Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako vauvan jättää yksin rattaisiin kaupan eteen Töölössä? Minusta ei! - HS mielipidekirjoitus

Vierailija
14.03.2022 |

Kommentit (736)

Vierailija
661/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätetäänhän koiriakin kaupan eteen odottaan, eikä siitä haloota nosteta. Mikä ero muka siinä?

Kyllä rattaisiin voi jättää lapsen odottaan. Ihme hätävarjelun liiottelua!

Koiria ei sen kummemmin saa jättää kaupan eteen. Ihmisen ja koiran välillä on myös ero.

Vierailija
662/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku sen lapsen sitte ottaa, ni varmaan se sitä jotenki tarvii. Evvk. Mennään jo eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Ei kiinnosta. Keskittykää omiin asioihinne.

Vierailija
664/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sen lapsen huoltaja, ja katsonu et niin voi tehdä. Ei kuulu muille.

Vierailija
665/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se lain mukaan kuuluu.

Vierailija
666/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pipoa vähän löysemmälle. Lapsi oli siinä muutaman minuutin.

Olisi mennyt sitten kauppaan kun lapsen olisi sisään asti voinut ottaa mukaansa tuona kiireisenä hetkenä? Ei saa vähätellä että se oli vain muutaman minuutin. Tuon ikäinen ei osaa huolehtia itsestään enkä jättäisi yksin radio laitteen kanssa, kukaan ei oleta autolla parkki paikalle ajaessaan että sielä on vaunut yksin tai että joku niissä vielä olisi. Mitä jos auto olisi tullut tai auta? Tai joku joka nappaa vauvan mukaansa. Kaupasta kun et samantien 10 s pääse pihalle jos jotain sattuisi. Syytä sitten vain itseäsi jos vauva olisi vaikka tipahtanut vaunuista tänä aikana tai lunta olisi tullut päälle. Todella edesvastuutonta - edes 5 vuotiasta en jättäisi yksin. Ei ole sen ikäisiä kuvitellustikkaan että osaisi toimia tuntiakaan yksin !!!!

Vierailija
667/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on lapsen edun mukaista tai heitteillepanoa. Laiminlyöntiä että no mä vähän nyt käyn tossa. NOT!

Vierailija
668/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on lapsen edun mukaista tai heitteillepanoa. Laiminlyöntiä että no mä vähän nyt käyn tossa. NOT!

Heitteillejättö. Ihan selkeää.

Vierailija
669/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten on kyllä kovin edesvastuuton huoltaja. Osaako tälläinen huolehtia? Lasun paikka.

Vierailija
670/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätetäänhän koiriakin kaupan eteen odottaan, eikä siitä haloota nosteta. Mikä ero muka siinä?

Se että koira on koira ja lapsi ei ole tietääkseni koira vaan ihminen. Koiraa koulutetaan odottamaan - se ero siinä on. Lapsi ei ole esine eikä kapula ja ennusko että lapsi jätetään 50% huolehtimatta pihalle yksin muualle kuin omassa pihasss ei ole edun mukaista. Tuskin koti parvekkeella tai pihassa muitakin ihmisiä pyörii tai vaarallisesti autoilijoita parkkiin jotka tulevat kauppaan. Tässä nyt yritetään keksiä eri syitä kovasti edellisissä kommenteissa puolustellen omaa näkemystä vähitellen vauvan huolenpidon kustannuksella. En missään nimessä jättäisi yksin vaaralliseen pihaan kaupan alueelle yksin enkä lähtisi vertaamaan eläimiä ja lapsia

Vierailija
671/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että koira on koira ja lapsi ei ole tietääkseni koira vaan ihminen. Koiraa koulutetaan odottamaan - se ero siinä on. Lapsi ei ole esine eikä kapula ja ennusko että lapsi jätetään 50% huolehtimatta pihalle yksin muualle kuin omassa pihasss ei ole edun mukaista. Tuskin koti parvekkeella tai pihassa muitakin ihmisiä pyörii tai vaarallisesti autoilijoita parkkiin jotka tulevat kauppaan. Tässä nyt yritetään keksiä eri syitä kovasti edellisissä kommenteissa puolustellen omaa näkemystä vähitellen vauvan huolenpidon kustannuksella. En missään nimessä jättäisi yksin vaaralliseen pihaan kaupan alueelle yksin enkä lähtisi vertaamaan eläimiä ja lapsia

Koira myös pystyy ainakin jossain määrin puolustautumaan ja juoksemaan karkuun.

