Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako vauvan jättää yksin rattaisiin kaupan eteen Töölössä? Minusta ei! - HS mielipidekirjoitus

Vierailija
14.03.2022 |

Kommentit (736)

Vierailija
61/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoituksessahan äiti ei edes pohtinut omaa tekemistään vaan miten kamalia nuo rouvat olivat jotka arvostelivat hänen herkkää äitiyttään. Ehkä jatkossa ei jätä lastaan yksin vaikka ei näköjään edelleenkään tajunnut miksi rouvat hänelle niin kovasanaisesti antoivat palautetta.

Kirjoituksen aiheena on tuntemattomien naisten huono käytös. Sen tarkoituksena on herättää keskustelua käytöstavoista tuntemattomia kohtaan.

Pienten lasten äidit eivät ole mitään yhteistä omaisuutta, jota kuka tahansa voi tulla sättimään.

Kyllä siinä tapauksessa saa, että äiti on vaarantanut lapsensa turvallisuuden.

Kukaan kylän nainen tai mies ei tuollaista määrittele. Lapsi on äidin oma. Pienten lasten äidit eivät ole mitään yhteistä omaisuutta, jota kuka tahansa voi tulla haukkumaan mistä tahansa.

Nykyään nämä tilanteet pystyy onneksi helposti äänittämään tai videoimaan, joten tekijät saa helposti vastuuseen.

Vierailija
62/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuveljeni syntyi  kevätalvella 1991 ja nukkui rivariasunnon takapihalla pitkiä päiväunia kun minä olin koulussa, isä töissä ja äiti siivoili ynnä muuta. Äidillä oli vaunuissa itkuhälytin. Kerran äiti alkoi kuulla siitä kummaa naisen sipinaa ja kun meni katsomaan, niin joku vieras nainen kurkki vaunuihin! Oli tullut portista pihalle ja kurkki vaunujen sisään. Äitini pelästyi, käski naisen painua h""iin  ja  vei veljen  sylissä sisälle. Veli ei ollut edes itkenyt  eli nainen oli tullut jonkun muun syyn vuoksi vaunujen luo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puoli vuotias vauva ja olen aika yllättynyt, miten paljon vauvalle osoitetaan huomiota kaupoissa ym liikkuessamme. Kaikki vauvan ihastelijat eivät vaikuta käyvän ihan täysillä, joten senkään takia en jättäisi vauvaa mihinkään edes hetkeksi ilman valvontaa.

Vierailija
64/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka on pieni kauppa ja ostat yhden asian niin kassalla saattaa olla jonoa, joku sählää maksamisen kanssa, pitää tarkastella hintaa jne. Äkkiä se minuutti vierähtää kahdeksi, kolmeksi.

Vaikka Suomi on vielä aika turvallinen maa että lapset voivat kulkea itse kouluun, mennä leikkimään lähipuistoon niin vaaroja on. Kaduilla on arvaamattomia päihdeongelmaisia, mielenterveyspotilata, ilkeitä ihmisiä. Liikkuvaiset lapset voivat edes jotenkin välttää tuollaisia tilanteita mutta pieni vauva/taapero ei. Onhan tuossa tilanteessa muitakin vaaroja kuin se että joku kidnappaa lapsen. Joku voi luulla vaunuja tyhjiksi ja varastaa vaunut, lapset/nuoret voivat viedä vaunut, vaunut voivat kaatua..

Tuli mieleen että jos ei pidä ihmeellisenä jättää lasta yksin kadulle niin mitä muita vaaratilanteita ei huomioi. Ehkä hänelle teki hyvää että joku puuttui tilanteeseen vaikka tekivätkin sen tylysti. Jospa jatkossa miettii mikä on fiksua ja mikä ei.

Vierailija
65/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on puoli vuotias vauva ja olen aika yllättynyt, miten paljon vauvalle osoitetaan huomiota kaupoissa ym liikkuessamme. Kaikki vauvan ihastelijat eivät vaikuta käyvän ihan täysillä, joten senkään takia en jättäisi vauvaa mihinkään edes hetkeksi ilman valvontaa.

Näitä voi kulkea siinä kadullakin, kun vauva on jätetty kaupan seinustalle. Päähänpisto ja heippa, vauva!

