Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako vauvan jättää yksin rattaisiin kaupan eteen Töölössä? Minusta ei! - HS mielipidekirjoitus

Vierailija
14.03.2022 |

Kommentit (736)

Vierailija
181/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi ei voinut mennä vauvan kanssa sisään kauppaan. Jos näki sen kaiken vaivan, että jaksoi lähteä hakemaan yhtä ainesosaa kaupasta, puki vauvan, käveli kauppaan, etsi vielä paikan, että lumi ei putoa vaunuje päälle. Niin miten ei jaksanut mennä vaunujen kanssa kauppaan?

Ikinä ei pitäisi jättää lasta valvomatta.

Vanhat rouvat olivat ihan oikealla asialla, toki asiat voi esittää monella tavalla. Mutta mielipidekirjoittajan oli syytäkin tuntea pistos sisimmässään. Hyvä itkeä harmituksen itkut läksytyksestä nyt kun mitään ei sattunut,  virheistä oppii ja huomenna on uusi viisaampi päivä.

Tai ottanut sitä vauvaa vain mukaan kauppaan ja ostanut niin sen yhden ainoan ainesosan lasta kantaen.

Vierailija
182/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun näen yksin jätetyt vaunut, mieleni tekisi ottaa ne mukaan ja soittaa lastensuojeluun hylätystä lapsesta. Saattaisivat lapsen ulos jättäneet oppia jotakin. Minä en ikinä päästänyt lastani silmistäni tämän ollessa vauva, en hetkeksikään.

Erikoista.

Itse kävin mm. suihkussa ja vessassa ilman vauvaa.

Mulla oli kyllä ovi auki vessassa käydessäni, ja suihkussa lapsi oli mukana...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä Töölö sen vaarallisempi paikka ole kuin mikään mukaan. Pari asuntolaa päihteiden väärikäyttäjille on pitänyt perustaa, että koko kulmakunta ei ole pelkkiä korkeakoulutettuja, keskiluokkaisia ihmisiä. 

Vaikka joku sekopää osuisi kohdalle, niin tod.näk. paikalla on useampi täysjärkinen, joka estää vauvan varastamisen. 

Mistä ulkopuolinen tietää, että vaunuilla kaupan edestä lähtevä henkilö ei ole vauvan vanhempi/hoitaja? Mistä sen tietää, että vauvaa varastetaan?

Vierailija
184/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi hyvin jättää lapsen vaunuihin kaupan eteen kun käy ruokaostoksilla. Suomi ei ole mikään USA missä vauvoja ja pieniä lapsia katoaa. Nyt pipoa löysemmäksi. Lisäksi ei ole mikään LASU:n peruste.

Vierailija
185/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kirjoitus kuulostaa ihan vauvapalstan huonolta provolta. Ei, ei todellakaan kannata jättää vauvaa nukkumaan vaunuissa kadulle Helsingin keskustassa!

Vierailija
186/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisessa lintukodossa tuo nainen kuvittelee elävänsä??? Kaupunki on täynnä vaaroja yksin jätetylle vauvalle! Aika harva edes olettaa sen olevan mahdollista, että joku äiti todella jättää vauvan vaunuihin.... Tästä ei ole montaa vuotta, kun todistin kuinka jotkut teinit potkivat taloyhtiön sisäpihalla kaikkea kumoon, pyörät, sähköpotkulaudat, yhdet vaunutkin..! Tarkoituksena ilmeisesti vain "päästellä höyryjä" tms, ei tarkoituksena vahingoittaa vauvaa, mutta jos noissa vaunuissa olisi vauva ollut, sille olisi käynyt huonosti :(

Joku sekopää voi potkaista vaunuja silloinkin, kun äiti tai isä työntää vaunuja.

Ou really? :D joo, mutta silloin se vanhempi pitää niistä vaunuista kiinni ja kykenee estämään hullua vahingoittamasta lasta. Pikkasen eri asia, jos vauva köllöttelee vaunuissa yksin....

Kuinka moni äiti pärjää vaikkapa lihaksikkaalle 2-metriselle ladonoven kokoiselle hullulle?

