sekunti. Potkuun ja vaunujen kaatumiseen ei vaadita kuin sekunti.
Tietenkin pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa lintukodossa tuo nainen kuvittelee elävänsä??? Kaupunki on täynnä vaaroja yksin jätetylle vauvalle! Aika harva edes olettaa sen olevan mahdollista, että joku äiti todella jättää vauvan vaunuihin.... Tästä ei ole montaa vuotta, kun todistin kuinka jotkut teinit potkivat taloyhtiön sisäpihalla kaikkea kumoon, pyörät, sähköpotkulaudat, yhdet vaunutkin..! Tarkoituksena ilmeisesti vain "päästellä höyryjä" tms, ei tarkoituksena vahingoittaa vauvaa, mutta jos noissa vaunuissa olisi vauva ollut, sille olisi käynyt huonosti :(
Joku sekopää voi potkaista vaunuja silloinkin, kun äiti tai isä työntää vaunuja.
Ou really? :D joo, mutta silloin se vanhempi pitää niistä vaunuista kiinni ja kykenee estämään hullua vahingoittamasta lasta. Pikkasen eri asia, jos vauva köllöttelee vaunuissa yksin....
En ikinä jättäisi vauvaa sellaiseen paikkaan johon tuntemattomilla on pääsy. Oma pihakin ilman jatkuvaa näköyhteyttä on vähän siinä ja siinä, kyllä vaunut pitää nähdä koko ajan ikkunasta.
Töölön kauppoihin on aika työlästä päästä vaunuilla, koska ne ovat satavuotiaiden kivitalojen kivijalassa ja kulku ei ole esteetön. Käytävät ahtaat myös. Varmaan siksi äiti ajatellut että käy itsekseen.
En jättäisi kaupan eteen edes koiraani joka on sentään 40kg sakemanni ja koulutettu siihen ettei paikaltaan lähde. Miksei lapsi voinut olla rinta/selkärepussa?
Ajat ei ole enää samat kuin ysärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ou really? :D joo, mutta silloin se vanhempi pitää niistä vaunuista kiinni ja kykenee estämään hullua vahingoittamasta lasta. Pikkasen eri asia, jos vauva köllöttelee vaunuissa yksin....
Kuinka moni äiti pärjää vaikkapa lihaksikkaalle 2-metriselle ladonoven kokoiselle hullulle?
Oli miten oli, älkää jättäkö vauvoja yksin ilman valvontaa. Oli lumikasoja tai ruoasta puuttui ainesosa. Aivan outoja selityksiä. Tähän asti olen mahtunut lähes jokaiseen kauppaan tuplavaunuillakin. Ei pitäisi olla mitään syytä jättää vaunuja lapsi kyydissä ulos. Jos nyt Helsingissä sattuisi olemaan tuollainen kauppa, jossa on ahdas sisäänkäynti, niin usein läheltä löytyy silti toinen kauppa, jossa todennäköisesti on helpompi kulkunen ovi.
Marraskuussa 2015 olin Töölössä töissä jonkun aikaa ja ihmettelin aina yhden lähikaupan ohi kävellessä, että miten… joku… VOI… jättää vauvan kaupan eteen vaunuihin täällä!!!? Kaikista mahdollisista paikoista 😱
Se oli sitten ilmeisesti tuon ”äidin ja opettajan” esikoinen.
En jätä koiraani saatikka lastani. Toki kukin saa tehdä mitä haluaa, jos on hyvät hermot.
Ei tarvita kuin yksi tupakantumppi ja vaunut ova tulessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on kaksi täti-ihmistä tullut huutamaan suoraa huutoa, kun olin kauppakeskuksen hississä kaksivuotiaan kanssa kello 20.
He suuttuivat siitä, että "raahasin lasta yötä myöten niin ettei edes nukkumaan pääse".
Se oli minusta hieman ylimitoitettua ja lapselle tosi pelottava kokemus, kun ei sieltä hissistä päässyt pois.
Ko. kauppakeskuksessa oli asiakasilta ja olin käynyt ostamassa ulkohaalarin, josta sai 20 prossaa alennusta.
Lapsi oli kotihoidossa ja petissä jo kello 20.30. Aivan turhaa riehumista.
Heh, nää on kans oma lajinsa nää tädit, jotka valittaa muiden lasten päivärytmistä, lapsi menee heidän mielestään joko liian myöhään tai liian aikaisin nukkumaan :D sun kohdalle osui tämmöinen. Klo 20 nimenomaan ei ole mikään hurjan myöhäinen aika olla hereillä, varsinkaan jos lasta ei tartte herättää klo 6-7 aikaan aamulla päiväkotiin lähtöä varten. Kotihoidossa moni nukkuu aamuysiinkin.
Meidän esikoinen on ollut aina aikaisin nukahtaa, ja edelleen 2-vuotiaana nukkuu 12-13h yöunet. Päiväunia ehkä tunnin. Menee jo klo 18:30 - 19 yöunille. Monesti nukkuu puol seiskasta puol kasiin. Tämä oli jollekin sukulaistädille ongelma "on se nyt kumma kun ei jaksa valvoa, pitäis sen jo alkaa illat valvoa"??! Ööö, miksi? :D
Vierailija kirjoitti:
En jätä koiraani saatikka lastani. Toki kukin saa tehdä mitä haluaa, jos on hyvät hermot.