Vierailija
66/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tulevat kaupasta karkkien kanssa, näkevät vauvan ja päättävät antaa sille karkkia. Kaikki on mahdollista laidasta laitaan.

Vierailija
67/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka on pieni kauppa ja ostat yhden asian niin kassalla saattaa olla jonoa, joku sählää maksamisen kanssa, pitää tarkastella hintaa jne. Äkkiä se minuutti vierähtää kahdeksi, kolmeksi.

Vaikka Suomi on vielä aika turvallinen maa että lapset voivat kulkea itse kouluun, mennä leikkimään lähipuistoon niin vaaroja on. Kaduilla on arvaamattomia päihdeongelmaisia, mielenterveyspotilata, ilkeitä ihmisiä. Liikkuvaiset lapset voivat edes jotenkin välttää tuollaisia tilanteita mutta pieni vauva/taapero ei. Onhan tuossa tilanteessa muitakin vaaroja kuin se että joku kidnappaa lapsen. Joku voi luulla vaunuja tyhjiksi ja varastaa vaunut, lapset/nuoret voivat viedä vaunut, vaunut voivat kaatua..

Tuli mieleen että jos ei pidä ihmeellisenä jättää lasta yksin kadulle niin mitä muita vaaratilanteita ei huomioi. Ehkä hänelle teki hyvää että joku puuttui tilanteeseen vaikka tekivätkin sen tylysti. Jospa jatkossa miettii mikä on fiksua ja mikä ei.

Riskejä ei kannata liioitella. Toki jokaisessa vastaantulijassa voi halutessaan nähdä potentiaalisen hirviön, mutta sellainen ajattelu käy hyvin nopeasti raskaaksi eikä se vastaa mitään todennäköistä tapahtumien kulkua. Yksittäistapaukset ovat yksittäistapauksia.

Vierailija
68/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset tulevat kaupasta karkkien kanssa, näkevät vauvan ja päättävät antaa sille karkkia. Kaikki on mahdollista laidasta laitaan.

Myös meteoriitti voi tippua päähän.

Vierailija
69/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin talvella vauvan hetkeksi vaunuihin killittämään rivarin etupihalle. Oli pakkasta ja vauvalla paljon päällä, hänen olonsa kävi kovin hikiseksi kun puin kahta isompaa, joista toiselle tuli vielä yllätysvessahätä. Taaperoita ei voinut pukea ulos odottamaan keskenään, olisivat saataneet karata, joten siksi tämä järjestys. Vauvalla ei ollut hätää, vähän kitisteli unta hakiessaan. Hän oli ehtinyt olla muutaman minuutin yksin kun ovikello soi ja pukemishärdellin keskelle tuli nainen teatraalisen kauhuissaan ulos hylätystä vauvasta. Liekö ollut sama rouva kuin mielipidekirjoituksessa, kyllä tuli kaikki huolenaiheet hänen suustaan ja äitiys arvosteltua viimeisen päälle.

Vierailija
70/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pari kertaa nähnyt aivan pienen lapsen irrallaan kaupassa, siis semmonen n 2 vee, joka ei osaa yhtään puhuakaan.

Kerran tämmönen oli kaupan tuulikaapissa jo, ulos menossa.

Puutuin asiaan ja toin lapsen takaisin sisään. Parin minuutin päästä vanhemmat olivat saaneet ostoksensa pakattua ja jompikumpi havahtui että lapsi on häipynyt.

Seuraavan kerran soitan hätäkeskukseen viipymättä.

Miksi ihmiset eivät nykypäivänä käytä valjaita noilla? Onko se niin noloa, että lapsi kävelisi hihnassa että sen takia kannattaa antaa lapsen hukkua?