Olen eri, mutta ihmettelen kuka jankkaaja tää oikein on? Juu, maailma on vaarallinen paikka, huomenna saattaa joku hullu alkaa ammuskella keskellä leikkipuistoa eikä siinä auta vaikka kuinka äiti suojaa lapsiaan. Mutta kuka tieten tahtoen ottaa riskejä, että jättää vauvan yksin ulos, kun voi ottaa hänet mukaan kauppaan?

Vähän sama kuin turvavyön käyttö autossa. Ei se turvavyö mua pelasta, jos autoni päälle ajaa rekka, ja koko auto muussaantuu. Kyllä mä silti turvavyön kiinnitän aina autoillessa. Get it?

Jokainen vanhempi ottaa joka päivä kaikenlaisia riskejä lastensa kanssa joita hänen ei olisi välttämätöntä ottaa.

Mutta ei sitä arkipäivän riskinottoa yleensä paheksuta paitsi siinä tapauksessa, jos kyseessä on jokin sellainen asia joka ei kuulu yleiseen kulttuuriin. Kuten vaikka se, että vauvan jättää yksin vaunuihin kaupan ulkopuolelle.

Vierailija
187/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisessa lintukodossa tuo nainen kuvittelee elävänsä??? Kaupunki on täynnä vaaroja yksin jätetylle vauvalle! Aika harva edes olettaa sen olevan mahdollista, että joku äiti todella jättää vauvan vaunuihin.... Tästä ei ole montaa vuotta, kun todistin kuinka jotkut teinit potkivat taloyhtiön sisäpihalla kaikkea kumoon, pyörät, sähköpotkulaudat, yhdet vaunutkin..! Tarkoituksena ilmeisesti vain "päästellä höyryjä" tms, ei tarkoituksena vahingoittaa vauvaa, mutta jos noissa vaunuissa olisi vauva ollut, sille olisi käynyt huonosti :(

Joku sekopää voi potkaista vaunuja silloinkin, kun äiti tai isä työntää vaunuja.

Ou really? :D joo, mutta silloin se vanhempi pitää niistä vaunuista kiinni ja kykenee estämään hullua vahingoittamasta lasta. Pikkasen eri asia, jos vauva köllöttelee vaunuissa yksin....

Kuinka moni äiti pärjää vaikkapa lihaksikkaalle 2-metriselle ladonoven kokoiselle hullulle?

Olen eri, mutta ihmettelen kuka jankkaaja tää oikein on? Juu, maailma on vaarallinen paikka, huomenna saattaa joku hullu alkaa ammuskella keskellä leikkipuistoa eikä siinä auta vaikka kuinka äiti suojaa lapsiaan. Mutta kuka tieten tahtoen ottaa riskejä, että jättää vauvan yksin ulos, kun voi ottaa hänet mukaan kauppaan?

Vähän sama kuin turvavyön käyttö autossa. Ei se turvavyö mua pelasta, jos autoni päälle ajaa rekka, ja koko auto muussaantuu. Kyllä mä silti turvavyön kiinnitän aina autoillessa. Get it?

Kaikki asioita eri näkökulmasta katsovat ovat sinusta jankkaajia? Yhtä hyvin otsikon mukaista asiaa paheksuvia voisi kutsua jankkaajiksi jos haluaisi.

Vierailija
188/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on kaksi täti-ihmistä tullut huutamaan suoraa huutoa, kun olin kauppakeskuksen hississä kaksivuotiaan kanssa kello 20.

He suuttuivat siitä, että "raahasin lasta yötä myöten niin ettei edes nukkumaan pääse".

Se oli minusta hieman ylimitoitettua ja lapselle tosi pelottava kokemus, kun ei sieltä hissistä päässyt pois.

Ko. kauppakeskuksessa oli asiakasilta ja olin käynyt ostamassa ulkohaalarin, josta sai 20 prossaa alennusta.

Lapsi oli kotihoidossa ja petissä jo kello 20.30. Aivan turhaa riehumista.

Heh, nää on kans oma lajinsa nää tädit, jotka valittaa muiden lasten päivärytmistä, lapsi menee heidän mielestään joko liian myöhään tai liian aikaisin nukkumaan :D sun kohdalle osui tämmöinen. Klo 20 nimenomaan ei ole mikään hurjan myöhäinen aika olla hereillä, varsinkaan jos lasta ei tartte herättää klo 6-7 aikaan aamulla päiväkotiin lähtöä varten. Kotihoidossa moni nukkuu aamuysiinkin.