Pieni lapsi ei.

Vierailija
672/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 § (21.4.1995/578)Heitteillepano

Joka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan, ja siten aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle, on tuomittava heitteillepanosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Vierailija
673/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivot jäi synnärille kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin epäloogista. Vauvan voi nukuttaa parvekkeella, johon voi kiivetä rotta. Roskapussin voi viedä jja jättää vauvan nukkumaan kotiin. Näin minulle on täällä sanottu, kun valitan etten pysty edes roskia viemään.jos vauva on kipeä, koska olen yh. Yms yms.

Osa tuntuu vain paheksuva iha paheksumisen ilosta.

Minusta on itsestäänselvää, että vauvaa ei voi jättää kotiin kun käy viemässä roskia. Itse olen yksinhuoltajana aina ottanut pienen lapsen mukaan, vaikka olisi ollut kipeänäkin. Olen jopa kaupassa joutunut käymään sairaan lapsen kanssa. Aina ei oma äitini päässyt auttamaan, vaikka useinmiten pääsikin edes sen verran, että ehti puoli tuntia olla lapsen kanssa sillä aikaa, kun minä piipahdin lähikaupassa.

Ohis

"Kiva" kun kuljet sairaan lapsen kanssa levittelemässä ties mitä viruksia turuilla ja toreilla.

Toki yritin välttää kulkemista parhaani mukaan, mutta aina ei ollut vaihtoehtoja. Joskus vain tuli sellainen tilanne, että ruokaa piti käydä ostamassa kun lapsi oli sairaana, eikä kukaan tuttu päässyt jeesimään. Miten sinä olisit toiminut vastaavassa tilanteessa?

Nnnno. Elämässäni ei ole kirjaimellisesti koskaan ollut tilannetta, että olisi pakko sillä siunaaman sekunnilla tai edes saman päivän aikana päästä kauppaan, puhumattakaan että olisin lähtenyt sinne sairaana. 

Joten kun nyt neuvoja pyysit, niin ennakointi.  Pidä jonkinlaista lukua keittiön kaappien sisällöstä, ettei muiden tarvitse sairastua sinun vastuuttomuutesi seurauksena. 

Jos kuitenkin onnistut tämän yksinkertaisen ennakoinnin sössimään, niin tänä päivänä on monenlaista päivittäistavaroiden kotiinkuljetusta tarjolla. Toki yhden asian tilaaminen näistä ei ole kovin kustannustehokasta, joten voit samalla harjoittaa sitä ennakointia ja tilata kuivakaapin täyteen erilaisia säilyviä ruokatarvikkeita, kun kerran kuriiri ne raahaa kotiovellesi samaan hintaan. 

Lapseni oli pieni 90-luvulla, jolloin ei ollut mitään kotiinkuljetuspalveluita elintarvikkeille. Ikävä kyllä pari kertaa tosiaan kävi niin, että jouduin käymään sairaan lapseni kanssa kaupassa, kun kaapit olivat tyhjentyneet. Itse voin toki syödä vaikka viikon pelkkää makaroonia ja ketsuppia, mutta lapselleni halusin tarjota tuoretta ja terveellistä ruokaa myös silloin kun hän oli sairaana.

Kehtaakohan tätä tunnustaakaan, mutta olen käynyt myös lääkärissä ja apteekissa sairaan lapsen kanssa... Niin huono äiti minä olin. 😉

Vierailija
674/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirjoittaja mainitsi olevansa opettaja ? Kun on opettaja niin “tietää paremmin” ?

Vierailija
675/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö takavuosina ollut juttua vaunuista kadonneesta vauvasta joka löytyi ihmeen kaupalla ja sattumalta itkemästä sitten jostain tien penkalta tms? Muistaako kukaan? Ennen löytymistä syylliseksi arvailtiin ihmiskaupasta pedofiliaan, mutta syylliseksi paljastuikin sitten juuri nuori tyttö jolla oli mielessään vain "viaton" päähänpisto....

Vierailija
676/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö takavuosina ollut juttua vaunuista kadonneesta vauvasta joka löytyi ihmeen kaupalla ja sattumalta itkemästä sitten jostain tien penkalta tms? Muistaako kukaan? Ennen löytymistä syylliseksi arvailtiin ihmiskaupasta pedofiliaan, mutta syylliseksi paljastuikin sitten juuri nuori tyttö jolla oli mielessään vain "viaton" päähänpisto....

Muistaakseni vauva löytyi leikkkipuiston keinusta, joku lapsi oli vienyt sinne.