Vierailija
71/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jätin talvella vauvan hetkeksi vaunuihin killittämään rivarin etupihalle. Oli pakkasta ja vauvalla paljon päällä, hänen olonsa kävi kovin hikiseksi kun puin kahta isompaa, joista toiselle tuli vielä yllätysvessahätä. Taaperoita ei voinut pukea ulos odottamaan keskenään, olisivat saataneet karata, joten siksi tämä järjestys. Vauvalla ei ollut hätää, vähän kitisteli unta hakiessaan. Hän oli ehtinyt olla muutaman minuutin yksin kun ovikello soi ja pukemishärdellin keskelle tuli nainen teatraalisen kauhuissaan ulos hylätystä vauvasta. Liekö ollut sama rouva kuin mielipidekirjoituksessa, kyllä tuli kaikki huolenaiheet hänen suustaan ja äitiys arvosteltua viimeisen päälle.

Vähän eri asia kuin se, että jättää kadulle keskikaupungilla. Ja minusta on parempi, että reagoidaan kuin että ei reagoida.

Me muutettiin omakotitaloon tuossa tilanteessa, isommat lapset puin ensin ja laitoin aidatulle pihalle leikkimään siksi aikaa kun puin vauvan.

Ja tarkoituksella paikkaan, jossa tuplarattailla pääsi ihan joka paikkaan eli se yllätyskauppareissukin olisi onnistunut lasten kanssa.

Monelle on yllätys, miten hirveästi lapset sitoo kotiin ja mikään "kipaisenpa hakemassa sitäsuntätä" ei olekaan enää niin yksinkertaista.

Vierailija
72/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pari kertaa nähnyt aivan pienen lapsen irrallaan kaupassa, siis semmonen n 2 vee, joka ei osaa yhtään puhuakaan.

Kerran tämmönen oli kaupan tuulikaapissa jo, ulos menossa.

Puutuin asiaan ja toin lapsen takaisin sisään. Parin minuutin päästä vanhemmat olivat saaneet ostoksensa pakattua ja jompikumpi havahtui että lapsi on häipynyt.

Seuraavan kerran soitan hätäkeskukseen viipymättä.

Miksi ihmiset eivät nykypäivänä käytä valjaita noilla? Onko se niin noloa, että lapsi kävelisi hihnassa että sen takia kannattaa antaa lapsen hukkua?

Jaaha ja valjashullu löysi ketjun.

Vierailija
73/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota kohtaa, missä hän rehentelee lumikasan viereen jättämisestä. Miten se lumikasa estää lumen putoamisen katolta? Muutenkin: täysin tuomittava teko.

Joo mietin samaa.

Ja miksei mimmi vienyt lasta kauppaan?

Kuulostaa aika sekopäältä.

Vierailija
74/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit saavat ikäviä kommentteja tuntemattomilta. Mutta nimittämällä itseään vanhempia naisia kotkiksi valtakunnallisen lehden mielipidepalstalla ei ole myöskään kovinkaan korrektia. Varsinkin kun nämä naiset ovat pitäneet hänen lastaan silmällä havaitessaan epätavallisen tilanteen. Pieni lapsi julkisella paikalla ilman valvontaa on tilanne, joka kyllä pistää silmään monella. Ja monesti huudetaan, kun ihmiset eivät välitä. Näiden naisten vuoksi kauppareissu mahdollisesti päättyi vain äidin mielipahaan.

Vierailija
75/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä parissa minuutissa on ehditty varastaa polkupyöräkin. Se on hetki, kun varkaan nostavat polkupyörän pakun kyytiin. Ja kuinka paljon arvokkaampi lapsi onkaan. Ei hetkeksikään pois silmien alka. Tämä maailma on muuttunut pahaksi ja arvaamattomaksi ja vielä suurempi todennäköisyys on pääkaupunkiseudulla, jossa on paljon asukkaita. Koskaan ei voi tietää milloin kohdalle osuu se hörhö.

Vierailija
76/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseton siskoni jaksaa nälviä mua siitä, että olen liian suunnitelmallinen ja teen listoja jne. Hänen mielestään lasten kanssa pitää olla "spontaani ja luova".

Mutta mun tylsän suunnitelmallisuuden takia meillä ei koskaan käy niin, että jokin ainesosa puuttuisi kaapista tai että yhtäkkiä pitäisi sännätä jonnekin.

Tottakai olisi kivempi elää spontaania "piipahdanpa hetken mielijohteesta tuonne" -elämää, mutta kahden pienen lapsen kanssa se nyt vaan harvemmin ongelmitta onnistuu.