Meidän esikoinen on ollut aina aikaisin nukahtaa, ja edelleen 2-vuotiaana nukkuu 12-13h yöunet. Päiväunia ehkä tunnin. Menee jo klo 18:30 - 19 yöunille. Monesti nukkuu puol seiskasta puol kasiin. Tämä oli jollekin sukulaistädille ongelma "on se nyt kumma kun ei jaksa valvoa, pitäis sen jo alkaa illat valvoa"??! Ööö, miksi? :D

Oi kyllä näitä muiden päivärytmin kummastelijoita kyllä löytyy! Mikä ihme siinäkin on, mitä se sen kummastrlijan omaan elämään vaikuttaa, jos jonkin toisen lapsi menee aikaisin yöunille? Taitaa olla jotain kateutta, kun vanhemmat saa iltaisin paljon parisuhdeaikaa? :)

Meillä kaikki lapset olleet aamu-unisia ja iltavirkkuja, kuten me vanhemmatkin. Eli sinänsä en ihmettele, mistä moinen rytmi on periytynyt... Me saatettais hyvinkin olla klo 20 yhä kauppakeskuksessa koko perheen voimin :) Lapset myös kotihoidossa.

Vierailija
189/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä Töölö sen vaarallisempi paikka ole kuin mikään mukaan. Pari asuntolaa päihteiden väärikäyttäjille on pitänyt perustaa, että koko kulmakunta ei ole pelkkiä korkeakoulutettuja, keskiluokkaisia ihmisiä. 

Vaikka joku sekopää osuisi kohdalle, niin tod.näk. paikalla on useampi täysjärkinen, joka estää vauvan varastamisen. 

Mistä ulkopuolinen tietää, että vaunuilla kaupan edestä lähtevä henkilö ei ole vauvan vanhempi/hoitaja? Mistä sen tietää, että vauvaa varastetaan?

Ulkonäöstä. Kukaan normaalisti käyvä ei varasta lapsia. 

Vierailija
190/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki asioita eri näkökulmasta katsovat ovat sinusta jankkaajia? Yhtä hyvin otsikon mukaista asiaa paheksuvia voisi kutsua jankkaajiksi jos haluaisi.

Kyllä tuo vahvasti jankkaukselta vaikuttaa, täällä on joku palstahullu nyt joka ei suostu ymmärtämään sitä, että on täysin eri asia joutua random pahoinpitelyhyökköyksen kohteeksi vaunulenkillä vauvan kanssa, kuin se että jättää vauvat yksin kadulle, tietäen että mitä vaan voi tapahtua .

Vierailija
191/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan! Seuraan true crimea niin tiedän todella monta tapausta, missä lapsi on kidnapattu kaupasta tai muuten, kun lapsi on ollut kuljeksimassa yksin!

Naurettavia nää jotka sanoo, ettei haittaa jättää pikkuista yksin kadulle. Sitten Madeleine McCann-ketjussa ihmettelevät, miten pienet lapset voi jättää yksin hotellihuoneeseen vieraassa maassa.

Vierailija
192/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo vahvasti jankkaukselta vaikuttaa, täällä on joku palstahullu nyt joka ei suostu ymmärtämään sitä, että on täysin eri asia joutua random pahoinpitelyhyökköyksen kohteeksi vaunulenkillä vauvan kanssa, kuin se että jättää vauvat yksin kadulle, tietäen että mitä vaan voi tapahtua .

Koska vaan voi tapahtua mitä vaan. Sinä olet nyt jämähtänyt kiinni tuohon tiettyjen asioiden kritisointiin vain siksi, että ne asiat eivät ole tapana sinusta.

Vierailija
193/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi ei voinut mennä vauvan kanssa sisään kauppaan. Jos näki sen kaiken vaivan, että jaksoi lähteä hakemaan yhtä ainesosaa kaupasta, puki vauvan, käveli kauppaan, etsi vielä paikan, että lumi ei putoa vaunuje päälle. Niin miten ei jaksanut mennä vaunujen kanssa kauppaan?

Ikinä ei pitäisi jättää lasta valvomatta.