Ei tarvita kuin yksi tupakantumppi ja vaunut ova tulessa.
Ei tarvita kuin yksi humalainen kuski, niin joku ajaa autolla vaunujen yli silloinkin, kun vanhempi on niitä vahtimassa.
Ei tämä Töölö sen vaarallisempi paikka ole kuin mikään mukaan. Pari asuntolaa päihteiden väärikäyttäjille on pitänyt perustaa, että koko kulmakunta ei ole pelkkiä korkeakoulutettuja, keskiluokkaisia ihmisiä.
Vaikka joku sekopää osuisi kohdalle, niin tod.näk. paikalla on useampi täysjärkinen, joka estää vauvan varastamisen.
Vierailija kirjoitti:
Edes pienimmissä kaupungeissa vauvaa ei ole turvallista jättää kaupan eteen nukkumaan!
Joskus 70 -luvulla oli, mutta se aika on mennyt.
Silloin 1970-luvullakin varoiteltiin jättämästä.
Jonkun pienen kaupan eteen ehkä uskalsi jättää. Sellaisen, jossa oli pieni ala asiakkaille ja iso ikkuna josta vaunut näki kokoajan.
Saa jättää, mutta itse en jättäisi, kun tietää millaisia ihmiset nykyaikana ovat.
Mä en ymmärrä miksi ei voinut mennä vauvan kanssa sisään kauppaan. Jos näki sen kaiken vaivan, että jaksoi lähteä hakemaan yhtä ainesosaa kaupasta, puki vauvan, käveli kauppaan, etsi vielä paikan, että lumi ei putoa vaunuje päälle. Niin miten ei jaksanut mennä vaunujen kanssa kauppaan?
Ikinä ei pitäisi jättää lasta valvomatta.
Vanhat rouvat olivat ihan oikealla asialla, toki asiat voi esittää monella tavalla. Mutta mielipidekirjoittajan oli syytäkin tuntea pistos sisimmässään. Hyvä itkeä harmituksen itkut läksytyksestä nyt kun mitään ei sattunut, virheistä oppii ja huomenna on uusi viisaampi päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni äiti pärjää vaikkapa lihaksikkaalle 2-metriselle ladonoven kokoiselle hullulle?
Olen eri, mutta ihmettelen kuka jankkaaja tää oikein on? Juu, maailma on vaarallinen paikka, huomenna saattaa joku hullu alkaa ammuskella keskellä leikkipuistoa eikä siinä auta vaikka kuinka äiti suojaa lapsiaan. Mutta kuka tieten tahtoen ottaa riskejä, että jättää vauvan yksin ulos, kun voi ottaa hänet mukaan kauppaan?
Vähän sama kuin turvavyön käyttö autossa. Ei se turvavyö mua pelasta, jos autoni päälle ajaa rekka, ja koko auto muussaantuu. Kyllä mä silti turvavyön kiinnitän aina autoillessa. Get it?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin kauppoihin ei edelleenkään pääse lastenvaunujen kanssa, esim. Töölössä.
Kun vauvani kanssa liikuin Helsingissä 70-luvulla, en asioinut kaupoissa, joihin emme yhdessä päässeet.
Pärjättiin niillä tarvikkeilla, joita pääsimme yhdessä hakemaan.
70-luvulla minä ja muut vauvat nukuimme Stockan tuulikaapissa sillä aikaa, kun äidit olivat ostoksilla. Äiti kuulemma saattoi heilutella toisenkin vauvan uneen, jos jostain vaunusta kuului kitinää, kun oli siinä paikalla.
Yksi selitys kirjoitti:
Töölön kauppoihin on aika työlästä päästä vaunuilla, koska ne ovat satavuotiaiden kivitalojen kivijalassa ja kulku ei ole esteetön. Käytävät ahtaat myös. Varmaan siksi äiti ajatellut että käy itsekseen.
Siksipä niissä kannattaa asioida suunnitellusti kauppalistan kanssa niin, että vauva on kotona hoitajan kanssa tai sitten odottaa valvottuna siellä ulkona.
Ja niitä helpompia kauppoja on Töölöstäkin katsottuna ratikka- tai patikkamatkan päässä kuitenkin. Kampissa, Meilahdessa ja ihan siellä Töölössäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kun näen yksin jätetyt vaunut, mieleni tekisi ottaa ne mukaan ja soittaa lastensuojeluun hylätystä lapsesta. Saattaisivat lapsen ulos jättäneet oppia jotakin. Minä en ikinä päästänyt lastani silmistäni tämän ollessa vauva, en hetkeksikään.
Erikoista.
Itse kävin mm. suihkussa ja vessassa ilman vauvaa.
Mulle on kaksi täti-ihmistä tullut huutamaan suoraa huutoa, kun olin kauppakeskuksen hississä kaksivuotiaan kanssa kello 20.
He suuttuivat siitä, että "raahasin lasta yötä myöten niin ettei edes nukkumaan pääse".
Se oli minusta hieman ylimitoitettua ja lapselle tosi pelottava kokemus, kun ei sieltä hissistä päässyt pois.
Ko. kauppakeskuksessa oli asiakasilta ja olin käynyt ostamassa ulkohaalarin, josta sai 20 prossaa alennusta.
Lapsi oli kotihoidossa ja petissä jo kello 20.30. Aivan turhaa riehumista.