Samaten näyhää tuplarattaista, että "taaperon pitää antaa tutustua ympäristöön ja ihastella kukkia", mutta oikeasti nuo tuplarattaat on ihan paras keino päästä paikkaan a paikkaan b molemmat lapset ja kaikki tavarat tallella.

Vierailija
77/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidit saavat ikäviä kommentteja tuntemattomilta. Mutta nimittämällä itseään vanhempia naisia kotkiksi valtakunnallisen lehden mielipidepalstalla ei ole myöskään kovinkaan korrektia. Varsinkin kun nämä naiset ovat pitäneet hänen lastaan silmällä havaitessaan epätavallisen tilanteen. Pieni lapsi julkisella paikalla ilman valvontaa on tilanne, joka kyllä pistää silmään monella. Ja monesti huudetaan, kun ihmiset eivät välitä. Näiden naisten vuoksi kauppareissu mahdollisesti päättyi vain äidin mielipahaan.

Nämä mammat olisivat voineet ihan vaan seistä vieressä ”vahtimassa” eikä ryntäillä ympäriinsä huutaen ja räyhäten.

Vierailija
78/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä parissa minuutissa on ehditty varastaa polkupyöräkin. Se on hetki, kun varkaan nostavat polkupyörän pakun kyytiin. Ja kuinka paljon arvokkaampi lapsi onkaan. Ei hetkeksikään pois silmien alka. Tämä maailma on muuttunut pahaksi ja arvaamattomaksi ja vielä suurempi todennäköisyys on pääkaupunkiseudulla, jossa on paljon asukkaita. Koskaan ei voi tietää milloin kohdalle osuu se hörhö.

Ne kalliit vauvanvaunut voi lähteä kuule ihan maallakin ikkunan alta. Meidän mökkiympäristössä pyöri varkaita juurikin pakettiauton kanssa ja yhdeltäkin perheeltä lähti kaikki fillarit ikkunan alta, vaikka olivat kaikki kotona.

Vierailija
79/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä mammat olisivat voineet ihan vaan seistä vieressä ”vahtimassa” eikä ryntäillä ympäriinsä huutaen ja räyhäten.

Ai nytkö se on vieraiden ihmisten velvollisuus vahtia? Hyvin todennnäköisesti ovat siinä ensin seisseetkin, mutta äitiä ei ole kuulunut.

Vierailija
80/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ottaa riskiä siitä että joku vaikka törmää vaunuihin tai vie ne. Jättäisikö joku vauvansa väkijoukosta satunnaisesti arvotun ihmisen hoiviin? Kaupan eteen yksin jättäminen on sama asia, tavallaan pahempikin koska kantakaupungissa on liikkeellä "muutaman minuutin aikana" jopa sata ihmistä jotka voivat päättää tehdä ihan mitä tahansa.

Nykyään paheksutaan isoon ääneen esimerkiksi sometiliä jonka teemana on koirat Alepan edessä. Tilin idea on jakaa kuvia koirista jotka ovat kaupan edessä. Usein kuvat on lavastettuja siinä mielessä että ihminen on paikalla koko ajan eikä koiraa ole jätetty yksin. Missään ei lue että kuvat ovat koirista YKSIN Alepan edessä. Silti ihmiset arvostelevat siellä muita ja päivittelevät isoon ääneen että eläimiä jätetty vaaraan. On erikoista että näinkin moni pitää vauvan jättämistä normaalina, etenkin kun vauva on oikeasti jätetty yksin.

Itse en vienyt esimerkiksi roskia ulos jos vauva nukkui sisällä. Vaikka riski on pieni että unohdan avaimen tai liukastun ja pyörryn, se on olemassa. Miksi ottaa se kun ei ole pakko? Nämä "kävin vaan äkkiä ja ei ollut vaaraa" -ihmiset on just niitä joiden lapset jätetään autoon ja auto varastetaan/syttyy tuleen/lapsi karkaa. Aktiiviset valinnat vaikuttavat siihen miten paljon tahattomia onnettomuuksia tapahtuu. Jos jälkikäteen saa valita niin onnettomuuksia kokeneet todellakin valitsisivat toisin.