Vanhat rouvat olivat ihan oikealla asialla, toki asiat voi esittää monella tavalla. Mutta mielipidekirjoittajan oli syytäkin tuntea pistos sisimmässään. Hyvä itkeä harmituksen itkut läksytyksestä nyt kun mitään ei sattunut,  virheistä oppii ja huomenna on uusi viisaampi päivä.

Tai ottanut sitä vauvaa vain mukaan kauppaan ja ostanut niin sen yhden ainoan ainesosan lasta kantaen.

No niinpä. Jos kauppa on niin pieni, ettei vaunuilla ole hyvä kulkea, niin yhden ainesosan hakee vaikka vauva kainalossa. Monissa kaupoissa on vielä ostoskärryjä, jossa on kaukalo vauvalle.

Luulin, että tämä oli jotain 70-luvun juttuja kun lapsia uskallettiin jättää kaupan eteen nukkumaan.

Vierailija
194/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan! Seuraan true crimea niin tiedän todella monta tapausta, missä lapsi on kidnapattu kaupasta tai muuten, kun lapsi on ollut kuljeksimassa yksin!

Naurettavia nää jotka sanoo, ettei haittaa jättää pikkuista yksin kadulle. Sitten Madeleine McCann-ketjussa ihmettelevät, miten pienet lapset voi jättää yksin hotellihuoneeseen vieraassa maassa.

Miten suojaudut sitä vastaan, että lastasi ei kidnapata kaupasta? Kuka tahansa saattaa napata lapsen ja taluttaa tämän ulos kaupasta sillä aikaa, kun itse vielä olet siinä käsityksessä, että lapsi vain leikkii piilosta.

Vierailija
195/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan jättäisi vauvaa kaupan eteen enkä varsinkaan Töölössä.

Muuten olen kyllä samaa mieltä kirjoittajan kanssa, että äiteihin kohdistuu valtava määrä "hyväntahtoista" neuvomista, arvostelua ja moitteita. Minäkin olen saanut mitä ihmeellisintä palautetta juurikin vanhemmilta naisilta. Harmi sinänsä, että käytti tuommoista esimerkkiä joka sitten vesittää koko muun kirjoituksen, koska kaikki tarttuu vain siihen miten vastuutonta on jättää lapsi ulos (koska onhan se).

Vierailija
196/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten suojaudut sitä vastaan, että lastasi ei kidnapata kaupasta? Kuka tahansa saattaa napata lapsen ja taluttaa tämän ulos kaupasta sillä aikaa, kun itse vielä olet siinä käsityksessä, että lapsi vain leikkii piilosta.

Vauvat ei leiki piilosta eikä kävele.

Vierailija
197/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäöstä. Kukaan normaalisti käyvä ei varasta lapsia. 

Miltä näyttää vauvavaras? Kaupastakin varastelevat ihmiset voivat olla ihan normaalin näköisiä ja siististi pukeutuneita. Eivätkä kaikki mielenterveysongelmat näy ulospäin.

Vierailija
198/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvat ei leiki piilosta eikä kävele.

Ei se ole tavatonta, että esimerkiksi 12 kk vanha vauva kävelee tai jopa juoksee. Äkkiä se häviää hyllyn taakse.

Vierailija
199/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kirjoitus kuulostaa ihan vauvapalstan huonolta provolta. Ei, ei todellakaan kannata jättää vauvaa nukkumaan vaunuissa kadulle Helsingin keskustassa!

Ja sinä pöet tyypillinen vauva-palstalainen. Hänen pointtinsa ei ollut se, että hänen tekonsa pitäisi hyväksyä vaan se, että nykymammat hyökkää ja nalkuttaa.

Vierailija
200/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun myöskin lähellä keskustaa Helsingissä, enkä liiku lähialueilla juurikaan kärryjen kanssa, etenkään jos matka kohdistuu lähikauppoihin, kahviloihin tms. Kärryt ovat hankalat kapeilla teillä ja lähikaupat ovat pieniä ja ahtaita. Keskustassa myös monet ravintolat ja kahvilat ovat aika pieniä ja kärryt siten ihmisten tiellä. Suosittelenkin kirjoituksen äidille lämpimästi kantoliinaa ja -reppua, toimivat hyvin kaupungissa!