Vierailija
677/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väsynyt äiti. Ei ehkä ajatelljut kaikkea ihan loppuun asti. Olen ollut sairaan lapsen totaaliyksinhuoltaja, ja voin kertoa, että kuljin ohuella jäällä aika monesti.

Sitä ihmiset eivät monesti tuntuneet ymmärtävän. On helpompi leimata huonoksi äidiksi ja osoitella sormella, kuin tarjota myötätuntoa.

Voisi myös tarjota enemmän apua. Kysyä: Voinko auttaa jotenkin?

Jos ajattelen tuota tilannetta, jossa äiti jätti lapsen yksin kaupan eteen. On häviävän pieni todennäköisyys, että juuri niinä kahtena minuuttina kaupan ohi kävelisi kidnappaaja.

Eli sinäkin olet sitö mieltä, ett apua todella tarvittasiin , että lapset ovat turvassa?

Minäkin. Lasun paikka. En jäkättäisi, mutta selvitäisin ystävällisesti (vahdittuani ensin vauvaa) osoitteen ja sitten tekisin ilmoituksen.

Ei ole oikein jättää lasta valvomatta kaupan eteen. Mutta en silti tekisi lasua. Minusta nykypäivänä ihmiset siirtävät liikaa vastuuta yhteiskunnalle. Lasun sijaan voisivat naapurit ja tuttavat tarjota hoitoapua. Päivittelyn ja ilkeilyn sijaan voisi tosiaan ihan jokainen kysyä itseltään, voisinko minä auttaa tuota ihmistä jotenkin? Tarjota hoitoapua, jotta vanhempi pääsisi edes yksin kauppaan välillä.

Vierailija
678/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasuja tehdään nykyään turhasta. Ihmisten oma ongelmanratkaisukyky on niin heikko, niin turvaudutaan lasuun. Ei osata tai viitsitä itse tarjota apua tai ratkoa ongelmia. Tämä on sääli.

Liian harvoin kysytään kanssaihmisiltä, mitä kuuluu? Tai miten menee? On helppo vain osoittaa sormella ja juoruta, jos jollakulla on ongelmia. Tai sitten ulkoistetaan oma elinpiiri yhteiskunnalle.

Vierailija
679/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasuja tehdään nykyään turhasta. Ihmisten oma ongelmanratkaisukyky on niin heikko, niin turvaudutaan lasuun. Ei osata tai viitsitä itse tarjota apua tai ratkoa ongelmia. Tämä on sääli.

Liian harvoin kysytään kanssaihmisiltä, mitä kuuluu? Tai miten menee? On helppo vain osoittaa sormella ja juoruta, jos jollakulla on ongelmia. Tai sitten ulkoistetaan oma elinpiiri yhteiskunnalle.

Olemme ahkerasti käyttäneet alueemme leikkipuistopalveluita. Valitettava havaintoni on, että empaattisimpia vanhempia ovat yleensä olleet vanhemmat, jotka ovat vieraasta kulttuurista, siis muita kuin kantasuomalaisia. Somaleita ja arabeja.

He ovat jutelleet ja kyselleet kuulumisia, minulle tuntemattomia ihmisiä. Ovat leikittäneet lastani yhdessä omien lapsiensa kanssa, kun en itse ole jaksanut. Eivät ole katsoneet arvostelevasti. Se on varmaan kulttuurisidonnaista, että jossain kulttuureissa ihmiset vielä auttavat toisiaan.

Suomalaisen naapurin apu väsyneelle vanhemmalle on lasu.

T. Välillä väsynyt äiti

Vierailija
680/736 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat selkeästi niitä tilanteita, jotka nimenomaan ovat koulutettuja ammattihenkilöitä varten.

On suorastaan edesvastuutonta syyllistää auttamattomuudesta ulkopuolisia ihmisiä, joilla eittämättä on omatkin elämänsä elettävänä. Ei ole heidän asiansa uhrata omaa aikaansa,  vaikka samassa rapussa tai kylillä tulisikin vastaan voipuneen oloinen äiti-ihminen. Heille on tarjolla yhteiskunnan kustantamaa apua, jos ja kun ovat lisääntyessään arvioineet omien rahkeidensa riittämisen väärin. 

Asiantuntijat kyllä tekevät tarvittavat johtopäätökset, jos "väsyneet äidinaivot" toistuvasti sortuvat kuvatun kaltaisiin virhearvioihin ja selkeään heitteillejättöön.